Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 121:sta
  1. #1
    Viime torstaina tulin töistä Hyvinkäältä. Ahjonkatu tekee 90 asteen käännöksen, ja jatkuu radan suunnassa etelään nimellä Sillankorvankatu. Ennen mutkaa on liikennevaloilla varustettu suojatie. Valot eivät olleet toiminnassa.

    Ajelen Ahjonkatua edelläni Volvo, turvaväli kohtalainen, ja nopeus 40-50 km/h. Volvo on melkein suojatien kohdalla, kun katson oikealle pyörätielle, tuleeko sieltä ketään. Tulee pyöräilijä, jonka Volvon kuljettaja tietenkin huomasi minua ennen, ja sillävälin, kun katsoin nopeasti lähestyvää pyöräpoikaa, Volvo pysähtyy. En siis ehtinyt nähdä jarruvaloja. Katson taas eteeni, ja sitten tulikin kiire himmailla!

    Olen vanhaa koulukuntaa, joka käyttää takajarrua, siis ajalta jolloin takajarru oli tehoton rumpujarru. Toki nykyisellä Pannarilla olen ajanut muutaman vuoden, ja n. 50 000 km. Takajarru lukkiintuu kovassa jarrutuksessa todella helposti, kun perä kevenee. Ero normaalijarrutukseen on dramaattinen, ja kiireessä voiman annostelu jarrupolkimelle on karkeampaa. Pyörä oli ilmeisesti aavistuksen oikealle kallellaan, koska perä karkasi vasemmalle, lähes tappisladiin hetkessä. Volvon puskuri on tässä vaiheessa todella lähellä, ja toivo aika vähissä. Takajarru pois, liuku oikeaa nopeasti. Honda pysähtyy vinottain Volvon taakse parinkymmenen sentin päähän. Polvi kolahti jossain vaiheessa katteen reunaan ja kumin käry on aika voimakas...

    Arvoitukseksi jäi, olisiko pyöräni pysähtynyt pelkällä etujarrulla. Nythän sivuluisu auttoi tavallaan, koska pyörä kääntyi vinoon, ja tilaa tuli vähän lisää. Ja kai se vähän lyhensi jarrumatkaakin. Ihan tarkkaa analyysiä ei siinä kiireessä ehtinyt tehdä, eikä ollut kukaan videoimassa suoritusta * Kaverille kerroin tänään tapauksesta, hän teki hyvän kysymyksen, "entä jos olisi satanut?" Silloin olisi varmasti kolissut. Nytkin mietin, olisiko Volvoa kuljettanut nainen ajanut vähän eteenpäin antaen minulle tilaa, olin yllättynyt, että pyöräni pysähtyi kuitenkin, vaikka alkutilanne näytti toivottamalta.

    Väistö ei tullut mieleen, eikä siihen olisi ollut tilaakaan, keskikoroke vasemmalla, ja pyöräilijä ym. oikealla.

    Nyt on besserwissereiden puheenvuoro *

    Tästä jarruasiasta on kyllä väännetty peistä paljonkin, tämä on oikeastaan vain muistutus varovaisuudesta, ja sen puutteesta.
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
  2. #2
    MotOrgBike-vastaava, moderointivastaava, tapahtumavastaava riisor:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Moderaattori
    Hallitus
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Aivan varmasti olisi pysähtynyt pelkällä etujarrulla.

    Kaipa tähän jonkun perustelunkin voisi laittaa: Etujarrun hidastava vaikutus on n+1 kertaa suurempi, jos pyörä ei ole sladissa. Ja suoraan etujarrulla jarruttaessa (tiukassa jarrutuksessa) melkeinpä koko pyörän paino siirtyy etupyörälle, jolloin takajarrusta ei paljon iloa ole.

    Ei muuta kuin harjoittelemaan äkkipysähdyksiä, mutta tarkkana ellei ole abseja. Tässä tapauksessa ei kaiketi ollut.



    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohje <<
    >> Veturin vinkit <<

    Ducati SFV4S
  3. #3
    Etujarrulla ehdottomasti, ihan perusasia moottoripyörällä ajossa ja pitäisi olla refleksinomainen. Takajarrun teho on kai jotain 30 % etujarrun tehosta.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  4. #4
    Olen kuullut luotettavalta tietolähteeltä, että esimerkiksi Vesa Kallio ei käytä ollenkaan takajarrua. Eikä ole ihan hitaimpia kuskeja.
    Kolmenkympin kriisi tuli vähän etumerkissä...
  5. #5
    Lainaa (hondamania @ Heinä. 23 2007,22:07) kirjoitti
    Etujarrulla ehdottomasti, ihan perusasia moottoripyörällä ajossa ja pitäisi olla refleksinomainen. Takajarrun teho on kai jotain 30 % etujarrun tehosta.
    Tuskin on edes 30%ia _tehokkaassa_ jarrutukssa. Takarenkaalla on silloin niin vähän pitoa=painoa ettei sillä ole mitään todellista merkitystä.

    Takajarrulla pidetään takajarrulevy nättinä. Ja vilkutellaan jarruvaloa.



  6. #6
    Onhan se niinkin että kun kunnolla käytät etujarrua, niin kappas kun takapyörä on ilmassa. Tällöin lieneen aika turhaa käyttää sitä takajarrua

    Se että nouseeko takapyörä kuinka helposti ylös, riippuu siitä että kuinka kiereällä on etujouset. Eli jos ne on löysät, etupyörä ei saa jarruttaessa riittävästi pitoa, joten sitä ei saa lukkiutumaan kovin herkästi. Tällöin toki on takajarrusta hyötyä.

    PS. Kyllä rumpujarrukin menee lukkoon...
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  7. #7
    Lainaa (Janos @ Heinä. 23 2007,22:07) kirjoitti
    Olen kuullut luotettavalta tietolähteeltä, että esimerkiksi Vesa Kallio ei käytä ollenkaan takajarrua. Eikä ole ihan hitaimpia kuskeja.
    Jossain haastattelussa Mika Kallio kertoi että pitäisi nyt 250cc pyörään siirtymisen jälkeen ruveta opettelemaan takajarrunkäyttöä...

    Näyttävät nuo motogp heputkin aika kivassa sladissa välillä mutkaan tulevan. Siitä en ole varma johtuuko takajarrusta vaiko moottorijarrutuksesta.

    Edit: korjasinpo Vesa -> Mika



  8. #8
    Ekana tuli tekstistäsi mieleen, että mitäpä jos olisit samalla "kiukulla" käyttänyt etujarrua niin olisiko eturengas mennyt lukkoon ja alta?

    Ilmeisesti kumminkin käytit molempia jarruja samaan aikaan kun mainitsit tuon takarenkaan kevenemisen?
  9. #9
    Takajarru kannattaa ehdottomasti riisua pyörästä pois. Pyörä kevenee ja kun sillä ei kumminkaan tee mitään. Ja luotettava huhu siitä, että joku kisakuski ei käytä takajarruahan on se paras peruste olla käyttämättä takajarrua matkapyörällä arkiliikenteessä. Jeesjees. Jostain hassusta syystä se kuitenkin tehtaalla asennetaan sinne lisäämään painoa ja hintaa.

    Pannari on sen verran painava plösö, että takajarrulla on varmasti virkaa. Käytä ihmeessä edelleenkin, mutta muista että etujarru on se ykkösjarru. Ja tietty pyörä suoraan ennen kuin survaiset jarrut kehiin tuollaisessa tilanteessa, niin ei tule lisäkuvioita vaikka takapyörä menisi lukkoonkin

    I.
  10. #10
    Eikös pannarissa ole vakiona ns. dual-jarrut? Ja jos näin on niin tuossa tapauksessa pyöräsi olisi pysähtynyt varmasti nopeammin pelkkää etujarrua käyttäen. Tai eihän se niin mene vaan jos käytät pannarissa pelkkää kahvaa niin jarrutehot jakautuvat eteen/taakse suhteessa 70%/30%. *Näin tietenkin oletuksella että tuo dual-systeemi pelaa.
  11. #11
    Kyllä se etujarru ekas menee päälle ja takajarrulla sitten vähän "himmataan"...mutta kohtuudella...
  12. #12
    Lainaa (sky @ Heinä. 23 2007,22:15) kirjoitti
    Se että nouseeko takapyörä kuinka helposti ylös, riippuu siitä että kuinka kiereällä on etujouset. Eli jos ne on löysät, etupyörä ei saa jarruttaessa riittävästi pitoa, joten sitä ei saa lukkiutumaan kovin herkästi. Tällöin toki on takajarrusta hyötyä.
    Täh?
    Jos eturengas ei saa pitoa niin silloinhan se lukkiutuu.
  13. #13
    Lainaa (Jussilti @ Heinä. 23 2007,22:50) kirjoitti
    Lainaa (sky @ Heinä. 23 2007,22:15) kirjoitti
    Se että nouseeko takapyörä kuinka helposti ylös, riippuu siitä että kuinka kiereällä on etujouset. Eli jos ne on löysät, etupyörä ei saa jarruttaessa riittävästi pitoa, joten sitä ei saa lukkiutumaan kovin herkästi. Tällöin toki on takajarrusta hyötyä.
    Täh?
    Jos eturengas ei saa pitoa niin silloinhan se lukkiutuu.
    Pientä ajatushäröä on tuossa Skyn kommentissa. Etujousien kireyskin tarkoittanee esijännitystä, millä taas ei ole vaikutusta jousien "kireyteen" eli jousivakioon. Jousivakiolla ja esijännitykselläkin on tietty vaikutuksensa jousituksen pohjausherkkyyteen, millä on taas vaikutusta eturenkaan jarrutuspitoon. Pohjaavalla keulalla menee rengas herkästi lukkoon eikä hidastuvuus riitä takarenkaan ilmaan nostamiseen. Sitä tässä vissiin haettiin.
    TL1000R
  14. #14
    Surullisia tapauksia tiedän itsekin useita, joissa takajarrua käyttämään tottunut katukuski on paniikkitilanteessa luistellut takapyörä lukossa tieltä ulos/esteeseen. Lähes kaikissa tilanteissa olisi normaalilla etujarrun käytöllä ehtinyt helposti jarruttaa riittävästi ja kääntää esim. mutkaan tai väistää esteen.

    Painavissa pyörissä toki takajarrullakin tekee paljon hyvää ja tokihan maailman parhaat kisakuskit käyttävät takajarrua, mitä en ole kiistänytkään missään vaiheessa. Se Vesa Kallio vertaus oli jonkun kanssaihmisen mielestä siis täysin typerä ja turha vertaus. Ratahommissahan ei juurikaan haluta koskaan jarruttaa mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Eipä ei.

    Kaikissa katupyörissä olisi myös hyvä olla absit ja jonkinlainen integraalitoiminto ainakin omasta mielestä.

    Suosittelen lämpimästi käytämään kestopäällystehommissa etujarrua, koska tällä tavalla osaa paniikkitilanteessa käyttää ainoaa tehokasta jarrua.

    Jarrutelkaa toki millä jarruttelette ja luottakaa ihmeessä takajarruun, itsellä on integraalijarrut abseilla. (kyllä, olen ajanut muutamia vuosia myös normaalijarrullisilla pyörillä sekä kadulla että radalla vaihtelevissa olosuhteissa)
    Kolmenkympin kriisi tuli vähän etumerkissä...
  15. #15
    Lainaa (Janos @ Heinä. 23 2007,23:54) kirjoitti
    Kaikissa katupyörissä olisi myös hyvä olla absit ja jonkinlainen integraalitoiminto ainakin omasta mielestä.
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  16. #16
    Mitä raskaampi pyörä sen varmemmin kannattaa käyttää molempia jarruja. Takajarrun käyttö lyhentää aina jarrutusmatkaa, siinä paniikissakin. Ei se takarengas sieltä heti nouse pystyyn jarrutuksen alkaessa ja takajarrulla saa matkasta ehkä sen ratkaisevan metrin tai kaksi pois, joka säilyttää kuskin vahingoittumattomana. Kun takarengas on ilmassa, niin silloin onkin jo aivan sama, mitä sillä takajarrulla tekee.
    Kaikkihan, jotka ovat opetelleet tän tehojarrutuksen, ovat opetelleet sen sinne selkäytimeen niin, että osaavat siinä paniikissakin keventää takajarrua takapään keventyessä, eikä päästä takanakkia lukkoon.

    Siis käytä aina kahta jarrua.
    All you´ve got is time - living is takin´ it.
  17. #17
    Ehdottomasti molempia jarruja.
    Harjoitelkaa käyttöä etukäteen eri nopeuksilla ja eri sää/tie olosuhteissa.
  18. #18
    Kun oikein nopeasti (ainakin tuon 9r:n kanssa mitä olen kikkaillut / treenannut) pitää saada SUORALLA pysähtymään, niin molempia käyttäen tuntuu pysähtyvän ehkä hivenen nopeammin.

    Pelkällä takasella ei tee tosiaan yhtään mitään.

    Muissa perusjarruissa ja vähän tiukemmissakin olen mennyt pelkästään etusella, mutta tosiaan jos tulee kiire pysäyttää mopo nopeasti, niin molempia kyllä pyrkisin käyttämään.

    Takanen jos lähtee luistoon ja pyrkii sivulle, niin sitähän voi höllätä.

    Kyllähän se monesti aika turhalta vaikuttaa, kun perä alkaa keveneen, kun rajusti etusella myös jarrutat, mutta jos se takanen yhtään pintaa vielä viistää, niin auttaa sekin sitä pysähtymistä osittain.

    - Perkele
  19. #19
    Omassa gixussa takajarru on täysin turha. Radallakin sillä saa aikaan vain takapään pompottelua, joten enempi harmia. Lisäksi jarrutusteho on olematon.
  20. #20
    Lainaa (Mänty @ Heinä. 24 2007,10:34) kirjoitti
    Omassa gixussa takajarru on täysin turha. Radallakin sillä saa aikaan vain takapään pompottelua, joten enempi harmia. Lisäksi jarrutusteho on olematon.
    Samma häär. Moottorijarru riittää takapään jarruksi kun etujarrua käyttää tehokkaasti. Jos pyörä ei ole aivan säädöissä, niin tahtoo lähteä silloinkin takanen pomppimaan. Nyt luistokytkimellä perän luistot harvinaisempia mutta XX:llä ja 12R:llä kovissa (etu)jarruissa lähti takanen luistamaan pelkässä moottorijarrussakin. XX:ssä oli tietty vielä dualit riesana.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  21. #21
    Ilmeisesti tälläkin foorumilla on niitä puupäitä jotka kaatavat pyöränsä ennemmin tai myöhemmin kylillä kun väittävät että takajarru on aivan turha...

    Lieneen päässyt unohtumaan takajarrun tärkein merkitys joka on hidas ajosssa. Eli siis takajarrua käytetään silloin kun vauhti on niin hidas ettei kaasulla pysty enään säätämään nopeutta yksistään. Eli tällöin kevennetään kytkimellä vetoa ja painetaan takajarrua kevyesti, jolloin saadaan moottorille sopiva vastus, lisäksi annetaan sen verran kaasua, ettei moottori pääse sammumaan. Eli moottoripyörää hallitaan hitaissa nopeuksissa kaasulla, kytkimellä ja takajarrulla! Hitaassa noepeudessa (siis kävelyvauhdiss) ei ikinä käytetä etujarrua ellei pyörän ohjaustanko ole suorassa.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  22. #22
    Tää jarrukeskustelu menee tähän samaan ikuisuuskiistelyyn taas. Kannattaisi pitää mielessä seuraavat seikat:

    - Eri tyyppiset pyörät eroavat toisistaan käytökseltään jarruttaessa. Mikä pätee yhteen ei päde välttämättä toiseen. Geometriat, painopisteet, jarrujen tehot, yhdistelmät ja absit vaikuttavat asiaan.
    - Kovassa ajossa tai radalla järkevä ja tehokas jarruttaminen on ihan toinen juttu kun jarrujen käyttö parkkipaikalla hivuteltaessa. Samoin tien pinta ja keli tietysti vaikuttaa asiaan.
    - Kuskeissakin on eroja. Kaikki jarruttaminen on opittua, eikä välttämättä oo yhtä ja oikeaa tapaa. Joku käyttää kahta sormea, joku koko kättä ja on niitäkin, jotka käyttä kevyellä pyörällä parkkipaikallakin usein vain etujarrua (minä). Ja silti pysyy hyvin pystyssä.

    Sanoisin, että absoluuttiset totuudet yleistettynä kaikkiin kuskeihin ja kaikkiin pyöriin ovat vähän kyseenalaisia.



    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  23. #23
    Lainaa (sky @ Heinä. 24 2007,11:01) kirjoitti
    Ilmeisesti tälläkin foorumilla on niitä puupäitä jotka kaatavat pyöränsä ennemmin tai myöhemmin kylillä kun väittävät että takajarru on aivan turha...

    Lieneen päässyt unohtumaan takajarrun tärkein merkitys joka on hidas ajosssa. Eli siis takajarrua käytetään silloin kun vauhti on niin hidas ettei kaasulla pysty enään säätämään nopeutta yksistään. Eli tällöin kevennetään kytkimellä vetoa ja painetaan takajarrua kevyesti, jolloin saadaan moottorille sopiva vastus, lisäksi annetaan sen verran kaasua, ettei moottori pääse sammumaan. Eli moottoripyörää hallitaan hitaissa nopeuksissa kaasulla, kytkimellä ja takajarrulla! Hitaassa noepeudessa (siis kävelyvauhdiss) ei ikinä käytetä etujarrua ellei pyörän ohjaustanko ole suorassa.
    P*ska puhetta!!! * Etujarrua voi käyttää missä vauhdissa vain. Myös hitaissa. Paikalla pysymiseen voi sitten käyttää vaikka käsijarrua jos siltä tuntuu ja semmonen löytyy. Etujarrua voi käyttää hiekkatielläkin, kun osaa. Siellä enempi tulee takajarru käyttökelpoiseksi, mutta kuten joku jo sanoi, niin alunperin tarkoitettiin päällysteteitä. Radalla jos tulee ajettua hiekoille, on aiheellista käyttää takajarrua, mutta siellä pyörä yleensä kyntääkin aika syvässä.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  24. #24
    Lainaa (Jycce12R @ Heinä. 24 2007,12:30) kirjoitti
    Lainaa (sky @ Heinä. 24 2007,11:01) kirjoitti
    Ilmeisesti tälläkin foorumilla on niitä puupäitä jotka kaatavat pyöränsä ennemmin tai myöhemmin kylillä kun väittävät että takajarru on aivan turha...

    Lieneen päässyt unohtumaan takajarrun tärkein merkitys joka on hidas ajosssa. Eli siis takajarrua käytetään silloin kun vauhti on niin hidas ettei kaasulla pysty enään säätämään nopeutta yksistään. Eli tällöin kevennetään kytkimellä vetoa ja painetaan takajarrua kevyesti, jolloin saadaan moottorille sopiva vastus, lisäksi annetaan sen verran kaasua, ettei moottori pääse sammumaan. Eli moottoripyörää hallitaan hitaissa nopeuksissa kaasulla, kytkimellä ja takajarrulla! Hitaassa noepeudessa (siis kävelyvauhdiss) ei ikinä käytetä etujarrua ellei pyörän ohjaustanko ole suorassa.
    P*ska puhetta!!! * Etujarrua voi käyttää missä vauhdissa vain. Myös hitaissa. Paikalla pysymiseen voi sitten käyttää vaikka käsijarrua jos siltä tuntuu ja semmonen löytyy. Etujarrua voi käyttää hiekkatielläkin, kun osaa. Siellä enempi tulee takajarru käyttökelpoiseksi, mutta kuten joku jo sanoi, niin alunperin tarkoitettiin päällysteteitä. Radalla jos tulee ajettua hiekoille, on aiheellista käyttää takajarrua, mutta siellä pyörä yleensä kyntääkin aika syvässä.
    Voi käyttää, mutta kirjoittaja varmaan tarkoitti tilannetta milloin ei ole tarkoitus pysähtyä, vaan tehdä esim. nätti u-käännös hitaasti jalat tapeilla. Rupeisitko sinä siinä sitten etujarrulla leikkimään?
    Kawasaki ZZR1400 -09
  25. #25
    Lainaa (sky @ Heinä. 24 2007,11:01) kirjoitti
    Lieneen päässyt unohtumaan takajarrun tärkein merkitys joka on hidas ajosssa. Eli siis takajarrua käytetään silloin kun vauhti on niin hidas ettei kaasulla pysty enään säätämään nopeutta yksistään. Eli tällöin kevennetään kytkimellä vetoa ja painetaan takajarrua kevyesti, jolloin saadaan moottorille sopiva vastus, lisäksi annetaan sen verran kaasua, ettei moottori pääse sammumaan. Eli moottoripyörää hallitaan hitaissa nopeuksissa kaasulla, kytkimellä ja takajarrulla! Hitaassa noepeudessa (siis kävelyvauhdiss) ei ikinä käytetä etujarrua ellei pyörän ohjaustanko ole suorassa.
    Mihinkä tätä kikkailua tarvitaan muuhun (muuhun kuin käsittelykokokeen ja rallien hidasajokilpailuihin?)

    Hidasajoa kyllä pystyy tekemään normaaliin tieliikenteeseen ihan riittävästi myös pelkällä etujarrulla ja kaasulla&kytkimellä.
    <br />
  26. #26
    Tuossa hyvät säännöt:

    -Jos etupyörä on ilmassa, käytä pelkkää takajarrua

    -Jos takapyörä on ilmassa, käytä pelkkää etujarrua

    -Jos molemmat pyörät ovat maassa, käytä molempia jarruja.

    Simple?
  27. #27
    Lainaa (Janos @ Heinä. 23 2007,23:54) kirjoitti
    Painavissa pyörissä toki takajarrullakin tekee paljon hyvää ja tokihan maailman parhaat kisakuskit käyttävät takajarrua, mitä en ole kiistänytkään missään vaiheessa. Se Vesa Kallio vertaus oli jonkun kanssaihmisen mielestä siis täysin typerä ja turha vertaus. Ratahommissahan ei juurikaan haluta koskaan jarruttaa mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Eipä ei.
    Nämä "takajarru on turha" -jutut yleensä kumpuavat tuolta ratapuolelta, jossa ajetaan pääasiassa kyykyillä ja jarruilla mennään myös kaarteeseen sisään.

    Koitappa ajaa vaikka Yamahan vanhalla 1100 Viragolla ja tehdä jarrutuksia pelkällä etujarrulla. Tuo pyörä ei juuri niiaa jarrutuksessa eteenpäin. Etujarru menee lukkoon ja etupumput vatkaavat eestaas. Sensijaan kun takajarrun polkee lukkoon, niin alkaa pysähtymään. Painoa on niin paljon takana koko jarrutuksen ajan, että takarumpujarrua on välillä vaikea saada edes lukkiintumaan. Pitää polkea kunnolla. Toki en silläkään suosittele pelkän takajarrun varassa menemään. Mutta pointti tässä viestissä on se, että kun kerrotaan varma huhu jostain ratakuskista, ja esitetään se ainoana totuutena PanEuropean-kuskille, ollaan vähän heikolla pohjalla.

    I.
  28. #28
    Lainaa (J.N @ Heinä. 24 2007,13:00) kirjoitti
    Lainaa (Jycce12R @ Heinä. 24 2007,12:30) kirjoitti
    Lainaa (sky @ Heinä. 24 2007,11:01) kirjoitti
    Ilmeisesti tälläkin foorumilla on niitä puupäitä jotka kaatavat pyöränsä ennemmin tai myöhemmin kylillä kun väittävät että takajarru on aivan turha...

    Lieneen päässyt unohtumaan takajarrun tärkein merkitys joka on hidas ajosssa. Eli siis takajarrua käytetään silloin kun vauhti on niin hidas ettei kaasulla pysty enään säätämään nopeutta yksistään. Eli tällöin kevennetään kytkimellä vetoa ja painetaan takajarrua kevyesti, jolloin saadaan moottorille sopiva vastus, lisäksi annetaan sen verran kaasua, ettei moottori pääse sammumaan. Eli moottoripyörää hallitaan hitaissa nopeuksissa kaasulla, kytkimellä ja takajarrulla! Hitaassa noepeudessa (siis kävelyvauhdiss) ei ikinä käytetä etujarrua ellei pyörän ohjaustanko ole suorassa.
    P*ska puhetta!!! * Etujarrua voi käyttää missä vauhdissa vain. Myös hitaissa. Paikalla pysymiseen voi sitten käyttää vaikka käsijarrua jos siltä tuntuu ja semmonen löytyy. Etujarrua voi käyttää hiekkatielläkin, kun osaa. Siellä enempi tulee takajarru käyttökelpoiseksi, mutta kuten joku jo sanoi, niin alunperin tarkoitettiin päällysteteitä. Radalla jos tulee ajettua hiekoille, on aiheellista käyttää takajarrua, mutta siellä pyörä yleensä kyntääkin aika syvässä.
    Voi käyttää, mutta kirjoittaja varmaan tarkoitti tilannetta milloin ei ole tarkoitus pysähtyä, vaan tehdä esim. nätti u-käännös hitaasti jalat tapeilla. Rupeisitko sinä siinä sitten etujarrulla leikkimään?
    Siis nyt kyllä ihmettelen. Näetteko tuossa nyt jotain ongelmaa??? Ei mun tarte pitää huulistanikaan kiinni, kun syön haarukalla...hmmm...vai pitäiskö sittenkin...täytynee alkaa tarkkailemaan muita miten ne syö...
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  29. #29
    Lainaa (Samiv @ Heinä. 24 2007,13:01) kirjoitti
    Mihinkä tätä kikkailua tarvitaan muuhun (muuhun kuin käsittelykokokeen ja rallien hidasajokilpailuihin?)

    Hidasajoa kyllä pystyy tekemään normaaliin tieliikenteeseen ihan riittävästi myös pelkällä etujarrulla ja kaasulla&kytkimellä.
    Hidas ajossa etujarrulla ei tee mitään, se vaan hankaloittaa. Ai mihin hidasajotaitoa tarvitaan? Ihan normaalissa liikenteessä, minä ainakin teen u-käännöksiä sillon tällöin. Se vaan on oikeesti niin säälittävän näköistä, kun ruvetaan jotain pikku käännöstä tekemään jalat maassa tai kun pyörää ei saatukaan kääntymään ja aletaan sit peruuttelemaan. Ja sit on näitä supermännejä, jotka istuvat pyöränsä päällä ja jaloilla potkimalla kääntävät vehkeensä vaikka moottorikin on keksitty ja vielä käynnissä
    Kawasaki ZZR1400 -09
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Hjalmar @ Heinä. 24 2007,09:14) kirjoitti
    Ehdottomasti molempia jarruja.
    Harjoitelkaa käyttöä etukäteen eri nopeuksilla ja eri sää/tie olosuhteissa.
    +1
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen