Voiko sanoa, että hidasajossa etujarrulla ei tee mitään jos varmaan suurin osa hoitaa matelunsa pelkällä etujarrulla täydellisen onnistuneesti?(J.N @ Heinä. 24 2007,13:16) kirjoitti
TL1000R
Näissä jarrukeskusteluissa ei oikein ole päätä eikä häntää.
Sulassa sovussa täällä vääntää kättä ratapyöräilijät, kyykkymiehet, kustomistit ja matkapyöräilijät..
Ja kaikkien pyörät on ERILAISIA.
Minä sanoisin, ettei ole yhtään yleispätevää sääntöä, muuta kuin se, että opettele ensin tuntemaan oma pyöräs, sen käyttäytyminen ja opettele käyttämään kumpaakin jarrua...oikein eri tilanteissa....
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Kunnon höpinöitä. Aina vaan etujarrua käyttämällä madellut ja tehnyt tiukkoja käännöksiä, enkä sen takia ole kaatunut, eikä ole ollut edes vaikeuksia. Miksi ei onnistu etujarrulla tai vastaavasti miksi onnistuu paremmin takajarrulla? Pitää mennä vaan tahalteen kaatamaan pyörä etujarrulla ja tulla orkkiin sanomaan että oikeassa olitte. Pari viikkoa sitten näin suorituksen jossa eräs sankari tiukassa käännöksessä jarrutti takapään lukkoon ja siitä sitten pyörä nurin. No joo, saa tehdä niin kuten parhaaksi näkee.
No mutta ainahan vääntöä pitää olla... mutta odotahan vaan kun aletaan ottamaan kierroksia *(ArcticEli @ Heinä. 24 2007,14:37) kirjoitti
![]()
. Nimittäin minun mielestä ne kierrokset vasta... *
*
![]()
Ajeleppa vaikka ympyröitä molempiin suuntiin ratti tapissa ja koita pitää vauhti kurissa etujarrulla. Takajarrulla onnistuu.(kuulapää @ Heinä. 24 2007,14:50) kirjoitti
I.![]()
Pitää olla aika sekaisin suunnasta jos pitää tiellä kahdeksikkoa ajella stonga ääriasennossa hidasajona. Voipi siihen olla jotain posliinillakin sanomista plus muilla tielläliikkujilla.(Ikuturso @ Heinä. 24 2007,15:33) kirjoitti
![]()
<br />
Eilen lasahti eturengas poistumisliittymän hidastuskaistalla n. satasen vauhtissa. Olisin varmaankin Tervakoski-Ryttylä -opastetaulun koristeeksi päätynyt jos ei pyörässä olisi takajarruja.
Taajama-ajossa käytän muutenkin enimmäkseen taka- ja moottorijarruja. Ja tosiaan hidasajossa takajarru taitaa olla ehdoton?
-- Urea jacta est --
Wekkuli ja Speedmaster ehtivät jo antaa aika hyvät vastaukset.
Jos meidän on aivan pakko määritellä yksi ainoa toimintatapa kuljettajasta, pyörästä, kelistä ja tien pinnasta riippumatta, niin miten olisi:
Opetellaan kaikki sen *oman* pyörän jarruttaminen niin hyvin, että siitä tulee automaattinen toiminto.
Tässäkin threadissa näyttää olevan tietäjiä, jotka tarjoavat Pannarikuskille neuvoa unohtaa takajarru. Voi ei. Palataan tähän sitten kun joku on ensin edes nähnyt unen tehojarrutuksessa perää nostavasta Pannarista.
Kaikkien pyörin painosta aika suuri osa lepää ennen jarrutusta takasella. Painon siirtyminen eteen riippuu pyörästä, kuskista, renkaista ja kitkakertoimesta. Mitä suurempi painonsiirto, sitä vähemmän takajarrulla tekee sen jälkeen kun painon siirtyminen on tapahtunut. Mutta kaikissa tapauksissa takajarrullakin saa jarrutusmatkaa lyhemmäksi.
Oma reseptini tehojarrutuksessa lähes 100% etupyörällä kulkevan Banditin kanssa oli yhdessä etujarrun kanssa polkaista takajarrua isolla saappaalla aivan jarrutuksen aluksi ja tilanteen tasaantuessa parin sekunnin jälkeen vapauttaa rengasta savustava takajarru sen jälkeen kun sitä ei enää tarvita.
Perimistaipumusta voisi kuulemma lieventää pitämällä takajarrun kevyesti päällä loppuun saakka, mutta painonsiirrossa muuttuvan jarruvoiman vuoksi ainakaan minulla ei kellotaajuus vielä riitä sekä etu- että takajarrun säätöön, joten päätin keskittyä olennaiseen.
RT Bemarillani totuin siihen, että ellei ole kyse aivan hätäseis -operaatiosta, niin mielen mukaan joko etu- tai takajarrun voi unohtaa. Jarruvoiman jako on niin tasainen, että mitä sillä jarrukahvalla tekee? Tämä on tietysti yksi ääripää, mutta käy esimerkkinä one-size-fits-all -ajattelun toivottomuudesta.
Nyt ST1300 Pannarilla olen palannut normaaliin molempien jarrujen käyttöön yhdistelmäjarruista huolimatta, koska näin kaksi sormea kahvalla riittää aina vaikkei olekaan tehostinta kuten Bemussa. Polkaisen takajarrun asentoon joka ei lukitse mitään ja sitten kahvalla säätelen tarvittavan ja rengasta lukitsemattoman jarruvoiman, koska käsi tekee tuon tarkemmin. Näin ABSeista huolimatta, koska jos möhlin renkaan lukkoon niin ABS rajoittaa jarrupaineen alemmaksi kuin mihin onnistuessani itse pääsen.
Kysyjän hätätilanteesta emme tällä perusteella voi sanoa olisiko homma hoitunut turvallisemmin ilman takajarrua. Jos takajarrun käyttö sotki jarruttamisen niin pahasti, että pysähtymiseen tarvittiin matkaa enemmän kuin pelkän kahvan kanssa, niin silloin kyllä. Muussa tapauksessa takajarru oli hyvinkin tarpeen.
Takajarrutonta rata-ajoa pelkän etujarrun käytön mannekiiniksi tarjoavien kannattaisi miettiä, onko kaarteeseen tulevalla ratakuskilla tarkoituksena pysähtyä mahdollisimman nopeasti ennen kaarretta vai ajaa hyvä kierrosaika.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Ja onnistuu etujarrullakin, kunhan takanen luistaa sopivasti...(Ikuturso @ Heinä. 24 2007,15:33) kirjoitti
![]()
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Ei pitäisi .. on siittä radallakin apua, kun jarruvarjoakaan ei satu olemaan ..![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Oki...odotan innolla ;)))(Jycce12R @ Heinä. 24 2007,15:00) kirjoitti
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
En koe olevani häävi kuski, mutta kannan korteni keskusteluun. Yhden kunnon takajarrutappisladin kokeneena (ja siitä lähinnä pyörän ansiosta selvinneenä) olen päätynyt käyttämään lähinnä etujarrua. Ajoittain treenaan kyllä kovaa jarrutusta molemmin jarruin, mutta normaaliajossa käytän lähes pelkästään etujarrua, poikkeuksena soratiet, joita ajan äärimmäisen vähän. Tämän lisäksi twinillä kun ajan tulee moottorijarrua hyödynnettyä paljon.
Mielestäni kuitenkin ns. hätäjarrutuksessa tarvitaan myös takajarrun osaavaa käyttöä. Sillä hallitaan pyörän perää ja lisätään kokonaisjarrutuksen tehoa - on se sitten +1% tai +10%.. Näin siis teoriassa. Käytännössä en ole joutunut hätäjarrutusta tekemään, joten...
Omassa mopossa takajarru on OK, joskin sen kanssa saa pyörän vähän liian herkästi lukkoon. Esim. Aprilian 1000cc malleissa takajarru on tehty (ainakin myyjäliikkeen ja koeajojen perusteella) sellaiseksi, että sitä ei lukkoon tahdo saada edes täysillä tallaamalla. Etunen on omassa tehokas, mutta hiukan tunnoton.
Kaiken A ja O olisi sen jarruttamisen treenaaminen, siten että molempia käyttää.
Nimim. 5. kausi ja takana noin 40tkm.
Retired
Eipä ole ainakaan minun -97 1100:ssa dual-systeemiä. Etujarrua en höllännyyt, ja koska takarengas otti savut, kaipa se jotain jarrutti.(jokao @ Heinä. 23 2007,22:27) kirjoitti
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Tällä kertaa ei kertakaikkiaan ollut tilaa väistöön (kuten alkuperäisessä tekstissä selitin, jos jaksoitte lukea jaarituksiani). Itseasiassa, pyörän oikaisukin pystyyn ennen jarrutusta on aika hankalaa tien kaltevuudet huomioiden, jos kiire tulee. Nythän olin suoralla tieosuudella, olin vain vähän ottamassa linjaa kurvin sisäänmenoon. Onneksi pannari on kuitenkin vakaa peli, joka ei tee omia kuvioitaan.(Janos @ Heinä. 23 2007,23:54) kirjoitti
Hmm... Pitäisiköhän siirtää jarrupoljin alemmas, koska sitä kuitenkin tulee varmaan käytettyä? Ei olisi heti lukkoon menossa.
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
itse olen ainakin huomannut, että Z:lla ajaessa takajarrun käyttö auttaa huomattavasti jarrutus matkan lyhenemiseen. toki harvoin sitä tulee käytettyä kun etujarrukin riittää ihan hyvin, ihan harjoittelun kannalta tulee välillä kokeiltua kuinka nopiaa se pyörä pysähtyy ja kyllä se parhaiten pysähtyy kun alusta lähtien käyttää sitä takarengastakin.
äkki tilanteessa se käyttö voi kumminkin olla toista. mutta harjoitella selvästi täytyy jotta hätätilanteessa sen osaisi sitten hyvin.
Z750
ei se sattunut.....
Ei minun mielestäni voi erotella ratajarruttamista omaan ja tiellä jarruttamista omaan kastiinsa. Kyllä niissä tulee ihan samanlaisia tilanteita. Radalla kuskit vain ovat valmiina jarrutuksiin ja siksi ne ovat pehmeämpiä kuin "nukkuvan" katukuskin hätäjarrutus. Suurin ero näissä on mielestäni juuri jarrutuksen aloitus. Jos siinä alussa munaa niin maksaa hintaa koko loppu suorituksen. Juuri takajarrua käytettäessä virhe tulee helpommin. Siksi mielestäni kannattaa käyttää etujarrua mieluummin, suuremman jarrutehon lisäksi.
Ja mainittakoon vasta tässä lopussa (ettei hyvä höyry mene hukkaan mitä tämäkin kommentti väkisinkin aiheuttaa), että näin kyykkypyörän kuskin näkökulmasta. Eli mielestäni yllä oleva sopii pyörille, joissa on hyvä etujarru ja saadaan painoa eturenkaalle. En ota kantaa sellaisiin pyöriin, kuten eräs pitkäkeulainen HD, jota tietenkin piti päästä testaamaan. Tai kommentoinpa kuitenkin: Niihin pitäisi lisätä vielä ankkuri, että sen voisi heittää jarruksi kun koettaa pysäyttää. Jarruthan niissä on jotain kosmeettista.![]()
Ai niin, kuulin K. Vehnän antaneen jääradalla ohjeen käyttää molempia jarruja jarrutuksen aloituksessa, jotta takajarrulla saadaan sidottua takapäätä alemmas rataan. Perä seuraa paremmin. Että näin jääratavehkeillä moninkertainen suomenmestari. Pan-huilut ja GolgWingit ei varmaan tarte juuri tämän takia takajarrua, mutta ei sitä tiedä jos alkaa perä nousta ja pompottaa. Huippuratakuskit kuulemma käyttää takajarrua, mutta ilmeisesti pyörän kääntämisenkin takia. Varmaan näissä raskaissa matkavessoissa takajarrullekin käyttöä löytyy, mutta muissahan se poljin on vain tiellä
...paitsi jos on joku Pedrosa.
Jep, tarkoitin hidasajoa:
- Ajoa matelevassa ruuhkassa
- Ajoa ahtailla parkkipaikoilla
- Ajo esim ahtaassa risteyksessä, jossa pitää väistää hiekkaa, kuoppaa tms.
- U-käännös
- Mikä tahansa 'vaativa' paikka, jossa vauhtia on vähän.
Toki jokainen saa ajaa miten tykkää! Kerroin vain mitenkä homma toimii erittäin nätisti ja ILMAN riskiä!
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Heittäkääpä puolet Norjan reissusta käyttäen molempia jarruja ja sitten pelkästään vain etujarrulla, niin tiedätte tämän kokemuksen perusteella sanoa, kannattaako takajarrua käyttää. Itse jouduin ajamaan Banditilla paluumatkan ilman takajarrua, ja ei se minusta mitään herkkua ollut.
Veijo
Mikäs kevari sulla oikein on(kuulapää @ Heinä. 24 2007,14:50) kirjoitti
? Toki toki, Kierrän mm. erkillä ilman jarrua ja kytkintä ne halvatun keilat "ajokokeessa" ja käännän kyllä tangon loppuun saakka. Ei mitään ongelmaa kevyillä pyörillä.
Mutta kerropa mulle mitä tapahtuu pyörän rungossa kun:
a) Annat takapyörälle (tämä vain selvennykseksi jotta logiikka selviää) vedon ja painat etujarrua vähän reilummin? Entä miten tämä vaikuttaa kun etupyörä on reilusti käännettynä?
b) Annat vetoa takapyörälle ja samalla jarrutat takajarrulla?
Toki kytkintä käytät kummassakin tapauksessa.
Mutta kun mietit runkoon kohdistuvia voimia näissä kahdessa eri tapauksessa niin ymmärrät miksi toinen on oikea tapa ja toinen väärä. Se on ihan puhtaasti fysiikkaa.
Kyllähän minäkin polkupyörällä.....
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Mä en oo kyllä vielä joutunut tilanteeseen, jossa olis tarvinnu kaasuttaa ja jarruttaa samaan aikaan. Tai no joo, mut sillon on annosteltu molempia hieman reilummin.. Hidasajossa on riittänyt kytkimellä luisuttelu ja jos on tarvinnut mennä hidastakin hitaammin niin jompaista kumpaista jarrua kun on hiukan sohinut niin hitaammin on sitten menty. Kun käyttää rauhallisia manööverejä niin ei tuohon mitään kikkailuja ole tarvinnut.(sky @ Heinä. 25 2007,21:30) kirjoitti
TL1000R
Pitkäkeulakuskeilla se takajarrun käyttö hidasajossa on varmaan ihan asiaa, kun ne vehkeet on niin järkyttävän painavia ja kiikkeriä muutenkin. Voisin kuvitella, että etujarrua käyttämällä parkkipaikan hidasajokäännöksissä saa kyllä kivasti ohjelmaa...
Vaan pakkoko on niin huonoilla pyörillä ajaa? Onhan se tuolla ajo-opetustapahtumissa huomattu, että suoraan ajamista lukuunottamatta kaikki sujuva liikehtiminen ko. pyörillä on yhtä tuskaa muutenkin.
(Menin sitten paskanjauhantaprovo-osastolle, ku kaikki muutki tekee sitä...)
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Jos sinä et pysty käyttämään kaasua ja etujarrua samaan aikaan ei se tarkoita etteivätkö muut siihen pystyisi. Tai jos sinä et osaa madella etujarrulla ei se tarkoita että muut ovat tasollasi.(J.N @ Heinä. 24 2007,13:16) kirjoitti
![]()
![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
No toki... Tapetaan kuskien selkärangasta viimeisetkin rippeet ajotaidosta. Moottoripyöräily viehättää ainakin mua just siksi, että hallinta vaatii treeniä ja toistoja.(HiTec @ Heinä. 24 2007,08:54) kirjoitti
Tarina tietokoneista:
Ajoin kerran A-mersulla jossa oli jos jonkin näköistä ESP:tä, DECSHHDDGSS:ää ja ABS:ää. Loskakeli ja hieno mutkainen tie. Auton omistajan toivomuksesta ajoin lähellä limittiä jotta nähdään kuinka ne tietokoneet sitä autoa oikein hallitsee. Kun ylikovasta vauhdista vehje lähti luisuun niin nikamasta tuli välittömästi käsky ohjata luiston suuntaan. Kun Mese hoksasi hieman myöhemmin mitä on tapahtumassa niin korjasi luiston nopeasti naksuttelemalla jarruja joka pyörässä - muuten hyvä mutta luiston suuntaan käännetyt pyörät osoittivat nyt ulkomutkaan päin ja sinne se auto myös ampui. Siinähän sitä sitten oiottiin joka oli muuten todella vaikeaa koska auto ei antanut tehoja.
Täähän ei ollut mersun vika vaan mä ajoin sitä väärin. Olisi pitänyt painaa kaikki polkimet pohjaan ja ratti mutkaan päin hartialukkoon. Ei olisi edes tullut ohjelmaa.
tzrkirjoitti
En tiedä, tapanani on että katson eteenpäin kun ajelen - eikä runkoa. Matikassa ja fysiikassa olen sairaan surkea, harvoin kumpaakaan ajattelen ajaessani. Tunteella mennään.kirjoitti
Juu en ole tehnyt vielä vauhtiburniksia, taikka Tällaista.kirjoitti
Väärin kai sitten olen ajanut, mutta kertaakaan kaatumatta sen takia. Oikein ajettuna sain todistaa hienon katteen naarmutus ja vilkun räjähtelyshown.![]()
Ei käytä lähes kukaan MotoGP:ssä takajarrua. Se takapyörä liukuu iha moottorijarrun toimesta, eikä itseasiassa tuota takapyörän liukuakaan pahemmin enää näy noitte slippery clutchien tulon jälkeen. Ynnä sitte lisänä vielä noi elektroniset moottorinohjausjärjestelmät.(wolvie @ Heinä. 23 2007,22:16) kirjoitti
Muistan vielä ku Norrick Abe ja Garry McCoy oli sarjassa mukana. McCoy veti sellasta takapyöräsladia että välil näytti tosi pelottavalta. Sillon oli takajarrusta kyse, muttei kyl enää.
Jokunen vuosi ku mennää ajassa taaksepäin ni jotku yritti jopa käyttää alumiinisia takajarrulevyjä painon keventämiseksi, mutta jäivät vahingossa siitä kii (en muista miten). Tämä siis vain siksi, että eivät käytä takajarrua.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kyllä mulla takajarru on eri rooleissa eri tilanteissa, eli siis käytän sitäkin aktiivisesti, tiedostaen että etujarrulla se mopo "oikeasti/nopeasti" pysähtyy, mutta aina ei ole tarve paniikkijarrutukseen.
En luopuisi takajarrusta, en.
Johonkin Rossi/Kallio/MotoGP-juttuun viittaaminen takajarrun käyttötopikissa on ah niin niin lapsellista taas.![]()
En tiedä onko kukaan tuonut vielä esille, mutta minulle 90-luvun puolivälissä autokoulun suht. pätevä opettaja opetti seuraavanlaisen jarrutusmetodin asfaltilla:
Ensin takajarru(sekä etu että takapää laskevat alemmas ja painopiste siirtyy edemmäs) ja lähes samaan aikaan etujarrulla loput. Takajarrua voi sitten tilanteen mukaan pitää päälla tai ei, tiukassa paikassa kun takanen on ilmassa jos jarrutus on onnistunut ja pitoa riittää. Varmasti useimmissa pyörissä jos on vähänkin moottorijarrutusta pelkkä kaasun helpoittaminen tekee saman asian kuin tuo alun takajarru.
Näillä avuilla itse olen selvinnyt, mutta jokainen toki hakekoon tehokkaimman tyyliinsä omalla pyörällään..
No voi anteeksi, lapsi kulta! Kunha kommentoin jonku lähettämään replyyn mielestäni iha asiallisen vastauksen. Olisi varmaan pitänyt lisätä että OFF TOPIC, lapsimieliset ÄLKÄÄ LUKEKO! Pyydän vilpittömästi anteeksi, että pilasin päiväsi tällä LAPSELLISELLA vastauksellani jollekin kanssakirjoittajalle.(Köpi @ Heinä. 26 2007,15:02) kirjoitti
Ja sitte iha ON-TOPIC vastaus: Ite käytän kaupunkiajossa takajarrua juuriki niin, että kevyt kosketus takajarruun ja heti perään etujarrua päälle pikkuhiljaa... jotenki vaan tuntuu tasaisemmalta se jarrutus kuin pelkällä etujarrulla. En tiedä onko tämä vain tunne vai onko siin oikeesti jotain apua... tai no täytyyhä siinä olla vaikutusta ku takapyörä on kerran maassa koko ajan.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson