Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 46:een 46:sta
  1. #31
    Lainaa (Jalase @ Heinä. 31 2007,13:49) kirjoitti
    Lainaa (Fifi @ Heinä. 31 2007,12:37) kirjoitti
    Joidenkin moottoriteiden rajoitukset voitaisiin nostaa 140:een, jos ehdoton sakotusraja olisi 150. Tällöinkin nopeuserot kuitenkin saattaisivat olla liian suuria.

    Suurten pääteiden rajoitukset ovat kohdallaan, koska nykyasenteen mukaisesti pieni ja joskus vähän suurempikin ylinopeus on sääntö eikä poikkeus. No, ehkä rajoituksiin voisi lisätä kympin, jos ehdotonta sakotusrajaa laskettaisiin.

    Pienillä teillä rajoitukset ovat kohdallaan tai jopa liian suuret. Ne kai perustuvat pieniin liikennemääriin ja siihen oletukseen, että paikalliset tuntevat tien.
    Kyllä on ihmisillä kiire... Jos esim. Hesan ja Tampereen välisen motarin nopeus nostettaisiin 120 => 140 niin paskalla matikalla laskien aikaa 'säästyy' noin 10 min.
    Niin, ja ne ketkä sitä sataaneljääkymppiä ajaa, ajaa sitä nyt jo. En silti kannata vapaita nopeuksia, enkä edes tuota 120 -> 140 nostoa. Ajokortin omaavasta väestöstä aivan liian suurella osalla menee sormi suuhun, kun siinä 140 vauhdissa tapahtuu jotain yllättävää.
    Kronoby Racing Team
  2. #32
    Kannattaa muuten muistaa, että ei se ole se vauhti, joka tappaa, vaan se äkkipysäys...

    ... eli nopeuden noustessa ajoneuvon liike-energia kasvaa, ja törmäystilanteessa se on johonkin hukattava. Jos korin kokoonpainuva osa ei sitä pysty enää tekemään, tulee sisälläolijoistakin muussia, vaikka olisi airbägit ja turvavyöt, koska niidenkin teho perustuu pitkälti siihen, että nopeus saadaan laskemaan "kohtuulliselle" tasolle ennen "lopullista stoppia" keulan kokoonpainuessa.

    Nopeuserot ja niistä syntyvä ohitustarve ovat varmasti suurimpia syitä (ajoneuvon hallinnan menetyksen jälkeen) onnettomuuksiin, ja niin kauan kun meillä suurin osa teistä on noita tavallisia "kinttupolkuja" eli kaksikaistaisia ja kaksisuuntaisia, niin raskaan liikenteen aiheuttamat hidasteet leikaavat hyödyn siitä, että rajoituksia nostettaisiin.

    Juuri toissaviikolla Saksan motareita tuollaiset 1500 km höylänneenä voin todeta, että sielläkin noilla vanhemmilla kaksikaistaisilla osuuksilla tökki välillä pahasti, kun rekkoja oli jatkuvana jonona, ja niitä sitten ohittelivat välillä nekin, jotka ajoivat vain 100 km/h, vaikka olisi saanut ajaa 120 tai ei ollut mitään rajoitusta.

    Sitten taas kolmikaistaisilla osuuksilla meni ohi audia, bemaria ja meseä sellaista haipakkaaa, että oma mopo tuntui ihan pysähtyvän, vaikka GPS näytti 150 km/h. Koko ajan sai kytätä taustapeiliä, jos aikoi ohitaa.

    Niin, ja semmoinenkin ero muuten on, että saksalaiset noudattavat ihan tajuttoman hyvin nopeusrajoituksia, jopa motareilla.
    GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
    "Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
  3. #33
    Lainaa (kawajack @ Heinä. 31 2007,23:06) kirjoitti
    Niin, ja semmoinenkin ero muuten on, että saksalaiset noudattavat ihan tajuttoman hyvin nopeusrajoituksia, jopa motareilla.
    Huomasin ja yllätyin todella siitä.
  4. #34
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Hyvä ennakoiminen - niin kliseiseltä kuin tuo saattaakin kuulostaa - on
    keskeisessä asemassa liikenneturvallisuusasioissa.

    Pienemmät nopeudet eivät laske onnettomuuksien määrää, mutta
    vähentävät vaurioiden vakavuutta. Ylinopeudet eivät omasta mielestäni
    ole mikään merkittävä uhka sinänsä ja suurin osa "lievistä" ylinopeuksista
    on täysin harmittomia ja vaarattomia, mutta sitten kun niihin yhditetään
    täysin vajaamittainen kyky ennakoida "näkymättömän"-mutkan-taakse
    tai ehtiikö-tuohon-väliin-vielä tai tuleekohan-tuo-eteen tai mikä tahansa
    oikea ylläri .. esim. hiekkaa curvassa tai jopa pikipaikkauksia sateessa
    tai tai tai tai .... Suistumiset ovat edelleenkin suurin yhtenäinen
    onnettomuuksien syy .. on siinä ihmettelemistä eikös vain ...

    Asenteet ja "turhien" riskien ottaminen ovat omasta mielestäni keskeisiä
    asioita.

    Ihan joka rakoon mihin vain suinkin mahtuu tai justiinsa ja justiinsa ehtisi,
    ei kannata ajopeleillä tunkea. Olen itse kokeillut .. ja maksanut ..
    KUN haluaa ajella reippaasti niin radalle vaan .. ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  5. #35
    No enpä sitten tiedä noista nopeusrajoituksista ja niiden noudattamisista sen enempää, mutta 70-luvun alkupuolelta lukien, kun tuli yleinen nopeisrajoitus ensin kokeiluun ja sitten käyttöön, niin kuolonkolarit lähes romahtivat - onneksi.
    Kuolemaanjohtaneet kolarit vähenivät noin puoleen viiden vuoden aikajänteellä.

    Ei varmaan ole minkäänlaista syy-yhteyttä nopeuden alentamisella kuolonkolareiden vahenemiseen.
    All you´ve got is time - living is takin´ it.
  6. #36
    rajoitukset on mielestäni ihan ok, pitäisi vain käyttää vähän järkeä siinä sakottamisessa, jos joku ajaa jollain busalla 160 tyhjällä motarilla, niin mitä sitä sakottamaan. se on vuorenvakaa siinä nopeudessa, jos taas rajoitus olisi kaikille 140, niin jokainen vanha datsuni vetäisi siellä sitä ja tosiasia on, että ei uusistakaan autoista(edes isoista) ajo-ominaisuudet ei riitä juuri 120 ylitse. joillain bemareilla riittää, mutta kyllä monilla autoilla menee aika 'herkäksi' se meno heti 130 jälkeen.



    Tieliikenteeseen jos saisi tehdä muutoksia, niin tekisin semmoisen lisäsäännön, että ohittava nopeus ei saa olla yli 40km/h:ssa. tämä tarkoittaa siis sitä, että jos hidas kaista on pysähdyksissä, niin nopea kaista ei saa ajaa yli 40:ä. jos taas hidas matelee 60km/:ssa, niin nopea ei saa ajaa kuin 100:sta. Monia onnettomuuksia tapahtuu, kun hitaalta vetää upareita, tai joku tulee nopealle. Jos ohittava kaista ajaa 100:sta ja hidas seisoo, niin vaaramomenttia on aika paljon.

    itse olen yrittänyt pitää tuota sääntöä ihan itsekkin, eli jos ruuhkassa seisoo toinen kaista, niin en tuuppaa sitä vetävää kaistaakaan kovin lujaa.

    sääntö voisi toimia myös toistepäin, eli ohitushetkellä esim 100:sen alueella jos käy 140 mittarissa, niin ei siitä sakottaisi jos on nätti ohitus. Mutta jos auto taas vetää 140 koko ajan ohitti tai ei, niin sitten sakkoa.

    mutta kyllähän se ajo aika överiksi menis sillaikin.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #37
    Lainaa (jaket @ Elo. 01 2007,09:59) kirjoitti
    rajoitukset on mielestäni ihan ok, pitäisi vain käyttää vähän järkeä siinä sakottamisessa, jos joku ajaa jollain busalla 160 tyhjällä motarilla, niin mitä sitä sakottamaan. se on vuorenvakaa siinä nopeudessa, jos taas rajoitus olisi kaikille 140, niin jokainen vanha datsuni vetäisi siellä sitä ja tosiasia on, että ei uusistakaan autoista(edes isoista) ajo-ominaisuudet ei riitä juuri 120 ylitse. joillain bemareilla riittää, mutta kyllä monilla autoilla menee aika 'herkäksi' se meno heti 130 jälkeen.



    Tieliikenteeseen jos saisi tehdä muutoksia, niin tekisin semmoisen lisäsäännön, että ohittava nopeus ei saa olla yli 40km/h:ssa. tämä tarkoittaa siis sitä, että jos hidas kaista on pysähdyksissä, niin nopea kaista ei saa ajaa yli 40:ä. jos taas hidas matelee 60km/:ssa, niin nopea ei saa ajaa kuin 100:sta. Monia onnettomuuksia tapahtuu, kun hitaalta vetää upareita, tai joku tulee nopealle. Jos ohittava kaista ajaa 100:sta ja hidas seisoo, niin vaaramomenttia on aika paljon.

    itse olen yrittänyt pitää tuota sääntöä ihan itsekkin, eli jos ruuhkassa seisoo toinen kaista, niin en tuuppaa sitä vetävää kaistaakaan kovin lujaa.

    sääntö voisi toimia myös toistepäin, eli ohitushetkellä esim 100:sen alueella jos käy 140 mittarissa, niin ei siitä sakottaisi jos on nätti ohitus. Mutta jos auto taas vetää 140 koko ajan ohitti tai ei, niin sitten sakkoa.

    mutta kyllähän se ajo aika överiksi menis sillaikin.
    Olen jokseenkin samaa mieltä noista asioista... Se että poliisit ovat jossain moottoritiellä tai kehä ykkösellä aamuyön pikkutunteina vahtaamassa "kaahareita" jotka ajaa 140-150, sillä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tietty ihan "yliampumiset" sitten erikseen.

    Ja mitä tulee tuohon ohitteluun, niin tosiaankin tuossa voisi olla jotain joustavuutta eikä vaan olla ohituskaistojen päässä tai muualla "varmoissa" paikoissa tutkaamassa.

    Ittelläni on ollu lappu kohta 34 vuotta taskussa ja ja silti vain yksi ylinopeussakko taskussa ja sekin 16 vuotiaana kevarilla saatu.



    Honda CBR1100XX
  8. #38
    Lainaa (CebariTonni @ Elo. 01 2007,11:46) kirjoitti
    kehä ykkösellä aamuyön pikkutunteina vahtaamassa "kaahareita" jotka ajaa 140-150, sillä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tietty ihan "yliampumiset" sitten erikseen.
    Kehä I on koko matkaltaan 60-80km/h aluetta ja jos siellä 140-150km/h ei ole "yliampumista" niin mikähän sitten
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  9. #39
    Lainaa (HiTec @ Elo. 01 2007,13:19) kirjoitti
    Lainaa (CebariTonni @ Elo. 01 2007,11:46) kirjoitti
    kehä ykkösellä aamuyön pikkutunteina vahtaamassa "kaahareita" jotka ajaa 140-150, sillä ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tietty ihan "yliampumiset" sitten erikseen.
    Kehä I on koko matkaltaan 60-80km/h aluetta ja jos siellä 140-150km/h ei ole "yliampumista" niin mikähän sitten
    Oho... no en ihan tarkoittanut että Kehä ykkösellä 140-150, lähinnä moottoriteitä.
    Honda CBR1100XX
  10. #40
    Nopeusrajoitukset ovat kyllä ikuisuuskysymys: yhden mielestä kaikki rajoitukset ovat pahasta ja toinen laittaisi vetomiehet linnaan.

    Mutta asiaan: ajelin tuossa kesällä vähän etelämpänä Euroopassa. Tuli vastaan mielenkiintoisia nopeusrajoituksia, kuten moottoritiellä 130 km/h mutta arkisin klo 7-9 100km/h, sumussa 50 km/h je niin edelleen. Meillä tuntuu olevan tiellä kuin tiellä yksi ainut rajoitus, joka usein on varmuuden vuoksi vähän matalampi kuin mitä se voisi olla.

    toimisiko Suomessa seuraava: nostettaisiin joidenkin maanteiden rajoitus 80 --> 100 km/h mutta samalla lätkättäisiin jokaiseen pahemmassa paikassa olevaan risteykseen 70 kyltti.

    Muutenkin voisi käyttää matalampia rajoituksia paikoissa joissa oikeasti on riski: koulujen kohdalla, huonon näkyvyyden risteyksissä jne.

    Tuolla etelessä näytti liikenne kyllä tosiaan sujuvan verrattuna tänne kotisuomeen. Toisaalta en tiedä kuinka moni vuodessa heittää henkensä Italian moottoriteillä. Ainakin sikäläiset ajavat sujuvasti mp:llä yli 150 km/h shortseissa, t-paidassa ja sandaaleissa.
  11. #41
    Lainaa (xs2jammu @ Elo. 01 2007,08:40) kirjoitti
    Lainaa (kawajack @ Heinä. 31 2007,23:06) kirjoitti
    Niin, ja semmoinenkin ero muuten on, että saksalaiset noudattavat ihan tajuttoman hyvin nopeusrajoituksia, jopa motareilla.
    Huomasin ja yllätyin todella siitä.
    Juu, kun sitä vapaata motaria vedetään miljoona taulussa ja tulee satkun rajoitus niin sit tosissaan pudotetaan se vauhti satkun tuntumaan...

    Samoin olen huomioinut, että taajamissa ajetaan todella nätisti. Esim. maantieltä tullaan taajamaan niin saksalainen 'seisoo' jarrulla ja taajamassa on sallitut mittarissa.

    Täällä jengi vetää taajamissa helposti 70 lukemia vilkkaillakin teillä.
    Kitka miehen tiellä pitää!
  12. #42
    Lainaa (Jalase @ Heinä. 31 2007,10:38) kirjoitti
    Lainaa (SJV @ Heinä. 30 2007,22:54) kirjoitti
    Toisessa näistä maista on ihan naurettavan alhaiset nopeusrajoitukset ja helvetilliset sakot, toisessa toisinpäin...
    Toisessa näistä maista on ehkä hyväkuntoiset ja kovempiin nopeuksiin tarkoitetut tiet, toisessa ehkä ei...
    Vaikka Suomessa on paskassa kunnossa "pikkutiet", niin kyllä kaikki E-alkuiset tiet on paremmassa kunnossa kuin yksikään Saksan vapaan nopeuden moottoritie.
  13. #43
    Lainaa (Fifi @ Heinä. 31 2007,12:37) kirjoitti
    Joidenkin moottoriteiden rajoitukset voitaisiin nostaa 140:een, jos ehdoton sakotusraja olisi 150. Tällöinkin nopeuserot kuitenkin saattaisivat olla liian suuria.

    Suurten pääteiden rajoitukset ovat kohdallaan, koska nykyasenteen mukaisesti pieni ja joskus vähän suurempikin ylinopeus on sääntö eikä poikkeus. No, ehkä rajoituksiin voisi lisätä kympin, jos ehdotonta sakotusrajaa laskettaisiin.

    Pienillä teillä rajoitukset ovat kohdallaan tai jopa liian suuret. Ne kai perustuvat pieniin liikennemääriin ja siihen oletukseen, että paikalliset tuntevat tien.
    Tämän kesän Alppireissun keskiarvoinen nopeusero Saksassa viereisen kaistan rekkaliikenteelle oli 70-100 km/h. Miksi se on Suomessa vaarallista mutta muualla maailmassa ei?
  14. #44
    Huono idea. Maailmalla on homma hoidettu elegantisti laittamalla ohituskieltotaulut ja Darvinin teoria hoitaa loput muutamassa vuodessa.

    Minun mielestä Suomessa suurin ongelma on tämä jatkuva nopeusrajoituksen muutos 80 - 100. Siis kilometri satasta ja sitten pari kilometriä 80 km/h, satasta ja sitten 60 lätkä ja taas kilometri satasta... Aivan kahjoa touhua! Mitä tämä aiheuttaa? Sitä pumppaavaa liikettä, hermot palaa, bensiiniä palaa, tulee ohitustarvetta, jne. Ja liikenne saadaan lähes pysäytettyä, kun joka vaiheessa pistetään sinne 60 lätkän kohdalle peltipoliisi pystyyn...

    Ehdottomasti pitäisi ensimmäiseksi valtateiltä poistaa kaikki liikenneympyrät ja alle 80 km/h nopeusrajoitukset hoitamalla risteyksen niin että tiellä ja taajamassa voi ajaa vähintään sen 80 km/h. Tällä järjestelyllä saadaan liikenne sujuvaksi ja matka alkaa taittua reippaasti.

    Parhaiten tuo sahaamisen huomaan bensiinin kulutuksessa. Kun moottoritiellä 140 - 160 km/h matkavauhdilla mopo vie 5 - 5.5 litraa, jolloin itäpuolella Saksaa keskinopeudeksi saa helposti sen 140 km/h, niin täällä se hörppii vähintään 6 l/100 km:lla keskinopeuden jäädessä tuonne 60-70 km/h:n nurkille.
  15. #45
    Sen verran pitää vielä mainita noista Saksan teistä ja erintoten noista ns. pääteistä ja sivuteistä.. ei siis lainkaan moottoriteistä. Siellä on 100km/h kattonopeusrajoitus kaikilla pää- ja sivuteillä, lukuunottamatta paikkoja jotka on erikseen liikennemerkein osoitettu ja omakohtaisesta kokemuksesta, niitä muita rajoituksia on vähän, varsinkin pääteillä.

    Jos vertaan näitä Saksan "valtateitä" Suomen teihin, niin Suomen tiet ovat leveämpiä, sekä tien varret paremmin parturoitu ja turvallisempia ajaa, näin väitän. Nämä Saksan "valtatiet" tuntuu välillä ihan "kinttupoluilta" Suomen teihin verrattuna.

    Saksassa näillä valtateillä ei ole juurikaan minkäänlaisia piennar alueita, eli valkoisen reunaviivan jälkeen asfaltti loppuu suurin piirtein siihen paikkaan. Ja siellä missä kasvaa esimerkiksi metsää... puut (paksut vanhat tammet ym) kasvavat lähes tiessä kiinni, eli ei minkäänlaisia suoja-alueita... saati edes ojaa tien ja metsän välissä. "Mielenkiintoista" on varsinkin ajaa juuri tällaisilla metsäosuuksilla, jossa ajat kuin tunnelissa, koska puut ovat kasvullaan peittäneet tien yläpuolen, siten että rekkojen kontitkin kolistelee puitten oksia välillä.

    Suosittelen lämpimästi jokaiselle joka ei ole käynyt ajamassa Saksan maalla, käyntiä siellä silleen että ajelee kunnolla ympäriinsä. Niin että näkee minkälainen liikennekulttuuri siellä on, jotta oikeasti näkisi millaista on matkanteko kun ei ole 60, 80, rajoituksia "keskellä ei mitään". On oikeasti nautinto ajaa kun ei tarvitse koko ajan tuijottaa nopeusmittaria herra sinisen pelossa. Ajaminen on suoraansanoen ûber mahtavaa.

    Yksi asia kuitenkin ihmetyttää. Näillä valtateillä törmää useinkin tuollaisiin afaltin paikkauksiin. Tie saattaa olla kilometri kaupalla kuin tilkkutäkki, paikkaa paikan vieressä... mutta tiessä ei tunnu yhtään paikan reunaa tai uraa joka veisi pyörää eri suuntaan kuin pitäisi. Tie on aivan sileä ja tasainen, aivan kuin tielle olisi laitettu valmis tilkku/paikka asfaltti *
    Honda CBR1100XX
  16.  
  17. #46
    Lainaa (matkailija @ Elo. 01 2007,19:57) kirjoitti
    Nopeusrajoitukset ovat kyllä ikuisuuskysymys: yhden mielestä kaikki rajoitukset ovat pahasta ja toinen laittaisi vetomiehet linnaan.

    Mutta asiaan: ajelin tuossa kesällä vähän etelämpänä Euroopassa. Tuli vastaan mielenkiintoisia nopeusrajoituksia, kuten moottoritiellä 130 km/h mutta arkisin klo 7-9 100km/h, sumussa 50 km/h je niin edelleen. Meillä tuntuu olevan tiellä kuin tiellä yksi ainut rajoitus, joka usein on varmuuden vuoksi vähän matalampi kuin mitä se voisi olla.

    toimisiko Suomessa seuraava: nostettaisiin joidenkin maanteiden rajoitus 80 --> 100 km/h mutta samalla lätkättäisiin jokaiseen pahemmassa paikassa olevaan risteykseen 70 kyltti.

    Muutenkin voisi käyttää matalampia rajoituksia paikoissa joissa oikeasti on riski: koulujen kohdalla, huonon näkyvyyden risteyksissä jne.

    Tuolla etelessä näytti liikenne kyllä tosiaan sujuvan verrattuna tänne kotisuomeen. Toisaalta en tiedä kuinka moni vuodessa heittää henkensä Italian moottoriteillä. Ainakin sikäläiset ajavat sujuvasti mp:llä yli 150 km/h shortseissa, t-paidassa ja sandaaleissa.
    Tähän Cebaritonnin viestiin viitaten, Ranskassa samalla lailla...

    Voidaan ensinnäkin todeta että nopeusrajoitukset ovat melkein säännöstään 20km/h enemmän kuin mitä vastaavassa paikassa on Suomessa tottunut näkemään. Tyyliin Suomessa 50, Ranskassa 70, Suomessa 60 tai 70, Ranskassa 90,.. jne. Tämä pätee sekä pienempiä teitä että moottoriteitä ynnä muita. Kyllähän niillä rajoituksilla pärjää

    Sitten taas sateen, sumun tms aikana pätee tietyillä teillä (kuten motareilla) eri, matalammat rajoitukset joita myös (ainakin jossain määrin) noudatetaan. Ranskalaiset eivät pääsäntöisesti osaa ajaa autoa liukkaalla ja kotiloa ajavien asenteetkin on ihan ja onnettumuuksiakin on jatkuvasti...
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12