Abs tai combined break system kehiin.
Itselläni jälkimmäinen, myös edellisestä hyvät kokemukset, parempihan se absi vielä on.
Jos haluaa pyörän pysähtyvän, painaa jarrua. Ei tartte laskea derivaattaa etu/takajarru suhteiden painotuksista. Ohjailee sivuun, jos meinaa tulla kupsu. Kontrolli pysyy. Kuivalla asfaltilla 40kmh kaupunkinopeudessa tuli kerran tehtyä hätäjarrutus, ja pysähtyi kuin seinään, kontrollikin piti.
Liukkaalla tietysti voi lähteä lapasesta oli systeemi mikä hyvänsä.
Ja joku 260kmh ei pyörä aivan parissa metrissä pysähdy kuin sillankaiteeseen, vaikka olis gripenistä lainattu jarruvarjo.
Edellisiin läppiin vielä remarkkia . MIMTT.
Mitä Aisman tekisi tilanteessa
Ennen mentiin Enskan opeilla liikenteessä.
Kukin kai ajelee, niin kuin hyvältä tuntuu, mutta minun argumenttini takajarrun puolesta ovat seuraavat:
1) Hitaasti ajaessa - ryömiessä ja käännöksiä tehdessä - takajarru laahaa, koska näin ajo on paitsi helpompaa, niin myös pirun paljon varmempaa.
2) Tiukemmassa jarrutuksessa oikea aikainen takajarrun käyttö aloittaa hidastumisen sen välähtävän hetken aikana, joka edeltää painon siirtymistä etupyörälle. Tuloksena jonkin verran lyhyempi pysähtymismatka.
3) Matkustajan kanssa takajarrun käyttö tasapainottaa pyörää mukavasti esimerkiksi liikennevaloihin saapuessa. Näin ollen lyyli ei makaa niskassa. Näin ainakin kyykyllä.
4) Takajarru pitää mopon paikallaan, kun venyttelen ja elvistelen pysähdyttyäni kaltevalle pinnalle.
Takajarru ja lämmin käyttövesi ovat hiukan sukua toisilleen. Ilmankin pärjää, mutta... Minä en tosin ole tälläinen pro, joten en voi kommentoida heidän tarpeitaan.
Desmo Jugend
Vielä siitä takajarrun käytöstä hidasajossa....
Te siis ihan aikuisten oikeasti meinaatte että autokoulun opettajat ja muut ajokouluttajat eivät tiedä mikä on se paras ja varmin tapa hoitaa se hidasajo?
Täytyy sanoo että kyllä te ainakin silloin nostatte itsenne korkealle tasolle.
![]()
![]()
Ps. Ja vielä olette aivan oikeassa mielipiteenne kanssa, sillä kyllähän niitäkin ihmisiä on ollut jotka ovat selvinneet onnettomuudesta vain sen takia etteivät ole käyttäneet turvavyötä.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Esson baarin porukka jaksaa väittää takajarrun tarpeettomuudesta pelkästään sen vuoksi, etteivät osaa jarruttaa oikeaoppisesti tehokkaimmalla tavalla oikeassa tilanteessa
Fakta on, että takajarrulla on merkitystä kaikissa mopotintyypeissä. Kannattaa siis opetella, ei se vaikeaa ole
Mutta jos noista lässytyksistä hyvää hakee niin jos osaa käyttää vain yhtä jarrua niin sit ehdottomasti etujarrua.
On aivan oikein ravistella auktoriteetteja ja kysyä miksi. Tämä asia nyt kuitenkin on aika pureskeltu, mutta jos se etujarru riittää, niin mikäpä siinä. Tässä lienee muuten yksi syy siihen miksi kovasti kilpa-ajajalta näyttävät toverit hakevat jaloilla tukea risteysalueilla ja parkkipaikoilla, vaikka ajamallakin selviäisi. Lienevät ratamiehiä. Tai sitten aikaisempi kokemus on kick-bike'en puolelta.(sky @ Heinä. 26 2007,21:14) kirjoitti
Desmo Jugend
Niin mut eik se tuo Mikan takajarrukäyttö liity taas siihen, ettei päästä pyörää keulii liikaa? Eihän ne kait sitä muuhun käytä, poislukien Hayden.(wolvie @ Heinä. 23 2007,22:16) kirjoitti
Mut eiköhän nää mein normaalikuskien jarrutustyylit ole ihan jokaisen omia, jokainen tekee niin miten parhaaksi tuntee.
Honda CB600 F Hornet -07
Honda CBR600RR -07
Honda CBR600F -99
Aprilia Sport Pro 125 -94
Yamaha RD 125 -82??
Ja sä iha aikuisten oikeesti meinaat, että autokoulun opettajat on joka helvetin kerta oikeassa?(sky @ Heinä. 26 2007,21:14) kirjoitti
Tiiän ainaki 100 juttua missä suurin osa autokouluopettajista opettaa asian täysin oikein, mutta pari maikkaa ollu kyl minkä opetukseen en menis mistää hinnasta. Pari juttua mitkä muijafrendi oli kuullu kavereittensa kans ajotunnilla pisti kyl ihmettelee, et mitä vittua tollanen koheltaja tekee opettajana.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Wanhan kansan-sääntö sanoi muistaakseni, että molempia käytetään aina. Etujarrua kovempaa, takajarrua hiljempaa. Manöövereissä ja ryömimisessä takajarrun käytön hallinta on välttämätöntä. Joskus olen koettanut foorumin asiantuntemuksen syvän rintaäänen perusteella koettaa käyttää pelkkää etujarrua, mutta ei luonnista mulle. Kyllä ne on ihan aiheesta laitettu molemmat mopoon, käyttäkää ihmeessä.
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Mielenkiintoista keskustelua..
Itse olen mietiskellyt, että pitäisikö sitä opetella sen takajarrun käyttöä noin niin kuin suuremmissa nopeuksissa, kun ei se oikein luonnostaan tule. Kerran tositilanteessa hätäjarrutuksen tehneenä ysikympin vauhdissa käytin kuitenkin (muistaakseni) pelkkää etusta.En oo nyt ihan varma kun oli sen verta panikoittava tilanne. Omasta selkäytimestäni ja luonnolliselta tuntuva on siis kovassa vauhdissa etujarrua ja hidasajossa takajarrua.
![]()
Testailin tänään iltahämärissä _tyhjällä_ satasen maantiellä
suorilla kohdilla riittävällä näkyvyydellä hieman jarrutuksia.
Pyörä on siis Honda XL 1000 VA Varadero, siis ABS-versio.
Lopputulos oli se, että ABS on jumalainen keksintö. :-)
Sen kun runttaa kahvan pohjaan, mopo huolehtii.
Eikä abseille painaminen tuntunut edes pahalta, ei se ainakaan
tässä vm2007 mopossa mitenkään nypytä, ryi tai muutakaan, toimii
hirveän pehmeästi ja tuntuu vakuuttavalta.
Sen huomasin, että kun kolmannella testauskerralla
otin (120 alkuvauhdista) takajarrun mukaan, naukumisesta päätellen
takanakki pyrki hetkittäin lukittumaan, mutta ei pitkäksi aikaa.
Tuntui kyllä noinkin pitkä-akselivälisessä mopossa takapää kevenevän
aika tavalla, eikä ero hidastuvuudessa pelkän etujarrun ja molempien
jarrujen käytössä ollut suuren suuri. Linkitys selittää jotain, mutta kyllä
varsinkin kuorman ja/tai kyytiläisen kanssa myös poljinta on syytä
painaa jos tositilanne tulee.
Noh, ehkä tästä vuodatuksesta oli jollekin jotain hupia. :-)
-- sjm
Käytän molempia, jarrutuksessa ensin tajajarrua (pito eturenkaalle) jonka jälkeen etujarrua ja takajarrua vain ihan vähän kun lukittuu keventyessään herkästi. Pelkkää takajarrua voi käyttää liikennevaloissa seistessä.
Tohon aiemmin mainittuun ABS keskusteluun voisin lisätä... ei ABS mikään jumala ole, se vaan poistaa kädettömän virheet jarrutuksesta. Jos joku väittää ettei etupyörä voi lukittua jarrutuksessa ilman että kaatuu niin kannattaa harjotella. Ei mitään pitkää matkaa mutta hetkellisesti. Lukittuneella renkaallahan on pikitiellä suurempi kitka kuin osittain pyörivällä. Eli kunnolla kun opettelee jarrutuksen niin on ABS:ia tehokkaampi.
Ei päde asfaltilla. Lepokitka>liukukitka.(Ninja 900 @ Heinä. 27 2007,07:15) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Joskus sanottiin, että kun rengas juuri ja juuri pyörii 80 % matkasta ja on 20 % lukossa, niin hidastuvuus on suurin. Olikohan tämä neuvo autokoulusta? Ei muista.(SamiN @ Heinä. 27 2007,14:22) kirjoitti
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Tohon aiemmin mainittuun ABS keskusteluun voisin lisätä... ei ABS mikään jumala ole, se vaan poistaa kädettömän virheet jarrutuksesta.
Harmi vaan kun meitä "kädettömiä" on valta-osa moottoripyöräilijöistä...
Olettaisin että harva meistä osaa jarruttaa oikein "HÄTÄ"tilanteessa
Juju piilekin siinä että sitä kun ei kukaan voi etukäteen tietää että osaako jarruttaa oikein vaiko eikö,ja nyky tekniikka mahdollistaa ABS:n ni miksipäs sitä ei hyödynnettäisi ?
Eiköhän myös monella oo jo navigaattori,,,no seki on keksitty kaikille kädettömille jotka ei osaa suunnistaa taivaan kappaleiden avulla .
Lentokoneissakin on tutkat ja systeemit nii joo mutku nykypäivänä niillä lentelee "kädettömät" lentäjät jotka ei vaan osaa .
Nii ja laivoissa tutkat ja kaikenmaailman härvelit mut sielläkin on vaan kaikki kädettömät ohjailemas niitä.
Nii ja auton ABS:ä se vast turha onki...
Mukavaa päivän jatkoo kaikille "kädettömille" + näille "virheettömille"(jarruttajille )![]()
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
En ole ajanut pyörällä jossa olis ABS:t. Mutta uskon että varsinkin pyörässä ne on hyvät, jollet sit satu olemaan todellakin taitava jarrujen käyttäjä, joka treenaa jarruttamista aina aika ajoin.
Se on pakko todeta että autossa ne oli ihan arserista kaupunkinopeuksissa. Kun oli talvi ja hyvin liukasta niin auto ei vain tykännyt pysähtyä ABS:lla. Väitän että tavallisilla jarruilla olisi jarrutusmatka ollut lyhyempi.
Kovissa nopeuksissa ABS:t on varmasti lyömättömät. Koska en muista että olisi ikinä tarvinnut jarruttaa maantinopeuksissa hätäjarrutusta, jossa vauhti olisi pitänyt saada kokonaan pois. Joten silloin ABS on paikallaan että saadaan suurin vauhtia pois ja tämän avulla on mahdollista saada sopiva väistönopeus.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Itse muistelen jostain lukeneeni 7% luistosta, mutta yhtä kaikki, jokainen joka asvaltilla on lukkojarrutuksen tehnyt tietää että vauhti vaan kiihtyy renkaat lukossa(TripleTwin @ Heinä. 27 2007,14:25) kirjoitti
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Niin. Kaikkea kannattaa kokeilla?
Jos tuntuu, että takajarru on turha niin käy huvikseen jossakin sopivalla pätkällä testaamassa miten pysähtyy hätäjarrutuksissa pelkällä etujarrulla verrattuna etu ja takajarrun yhdistelmään?
Hätäjarrutuksiahan on turha kuvitella osaavansa hyvin harjoittelematta.
Se on yllättävän vaikeeta ja pelottavaa saada pyörä tehokkaasti pysähtymään yli satasen vauhdista ilman että renkaat lukkiutuu tms. Ja oleellisin oppi tästä on varmaan se, että miten kovaa sitä kahvaa voi puristaa ennen kuin rengas lukkiutuu.
Takajarru on äärettömän tärkeä pyörän vakauttajana hätäjarrutuksessa ja sen käyttämättä jättäminen pidentää jarrutusmatkaa aivan sata varmasti. Se on ihan totta, että takajarrun käyttäminen ja lukitseminen ei oo hirveen fiksua pyörä kallellaan hiekan päällä, mutta kuka on niin käskenyt tekemäänkään.
Takapyörän lukkiutuminen ei ole vakava asia vaan itseasiassa normaali osa hätäjarrutusta nykyaikaisissa pyörissä. Toki se edellyttää, että pyörä on pystyssä jarrutushetkellä.
Takajarru on hyödyllinen myös sen takia, että se pelastaa päivän, jos etujarru sattuu lukkiutumaan. Mulla kerran lukkiutu etujarru hätäjarrutusta harjotellessa ja ainoo syy pyörän pysymiseen oli se, että takajarru oli käytössä. Takajarrun kitka maahan piti pyörän massan liikkeen alkuperäisessä kulkusuunnassa, kun etujarru oli liukumassa pois alta. Toki pyörä olis kaatunut, ellen olis päästänyt etujarrua pois, mutta jos takajarru ei olis ollu käytössä, mulla ei ois ollu aikaa reagoida.
premier
emeritus
Uudet nastarenkaat.(Rapi äRRä @ Heinä. 27 2007,18:46) kirjoitti
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
musta toi takajarru on yhtä turha kun esim. ketjut
käyttötapa tietty ratkasee, ei niitä takajarruja useimmiten tarvi.
Ai niin, pilkunviilaajille, ketjut tai kardaani
Kardaani, jota alan pikkuhiljaa haluta seuraavaan pyörääni
ja vielä pikku editointi; sitäpaitsi moni meistä joutuu välillä soratielle,...silloin saa hylkiä etujarrua,...
<p>gubbe</p>
ABS:llä ei oo tarkoitus lyhentää jarrutusmatkaa(verrattuna täydelliseen ihanne jarrutukseen), vaan hyvinpitkälti taitanee tarkoitus olla jotta säilyisi hallittavuus/ohjattavuus koska oletan että valta-osa autoilijoista(kädettömät) vetäsee hätäjarrutuksessa jarrut"pohjaan",neljä pyörää lukossa ja yrittää käännellä rattia väistääkseen mut pyörät ku ei pyöri ni liikkeen osottamaan suuntaan mennään . Sama mopoilijoilla,,, ohjattavuus säilyy, hyvin voi väistää esteen,pysyy pyörä hienosti pystyssä,,,ei mee etunen lukkoon eikä myöskään takanen no okei käyhän ne lukossa aina hetkellisesti,mut tästäkin on taas vain hyötyä"kädettömille" niille jotka eivät osaa jarruttaa oikein "HÄTÄ"tilanteessa !(sky @ Heinä. 27 2007,23:20) kirjoitti
![]()
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Jos meinaat kardaanipyörän laittaa, ni opettele ajoissa se takajarrun käyttö...(peepee @ Heinä. 28 2007,00:27) kirjoitti
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Mitäpä tuota miettimään. Testaa itse. Esim 50 km/h nopeudesta täys jarrutus ekax pelkällä etusella sitten pelkällä takasella ja sit molemmilla.(Skeleton @ Heinä. 23 2007,21:17) kirjoitti
Sanoisin et huima on ero. Ja kun hieman asiaa harjoittelee, ei riitä et pelkästään keväällä, saa jarrutusmatkaa vielä huomattavasti lyhennettyä.
Asiaan vaikuttaa paljon se myös missä järjestyksessä jarruttaa. Eli jos ekax vetää voimakkaasti etujarrusta niin pyörä niiaa ja takane lukkiutuu helpolla.
Eri asia onkin kuinka hyvin tuon hätä jarrutuksen ja mahdollisimman tehokkaan sellaisen osaa äkkitilanteessa.
Itsellä ainaskin jo pelkkä ajaminen oli melkoista hapuilua kun eilenillalla pikku lenkin heitti parin viikon tauon jälkeen.
Eli kokeneenkin motoristin paras henkivakuutus on jatkuva harjoittelu.
ps. normaalilla jarruilla mopotin pysäyttää nopeammin kuin abseilla.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Samoin myös auto. Tämä siis jos on ohjaksissa henkilö joka tietää mitä tekee. Kuten jo aikasemmin todettu niin absien tarkoitus ei ole lyhentää jarrutusmatkaa vaan säilyttää hallittavuus kovassa jarrutuksessa.(Tuppervaari @ Heinä. 28 2007,16:09) kirjoitti
Käsittääkseni takajarrua ei ole laitettu vain tyylin vuoksi, itse ainakin pyrin käyttämään molempia huolimatta opettajan antamasta "vinkistä" käyttää pelkää takajarrua jos ei nopeasti tarvitse jarruttaa. Jos tottuu jarruttamaan takajarrulla pääasiallisesti niin voipi olla tarpeen vaatiessa etujarrun käyttö hieman hakosessa. Jos taas tottuu jarruttamaan pelkällä etujarrulla niin voi taas soralla tms. tulla äitiä ikävä.
Ja minähän en tiedä mitään kuhan sanoin mielipiteeni joten ei tarvitse tulla sanomaan siitä kuinka joku ei käytä takajarrua, minulle ihan sama.
E: hoonosoomi.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Tässä linkki ajo-opastusta löytyy ensin mutkissa ajoon ja sitten jarruttmiseen opastusta.
Palkka juoksee....minä en
Hmm... mitenhän se on mahdollista? Eikös abs tule peliin vasta kun rengas on lukossa ja jos rengas ei ole lukossa niin silloinhan se jarruttaa tehokkaimmin? Heti kun rengas lukkiutuu vähenee kitkakin ja jarrutusmatka pitenee. Prätkällä vaan etupyörä lukossa tuo tuntuma tiehenkin heikkenee - paitsi kuskilla joka saattaa saada hyvinkin läheistä tuntumaa asfalttiin.(Tuppervaari @ Heinä. 28 2007,16:09) kirjoitti
Alkuperäisen kirjoittajan tilanne on hyvin tuttu ja se onkin mielestäni melko todennäköinen kaadon aiheuttaja - jopa itselläni. Esim. auto hidastaa risteykseen. Ajat perässä. Auto kääntyy samaan suuntaan kuin sinä. Autolla vilkku päällä. Auto liu'uttaa mutta ei pysähdy. Katsot itse tuleeko autoja jotta voisit ajaa risteyksen pysähtymättä niinkuin autokin on tekemässä. Autoilija näkee auton tulevan ja vetääkin liinat kiinni. Itsellä vielä siinä vaiheessa silmät pälyilee sivulle joten naps! perässä ollaan.
Mitä taas tulee takajarrun tarpeeseen niin itsellä se on jatkuvasti vähentynyt. Kuitenkin risteyksiin madellessa ja kääntyessä esim. oikealle on pari kertaa ollut tilanne kun olen jo melkein ollut kääntymässä ja etupyörä on jo vinossa kun huomaankin auton tulevan ja kovaa. Etujarrulla pikainen jarrutus ja koska pää on vasemmalle kohti saapuvaa autoa ja eturengas taas oikealle kohti menosuuntaa niin pyörä lähtee kaatumaan oikealle jonka seurauksena saa jalalla yrittää pistää vastaan. Takajarrun vaikutus kallistumiseen on mitätön joten takanen lukkoon ja mateluvauhdista pysähtyy mainiosti ennen risteävää autoa.
Vastaavasti kun joku kyseli mihin tarvitaan kikkailua. Itse ainakin käännän pyörän uukkarilla lähes omalla kaistalla. Hitaassa suoraan menevässä matelussa ei nyt jarruja tarvi välttämättä lainkaan mutta olisi jokaiselle hyvä opetella hieman pujottelua ja "kikkailua" ettei tarvi ajaa hidasajossa jalat maassa tai risteyksen jälkeen lähteä liikkeelle roikottaen jalkoja varmuuden vuoksi 50 metriä.
Kaikkein yleisimmin pyörä kaatuu hitaassa vauhdissa eli ne on niitä "muksis" tilanteita. Eikös olisi järkevää opetella sitten välttämään näitä muksis tilanteita. Suoraan ja kovaahan osaa jokainen ajaa.
Itse välillä jopa ajelen pientä ympyrää parkkiksella ja välillä kipinät sinkoilee kun keskituki raapii maata. Liikenteessä tuollaista ympyräajoa ei tarvitse mutta tietääpähän missä menee pyörän rajat eikä panikoi kun oikeasti pitää tehdä vaikka tiukka väistö ja pyörä tuntuu lähes kaatuvan.
(Skeleton @ Heinä. 23 2007,21:17) kirjoitti
Varmasti.(Skeleton @ Heinä. 23 2007,21:17) kirjoitti
Mitä vääntämistä siinä on? Etujarrulla pysähtyy paremmin. Piste. Jos ei usko, niin parkkipaikalle kokeilemaan tai pari ajotuntia autokoulusta ja opettajan ohjauksella jarrutusharjoituksia. Ei sitä takajarrun käyttöä kokonaan pidä lopettaa, mutta etujarru on kuitenkin se ensisijainen. Noilla kilometrimäärillä on pelkästään hyvää tuuria, ettei ole kolahtanut, jos oikeasti pitää miettiä etu- vs. takajarru.(Skeleton @ Heinä. 23 2007,21:17) kirjoitti
Vähän ihmetyttää koko kysymys, kun näinkin kokenut kuski on kyseessä, mutta ruokitaan nyt trollia, jos tämä on sellaiseksi tarkoitettu.
FZS 600 Fazer, -00
hmjoo, kannataisiko lukea koko treadi niin tietää mistä on kyse. Lisäksi tuskin se takapää kevenee pelkkää takajarrua käytettäessä......
Räksä - Kawasaki Gpz 1000 rx -86, Yamaha YZF Thunderace 1000 -97
Kyllähän tuo vähän kevenee kun muu pyörä pyrkii jatkamaan matkaa vielä eteenpäin.(Fire @ Heinä. 30 2007,13:52) kirjoitti
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Ehkäpä kannattaisi.. Se vaan oli niin pitkä ettei jaksanut. Ekasta viestistä vain jäi se kuva, että oltiin pelkällä takajarrulla liikenteessä. Seison korjattuna.(Fire @ Heinä. 30 2007,13:52) kirjoitti
FZS 600 Fazer, -00