Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    No niin. Tulihan taas puuhattua viikonloppuna. Osa ajasta meni korvaamalla LT:n uskomaton, releetön, sulakkeeton valopiiri (WTF ) parilla releellä ja suoraan akulta vedetyllä johdotuksella. Tietty asianmukaisilla sulakkeilla varjeltuna.

    Osa meni Xenon-sarjan asennukseen. Jo aiemmin kesällä korvasin lähivalon (H7) Xenon-sarjalla. Eli laiskuuttani "pultasin" sen alkuperäisen polttimo-johtosarjan tilalle. Se kun oli suunniteltukin jo istumaan alkuperäiseen johdotukseen ja korvaamaan sellaisenaan alkuperäinen polttimo. "Xenon-valojen" sarja istahti helposti alkuperäisen tilalle. Ainoa modifikaatio oli oli umpion "takaluukkuun" tarvittava pieni dremelöinti/läpivienti, jolla hoidetaan yhteydet umpion päälle kätevästi istahtaneeseen Ballast'iin. Alkuperäiseen Wernerin (releettömään ja sulakkeettomaan - en jaksa heretä tuota hämmästelemästä ) johtoarjaan kytkettynä tuo kuitenkin aiheutti radiossa ja AutoComissa jumalattoman *räjähdyksen* päälle kytkettäessä. Ilmeisesti Xenonin syttyäkseen tarvitsema jännitepiikki "kuului".

    Kyllästyin kuuntelemaan pamahduksia kypärässä ja myös alkuperäisen, paskan sähkösuunnittelun aiheuttama närästys kirvoitti ryhtymään valosähköjen releistykseen. No samalla kun joutuu purkamaan, niin miksei myös "Xenonoida" kaukovalopolttimoa (H3). Pikku homma - pari tuntia ja se on siinä!

    No joo. ei mennyt ihan parissa tunnissa. Purku sinänsä kävi jo n ~ 5 harjoituskerran jälkeen nopeasti. Kuttaperkat pinossa tallin nurkassa ~puolessa tunnissa.

    Sitten se vääntö alkoi. Kuten aiemmin mainitsin, lyhyiden valojen (H7) korvaaminen Xenon-polttimolla meni heittämällä. Suurin osa ajasta meni katteiden purkuun ja kasaukseen. Kaukovalopolttimon korvaamisessa varsinainen haaste oli vanhemman (-99) LT:n ajovaloumpion rakenne, jossa polttimo on kiinnitetty jonkinlaisella metallisella "tukirenkaalla" asetinpuikkona toimivan muovisen tamponin päähän. Tuolla hässäkällä siis polttimo tungetaan lähivaloumpion läpi, sen edessä olevasta kaukovaloumpion reiästä läpi.

    Vanha polttimo vaan ei suostunut tulemaan pois! Voihan Vattu! Taistelin 2 - 3 tuntia yrittäen suuremmalla ja pienemmällä väkivallalla saada asetinpuikkoa polttimoineen ulos. Ei tullut - ei! Niinpä siis purkamaan ajovaloumpiota säätömekanismeineen. Mielessä kävi, että jos aina palaneen polttimon jälkeen joutuu purkamaan a) LT:n aika peittävät, ja työläät katteet b) ajovaloumpion, niin tuo haiskahtaa kyllä jo vahvasti oman huoltoverkoston pussiin pelaamiselta. No lopulta sain vanhan polttimon irti. Syy hankalaan irroittamiseen oli selvä. Muovitötterön / tamponin päähän lukitaan polttimo metallisella lukitusrenkaalla (keksin tuolle ilkeämmänkin nimen ). Se oli kääntynyt tamponin päässä hieman vinoon ja esti ulosvetoyritykset. No loppu hyvin, kaikki hyvin (noinhän sitä voisi luulla! ).

    Voisi kuvitella, että H3, H4, H7 ovat standardeja. Vai mitä? No eihän se nyt noin selvää ole. Xenon-H3 oli aika erilainen verrattuna Halogen-H3-polttimoon. Sen kanta oli ulkomitoiltaan noin sentin tuhdimpi verrattuna Halogen-serkkuunsa. No tuo johti sitten suoraan Hard-Core-Dremelöintiin sen muovisen asetin/peräpuikon suhteen. Eli melkein 3 tuntia paloi tuon PnP-H3-polttimon asennukseen umpioon. Päätin jo, että jos tuo joskus lopettaisi toimintansa, niin siellä lepää. En tuhon tule enää koskemaan - levätköön rauhassa!

    No joo. Johtojen vetoon akulta, releiden ja sulakkeiden kytkentään kolvauksineen meni about tunti. Vermeiden testaukseen ja katteiden kasaukseen meni pari tuntia. Koko hommaan paloi siis työaikana 7 - 8 tuntia. No on lopputuloskin hyvä! Nyt hehkuu keula kyllä siihen malliin, että näkee vaikka Sudanilaisessa hiilikaivoksessa!

    Ainoa yksityiskohta, joka häiritsee on Xenonin pitkä syttymisaika! Ei kaukovalojen (kunnollinen) syttyminen saa kestää viittä sekuntia! Jos tuon olisin tajunnut, olisin ehkä investoinut kunnolliseen Halogen-kaukovalo lisävalosarjaan (seuraava projekti?). Lähivalojen syttymisaikahan ei ole ongelma, mutta kaukovaloissa, joita räpsitään päälle/pois vastaantulevan liikenteen mukaan tuo viive on sietämätön! Mitens kotiloissa? Onko foorumilla kyllin onnekkaita ajamaan Xenon-lyhdyillä varustettua kotiloa? Vaikea uskoa, että autojen vakioasennussarjoissa tuo syttymisaika voi olla noin pitkä.... Sytyttyään tuolla näkee kyllä viittä vaille helevetin pitkälle! Kuitenkin mielestäni tuo Xenonin pitkä "lämpeämisaika" on asia, josta ei ole paljon puhuttu.
    <p>2002-2014</p>
  2. #2
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 22 2007,19:34) kirjoitti
    Mitens kotiloissa? Onko foorumilla kyllin onnekkaita ajamaan Xenon-lyhdyillä varustettua kotiloa? Vaikea uskoa, että autojen vakioasennussarjoissa tuo syttymisaika voi olla noin pitkä....
    Uh, autoiluun liittyvästä onnesta minä mitään tiedä, mutta ainakin tuon rinkulakeulan xenonit syttyy tasan sillä hetkellä kun virrat kääntää päälle.

    br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
  3. #3
    Lainaa (mikko2 @ Heinä. 22 2007,19:56) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 22 2007,19:34) kirjoitti
    Mitens kotiloissa? Onko foorumilla kyllin onnekkaita ajamaan Xenon-lyhdyillä varustettua kotiloa? Vaikea uskoa, että autojen vakioasennussarjoissa tuo syttymisaika voi olla noin pitkä....
    Uh, autoiluun liittyvästä onnesta minä mitään tiedä, mutta ainakin tuon rinkulakeulan xenonit syttyy tasan sillä hetkellä kun virrat kääntää päälle.

    br, Mikko
    Syttyyhän ne, mutta kestänee hetken ennenkuin ovat kirkkaimmillaan? Kuten sanottua lähivaloissahan tuo ei ole ongelma, mutta kun lyöt kaukovalot päälle vastaantulijan häikäisemänä / jälkeen tulevassa pimeydessä, odotat valkeuden tulevan HETI - ei muutaman sekunnin päästä.
    <p>2002-2014</p>
  4. #4
    Ei muuta kuin lisähalogeenit talviprojektina peilien alle, niillä sopii vilkutella valottomille vastaantulijoille ynnä muille opetettaville *

    Joissakin Xenoneissa tuo (kaukovalojen) viiveettömyys on hoidettu siten, että sama polttimo hoitaa sekä lähi- *että kaukovalon. Lähivaloja varten Xenon polttimon alle tai ylle tai sivulle (mihin lie) räpsätään ihan mekaanisesti pikku solenoidilla peili tms. hässäkkä, joka sitten muuttaa valokuvion lähivalon muotoon. Kaukovaloilla tuo rajoitin räpätään pois edestä. Viivettä ei ole kuin tuon lärpäkkeen poisvetoaika...

    Omat (kolme) kaukovaloxenonia ovat jotenkin vanhentuessaan tuleet napakammiksi syttymään ja pidänkin niiden erilliskytkimen nykyään päällä kaiken aikaa. Niinpä kun pitää jotain vastaantulijaa ojentaa tai muuta merkkiä antaa syttyvät ne miltei yhtä aikaa parin Hellan halogeenin kanssa ja näyttää ainakin menevän viestit perille...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  5. #5
    +10 C-A-D sitkeydestä

    pozolle surunvalittelut liian matalalla ajosta.
    Viimekesänä (lämmin kesä) tein sellaisen huomion,että helteellä kyytiläisen kanssa ajellessa taka jousen säätöpyörää piti kirrata pari kierrosta.Öljyä en sinne koskaan lisänny.Sähkömoottorin paikka
    <p>R 1200 RT</p>
  6. #6
    Pioneerille kunnianosoitus sitkeydestä sekä tuskan (ja lopputuloksen) jakamisesta.

    *kumataa syvään*

    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  7. #7
    Lainaa (pozo izquierdo @ Heinä. 22 2007,23:06) kirjoitti
    Joissakin Xenoneissa tuo (kaukovalojen) viiveettömyys on hoidettu siten, että sama polttimo hoitaa sekä lähi- että kaukovalon. Lähivaloja varten Xenon polttimon alle tai ylle tai sivulle (mihin lie) räpsätään ihan mekaanisesti pikku solenoidilla peili tms. hässäkkä, joka sitten muuttaa valokuvion lähivalon muotoon. Kaukovaloilla tuo rajoitin räpätään pois edestä. Viivettä ei ole kuin tuon lärpäkkeen poisvetoaika...
    Joo, minulla on jo toinen auto käytössä, missä on bixenon-ajovalot.
    Niissä homma toimii juuri noin, eli jokin mekaaninen solenoidi pyyhkäisee
    varjostimen tms. pois ja ajovalojen keila näyttää myös ylös.
    Mikään xenon-polttimo ei syty, kun pitkille vaihdetaan.

    Varaderossa on

    Xenonkauppa

    tuolta hankitut H4 bixenonit. Niissäkin polttimo heilahtaa jonkun
    solenoidin vetämänä eri asentoon pitkille vaihtaessa. Hyvin toimii.

    Kyllä näkee kun ajovaloja on kaksi. :-)
    -- sjm
  8.  
  9. #8
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 22 2007,20:27) kirjoitti
    Lainaa (mikko2 @ Heinä. 22 2007,19:56) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Heinä. 22 2007,19:34) kirjoitti
    Mitens kotiloissa? Onko foorumilla kyllin onnekkaita ajamaan Xenon-lyhdyillä varustettua kotiloa? Vaikea uskoa, että autojen vakioasennussarjoissa tuo syttymisaika voi olla noin pitkä....
    Uh, autoiluun liittyvästä onnesta minä mitään tiedä, mutta ainakin tuon rinkulakeulan xenonit syttyy tasan sillä hetkellä kun virrat kääntää päälle.

    br, Mikko
    Syttyyhän ne, mutta kestänee hetken ennenkuin ovat kirkkaimmillaan? Kuten sanottua lähivaloissahan tuo ei ole ongelma, mutta kun lyöt kaukovalot päälle vastaantulijan häikäisemänä / jälkeen tulevassa pimeydessä, odotat valkeuden tulevan HETI - ei muutaman sekunnin päästä.
    Niin siis just sitä yritin sanoa, että ainakin pikaisen "hämärä autotalli"-testin perusteella ne mielestäni syttyvät suoraan siihen lopulliseen kirkkauteen. Tsiisus mikä lause, soomekeel kunniaan...

    br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!