Leveessä esim. auton renkaassa ehkä vaikuttaa, prätkässä en ole huomannut mitään... Painon kikkailen aina keskelle...(akuraaraa @ Huhti. 14 2008,22:42) kirjoitti
F = dp / dt
minkäs levynen vanne ja mikä pyörä?(wizard11 @ Huhti. 06 2009,19:23) kirjoitti
kattelin kyl tossa et omassa on orkkis kumi ja siinä samanmoinen paino kanssa vanteen keskinystyrässä mitä autojen peltivanteisa käytetään.
- If you risk nothing, you gain nothing -
Noniin, päivitetääns hieman. Eli kasasin ton rengaslaitteen ja totesin että eihän siihen edes mahdu 17" vanne. Mainoksessa sanovat sen olevan 18" vanteelle asti, mutta toisin on. Se vanteeltapuristuslaippa toimi oikein hyvin, mutta ei pelkästään sen käytöstä viitti maksaa 119 euroa. Palautin laitteen kauppaan ja otin tilalle sen halvemman laitteen, jossa toi puristuslaippa kiinni. Muista ominaisuuksista en tiedä, eikä oo niin välikskään, kun raudoilla ajattelin vaihdella.(Marshal @ Huhti. 05 2009,22:06) kirjoitti
Nyt lähen kasaamaan sen toisen laitteen, josko vaikka löytys jotain extra ominaisuuksia.
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Saako sitä konetta muokattua mitenkään sellaiseksi, että saisi 17" vanteen siihen kiinni? Voitko laittaa isommat kuvat kyseisestä värkistä jakoon (tai sähköpostiini), niin voisin hahmotella tarvitsenko tuollaista vai en...(Marshal @ Huhti. 07 2009,18:18) kirjoitti
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Sorry, en kerinny ottamaan kuvia, sen verran hätäsesti lähti värkki takaisin Puuiloon.(Zeipii @ Huhti. 07 2009,21:08) kirjoitti
Saishan tuohon sen 17" menemään, jos noita kolmea vaakatasossa olevaa tankoa jatkaisi, jolloin noi pidikeholkit pääsis liikkumaan vielä ulommas. Pikkusen vaikee selittää, mutta toiv. jotain selvää saa. Noissa kolmessa tangossa on sellaset liikuteltavat koukut, joista kaksi kiinnitetään sokkatapilla paikoilleen ja yhtä liikutellaan veivin avulla ulos/sisäänpäin. Laajimmassa asennossa noi tapit ottaa sisäänsä n. 16,5" vanteen, joten paljoa ei tarttis jatkaa. Noi tangot on sellasta 20mm pakusa neliskulmaista putkea, joihin kiinniketapin runko pujoitetaan.
Kävin nyt hakemassa tällaisen
http://www.puuilo.fi/cat/images/rengaskone_0801_d5c.jpg
Toimii periaatteessa samalla idealla, mutta tuossa rengas pujotetaan tosta keskellä olevasta pystytolpasta sisään ja kiristetään kierretangolla. Ainoa ongelma on se, että tuo pystytanko on niin paksu, ettei prätkän akselinreikä mahdu siitä läpi.
Noi molemmat laitteet on tarkoitettu alunperin auton renkaiden vaihtoon ja ohjekirjassakin vaihdetaan vaan auton renkaita. Toi vanteen irtipainaja toimii kuitenkin ihan hyvin. Täytyy ajan kanssa kattoo, saiskohan tähän jälkimmäiseen viriteltyä jotain systeemii, että sais prätkän vanteenki mahtumaan.
Melko huteria on pysymään pystyssä, eli pitäis saada pultattua betonilattiaan kiinni. Ittellä ei sellasta ole, joten ajattelin tehä sellaset jatkopalat metallista noihin jalkoihin, ni pysyy pikkusen paremmin pystyssä. Ainahan ois parempi jos sen sais johonki kiinni.
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Kattelin, että myyvät aivan samaa vehettä jenkeissä. Tuolta sais tollasen lisäosan tohon Puuilon halvempaan laitteeseen. Alaosa täysin sama, kuin tossa suomesta ostetussa. Pitää viel tutkailla saisko jostain euroopan liikkeestä moista. Tossa sanovat riittävän 22" vanteelle asti. Hintaa ois 59 USD. Näyttäs toi alaosa olevan 49 USD, eli ei nyt hirveen kalliiks voi Puuilossa moittia.
Tossa sivun alhaalla pikkusen kuvia kuinka toimii. Tossa halvemmassa tuli mukana toi kakspäinen asennustanko. Paljon parempi muuten ku siinä kalliimmassa De luxe mallissa.
Kliks
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Perhana nyt ois innovaatioiden jälkeen kaikki valmista, mutta toi saakelin taikasauva puuttuu. En oo koskaan käyttänyt sorvia, saatika edes nähnyt sellaista. Mistä pirusta saan tollasen sauvan nailonpäillä. Jos joku osaava sellasen valmistaa, olen valmis siitä maksamaan.
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Tässä isompi kuva puuilon koneesta, vähän ahtaassa raossa oli. Helppo tuosta ois muokata isommalle vanteelle kun vaihtais nuo kolme kantti putkia pitempiin, ihan jämerän olonen oli.
rengaskone
Honda Fmx 650 vm:2005
Itte väkästelin kotitekosen renkaanvaihtoaseman. 2"/4" pätkistä tein alustarallin 80cm x 140 cm. Toiseen päähän pulttasin Puuilon halvemman koneen kiinni. Tämä siis ainoastaan vanteelta irtipainamista varten. Vanhasta 15" peltivanteesta pehmustin toisen reunan ja pulttasin sen alustan toiseen päähän kiinni 20mm kierretangolla. Tanko on sen mittanen, että tarvittaessa sitä vasten pystyy myös pyöräyttämään renkaan irti tollasella silikonipäisellä sauvalla (jos vaan jostain prkl sellasen sais). Muuten vanne toimii hyvänä kiinnitysalustana rengastöille pelkillä raudoilla. Vaihdettavan kumin vanne siis kirrataan tuohon peltivanteeseen samaisen kierretangon avulla. Välissä puinen suojalevy.
Eiköhän noilla rupee kumit vaihtumaan. Louissilta on tulossa tasapainotusvehe, ku ei jaksanu enää itte väkästää.
Pikkusen modasin paremmin suojatuks tota Puuilon laitteen painolaippaa, kun on pelkkää metallia.
edit:typo
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Jos isompaa kiinostusta löytyy niin voin sorvailla nylonpäitä ja siihen sopivaa akseliteräs istukkaa.(Marshal @ Huhti. 08 2009,15:43) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Jos nyt ensin kokeilis tehä ite kun tarvikkeet on jo hommattu. Jollei onnistu niin hyvä tietää että voi palata häntä koipien välissä pyytämään apuja.(RC17 @ Huhti. 09 2009,23:28) kirjoitti
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Hep, yksi kiinnostunut ostaja. Ilmoittele jos alat väkertelemään tankoja.(RC17 @ Huhti. 09 2009,23:28) kirjoitti
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Tänne kans jos hinta pysyy järkevällä tasolla.(Zeipii @ Huhti. 11 2009,10:47) kirjoitti
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Täällä myös kiinnostunut. Viskasin jo PM:ää.(Sepe @ Huhti. 11 2009,11:12) kirjoitti
![]()
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Nooh, vapaapäivät ja kaupat auki = pitihän se käydä tarkistamassa rengaskone tarjonta lähiseudulta. Säästötalosta löytyi tuo puuilon rengaskone, jonka deluxemallista olisi saanut ihan OK värkin muokkailemalla sitä jonkun verran. Hintaa on kuitenkin 149€.
Lopputulos oli, että haimme tarvikkeet carlsonilta ja rupesimme isoveljeni Patu78 kanssa värkkäilemään omaa rengaskonetta.
Carsonilta tarttui mukaan
- 230cm- ** 30 x 30 x 1,5 mm rautaputkea
- 25mm putkea kahvaksi n. metrin pätkä
- 28mm putkea 10cm pätkä
- 25mm akselia 40cm pätkä (mahtuu 28putken sisään...)
- "lapioon" käytimme tallista löytyvää kulmarautaa
Ja lopputulos on jotain kuvan kaltaista, tai ei mitään sinne päin (pari kaljaa alla ja paintin käyttö luonnistuu paremmin kuin osasin odottaakkaan):
ps. rengaskone ei siis ole aivan valmis vielä
pps. ja kohta katsomaan motogp aika-ajoja...!!
ppps. eli koneen sivuttaistuki ja vääntövarsi irtoavat ruuvilla, joten mahtuu pieneen tilaan kuljetettaessa.
pppps. tuli kevyt.
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Pääsiäisen jälkeen todennäköisesti sorvi alkaa laulaa.(Marshal @ Huhti. 11 2009,13:29) kirjoitti
Nythän olis tietysti joutilasta aikaa vaan tarvittavat värkit ovat kaupan hyllyllä.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Ensimmäinen rengas irroitettu vanteelta em. koneella. Hyvin toimii ja tuli tehtyä kerrasta sellanen, että sen saa purettua pieniin osiin kuljetusta varten. Biltemasta ostamani rengasraudat olivatkin loisto-ostos, renkaan vaihto noilla työkaluilla oli melkein jo kivaa. Tasapainoituspukkikin on jo valmiina, joten kesää odotellessa!!
ps. ilmoittele rc kun niitä päitä/varsia saa!
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Ennen kuin jokainen väkertää oman No-mar tangon on hyvä tutustua myös tähän.
Olen aikeissa värkkäillä itselleni tuollaisenkin kunhan saan aikaiseksi. Vaikuttaa kaikin puolin paremmalta ja ei pyri kiertymään kumia asennettaessa kuten nomar.
Nomar ratkaisi asian sivukahvalla jota minä en tee.
Ja jotta jokainen ymmärtää tuon toiminnan niin tässä käyttöohje
Taitaa tulla kilpailutilanne valmistajien kesken! Kumpi tahansa käy minulle, tuo vaikuttaa yksinkertaiselle ja toimivalle.
Ohessa kuvat tehdystä rengaskoneesta.
Ja kuljetuskunnossa:
![]()
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
HMM...
Tyhmä kysymys nro 1.
Mitenkäs tossa saa irroitettua esim. eturenkaan?
Meinaan kun noi jarrulevyt taitaa tulla vähän eteen.
Polta kumia, Älä sieluasi
Biker Boyz
Pieneen tilaanhan tuo menee, pikkuisen vielä viimeistelyä ja maali päälle niin johan kelpaa. *(PumpMan @ Huhti. 13 2009,14:23) kirjoitti
Käyttö tosin vaatii jarrulevyjen irroittamisen mutta ei tuo nyt iso vaiva ole. *
Tässä omassa härvelissäni aloitin kuitenkin suunnittelun siitä että levyjen on sovittava olemaan paikoillaan ja tasapainotus pitää onnistua samalla vehkeellä.
Tällä on jo vaihdettu XX:n renkaat levyineen ja rattaineen ilman ongelmia.
Lisää juttua täällä.
Eli noissa korokkeissa on liimattuna sentin kumitallukat, jotka ottavat renkaaseen/vanteen reunaan ja jarrulevy ei tapaa kehikkoon. Täytyy vielä katsella miten käytännössä onnistuu, jos alkaa jarrulevy ottamaan kiinni niin laittaa vaan lisää koroketta!(PumpMan @ Huhti. 13 2009,14:23) kirjoitti
Tuli tosiaan ensimmäiset renkaat tuolla jo vaihdettua ja hyvin homma toimii. Kaveri pyyhkäs vielä puukehikon tasapainoituspukille ja nyt kelpaa - pääsee tasapainottamaan renkaatkin.
Jos sitä kohta innostuis ja kävis maalaamassa kehikon mustaksi!
Edit: rengaskone sai ensimmäisen kerroksen maalia pintaansa. eipähän ruostu niin herkästi. Ja ps. Hieno suoritus Mikalta!! loistokisa
täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
Tuo meidän Zeipiin kanssa kasaama häristin nyt taitaakin ehkä olla kehitysversio 1.0 vasta... Tosin saattaa jäädä pysyväksikin...
AimoPamauksen tekemästä laitteesta tosin vois ottaa hieman pientä mallia seuraavaan kehitysversioon...Etenkin tuon tasapainotuslaitteen puolelta. Järkevästi sijoitettu irrotuslaitteen yhteyteen. Kulkee aina irroituslaitteen mukana eikä tarvi erillistä pukkia tasapainotusakselia varten.
Nyt olis kolme sarjaa sorvattuna nuppeja + istukkaa.
Laitoin tuonne Huuto.netin puolelle (ostaheti hintaan) myyntiin.
http://www.huuto.net/fi....&odir=A
Hinta mielestäni sopuisa (yhden sarjan tekemiseen kului n. 3 tuntia).
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Tulipa omakin viritys valmiiksi sopivasti ajokauden alkuun. Vielä pitäis saada hankittua vannerasvaa ja liimapainoja niin pääsisi värkkiä testaamaankin.
Mutta eiköhän tuo kopiokin pelitä kun aidot laitteet on täällä jo testattu. AimoPamaukselle suuret kiitokset inspiraation sytyttämisestä. Myös tuo lattamallinen mount-sauva oli hyvä vinkki, oli paljon helpompi tehdäkin kuin kahdet nailonkartiot holkkeineen. Olen kahvit/drinkit/safkat tms velkaa, yritetäänpä törmätä jossain niin pääsen kuittaamaan.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Jeesh!
RC:n tapit ostettu. Olipa vaivatonta. Sitte enää tanko pitäs väkästellä. Luulenpa että joutuu kääntymään jonkun metallimiehen puoleen *
Kiitos vielä RC17!! *
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Moro
Ansiokasta kehittelyä havaittavissa rengaskonerintamalla, mutta jottei kaikkien tarvitsisi keksiä perusasioita uudelleen kannattanee tutustua tuohon.
http://www.gp503.de/assets/gp503montageanleitung.pdf
Laite on varikoilta tuttu kevyesti mukana kulkeva ja mielestäni muutamaa puutetta paitsi sangen hyvä kone. Toimintaperiaaten on sama kuin rengasliikkeiden ammattikoneissa. Rakenteesta, paikoillaan pysymisestä ja ergonomiasta sanoin sanottavani aiemmassa postauksessa.
Mustia muoviosia myyvät ilomielin postin välityksellä, ellei ole itsellä halua jyrsiä blokista polyeteeniä tms. matskua.
http://www.gp503.de/index.html
Tuollainen työkappale irroittaa siis vanhan renkaan ainoastaan yhdellä nostolla "sormelle" ja kiertämällä ja paikoilleen menee vain kiertämällä. Ei pitkiä varsia eikä mitään muutakaan hilavitkuttimia. Tuon periaatteen mukaisen laitteen siis moottoroin. Uusi malli toimii lihasvoimalla, mutta pyöritys menee räikän kautta, joten koko ajan saa toisella kädellä väännölle vastetta ja työasento on hyvä, ei tarvitse pyöriä ympäri rengasta(ja konetta). Vanteeseen ei tule mitään merkkejä, sillä rengasraudalla kumin reunaa nostettaessa työkappaleen sormi on raudan ja vanteen välissä.
Aivan salamannopeasti ei tavara tuolta tunnu kotiin tulevan, sillä uusinta lähetystä olen odotellut parisen viikkoa jo, vaan on tulossa, sanoivat, kun kyselin.
Hanski
possujono pilaa elämän