Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
  1. #1
    Ilta-Sanomat

    Moottoripyöräilijä kuoli sunnuntaina kolarissa Kiukaisissa Satakunnassa. 59-vuotias mies oli kotoisin Aurasta.

    Henkilöautoa ajanut mies oli ylittämässä Harjavallan ja Uudenkaupungin välistä tietä. Poliisi kertoo, että mies oli pysähtynyt stop-merkin taakse. Hän ei kuitenkaan nähnyt moottoripyöräilijää vaan lähti ylittämään risteystä.

    Auton etuosa osui moottoripyörään, joka sinkoutui metsään. Moottoripyöräilijä kuoli heti. Törmäys sattui kello 22.30.
  2. #2
    Taas näkymätön moottoripyörä liikenteessä
    Rupeaa jo riittämään nämä uutiset tältä kesältä.
    Voimia omaisille
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

    Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
    Sananl. 31:6
  3. #3
    Tämän tyyppiset caset jaksaa kyllä harmittaa. Miten näihin voi pyörällä varautua? Hidastaa vaikka viiteenkymppiin? (Jos oletetaan että kyseessä on 80 km/h alue). Kyllä se sittenkin nasahtaa ja kovaa.

    Sitä aina kuvittelee että iltahämärässä jopa moottoripyörän valo olisi näkyvä, mutta tuohon on sitten turha luottaa.
  4. #4
    Niin turhaa.
    Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

    319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
  5. #5
    Stop-merkin takaa! Kuski oli vielä pysähtynyt ja siitä "singahtanut" liikkeelle. Ei tuollaiseen osaa varautua oikein mitenkään. Voi kettu!
    Honda CBR1000 -88 ex
    Ducati ST4 -00 ex
    BMW K1200S -05 ex
    KTM 530 EXC-R -09 ex
    KTM 125 EXC -07
  6. #6
    Voi, voi. * Mitähän tuolle omalle näkymiselleen voisi tehdä?

    Tein muuten havainnon viimeviikolla ajetun Lapinlenkin aikana, että vastaan tuli useita, eli vähän liian monta pyörää, jolla etuvalo oli pimeänä tai vain parkkivalo paloi. Kannattaisiko itsekunkin tsekata vieläkö se etuvalo palaa.
  7. #7
    Lainaa (ramirez @ Heinä. 23 2007,10:42) kirjoitti
    Stop-merkin takaa! Kuski oli vielä pysähtynyt ja siitä "singahtanut" liikkeelle. Ei tuollaiseen osaa varautua oikein mitenkään. Voi kettu!
    Sitä pitää vaan aina risteystä lähestyessä käydä vähän pään sisällä läpi, että mitä jos se kotilo tuleekin eteen. Jos se kotilo sitten oikeasti lähteekin lipumaan eteen, niin reaktioaika on varmastikkin lyhyempi kun on edes jotenkin varautunut tilanteeseen. *

    Toiseksi ei ole huono ajatus laskea vaikka 80 alueella mittarin neula siihen 80:n viivalle. Kuitenkin se ainakin mulla tuppaa näyttämään lähemmäs sataa. Vajaa 20km/h hitaampi vauhti antaa yllättävän paljon lisäaikaa reagointiin ja mahdolliseen jarrutukseen ja väistöön.

    Pieniä asioita jotka on kaikkien meidän helppo toteuttaa ja saadaan yhdessä pidettyä EMPY:n jäsenmäärä ennallaan tai nousujohteisena.

    e: Siis risteysalueella mittariin se 80km/h. Muuten kyllä entiseen malliin ~95km/h mittarin mukaan 80:n alueella



    Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
    Honda CB125T "81 ~2002-
    Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
    Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
    Yamaha TDM 850 "91 2011-
  8. #8
    Lainaa (kirin @ Heinä. 23 2007,10:55) kirjoitti
    Voi, voi. Mitähän tuolle omalle näkymiselleen voisi tehdä?
    värikäs ajoasu , keltainenheijastin liivi ja valot päälle..

    harmittavan vähän on saatavilla ajoasuja joissa olisi värejä mistä valita muitakuin mustaa tai harmaata...

    toki nyt enemmän kuin aiemmin...

    mutta nämä on tosiaan niitä turhimpia kolareita... kotilo kuskien pitäisi olla tarkempana...
  9. #9
    Osaanottoni omaisille.

    Pistää miettimään. 80 on ihan riittävästi jos auto ajaa eteen odottamattomasti. Sattuipa vielä niin että oli justiinsa keskustelua kaverin kanssa ylinopeudesta. Voi kun pystyisi parantamaan omia tapoja (vaikka en enää mikään vauhtihullu olekaan, eikä endurolla muutenkaan mennä mitään "rykkösnopeuksia"). Silti ehkä liikaa jos kotilo tulee eteen.

    Jaksamista myös kotilon kuljettajalle.

    Itse yritän taas oppia jotakin jotta pystyy jatkamaan harrastusta. Aina pitää olettaa ettei kukaan muu noudata sääntöjä...

    Jos Lontoon kieli sujuu niin:
    Wikipedia
  10. #10
    Niinpä. Lainlaatija on suuressa viisaudessaan kieltänyt parantamasta moottoripyörän näkyvyyttä lisäheijastimilla tai valoilla, joten ajoasu ja kypärä ovat ne, joihin pitäisi kiinnittää huomiota. Keltainen huomioväri ei ole välttämättä joka tilanteessa se tyylikkäin, mutta näkyvyyttä liikenteessä se kyllä parantaa. Kuvassa Rukan Armax-puku. Parempi kuin erillinen liivi, eipä tarvi erikseen päälle viritellä.

  11. #11
    Heräsi epäilys ettei kaveri ehkä pysähtynytkään stop-merkin taakse. Tai voihan se selittää niin tehneensä. Usein näkee monen hiljentävän merkin kohdalla mutta jos tie näyttää tyhjältä niin stoppia ei tehdä vaan jatketaan pysähtymättä matkaa.
  12. #12
    Rupeaa kyllä ihmetyttämään nämä eteen ajo kolarit. Ja myöskin hieman ihmetyttää että kyseessä on heti"puusilmäkukkahattutappajamotoristivihaajakoti lokuski" kun jotain tälläistä ikävää sattuu. Veikkaisin että ei kukaan tahallaan kuitenkaan päälle aja (vaikka jotkut niin uhoavatkin).

    Ajelin tuossa eilen 500 km lenkin ja laskeskelin huvin vuoksi kuinka monta motoristia tuli nähtyä joilla vilkku jumitti jonnekkin suuntaan. Tulos tuolla lenkillä 26 kpl. Eli joskus se syy voi olla meissä motoristeissakin. Tai no ei syy, vaan vahinkohan tuokin on ja valitettavasti vahinkoja sattuu aina.

    Vähättelemättä mitenkään tapahtunutta, ihan vaan ajattelun aiheeksi kaikille....

    Voimia omaisille.
  13. #13
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 23 2007,13:06) kirjoitti
    Mä teen aina kun tulee 80-taulu-risteysalue näkyviin; tarkistan peilistä ett perseessä ei oo ketään, irrotan käden kaasukahvalta, lepuutan/ravistan kättä/rannetta sen sekunnin pari mitä nopeuden lasku kestää (jolloin nopeus on jo siin taulun kohdalla 80), jos risteysalue on tyhjä ajelen sen läpi 80:iä, jos risteysalueella on autoja, niin tarkkailen risteävien autojen eturenkaita josko ne lähtee pyörimään (helpompi havaita kuin koko kotilon liike), vastakkaisesta suunnasta tulevaa kääntyvää autoa katselen että ylittääkö se keskiviivan, ja muutoinkin jos risteysalueella on paljon kotiloja kerralla niin lasken nopeutta vielä hieman siitä 80:stä.
    Mä oon ottanut tohon lisäksi etelä-eurooppalaiset metodit, eli noiden lisäksi panen vielä vasemman peukalon aina töötille valmiiksi tollasessa paikassa. Jos eturienkaat hievahtaa niin annan heti lyhyesti torvea ihan noin niinku varmuuden vuoksi. Joskus on päätellyt auton nytkähdyksestä että sillä oli tosissaan aikomuksena tulla ennenkuin torvi huusi...
  14. #14
    Ilmoituksessa kerrotaan yleensä kuolleen ikä. Itseä kiinnostaa myös "alle ajaneen" ikä eli onko kyse vanhuuden hidastuneista aisteista vai nuoremman väen koohotuksesta. Tässä tapauksessa oli motoristilla kyllä todella vähän tehtävissä esim. jarrutuksen muodossa, jos toi ilmoitus että auto ajoi kylkeen pitää paikkaansa. Tulee mieleen että aika monella tuntuu unohtuneen ihan alaluokilla jo tien ylityksestä annettu ohje: katso ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle juuri ennenkuin lähdet ylitykseen. Tällä systeemillä luulisi että esim. A-tolpan takana ollut vastapuoli tulisi jo näkyviin.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  15. #15
    STOP-merkki on laitettu risteykseen siksi, että kyseessä erityisen vaarallinen risteys. Mitkään a-tolpat tai auringon häikäisyt eivät kelpaa perusteeksi jos jotain sattuu. Mielestäni stop-merkin takaa tullutta pitäisi syyttää raskaamman kautta, kyseessä on tuottamuksellinen teko!

    (ja koskee myös motoristeja, siihen risteykseen pysähdytään ja jalat maahan ja vasta kun on 100% varma että turvallista ylittää niin sitten mennään)
    Honda CBF1000
  16. #16
    kun auto lähestyy risteystä sopivalla nopeudella, niin sivulta tuleva moottoripyörä ja jopa auto mahtuu a pilarin taakse niin, ettei sitä näe. eli lähestyt risteystä autolla, 100m ennen katsot jo ettei tule ketään, 50 metriä, ei tule ketään, 10 metriä ei ketään. 0 metriä törmäys.

    itsellä on käynyt autolla niin, että vasta risteyksessä huomaan, että edessä on auto. sen takia olen heilutellut päätäni esim vähän eteen kurkatakseni tolpan ohitse, että onko siellä joku vai ei.

    Esim tässä tilanteessa on mahdollista, että lähestyessään risteystä kuski on jo tietoinen että lähellä risteystä ei ole ketään, koska lähestyessään ei nähnyt katveen takia ketään. risteyksessä pysähtyi ja katsoi kauaksi, muttei ihan eteensä ja lähti liikkeelle.

    Kannattaa moottoripyörällä risteystä lähestyessä pitää silmällä sivulta lähestyvää autoa ja arvioida sitä, että onko: 1. A pilarin katveessa. 2. Onko aurinko takana. 3. mihin väistän.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  17. #17
    SPK_1978:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Dubai, Yhdistyneet Ählämit
    Lainaa (Kunkku @ Heinä. 23 2007,11:52) kirjoitti
    Niinpä. Lainlaatija on suuressa viisaudessaan kieltänyt parantamasta moottoripyörän näkyvyyttä lisäheijastimilla tai valoilla, joten ajoasu ja kypärä ovat ne, joihin pitäisi kiinnittää huomiota. Keltainen huomioväri ei ole välttämättä joka tilanteessa se tyylikkäin, mutta näkyvyyttä liikenteessä se kyllä parantaa. Kuvassa Rukan Armax-puku. Parempi kuin erillinen liivi, eipä tarvi erikseen päälle viritellä.
    Mitenkä niin keltainen ei ole tyylikäs?
    Etenkin kyykyillä ja meitin matkasporteilla ensimmäinen eteenpäin näkyvä pinta valojen lisäksi on katteet.

    Nykyään aika monet pyörät saa TYYLIKKÄÄN *punaisina / oranssina /vihreänä / KELTAMUSTANA..

    Risteys alueilla itsellä on tapana rikkoa sen verran lakia että pitkiä voi vilauttaa ihan varmistellen..

    Kaikesta paasaamisesta huolimatta pärrällä jää useimmiten kakkoseksi.

    Kovasti voimia omaisille ja asianomaisen tutuille.
    "Kukas v**tu sä oot?"
    -Angus Young-
  18. #18
    Lainaa (SPK_1978 @ Heinä. 23 2007,20:05) kirjoitti
    Risteys alueilla itsellä on tapana rikkoa sen verran lakia että pitkiä voi vilauttaa ihan varmistellen..
    Joku rekkamies voi pitkien vilautuksesta päätellä, että annat tietä...
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
  19. #19
    Lainaa (T_T @ Heinä. 23 2007,13:16) kirjoitti
    Heräsi epäilys ettei kaveri ehkä pysähtynytkään stop-merkin taakse. Tai voihan se selittää niin tehneensä. Usein näkee monen hiljentävän merkin kohdalla mutta jos tie näyttää tyhjältä niin stoppia ei tehdä vaan jatketaan pysähtymättä matkaa.
    Meistä motoristeista useimmat tekee just noin, olen huomannut. Joten me tehdään sitä myös kotilolla ajaessa, vai mitä. *
    Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
    Yamaha Virago 535 1988
    Moto Guzzi 750 Nevada 2008
    HD Sportster Custom 2004
  20. #20
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 23 2007,19:49) kirjoitti
    ^Lisäksi ihminen näkee vain sen mitä odottaa näkevänsä, tai "haluaa" nähdä. Eli jos se on ajatellut että "onkohan autoja tai rekkoja tiellä?", niin karrikoituna siihen saa pistää vaikka sata mopoo jonoon, niin se vaan ei yksinkertaisesti mee jakeluun ett siin on ne sata mopoo mitä pitäis väistää. Koska tie on tyhjä sen takii ku siin ei oo autoja tai rekkoja.

    Ja varmasti useimmat tietää sen fiiliksen ett kun ajaa ite nelipyöräisellä, niin osaa katsoo ja varoo niit nelipyöräisiä.
    Mut sitten kun on itse ajanut kakspyöräisellä, niin yllättävästi enemmän sielt liikenteestä löytyy niit kakspyöräisiä, vaikka itse sillä kertaa taas ajais nelipyöräisellä.
    Mutta kun ne aina ei näe edes niitä rekkoja, kun tulevat sieltä STOP merkin takaa!!!! Tuollaisia uutisia on yllätävän paljon myös lehdissä, että ajoi STOP merkin takaa suoraan rekan alle. Moniko vaan tällä palstalla kiinnittää noihin uutisiin huomiota? Silloin vaan se h-autokuski on yleensä vainaa...
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  21. #21
    monissa mäkisissä kohdissa vain kypärä on nähtävissä. Itse olen huomannut, että mustia kypäriä ei näy juuri ollenkaan. Itsellä on keskeltä keltainen kypärä, ja kaverit sanoo, että sen näkee jo kilometrin päästä.

    esim auton takana ajaessa vain kypärä näkyy.

    Mäkisellä kohdalla vain kypärä näkyy.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  22. #22
    Lainaa (Skeleton @ Heinä. 23 2007,20:21) kirjoitti
    Lainaa (SPK_1978 @ Heinä. 23 2007,20:05) kirjoitti
    Risteys alueilla itsellä on tapana rikkoa sen verran lakia että pitkiä voi vilauttaa ihan varmistellen..
    Joku rekkamies voi pitkien vilautuksesta päätellä, että annat tietä...
    Mietin tätä myös itse joskus, mutta joku saattaa tosiaankin tulkita sen merkiksi että "anna tulla vaan". Itse en kyllä uskalla valomerkkiä antaa.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  23. #23
    Lainaa (scuuba @ Heinä. 23 2007,13:06) kirjoitti
    Ja tärkein on edelleen se:"Kuvittele aina olevasi oikeasti näkymätön...."
    ... ja huomaamattasi muutut näkymättömäksi, kun jännität, valut oikealle, lakkaat hengittämästä...?

    Käyttäydy aina niin, että teet itsesi nähdyksi.

    I.
  24. #24
    Lainaa (wimmevanamo @ Heinä. 23 2007,20:24) kirjoitti
    Lainaa (T_T @ Heinä. 23 2007,13:16) kirjoitti
    Heräsi epäilys ettei kaveri ehkä pysähtynytkään stop-merkin taakse. Tai voihan se selittää niin tehneensä. Usein näkee monen hiljentävän merkin kohdalla mutta jos tie näyttää tyhjältä niin stoppia ei tehdä vaan jatketaan pysähtymättä matkaa.
    Meistä motoristeista useimmat tekee just noin, olen huomannut. Joten me tehdään sitä myös kotilolla ajaessa, vai mitä.
    Ikävää myöntää mutta juuri näin itse toimin

    Espoo on paska paikka
  25. #25
    Autokuski oli uutisoinnin mukaan 19-vuotias.
    Retired
  26. #26
    Siis tuo menehtynyt mp-kuski oli syntynyt -59, eli ikä oli vasta 48v. Hän oli pitkän ajo-kokemuksen omaava myös radalla ajanut henkilö. Ajotapa hänellä oli sivistyneen kohtelias,tunsin hänen tyylinsä ja sanon että ne tuhannet ja taas tuhannet yhteiset kilometrit , jotka yhdessä ajoimme antavat minulle vain sen vaikutelman, että autonkuljettaja ehkä ei pysähtynyt lainkaan. Täällähän on nykyään se tapa,että ei muista mitään väliä ole, autoilijat ovat peltiensä suojissa ja kuvittelevat olevansa yksin liikenteessä. *Hänen menehtymisensä loi hirveän tyhjän paikan, siinä hävisi ammattitaitoa jota tuskin yliajanut poika koskaan pystyy edes hankkimaan ja toivotaan hänen kasvaneen tekonsa myötä vastaamaan elämän haasteisiin ja muistamaan aina liikenteen pelisäännöt!
  27. #27
    Lainaa (kirin @ Heinä. 23 2007,10:55) kirjoitti
    Voi, voi. * Mitähän tuolle omalle näkymiselleen voisi tehdä?

    Tein muuten havainnon viimeviikolla ajetun Lapinlenkin aikana, että vastaan tuli useita, eli vähän liian monta pyörää, jolla etuvalo oli pimeänä tai vain parkkivalo paloi. Kannattaisiko itsekunkin tsekata vieläkö se etuvalo palaa.
    Eihän sitä päivällä valoisan aikaan näe mistään jos ajon aikana se polttimo simahtaa. Pitäisi olla palaneen lampun merkkivalo pyörissä, on se meinaan yhtä tärkeä turvavaruste pyörässä kuin toimivat jarrut..
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  28. #28
    Lainaa (jannep @ Heinä. 26 2007,10:26) kirjoitti
    Lainaa (kirin @ Heinä. 23 2007,10:55) kirjoitti
    Voi, voi. * Mitähän tuolle omalle näkymiselleen voisi tehdä?

    Tein muuten havainnon viimeviikolla ajetun Lapinlenkin aikana, että vastaan tuli useita, eli vähän liian monta pyörää, jolla etuvalo oli pimeänä tai vain parkkivalo paloi. Kannattaisiko itsekunkin tsekata vieläkö se etuvalo palaa.
    Eihän sitä päivällä valoisan aikaan näe mistään jos ajon aikana se polttimo simahtaa. Pitäisi olla palaneen lampun merkkivalo pyörissä, on se meinaan yhtä tärkeä turvavaruste pyörässä kuin toimivat jarrut..
    Vinkvink: Kirkkaalla päivänvalollakin jos vaikka pysähtyy liikennevaloissa auton perään voi peilata siitä edelläolevan auton peräpellistä tuon etuvalon toimimisen. Kyllä se siitä aina jotenkin heijastuu.

    I.
  29. #29
    Lainaa (Ikuturso @ Heinä. 26 2007,11:16) kirjoitti
    Lainaa (jannep @ Heinä. 26 2007,10:26) kirjoitti
    Lainaa (kirin @ Heinä. 23 2007,10:55) kirjoitti
    Voi, voi. Mitähän tuolle omalle näkymiselleen voisi tehdä?

    Tein muuten havainnon viimeviikolla ajetun Lapinlenkin aikana, että vastaan tuli useita, eli vähän liian monta pyörää, jolla etuvalo oli pimeänä tai vain parkkivalo paloi. Kannattaisiko itsekunkin tsekata vieläkö se etuvalo palaa.
    Eihän sitä päivällä valoisan aikaan näe mistään jos ajon aikana se polttimo simahtaa. Pitäisi olla palaneen lampun merkkivalo pyörissä, on se meinaan yhtä tärkeä turvavaruste pyörässä kuin toimivat jarrut..
    Vinkvink: Kirkkaalla päivänvalollakin jos vaikka pysähtyy liikennevaloissa auton perään voi peilata siitä edelläolevan auton peräpellistä tuon etuvalon toimimisen. Kyllä se siitä aina jotenkin heijastuu.

    I.
    Olen itse miettinyt paljon mikä olisi tehokas tapa viestittää vastaantulevalle motoristille että hänellä ei ole valoja päällä. Olen päätymässä siihen, että osoitan vasemmalla kädellä oman pyöräni ajovaloa.

    Huonoina puolina on, että on vaikea toteuttaa isolla katteella eikä yleisesti tunnistettu. On kuitenkin parempi kuin valojen vilkutus, joka voi merkitä mitä tahansa, myös maisemissa oleville autoilijoille.

    Meinasin kerran kotilolla ajaa hirveen kun vastaantuleva auto vilkutteli valoja ja olin juuri tutkiskelemassa ovatko ajovaloni päällä...
  30.  
  31. #30
    Lainaa (jannep @ Heinä. 26 2007,10:26) kirjoitti
    Pitäisi olla palaneen lampun merkkivalo pyörissä...
    Kyseinen merkkivalo löytyy Bemarista...sekin...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen