Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Enpä tiedä onko ko. video jo paljonkin pyörinyt palstalla, mutta itse ensimmäistä kertaa löysin tällaisen --> *LINKKI

    Ennen oli YLE:llä tietoiskuja TV:ssä erilaisista aiheista. Eipä ole ollut moneen vuoteen * Juuri tällaiset olisi niihin sopivia ja voisi jokusen motoristin elämän/terveyden säilyttää.

    Motoristien määrä on kasvanut huimasti ja varmaan moni autoilija jäänyt tästä kehityksestä pahasti jälkeen. Myöskään autoilija joka ei mp:llä ole ajanut ei osaa automaattisesti ajatella asioita mp:n näkökulmasta. Näillä tietoiskuilla saataisiin lisättyä autoilijoiden tietoisuutta.
    xxx
  2. #2
    onhan toi vanha video ja pyörinyt foorumilla aika paljon. asiallinen video ja tosiaan tvssäku näytettäs
    600rr
  3. #3
    Mä olen ite paljon miettiny, miksei mein tv:ssä ja muutonki "liikennevalistuksessa" enempi kerrota mopoihin liittyvistä turvallisuusasioista. Ajattelin just totakin pätkää (joo, se on ollu linkkinä jo aiemmin foorumilla), se olis aika tehokas, kun sitä näyttäs telkussa. *

    Kun noita mopo-onnettomuustilastoja kattoo, siellä näkyy selvästi yhtenä ryhmänä kolarit, joissa auto on tullu sivusta, kolmion takaa eteen. Mä oivalsin iteki vasta alettuani ajaa mopoa, miten sitä tosiaan on vaikeeta havaita, jos vaikka aurinko paistaa kohti tai mopo jää palkin taa. Tommonen herättävä tietoisku telkkuun, ja ainaki joku tajuis asian paremmin - ja ehkä jokunen törmäys vältettäis. *

    On myös muita asioita, jotka on jääny retuperälle liikennevalistuksessa (tai mihin kategoriaan ne nyt sit kuuluskaan...), mitä mopoihin tulee:

    - ne hemmetin pikipaikkaukset, niiden liukkaus. Ja vaikkei paikkaus olis ittessään liukas, korkeemmalle muusta pinnasta terävästi kohoova reuna on riski varsinki sateella
    - mopon tiellä ympärilleen vaatima tila - varsinki ne perässä roikkujat! Mopoilijalla ykski jarrutus voi merkitä, et kuski on vainaa, jos takana auto koohottaa liian lähellä. Täähän on mopoilijalle paljon vaarallisempi juttu ku autoilijalle - tietenki! Mut joku tehokas tietoisku vois tässäkin herättää jonkun, joka sitä ei tajua
    - miksei niitä "hidasteita" eli töyssyjä ole vieläkään opittu merkkaamaan asianomaisilla liikennemerkeillä! Niitä tupsahtelee yllättäen 50 km/h-tieosuuksillakin eteen tosta noin vaan. Sateella kivoja ylläreitä...
    - tietöissä, varsinki asfaltoinneissa, ilmestyvät "mukavat", teräväreunaset montut, joita ei muisteta korjata päiväkausiin, saati et ne merkattas. Mopolla niihin on helppo kaatua tai ainakin saada renkaat paskaksi *

    *
    Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
    Yamaha Virago 535 1988
    Moto Guzzi 750 Nevada 2008
    HD Sportster Custom 2004
  4. #4
    No huh, että pelästytti! Aattelin että hieman ollaan vähemmän provosoivasti liikkeellä, ekaa kertaa kun kyseistä kattelin. Pulssi 175+
    -Nössö
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  5. #5
    Lainaa (wimmevanamo @ Heinä. 29 2007,20:23) kirjoitti
    Kun noita mopo-onnettomuustilastoja kattoo, siellä näkyy selvästi yhtenä ryhmänä kolarit, joissa auto on tullu sivusta, kolmion takaa eteen.
    No varmasti näkyy yhtenä ryhmänä kun ne on sieltä datasta poimittu erilleen, mutta suurin ryhmähän tuo ei ole. Eli kyllä sitä vain useimmiten motoristi yhä siirtyy tuonpuoleiseen omasta mokastaan, tieltä suistuen. Ja mikäs siihen auttaa? No ei ainakaan autoilijoiden syyttely. Vai voisiko jopa olla niin että jos se motoristin varovaisuus lisääntyisi, jäisi nuo tieltä suistumiset vähemmäksi ja kenties jopa ennakoiva ajotyyli nostaisi päätään jolloin motoristi osaisi varautua siihenkin että se puusilmä sieltä kolmion takaa saattaa tulla eteen ja näin tämäkin ryhmä pienisi ikäänkuin "siinä samalla". Noista eteen tulemisista meinaan oman ryhmänsä muodostavat myös ne jotka ovat ajelleet esim. reilua ylinopeutta ja siten autoilija vaikka onkin motoristin havainnut, ei ole voinut aavistaa että se tuleekin sieltä hiukka hätäsempään - ja tätä arviointiahan ei todellakaan edesauta motoristin niin usein käyttämä pitkä ajovalo, päinvastoin

    Eli arviointia, ennakointia, liikennesilmää ja ennen kaikkea sitä joustamista. Niillä päästään jo pitkälle. Ja kun vielä muistaa että aina jos kolahtaa, se sattuu. Ihan aikuisten oikeasti sattuu. Siitä huolimatta vaikka kuinka oikeassa, syytön tms. motoristi olisikin, se silti sattuu - ja pitkään
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  6. #6
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 30 2007,09:19) kirjoitti
    Lainaa (wimmevanamo @ Heinä. 29 2007,20:23) kirjoitti
    Kun noita mopo-onnettomuustilastoja kattoo, siellä näkyy selvästi yhtenä ryhmänä kolarit, joissa auto on tullu sivusta, kolmion takaa eteen.
    No varmasti näkyy yhtenä ryhmänä kun ne on sieltä datasta poimittu erilleen, mutta suurin ryhmähän tuo ei ole. Eli kyllä sitä vain useimmiten motoristi yhä siirtyy tuonpuoleiseen omasta mokastaan, tieltä suistuen.
    Varmasti mun listaan vois lisätä noi tieltä suistumiset - yks tietoisku siitäki vois olla paikallaan. (Mun lista ei ollu KATTAVA, vaan lista viime aikoina mielessä pyörineistä asioista.) Ja enimmäkseen suistumisissa voi kyllä syyttää vain itseään - just se ennakointi ja nopeuden säätäminen sopivaks! Ja sen ottaminen huomioon, et mutkan takana voi odottaa vaikka mitä - irtohiekkaa, pysähtynyt työkone, kolari, lapsilauma - johon pitää olla aikaa reagoida. *

    Ainaki mä ite lähden siitä, ettei siitä ole motoristille paljon hyötyy, vaikka olis kuinka oikeessa, jos kuitenki on vainaa - toiseks siinä kuiteki auton kanssa jää. Ehkä tätäki slogania vois jossain valistuksessa viljellä - kun se ei tunnu olevan itsestäänselvyys monellekaan motoristille. * *
    Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
    Yamaha Virago 535 1988
    Moto Guzzi 750 Nevada 2008
    HD Sportster Custom 2004
  7. #7
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 30 2007,09:19) kirjoitti
    Lainaa (wimmevanamo @ Heinä. 29 2007,20:23) kirjoitti
    Kun noita mopo-onnettomuustilastoja kattoo, siellä näkyy selvästi yhtenä ryhmänä kolarit, joissa auto on tullu sivusta, kolmion takaa eteen.
    No varmasti näkyy yhtenä ryhmänä kun ne on sieltä datasta poimittu erilleen, mutta suurin ryhmähän tuo ei ole. Eli kyllä sitä vain useimmiten motoristi yhä siirtyy tuonpuoleiseen omasta mokastaan, tieltä suistuen. Ja mikäs siihen auttaa? No ei ainakaan autoilijoiden syyttely. Vai voisiko jopa olla niin että jos se motoristin varovaisuus lisääntyisi, jäisi nuo tieltä suistumiset vähemmäksi ja kenties jopa ennakoiva ajotyyli nostaisi päätään jolloin motoristi osaisi varautua siihenkin että se puusilmä sieltä kolmion takaa saattaa tulla eteen ja näin tämäkin ryhmä pienisi ikäänkuin "siinä samalla". Noista eteen tulemisista meinaan oman ryhmänsä muodostavat myös ne jotka ovat ajelleet esim. reilua ylinopeutta ja siten autoilija vaikka onkin motoristin havainnut, ei ole voinut aavistaa että se tuleekin sieltä hiukka hätäsempään - ja tätä arviointiahan ei todellakaan edesauta motoristin niin usein käyttämä pitkä ajovalo, päinvastoin

    Eli arviointia, ennakointia, liikennesilmää ja ennen kaikkea sitä joustamista. Niillä päästään jo pitkälle. Ja kun vielä muistaa että aina jos kolahtaa, se sattuu. Ihan aikuisten oikeasti sattuu. Siitä huolimatta vaikka kuinka oikeassa, syytön tms. motoristi olisikin, se silti sattuu - ja pitkään
    Vähän sulta pointti hakusessa, jos suistuu tieltä on oma virhe aika harvoin mutkapätkillä tapahtuneissa onnettomuuksissa loukkaantuu muita osapuolia. Tietoinen riski yrittää ajaa sitä mutkaa sen hitusen taitoja kovempaa. Vaikka se ei ole suurin ryhmä on näitä "auto ajoi pyörän eteen" - tapauksia törkeän paljon. Vielä kun kuoleva osapuoli on se syytön osapuoli onnettomuuteen.
  8. #8
    Lainaa (Mezza @ Heinä. 30 2007,14:01) kirjoitti
    Tietoinen riski
    No siinähän se tuli! Moottoripyöräily kokonaisuudessaan, aina ja kaikkialla on jatkuvaa, tietoista riskiä. Se mutka voi yllättää, sen takaa voi tulla jotain... Samalla tavalla se autokin sen kolmion tai jopa punaisten valojen takaa voi syyhkiä eteen

    Omasta tuttavapiiristä yksi kaveri meinaan joutui pakettiauton mankeloimaksi - paku tuli puhtaasti punaisia päin kun kuski "ei huomannut" liikennevaloja Tämä kaveri kyllä selvisi hengissä, mutta motoilu jäi sikseen ja nyt vielä yli 20v tapahtuneesta, kaveri yhä klenkkaa jalkaansa Toinen kaverini about samoihin aikoihin mäjäytti auton kuskinpuoleisesta takaovesta sisään kun kotilokuski yx-kax kesken pitkän ohituksen muistikin että pitikin kääntyä tuolle metsätielle - lensi onnekseen auton yli ja selvisi solisluiden katkeamisilla Kolmas kaverini sai henkilöautosta kylkeensä kaistanvaihdon yhteydessä - selvisi luunmurtumilla

    Kaikkia em. tapauksia yhdistää:
    - yhdessäkään motoilija ei ollut tapahtumaan syyllinen
    - jokaisessa ainoa itseään satuttanut oli syytön motoilija

    Ei että miten niin sitä ennakointia ja epäluuloisuutta autoilijoita kohtaan haluan korostaa. Tuossa on vielä sekin puoli että sen oman asenteensa jokainen motoilija voi muuttaa heti, omalta kohdaltaan välittömästi. Mutta ennen kuin voi olla 100-varma autoilijan muuttaneen asenteensa, kestänee epämääräisen pitkän ajan + että se on taas kohta talvikin tulossa ja asia silloin viimeistään autoilijoilta taas unehtuu
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  9. #9
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 30 2007,15:04) kirjoitti
    Lainaa (Mezza @ Heinä. 30 2007,14:01) kirjoitti
    Tietoinen riski
    No siinähän se tuli! Moottoripyöräily kokonaisuudessaan, aina ja kaikkialla on jatkuvaa, tietoista riskiä. Se mutka voi yllättää, sen takaa voi tulla jotain... Samalla tavalla se autokin sen kolmion tai jopa punaisten valojen takaa voi syyhkiä eteen

    Tuossa on vielä sekin puoli että sen oman asenteensa jokainen motoilija voi muuttaa heti, omalta kohdaltaan välittömästi. Mutta ennen kuin voi olla 100-varma autoilijan muuttaneen asenteensa, kestänee epämääräisen pitkän ajan + että se on taas kohta talvikin tulossa ja asia silloin viimeistään autoilijoilta taas unehtuu
    Sori, ei motoristia kyllä mutka yllätä, mut se mitä sen takana on - siitä ei voi tietää!! (Syyttömiä lapsia, koiria, polkupyöräilijä - ja sillon mopo on kyllä oikee tappoväline.) Ja siks se OIKEE tilannenopeus...

    Valistaahan voi vaikka ketä osapuolia, mut totuus on, että turhan paljon tapahtuu näitä törmäyksiä, jossa autoilija ei vaan ole huomannut mopoa. Ja on siinä hemmetin vaikeeta mennä mopolla edes sallittua 80 tai satasen nopeutta (Huom! Nyt puhuu nainen, joka tuskin koskaan ajaa yli 80:iä!), jos kolmion takaa on koko ajan vaarassa tulla kotilo eteen - tai siihen pitää ainaki koko ajan varautua. Nykiväks menee...

    Liikenne on yhteispeliä. Jokaisen pitäs voida luottaa siihen, että muutkin toimii keskimäärin sääntöjen mukaan. Eiks vaan? *

    En mäkään lähtis kyl siitä, että kun mopoilet, otat tietoisen riskin ja jos kuolet siihen (toisen yliajamana), se on sun oma vikas! Jos tässä mennään pitemmälle, astut ulos kotiovestaskin omalla riskilläs. Vai? *
    Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
    Yamaha Virago 535 1988
    Moto Guzzi 750 Nevada 2008
    HD Sportster Custom 2004
  10. #10
    Lainaa (wimmevanamo @ Heinä. 30 2007,21:50) kirjoitti
    VJa on siinä hemmetin vaikeeta mennä mopolla edes sallittua 80 tai satasen nopeutta (Huom! Nyt puhuu nainen, joka tuskin koskaan ajaa yli 80:iä!), jos kolmion takaa on koko ajan vaarassa tulla kotilo eteen - tai siihen pitää ainaki koko ajan varautua. Nykiväks menee...
    Jotenkin tuosta paistaa "kun kerran xx on sallittua, niin minähän niin teen" -asenne, jota juuri koitin ravistella. Eikä se ajaminenkaan mitenkään epämieluisan nykiväksi tms. mene kun puhuin vasta mahd. ylläriin varautumisesta. Se että olet tuon mahd. yllättäjän korviesi välissä rekisteröinyt, on jo 1/2 toiminnasta. Ikäänkuin valmiiksi suunniteltu pako tilanteesta, joka vain triggeroidaan ulkoisesta ärsykkeestä = se ylläri-scenario toteutuu. Juu, sinä yllätät varmasti sen autoilijan, mutta ennen kaikkea se autoilija ei päässyt yllättämään sinua etkä joudu siten toimimaan paniikissa, hätäisiä (vääriä) ratkaisuja

    Lainaa (wimmevanamo @ Heinä. 30 2007,21:50) kirjoitti
    Liikenne on yhteispeliä. Jokaisen pitäs voida luottaa siihen, että muutkin toimii keskimäärin sääntöjen mukaan. Eiks vaan?
    Ajat 100 etuoikeutetun risteyksen ohi, joista vain yhdessä auto syyhkii väistämisvelvollisuudestaan piittaamatta eteen. Tällöin tuo sääntöjen noudatus on selvästikin enempi kuin 50%, mutta siihen omaan loukkaantumiseesi riittää tuo yksikin tapaus

    Lainaa (wimmevanamo @ Heinä. 30 2007,21:50) kirjoitti
    En mäkään lähtis kyl siitä, että kun mopoilet, otat tietoisen riskin ja jos kuolet siihen (toisen yliajamana), se on sun oma vikas! Jos tässä mennään pitemmälle, astut ulos kotiovestaskin omalla riskilläs. Vai?
    Tietoisen riskin ja syyllisyyden väliin en nyt ihan yhtäläisyysmerkkiä sentään vetäisi. Ottamatta nyt sinällään kantaa onnettomuuden todennäköisyyteen tms. seikkoihin, niin kyllähän se kylmä fakta on että jos kolahtaa ja ajelet prätkällä vs. autolla, niin tuolla jälkimmäisellä ko. tapahtumassa jo loukkaantumisenkin riski on selvästi pienempi, saati vakavampien seurausten. Eikös silloin se valinta astua auton sisään vaiko hypätä prätkän selkään ole tietoinen riski. Hyvällä kelillä toki perhanan mukava ja nautinnollinenkin vaihtoehto, mutta riski silti. Tai (nyt sohaistaan kusiaispesää) pukeutuminen prätkällä ajellessa. T-paidassa ja shortseissa - taas on otettu (vieläkin suurempi) tietoinen riski. Toki sitä voi T-paidassakin ajella vuosia ja tuhansia km, mutta taas palataan tuohon ed. lainaukseen: Siihen että sattuu ja pahasti riittää vain se yksikin poikkeus
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  11. #11
    Lainaa (HiTec @ Heinä. 30 2007,15:04) kirjoitti
    Toinen kaverini about samoihin aikoihin mäjäytti auton kuskinpuoleisesta takaovesta sisään kun kotilokuski yx-kax kesken pitkän ohituksen muistikin että pitikin kääntyä tuolle metsätielle - lensi onnekseen auton yli ja selvisi solisluiden katkeamisilla
    ...
    Kaikkia em. tapauksia yhdistää:
    - yhdessäkään motoilija ei ollut tapahtumaan syyllinen
    - jokaisessa ainoa itseään satuttanut oli syytön motoilija
    Hetkinen...

    Ohittaja kääntyy ja motska osuu kuskinpuoleiseen takaoveen... Siis motoristi on lähtenyt ohittamaan auton perässä? Eihän sitä muuten vasempaan takakulmaan ohitustilanteessa päädy eihän?

    Lain mukaan auto varmaan teki virheen, mutta niin motoristikin rikkoi kultaista sääntöä: Älä koskaan lähde toisen ajoneuvon perässä ohitukseen! Jos toisen ajoneuvon kone korkkaa, tehot loppuvat, tai ainoastaan se kerkiää vastaantulevan takaa pois, päättää ottaa ohituksen takaisin (tällä on siihen oikeus: Jarruttaa ja palata takaisin jonoon) tms. niin ohittajaa peesaava on aina heikoilla. Älkää vaan sanoko, että peesaatte kotiloita ohituksissa?

    Mopolla on _aina_ aikaa odottaa omaa ohitusvuoroa. Koskaan ei tarvi eikä saa peesata, edes toista motoristia!

    I. *
  12.  
  13. #12
    Lainaa (Ikuturso @ Heinä. 31 2007,10:29) kirjoitti
    Ohittaja kääntyy ja motska osuu kuskinpuoleiseen takaoveen... Siis motoristi on lähtenyt ohittamaan auton perässä? Eihän sitä muuten vasempaan takakulmaan ohitustilanteessa päädy eihän?
    Yep, aivan oikein päätelty. Tässä tapauksessa motoristi näki hyvin auton yli, sitä oli jo ohiteltu muutamia jonossa körötteleviä autoja ja vauhti siis päällä ohituksen jatkamiseen. Suoraa, tyhjää baanaakin oli edessä niin kauas kun vain katse kantoi. Siksipä tämä(kin) tilanne tuli "hiukka" yllättäen kun tuo metsätien pätkä ei tosiaan juuri yhden auton leveyttä suurempi ollut
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08