Virhe | .ORG!

Virhe

Virheviesti

PDOException: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1062 Duplicate entry '2147483647' for key 'PRIMARY': INSERT INTO {watchdog} (uid, type, message, variables, severity, link, location, referer, hostname, timestamp) VALUES (:db_insert_placeholder_0, :db_insert_placeholder_1, :db_insert_placeholder_2, :db_insert_placeholder_3, :db_insert_placeholder_4, :db_insert_placeholder_5, :db_insert_placeholder_6, :db_insert_placeholder_7, :db_insert_placeholder_8, :db_insert_placeholder_9); Array ( [:db_insert_placeholder_0] => 0 [:db_insert_placeholder_1] => php [:db_insert_placeholder_2] => %type: !message in %function (line %line of %file). [:db_insert_placeholder_3] => a:6:{s:5:"%type";s:6:"Notice";s:8:"!message";s:77:"Use of undefined constant MENU_PREFERRED_LINK - assumed 'MENU_PREFERRED_LINK'";s:9:"%function";s:44:"MenutrailbypathActivetrail->setActivetrail()";s:5:"%file";s:93:"/var/www/html/sites/all/modules/contrib/menu_trail_by_path/src/MenutrailbypathActivetrail.inc";s:5:"%line";i:43;s:14:"severity_level";i:5;} [:db_insert_placeholder_4] => 5 [:db_insert_placeholder_5] => [:db_insert_placeholder_6] => http://www.moottoripyora.org/drupal-header?destination=keskustelu/showthread.php/227294-BMW-R-1200-GS-*heikkoudet?p=5315803&viewfull=1 [:db_insert_placeholder_7] => [:db_insert_placeholder_8] => 217.30.184.81 [:db_insert_placeholder_9] => 1759586381 ) funktiossa dblog_watchdog() (rivi 157 tiedostossa /var/www/html/modules/dblog/dblog.module).
Sivustolla tapahtui odottamaton virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 85:een 85:sta
    Lainaa (kawabata @ Elo. 15 2007,00:34) kirjoitti
    no ne seikat miksi en haluaisi gessua ovat seuraavia: vilkkujen kolmoiskatkaisijat, can-väylät ihan persiöstä, ulkonäkö, no makuasia tai jotain, mut kuitenkin vähän niinkuin olisi osia löydetty jostain jäämistövarastosta ja kokeiltu, että voiskohan tämän laittaa tähän, vaikkei ihan sovikaan, mutta pannaan väkisin kun ei muutakaan ole just nyt käsillä.
    yksipuolinen takahaarukka on ruma ja lisäksi huonompi eli veltompi, heikompi vääntö- ja kilometrikestoltaan, sekä painavampi kuin normaali kaksipuolinen.

lisäksi tämähetkiseen tarpeeseeni liian kevyt, vaikka sinänsä keveys on ok.

muuten ottasin heti gessunkin.
    ...,can-väylät ihan persiöstä,...

Voisko viisaammat kertoa mikä bemarin väyläsovelluksessa on ongelmana?. Onko se huonosti suunniteltu vai huonosti tehty ?

Väylätekniikkaa on kuitenkin ajoneuvoissa käytetty jo pitkään, joten tekniikan sinällään pitäisi olla jo koeteltua ja lastentaudeista vapaata. Useimmissa nykyaikaisissa henkilöautoissa, ainakin paremmin varustelluissa väyliin on ollut lähes pakko mennä koska muuten johtosarjoista muodostuvat kustannukset nousisivat kohtuuttoman suuriksi.

Miten pitkälle väylät on bemareissa viety ? Osa keskeisistä sähkölaitteista, kuten vaikka valot ovat niin tyhmiä päätelaitteita (käytännössä on-off toiminto ilma muuta kontrollin tarvetta), että ne kai on johdotettu perinteisesti, vai kuinka on?.

Tee-se-itse sähkömiehelle väylätekniikasta epäilemättä taitaa olla hidastetta

t. Jukka
    Entäpä tuo merkillä kuin merkillä yleistynyt yksipuolinen takahaarukka. Miten tuo "velttous" käytännössä ilmenee?
    Lainaa (Jukka M @ Elo. 15 2007,21:58) kirjoitti
    Tee-se-itse sähkömiehelle väylätekniikasta epäilemättä taitaa olla hidastetta

t. Jukka
    Juuri tuostahan tässä lienee kyse. Känni-väylä on kyllä syvältä ja poikittain, kun haluat lähteä vaikkapa korvaamaan ajovaloja, kytkemään hälyttimiä etc.

Monien lisälaitteiden liitäntä on helppoa/tehtävissä, mutta kyllä helposti tulee vastaan tilanne, jossa joudut menemään hattu kourassa/rahamassi kädessä pajalle.
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (kjhh @ Elo. 16 2007,09:11) kirjoitti
    Entäpä tuo merkillä kuin merkillä yleistynyt yksipuolinen takahaarukka. Miten tuo "velttous" käytännössä ilmenee?
    Taitaa ilmetä samoin kuin autoissa jo aika kauan ollut yksipuolinen ripustus, eli yhtä veltto.
    Ja renkaan vaihto sujuu nopeasti veltommaltakin mieheltä.
    Lainaa (R1100 @ Elo. 16 2007,11:48) kirjoitti
    Lainaa (kjhh @ Elo. 16 2007,09:11) kirjoitti
    Entäpä tuo *merkillä kuin merkillä yleistynyt yksipuolinen takahaarukka. *Miten tuo "velttous" käytännössä ilmenee?
    Taitaa ilmetä samoin kuin autoissa jo aika kauan ollut yksipuolinen ripustus, eli yhtä veltto.
    Ovatko testeissä valitelleet velttoudesta? Esim K1200S:n?
    <p>2002-2014</p>
    Lainaa (kawabata @ Elo. 15 2007,00:34) kirjoitti
    yksipuolinen takahaarukka on ruma ja lisäksi huonompi eli veltompi, heikompi vääntö- ja kilometrikestoltaan, sekä painavampi kuin normaali kaksipuolinen.
    Puhe yksipuolisen haarukan velttoudesta on pelkkää potaskaa oli sitten kysymys Bemarista, Apriliasta, Guzzista, Hondasta jne
    Kumminkin
    Lainaa (Tuppervaari @ Elo. 11 2007,19:43) kirjoitti
    Lainaa (hondamania @ Elo. 01 2007,22:53) kirjoitti
    Kauhea GS-kuume meneillään ja yritän jotenkin saada kuumeen menemään ohi ==>
    Oisit kyllä eka joka siitä ois parantunu ilman et ois jokunen tonni mennyt
    Heh. Itselläkävi tosiaan että kysyin työpaikalla meidän lääkäriltä että mikä auttaa kunon hillitön gs-kuume. Siis olen sairaalassa töissä. Lääkäri sanoi että hänellä on lääke siihen vaivaan, oletko koskaan ajanut. Noh, iltapäivällä kävin koeajolla ja tuumailin vain että ei auttanut tämä lääke kuumeeseen. Nyt on gsa kotona ja täytyy myöntää että on ilman kuumetta parempi olla.
    Tänään olin lopulta koeajolla. Kaveri vaihtoi Paninsa pari viikkoa sitten uuteen Adventureen ja tein sillä parin tunnin lenkin. Loimaalta Turkuun (tuli sopivasti myös motaria) ja Liedosta Härkätietä Koskelle ja siitä takaisin Loimaalle. Tulee väkisinkin verrattua nykyiseen pyörään eli Pannariin, mutta tässä nyt "tuntoja":

Ajoasento yms.
    - jalat ylti maahan, mutta varvustaen (menettelee yksin, mutta hieman mietityttää kun kyytiläinen hyppää taakse ==> mennäänkö heti nurin, tosin sivujalla pitäminen auttaa)
    - tapit, satula, stonga sopi suoraan käteen (ainakaan en mitään käsien/jalkojen puutumista huomannut)
    - jakkara suht hyvä, parempi kuin Panin vakio, mutta huonompi kuin minun Sargent
    - vilkut on oudot, varsinkin se palautus (minkähän insinöörityön tuloksena tällainen ratkaisu on alunperin syntynyt?)
    - "ajotietokone" on aika köyhä, miksi ihmeessä näkyy vain yksi tieto kerrallaan vaikka näytössä olisi tilaa ?

Ajo-ominaisuudet:
    - parasta tässä pyörässä
    - kulkee tasapainoisesti, ei ota tuulta, kevyt ajaa
    - motarilla 130-150 meni ihan raiteilla
    - taittuu kurveihin uskomattoman hienosti, routavaurioisella mutkatiellä ei alle 110 meinannut pysyä millään *
    - jousituksen pitkästä liikkestä johtuen sen voi pitää löysällä ja silloin taas mennään pehmeämmin
    - liikkeellelähtö ei ollut mikään ongelma eli hieman isommalla kaasulla vaan, itse totuin heti
    - jarrut vaatii voimaa enemmän kuin Pani, mutta OK
    - kevyt nostaa keskituelle, vaikkei nostokahva minun ergonomialle sopinut (runkoputkesta vain kiinni)
    - alla olleet touratechit oli aika liukkaan oloiset kostealla: suojatien kohdalla lipsahti ja samoin urapaikkauksessa
    - soralle en uskaltanut kaverin uudella pyörällä mennä, mutta uskon hänen kommenttiinsa että menee hienosti

Aerodynamiikka:
    - pyörä ei ota tuulta, mutta puuskittainen tuuli ottaa kyllä kuskiin (toisinpäin kuin Panissa)
    - virtaukset kypärälle "puhtaat" eli suht hiljainen ja ei vipota
    - tuuli tulee käsivarsille ja olkapäille selvästi (oli +10 ja kylmää tuli selvästi, minulla on lämpöliivi mutta ei tietenkään tässä mopossa pistoketta mukana)
    - polvet ja reidet aika hyvin suojassa, mutta jalkaterille tuli ainakin vesi heti "sisään" (tähän on kai jotain suojia saatavana sylinterien alle)

Moottori & Vaihteisto:
    - alkuun tuntui tosi laiskalta: kiihdyttäessä tuntui että vain tärinä lisääntyi, mutta mitään ei tapahtunut (osasyy on se, että pakoäänet ei kuulu ja Panissa minulla "räyhäputki" johon on tottunut)
    - hieman enemmän ajettua ja testattua kiihdytystä 0-100, *90 => 120 yms. huomasin että kyllä se loppujen lopuksi ihan mukavasti kiihtyy, mutta häviää kyllä Panille (minun mielestä)
    - ja se vääntö ei ole Panin luokkaa niinkuin tuossa Hannu59 jo totesikin
    - alle 3.000 ei oikein kannata ajaa, tulee sellainen nuhapumpputunnelma ja tärinää ==> laatikkoa pitää käyttää eikä ajella kuutosella !
    - ikävin piirre oli 4.000 alkava selkeä tärinä sarvissa, osuu onneksi n. 120 kohdalle eli 115 menee vielä ihan sukkasillaan
    - tärinä ei ole kylläkään niin "korkeataajuista" kuin esim. FJR:ssä eli voipi olla että siihen tottuu (mutta Pani on kyllä tässä kohtaa täysin värinätön tähän verraten)
    - startatessa ja kaasua käskettäessä esiintyvä tutina ja sivuheilahdus ei minua häirinnyt
    - kytkin oli ihan OK
    - vaihteet kevyet käyttää ja tykkäsin jopa enemmän kuin Panin lootasta, 1-2 kuulee kyllä sen kuuluisan klonk mutta eipä ainakaan minua haitannut (ajan kyllä tulpilla !)
    - samoin moottori ei minusta tuntunut mitenkään äänekkäältä (venttiilien kilinää yms), voipi johtua noista tulpista tai sitten vain uutuuttaan hiljainen peli (1300 km mittarissa)

Nyt kyllä ymmärrän miksi tämä on suosittu peli ja kaikki kehut ei ihan ole tuulesta temmattuja. Paras puoli on selkeästi ajo-ominaisuudet, minulle suurin "miinus" on istumakorkeus ja moottorin tärinä. Putki pitäs kyllä vaihtaa äänekkämpään, Acra tai Termi. Jos tässä olis ominaisuuksiltaan sellainen kone kuin Panissa, tää olis ihan huippu (ainakin minulle). Tässä joutuu kuitenkin toteamaan että hieman kuume laski, ei tämä niin superhyvä ole Paniin verrattuna vaikka ihan asiallinen laite onkin. Joten tältä syksyltä ostos jää luultavasti tekemättä ellei nyt joku tuosta ojenna välirahaa kouraan. Mutta kuka tietää mitä tapahtuu kun tässä talvi mietitään ....

Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    Hyvät huomiot!
    Olet päässyt asian ytimeen. Oleellinen ero näitten kaksisylinteristen ja monisylinteristen kanssa on juuri tuo vaihteittenkäyttötarve. GS:llä ei kannata ajella alle 3000 kierroksella, jos aikoo liikkua "dynaamisesti", iso nelkku vetää kevyesti jo 1500 kohdalta, tai alempaa. Itse pidän tuota ominaisuutena, enkä ongelmana, mutta se on asennekysymys.
    GS menee hyvin asfaltilla, isolla ja pienellä. Niin uskon myös pannarin menevän. Ero tulee sitten, kun asaltti jää taa ja siirrytään hiekalle. GS:n meno jatkuu mukavana ja hallittuna (fiilis kysymys), kun taas pannari alkaa tuntua vaikealta.
    GS ei ole pääasiassa mikään cruiseri, mutta toimii sen tapaisena. (pannari on cruiseri) GS:n paras puoli on rajattomuus, se pelaa motarilla ihan OK, suomalaisilla normiteillä erinomaisesti ja hiekalla myös, sillä voi jopa ajella metsäpolkuja, kunhan kiertää suonsilmäkkeet.
    Kaikki tiet, jotka on merkitty karttaan on auki GS-kuskille!

FIN_GSer
    Onhan GS tuollainen jokapaikan höylä kunhan löytää sopivat renkaat alle. Tourancet mielestäni ja kokemuksesta aika liposet märällä asfaltilla eikä maasto-ominaisuudetkaan kovin kummoiset. Pistin juuri tilaukseen TKC:t josko niillä pärjäisi paremmin ja kuitenkin voisi ajaa asfalttiakin.
    Siis soralle, mutaan ja hiekkatielle Sinun olisi nimenomaan pitänyt mennä. Sieltä ne suurimmat erot GS:n ja Pannarin välillä löytyy. Missasit todella olennaisen... Höpöhöpö vertailua mun mielestä! Käyttötarkoitus ratkaisee pyörän ominaisuuksien ylivoimaisuuden.

Joo joo, yritin juuri alussa sanoa että ei kannata ottaa herneitä tuosta Pannariin vertailusta, se nyt vaan siinä oli päällimmäisenä kun sillä pihaan ajoin ennen Gessun kokeilua.

Tässä on juuri kirkastunut se juttu, että ei ehkä Gessua kannata ostaa pelkästään asfalttimatkapyöräilyyn, siihen riittää Pannarikin ==> pitää oikeasti olla ajatus lähteä huonommille teille ja ehkä kuran joukossa melskaamiseen ja harrastaa sitä. Sitä tässä nyt pitää miettiä talven aikana. Toisaalta kuulee myös puheenvuoroja, joissa Gessua pidetään todelliseen enduroajoon aivan liian raskaana ja isona eli se on kuitenkin eräänlainen "herrasmiesmaasturi".

Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
    GS = SUV

Elikkä (uusi) GS on "herrasmiesmaasturi", jolla voi ajella kaikilla sellaisilla alustoilla, jotka kanta sen painon. 200kg on enemmän, kuin "jokamies" jaksaa nostaa yksinänsä tai yhden kaverin kanssa, jos uppoaa syvälle. Pannari on erittäin validi vertailukohta ainakin Adventuremalliin, joten sitä ei kannata arastella vertailukohtana.
    -> oikeita mutapolkuja kannattaa koluta ~100 kiloisen kanssa. Tiet, hiekkatiet (kunnosta välittämättä), metsäautotiet (hyväkuntoiset) ja polut (erinomaiset) on MAHDOLLISIA GS teitä, mutta ei pakollisia. Samoista ikävistä paikoista pääsee Pannarilla ja GS:llä, mutta GS:llä on kivaa, Pannarilla painajaista. Kun Pannari jää kiinni, niin GS:n painajainen alkaa (mutta edelleen pääsee).

Tätä asiaa ollaan rouvan kanssa puitu jonkin verran. (Raskas) matkapyörä saattaa tuoda lisää mukavuutta hyvillä teillä, mutta toisaalta väistämättömänä seurauksena on ujostelu huonommilla teillä. GS:llä pääsee kaikkia teitä mukavasti ja varmasti.

Meinasin hankkia LT:n, mutta hankinkin uuden pleksin (Givi) ja Adven siivet GS:ään. Kate suojaa, mutta soravauhti ei siitä kärsi.

FIN_GSr
    Mistä Adven siivet ja mitä maksaa.
    Adven siivet valtuutetulta BMW jälleenmyyjältä ;)
    21€ / kpl + ~12€:lla muoviprikkoja ja sensellaista.

Asennus kieli keskellä suuta zoomaillen. Katteeseen reiät sopiville paikoille ja M5 kuusiokoloruuveilla lirpukat paikalleen.
    Erinomainen (!!!!!) lisäsuoja !!

FIN_GSer

Tuota tavallinen vai Adv olen myös pyöritellyt, koska tavallisia on enemmän tarjolla esim. käytettynä:
    - hinnallisesti sinällään se tonnin ero tulee selkeästi tavarassa ja ominaisuuksissa takaisin
    - matalampi rakenne ja keveys kuitenkin on tavallisen plussia
    - eniten kaipaa isoa tankkia ja isompaa plexiä
    ==> plexin saa ostettua, mutta tuo tankki tuntuu olevan tekemätön paikka eli sairaan kallis ja TurhaTekkikään ei taida enää tehdä lisätankkeja !
    ==> onkohan tästä isomman tankin hankkimisesta jolla kulla kokemusta ?
    Lainaa (FIN_GSer @ Syys. 02 2007,21:25) kirjoitti
    GS = SUV

Elikkä (uusi) GS on "herrasmiesmaasturi", jolla voi ajella kaikilla sellaisilla alustoilla, jotka kanta sen painon. 200kg on enemmän, kuin "jokamies" jaksaa nostaa yksinänsä tai yhden kaverin kanssa, jos uppoaa syvälle. Pannari on erittäin validi vertailukohta ainakin Adventuremalliin, joten sitä ei kannata arastella vertailukohtana.
    -> oikeita mutapolkuja kannattaa koluta ~100 kiloisen kanssa. Tiet, hiekkatiet (kunnosta välittämättä), metsäautotiet (hyväkuntoiset) ja polut (erinomaiset) on MAHDOLLISIA GS teitä, mutta ei pakollisia. Samoista ikävistä paikoista pääsee Pannarilla ja GS:llä, mutta GS:llä on kivaa, Pannarilla painajaista. Kun Pannari jää kiinni, niin GS:n painajainen alkaa (mutta edelleen pääsee).

Tätä asiaa ollaan rouvan kanssa puitu jonkin verran. (Raskas) matkapyörä saattaa tuoda lisää mukavuutta hyvillä teillä, mutta toisaalta väistämättömänä seurauksena on ujostelu huonommilla teillä. GS:llä pääsee kaikkia teitä mukavasti ja varmasti.

Meinasin hankkia LT:n, mutta hankinkin uuden pleksin (Givi) ja Adven siivet GS:ään. Kate suojaa, mutta soravauhti ei siitä kärsi.

FIN_GSr
    Hyvä kommenntti. Yksi iso "kanto kaskessa" minullakin on vielä tuo parempi puolisko, joka on ollut suht mielissään Pannarin takatuhdosta: vielä en ole häntä saanut vakuutettua Gessun oivallisuudesta ja tarpeellisuudesta minulle *
    Tähänkin tarvitaan lisäaikaa, ehkä se tästä talven aikana hoituu tämäkin *
    Men got to do what men got to do, mutta suhdetoimintaakin on pakko harrastaa....
    Ajattelin itse samaa.. Kate ja tankki, kate ja tankki, kate ja tankki....

No, mulla on GS:ä normi jarruilla, ja Adven mukana joutuisi ottamaan servo/ABS zydeemit -> piste GS:lleni,
    Adve painaa sairaasti enemmän -> piste GS:lleni,
    Advessa on isompi tankki -> piste advelle,

-> näillä päädyin hankkimaan katteenpalat ja suunnittelemaan jonkinlaista lisä/varatankkia perusGS:ään. Suunnitelmassa on myös jousituksen parannus, ehkä korkeammilla jousilla.

FIN_GSer
    Laitat Rouvan takaritsille ja ajelet muutamat huikaisevan kauniit sorapätkät suomalaisen syksyn maisemissa, -> niin joudut pitämään GS:n lopun ikääsi..

been there done that ;-)

FIN_GSer
    Wunderlichin sivuilta löytyi 20 litran lisätankki GS:ään, näytti olevan erillisellä täyttöaukolla. Tulee tankin kylkeen sivupalojen tilalle, hintaa älyttömät 1200 € -Taitaa olla parasta kun sovittelee jonnekkin pienelle kanisterille ripustuksen, 5 litraakin on joskus riittävä apu seuraavalle bensikselle. Adven sivupalat pitää pistää tilaukseen.
    Lainaa (FIN_GSer @ Syys. 02 2007,21:57) kirjoitti
    Ajattelin itse samaa.. Kate ja tankki, kate ja tankki, kate ja tankki....
    Samaa mietin minäin kovasti. Käytettyyn perus-gessuun päädyin vaikka iso tankki kyllä kiinnosti. Ehkä Adventure olis ollu mulle korkee, perusgessun penkki ala-asennossa on mulle maksimikorkeus.
    Samoin on osoittautunut, että 20 litran tankki riittää mulle, ainakin täällä Pohjolassa ja Balttiassa on ollut huoltoasemia tarpeeksi tiuhassa. Yleensä minä en ole ollut se jonka takia on pitänyt pysähtyä tankkaamaan. Yksin ajellessakin olen harrastanut tommosta 300 ... 350 km:n tankkausväliä ja pahimmillaankin näyttö on ilmoittanut että 40 km jäljellä (jonka paikkansapitävyydestä ei tosin ole tietoa).
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
    On tullut paria Adventurea kyseltyä Saksan merkkiliikkeistä. Mailitiedustelu hinnoista on kertonut, että alennus pyyntihintaan on tasan 0 € !!.

Hiukan heikosti on tinkivaraa....
    Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports - Honda GL 1800 Goldwing DCT
    Noniin. Tähänastisen threadin perusteella Hondamanian seuraava pyörä on sitten näköjään jo tiedossa...ainakin täällä päässä

GS:n pienet puutteet korkeuden, vähäisen katteen, matkustajan mukavuuden, räyhäkkäiden äänien ja jossain määrin myös suorituskyvyn osalta nimittäin korjaa BMW R1200RT Remuksen mölyputkin!

Onko sinulla kaksipuolinen kolikko saatavilla? Kruunulla pidät Pannarin ja klaavalla vaihdat RT:hen.

RT ja GS ovat molemmat möhköjä, mutta jos ei tarvi ajaa mutakuopassa, niin RT on elegantti möhkö. Soralla en käyttänyt R1200RT:tä, mutta ei kai sitä ole paljon huononnettu edeltäjästään? R1150RT:n suurin hidaste soratiellä on 80 rajoitus.

Takapenkiltä kuului R1200RT:sta *erittäin* positiivista palautetta ja toisin kuin vanhan mallin, tuon uuden mallin laukutkin taitavat olla ainakin yhtä hyvät kuin Pannarissa, elleivät paremmatkin.

Käy nyt ainakin koeajamassa se RT ja soralla myös. Hae malliksi oikein kunnon kovapohjainen mutta vasta lanattu kuulalaakerisorapätkä.

Pannarikin on katupyöräksi hyvä ajaa tuollaisella pinnalla, mutta ainakin vanha RT oli vielä parempi. Kummankaan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia niin kauan kuin pysytään edes jonkinlaisella tiellä, mutta juurakkoinen metsäpolku tai pehmeäpohjainen kivikko nyrkinkokoista murikkaa tietyöpätkällä ovat molemmilla ikäviä.

Etkä sitten kerro kellekään minun suositelleen Bemaria, menee maine
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  25.  
    Aika usein valitetaan tuosta CAN-väylästä mutta koska valitusta ja pelkoa alkoi kuulua monesta lähteestä niin aloin tutkia asiaa. Itse luulin että pyörässä on keskusyksikkö ja kaikki napit ja laitteet on kytketty samaan piuhaan. Eli niinkuin CAN-väylä antaisi mahdollisuuden. Käytännössä kuitenkin vasemmasta ja oikeasta vilkkunapista lähtee molemmista oma johto keskusyksikölle. Samoin valokatkaisimesta.
    Syynä on se että CAN-kontrollerit on pirun kalliita. Ei ole taloudellisesti järkevää laittaa joka painikkeen alle kontrolleria joka lähettää sen koodatun signaalin keskusyksikölle joka lähettää signaalin sytyttää ajovalot kaikille laitteille ja jonka ajovalon kontrolleri sitten kaappaa ja laittaa valot päälle.
    Ideahan on siis että kaikki vehkeet ja hallintalaitteet voi kytkeä periaatteessa yhdellä piuhalla toisiinsa ja säästetään näin johdotuksessa.

Bemarin GS:ssä siis joka painikkeelta menee johto keskusyksikölle josta taas lähtee johdot lampuille ja eri laitteille. Tällä tavoin esim. valoja ohjaavalle kytkimelle voidaan vetää todella ohuet johdot jotka eivät vie paljon tilaa. Keskusyksiköltä lampulle sitten viedään paksummat ja enemmän virtaa kestävät johdot.
    Käytännön kokemuksista Bemarin sähköjärjestelmästä löytyy sekä hyvää että huonoa. Hyvää oli näytössä ilmoitettu ajovalon polttimon palaminen. Eipä sitä huomannut päiväsaikaan mutta sateessa ajaessa tuolla Puolan maanteillä olisi pimeä tullut melko hetkessä ja pimeässä huoltoaseman etsiminen olisi ollut melko ikävää touhua. Niinpä eka huoltoasemalle ostamaan uusi lamppu.
    Huonona kokemuksena pidän takavalon jäämistä päälle kun avaimen otti irti. Vikaan saattoi vaikuttaa ajelu talvikelissä ja 7 asteen pakkanen mutta silti...
    Kerran hävisi jarrutehostimesta tehot. Vian etsiminen kesti pitkään kunnes huomasin että jarrupolin oli saanut osumaa eikä palauttanut ylös. Kun pyörän starttaa pitämällä polinta painettuna ei tehostin kytkeydy päälle lainkaan. Toki näytössä vilkkui abs-varoitusvalo kokoajan mutta selkeää syytä vikaan ei näyttö kertonut.

Bemarin säältäsuojaavuus ei ole kovin hyvä. Itse pidän avonaisesta rakenteesta. Jos farkut päällä ajaa sateessa kastuu varmasti. Moottoripyörällä ajaessa pitää olla ajopuku joten sade ei haittaa. Tuuli ottaa kuskiin mutta tuleepahan vauhdintuntua.

Bokserimoottori on hyvä sekä huono. Jäähdytysrivat kerää saven ja paskan ja on ikävät pestä. Pytyt ottaa helposti kiinni kiviin ja juuriin jos ajaa spoorissa. Vakiobemarin maavara on lisäksi melko pieni joten jos luulee ajavansa mettäpolkuja niin adventure on järkevämpi. Ei ole järkevä mitata alavääntöä absoluuttisina lukuina vaan suhteessa painoon ja suhteessa muihin samanlaiseen käyttöön suunniteltuihin pyöriin. Tehoa on paljon enemmän kuin esim. Africa Twinissä. Myös vääntöä. On kiva ajella esim. jyrkkää kivistä ylämäkeä ykkösellä kävelyvauhtia. Heti kun vääntää kahvaa lähtee pyörä kakistelematta kiihtymään. R1200GS:ssä positiivista on kakistelematon käynti pienilläkin kierroksilla. Siis kone ei käy ravistelemaan vaan kahvasta käännettäessä kiihtyy vain hitaasti kakistelematta.
    Vakiokone liian pehmeän tuntuinen. Putkiston vaihdolla saa herkkyyttä kaasun vastaavuuteen mutta toiminnasta voi tulla liiankin äkkinäistä. Vasta ruiskunohjausboksin säätäminen tekee pyörästä putken vaihdon kanssa mielestäni kivan ajaa.

Etujousitusta voin mollata minäkin. Parempi se voisi olla mutta välttää. Keulan toimintaan vaikuttaa yllättävän paljon perän löysyys. Ts. kun laskee perän esijännitystä niin keulakin toimii samoilla säädöillä herkemmin. Kun taas kiristää yksin ajaessa perän täysille lyö keulakin käsille herkemmin. Omien teorioideni mukaan johtuu keulakulman muutoksesta.

Jarrut taas on mielestäni hyvät. Tehostettunakin. Pitää vain opetella vanhan koko kouran tekniikan sijaan yhden sormen jarrutustekniikka. Pyörä pysähtyy yhdellä sormella joten miksi käyttää kahta tai kolmea. Yhdellä sormella tuntumakin pysyy hyvänä.

Kun monet arvostelee painoa ja suosittelee metsärypemisiin 100kg pyöriä niin pitää muistaa se ettei tarkoituksenmukaisuus tuo välttämättä mukanaan hauskuutta. Olen ollut mukana maastoautotouhuissa ja siellä värkillä joka on suunniteltu pelkästään maastoajoon ei normaali kärrypolkuajelu tunnu missään. Kun renkaat on kuin traktorista, maavara metrin ja joka pyörä kääntyy on ajo niin helppoa että joutuu kokoajan etsimään haastavampia maastoja. Sen sijaan tiedän kuskeja jotka ovat vaihtaneet enemmän vakioautoon jotta ajaminen olisi haasteellisempaa.
    Jos prätkällä ajetaan muualla kuin radalla (siis crossi/enduro) niin tärkeämpää kuin puhdas möyrimiskyky on se että on mukava ajaa myös asfalttisiirtymät sinne metsään. Lisäksi rajoittuneet maasto-ominaisuudet tuovat mukanaan haastetta joka tekee ajamisesta jännempää. Murmanskiin pääsee pannarillakin. Tiet on tarpeeksi hyväkuntoiset. Sorallakin pääsee vaikka Gigserillä. Olen ajanut ja 70 vauhtia pystyy ajelemaan jos tie on normaali kovapohjainen soratie. Sen sijaan GS:llä on kiva vetästä kunnon kaasutus kurviin, vetäistä tiukka jarrutus ja kaasun avulla kääntää kurviin hakien pientä sladia. Lentohiekassa taas leveästä tangosta on hyvä vääntää vastaan ja väännöstä on hyötyä kun ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa vaihteita. Sen sijaan mutaspoori on melko vaativa paikka GS:lle kun pytyt ottaa kiinni reunoihin ja takapyörälle ei saa pitoa kun käytännössä asennot on pysähdyksissä ja sutien. Kytkimellä tehtävää hienosäätöä ei voi harrastaa tai hetken kuluttua nenässä tuoksuu pistävä haju. Kytkimeksi voi osta tarvikkeena keraamisen mallin mutta jenkeistä kaverit kertoi että se tuntuu ikäänkuin luistavan koko ajan joten ei ole niin täsmällisen tuntuinen kuin bemarin originaali.
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123