Moikka,
semmoinen kysymys heräsi tässä, kun nahkoja tuossa valjasrasvalla käsittelin, että mikäs olisi sopiva aine noiden Gorekenkien suojaamiseen? Ei vissiin millään perinteisillä kengänhoitotuotteilla, jos tuossa tuota gorepintaa on?
Kiitoksia vastauksista.
- Perkele
Siis eikös se gore-kalvo ole nahkan alla. Eli sateessa nahka kyllä kastuu, kuten gorepukukukin, mutta vesi pysähtyy siihen kalvoon ja sisäpuoli on kuiva. Ite oon ihan saapasrasvalla käsitellyt noita, niin ei niin helposti kostu pikku tihkuista.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
No niinpä tietenkin.. ajattelinkin, että nahkaltahan tuo kovasti vaikuttaa, pinta siis(svahnm @ Heinä. 24 2007,10:49) kirjoitti
Hitto että sitä osaa olla joskus yksinkertainen.. ei muutakuin perinteisillä aineilla siis suojaamaan..
Kiitti!
- Perkele
Nahkapintaisille kalvoasuille ja -kengille on ihan omat käsittelyaineet, joita saa ainakin suutareilta ja kenkäkaupoista. Esimerkiksi WOLY:lla on kalvokengille ja -asuille sopivia aineita. http://www.nahkakunta.fi/woly1.htm
Perinteiset nahkarasvat, lankit ym. heikentävät asusteen hengittävyyttä.
<p>Suzuki DL650 V-Strom -10</p>
Intistä lipastettua "torni" lankkia oon pintaan sivelly kun on ruvennut nuhjuiselta näyttämään. hyvin toimii....
Kawasaki z1000 & Suzuki pv50R
Gorekalvoon asti nuo nahkarasvat ei vaikuta, mutta jos nahkan pintaan on tehty joku oma spesiaalisuojakerros, silloin voi hyvä olla tietoinen hoito-ohjeista.(JoukoWho @ Heinä. 24 2007,11:32) kirjoitti
Itsellä on juuri noi T.C.S goret ja niiden hoito-ohjeissa neuvotaan pintaa hoitamaan kengille tarkoitetuilla nahkarasvoilla, eli antaa palaa vaan..![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Joo ei rasvaaminen vaikuta kalvoon itseensä, ja monissa kengissä se kalvo onkin vain pitämässä veden ulkona. Tämä myös riittää monille käyttäjille. Jos kenkätehdas neuvoo rasvaamaan pintanahan, niin silloin voi olettaa että kengän ei ole tarkoitettukaan olevan erityisen hengittävä. Silloin voi rasvata huoletta. Vedenpitävyys korkeintaan paranee. Kalvojen ominaisuuksiin kuuluu kuitenkin myös hengittävyys ja kosteuden päästäminen ulospäin, mikä heikkenee jos kalvon ulkopuolinen nahka käsitellään tukkoon esim. rasvalla. Tällä on suurempi merkitys sellaisissa kengissä, joissa jalat hikoilevat paljon. Mm. kalvollisissa kävelykengissä olen nähnyt hoito-ohjeissa kehoituksen kalvokengille suunniteltujen hoitoaineiden käyttöön.(svahnm @ Heinä. 24 2007,11:46) kirjoitti
<p>Suzuki DL650 V-Strom -10</p>
Jo armeija-aikana heivasin hevon kuuseen silloisen kenkälankin ja aloin käyttämään omakustannehintaista kenkärasvaa. Toimii niin tanssikenkiin kuin goresaappaisiinkin...
Tämänhetkisen purkin kyljessä lukee: vedenkestävä, myrkytön, kenkärasva (ei sisällä silikonia). Valmistaja Sievi. Löytyy varmaankin kaikista hyvinvarustetuista kenkäkaupoista.
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
Ostin eräästä ketju-urheiluliikkeestä nahkapintaiset aidolla Gore-Tex-kalvolla varustetut vaelluskengät. Niihin myyjä suositteli Gore-Tex-vahaa. Siis ainetta, joka suojaa nahkaa, mutta ei tuki kalvon hengittävyyttä. Purkki oli jääkiekon mallinen ja siinä oli Gore-Tex-logo. Kallista tietysti.
Tuolla aineella olen sitten hoitanut niin vaelluskegät kuin Mp-kengätkin. Hyvin on toiminut.
Ettei totuus unohtuisi, niin kyllähän kaikissa kalvokengissä juuri se kalvo itsessään huonontaa eniten kengän (tai vaatteen) hengittävyyttä. Kaikki ilman kalvoja olevat nahkakengät ovat paljon miellyttävämpiä pitää. Paitsi vesisateella.
Särähti jotenkin korvaan tuo "kaikki ilman kalvoja olevat..." -lause.(Kake3 @ Heinä. 24 2007,15:22) kirjoitti
Useita kavereiden kalvottomia perusnahkakenkiä kokeillut ja eipä ole juurikaan ollut (hintaluokassa 100-200€) eroa tuohon t.c.s:ään mielestäni.
Ei se paksu nahka hengitä kovin hirveitä, oli kalvoa eli ei + jos kaikissa verrattavissa on pitkä varsi, niin vielä vähemmän.
En silti väitä, etteikö jotain eroa olisi, mutta minä en ainakaan "puujaloillani" muutamia normikenkiä ja tuota t.c.s:ää kokeiltaessa kummoista eroa huomannut. Tietenkin, jos kenkiä pitää todella pitkät sessiot, niin eroja voi alkaa löytymään.
Eli ei ole hirveästi jalat noilla kalvollisilla hionnut.
Edit: tietenni me ollaan yksilöitä ja jotkut asiat toimivat toisilla paremmin kuin toisilla.
Edit2: kiitoksia hyvistä vinkeistä.. pitääpä lähteä kenkäkauppaan vähän kyselemään soppelia ainetta.
Aikuisten oikeasti; ei se kengissä käytetty paksu nahka juuri hengitä. Gore-kalvo saattaa olla vähäinen lisäjarru sille kosteuden haihtumisella, mutta ei merkittävä. Nahkapintaa kannattaa hoitaa ja siihen yksi parhaista keinoista on käyttää tuota jo aiemmin mainittua armeijan kenkälankkia tai vastaavaa. Näin käsitelty nahkakenkä ei ole erikoisen hyvin hengittävä, mutta kestää sateisia kelejä hyvin.
Helpoin tapa lisätä jalan mukavuutta siellä saappaassa on käyttää oikeanlaisia sukkia.
Saapasrasva imeytyy nahkaan, jopa läpi asti ja gorekalvo puolestaan menee tukkoon rasvasta. Loppuu se vähäinenkin hengitys vaikka nahka itsessään alkaisi taas vähän ajan päästä hengittää rasvojen kuluessa pois.
Vaelluskengille tarkoitettua Mendl-sportwaxia olen kaikkiin nahkaisiin goretex-kenkiin laittanut, hyvin toimii mutta väriähän siinä ei ole mukana.
Kallis purkki mutta riittää omassa käytössäni useita vuosia joten aivan sama.
Laitoin Wolyn suihkutettavaa, ihan yleiskäyttöön tarkoitettua nahansuoja-ainetta tuohon vähän + ihan pikkuisen valjasrasvaa pintaan (todella vähän), jos ei muuta, niin tuli ainakin kiiltävät eikä nuo mitenkään kuumemmaksi muuttuneet.
Ans kattoo ajan kanssa miten toimii.
- Perkele
Minä pesin Oxtarit satulasaippualla samalla kun käsittelin nahkapuvunkin. Rasvataan joskus jos jaksetaan. Suoja-ainetta on siinä satulasaippuassakin...
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Mehiläisvaha toiminut tähän saakka hyvin kaikissa gorevuoratuissa nahkapopoissa.
Ihan detaljina tosin aprikoinut noita gore-nahka -yhdistelmien pintaosien eroavaisuuksia. Nahkaosaan luonnollisesti vahaa tai rasvaa. Mutta joissakin kengissä selvästi pelkkää keinokuitua osa pinnasta; mitä siihen? - olen sen kohdan jättänyt ilman huoltoa tähän saakka. Ei viitsisi ihan sentti sentiltä jynssätä kenkiä: noille neliösenteille mehiläistä ja noille taas goresprayta...
-hh-
Suutari sanoi että jos haluat pilata kenkäsi niin laita tavallista lankkia tai rasvaa, mutta jos haluat että gore-tex vielä on gore-texiä, niin laita siihen kuuluvaa TEX-merkillä olevaa tököttiä. No tätä ostin ja laitoin ja hyvä tuli kengistä!
Kuin myös, lankkikin on melkein tuoretta, päivätty 1994. Toimii!(Penttins @ Heinä. 24 2007,11:36) kirjoitti
![]()
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
hassua, että kenkien valmistaja kehottaa laittamaan kengille tarkoitettua neutraalia kenkävoidetta? Ite lankkailin noi omat uutena ekan kerran ja nahkamaali siinä pinnassa on niin tiivis, että voide ei tuntunut kunnolla läpäisevän edes sitä. Ehkä vanhempana pinnan murtuillessa alkaa voidekin tunkeutua nahkaan asti..(Lasse73 @ Heinä. 28 2007,19:26) kirjoitti
Mullakin on muuten 1994 päivättyä tornin lankkia..
Noihin kenkiin en sitä tosin käytä..
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Tämä kysymys ei aiheeseen liity, mutta miten olette saaneet "nitinän" kyseisistä ajokengistä pois? Kengissä kantapään kohdalla ja ulkosivulla olevat muoviosat nitisee häiritsevästi kävellessä ja kaveri oli saanut kenkien oston yhteydessä jtn rasvaa sen poistamiseen.
Itellä ei sellasta tullut mukaan eli jos jollain olisi hyviä vinkkejä miten kengät saisi hiljaisemmiksi niin tietoa otetaan ilomielin vastaan.
Honda Cbr 1000rr -04
Silikonisprayta suihkaus kriittiseen kohtaan.(anakkeni @ Huhti. 18 2008,09:21) kirjoitti
-hh-
Mulla ei silikonispray muuttanut ääntä juuri ollenkaan. Kaveri kehui Teflonsprayn toimivan paremmin. Pitänee sitä kokeilla seuraavaksi.(harmaahukka @ Huhti. 18 2008,09:39) kirjoitti
"The Slow And Pathetic"
Voipi olla ihan merkkikohtaista, eli mikä on materiaalin koostumus juuri "kitinäherkässä" kohdassa.(Duudsoni @ Huhti. 18 2008,09:52) kirjoitti
Yleensä mikä tahansa riittävän ohut öljykalvo toimii kaikissa kitka-ahtautumissa, vaikkapa lukkoöljy, aseöljy, ompelukoneöljy, CRC, WD yms. Perille saattaminen joskus pulmallisinta.
Toisaalta eipä noissa nivelpopoissa tule niin paljon käveltyä, että alkaisi nitinä hulluksi tehdä
-hh-
Semmoinen Arain kypärän visiirien mekanismeihin tarkoitettu silikoniölppä hiljenti Oxtarien nivelen nirinän minulta ihan hyvin.
Huulitiivisteisiin tarkoitettu silikonirasva ajanee saman asian.
Sitten niistä nahanhoitoaineista.
Kyllä noihin nahkapatiineihin voi rasvaa panna, avainkysymys on se silikoni, tai lähinnä sen poissaolo.
Joka on juurikin se syy miksi KO.ominaisuutta purkeissa kehutaan.
Sama pätee muihinkin Gorekamoihin pintakankaan kyllästäminen on tärkeää ettei se vety.
Kankaassa kalvon ulkopuolella istuvan vesikalvon läpi kun höyryt haihtuvat aika huonosti...
Nimenomaisesti siis kyllästäminen ei silikonisella aineella.
Silikoni kun tekee gorekamoista perinteisiä kumisaappaita ja sadetakkeja vastaavat sangen tehokkaasti.
Jos kengät kastuvat usein (jota ei tietenkään mopobootseille toivo) ei pelkkä spray kyllästeiden ruiskiminen ole hyvästä, tavaran ohennin kun kuivaa nahkaa. Rasvaa olisi siis hyvä laitella aika ajoin jos haluaa että nahka pysyy kimmoisana ja ei halkeile. [Tämä siis LaSportivan vuoribootsien hoito-ohjeesta, ei omasta päästä]
No mopo popoilla ei tampata ihan samalla tapaa lumessa, nuoskassa, loskassa tai vesi valu pitkin jäätä päälle mutta ei se Oxtarien rasvaaminenkaan pahaa tee.
Se seikka joka noissa harmittaa on laahauspalojen huono kesto ja typerä kiinnitys. Minulta meni kahdet muoviset ja yhdet titaaniset viime kesänä.
Ja siinä vaiheessa kun huomaa että pala alkaa olla finaalissa on ruuvinkannat yleensä kuluneet v*turalleen ja sitten saa hikittää dremelillä uraa ruuvintumppiin että sen saa kierrettyä pois vastakappaleen kierreholkista.
Miksi niitä ruuveja ei voi laittaa vaikka pohjan puolelle ?
Onko kellään visiota että miten noiden hienompien kenkien (Daytona jne.) keraamiset sliderit kestää ?
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Itellä kans noi TCS goret ja kerran radalla ajettuna meni kulutuspalat sivusta puhki, mut onneks ruuvit vielä kutakuinkin ehjänä. Kysymys kuuluukin käykö TCS EVO/EVO RX kenkien teräksiset/titaaniset? kulutuspalat noihin goreihin kans, vai mistä niitä saa noihin? Ainakin nopeesti vilkastuna EVO:n kulutuspalat näyttäis vähän erilaisilta, mutta miten on? Jospa ne ei ihan niin nopeasti kuluis loppuun...
Samaa tavaraa löytyy omastakin varastosta. Kaikkiin mustiin nahkakenkiin, goren kanssa tai ilman, olen käyttänyt ja aina toimii. Kun meikäläinen vertaa omissa jaloissaan kumisaapasta tai lankattua nahkajalkinetta, niin nahkajalkine on aina hengittävämpi ja mukavampi jalassa. Lankkikerros pinnassa ei ole ikinä aiheuttanut varvastuntumalla minkäänlaista huononnusta jalkineen ominaisuuksiin.(eddie71 @ Elo. 04 2007,10:02) kirjoitti
![]()
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Se Oxtar Evojen peltipala on sama.(|Henq @ Huhti. 19 2008,17:30) kirjoitti
(Jos Evot oli ne kisabootsit jossa on se metatarsal töhö töhö varpaanvääntymissuojasarana) se musta muovi kulutuspalan ja itse kengän välissä on erilainen Evossa mutta jos ei anna esteettisten seikkojen haitata niin se käy kyllä paikalleen.
Oxtarin uuden brändin TCX bootsin nykyisessä kisamallissa on eri näköinen se peltikin eli ei varmaan sovi.
Mutta siis vanhempaa mallia saa edelleen varaosana.
Meinasin jotta jos saan vielä jostaan semmoiset titaaniset niin poraan niihin pari reikää ja nakitan kaverin tulppahitsaamaan jonkun paksumman jämätitaanipulikan kappaleeseen kiinni.
Tosin teräspeltiseen voisi panna hardox palat, hmmm...
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Mulla alkoi myös kengät kitiseen ja natiseen. Koitinpa sitten aseöljyä. Natina vaan selvästi paheni. Ei oikeen sopinut tähän käyttöön. Pitääkin käydä hakemassa silikonia tai teflonia jospa saisi kengät hiljeneen.(harmaahukka @ Huhti. 18 2008,10:26) kirjoitti
xxx
Jospa natina kuuluu sittenkin asiaan ja kaikki käyttäjät ovatkin väärässä äheltäessään natinanpoisto-operaatioissa yötä päivää(Streethawk @ Touko. 06 2008,21:25) kirjoitti
-hh-