Suomen suvessa kun osaa tuota sadettakin pukata.Millainen sadeasu on osoittautunut hyväksi ja toimivaksi? Merkkiä/mallia ja ostopaikkaa, kiitos. Pitkillä siirtymillä reilummalla sateella varmaan kaikki kangaspuvut jonkin verran päästää vettä läpi vaikka kuinka on gore-texia ja hiporaa sun muuta, vai olenko ihan yössä?
En osaa sanoa eri sadeasujen hyvyydestä, mutta toimiva "gore"-puku ei päästä vettä läpi. Kyllähän se sateessa ajettaessa saattaa tuntua pidemmän päälle hieman kosteannihkeältä myös puvun sisältä vaikka ei vettä läpi päästäisikään.(JPL-1 @ Heinä. 11 2007,10:27) kirjoitti
Jos erillistä sadeasua hamuaa matkalle, niin sitten kyllä kannattaa laittaa nahka-asu perusvaatetukseksi. IMHO
PS. MP maailmassa, numerossa 04/2007 on sadeasujen vertailu ja toimituksen valintana oli IXS Orca.
Huono tie, parempi mieli
Tämä keskustelu sattuikin juuri sopivasti, koska tarvitsisin myös asun, jonka voi "helposti" vetäistä nahkojen päälle ja jolla uskaltaisi lähteä lappiakin kiertämään![]()
Onko porukalla jo kokemusta tästä Ixis Orcasta? Tästähän oli aikaisemmin keväällä jo juttua... Eli pitääkö vettä, onko helppo pukea, aiheuttaako hankaluuksia hihoissa jne jne...??
Suzuki B-King (white edition)
exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
Prismasta ostin mikä-lie puku. Makso 60 eur (tarjouksessa 30 eur) ja hyvin pitää vedet ulkopuolella.
Työmatkaa noin 100 km/päivä VT 12 ja rekkaliikenne on kova joten sitä vettä tulee joka suunnasta ylhäältä, sivuilta ja jopa alhaaltapäin. Kertaakaan ei ole farkut märkänä ollut. Mahtuu kivasti muovikassiin kun ensin "humpsauttaa" sadekledjut kuivaksi.
Kuivuu tosi nopeasti (ohutta "juttua") ja menee pieneen tilaan![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
louisilta probiker tai vastaavan valmistajan sadepuku. pitää vettä, on kohtalaiset tuuletuskanavatkin, kevyt ja menee pieneen tilaan. testailin päällepukemalla kymmeniä erilaisia hannoverin louisilla ja valitsin tuon itselleni sopivimman ja parhaalta tuntuvan. hyvä on ollut. nyt tänä kesänä sille on käyttöä jatkuvasti. taskuja on myös paljon ja erilaisia hihakiristimiä.
nahka-asu peruspukimena ja tuollainen sadeasu on monesti paras suoja vaikeissa oloissa. kylmälläkin sadeasu toimii tuulijarruna nahkan päällä vaikkei sataisikaan. gorea käytän sitten vain kylmillä keleillä ja vähäsateisilla. pitemmän päälle erilaiset goreasut menettävät vedeneristystehoaan. pari kesää käytetyt gorehousut ovat kuin mitkätahansa talvihousut. aina on perse märkiönä, jollei sateesta, niin hikoilusta.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Mulla on Stormin kortsupuku on ajanut asiansa hyvin.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Lidlistä pari kevättä sitten halvalla ostettu ja hyvin on pitänyt kosteuden ulkopuolella kun on huolellisesti suljettu. Sateella yleensä vielä niin viileä, ettei edes hikoillut. Taitaa noissa kortsuissa olla erot lähinnä pukeutumisen helppoudessa. Toisaalta ei ole kertaakaan matkalla tarvinnut pukea kun seuraillut säätietoja.
Kävin myös kokeilemassa Stormilla useita sadepukuja ja matkaan tarttui Dainesen yksiosainen. Ihan hemmetin tuskainen pukea päälle/pois mutta silti helpoin kokeilemistani. Koot noissa on ihan ihmeelliset. Olen itse apaut M kokoa niin puku oli pakko ottaa XXL että sen sai vedettyä päälle. Edes XL koolla ei pystynyt kunnolla istumaan ajokamat (dainesen kangaspökät + Nexon nahkatakki) alla.
Yhden reissun olen tehnyt sadeasun kanssa melko reippaassa sateessa ja kyllä se ihan asiansa ajoi.
Asu kulkee siis vaan varoiksi mukana ja muuten on goret sadepäivien varalle.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Itse ostin matkan varrelta Sweitsistä Ixs:n puvun ja pitkävartiset sadehanskat sen jälkeen kun olin goret päällä kastunut edellisenä päivänä. Mitkään muutaman vuoden vanhat goreteksit eivät pidä, kun 3 tuntia lotuuttaa vettä ihan huolella.
Ixs on tosi hyvä; helppo pukea päälle (3 XL, kuski 196 cm) ja pitää taatusti joka paikasta, kiristykset kaulalla ja hihan- ja lahkeensuissa helppoja ja pitäviä. Hinnasta ei mitään muistikuvaa, mutta vaikka olisi mitä maksanut, se olisi unohtunut seuraavien päivien aikana, kun ajeli koko päivän vesisateessa ja oli ihan kuivana vielä illallakin.
Just kävin vaihdattamassa takagumeksen ja ostin samalla IXS:in sadeasun, pari vuotta vanha ajopuku falskaa juuri kriittisimmästä paikasta eli juurikin tuolta privaattiosastolta (kuten tuolla toisessa topicissa tuli avauduttua...). Kyllä ne sen 60€ siitä veloittivat mutta onhan se huomattavasti halvempi investointi kuin uusi ajopuku.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
En tiedä minkälaisia Gore-texasuja teillä oikein on jos ne vuotavat. Kyllä Gore-tex materiaalilla vuorattu asu vettä kestää vaikka koko päivän sataisi. Itsellä 9v vanha Yoko ja on nähty yhdessä tuulet ja tuiskut. Edelleen pysyy vesi ulkopuolella. Jos sadesuojaus on toteutettu jollakin muulla kuin Gore-tex kalvolla, niin ehkä sitten voi vuotaa, mutta sehän ei silloin Goreasu ole. Rukkakin antaa 5v takuun Gore-tex puvuilleen.
<a href="http://www.eurobiker.fi/thumb.php?src=%2Fwww%2Fwww.eurobiker.fi%2Fhtml%2Fe m_files%2FshopImages%2F00493_02.jpg&hmax=650&wmax= 750" target="_blank">Monsoon sadetakki
</a> Tilasin Eurobikerilta muuta ja otin samalla tuollaisen.
Olen erittiäin tyytyvänen tuohon ja hintaa vain 39,00€.
+1(Motoristi @ Heinä. 11 2007,18:41) kirjoitti
Tuo IXS näyttäs olevan Duellin maahantuoma ja listahinta 62 egee. Linkki Duellille
Itsellä on muuten Louisilta tarjouksesta ostettu kaksiosainen sadepuku. Taisi maksaa 25...30 neuroa. Kerran olen takkia käyttänyt sateella ja oli ihan toimiva.
Huono tie, parempi mieli
Itellä ainakin MP-asun Advance, ja eipä tuo ole juu mitään gorea vaan joku aquacontrol systeemihän on kyseessä. Mutta gorea tai muuta, kyllä puvun täytyis kestää siitä huolimatta vesitiiviinä pitempään. Vaan nuissa sadeasuissahan on se hyvä puoli kyllä että varsinkin telttaretkeilyä harrastaessa on pelkkää plussaa jos puku on kuiva kaikinpuolin, hankala on meinaan kuivatella nuotiossa(Motoristi @ Heinä. 11 2007,18:41) kirjoitti
![]()
Minulla on myös tämä Dainesen, mutta kaksiosainen sellainen. Asu ei missään nimessä ole helpoin päälle puettava, jonka vuoksi sitä IXSin kokoasua mietiskelin ja nyt kun lappiin pitäisi viikon päästä suunnistella. Mutta toisaalta jos laittaa asun päälle hyvissä ajoin, niin eiköhän aja asiansa(SamiN @ Heinä. 11 2007,17:13) kirjoitti
Reilu vuosi takaperin ko pusakka maksoi maltaita verrattuna näihin "toimiviin" sellaisiin, joten kai sitä pitää sitten vielä hetken käyttääkin
![]()
Suzuki B-King (white edition)
exät: R1200GS Rallye, K1300R, GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
Itse kävin hakemassa Stormilta Dainesen kaksiosaisen. Koitin kanssa ensin haalarimallia, mutta totesin, että sitä on jo täysin märkä ja kypsä kun sen saa päälle. Tuossa kaksiosaisessa saa lahkeet auki sivuilta vyötäröön asti, mikä helpottaa pukemista aika lailla.
Ja tosiaan piti ottaa aika paljon isompi, mitä oli ajatellut. Suunnilleen m-koon kaveri kyseessä. Takkiin riitti L-koko, mutta housut piti ottaa XL:ää, että mahtui polvipalatkin alle. Hyvin on vettä pitänyt eikä lepatakaan yhtään niin paljon kuin olisin kuvitellut. Niin ja hintaa jäi noin 95e.
YZF600R Thundercat 1998 -> CBR600RR 2006
"Value your freedom, or you will lose it, teaches history. 'Don't bother us with politics', respond those who don't want to learn." -Richard Stallman
Tuon IXS:n kanssa ei sitten kannata hirveästi irrotella tuolla tiellä. Tai pian huomaat että sulla on sadehaalarin sijasta viitta.![]()
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Mulla on Louisin "joku" malli. Pitää jonkun verran kosteutta ulkopuolella, ja osan sisäpuolella. En suosittelis.
Mun Rukka goret ei ole koskaan pitänyt sadetta, siis pientä kyllä, mutta kun vettä tulee reippaasti, niin läpi menee. Reissussa näin kaverin, jolla oli MP-asun gore. Sama vika, reippaassa sateessa täysin kalsarit märkinä, siis sateesta.
En sitte tiedä mikä gore on vesitiivis.
Täällä nykyisin Saksasta Pololta ostettu kaksiosainen Road-malli. Pitää veden niin, että 300 km kaatosateessakin on menty sen puolesta kuivana. Helppo pukea nahkojen päälle. Enkä ole kahdessa kaudessa saanut sitä mistään kohtaa rikki. Edes puntteja en ole onnistunut putkissa polttamaan.
Molemmat osat tulevat lisäksi kätevissä pienissä kankaisissa kuljetus/säilytyspusseissa.
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Musta ainakin tuntuu että kaikki goret sen veden päästävät läpi jossain vaiheessa. Itse ainakaan en ole löytänyt muuta hyvää konstia pysyä kuivana, kuin nahkat, joiden päälle sitten sadeasu.(R2-D2 @ Heinä. 12 2007,12:23) kirjoitti
Nuo jotka väittävät että goret pitävät veden, taitavat ajaa sen 2.5m2 kokoisen tuulisuojan takaa sitä puimuria..![]()
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Juuri noin, +1 tuolle. Jos olet ollut ostavinasi gore-puvun ja et pysy siinä kuivana, sinua on todennäköistä ns. vedetty höplästä. Oikealla kalvolla ja oikein tehty gore-puku pitää veden ulkopuolella pidemmänkin sateessaolon ajan. Jäljitelmät ja kopiot on asia erikseen. Tässäkin pätee vanha viidakon sanonta että hyvää saa harvoin halvalla.(Motoristi @ Heinä. 11 2007,18:41) kirjoitti
No eihän sitä ny kustomilla ainakaan(gold @ Heinä. 12 2007,11:34) kirjoitti
![]()
Enpä tiedä mikä paras mahtaisi olla, mutta vetskareistahan ne
vuotavat, jos vuotavat. Hihan ja lahkeiden suut pitäisivät olla
"tiukat". Ehdottomasti kannattaa laittaa sadeasu päälle ENNEN
sadetta eikä vasta sitten, kun sade on jo alkanut.
Olen sanonut ennenkin, että sade EI ESTÄ ajamista mitenkään,
mutta on se vaan kaikella tavalla kurjaa .. ja ihan kurjinta on
sitten, kun on kastunut ihan märäksi ja alkaa tulla oikeasti KYLYMÄ.
Jos pari kolme päivää ajaa yhtämittaisessa sateessa
niin taatusti alkaa olla kamppeet nahkeana kosteudesta vaikka
olisi melkein millaiset rytkyt tahansa sateiden varalta.
Roiskevettä tai muutaman tunnin tihkua kestävät melkein
kaikki rytkyt .. oikea sade onkin sitten ihan eri juttu .. siis
sellainen, joka vie sillatkin mennessään. Kamppeiden
kuivatuskin vie jo muutaman päivän vaikka poutaantuisikin
... ei kivaa ..
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Antaako valmistaja muuten gorelle vastaavia vesipilari lukuja kuin nämä teltan valmistajat materiaaleille. Ajelin viime viikonloppuna vesisateessa muutama sata kilometriä nakupyörällä ja välillä rystysiin jopa koski kun tuli niin napakoita pisaroita. Eli onko mahdollista, että gorekin päästää veden tihkumaan läpi kun paine nousee. Siis lopussa matkaa hanskat olivat sisältäkin nihkeän koesteat.
Wicked *
Mulla on kokemusta reissa-kalvosta. Pitää kyllä vettä vaikka seisois päivän suihkun alla. Lienee kyseinen kalvo tavallista muovipussimuovia. Kun hengittää yhtä hyvin.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Mikähän olisi sitte hyvä?(jokao @ Heinä. 12 2007,13:51) kirjoitti
Rukka ja MP-asu ei ole sellaisia hyviä ja vedenpitäviä, joten ne on jäljitelmiä?
Ehkä ei kannattaisi laittaa Rukkaa ja MP-Asua samaan gategoriaan. Hintaerokin sen jo kertoo. Halvalla ei voi hyvää pukua saada, semmoisen takana on lähes poikkeuksetta halvat materiaalit ja halpa työ. Kalliita materiaaleja kun ei kannata pilata hutiloidulla työllä - ja jos säästetään materiaaleissa, ei ole järkeä teettää pukua kalliilla työvoimalla. Jos laatua etsii, kyllä Gore-Tex edelleen on jonkinlainen tae siitä, sen takaa Goren tiukka laadunvalvonta.
IXS on menossa kolmatta vuotta ja jos vuotaa, olen itse tössinyt päälle laitossa, vetoketjun suojan kanssakin oltava tarkka, mutta: fantastinen ostos! Loistava laatu, olen ollut tosi kiitollinen -meinaan sadetta ja kilometrejä on piisaannu.
...ja sit; IXS'in saappaan suojat: Täysin paskat! Säilöö veden sisäpuolelle. Älä hukkaa rahojasi!![]()
... jotain piti muistaa
Pystytkö antamaan lisää tietoa? Mistä Prismasta ja minkä merkkinen asu?(Kawa LTD @ Heinä. 11 2007,12:51) kirjoitti
Mitä kävin kattomassa, niin Prismassa oli vaan Rukkan pukuja mallia "silakanpyytäjä" ja hintaa enemmän kuin ihan oikeilla mp-sadeasuilla.
Suo, kuokka ja Suzuki
IXS:n sadeasu löytyy täältäkin. Ei mikään helpoin pukee mutta kyllä se nahkojen päälle menee ihan ok. Toistaseks on vedet pysyny ulkopuolella. Tympiähän se on tuommosta kortsua alkaa keskenkaiken kiskoon niskaan.. suojaa hyvin, mut mukavampi ajella ilman![]()
Tässä mallia allekirjotuksiin.