Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    LT:n tuoreena ja vielä ohjekirjattomana omistajana kyselen, että mikä oli se lisäaine vaihteistoöljyyn ja kummaltako puolelta öljyntäyttötulppa löytyy? Olen harjoitusmielessä alakatteita hiukan avannut mutta en vielä tuohon ole törmännyt.

Kannattaako kardaaniöljynä käyttää jotain erityistä, tai onko syytä vaihtaa perän laakeri ihan ennakkomielessä?

Mistä -99:lle suomen- tai englanninkieliset käyttöohjeet, korjaamokäsikirjan löysin netistä.

Toukokuun lopulta kohta kymppitonni täynnä, meno maistuu! Järjestätte mokomat LT-treffin vaan samaan aikaan Hml-keskiaikamarkkinoiden kanssa, ensi vuonna parempi ajankohta, jookosta.

Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
    Lainaa (iku1 @ Heinä. 18 2007,20:08) kirjoitti
    LT:n tuoreena ja vielä ohjekirjattomana omistajana kyselen, että mikä oli se lisäaine vaihteistoöljyyn ja kummaltako puolelta öljyntäyttötulppa löytyy? Olen harjoitusmielessä alakatteita hiukan avannut mutta en vielä tuohon ole törmännyt.

Kannattaako kardaaniöljynä käyttää jotain erityistä, tai onko syytä vaihtaa perän laakeri ihan ennakkomielessä?

Mistä -99:lle suomen- tai englanninkieliset käyttöohjeet, korjaamokäsikirjan löysin netistä.

Toukokuun lopulta kohta kymppitonni täynnä, meno maistuu! Järjestätte mokomat LT-treffin vaan samaan aikaan Hml-keskiaikamarkkinoiden kanssa, ensi vuonna parempi ajankohta, jookosta.

Iku
    Lisäaine vaihteistoöljyyn? Mnää moiseen vielä törmännyt, mutta mulla onkin vielä sen verran tuore peli kun tuon vasta keväällä - ei vielä kaikkea ole kerennyt oppimaan. Ehkä nää kokeneemmat tietää?

Öljyntäyttö on oikealla puolella.

Kardaaniöljyllä varmaan tarkoitat peräöljyä? Jenkkifoorumeillahan (www.bmwlt.com) asiasta hartaasti ovat vääntäneet. Itse oon aina Puimureiden perissä käyttänyt normiöljyjä. Toi Pozo vissiin vaihtoi perslaakerinsa varotoimenpiteenä ennen jenkkireisua. Itelläkin on käynyt mielessä ennakoivana huolto-/varotoimenpiteenä tuo teetättää ja vaikka talvella vaihdattaa kun on reilut 70tkm alkuperäisellä rullattu.

Ite sain radion käyttöohjeet uunituoreena liikkeestä noita pyytäessäni. Tiedä saako myös pyörän ohjekirjaa - kysy. Jos et muualta ohjekirjaa saa, niin kerro - voin skannata.
    <p>2002-2014</p>
    Juu, se vaihdeaskin täyttötulppa löytyy tosiaan sieltä oikealta puolelta kun otat irti sen jalkajarrun kilpiasetelman ja käännät sitä vähän syrjään. Semmoinen isohko proppu, jossa kuusioloavaimen reikä keskellä.

Ja ei niihin öljyihin mitään lisäaineita tartte syöttää, en ainakaan ole kenenkään semmoisia kuullut käyttävän. Tälläkin palstalla on noista öljyistä jaeltu viksuja neuvoja vanhempien puimuristien toimesta. Selaa vähän alaspain niin sieltä varmasti löytyy.

Sen verran korjausta tuohon C-A-D:in kommenttiin, että en vielä ole (65 tkm) vaihtanut perälaakeria. Sen sijaan kuljetin sitä mukana siellä jenkkireissulla samalla periaatteella kuin otetaan sontikka mukaan, eli ehkäisemässä sadetta / laakerinhajoamista. Hyvin toimi.
    Olen tässä elellyt toivossa, että oma moponi (valmistettu 12/03) olisi jo sitä sarjaa, jossa valmistaja on päässyt käyttämään uuden valmistajan laakereita enkä siis vielä ole sen osalta hötkyillyt. Silloin tällöin kuuntelen stetoskoopilla sen rahinoita ja öljyt vaihdan noin kympin välein ja koetan tihrustaa tyhjennyspropun magneetista jotain ylimääräistä metallinsilppua, jota ei onneksi ole vielä ilmennyt.

Jotkut ovat vaihtaneet / vaihdattaneet perälaakerin ennaltaehkäisymielessä jossain km-lukemissa, mutta sekin on vähän semmoinen riskibisnes. Jos vaihtoa ei osaa tehdä riittävällä ammattitaidolla on vaarana, että uusi hajoaa aiemmin kuin vanha hyvin toiminut olisi tehnyt.

Radiomanuaali on mulla jopa suomenkielisenä, jonka saat kyllä kopioida samoin kuin muutkin manuaalit, jos tarviit.

t. pozo

-04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
    Hankin Shellin Transaxel 75-90 GL-5 vaihteistoöljyn. Muistelin tällä palstalla jonkun laittaneen jotain lisäainetta ja todenneen että vaihteiden loksahtelu väheni (loppui). En vain löytänyt kyseistä kommenttia enää, olisiko ollut vähän OT-ketjussa.

Kiitos manuaalitarjouksesta

Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
    Minä kannatan sitä koulukuntaa joka vaihtaa peränlaakerin ennakkohuoltona.
    Kokemuksesta voin sanoa ei ole kiva tilanne kun losottaa muulilla pitkin autobaanaa ja perän laakeri kilahtaa, siinä ei kerkiä katsomaan mitä taikka ketä tulee perästä kun koittaa saada muulin vauhdin jotensakin hallittavaksi ja päästä parin kaistan läpi pientareelle.
    Minulle ainakin tuli huoltokirjaan kohta 50t välein vaihda perän laakeri tai vaihdata. jos et vaihda vaihda pyörän merkkiä.
    Minulla meni perän laakeri torstaina keskellä Tukholmaa , olimme juuri kääntyneet E4:lta Kapellskäriin johtavalle E18 tielle iltapäivän ruuhkassa kun aloin kuulemaan outoa jurinaa, joka miltei hukkui muun liikenteen meluun, kohta tunsin jo värinän ja heti perään tärinän ja eikun vauhti pois ja pientareelle. Koko peräpää öljy sumun sotkema jne.
    Nackan BMW Center ja Stefan Sjöstedt olivat paikalla n. puolessa tunnissa kärryn kanssa ja pääsimme pajalle, osia ei vain Tukholman kokoisesta kylä pahasesta löytynyt, olisi mennyt ensi tiistaihin saakka korjaus, joten toin pyörän BMW Centerin avustamana (kärryllä satamaan)Suomeen Ja Hans Stolppe ystävällisesti auttoi saamaan osat ja korjauspaikan ja pyörä saatiin perjantai iltapäivällä valmiiksi ja matka jatkumaan. Kiitokset näin julkisestikin Hansille samoin Aaltosen Penalle ja TR_Pyörän Rissasen Tapsallle. Kilometrejä ehti kertyä 53600. Onneksi ei sattunut Saksassa autobahnilla tai Itävallassa, josta vaimon kanssa olimme palaamassa.
    Heti maanantaina minultakin lähtee tilaus vara laakereista ja stefasta, koska niitä ei näy olevan merkkiliikkeissäkään hylly tavarana, ei jää korjaus enää ainakaan osien puutteesta kiinni
    Lainaa (jowin @ Heinä. 22 2007,02:05) kirjoitti
    ...osia ei vain Tukholman kokoisesta kylä pahasesta löytynyt,
    Morjens vaan ja osanottoni tuon LT-taudin iskemisen johdosta. Tuolla jenkkien LT-foorumilla ovat kohtalotoverisi ottaneet käyttöön signeerauksen "I'm a 4 percenter" tarkoittaen päässeensä siihen keskimääräiseen 4% porukkaan, joilta perä pettää alta. Kuulemma tuo termi on yleisemminkin käytetty jonkin poliittisen / yhteiskunnallisen suuntautumisen yhteydessä, mutta se vitsi ei ole ainakaan minulle vielä auennut...

Yhtä kaikki, tuo varalaakerin löytymättömyys on taas yksi signaali siitä, että tehdas / maahantuojat eivät kertakaikkiaan ole ottaneet vakavasti tuota LT:n yleisintä vikapaikkaa. Ja kun sama perämutikka paskoine laakereineen on käytössä monissa muissakin malleissa, jotka nekään ei ole ihan murheettomia on varastojen optimointi näiden osien kohdalla jo lähes rikollista meininkiä...

Sen kyllä ymmärrän, jos huomenna uutta vaihdelaatikkoa kysellessäni minulle sanotaan, että "ei just nyt löydy hyllystä, pitää tilata". Saapas sitten nähdä kauanko menee...

t. pozo

-04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
    Lainaa (jowin @ Heinä. 22 2007,02:05) kirjoitti
    Onneksi ei sattunut Saksassa autobahnilla tai Itävallassa, josta vaimon kanssa olimme palaamassa.
    Vai olisiko sittenkin ollut parempi, jos tuo ikävä tapaus olisi sattunut lähempänä BMW:n synnyinseutuja...
    LT:stä ei ole kokemuksia, mutta Gessun perälaakeri päätti kolmisen vuotta sitten hajota Itävallan-Saksan rajoilla. ADAC hoiteli hinurin ja pyörän lähimmälle merkkipajalle Saksan puolelle, jossa työn alle heti seuraavana aamuna (osat hyllyssä) ja vielä aamupäivän puolella matka etelää kohti saattoi jatkua.
    Epäilen siis, että tuo varaosien saatavuus Bemariin on jonnin verran parempi saksanmaalla.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
    Juuri näin joku toinenkin sanoi, ei olisi tarvinut osia odotella ja kun on keskeytysvakuutus, olisi vak. yhtiö mielellään maksanut yön tai kaksi hyvässä hotellissa, olisi se maksanut Tukholmaankin, mutta rouvalla oli kiire hillan poimintaan pohjoiseen, niin katsoimme em. menettelyn loppuloman ajoitusten kannalta paremmaksi. Meillä oli sovittu, että viimonen viikko vietetään sääskien seurassa hillasuolla eikä missään hotellissa laiskottelemassa.
    Itse laakeriasiaan: Tukholman asentaja sanoi, että heillä perälaakerivaurioita on 3-5 vuodessa, mutta Malmön seudulla on enemmän. Arveli johtuvan siitä ,että siellä on Saksassa käviöitä monikertaisesti heidän alueeseensa verrattuna.
    Omin silmin laakerin nyt nähneenä, en ihmettele enää vaurio mahdollisuutta, minusta se on suhteellisen suuri halkaisijainen, mutta halkaisijaansa verrattuna aika ohut ja jotenkin hentoisen oloinen. No minulla vertailukohtana ovat raskaassa kalustossa käytettävät laakerit, mutta voisi kuvitella sen jonkin verran "elävän", joka sittten rasittaa sitä ja lyhentää laakerin teoreettista max pyörimisikää.
    Meille sattui vielä Sakssaan ?37 asteen helteet, eikä se ainakaan jatkanut laakerin ikää. Vaikka eihän tuokaan lämpö ole vielä juuri mitään esim. Pozon ameriikan raiteilla ajamaan lämpöön ja matkaan ja sekin kesti
  10.  
    Aika samoissa kilometrilukemissa meni meidänkin muulistakin se perän laakeri, tarkaan en muista mut kilsat oli 53-54t välissä.
    Tuuria oli kun hajosi lähellä munchenia saatiin paikalliselle bmw pajalle iltapäivällä ja aamulla 10 maissa menin kyselemään kuulumia, seillähän muuli oli jo kengitettynä pihalla ja odotti ratsastajiaan.
    Ostin kyseisen pyörän saksasta viime syksynä ja niksmanni lupasi 12kk takuun ja perskutarallaa toimihan se takuu, jouduin maksamaan osista 10% työt meni kaikki takuun piikkin, kustannukseksi jäi 21 ecua, koko paska olisi ollut 275 ecua.
    Mitä laakerin vaihto töineen tulee suomessa maksamaan??

nim.merk. tahtomattaan 4% kerhossa