Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Tuli reissussa ajettua takapyörä keskeltä kuluneeksi ..
    ( eli keskellä leveä tasainen alue ja sen reunoilla sitten selvät kantit )

    Onko mitään konstia saada nuo kantit kulumaan pois ..
    auttaisiko esim rengaspaineen radikaali laskeminen ..

    Antti
    P.S
    tietysti jonninmoinen "bomber burnout"-pyörittely saattaisi olla myös ratkaisu
  2. #2
    Veikkaan, että sulla on ollut liian alhaiset rengaspaineet. Koita ensin nostaa paineita ohjekirjaa vastaavaksi. Kannattaa tsekata parin huoltamon rengaspainemittarit, niissä on yllättävästi heittoja.

    Pieni ylipaine ei kotimaan teillä haittaa, sillä yleensä painesuositukset ovat samat ajelitpa kuumassa Espanjassa tai viileässä Suomessa ja ovat siis keskiarvoja erilaisiin olosuhteisiin.
    Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
    Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)
  3. #3
    Radalle
    Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
  4. #4
    Lainaa (skoge @ Heinä. 23 2007,21:24) kirjoitti
    Veikkaan, että sulla on ollut liian alhaiset rengaspaineet. Koita ensin nostaa paineita ohjekirjaa vastaavaksi. Kannattaa tsekata parin huoltamon rengaspainemittarit, niissä on yllättävästi heittoja.

    Pieni ylipaine ei kotimaan teillä haittaa, sillä yleensä painesuositukset ovat samat ajelitpa kuumassa Espanjassa tai viileässä Suomessa ja ovat siis keskiarvoja erilaisiin olosuhteisiin.
    Juu, ei missään nimessä enää pienempiä paineita. Kovemmat paineet ja mutkiin.
    jamaha 02 --> riumppi 11

    Blue's brother
  5. #5
    Voihan nenä, näinhän se rengas nimenomaan kuluu normaalissa käytössä. Radalla on eri juttu.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  6. #6
    Kertokaas kuinka noita paineita kannattaa muuttaa kuormauksen mukaan. Vai tartteeko edes?

    Ei nyt kaupunkipyörittelyyn mut tonnin lenkki kaks päällä voi jo vaikuttaa.
  7. #7
    Itse olen huomannut että jotkin renkaat kuten nytkin alla olevat bridget pitävät 0,2 kovemmasta paineesta, mutta se on pyörästä, renkaasta ja kuskista kiinni.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  8. #8
    Lainaa (jyke @ Heinä. 23 2007,22:44) kirjoitti
    Lainaa (skoge @ Heinä. 23 2007,21:24) kirjoitti
    Veikkaan, että sulla on ollut liian alhaiset rengaspaineet. Koita ensin nostaa paineita ohjekirjaa vastaavaksi. Kannattaa tsekata parin huoltamon rengaspainemittarit, niissä on yllättävästi heittoja.

    Pieni ylipaine ei kotimaan teillä haittaa, sillä yleensä painesuositukset ovat samat ajelitpa kuumassa Espanjassa tai viileässä Suomessa ja ovat siis keskiarvoja erilaisiin olosuhteisiin.
    Juu, ei missään nimessä enää pienempiä paineita. Kovemmat paineet ja mutkiin.
    Niin..
    Kyllä tuo keskikohdan kuluminen on minun rauhallisen täyden lastin matka-ajon syytä ..
    Ja laitoin kyllä reissun alussa painetta lisää ..

    mutta tosiaan kun noista huoltsikoiden mittareista kun ei aina tiedä

    ja ilmeisesti tämänkertainen kuorma olisi vaatinut vielä enemmän painetta..

    Harmittaa vaan uudehkon renkaan tärvääntyminen tuommoisella pienellä 3500 km lenkillä..

    Vai että kovemmat paineet ja mutkiin
    Jotenkin minä ajattelin että alhainen paine saisi nuo kantit kulumaan .. ainakin voisi kuvitella, että rengas menisi helpommin mutkissa tuon olemassa olevan kantin ylitse ..
  9. #9
    Mutkittelua tyhjällä tiellä keskiviivojen välistä,tai muuten vaan ajelee kaistaa laidasta laitaan,ei tule kantikkaaksi.
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  10. #10
    Empä oikeen jaksa uskoa, että saat sitä pykälää enää millään tempulla poistumaan.
    RF 900 R -97
    ZZR 1100 -99
    GSX 1300 R k6
    GSX 1300 R k9
  11. #11
    Lainaa (AnttiMR @ Heinä. 24 2007,10:25) kirjoitti
    Vai että kovemmat paineet ja mutkiin
    Jotenkin minä ajattelin että alhainen paine saisi nuo kantit kulumaan .. ainakin voisi kuvitella, että rengas menisi helpommin mutkissa tuon olemassa olevan kantin ylitse ..
    Juu, en osaa perustella tätä tieteellisesti, mutta kokemus on osoittanut, että oikea rengaspaine vähentää kantikkaaksi kulumista. Laiskana miehenä olen ollut huono tarkistelemaan rengaspaineita ja monelle renkaalle on siksi käynyt kuvailemallasi tavalla. Nyt, kun olen saanut itseni ryhdistäytymään ja todella tsekkaamaan paineet säännöllisesti, on ongelma poistunut tai ainakin vähentynyt.

    Jos haluat asiantuntijoiden perusteluja, miksi asia on näin niin aiheesta on keskusteltu tällä foorumilla aiemminkin, käytä hakutoimintoa tai KVG "kato v***u googlesta".
    Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
    Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)
  12. #12
    Rengaspaineen alentaminen kuluttaa rengasta enemmän sivuilta ei keskeltä.
    KTM 1290 Adv.S -23,KTM 690,Duke-12,Suzuki VL 1500-02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20,Suzuki M1800R-10,Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400.KTM690SMR.Yamaha FZ1-S.Kawasaki Z1000.KTM950Supermoto, KTM690E.

  13. #13
    Tällainen ohje oli yhdellä renkaan valmistajalla:

    Keep the tyres inflated to the values shown in motorcycle handbook. This correct inflation pressure must be maintained as a minimum. For fast driving on the road, the tyre pressure should be increased by 0.2 bars; for driving with a lot of baggage the inflation pressure in rear tyre should be increased by 0.2 bars.
    Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
    Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)
  14. #14
    Lainaa (Huntter @ Heinä. 24 2007,11:04) kirjoitti
    Rengaspaineen alentaminen kuluttaa rengasta enemmän sivuilta ei keskeltä.
    eipä tuo kyllä ihan noinkaan mene,sillä liian pienillä paineilla
    hyrrävoima pullistaa renkaan keskustaa tolkuttomasti,ja silloinhan
    tuo "löysä" rengas kuluu nimenomaan keskeltä,tulikohan tämä
    sanottua edes vähänkin tajuttavasti,no kyllä joku selittää tämän
    varmaan selkeämmin kun minä.
  15. #15
    Lainaa (jarijii @ Heinä. 24 2007,11:55) kirjoitti
    Lainaa (Huntter @ Heinä. 24 2007,11:04) kirjoitti
    Rengaspaineen alentaminen kuluttaa rengasta enemmän sivuilta ei keskeltä.
    eipä tuo kyllä ihan noinkaan mene,sillä liian pienillä paineilla
    hyrrävoima pullistaa renkaan keskustaa tolkuttomasti,ja silloinhan
    tuo "löysä" rengas kuluu nimenomaan keskeltä,tulikohan tämä
    sanottua edes vähänkin tajuttavasti,no kyllä joku selittää tämän
    varmaan selkeämmin kun minä.
    Juuri näin. Alhaiset paineet aiheuttaa "pussin" syntymisen renkaan eteen ja se jauhaa sen keskeltä sileäksi. Niinkuin tuossa lontoon kielen pätkässä sanottiin, pieni ylipaine on paikallaan suurissa nopeuksissa ja kovemmalla kuormalla. Kääntäen sanoisin että aina 0.2 - 0.3 ylipaine jos et ole radalle menossa tai muuten tarvitse aivan maksimi sivuttaispitoa.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  16. #16
    Lainaa (AnttiMR @ Heinä. 24 2007,10:25) kirjoitti
    Harmittaa vaan uudehkon renkaan tärvääntyminen tuommoisella pienellä 3500 km lenkillä..
    Jos paineet on ok, niin onko rengastyyppi oikea pyörääsi? Jos 3,5 tonnissa menee selkeästi kantikkaaksi, niin onko alla liian pehmeä rengas kuormaan nähden?
  17. #17
    Lainaa (Nomad @ Heinä. 24 2007,12:26) kirjoitti
    Lainaa (AnttiMR @ Heinä. 24 2007,10:25) kirjoitti
    Harmittaa vaan uudehkon renkaan tärvääntyminen tuommoisella pienellä 3500 km lenkillä..
    Jos paineet on ok, niin onko rengastyyppi oikea pyörääsi? Jos 3,5 tonnissa menee selkeästi kantikkaaksi, niin onko alla liian pehmeä rengas kuormaan nähden?
    Itseänikin alkoi epäilyttää tuo renkaan tyyppi. Edes kyykyissä ei mene renkaat noin nopeasti. Voisi olla aiheellista kokeilla jotain toista tyyppiä/valmistajaa kun ostaa uuden renkaan. Toihan on pilalla, vaikka kyllä sillä vielä varmaan ajaa. Kantteja ei kyllä saa millään pois...järkevästi ainakaan.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  18. #18
    Lainaa (hondamania @ Heinä. 24 2007,12:23) kirjoitti
    Lainaa (jarijii @ Heinä. 24 2007,11:55) kirjoitti
    Lainaa (Huntter @ Heinä. 24 2007,11:04) kirjoitti
    Rengaspaineen alentaminen kuluttaa rengasta enemmän sivuilta ei keskeltä.
    eipä tuo kyllä ihan noinkaan mene,sillä liian pienillä paineilla
    hyrrävoima pullistaa renkaan keskustaa tolkuttomasti,ja silloinhan
    tuo "löysä" rengas kuluu nimenomaan keskeltä,tulikohan tämä
    sanottua edes vähänkin tajuttavasti,no kyllä joku selittää tämän
    varmaan selkeämmin kun minä.
    Juuri näin. Alhaiset paineet aiheuttaa "pussin" syntymisen renkaan eteen ja se jauhaa sen keskeltä sileäksi. Niinkuin tuossa lontoon kielen pätkässä sanottiin, pieni ylipaine on paikallaan suurissa nopeuksissa ja kovemmalla kuormalla. Kääntäen sanoisin että aina 0.2 - 0.3 ylipaine jos et ole radalle menossa tai muuten tarvitse aivan maksimi sivuttaispitoa.
    No katos taas oppi uutta, elikkä mp rengas kuluu eri lailla kuin auton * ,no onhan profiilikin eri,jotakuinki kaikissa mp renkaissa.
    KTM 1290 Adv.S -23,KTM 690,Duke-12,Suzuki VL 1500-02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20,Suzuki M1800R-10,Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400.KTM690SMR.Yamaha FZ1-S.Kawasaki Z1000.KTM950Supermoto, KTM690E.

  19. #19
    Lainaa (Huntter @ Heinä. 24 2007,13:27) kirjoitti
    No katos taas oppi uutta, elikkä mp rengas kuluu eri lailla kuin auton ,no onhan profiilikin eri,jotakuinki kaikissa mp renkaissa.
    Kyllä se auton rengas käyttäytyy samalla tavalla
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  20. #20
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 24 2007,14:55) kirjoitti
    Lainaa (Huntter @ Heinä. 24 2007,13:27) kirjoitti
    No katos taas oppi uutta, elikkä mp rengas kuluu eri lailla kuin auton * ,no onhan profiilikin eri,jotakuinki kaikissa mp renkaissa.
    Kyllä se auton rengas käyttäytyy samalla tavalla *
    Kyllä se juuri näin on.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  21. #21
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 24 2007,14:55) kirjoitti
    Kyllä se auton rengas käyttäytyy samalla tavalla
    No ei käyttäydy jos mopon kumit kuluu enemmän keskeltä alipaineella...

    Samaa mieltä on myös herra Goodyear:
    http://eu.goodyear.com/fi_fi/service...hecktiretread/
  22. #22
    purnout sudittelet vähä rengasta ni se siitä
    600rr
  23. #23
    Lainaa (JesseW @ Heinä. 24 2007,16:46) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 24 2007,14:55) kirjoitti
    Kyllä se auton rengas käyttäytyy samalla tavalla
    No ei käyttäydy jos mopon kumit kuluu enemmän keskeltä alipaineella...

    Samaa mieltä on myös herra Goodyear:
    http://eu.goodyear.com/fi_fi/service...hecktiretread/
    Kyllä se vaan käyttäytyy. Empiirisesti on todettu, että renkaan vyökudokset pitävät ylipaineella renkaan keskiosan kuosissaan, jolloin rengas pääsee pullistumaan vain reunoiltaan ja siten kuluu enemmän reunoilta kuin keskeltä...vaikka mitä muuta autokoulukirjoissa väitetään. Alipaineista en sitten tiedä, mutta tuo keskeltä kuluminen kuulostaa järkevältä.
    Ei puu miestä kaada, ellei mies puuta.
    --------------
  24. #24
    Lainaa (factoryrider @ Heinä. 24 2007,16:55) kirjoitti
    purnout sudittelet vähä rengasta ni se siitä
    Kyllä, pikku purnis ja samalla keinuttelee pyörää



    Hidas ollakseen nopea.

    Suzuki GSX-R 1000 K6
  25. #25
    Lainaa (Fasterfox @ Heinä. 24 2007,19:16) kirjoitti
    Lainaa (JesseW @ Heinä. 24 2007,16:46) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 24 2007,14:55) kirjoitti
    Kyllä se auton rengas käyttäytyy samalla tavalla *
    No ei käyttäydy jos mopon kumit kuluu enemmän keskeltä alipaineella...

    Samaa mieltä on myös herra Goodyear:
    http://eu.goodyear.com/fi_fi/service...hecktiretread/
    Kyllä se vaan käyttäytyy. Empiirisesti on todettu, että renkaan vyökudokset pitävät ylipaineella renkaan keskiosan kuosissaan, jolloin rengas pääsee pullistumaan vain reunoiltaan ja siten kuluu enemmän reunoilta kuin keskeltä...vaikka mitä muuta autokoulukirjoissa väitetään. Alipaineista en sitten tiedä, mutta tuo keskeltä kuluminen kuulostaa järkevältä.
    perskules en usko tota että alipaineella kuluu enemmän keskeltä,omaa kokemusta meinaan on jokunen kilometri ja reunat olivat siloset ja rengas-setä sano että pojalla liian vähän painetta kummissa * tämä siis autossa.
    KTM 1290 Adv.S -23,KTM 690,Duke-12,Suzuki VL 1500-02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20,Suzuki M1800R-10,Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400.KTM690SMR.Yamaha FZ1-S.Kawasaki Z1000.KTM950Supermoto, KTM690E.

  26. #26
    Lainaa (jarijii @ Heinä. 24 2007,11:55) kirjoitti
    Lainaa (Huntter @ Heinä. 24 2007,11:04) kirjoitti
    Rengaspaineen alentaminen kuluttaa rengasta enemmän sivuilta ei keskeltä.
    eipä tuo kyllä ihan noinkaan mene,sillä liian pienillä paineilla
    hyrrävoima pullistaa renkaan keskustaa tolkuttomasti,ja silloinhan
    tuo "löysä" rengas kuluu nimenomaan keskeltä,tulikohan tämä
    sanottua edes vähänkin tajuttavasti,no kyllä joku selittää tämän
    varmaan selkeämmin kun minä.
    Tere,

    On muuten sitten pyörätyypistä kiinni, kuluuko rengas keskeltä vai sivusta pienillä paineilla. Itselläni 1000 Strommissa (vakio Brigestone) liian pienet paineet, samoin kuin frendin K1200 Bemarissa (Michelin Pilot road), kuluivat sivuilta pienillä paineilla. Kun korjasimme paineet 0,2 bar suuremmiksi, kuin normaali valmistajan ohjepaine, kuluminen tapahtui pyöreästi. Suomessa saa näköjään muutenkin käyttää 0,1 - 0,2 bar suurempia painoita, kuin yleisissä ohjeissa.

    Ajellulleee ,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  27. #27
    Radalle! Muuttuu nätimmän näköiseksi renkaat.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  28. #28
    Lainaa (skoge @ Heinä. 23 2007,21:24) kirjoitti
    Kannattaa tsekata parin huoltamon rengaspainemittarit, niissä on yllättävästi heittoja.
    Juuri näin. Kannattaa investoida ikioma ilmanpainemittari ja "kalibroida" se varmasti luotettavassa paikassa tai useammassa eri paikassa. Huoltamoiden kannuissa ja letkumittareissa saattaa olla aivan uskomattomia virheitä. Paikallisessa tankkaushuoltamossa legendan mukaan tais pistooli näyttää keväällä lähes puoli kiloa LIIAN VÄHÄN. Sen jälkeen en ole testaillut. Tollainen puoli kiloa virhettä on jo vaarallisen paljon...

    PPK
  29. #29
    Lainaa (Athene @ Heinä. 24 2007,22:13) kirjoitti
    Radalle! Muuttuu nätimmän näköiseksi renkaat.
    eräänlainen "rata" se on tuo tiekin jossa on mutkia ei suuntiin,ja
    se paljonko haluaa kantteja pois on kiinni sitten itsestä.
  30.  
  31. #30
    Lainaa (JesseW @ Heinä. 24 2007,16:46) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Heinä. 24 2007,14:55) kirjoitti
    Kyllä se auton rengas käyttäytyy samalla tavalla
    No ei käyttäydy jos mopon kumit kuluu enemmän keskeltä alipaineella...

    Samaa mieltä on myös herra Goodyear:
    http://eu.goodyear.com/fi_fi/service...hecktiretread/
    Mjoo, saatan olla väärässäkin. Google on myös eri mieltä kanssani. Eipä ole koskaan tullut syvällisemmin tuota pohdittua.

    Eli, autonrenkaista täältä tähän.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen