Oma idolini -70 luvulla oli Jarno Saarinen, tuo omasta mielestäni kaikkien aikojen paras RR-kuski ja muistaakseni ensimmäinen suomalainen Gp-maailmanmestari. Samoihin aikoihin palkintosijoille nousi myös Teuvo Länsivuori. Jostain syystä Jarno oli minulle se number oneja oli vielä niin komeakin. Silloin nuorena päätin isona hankkia Kawasakin, jota Jarnokin ajoi....enpä sitä kuitenkaan koskaan ostanut, nyt ajelen Gileralla. Tosin tuon alkuinnostuksen ja ekan mopon ostamiseen kului ihmisikä! Tallella on vieläkin iso kasa kellastuneita lehtileikkeitä Saarisesta ja Länsivuoresta. Voi sitä murheen päivää
, kun Saarinen kuoli
kilpailuissa Monzan (?) radalla. Mitähän kuuluu Länsivuorelle tänä päivänä?
Muita GP-sankareita, joiden merkitys moottoriurheilulle on ollut suuri, on italialainen hurmuri Giacomo Agostini. Hänen uraansa seurasin myös tiiviisti. Montakohan GP-voittoa Agostinille kirjattiin?
Muita.......
Aikuinen nainen nexusti
Tepi Länsivuori ajaa ensi kesänä kaikkien kehumaa ja suosimaa Ducati-cuppia.(Trinity @ Huhti. 07 2007,17:28) kirjoitti
Aiempina vuosina ajeli vanhemmilla rallipyörillä museokisoja euroopassa.
Edit: ja ite kysymykseen, ei muita kuin Saarinen ja nykypäivänä Valentino Rossi on parhaiten muistissa.
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
Sukisukimies
Kävin lähes joka vuosi Imatralla katsomassa ajoja, mökkimme on naapurikunnassa.
Kork Ballington jäi mieleen noiden muiden lisäksi.
-Sergei-
P.S. Renzo Pasolini on kanssa osa Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Eddie Lawson
RR maailmanmestari 500 luokassa 86,87 ja 89. Debyytti AMA Superbike luokassa -81 ja -82 pyöränään lime green Kawasaki KZ 1000.![]()
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Saarinen. Muistan se vahingonkin. Parhaiten kumminkin jäi Saarisen mutka nopeus mieleen. Itse Ago kun jätti Jarnon suorilla matkan päähän niin tämä herra oli kohta mutkissa perässä kiinni. Joskus ohi yleensä ei. Ja Ago suorilla. Tais olla tehot vaan kohdallaan.
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
Barry Sheene, Freddie Spencer. Schwantz. Carl Fogarty.![]()
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Viisas pääsee vähemmällä!
Lyhyesti ja ytimekkäästi: Valentino Rossi. Pakko se vaan on myöntää, vaikka herra ei ikinä oo suzukia edustanutkaan.
Saarinen, taitaa olla vieläkin "kova" aika Nyyrpurgringillä (ei osaa hiprakassa kirjoittaa...) jos vertaa nykyisiin vekottimiin...
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
Tietääkä kukaan, mitä Agostini nykyään puuhailee, luhaileeko jonkin italotallin taustajoukoissa vai onko kenties ryhtynyt tekemään chianti-viinejä?
Sen vain muistan, että tuon aikaisista RR-kuskeista ei paljoa juoruiltu. Miehet tekivät itsekin paljon pajalla töitä. Käytös töissä kuten myös vapaalla oli asiallista eikä örveltämistä nähty. Ehkä voisi sanoa, että nämä kaverit olivat miehiä ja käyttäytyivät sen mukaisesti. Nousu huipulle oli kovan työn takana. Toista ovat nykyiset poikaset, jotka eivät osaa puuroansakaan keittää itse!
Muistan muuten vieläkin Iltasanomien kuvan Saarisen valkoisesta kypärästä onnettomuuden jälkeen? Muistaako kukaan, mikä oli onnettomuuden kulku - kaatuiko joku ennen Saarista? Saarinen väisti ja kaatui itse ja jäi takana tulevien alle...
Kaivelempas viikon kuluttua huvilalle mennessämme muistojen laatikon esiin ja palautan tapahtumien kulun mieliini.
Teuvo Länsivuori kiersi ratoja samoihin aikoihin Saarisen kanssa. Tuosta surullisesta Italian GP:stä on varmaankin kulunut nyt reilu 30 vuotta. Mitä mahtaakaan Länsivuori muistaa noista ajoista?
Aikuinen nainen nexusti
Mitä pyörää muuten Giacomo ajoi - Saarinen Kawaa - niin kai se oli???
Aikuinen nainen nexusti
Saarinen tais ajella eniten Yamahalla. Varmahan en voi olla ku en silloin ollut syntynytkään...![]()
No joo, Wikipediasta löytyi seuraavaa tietoa Saarisesta:
"Kauden 1973 kuudesta ensimmäisestä ajamastaan kilpailusta Saarinen voitti viisi. Kauden neljäs kisaviikonloppu oli Monzassa, Italiassa. Tuo kilpailu koitui Jarno Saarisen ja Italialaisen Renzo Pasolinin kohtaloksi. 250-kuutioisten kilpailu päättyi ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan. Oikealle kaartuvaan Curva Grande -mutkaan oli edellisen luokan kilpailun jäljiltä jäänyt öljyä, jota järjestäjät eivät vaatimuksista huolimatta olleet suostuneet siivoamaan. Pasolini tuli kurviin toisena ja Saarinen kolmantena. Pasolini kaatui, eikä Saarinen pystynyt väistämään häntä. Näin tapahtui yksi kaikkien aikojen pahimmista moottoripyöräonnettomuuksista, jossa kaatui yhteensä 12 kuskia. Pasolini ja Saarinen menehtyivät.
Jarno Saarinen tunnettiin uransa alkuaikoina siitä että hän huolsi ja viritti moottoripyöränsä täysin itse. Saarisen alkuperäinen lempinimi oli "kissaparoni" jonka hänen veljensä antoivat kissoista pitävälle Jarnolle. Myöhemmin tuo lyheni pelkäksi paroniksi. Ulkomailla Saarisesta käytettiin lempinimiä The Baron ja Flying Finn, lentävä suomalainen."
Ja kissoista pidän minäkin. Mistäkähän tuo Kawa sitten jäi mieleeni? Muistan vielä askarrelleeni kirjaimet K_A_W_A_S_A_K_I huoneeni seinälle. Siis Wikipedia tietää Saarisen ajaneen Jammulla - ed. kirjoittaja ilmeisesti oikeassa toteamuksessaan.
Toteamukseni Saarisen valkoisesta kypärästä kuittaan sillä, että tuolloin sanomalehtien kuvat olivat mustavalkoisia. Siis minkäköhän värinen kypärä Saarisella oikeasti oli?
Aikuinen nainen nexusti
ennen oli miehet rautaa ja moottoripyörät puuta...![]()
Busa -03
Kyllähän "Paroni" on number one, mutta ilman Agoa ei olisi Jarnokaan loistanut varmaan niin hyvin. Ago oli hallinnut suvereenisti lajia ja sitten tuli suomalainen joka ensinnäkin pisti ajotyylin uusiksi ja kaiken lisäksi oli omalla kalustolla liikkeellä ja oli nopea. Oli siinä Yamahan tehtaan miehetkin ensiksi ihmeissään. On muuten oikein sääli ettei kukaan ole tehnyt Jarnosta suomenkielistä kirjaa, ulkomailla on kyllä tehty esimerkiksi hollantilainen kaveri teki hollanti/englanti yhdistelmä kirjan.
Onhan noita tietenkin ollut muitakin huippuja radoilla, kuten esim. "Tepi", Kent Andersson, Joey Dunlop, Phil Read. Mick Doohan, ym.... ja tietenkin nykykuskeista Valentino on huippuluokkaa. Mike Hailwoodista en oikein osaa sanoa kun en ole herran edesottamuksiin tarkemmin tutustunut, ilemisesti oli kuitenkin aikoinaan aika lyömätön kaveri.
David Jefferies oli aika kova
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Ago ajeli pääosin MV Agustalla ja Paroni suurimmaksi osaksi sekä omalla että tehtaan Jammulla.(Trinity @ Huhti. 07 2007,23:25) kirjoitti
Kyllähän nuo ovat legendoja, ei sille voi mitään. Tottakai löytyy muitakin kuskeja, joiden edesottamukset saavat kylmät väreet selkään. Garry "Slideking" McCoy mielestäni vei MotoGp:n ajotyylin uudelle vuosituhannelle sopivasti samaan aikaan, kun nelarit tulivat mukaan kuvioihin. Rossi nyt tietenkin on Rossi. Kevin Schwantz kerää myöskin kunnioitusta, samoin kuin Doohan ja Rainey.
Nita Korhonen - Road Racing: Suomalaiset maailmalla
Tämä kirja kannattaa lukea jos "vanhat hyvät ajat" kiinnostaa. Ihan ehdoton
teos kotimaisista räärää kuskeista.
Steve Hislop oli aika kova kahvanvääntäjä radalla kuin radalla.
Vanhaan aikaan ajajat ajoivat eri luokkia samaan aikaan, nykyisin ei kai enään kukaan tee niin.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Tässä topicissa kyllä huomaa, että englanninkielinen media jyrää tässä lajissa kun lähinnä Britannian kansallisissa pärjännyttä Steve hislopiakin aletaan laittamaan kaikkien aikojen RR-kuskien listalle. Sama pätee oikeastaan Carl Fogartyyn, koska hänkin kävi yrittämässä ilman suurempaa menestystä GP-puolella ennen Superbike uraansa.
Rainey, Doohan, Dunlopp... nämä jääneet parhaiten ainakin itselle mieliin
-- ZX-13 Rn --
"When the flag drops, the bullshit stops"
(9.130/250,4kmh)
http://jarkonblogi.wordpress.com/
Entäpä Kevin Schwantz??
Pain is just weakness leaving the body
Radioselostus onnettomuudesta kliks. Kuuntele!
Aikuinen nainen nexusti
Muistini mukaan kohtalaisen hyvin ratoja kiersi myös muuan suomalainen nainen. Nyt en muista hänen nimeään, mutta ehkäpä jonkun muun muistilokeroista tuo nimi löytyy. Siispä.....
Aikuinen nainen nexusti
(Trinity @ Huhti. 08 2007,15:06) kirjoitti
Steve Hislop todellakin kuuluu kaikkien aikojen kuskeihin. Olisi liian tuttua ja turvallista listata Hailwood, Ago, Doohan sekä 80-90 -luvun amerikkalaiset.![]()
Tietääkö kukaan olisiko Jarno Trulli saanut nimensä Saarisen mukaan - tuo Jarno kun ei kovin italonimi ole? Trulli vaikka pääsiäisen aika onkin tuskin tarkoittaa sitä samaa italiaksi kuin suomeksi.
Saarisen pyörää katsoessa tulee mieleen, että ei tuon sen ergonomia varmaankaan kovin huippuluokkaa ollut.
Aikuinen nainen nexusti
Trullin vanhemmat olivat/ovat kovia Saarisen faneja ja päättivät antaa pojalle nimen sitten Saarisen mukaan. Tämä tieto perustuu Kyllösen selostuksiin.(Trinity @ Huhti. 08 2007,20:40) kirjoitti
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>