Huomattavasti parempi tapa on laittaa valot hetkeksi pois ja sitten takaisin. Vastaantulija luulee, että ei ole valot päällä mutta kun koittaa ne laittaa, huomaa, että ne on jo päällä. Jos on minkäänlaisia hoksottimia, niin tajuaa ihmetellä sen verran, että tarkistaa, onko valot toiminnassa.(vzv @ Heinä. 26 2007,11:33) kirjoitti
Jos ne valot oikeasti oli vain pois päältä niin sittenhän ne syttyy kun kerran sellaista ystävällisesti vihjaistiin vastaantulijan toimesta...
Kitka miehen tiellä pitää!
Enpä tiedä onko käytäntö nykyään muuttunut, mutta jos oikein muistan niin aikoinaan Ensio Itkonen opetti että jos vastaantulija hetkeksi sammuttaa valot, se tarkoittaa että tiellä on vaara (hirvi, poliisi) ja täytyy hidastaa. Jos taas räpsäyttää pitkiä, on syytä tarkistaa oman valokatkaisimen asento tai valojen suuntaus...(Jarge @ Heinä. 26 2007,23:04) kirjoitti
1988: Honda Z50J Monkey '79
1990: Suzuki PV50 '90
2007: Yamaha YZF600R Thundercat '02
.. jos funktio on jatkuva niin 2040: Kawasaki ZZZR 2800 Godzilla '34 (tai rullatuoli, tai sähkömoottorinen skootteri, tai teleportti, tai...)
Just näin.(Transalp @ Heinä. 23 2007,10:57) kirjoitti
Jo pelkkä risteystä lähestyvän auton näkeminen aloittaa varautumisen emergency-proseduuriin jo ENNEN risteystä.
1. Peilit. Onko tilaa jarruttaa jos tarvii?
2. Peukku töötin napille ja kaksi sormea kahvalle (ja saapas polkimelle, mikäli osaa ajaa niin hyvin että tohtii käyttää takajarrua. Jos purkka pitää panna pois kävellessä, niin sitten ei)
3. Missä varalaskupaikka, jos...
4. Ajoasento. Jarrutus tai väistö lähtee riuskasti, jos tarpeen.
5. Auton nopeus, jos liikaa niin omaa vauhtia pois ja torvea HETI!
6. Vaikka auto hidastaisi tai pysähtyisikin, katsekontakti kuskiin. Jos kaverilla on poissaolokohtaus tai näet kännykkään puhuvan takaraivon, niin vauhtia pois ja torvea HETI!
7. Ellet saa huomiota, niin oleta että eteen se tulee
Muutama ylimääräinen hätäseis operaatio kesässä tällä menetelmällä tulee, mutta tilanne mene yleensä siten, että sivusta mahdollisesti seuraava kolmas osapuoli näkee erittäin selvästi kuka ei ollut hereillä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Ja ettei itselle kävisi samoin sieltä sivutieltä tullessa...(ramirez @ Heinä. 23 2007,10:42) kirjoitti
Aika usein tuli ennen katseltua oikealle ja ajettua vasemmalle tai vastoinpäin. Siis mukamas oikein turvallisesti viimeinen tarkistus ja samalla päästetään joustavasti auto/MP liukumaan jo aiottuun menosuuntaan?
Noin minä ajoin parikymmentä vuotta ja yritin jatkaa samaa prätkällä, kunnes opettaja otti tuon kiinni ja antoi lähes itsestäänselvyydeltä kuulostavan neuvon:
Katso minne ajat.
Tien ylitystapausta tämä ei tietysti korjaa, mutta kolmion tai stopin takaa vasemmalle kääntyessä on kyllä aika vaikeaa olla näkemättä lähes katseen suunnasta vastaan tulevaa vasemmalta lähestyvää. Oikealta lähestyvän etuajo-oikeutetun kannalta tilanne ei taas ole yhtä paha, koska hän saa varoituksen eteen tunkeutujasta aiemmin ja väistöön on tilaa enemmän (koska tunkeutuja ei ole enää poikittain edessä).
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Muistatkohan väärinpäin? Ei tunnu loogiselta. Vilkuttelu on "levotonta" ja kertoo paremmin vaarasta. Voi kyllä johtua lappilaisesta syntyperästäni, siellähän varoitellaan poroista vilkuttelemalla ja toimii.(tr1976 @ Elo. 02 2007,01:25) kirjoitti
Valojen sammuttamisesta ei ainakaan mulle tule muuta mieleen kuin että omat on sammuksissa. Tai jos kerran vilautetaan pitkiä, ensi reaktio on tarkistaa valot. Vaarasta vilautetaan enimmäkseen useamman kerran.
Toimii muuten myös "mene vaan" -merkkinä tuo valojen sammutus, jossain ulkomailla näin olevan tapana ja olen kokeillut täälläkin.
Jep, näin päin käytännössä toettu hyvin toimivaksi, kuten HarriS kirjotti. Toimivaksi jopa täälä keski-Suomessa, jonne tämäki umpilappilainen yrittää sopeutua.(HarriS @ Elo. 02 2007,13:42) kirjoitti
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Luultavasti pyörä on jäänyt a-pilarin taakse katveeseen, eikä siinä auta sen enempää keltainen turvaliivi kuin muutkaan koristeet. Sitä on vaan pyöräkuskin yritettävä katsoa autoon, että näkyykö kuljettajan kasvot ja yritettävä arvioida, näkeekö auton kuljettaja pyörän ja oltava valppaana siltä varalta, että ei näe. Arvelisin, että erityisen helposti jää katveeseen, kun auto tulee pyöräilijän näkökulmasta vasemmalta.(Mustasudenkorento @ Heinä. 23 2007,11:27) kirjoitti
Näihin näkymättömyysasioihin sen verran, että ei se välttämättä aina ole ollenkaan näkymisestä kiinni.
Totta kai autoilija tuollaisessa tilanteessa väittää poliisille, että "pysähdyin, katsoin joka suuntaan eikä mitään näkynyt". Hulluhan se olisi (tai yltiörehellinen) jos kertoisi, että "tuttu paikka ja mä vaan ajoin siitä sen ihmeempiä katselematta.."
Tämäkin olisi hyvä muistaa noita onnettomuuksia ja niiden syitä pohtiessa...
* Arctic Ranger *