JepuJee. Tilanne: Tie, tavallinen valtatie (vai liekö kantatie nimikkeellä, tiiäppä tuosta). 60 km/h vaihtuu 80 km/h :ksi. Edessä 2 kpl autoja. Eka ei ole hereillä nopeusrajoituksen vaihtumisesta. Laitat vilkun päälle ajoissa ohittaaksesi molemmat. Lähimpänä olevan auton rinnalla/tahi kummiskin jo selkeästi vasemmalla kaistalla ollessasi juuri tämä laittaa vilkun vasemmalle ja lähtee ohi ekasta kotelosta kiilaten sinut, onneksi leveälle pientareelle ilman skoottereita ymsyms, jota kautta molemmista onneksi ohi. Kysymys: Kuinka tavallista tämä on ? Itse kohdannut näitä muutamia kertoja ...
Triumph Tiger XC 800
Suzuki Hayabusa + Aprilia Pegaso
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
Melkoisen tavanomaista, toiset eivät kerta kaikkiaaan hallitse kokonaistilannetta. Peilien käyttötaito perustuu pelkkään taustapeiliin.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Aika normaalia. Itse ohitan heti, enkä odota mitään nopeusrajoituksen muutosta. Ja kovaa.
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Ohittamaan lähtiessä pitäisi aina katsoa onko siinä vierellä joku, koska jos on ei sitä enää peileistä löydy, ainakaa jos ei ole taivutetut.(lippa @ Heinä. 07 2011,18:55) kirjoitti
(liittymättä tähän tapaukseenTuonkin vuoksi kannattaa pitää ohituksissa nopeuserot pieninä, vaikka mieli tekisi kiihdyttää kaasu pohjassa. Voi tulla yllättäviä tilanteita jos joku vaihtaakin kaistaa eteen.
Autobaanalla Saksassa tuli pari kertaa jännittävä tilanne ohittaessa, vasen kaista oli vapaa mutta sieltä tuli juuri auto niin huono väistää..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Loud pipes... etc![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
tänä kesänä omalle kohdalle sattunut kaksi kertaa!
Näistä viisastuneena ohitukset tapahtuvat nykyään todella ripeästi,pienellä vaihteella(ÄÄNTÄ!!!)![]()
Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
Kawasaki kx 450 f
Yzf-R1 -07
ei ole omalle kohalle vielä sattunut, n. 50tkm pyöräuran aikana, mutta muutaman kerran on vastaantuleva auto lähtenyt ohittamaan, täysin minun kaistalla joten olen joutunut väsitämään pientareelle, kaks autoa rinnalla samaan suuntaan menossa.. onko näitä sattunut muille?
Yamaha FZ6-S
Oliko sulla kiire kun halusit etuilla?
Semmoinen luonnollisen tuntuinen periaate on että mennään järjestyksessä ohi tuollaisessa tilanteessa. *Eri asia on jos edellä menevät köröttelee rauhassa pitemmän matkan eikä mikään rajoita menoa.
Autolla ajellessa suorastaa vituttaa ne hätähousut jotka jo ennen ohistukiellon tai rajoituksen päättymistä hyökkää jonon ohi ja sotkee koko suman purkamisen. *Erityisesti se jurppii motarille tultaessa kun on pitkä jono ja edessä joku kukkkahattu ja sitten joku sieltä perässä tulijoista hyökkää jo melkein nurmikon kautta siihen ajokaistalle .
Pyörällä ohittaminen on niin helppoa että sen oman oituksen voi tehdä melkein missä vaan mutta niille perheautoilijoille se tietty paikka voi olla se ainoa pitkällä matkalla. *Muutenkin kannattaa aina vähän aikaa roikkua perässä ja ilmaista itsensä ennen kuin ampaisee ohitse. *Ja kyllä sen yleensä huomaa jos sillä edellä menevällä on ohistusaikeita, monella se vilkku menee päälle vasta siinä vaiheessa kun ratti kääntyy.
Mutta tietysti, jos nauttii tuskasta niin ihan kuinka vaan. *Saahan siitä varmaan sitten kiksejä kun heräilee ja keräilee mopon kappaleita sieltä pientareelta.
(Geronimo @ Heinä. 07 2011,20:59) kirjoitti
![]()
Vähän samanlaisia ajatuksia heräsi minullekin. Yleensä tulee vähän aikaa seurattua, mitä edellä ajavat aikovat tehdä. Jos niillä ei näytä olevan ohitusaikeita, niin sitten ohi. Juuri tuollaisilla hätäisillä liikkeillä aiheutetaan vaan monesti vaaratilanteita.(Geronimo @ Heinä. 07 2011,20:59) kirjoitti
- Engine MC -
Ei muistaakseni ole koskaan sattunut omalle kohdalle, mutta monesti olen hammasta purren odottanut, että edellä ajava ohittaa ensin. Sitten huitaisee molemmista ohi. Jotenkin tuntuu aina siltä ettei edelläajava huomaa jos takaa lähtee ohittamaan.
Noh, nykyisellä mopolla ei tarvi juuri tuollaisia murehtia, kun sorateillä ei jonoja/ohitettavia näy. *![]()
Edit. Artsi osasi pukea ajatukseni nopeammin sanoiksi.
Huono tie, parempi mieli
Hyvejä kommentteja ja kyllä siinä muutaman tovin sitä touhua kattelin ennenkuin läksin sivuuttelemaan. Täysin samaa mieltä olen kanssanne siitä että jonosta vuorollaan ohi jnejnejne mutta tuolla "autoilijalla" taisi olla antipatioita mopoja kohtaan + hän kävi "kuikkaamassa" keskiviivalla muttei lähtenyt, ennenkuin ...(R@gdoll @ Heinä. 07 2011,22:03) kirjoitti
Triumph Tiger XC 800
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
Tuttu tilanne ! Eli tuossa tilanteessa piilee aina vaara!
Mutta se joka vilkun laittaa päälle menee ekana ja ohitettava ei saa haitata ohitusta. = Nopein käsi voittaa....mutta
käytännössä kotilot eivät katso peiliin koska niillä on:
-Playstation peli kesken
-Kompjuutter tiltissä
-Lehden luku kesken
-Puhelu
-Sisu-aski lattialla
-Eväiden syönti
-Parran ajo
-Navin näpräystä
-Yms. jne. tms. mitä ny yleensä tuolla väylillä tehdään ja ei edes tajuta mitä tuli tehtyä !!
Turha siinä on sitten oven kohdalla näytellä viittomaa kun ei net ymmärrä mitä siihen tuut ku hää ajaa...![]()
Vilauttelee pitkiä juuri kun siirtyy ohituslinjalle, sivupeilistäkin heijastuu kotilokuskin silmiin jos edes vähän on katse ajosuunnan mukainen.
Siis jäät oikeasti kökkimään autoletkan perään jos vaikka teiden tukko menisi toisesta ohi? Saahan sen ajan kulumaan noinkin, mutta itse kyllä menen ohi heti ensimmäisessä paikassa jos saan hitaamman kiinni. Esim. ohituskaistan alussa edellä menevästä autosta ehtii pyörällä ohi ennen kuin auto on saanut edes sen 10km/h lisää vauhtia ohitusta varten ja ohituksen ehtii tekemään jo kaistan levenevän osan aikana. En muutenkaan ymmärrä tuota etuilu-käsitettä liikenteessä, koska ei siellä mitään vuoronumeroita jaeta. Ne jotka pystyvät liikkumaan ripeämmin tekevät niin, eikä heidän kulkuaan pitäisi estää. Eniten liikenteessä ottaa kupoliin nämä vasemman kaistan tukot ja muut ohitusten estäjät.(Geronimo @ Heinä. 07 2011,20:59) kirjoitti
Superbike #7
Itsellä kävi vastaavanlainen tilanne juhannusta ennen työmatkalla, mutta ei ollut tilaa väistää (2+2 kaistaa keskikorokkeella). Lopputulemana oli viikko sairaslomaa, ajokauden lyhentyminen kuukaudella ja paskat korvaukset vakuutusyhtiöstä. Pitäs olla pakollinen varuste kaikissa autoissa se kuolleen kulman "tutka", joka varottaa vierellä olevista ajokeista.
Yamaha TZR 125 -90
Ducati S 750 HF -01
Triumph Daytona 675 -08
BMW F 800 R Chris Pfeiffer edition -10
Triumph Daytona 675 -07
Ducati Streetfighter 848 -12
Ei noita "ohitusvuoroja" laissa määrätäkään vaan ovat enemmäkin sellaisia kirjoittamattomia sääntöjä liikenteeseen, hienosti tapailtuna.
Meillä emäntä jaksaa aina muistuttaa mua noista "vuoroista", silloin ainakin kun liitytään esim. motarille rampilta ja edessä ajaa auto. "Anna nyt sen liittyä rauhassa ensin ennen kuin meet itse!!"Ja tästä päästäänkiin seuraavaan aiheeseen; liittyjät jotka tuhnuttavat kuuttakymppiä vaikka pitäisi paina kaasu pohjaan kun liitytään..aja siinä takana sitten ja koetat itsekin mennä sinne jonoon.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Varsinkin jos ohitettavia ajoneuvoja on useampia peräkkäin, niin kannattaa aina varautua siihen, että joku niistä päättää myös ohittaa, ja juuri sillä hetkellä, kun olet ohittamassa sitä. Plus tehdä tämän vielä ilman mitään vilkutusta, tai katsomista minnekään suuntaan.
En suosittele paahtamaan takaa ohi miljoonaa, koska siinä voi silti käydä ikävästi sitten, kun ajoitus oikein osuu kohdilleen (mutta ei toisaalta ole tarvis viivytelläkään siinä vaiheessa, kun on ohitukseen lähtenyt). Mp:llä tuo onnistuu ripeästi, ja samalla ilman järjettömän suurta nopeuseroa.
Eräs tärkeä pointti juuri ennen ohitusta on tarkkailla, onko edessä mahdollisesti näkyvissä sellaista paikkaa, minne joku edessä olija voisi olla kääntymässä vasemmalle. Jollei näitä huomioi, niin joskus tulee eteen sekin tilanne, kun joku tekee juuri niin, ja sitten voi tulla kiire.
Ohitettaessa myös oma sijoittuminen kaistalla on tärkeää; se antaa tyypillisesti 1-1,5m sivusuuntaista pelivaraa, mikä voi olla ratkaisevaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllähän noita apasseja välillä puskee syliin ihan autolla ajettaessakin. Yhdestä akasta otin autolla kopin kehä ykkösellä kun sen mielestä liittymästä saa tulla kylkeen.
Tuota jonossa ajamisen ihanuutta en itsekään ymmärrä. Jos porukka jurnuttaa satasen alueella alle yhdeksääkymppiä, niin kyllä mä niistä ohi menen autollakin jos ei edellä meneviä kiinnosta ohittaa. Noissa tapauksissa ottaa vähän pannuun tapaukset jotka eivät viitsi pitää edellä meneviin mitään väliä vaikkei heillä itsellään mitään ohitusaikeita olekaan. Noo, kyllä sinne aina on väliin jarrun kanssa mahtunut, välillä peräkärrynkin kanssa.
Kiihdytyskaistoilla kuppailijoille ei riitä minkäänlaista sympatiaa, vaan jos ei uskalla ajaa kiihdytyskaistalla lain sallimaa nopeutta tai liittyä liikenteeseen, niin saa mun puolestä jäädä sinne pientareen viereen odottamaan vaikka revontulia. Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että en jaksa stressata liikenteessä muiden ihmisten tekemisistä tai tekemättä jättämisista. Ainoa asia mihin voi kukin meistä vaikuttaa on oma suhtautumisensa muiden virheisiin, törttöilyihin, hidasteluun tai ohituksiin. Itse säästän hermojani ja muiden autoilijoiden tekemiset, vittuuntumiset tai ongelmat on täysin yhdentekeviä. Omaa ajamista vain muutetaan sen mukaan mitä muut puuhailevat.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Sillähän niitä jonoja noiden matelioiden perään syntyy, kun se siitä seuraava autokuski ei sitten ikinä sitä ohitusta suoritakaan. Sitten on 10 auton jono perässä odottelemassa sen toisena ajavan ratkaisua. Autolla tulee yleensä jonkun aikaa seurattua aikooko kukaan tehdä mitään ja jos ei niin muutamalla koukkauksella koko letkan ohi. Moottoripyörällä tämä tosin on vielä helpompaa. Pitää vaan kokoajan muistaa tarkkailla, että kukaan ei lähde hyökkäämään eteen.
KTM 990 Adventure
Näitä on sattunut jo monta tänäkin kesänä kohdalle. Pari ollut niin hätäistä tilannetta että ei edes keskaria ole ehtinyt näyttää.(maikkoli @ Heinä. 07 2011,20:58) kirjoitti
Ketjun aloittajan kuvailemia tilanteita on osunut pari-kolme kohdalle n. 100tkm matkalla, mitä mopolla olen ajellut. Mutta olivat kyllä sen verran hätäisiä, että noitakin oppi varomaan heti ensimmäseistä lähtien.
<br /><br type="_moz" />
Nopeat kuolee yleensä ensimmäisinä, et ole ollut riittävän nopea.(Nitrous @ Heinä. 08 2011,09:01) kirjoitti
Aloittajan tapauksessa oli kai kyse siitä että ajettiin jonossa rajoitusten mukaan ja ohitustarve syntyi vasta kun rajoitus muuttui mutta jonon kärjen vauhti ei.
En kyllä itsekään roiku kauaa perässä mutta aina sen aikaa että se edelläoleva on minut huomannut. *Eikä ole minullekaan koskaan tullut kohdalle tuollaista tapausta, kyllä sen aina näkee jos se edellä menevä aikoo lähteä ohittamaan.
Ja toden totta, liikenteessä on niitä kirjoittamattomia sääntöjä mutta niiden lukutaito on monella hakusessa.
Kyllä tämä anti-sankari minut oli huomannut, edellisissä valoissa oltiin punaisissa. Hänen kiihdytys siitä oli sitä luokkaa että oli huomannut ... Ohitukseen lähtiessäni vilkku oli ollut jo jonkin aikaa odottaessani vastaantulevan poistumista "velodromilta". Mulla jäi semmoinen "maku" että tuossa vaan taas mopoilijaa koeteltiin kuten niiiiiiiiin monissa tapauksissa ... ja näitähän riittää, varsinkin täälläpäin.(Geronimo @ Heinä. 08 2011,15:34) kirjoitti
Triumph Tiger XC 800
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
Eikös toi aika tavallista, ei mikään harvinaisuus että kahden autonkin välillä on hieman epäselvyyttää että kumpi menee ensin ja leveällä tiellä näkee useammankin kerran kolme autoa rinnakkain. Itse jätän nuo hyvät paikat suosiolla autoille tai siis meen jonon mukana ja kuittailen hieman pienemmissä väleissä itseäni eteenpäin.
Kerran kun potkaisee peilin paskaksi sieltä pientareelta, niin muistaa ainakin ensikerralla kattoo tarkemmin..Nim. Kerran ojaan kiilattu
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Montako peilia olet potkaissut?(jummijammi @ Heinä. 09 2011,23:58) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
niin...johonkin se raja tietysti on vedettävä, vaikka fiksua onkin antaa jonon keulimmaiselle ekat ohitusmahdollisuudet. pyörällä kyllä pääsee ohitte vähän huonommassaki kohtaa.
kuolleenkulmanpeileistä ei ole mitään hyötyä jossei niihin katsota.parempi ois itse tiedostaaedellämenijän kuolleet kulmat ja seurata kuski touhuaa kapiinis.
näkee muuten päivittäin tilanteita joissa jopa mopo rakentelee jononpoikasia.
ikinä en ole ja tuskin koskaan tulekkaan ymmärtämään mopoja mitkä jää käkkimään jonoon mikä seilaa 10-20 km/h alle sallitun.
toinen esimerkki mopoista jotka nuolee kaistan oikeaa reunaa kii rekan puskuris![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Urbaani legenda ja luulotauti(freerider70 @ Heinä. 07 2011,20:09) kirjoitti
vrt. Hälytysajoneuvon sireeni
![]()