Eihän siellä muuta pakollista tarvita kuin kypärä, ainakaan lain mukaan " Aatun " maalla.
Tuossa viime keväänä yks niku oli ajellut ipposen alasti prätkällä. Polizei pysäytti ja antoi sakot kun kypärä puuttui.
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
Italiassa keväällä joku paikallinen skootterikuski oli tipauttanut avaimensa satulan alle, ja ehti painaa satulan kiinni, ennenkuin huomasi. Eipä ollut meistäkään apua, kun siinä helteessä ei jaksanut alkaa sen mopoa purkamaan. Eikä meillä olisi ollut kummoisia työkalujakaan. (seli seli...)(Il_duce @ Heinä. 23 2007,14:01) kirjoitti
Eli vara-avain. Ja aito rekisteriote, ei mitään kopiota.
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Pakollisia taitaa olla aika vähän. Ajovarusteet, bensaraha (luottokortti) ja passi riittää, jos ei ole edustusmatkalle menossa.(Il_duce @ Heinä. 18 2007,12:08) kirjoitti
Minun pyörässä on työkalupussi, ja se sisältöineen kulkee aina mukana.
Muutoin yritän ottaa mukaan vain sellaista, mitä oletan käyttäväni matkalla ainakin kahdesti.
Jos rengas puhkeaa, on siinä paljon muutakin vitutusta kuin pelkästään puuttuva spraypullo. Ja jos pullo on mukana, vituttaa sen viemä tila.
Paperit menee pieleen tilaan, ja niitä on tarvittaessa vaikea korvata muulla. Vara-avaimet on jo siinä rajalla, makuasia kuka haluaa ottaa riskin että pitää rikkoa lukko.
Teltan saa korvata majatalo, euroopan turneen budjetissa majoitukset ei ole se suurin kuluerä.
Mutta vaimoa ei mahdu tankkilaukkuun, joten se lienee paras jättää kotiin, ja varata vapautuva tila vaikkapa tuliaisjuomille. *![]()
Heijastinliivi on Autoliiton mukaan pakollinen varuste henkilöautossa Belgiassa, Espanjassa, Italiassa, Itävallassa,
Kroatiassa, Montenegrossa ja Slovakiassa. Saksalaiset kollegat kertoivat, että Itävallassa sen puuttumisesta on sakotettu motoristejakin! Päällä ei toki tarvi olla, mutta mukana.
Mistäs sais sellasia liivejä mitkä kestää olla ajossakin päällä? Yks mainosliivi oli päällä mutta siinä ei ensinnäkään tarrat pitäny joten siitä tuli nopeesti viitta. Sitten kun laitto hakaneuloilla kiinni niin neulojen kohdalta ja saumoista rupes repeämään.
990 adv, VF750F, ZX-12R
Eikä sekään ole pakko, jos kuolee mielellään.(kawabata @ Heinä. 18 2007,17:31) kirjoitti
Matkalle mukaan: Rahat, visa/masteri, vaihtovaatteet ym. Hammasharja ja tahna, shamppoot ja saippuat, käsienpesupyyhkeet, työkaluja, paikkapullo, makuupussi?, kuormaliinat (kevytmalli), lääkkeet jos tarvii, laastarit, kävelykengät.
Ja pois tullessa huomaat, että tälläkin kertaa oli roinaa mukana enemmän kuin olisi tarvinut. Kaikkiin akuutteihin ongelmiin kyllä kannattaa varautua. Ja jos on ketjupyörä, niin ehdottomasti pari ketjulukkoa. Itellä on kaksi kertaa ketjut menny poikki. Ei enää. Nyt on akselivetoinen.
GHOSTWRITER
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta itellä on ollu reissuilla aina tapana pakata mukaan vanhoja huonokuntoisia kalsareita+sukkia ja päivän päätteeksi nakata likaiset roskiin. Kassit kevenee (?!?) ja tilaa tulee mukavasti lisää laukkuihin. Sama homma t-paitojen kanssa. Yhdet farkut ja siistimpiä paitoja+tennarit, niin kehtaa kaljallakin käydä.
Nahkat päälle ja gore-takki+sadeasu ja kuivat hanskat laukkuun, niin niillä pärjää. Hyvä alusasu x2 (windstopperi ja tavallinen urheilukerrasto) menee pieneen tilaan.
Renkaanpaikkausvaahto on hyvä olla olemassa kans. Ja ketjurasva.
Energiapatukoita ja pari mikropizzalättyä laukkuun, niin voi tarvittaessa haukata jotain kun nälkä yllättää. Ja juotavaa kans kannattaa olla. Viimeksi meillä tosin oli Trangia mukana ja kuivamuonaa.
Jos aikoo jossain leirintäalueilla yöpyä, niin ei tarvi pakata telttaa/makuupussiakaan mukaan.
Ja kamera tietysti on aivan ehdoton!
Edit. Niin ja noi käsienpesukosteuspyyhkeet on loistavia.
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Green Card kannattaa olla mukana, sen verran komeita kenttiä tuolla Euroopassa. Caddiemaster ei päästä väylille ilman...(Skeleton @ Syys. 19 2007,19:43) kirjoitti
VIIKON VINKKI . Osta HONDA matkapyörä, niin tarvitset vain passin visan ja käteistä.
...muuten kaverilla oli t-paidan texti...
If HD makes aeroplanes, would you fly it.
..tuli jotenkin hyvä mieli
Ei pakollista, mutta mulla on ollu tapana ottaa valokopiot rekisteriotteesta, green cardista, laivalipuista, passeista ja ajokortista. Saattaa helpottaa kummasti, jos moiset jostain syystä katoavat / varastetaan.
Niin, Bemussa on sellanen säilytyskotelo penkin alla ja siellä näitä kopioita säilytän. Eivät katoa ainakaan taskuvarkaan matkaan..
Ai niin ja se pakollinen = navigaattori
Siis ihan oikeasti, ilman navigaattoria en enää lähtisi. Kokemuksia on niin ilman, kuin navigaattorin kanssa ja jos tykkää yhtään pienempiä teitä reissata, niin onpahan kerrassaan oiva laite. Ja muutenkin, eli löytyy huoltoasemat ja majapaikat todella kivuttomasti.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tossa saattaa olla vähän liikaan mun parin litran tankkilaukkuun..(teme77 @ Loka. 03 2007,16:55) kirjoitti
Honda tekee varmaan ihan persoonallisia ja kivoja... ...agrigaatteja... ;)(lalli @ Loka. 06 2007,17:33) kirjoitti
...t-paita humoristinen
Saako noihin moponaveihin jo jotain Romanian, Moldovan jne. karttoja? Mulle oli pari vkoa sitten Portugalissa Mion perus navigaattori ja se oli lähes hyödytön, kun kynti peltoa lähes kokoajan... Italiassa sama laite pelas kyllä ihan mainiosti.(J@ck @ Joulu. 13 2007,12:41) kirjoitti
Jos Sjaak Lucassenia meinaat, niin kyllä oli ärrä ykkönen aika tiukasti pakatun näköinen.(jaket @ Heinä. 19 2007,19:42) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Ei varmaankaan vielä saa, ainakaan kaikkiin entisen Itä-Euroopan maihin.(Il_duce @ Joulu. 23 2007,18:36) kirjoitti
Viime kesän reissulla Zümon alkuperäisasennuskartat toimivat kuitenkin täydellisesti länsimaissa ja ainakin Slovakiassa ja Tsekeissä. Entisistä sossumaista Slovenia ja Kroatia jäivät vajaiksi, päätiet ja isommat kaupungit oli kuitenkin navigointikelpoisia. Eestistä näyttäis olevan Tallinna ympäristöineen kunnossa, mutta muuten näkyy vain päätiet.
Eipä tuo hyödyttömyys liene navigaattorista ole kiinni, vaan enempi käyttäjästä. Kartastopäivityksiä on varmaan valmistunut viime kesän jälkeen ja niitä saanee ymmärtääkseni kaikkiin navigaattoreihin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ajopaperit, rahaa ja ajokamppeet plus sadevehkeet. Lääkkeet ja
hek.koht. hygieniaa varten tavarat kuten hammasharja ja tahna.
Siinä se .. jos mannereuroopassa pysyy, niin se ei ole mitään
erämaata ja kaupoista saa halvalla kamaa vaikka kuinka ...
Periaatteessa näin:
"Hyvä matka tehdään niin, että otetaan kaikki ne kamat, joita
kuvittelee tarvitsevansa ja tarpeellinen määrä rahaa. Sitten
vähennetään kamat vähintäänkin puoleen ja lisätään rahamäärä
kaksinkertaiseksi."
Ainakin minulla on ollut joka ikinen kerta aivan liikaa kamaa mukana.
En ole oikeasti tarvinnut puoliakaan niistä.
Tuossa kuvassa näkyvässä pussukassa oli kaikki mitä
Gibraltarinmatkalla saattoi tarvita ja siinäkin oli ihan
oikeasti puolet liikaa.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Sepä siinä just on, kun ne kaikki kivat tiet on just niitä pieniä polkuja.. Navigaattori on hieno keksintö ja mukaan mahtuu ainakin toiseen pyörään, mutta tom tom ja mio ovat jättäneet toistaiseksi niin paljon toivomisen varaa, että paperikartat on tuolla itäblogissa oltava. Ehkä ensi vuosi on parempi..(J@ck @ Joulu. 27 2007,09:58) kirjoitti
Ehkä se oli sitä käteistä sitten..(Moto guzzi @ Joulu. 23 2007,18:43) kirjoitti