Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
    Tervehdys ja huokaus...
    Ajoin vaimon ja matkakuorman kanssa heinäkuun 10 pvä hiekkatien suurehkoon monttuun. Ensin iski etupää, pomppasi ylös ja sai takapään iskemään perusteellisen lujaa montun reunaan. Iskarit pohjasivat kunnolla. Kiviä ja *keleitä sinkosi paukahduksen ja kilinän kera. Suoraan mentiin, eikä särkeviä ranteita ja aristavaa selkää kummempaa näyttänyt käyneen. Vaan lähemmin tarkasteltuna osoittautui, että takimmainen oikea putkirungon kiinnityskorvake oli hajonnut. Asiantuntijahuolto ilmoitti, että ajaa ei saa ja niin sitä kuskattiin vakuutusyhtiön ystävällisellä tuella pyörä ja itsemme kotikulmille pakettiautolla. Vakuutusyhtiön tarkastaja viisasteli, että kyseesä on väsymismurtuma - siis pyörän ominaisuus, syntymävika, eikä kaskosta korvattava voimakkaan iskun aiheuttama vaurioituminen. Ja perustelu oli huikea: koska emme olleet kaatuneet eikä pyörään tullut mitään muita ulkoisia vaurioita... Onko tosiaan niin, että R1100R:n runko (malli 2001, ajettu 35 000km) olisi syntymäheikko tuolta kohdalta? Korjaus maksaa ainakin pari tonnia. On kuulemma jokseenkin sama vaihtaako vaihdelaatikon kuoren vai koko vaihdelaatikon. Selittyy työtunneilla. Onkos kellään mitään kokemusta/ mielipidettä tuommosesta tai vastaavasta pulmasta ja sen ratkaisusta?
    Luepas tuo aiempi threadi "LT:llä Gessulin hommissa". Ei nyt yksi yhteen, mutta viisastella voisi, että Pozolla oli vanhuuttaan väsynyt jousi, jonka vuoksi pohjakosketus / vaihdelaatikon vaurio sattui. Sen vakuutus maksoi.

On mielestäni MUTUna kyllä pelkkää vastuunpakoilu-saivartelua, jos monttukosketuksessa korvataan vaihdelaatikon alapään vaurio, mutta ei yläpäätä.

Tuon korvakkeenhan tietty saa *osaavalla* hitsarilla korjautettua?
    <p>2002-2014</p>
    Vastuunpakoilu lienee vakuutusyhtiön primääri tehtävä:-( Tuota hitsaamista ei kukaan ole ehdottanut vielä. Luulisin sen johtuvan siitä, että korvakkeen lohjennut yläosa on kokonaan poissa ja pitäisi rakentaa kokonaan uudelleen. En ole asiantuntija, mutta kuinkahan semmoinen onnistuu hitsaamalla alumiinivaluun - vai olisko peräti magnesiumseosta - ilman, että kuori vääntyilee (tai palaa).

Vielä on lisättävä, että jousen kireys oli maksimissaan ja ennen tapaturmaa ajettavuus oli kerrassaan loistava.
    Joo - vakuutusyhtiö ehkä yrittää vastuutaan vältellä, mutta minä en kyllä antaisi periksi. Ainakin yrittäisin hommasta riidellä.
    Toi hitsaaminen onkin ammattilaisen hommaa. Sellaisen, joka osaa alumiinia hitsata erikoiskaasuilla.
    <p>2002-2014</p>
    Eikö tällainen kuuluisi kuluttajansuojan piiriin? Kannattaisi varmaan kysäistä. Vahinkotarkastajan silmä ei kyllä riitä määrittelemään metallin väsymisestä johtuvia murtumia. Tai sitten pitää olla alan erikoiskoulutus. Kuluttajansuoja hemmot voisivat ehkä auttaa tässä.
    YZF-R1 -07

"Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
    Lainaa (C-A-D @ Elo. 01 2007,12:58) kirjoitti
    Joo - vakuutusyhtiö ehkä yrittää vastuutaan vältellä, mutta minä en kyllä antaisi periksi. Ainakin yrittäisin hommasta riidellä.
    Toi hitsaaminen onkin ammattilaisen hommaa. Sellaisen, joka osaa alumiinia hitsata erikoiskaasuilla.
    Jokin aika sitten eräällä toisella foorumilla ... anteeksi piti kirjoittaa nyysseissä ... kerrottiin taaistelusta vakuutusyhtiön kanssa erään afrikkalaisen takarungon hitsauksesta.
    Vakuutusyhtiö olisi hitsauttanut, mutta Hondan maahantuoja -tehtaalta kysyttyään- kielsi moisen homman.
    Mitä tähän mahtaa sanoa jäsen B MW??
    K1200RS
    Minkälainen rakenne tuossa bemarissa oikein on? Jos putkirungon kiinnityskorvake on hajalla, niin miksi pitää vaihdeloota vaihtaa?!
    Life's pretty straight without motorcycling
    No mulla kävi sama homma mun GS:ssän kanssa.
    Kelirikkotiellä takapyörä pamahti terävään monttuun ja korvake murtui.
    Bemari ei tunnustanut mitään rakennevirhettä hommassa, mutta siitähän on oikeasti kysymys. Ei mennyt takuuseen. Rakenne on korjattu 1150 pyöriin.

Mä irrotin vaihdelaatikon itse, ja vein sen ammattitaitoiselle alumiinihitsarille. En purkanut vaihdelaatikkoa vaan korvake hitsattiin kuntoon rattaat yms. laatikon sisällä.
    Lopputulos on parempi kuin uusi.
    Laitoin lisäturvaksi noi Touratechin "Hard Partsit"
    Kustannukset oli noin sata euroa hitsauksesta.

Lisää juttua tuolla.
    http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=705

Pekka
    Pekka
    Takarungon korvakkeet on vaihdelaatikon ja moottorin kuoreen valettuina, (R1100R mallissa).

Noitahan olen joitakin tapauksia (lukenut netistä), että GS malleista on murtunut joitain vastaavantyyppisiä korvakkeita, sekä yhden tapauksen olen "nähnyt" netissä missä R1100S mallista on takarungon korvake katkennut ilman syytä, siinähän on apurunko mikä on putkea/alumiinivalua.

Käsittääkseni (??) BMW on korvannut kaikki kyseisenlaiset murtumat, mikäli pyörässä on ollut takuu voimassa. Takuuajan ulkopuolella ne on sitten omistajan maksettavia (tai vakuutusyhtiön).

Siis mielestäni se ei missään tapauksessa ole väsymismurtuma. Jonkinverran väsymismitoituksesta tietävänä sanoisin että tuollaiset korvakkeet eivät saavuta normaalisti koskaan moottoripyörän iän aikana murtumaan vaadittavaa kuormanvaihteluiden määrää. Jos kyseessä on valmistusvika (huokonen valussa tms.) se on sitten tyystin eriasia. Tai jos "mällissä" on hetkellisesti tosiaankin ylitetty korvakkeen laskennallinen kantokyky, kuten nyt ilmeisesti on tapahtunut??

Lopunperin voitaisiin aina tälläisissä tapauksissa syyttää valmistajaa suunnitteluvirheestä, mutta täytyy muistaa että suunnittelijankin on pakko vetää raja mitoituskuormituksille johonkin, muutenhan pyörien paino karkaisi aivan hirvittäväksi, kun kaikki paikat pitäisi mitoittaa kymmeniä kertoja vahvemmiksi kuin mihin ne normaalikäytössä koskaan joutuu.

Mutta itse olen sitä mieltä että missääntapauksessa ei kannata/saa ruveta hitsaushommiin, vaikka hitsaaja olisi parasta A ryhmää. Periaatteessa koko vaihteisto pitäisi kuitenkin purkaa, että kuori voitaisiin esikuumentaa hyvän hitsaustuloksen aikaansaamiseksi, ja kun vaihteisto olisi purettuna, samaa vauhtia tilalle menisi kokonaan uusi kuorikin. Ja jos kerta työ on melkein samanhintainen kuin uuden lootan vaihto, voipi olla että kokonaistaloudellisesti ja lopputuloksen kannalta BMW on aivan oikeassa ja kannattaa laittaa uusi (tai ehjä käytetty) vaihteisto. Noita vaihteistojahan löytyynee kohtuuhinnalla ulkomailta bmw purkaamoilta (esim: www.motorworks.co.uk ), jos siis itse alkaa tuota korjaamaan?
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
    Lainaa (Boxer @ Elo. 01 2007,13:44) kirjoitti
    Mutta itse olen sitä mieltä että missääntapauksessa ei kannata/saa ruveta hitsaushommiin, vaikka hitsaaja olisi parasta A ryhmää. Periaatteessa koko vaihteisto pitäisi kuitenkin purkaa, että kuori voitaisiin esikuumentaa hyvän hitsaustuloksen aikaansaamiseksi, ja kun vaihteisto olisi purettuna, samaa vauhtia tilalle menisi kokonaan uusi kuorikin.
    No mun korvake hitsattiin laatikko kasassa.
    Kyllä se onnistuu, kun on ammattimies asialla.
    Lopputulos on erinomainen, parempi kuin uusi.

Toi takarunkohan vaan pitää kuskin ja matkustajan kyydissä. Ei sillä ole mitään tekemistä ajo-ominaisuuksien tai minkään muunkaan kanssa.

Pekka
    Pekka
    Ilmoita vakuutusyhtiöön,että viet korvauspäätöksen vakuutusoikeuteen. Anna heille paripäivää aikaa.
    <p>R 1200 RT</p>
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 01 2007,13:58) kirjoitti
    Mutta itse olen sitä mieltä että missääntapauksessa ei kannata/saa ruveta hitsaushommiin, vaikka hitsaaja olisi parasta A ryhmää. Periaatteessa koko vaihteisto pitäisi kuitenkin purkaa, että kuori voitaisiin esikuumentaa hyvän hitsaustuloksen aikaansaamiseksi, ja kun vaihteisto olisi purettuna, samaa vauhtia tilalle menisi kokonaan uusi kuorikin.
    Lopputulos on erinomainen, parempi kuin uusi.

Toi takarunkohan vaan pitää kuskin ja matkustajan kyydissä. Ei sillä ole mitään tekemistä ajo-ominaisuuksien tai minkään muunkaan kanssa.

Pekka
    Niin,,, en ajatellutkaan asiaa siten tuleeko korvakkeesta vahvempi kuin alkuperäinen. Varmasti vahvemman saa aikaan hitsaamalla helpostikin. Ja tosiaankin takahäkin saa pysymään kyydissä vaikka matkustajana olisi minkälainen tonnikeiju. Tosin kestää se alkuperäinenkin korvake tonnikeijunkin, jos ei ajele isoihin monttuihin.

Mutta vaihteiston kannalta ei ole niinkään hyvä että kuorta hitsataan, varsinkaan jos vaihteistoa ei pureta. Kuori voi kieroutua hitsattaessa, joka aiheuttaa laakereille ylimääräistä kuormaa, tai stefat voi kovettua tai jopa sulaa/palaa. Vaihteistossa voi olla sisällä sellaisia muoviosia mitkä ei kestä lämpöä yms. yms. Itse olen hitsannut (korjannut) TIG:llä joitakin moottorisahan magnesium runkoja, perämoottorin peräeviä ja potkureita, auton imusarjoja tms. Joihinkin tilanteisiin hitsaaminen soveltuu hyvin (esim potkurit ja imusarjat) mutta en voi suositella kenellekkään vaihteistonkuoren hitsaamista, varsinkaan vaihteisto kasassa.

Kokonaan toinen asia on sitten se miten hitsaaminen vaikuttaa pyörän arvoon vaihdettaessa. Itse en ainakaan koskisi pitkällä tikullakaan sellaiseen pyörään missä vaihteistoa on hitsattu. Paitsi tietenkin jos hinta on kohdallaan. Mutta jonkinlaista napinaa saattaa pyörää vaihdettaessa kuulua moisesta korjausmenetelmästä.

Mutta kukin tekee pyörälleen mitä haluaa.
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 01 2007,13:33) kirjoitti
    No mulla kävi sama homma mun GS:ssän kanssa.
    Kelirikkotiellä takapyörä pamahti terävään monttuun ja korvake murtui.
    Bemari ei tunnustanut mitään rakennevirhettä hommassa, mutta siitähän on oikeasti kysymys. Ei mennyt takuuseen. Rakenne on korjattu 1150 pyöriin.

Mä irrotin vaihdelaatikon itse, ja vein sen ammattitaitoiselle alumiinihitsarille. En purkanut vaihdelaatikkoa vaan korvake hitsattiin kuntoon rattaat yms. laatikon sisällä.
    Lopputulos on parempi kuin uusi.
    Laitoin lisäturvaksi noi Touratechin "Hard Partsit"
    Kustannukset oli noin sata euroa hitsauksesta.

Lisää juttua tuolla.
    http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=705

Pekka
    Eipähän voisi olla paljon identtisempi tarina kuin omani. Murtumakin näyttää tismalleen samanlaiselta. Taidanpa harkita tuota hitsausvaihtoehtoa sittenkin ja niitä hard patcheja yhtä lailla. Purkamiselle ei vain taida löytyä kovin mukavaa tilaa ja taitaa tuo oma taitokin hieman epäilyttää...

Näitä viestejä seuratessa on tullut vinha tunne siitä, että kun seuraavan kerran nostan kättä tervehtiäkseni toista motoristia, niin liikahtaa siinä jotain erityistä tuolla tunteenkin puolella.
    Lainaa (jappi @ Elo. 01 2007,14:18) kirjoitti
    Ilmoita vakuutusyhtiöön,että viet korvauspäätöksen vakuutusoikeuteen. Anna heille paripäivää aikaa.
    Taistelen toki loppuun saakka. On aika hölmöä, että korvausvelvollisuus syntyy vakuutusyhtiön milestä sillä perusteella, että pyörässä on jokin muu vaurio esim. kaatumisesta aiheutunut kolhiintuma vaikka sillä ei olisi tuon taivaallista tekemistä vaurion synnyn kanssa.
    Lainaa (Agentti @ Elo. 01 2007,13:16) kirjoitti
    Minkälainen rakenne tuossa bemarissa oikein on? Jos putkirungon kiinnityskorvake on hajalla, niin miksi pitää vaihdeloota vaihtaa?! *
    Katsopa Pekan vastausta ja linkkejä kuvineen.

Luulenpa muuten, että vakuutusyhtiö ainakin osittain perustelee kielteistä korvauspäätöstään (sitä sanomatta) sillä, että ajettavuus muuttuisi kyseisessä tapauksessa ratkaisevasti ja siitä seuraisi suistuminen tieltä jne., jolloin asia olisi selvä. Nyt minä vaikutan huijarilta kun en huomannut vauriota kuin vasta seuraavana päivänä. Hyvin kolme muuta kiinnikettä pitivät matkustajat ja kuorman kyydissä.
    JJR1100R, hommaa toi Haynesin huolto-ohjekirja.
    Jos sulla ei vielä sitä ole.

Siitä löytyy kaikki tiedot mitä tohon vaihdelaatikon purkuhommaan tarvitset.

Jos haluat muita neuvoja, soita 050 5768 480

Pekka

Pekka
    Lainaa (Boxer @ Elo. 01 2007,14:22) kirjoitti
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 01 2007,13:58) kirjoitti
    Lopputulos on erinomainen, parempi kuin uusi. *

Pekka
    Niin,,, en ajatellutkaan asiaa siten tuleeko korvakkeesta vahvempi kuin alkuperäinen. Varmasti vahvemman saa aikaan hitsaamalla helpostikin. Ja tosiaankin takahäkin saa pysymään kyydissä vaikka matkustajana olisi minkälainen tonnikeiju. Tosin kestää se alkuperäinenkin korvake tonnikeijunkin, jos ei ajele isoihin monttuihin.

Mutta vaihteiston kannalta ei ole niinkään hyvä että kuorta hitsataan, varsinkaan jos vaihteistoa ei pureta. Kuori voi kieroutua hitsattaessa, joka aiheuttaa laakereille ylimääräistä kuormaa, tai stefat voi kovettua tai jopa sulaa/palaa. Vaihteistossa voi olla sisällä sellaisia muoviosia mitkä ei kestä lämpöä yms. yms. Itse olen hitsannut (korjannut) TIG:llä joitakin moottorisahan magnesium runkoja, perämoottorin peräeviä ja potkureita, auton imusarjoja tms. Joihinkin tilanteisiin hitsaaminen soveltuu hyvin (esim potkurit ja imusarjat) mutta en voi suositella kenellekkään vaihteistonkuoren hitsaamista, varsinkaan vaihteisto kasassa.

Kokonaan toinen asia on sitten se miten hitsaaminen vaikuttaa pyörän arvoon vaihdettaessa. Itse en ainakaan koskisi pitkällä tikullakaan sellaiseen pyörään missä vaihteistoa on hitsattu. Paitsi tietenkin jos hinta on kohdallaan. Mutta jonkinlaista napinaa saattaa pyörää vaihdettaessa kuulua moisesta korjausmenetelmästä.

Mutta kukin tekee pyörälleen mitä haluaa.
    Taas tuli mietittävää... itsekin epäilin juuri noita vääntymisiä ja laakeriongelmia. Kuoren vaihtokin kuulemma aiheuttaa melkomoisen säätämisen vaihteistossa ja siitä aiheutuu se, että kustannukset kokonaan uuden lootan ja pelkän kuoren vaihtamisessa ovat jokseenkin samat.

Käytetty loota saattaisi kyllä kelvata minulle, mutta kyllä silloinkin hinnan pitää olla huomattavasti uutta edullisempi - välttämättä kun vaihto ei olisi ainoa laatuaan pyörän käyttöiän aikana...
    Lainaa (Pekkavee @ Elo. 01 2007,14:47) kirjoitti
    JJR1100R, hommaa toi Haynesin huolto-ohjekirja.
    Jos sulla ei vielä sitä ole.

Siitä löytyy kaikki tiedot mitä tohon vaihdelaatikon purkuhommaan tarvitset.

Jos haluat muita neuvoja, soita 050 5768 480

Pekka
    Eipä ole kirjaa vielä hankittuna, mutta laitan ostoslistalle. Taidanpa hyvinkin tarvita puhelimessa tarkennuksia siihen mitä ymmärrän kirjassa tarkoitetun, jos ylipäätään uskallan itse ryhtyä moiseen hommaan. Kiitoksin!
    Täältä löytyy kanssa service manual.
    http://ursa.irk.ru/manual/

Siinä on samat hommat, mutta ei niin havainnollisesti kuin Haynesissä

Pekka

Pekka
    Kuulin kaverista jolla oli polkupyörässä arvotavaravakuutus. Sehän korvaa lähes kaiken ilman omavastuuta. Jopa unohtamisen jonnekin. Koska alamäkikisoja ajavat sällit olivat ottaneet arvotavaravakuutuksia monien tuhansien pyöriinsä (jopa 5000-6000e) ja laittoivat osia uusiksi aina kaatuessaan, oli vakuutusyhtiö tiukentanut määrityksiä. Oli tullut lisälausuma "Korvaa vahingot laitetta tarkoitukseensa käytettäessä". Lisämainintana oli esimerkki että polkupyörän hajotessa normaalisti sillä ajaessa ei korvausta suoriteta. Alamäkipyörät on suunniteltu vaativaan alamäkimaastoon ja jos tällaisessa tilanteessa kaatuu on se pyörän tarkoitukseensa käyttämistä. Niinpä kaveri pyöränsä hajotessa kertoi kaatuneensa jonka johdosta pyörä kaatui kivikkoon ja vaurioitui. Vakuutus korvasi. Eroa oli nimenomaan siinä sattuiko vahinko kaatumisen seurauksena vai siten että pyörä vain hajosi ja kaveri pysähtyi ihmettelemään vaurioita.

Kannattaa aina hieman miettiä sanamuotoa miten ilmoittaa vahingosta yhtiölle. Toki vakuutuspetosta en suosittele tekemään vaan ainoastaan miettimään sanamuotoa miten ilmoittaa ettei vaan käy väärinkäsityksiä korvauspäätöstä tehdessä.
    Jepjee.

Kun kattelin tarkemmin noita kuvia GS:n vaihteistosta (R:ssä tosiaankin on sama vaihteisto varaosanumeron mukaan). Voisin "kallistua" korjaushommissa jopa hitsauksen puolelle ;-)).

Tuo korvake kun on aika kaukana itse vaihteiston laakereista ja hammaspyöristä, tuollaisen valu "ulokkeen" päässä. Eli lämmön siirtyminen voidaan estää melko hyvin. Tosin vaarana tosiaan on kuitenkin kuoren kieroutuminen ja muut lämmön aiheuttamat ongelmat, eikä hitsistä tule läheskään yhtä vahva kun kuorta ei saa esilämmitettyä. Mutta rohkea rokan syö?

Henkilökohtaisesti kuitenkin vaihtaisin uuden kuoren, mutta vain siinätapauksessa että tekisin homman itse, jos sen joutuu teettämään, sitten ehkä hitsaamalla tai vaihtamalla käytetty vaihteisto.

Vielä piti sanomani,,,, että kannattaa tosiaan tapella viimeiseen mieheen vakuutusyhtiön kanssa ennenkuin tekee mitään muuta. Kaikesta korjaussepustuksesta huolimatta mun mielipide on se että tuo ehdottomasti kuuluu vakuutusyhtiölle (siis jos kaskovakuutus). Minkä ihmeen takia sitä muuten kaskovakuutusta pitäisi pitää jos se ei edes tälläisiä korvaa???

Epärehellinen ihminen voisi tällaisista vakuutuspäätöksistä vetää sellaisen johtopäätöksen, että jos hajoaa, niin kannattaa pitää huolta siitä, että hajoaa kunnolla ja näkyvästi! Onkohan tuokaan vakuutusyhtiöiden etu?
    <p>2002-2014</p>
    Kaverilta (alle 40v) napsahti sulkapalloillessa akillesjänne poikki. Vakuutusyhtiön puoskarit totesivat ettei terve jänne voi mennä poikki. Eli tekovika eikä korvattu. Etää kyllä ne osaa puolensa pitää....
    Mites tässä ko (ja tuossa Pozonkin) tapauksessa, mikä on tien omistajan / ylläpitäjänvastuu? Jos ajo on sallittu eikä näyttöä esim ylinopeudesta ole, niin onko vakuutusyhtiö ainoa kenen kanssa taistella?
    Kiitokset kaikille kirjoittajille!
    Noviisina olen saanut loistavan oppitunnin ja ehkä joku kokeneempikin on saanut ajateltavaa. Viisastuminen on hyvä asia vaikka joskus se kirveleekin...
  25.  
    Lainaa (JJR1100R @ Elo. 03 2007,09:47) kirjoitti
    Kiitokset kaikille kirjoittajille!
    Noviisina olen saanut loistavan oppitunnin ja ehkä joku kokeneempikin on saanut ajateltavaa. Viisastuminen on hyvä asia vaikka joskus se kirveleekin...
    Kerro meille sitten miten sait homman hoidettua.

Pekka
    Pekka