Eipä kestä kiittää. Omasta tarpeestahan tuo lähti... *(KariFi @ Huhti. 18 2009,00:27) kirjoitti
Kuvia muidenkin laitteista olisi aina kiva katsella ja samalla niistä taitaa olla hyötyä seuraavalle Pelle Pelottomalle.
Mitähän siitä tulisi jos olisi oikea metallipaja käytössä, nyt on vain autotalli "perustyökaluilla."... *
Tärkeintä koko hommassa on "runko jossa tappi keskellä" ja jarrulevy suojassa.
Renkaan irroitus on erittäin helppo tehdä tuollaisella tangolla jossa pallo päässä.
Renkaan asennus menee taas ihan oman maun mukaan tangoilla, rengasraudoilla tai pyörivällä työpäällä.
Oikealla tekniikalla ja hyvin rasvattuna kumi voi lutkahtaa paikoilleen jopa ilman työkaluja. Polvilla reuna uraan ja molemmin käsin hieman nojaillaan.
PS.Olin muuten lähellä ostaa tuon Gp503:sen mutta onneksi sain itse jotain aikaiseksi.
Vastaavia työpäitä on ebayssä jos vaikka joku innostuu kokeilemaan tuollaista.
Nuo on myyty, lisää tulossa 4 sarjaa myyntiin huomenna tai maanantaina.(RC17 @ Huhti. 17 2009,17:13) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Sellanen pikanen kyssäri vielä. jotta onko se piirustus siitä tangosta sellanen, että jos jollekkin metallimiehelle sen antaa, notta osaa tehdä sen pohjalta sen tangon?(RC17 @ Huhti. 18 2009,20:24) kirjoitti
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Riippuu metallimiehestä mutta kyllä pitäisi saada selvää.(Marshal @ Huhti. 18 2009,21:15) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Ok, enköhän mä jostain sellasen metallimiehen hommaa.(RC17 @ Huhti. 19 2009,01:33) kirjoitti
Mitenkä tuo tasapainotuspenkki oikein toimii? *
Onko härvelin ajatuksena siis se, että jos rengas/vanne epätasapainossa niin "painavin kohta" pyörähtää alas ja yläpuolelle sitten lisätään painoja niin kauan kunnes tilanne on "stabiili" ? *
Vai onko tuossa jotain korkeampaa fysiologiaa...?
![]()
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
Kyllä.kirjoitti
The Scudman tasapainotus video... *![]()
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Nyt olis taas 4 sarjaa myynnissä.(RC17 @ Huhti. 17 2009,17:13) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Toi on hyvä toi putki, ei kestä edes ensimmäisen renkaan painamista pois vanteelta *(Zeipii @ Huhti. 13 2009,13:58) kirjoitti
![]()
![]()
siis varsi jolla painetaan kummi alas! *
Vaikuttaa IHAN venäläiseltä perseenruristimelta![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Onko kovinkin tuttu laite sulle?(lanat @ Huhti. 20 2009,20:34) kirjoitti
Ihan ohimennen, tuolla laitteella on jo etu- ja takarengas vaihdettu(lanat @ Huhti. 20 2009,20:34) kirjoitti
Otitkohan huomioon, että kun ei osta normi huonekaluputkea niin tuotahan saa millä seinävahvuuksilla tahansa...? Tuota putkea meinaan.. Tottakai materiaalit on yritetty valita niin että laitteesta tuli mahd. kevyt. Vahvistellahan sitä voi aina myöhemmin, mutta keventäminen oiskin hankalampaa hommaa :P
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Mistä olette hankkineet liimapainot ja vannerasvan? Allrightillä on molemmat kuulemma loppu eikä uutta tavaraa enää oteta, Stormilla taas ei ole ollutkaan mutta harkitaan myyntiin ottamista.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Lähimmästä rengasliikkeestä.(KariFi @ Huhti. 22 2009,11:03) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Biltemaniasta saa liima painoja ja mäntysuopaa marketista(KariFi @ Huhti. 22 2009,11:03) kirjoitti
- If you risk nothing, you gain nothing -
http://www.eurovulk.fi/
Tuolta saa ainakin painoja,vannerasvaa ym.
Saa myös muovisen asennuspään rengaskonetta varten.
-Sami
Kiitos. Olin kyllä kysellyt jo kahdestakin lähimmästä liikkeestä, mutta eivät olleet halukkaita myymään. Kolmannessa sitten tärppäsi.(Utah @ Huhti. 22 2009,11:29) kirjoitti
R1 + FJR
Tuossa iltapuhteella rakentelin vaihteeksi manuaalimallin, jos vaikka varikolla sähköt pätkivät.
Tässä vedoksessa uutta työpään pyöritys puolen tuuman vääntimellä työpään yläosasta. Helppo pitää kone kierrettäessä paikoillaan jos sattuu voimaa tarvitsemaan. Räikällä tai T-vääntimellä kuin kiertelee, niin rengas vaihtuu ilman sähkömaksuja melko kivuttomasti.
Tasapainotusteline olisi helppo integroida koneen jatkoksi, mutta on tullut tavaksi siirtyä jo toisaalle laittamaan vanne painoon, joten pidin laitteet erillään.
http://www.mp-foorumi.com/gallery....242.jpg
Ratakuumeessa *t. Hanski
possujono pilaa elämän
Mistä suomesta vois ostaa tommosen rengaskoneen? Tai jos joku voi myydä oma-tekosen, niin voin semmosenkin ostaa pois ihan sopuhintaan, pk-seudulta voin noutaa.
Lyijypainoja ei kyllä saa enää oikein mistään, kun niitä ei saa enää käyttää (myydä).(NikoL @ Heinä. 26 2007,20:52) kirjoitti
Renkaan (tai siis pyörän) tasapainotuspainot on nykyään tehty muista materiaaleista, esim. sinkistä..
ZX-10R + ZX-6RR
Lyijyä saa käyttää MP:t, museoautot,(Janne10r @ Touko. 06 2009,02:22) kirjoitti
p-autot yli 3500kg
Tilata voi esim. tuolta
http://merikiuru.fi/read_sh....uotteet
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Olet sä varsinainen Pelle Peloton. *(-Hanski- @ Touko. 04 2009,20:32) kirjoitti
![]()
Tässä sen näkee miks itämailla pärjätään: kopiointi on pirun paljon helpompaa kuin uuden kehittely.
No, siihen reilun kymmenen kumin vuosittaiseen vaihtotarpeeseen antaa oma tekele riittävän avun, ei tässä olla urakkahommissa![]()
R1 + FJR
No joo tuota kohtaa en kyllä ole tullut tarkastaneeksi, saatat olla oikeassa, mutta jokatapauksessa lyijypainoja on vaikea löytää koska suurimmassa osassa ajoneuvoja niitä ei saa käyttää.(RC17 @ Touko. 06 2009,11:29) kirjoitti
Kiurultakin lyijypuntteja pitää tilata min. 30 laatikkoa, eli hänelläkään ei niitä varmaan hyllyssä ole, ja melko harva motoristi saa elinikänään käytettyä moista määrää, vaikka kuinka ahkerasti renkaita painottelisi...
ZX-10R + ZX-6RR
Nyt kun on muutama kumi tullut vaihdetuksi niin yksi asia on pistänyt silmään.
Yleensä vanteissa on ollut reilusti painoja rengasliikkeiden jäljiltä. Itse olen katsonut vanteen painavamman kohdan ja laittanut kumin merkkitäplät siihen kohtaan. Ei muuten ole ollut lähelläkään venttiiliä, eikä vastapuolellakaan vaan jossain siellä välissä. Varsinaisessa tasapainotuksessa painojen tarve on jäänyt 3 kumissa 0-5 grammaan.
Onko em manooveri rengasliikkeelle vain ylimääräinen työvaihe joka oiotaan ja korvataan reilummilla painomäärillä? Itse ajattelisin niinpäin että kaikinpuolin parempi mitä vähemmän painoja tarvitsee. Lisäksi, jos paino(t) jostakin syystä irtoaa, kuten joskus on käynyt, moposta ei tule heti hyppykeppiä vaan ajettavuus säilyy.
Jälleen yksi syy lisää tehdä homma itse.
R1 + FJR
Siinä tapuksessa et ole käyttäny misukan kumeja?(KariFi @ Touko. 10 2009,17:56) kirjoitti
Tähän asti minulle sattuneet olivat 0 merkinnällä eli tasapainossa.
Silloinhan riittää kerran painotettu vanne ja sen toteaminen.
Mulla sattui vähän omituinen ilmiö kun eilen eturengasta (metzeler racetec) vaihtelin :
Käytin pelkkää vannetta tasapainotuskoneessa ja katsoin että painavin kohta on noin 12cm päässä venttiilistä (melko tarkkaan samalla kohtaa kuin takavanteessa). No sitten renkaan laitoin tietysti niin, että punaiset täplät tulevat tuohon painavimpaan kohtaan. Mutta kun aloin tasapainottaan sitte tuon renkaan kans, nii vaatii painoja just siihen täplien kohdalle? Meni 25g painoja? Auttaisko tuossa jos pyöräyttäs vähän rengasta tuossa vanteella eri kohtaan?
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Ei auta vaan joudut laittamaan vieläkin enemmän painoja jos vanteen painavin kohta ja renkaan kevyin kohta ovat eri paikoissa.(bro @ Touko. 23 2009,15:49) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Niinhän se taitaakin olla, kun oikein järkeilee tuota. Meneehän tuo noinkin, sai kuitenkin tasapainotettua.(RC17 @ Touko. 24 2009,02:27) kirjoitti
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Tollanen tuli värkättyä romuista (viimeistelyä vaille) http://www.motot.net/galleria/g50920_rengaskone
Tuon vanteen kiinnitysmekanismihan on nerokas. *(Teme65 @ Heinä. 22 2009,11:38) kirjoitti
Eikös tuon kumin uraan pakottaminen ole hankalampaa käsin kun vehje on noin korkealla jos käsiäkin käytössä vain kaksi?
Itse tykkään vaihtaa maassa jossa polvilla voi painaa kumia ja jää vielä kaksi kättä vapaaksi.
Sattuneista syistä pyörä vaihtui ja tässä uudessa takarengas on yksipuoleisesti kiinni, joten taas piti lähteä sorvin ääreen...
Tekaisin takarenkaalle ihan oman tasapainotusakselin M20 kierretangosta ja sorvailin kartiot nylonista.
Tuo toimii myös jo kumin vaihdossa koska härvelini keskireikä on myös 20mm.
En ole vielä kokeillut tekelettä kun renkaat vielä lontoosta tulematta.Noi mustat mötikät on muovia saa nähdä luistaako. Kun irottaa toisen puolen vanteelta niin laittaa vanerin tai muovin palat kumin ja vanteen väliin ja pyöräytää penkkiin kiinni. (Taikasauvan)osat on tehty oottaa kasausta(lomalla kun olen)(AimoPamaus @ Heinä. 22 2009,16:02) kirjoitti
![]()