Pätevän oloisen laitteen olet kyllä rakentanut.(-Hanski- @ Maalis. 22 2009,20:07) kirjoitti
Ittelle noita renkaanvaihtoja ei tuota määrää kyllä kerry. Hitsuukoneet ja sorvit löytyisi kyllä työmaalta ,
vaikka aluksi meinasinkin että ei sitä jaksa alkaa vääntämään mutta perkules sait miettimään jos sitä sittenkin.
Mistä muuten tuota muoviosaa voisi kysellä jos nyt*päätän innostua projektista?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ette sitten laittaneet kuvia joten piti ideoida itse. *(AimoPamaus @ Heinä. 13 2008,02:03) kirjoitti
Tässäpä se nyt on ja pari rengasta on jo vaihdettu.
Lisää juttua täällä.
EDIT: Korjasin kuvat
Youtubessa on aika hyvä esittely tuosta No-Mar rengaskoneesta.Meinaan alkaatekeen sen ittelleni tässä kevään aikana,tasapainotus vehkeen olen jo tehnyt.Ei tartte enää maksaa kumin vaihosta(eikä leikkiä rengasraudoilla).![]()
Kawoja vuodesta 1984
Kawa Z1 900 Vm-73
Kawa ZX 10RR Vm-18
Hianoja koneita ootte valmistanuVanhan kumin väännätte kuitenkin ilmeisesti rengasraudoilla vanteelta? Tekeekö siinä hommassa bilteman mp-raudoilla mittään? Vai kannattaako ostaa ne järeemmät jotka lienee tarkotettu auton gummien vääntelyyn.
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Bilteman raudat on ihan ok, siis ne pikku raudat. Jos tuntuu että tarvii isommat raudat niin silloin tekniikka on väärä. Voimaa ei juuri tarvitse käyttää kun pitää rengasta vastakkaiselta puolelta vanteen keskiurassa samalla kun vääntää raudalla.(KapteeniValpas @ Maalis. 25 2009,15:37) kirjoitti
ps. jos tuon viimeisen lauseen ymmärtää ensimmäisellä lukukerralla, niin![]()
-Timo
Kiitos(hetian00 @ Maalis. 25 2009,20:20) kirjoitti
Vähän ajattelinkin että mitä isommat raudat, sitä isommat vahingot. Siis pienillä yritetään jahka töistä päästään.
ja ps. voit varmaankin jättää ton respectin osoituksen tältä illalta välliinMut*kahellaan sit ku saan renkaan työn alle.
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Ei raudoilla enää koskaan.
Onhan tuosta ollut jo juttua että, YouTubessa esittely tuosta "No-Mar" laitteesta.
Laitan vielä linkin valmistajan sivuille. Kliks
Minulla kuvassakin näkyvä "työkalu" on kopioitu ameriikan innovaatiosta.
no NYT ymmärrän tuon taikasauvan käytön: jyytuubivideo(AimoPamaus @ Maalis. 22 2009,20:52) kirjoitti
Näyttää vähän helpommalle mitä raudoilla russominen
Mulla on oma puusta tehty teline jossa on keskellä putki, sauvaahan voisi käyttää myös siinä apuna.. Mutta vanne pitäisi saada kiinni ettei se pääse pyörimään.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Kyllä se homma onnistuu juurikin esim. niillä Bilteman pikkuraudoilla ihan mainiosti kun tietää mitä tekee. Itse niillä vaihtanut vaikka kuinka monta paria noita Dunlopin slicksejä jotka on aika lailla pirullisimpia vaihtaa jäykän rungon takia.
Sen kun tosiaan muistaa että väkisin ei saa vääntää, siinä menee vanteet soikeaksi jos on pitkät raudat. Eikä sitä rengasta saa edes voimalla vaihdettua että sikälikin turha rimpuilla. Rengassaippuaa syytä olla reilusti myös käytössä.
Vähän hankala opastaa sitä hommaa näin kirjallisessa muodossa, olis hyvä kun sen vaihtamisen kerran näkis niin sitten se alkaa sujumaan. Jos sitä alkaa ominpäin järkeileen yrityksen ja erehdyksen kautta niin siinä saattaa kyllä turhautua.
-Teemu
.
Aika monta hikipisaraa on valutettu rautojen kanssa. Jotenkin tuntuu että saa vääntää niin prkleen kovaa (bilteman lyhyet raudat), sitten kun saat yhden kohdan väännettyä niin edellinen rauta lipsahtaa jo irti.(pr0gram @ Maalis. 25 2009,22:10) kirjoitti
Ja vaihdon kohteena on ollut michelin pilot road 2. Tiedä sitten onko normaalia jäykempi vai löysempi runko. Vanha diablo strada lähti aika helposti renkaalta pois.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Niin ja lämpötila vaikuttaa myös siihen miten notkeasti se rengas siitä raudoilla lähtee vaihtumaan. Joskus noita Dunloppeja vaihtanut ulkona kun ollut alle 10 astetta lämmintä ja silloin se perhanan rengas on jo niin jäykkää tavaraa, että siinä saa ihan tosissaan nähdä vaivaa. Ihan eri asia vaihtaa esim. 20+ asteen lämmössä.
Muutamia katurenkaita myös veivannut ja kyllä ne keskimäärin helpommin on vaihtuneet kun nuo Dunlopin slicksit. Kun on tosiaan sitä rengassaippuaa käytössä ja kunnon tekniikka niin se homma on yllättävänkin helppo ja nopea raudoilla.
Sen verran vielä että mulla on ollut sellanen pidempi rauta käytössä siinä vaiheessa kun se toinen puoli (siis kun rengas lähtee kokonaan irti vanteelta) renkaasta otetaan irti vanteelta. Sitä vaihetta ei varsinaisesti työstetä raudoilla vaan otetaan rengas/vanne jalkojen väliin ja avitetaan sillä pidemmällä raudalla yhdestä kohtaa päältä rengas ulos vanteelta hieman ja painetaan polvella loput.
-Teemu
.
Millä sä oot tuon Mount/Demount-raudan päät tehny?(jyk4 @ Maalis. 25 2009,22:06) kirjoitti
Alumiinia, muovi tms.???
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Neljä kertaa renkaan vaihtanut, ja viimeisellä kerralla kun katselin tarkkaan tuon renkaan painumisen tuonne keskiuraan, niin lipsahti ilman rautoja vanteelle.(hetian00 @ Maalis. 25 2009,20:20) kirjoitti
Alussa tuli väännettyä pelottavan kovaa raudoilla.
Homman helppous (?) riippuu:
- asentajan kokemuksesta
- renkaan jäykkyydestä tms.
- vanteen profiilista. Joissain vanteissa keskiuran kohdalta se vanteen sisäsäde ei vaan ole paljoa pienempi
- hyvästä ja riittävästä liukasteesta.
Kuten Nomad totesi, toisinaa rengas menee "ihan itekseen", tuntuu ettei tarviiku vähän suuntaa näyttää.
(toisinaan saat hikoilla eikä siltikään meinaa...)
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Tekniikkalaji, kun sen homman tekee oikein niin voimaa ei tarvita eikä aikaa mene kauaan. Juuri tuo pilot road 2 oli kohteena. Ensin sai kiroilla, mutta toinen rengas meni jo helposti. Renkaat kannattaa laittaa vähäksi aikaa aurinkoon lämpenemään, auttaa! Bilsun pikkuraudat 3kpl oli muuten käytössä kans.(jyk4 @ Maalis. 25 2009,22:15) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Nylonista sorvaamalla.(Goofy S @ Maalis. 25 2009,22:38) kirjoitti
Tai omaani tein POM:sta kun kehuivat Etolassa POM:n olevan sitkeämpää ja mittatarkempaa (ei ime kosteutta itseensä kuten nylon). Sisälle upotin 5mm paksua cromivanadium puikkoa vahvikkeeksi (= Tokmannilta 1 euron ruuvimensselin varsia).
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Nonii. Gummi vaihdettu eikä siinä menny ku n. 3,5hTää oli se eka harjotuskappale joten joitain pikkunaarmuja tuli mut se on vaan vanne. Kumikin meni kerralla oikein päin
Suuret kiitokset kaikille vinkeistä. Erityisesti siitä että saippuaa pitää käyttää reilusti![]()
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
(Goofy S @ Maalis. 25 2009,22:38) kirjoitti
Omassa lainauksessasi kuvan alla linkki jossa tuon jo selitin.
Sorvilla ja nyloniahan ne. Se sopivan liukas ja pehmeä materiaali.
Minäkin luulin että vanne pitää saada kiinni ja olinkin aikessa vetää remmillä puolan ympäri mutta en nähnyt tarpelliseksi.
(Sunnittelin jopa toiseen haaraan irroitettavaa tankoa.)
Kun tuo on maassa ja 100kg ukko painaa molemmin polvin kumia uraan niin ei se mihinkään pyöri.
Paras olisi varmaan jos tekisi vehkeeseen vielä tuollaisen korkean jalan että saisi seisten vaihtaa, mutta vaan pari kumia vaihtuu kesässä ja lopun aikaa tuo pyörii tiellä nurkissa...
Kuten jo mainittiin tämä on tekniikkalaji. Sopiviin paikkoihin sopivasti liukua, ja kumi lutkahtaa paikoilleen melkein ilman voimaa.
Pari PilotRoad2 misukkaa olen tuolla vaihtanut.
Pitääkö mp renkaassa käyttää enemmän painetta kuin normaalisti, jotta menee vanteelle kun esim auton renkaassa käytetään 4baaria että nousee vanteelle. Olikohan tarpeeksi epäselvästi selitetty
P.S. pilot road on tilauksessa![]()
Honda Fmx 650 vm:2005
Kyllä.(Eqe @ Maalis. 31 2009,19:27) kirjoitti
Kuuluu 2 napakkaa plop plop paukahdusta kun rengas nousee vanteelle. Ite käytin varmuuden vuoksi vielä 5 kilossa paineet.
Renkaassa on lähellä vanteen reunaa viiva jokatulee olla joka paikassa yhtä kaukana vanteesta. Jos ei ole niin rengas ei ole kunnolla vanteella.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Mitkäs on ne akuutit kohdat sivellä kunnolla sitä saippuavettä? vai onko vielä parempaa ainetta ku toi saippua? Haittaako jos sitä jää hiukan sitte renkaan sisäpuolelle?
Ajattelin show mielessä kokeilla seuraavaa renkaanvaihtoa ittekseni bilteman raudoilla. Onko tollasesta öljykanisterista leikatut muovilaipat toimivat suojaamaan väännössä vannetta?
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Saippuavesi saattaa kuivaa nopeammin mitä kaupasta saatava rengasrasva. (niin tällähän on merkitystä kun taistelee 2 tuntia renkaan kanssa=D) Kannattaa tilata louikselta vanteeseen tarkoitetut suojamuovit, tosi näppärät. Sieltä saa myös rasvaa ja rengaspainoja yms tarviketta
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ok, onko jollain laittaa linkkiä noihin vanteen suojiin, ku ei oikeen toi saksa taivu. Tai onko jollain tietoa vastaavista joita sais suomesta.(jyk4 @ Huhti. 02 2009,00:20) kirjoitti
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
www.louis.de -> Pflege & Wartung - Werkzeuge - Reifenwartung/ -Zubehör(Marshal @ Huhti. 02 2009,13:01) kirjoitti
Tuolta löytyy rengasvermeet
Ja tässä vielä kuva siitä suojamuovista. Noita tulee 3kpl paketissa
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ok, asiaa. Pitää tilata tollaset. Sitte alkaaki olee kaikki tarvikkeet kasassa. Ajattelin eka treenata pikkusen tollasilla vanhoilla 13" kakkosauton kakkosvanteilla. Ei oo niin justiinsa jos menee jotain vituiks. Luulis onnistuvan sitte vaihdot prätkäänki, jos tollasen auton kuminki saa vaihettua. Saas nähä tuleeko mitään.(jyk4 @ Huhti. 02 2009,13:10) kirjoitti
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Metrin pätkä puutarhaletkua mattoveittellä halki. Tai pari lyhkösempää pätkää jos haluaa. Ei maksa juuri mitään.(Marshal @ Huhti. 02 2009,13:01) kirjoitti
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Jahas, innostuin tosta renkaiden vaihtamisesta itte niin paljon, että kävin ostamassa ton puuilon rengaskone de luxe- värkin. En oo kerinny viel kasaamaan, mutta ku liikkeessä sitä ihmettelin, vaikutti ihan laadukkaalta ja pätevältä vehkeeltä. Saas nähä miten tää homma päättyy...
Viel pitäis tollanen tasapainotusvehe hommata. Mites paljon noi tasapainotukset yleensä vaikuttaa, kun itte ajelen nyt tollasel supermotolla ja nopeudet melko harvoin nousee yli 160 km/h. Onko noissa nopeuksissa vielä suurempaa merkitystä sillä, onko tasapainotettu?
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Miten on 6,5" vanteen tasapainotuksen kanssa. Noilla perusvehkeillä ei saa kun rinkulan staattisesti tasapainoon. leveempi vanne kai kannattaa tasapainottaa liikkeessä, että dynaaminen tasapainokin tulee kuntoon?![]()
- If you risk nothing, you gain nothing -