Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
    Löysin oheisen linkin Mitsubishi clubin sivuilta. Motec on verrannut V-Poweria 98:iin EVO IX:n moottorissa. Kun ahtopaineet nousevat, niin oktaanihyöty alkaa käydä ilmeiseksi. Tutkimus osoittaa lähinnä sen, että EVO:n vakiomoottorissa lisäoktaaneista ei ole kuin pienoinen hyöty, mutta jos ennakot ym. säädetään uudelle bensalle, niin hyötyä alkaa löytyä. Ahtoja nostettaessa vääntöero paranee muistaakseni yli 10%:iin vs. 98.

En tiedä kuinkaa dataa voi soveltaa vaparikoneisiin, mutta ajattelinpa, että tämäkin saattaa kiinnostaa jotakuta.

Linkki testiin
    - JAM Racing Team -
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 19 2007,14:38) kirjoitti
    En tiedä kuinkaa dataa voi soveltaa vaparikoneisiin
    Sangen kehnosti.

Turbot ovat ihan oma maailmansa. Teho tehdään ahtopaineella ja ahtopaineen nostamista rajoittaa lähinnä koneen mekaaninen kestävyys ja polttoaineen puristuskestävyys. Mitä korkeampi on puristuksen alkupaine, sitä korkeampi on luonnollisesti myös puristuksen loppupaine ja lämpötila. Tarpeeksi ylös mentäessä lämpötila on jo niin korkea, että polttoaine syttyy jo ennen kipinää. Korkeaoktaanisella polttoaineella voi käyttää korkeampaa ahtopainetta ja samalla jotain järkevää sytytysennakkoa.

Vaparissa ennakon suurentaminen ei sinänsä lisää tehoa. Palamisen huippupaine pitää tulla juuri oikealla hetkellä, ei liian aikaisin, eikä liian myöhään. Monesti tästä syystä esim. "syttypyörän" asentaminen saattaa jopa laskea huipputehoa, koska huippupaine tulee jo liian aikaisin. Korkeaoktaanisen energiasisältö on kokolailla sama kuin matalampioktaanisenkin, joten tehoa ei tule sen enempää.

BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
    Lainaa (B12 @ Heinä. 19 2007,14:48) kirjoitti
    Korkeaoktaanisen energiasisältö on kokolailla sama kuin matalampioktaanisenkin, joten tehoa ei tule sen enempää.
    Kiitos. Tuo ennakon optimaalisuus on varsin totta. Ajattelin lähinnä puristuksen lisäystä.

Myös tuo energiasisältö on varsin totta. Motechan mittasi alle 1% eroja V-Power vs. 98 samoilla vakiosäädöillä.
    - JAM Racing Team -
    MP-Maailma testasi eri bensoja pyörässä.

Ei ollut merkittäviä eroja 95-99okt V-superhyper antioksidantti oktaanin nostattaja judansseilla...
    Eihän tota viittinyt edes lukea kun heti alussa puhutaan vaan V-powerista ja kahdesta muusta johtavasta 98:sta X ja Y. Jollei kilpailijoiden nimeä voida julkaista niin tuon jutun tietoarvo on kokolailla nolla. Tais olla Shellin mainosta.
    ZZR 1400 ABS -07
    ZX-9R -03/-04
    ZZR 600 -93
    ZZR 500 -90
    RD 125 DX -77
    Lainaa (khassi @ Heinä. 19 2007,15:54) kirjoitti
    Eihän tota viittinyt edes lukea kun heti alussa puhutaan vaan V-powerista ja kahdesta muusta johtavasta 98:sta X ja Y. Jollei kilpailijoiden nimeä voida julkaista niin tuon jutun tietoarvo on kokolailla nolla. Tais olla Shellin mainosta.
    Hyvä pointti. Mutta osoittihan se, että bensalla ei ole vakiokoneessa väliä.
    - JAM Racing Team -
    Lainaa (YRT @ Heinä. 19 2007,15:33) kirjoitti
    MP-Maailma testasi eri bensoja pyörässä.

Ei ollut merkittäviä eroja 95-99okt V-superhyper antioksidantti oktaanin nostattaja judansseilla...
    Ei ollut MP-Maailma jossa tuo juttu oli.

Lainaa (johtaja @ Heinä. 19 2007,22:34) kirjoitti
    Lainaa (khassi @ Heinä. 19 2007,15:54) kirjoitti
    Hyvä pointti. Mutta osoittihan se, että bensalla ei ole vakiokoneessa väliä.
    Totta!
    ZZR 1400 ABS -07
    ZX-9R -03/-04
    ZZR 600 -93
    ZZR 500 -90
    RD 125 DX -77
    Tuo bensan tuoma huöty on nimenomaan kiinni siitä minkälainen moottorinohjaus autossa/pyörässä on. Jos ohjaus on mallia "tyhmä", eli ei osaa säätää aktiivisesti ennakoita, ei paremmasta polttoaineesta ole hyötyä.

Turha silloin on kirjottaa ettei ko. polttoaineella saada hyötyä. On totta ettei ko. vehkeessä hyötyä saadakkaaan, mutta toisessa vehkeessä siitä voi olla/on hyötyä. Testaajat vois sen verran perehtyä asiaan, että hommaisivat penkkiin laitteita, jotka osaavat säätää itse sytytystä. Silloin eroa alkaa syntymään. Vapareissa ei niin paljon ja turboissa paljonkin. Tietysti jos alunperin oli jo tarkitus saada tällainen "ei mitään hyötyä" tulos, kannattaa penkkiin viedä joku vanha kaasaripeli ja kertoa sen jälkeen ettei ko. bensan käyttö hyödytä.

Useamman saksalaisen autonvalmistajan huipputehot ovat mitattu nimenomaan 98:lla ja jos autoihin tankataan 95okt bensaa n. 200hv autoissa tehon alennus voi olla luokkaa 15-20hv.
    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
    Lainaa (Sledgehammer @ Heinä. 20 2007,10:12) kirjoitti
    Useamman saksalaisen autonvalmistajan huipputehot ovat mitattu nimenomaan 98:lla ja jos autoihin tankataan 95okt bensaa n. 200hv autoissa tehon alennus voi olla luokkaa 15-20hv.
    Ei kenties pientä mutujuttuu ?
    Before Yamaha R6, Now Husse TE 450cc
    Lainaa (Sledgehammer @ Heinä. 20 2007,10:12) kirjoitti
    Tuo bensan tuoma huöty on nimenomaan kiinni siitä minkälainen moottorinohjaus autossa/pyörässä on. *Jos ohjaus on mallia "tyhmä", eli ei osaa säätää aktiivisesti ennakoita, ei paremmasta polttoaineesta ole hyötyä. *

Turha silloin on kirjottaa ettei ko. polttoaineella saada hyötyä. *On totta ettei ko. vehkeessä hyötyä saadakkaaan, mutta toisessa vehkeessä siitä voi olla/on hyötyä. *Testaajat vois sen verran perehtyä asiaan, että hommaisivat penkkiin laitteita, jotka osaavat säätää itse sytytystä. *Silloin eroa alkaa syntymään. *Vapareissa ei niin paljon ja turboissa paljonkin. *Tietysti jos alunperin oli jo tarkitus saada tällainen "ei mitään hyötyä" tulos, kannattaa penkkiin viedä joku vanha kaasaripeli ja kertoa sen jälkeen ettei ko. bensan käyttö hyödytä.

Kannattanee huomioida se pointti mikä on tässäkin moneen kertaan sanottu:
    Korkeampi oktaaniluku ei nosta vaparissa tippaakaan tehoa, jos puristuksia ei ole tarpeeksi.

Esim jos valmistaja sanoo, että 95 riittää, niin se riittää. 98:lla tai V-Powerilla et saa lisää, vaikka säätelisit sytkää. Koska optimaaliseen ennakkoon pääset myös sillä 95:llä.

Kokeile vaikka itse penkissä jos et usko.

Se on sitte eri asia, jos valmistaja on alunperin tehnyt sellaisen koneen, joka vaatii 98:a. On sellaisiakin. Yleensä näissä vehkeissä on kohtuu paljon puristuksia. Silloin toki teho laskee, jos laitat sinne matalampioktaanista bensaa.

Se on vain ihan eri asia kuin mistä tässä on kirjoiteltu.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
    Juuri tuosta puristuksen vaikutuksesta olin kiinnostunut. Onko joku nähnyt testejä samalla koneella, jossa puristuksia on nostettu, ja testattu eri bensoilla?
    - JAM Racing Team -
    Lainaa (Tylyttäjä @ Heinä. 20 2007,10:19) kirjoitti
    Kannattanee huomioida se pointti mikä on tässäkin moneen kertaan sanottu:
    Korkeampi oktaaniluku ei nosta vaparissa tippaakaan tehoa, jos puristuksia ei ole tarpeeksi.
    Tarkennetaan vielä sen verran, että korkeampioktaanisella saa lisää tehoa siinä vaiheessa, kun matalampioktaanisella alkaa nakuttaa parhaan tehon/väännön antavalla ennakolla.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
    Kyllä siihen vaikuttaa myös nokkien muuttuvat ajoitukset. Ja tuo 15-20hv ei todellakaan ollut mutua vaan ihan testattua tietoa. Noi koneet on todellakin tehty toimimaan parhaiten 98:lla ja toimivat kyllä 95:llä, mutta tehoeroa syntyy. Tässä vielä kansantajuista jorinaa noista eroista. Testissä tosin vain yksi vapari ja kaksi turbo-autoa.

http://www.youtube.com/watch?v=smLkmCRl6n0
    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
    Lainaa (Sledgehammer @ Heinä. 20 2007,11:48) kirjoitti
    Kyllä siihen vaikuttaa myös nokkien muuttuvat ajoitukset. *Ja tuo 15-20hv ei todellakaan ollut mutua vaan ihan testattua tietoa. *Noi koneet on todellakin tehty toimimaan parhaiten 98:lla ja toimivat kyllä 95:llä, mutta tehoeroa syntyy. *Tässä vielä kansantajuista jorinaa noista eroista. *Testissä tosin vain yksi vapari ja kaksi turbo-autoa. *

http://www.youtube.com/watch?v=smLkmCRl6n0
    Niin, jos ne on suunniteltu niin, että vaativat 98:a, niin toki tehot tippuu kun sinne pistää 95:ttä. Ei sitä ole kukaan väittänyt ettei tippuisi.

Prätkistä lähes kaikki on suunniteltu toimivan 95:llä, muutamia poikkeuksia on. Siinä ei auta vaikka säätelisi sytkää, jos ei 95:llä nakuta. Ei nouse tehot, jos ei 95:llä nakuta.

Turbo-autoissa on helppo ahtoa nostamalla ja sytkää säätämällä saada hyöty irti siitä korkeaoktaanisesta bensasta.

Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

Seuraava on todella tällaista "musta tuntuu juttua", johon oma järki sanoo, että ei voi pitää paikkansa, mutta, mutta...

Mulla on Bemari K12S ja siihen valmistaja suosittelee 98E:tä. Olen käyttänyt kaikkia 95Etä, 98E:tä ja muutaman kerran myös Shellin V-Poweria. Jonkinlainen elektroninen moottorinohjaushan ja ruiskutus tuossa pyörässä on, mutta en tiedä säätääkö sytytystä itsekseen bensan puristuskestävyyden mukaan.

Mutu havaintona olen huomannut, että kun käyttää 98E bensaa käy kone jotenkin "pehmeämmin", olisiko siinä hiukan vähemmän metallinen sointi ja tehot tuntuvat irtoavan koneesta ikäänkuin vaivattomammin. Huipputehojen suhteesta en osaa sanoa mitään, sellaisia en ole kokeillut. V-Powerilla käynti on edelleen aavistuksen verran pehmeämpää, mutta ero on kyllä 98E:hen hyvin pientä ja ei minusta enää perustele V-powerin selvästi kalliimpaa hintaa.

Osaako joku selittää tätä ilmiötä, vai onko koko homma vaan mielikuvitukseni tuotetta, jota sen haluaisinkin olevan. Hommaa sotkee vielä se, että joskus vaikka olen tankannut (yleensä jostain vähän pienemmältä asemalta) 98E bensaa, pyörä käyttäytyy kuin olis tankattu 95E:tä. Vai onko silloin perstuntuma oikea ja huoltamoyrittäjä huijaa myymällä 95E:tä tai laimennettua 98E:tä hyvällä hinnalla
    Lainaa (kirin @ Heinä. 21 2007,12:40) kirjoitti
    Seuraava on todella tällaista "musta tuntuu juttua", johon oma järki sanoo, että ei voi pitää paikkansa, mutta, mutta...

Mulla on Bemari K12S ja siihen valmistaja suosittelee 98E:tä. Olen käyttänyt kaikkia 95Etä, 98E:tä ja muutaman kerran myös Shellin V-Poweria. Jonkinlainen elektroninen moottorinohjaushan ja ruiskutus tuossa pyörässä on, mutta en tiedä säätääkö sytytystä itsekseen bensan puristuskestävyyden mukaan.

Mutu havaintona olen huomannut, että kun käyttää 98E bensaa käy kone jotenkin "pehmeämmin", olisiko siinä hiukan vähemmän metallinen sointi ja tehot tuntuvat irtoavan koneesta ikäänkuin vaivattomammin. Huipputehojen suhteesta en osaa sanoa mitään, sellaisia en ole kokeillut. V-Powerilla käynti on edelleen aavistuksen verran pehmeämpää, mutta ero on kyllä 98E:hen hyvin pientä ja ei minusta enää perustele V-powerin selvästi kalliimpaa hintaa.

Osaako joku selittää tätä ilmiötä, vai onko koko homma vaan mielikuvitukseni tuotetta, jota sen haluaisinkin olevan. Hommaa sotkee vielä se, että joskus vaikka olen tankannut (yleensä jostain vähän pienemmältä asemalta) 98E bensaa, pyörä käyttäytyy kuin olis tankattu 95E:tä. Vai onko silloin perstuntuma oikea ja huoltamoyrittäjä huijaa myymällä 95E:tä tai laimennettua 98E:tä hyvällä hinnalla *
    Jos siinä on tarpeeksi puristuksia ja nakutustunnistin (säätää sytkää sen mukaan), niin varmaan huomaakin eron 98:lla ja 95:llä. Ja sama juttu 98 vs V-power, tosiaan jo ruttua on tarpeeksi, siis että alkaisi nakuttamaan 98:lla parhaalla ennakolla..

Sitä kyllä vähän epäilen, koska jopa 13.5:1 rutulla voi ajaa 98:lla ilman nakutusta. Esim oma pyöräni. Toki palotilojen ja mäntien muoto, nokkien ajoitus jne jne vaikuttaa tuohon nakutusherkkyyteen.

Osaako joku selittää tätä ilmiötä, vai onko koko homma vaan mielikuvitukseni tuotetta, jota sen haluaisinkin olevan. Hommaa sotkee vielä se, että joskus vaikka olen tankannut (yleensä jostain vähän pienemmältä asemalta) 98E bensaa, pyörä käyttäytyy kuin olis tankattu 95E:tä. Vai onko silloin perstuntuma oikea ja huoltamoyrittäjä huijaa myymällä 95E:tä tai laimennettua 98E:tä hyvällä hinnalla *
    Niin, tuossa K12S:ssä on puristus 13:1 ja kone on suunniteltu toimimaan 98:lla. Lisäksi siinä on mutkikkaat säätösysteemit, jotka käyttävät mittaustietoa hyväkseen. Olen kyllä pannut merkille samat asiat kuin 'kirin', eli käynnin pehmeyteen polttoaine vaikuttaa omassa K12R:ssä (Sport). 98:lla ajan yleensä, 95:ttä en ole edes kokeillut. Ja saksalainen sr-racing on mitannutkin 10hv erot parhaimmalla ja huonoimmalla bensalla tuollaisessa pyörässä. Edellisessä FZS1000:ssa en havainnut vastaavaa vaikutusta käyntiin tai muuhunkaan.
    Lainaa (hidas57 @ Heinä. 21 2007,14:47) kirjoitti

Osaako joku selittää tätä ilmiötä, vai onko koko homma vaan mielikuvitukseni tuotetta, jota sen haluaisinkin olevan. Hommaa sotkee vielä se, että joskus vaikka olen tankannut (yleensä jostain vähän pienemmältä asemalta) 98E bensaa, pyörä käyttäytyy kuin olis tankattu 95E:tä. Vai onko silloin perstuntuma oikea ja huoltamoyrittäjä huijaa myymällä 95E:tä tai laimennettua 98E:tä hyvällä hinnalla
    Niin, tuossa K12S:ssä on puristus 13:1 ja kone on suunniteltu toimimaan 98:lla. Lisäksi siinä on mutkikkaat säätösysteemit, jotka käyttävät mittaustietoa hyväkseen. Olen kyllä pannut merkille samat asiat kuin 'kirin', eli käynnin pehmeyteen polttoaine vaikuttaa omassa K12R:ssä (Sport). 98:lla ajan yleensä, 95:ttä en ole edes kokeillut. Ja saksalainen sr-racing on mitannutkin 10hv erot parhaimmalla ja huonoimmalla bensalla tuollaisessa pyörässä. Edellisessä FZS1000:ssa en havainnut vastaavaa vaikutusta käyntiin tai muuhunkaan.
    Ajelin nyt kesäkuussä Italian reissun samanlaisella pyörällä ja en kyllä pysty sanomaan että olisin huomannut mitään eroa 98-oktaanisen ja 100-0ktaanisen polttoaineen välillä.

Yksi tankillinen meni 95-oktaanisella kun muuta ei saanut ja en huomannut eroa siinäkään.

Koneen "pehmeäkäyntisyyttä" en ole kyllä koskaan tuntenut. Aika rumasti tuntuu käyvän 4-pyttyiseksi koneeksi.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
    Lainaa (Tylyttäjä @ Heinä. 21 2007,14:08) kirjoitti

Jos siinä on tarpeeksi puristuksia ja nakutustunnistin (säätää sytkää sen mukaan), niin varmaan huomaakin eron 98:lla ja 95:llä. Ja sama juttu 98 vs V-power, tosiaan jo ruttua on tarpeeksi, siis että alkaisi nakuttamaan 98:lla parhaalla ennakolla..

Sitä kyllä vähän epäilen, koska jopa 13.5:1 rutulla voi ajaa 98:lla ilman nakutusta. Esim oma pyöräni. Toki palotilojen ja mäntien muoto, nokkien ajoitus jne jne vaikuttaa tuohon nakutusherkkyyteen.
    Tuskin normaalilla nakutusanturilla varustettu pata osaa ottaa mitään hyötyä korkeammasta sopasta, kuin siitä mille se on speksattu. Se vaan myöhäistää, jos alkaa naulaamaan.

Erijuttu on sitten ionisaatio systeemit..

DUCATI is just the Italian word for Harley.
    Lainaa (kwak750 @ Heinä. 21 2007,17:31) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Heinä. 21 2007,14:08) kirjoitti

Tuskin normaalilla nakutusanturilla varustettu pata osaa ottaa mitään hyötyä korkeammasta sopasta, kuin siitä mille se on speksattu. Se vaan myöhäistää, jos alkaa naulaamaan.

Erijuttu on sitten ionisaatio systeemit..
    Meinasin nimenomaan sitä, että se saa täydet tehot korkeaoktaanisemmalla bensalla. Ja tehot putoaa jos ei ole oktaania tarpeeksi.

Siitä ei tietenkään ole mitään hyötyä, että lisätään oktaanilukua vaikka ei nakuta optimaalisella ennakolla.

Väittäisin että 9r:ni käy 98:lla paremmin kuin 95:lla. 98 vs V-power en ole huomannut eroa.

Se millä eron huomasi hyvin oli vm- 87 oleva Toyota Camry 2.0 i, johon kun tankkas 95:sta, niin tyhjäkäynti oli selkeästi huonompaa ja tehoherkkyys katos. V-poveria en valitettavasti kerinnyt kokeilla, kun auto meni jo aikoja sitten lunastukseen. Mutta 80 luvulla ajettiin vielä yleisesti 99:llä joten se olisi voinut pelittääkin hyvin V-powerilla.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  23.  
    Kawassani en ole mitään eroja polttoaineissa huomannut, sen verran on matalavireinen kone (VN 1500, kaasari).

Vaan autossani on tilanne toinen, kyseessä on siis isohko saksalainen V6- vaparibensakone, jossa moottorinohjausjärjestelmä nuuskii koko ajan missä mennään. Koneesta luvatut 200hv ilmoitetaan 98- oktaanilla, ja tankin korkki neuvoo tyhmempääkin tankkaajaa tekstillä 98/95

Muutamia tankkauskokeiluja (3 tankillista peräkkäin, jotta ehti varmasti sopeutua) viisaampana väittäisin, että 98-oktaanisella kulutus tippuu juuri riittävästi kompensoidakseen hintaeron.

Persdynoni ei kyllä mitään tehoeroa huomaa