Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
    Non nii, tuli justiinsa putsattua american ketjut, ja se oli juuri niin vittumaista kuin arvasinkin Oletteko joku muu käyttänyt stormin myymää motorayn chain cleania ja -lubea. Puhdistuspurkista kun saa sen kuvan, että aine melkein räjäyttää paskat pois. Mulla jäi kuitenkin ketjut vielä aivan tahmaiseksi ja ei siihen mikään ohjeen lupaama rätti riittänyt, vaan putsasin "inttityyliin" hammasharjalla välit. (Myönnetään olis kyl päässy hiukan helpommalla jos olisin jaksanut töistä hakea torxin avaimen ja irroittanut ketjusuojan).

Aika homma, mut lähti sieltä nyt suurimmat sattumat pois. Miten tarkkaan olette ite puhdistaneet ketjunne?

America
    Kettenmaxilla...
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>

Tämmönen renkaan alle ja jollain liuottimella + pieniharja + rätti.

"Rullat" aika näppärä myös vanteiden pesussa

noh, mulla oli päässy melko paskaseks noi ketjut niin ei meinannu yks purkki riittää tuota motolinen chain cleaneria, mitä kokeeks ostin.. empä taida enää rahojani haaskata moiseen kun löpö/yms ajaa saman asian yhtä hyvin

edit: ennenkun joku kerkee sanomaan niin: käytin kyllä myös pensseliä putsaukseen enkä pelkällä cleanerilla yrittänyt

K750 -61
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Dieseliä reilusti ketjuihin ja hammasharjalla hinkkausta. Vanha konsti on parempi kuin 10€ purkillinen liuotinta!
    The Lakkivaari

Yamaha ei pamaha

Enpä taida itekkään enää rahojani moiseen tököttiin tuhlata. Ohjekirja suosittelee muuten petroolia!!
    No kyl pari puhdistusta/ajokausi varmaan riittää, kun en hiekkateillä juuri ajele.
    America
    Lainaa (sammy74 @ Heinä. 16 2007,22:00) kirjoitti
    Enpä taida itekkään enää rahojani moiseen tököttiin tuhlata. Ohjekirja suosittelee muuten petroolia!!
    No kyl pari puhdistusta/ajokausi varmaan riittää, kun en hiekkateillä juuri ajele.
    Onkos ohjekirjan ohje "petrol" brittiläisittäin eli bensaa, vai mahdollisesti sitä petroolia, mitä täälläpäin käytetään mm. wanhoissa wenheissä polttoaineena?
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
    Pullo lamppuöljyä (maksaa 1-2€) ja akalta pöllit sumuttimen. (lamppu)öljut ketjuun ja pyyhit vanhalla t-paidalla liat pois, toimi. Samalla systeemilla lähtee myös takavanne puhtaaksi, todella helposti!
    Kuulin ja kokeilin seuraavaa: Tavallista moottoriöljyä tippakannuun ja tienpäälle. Muutaman kerran öljytään ketjut tippakannulla kunnolla ja muutaman kilsan ajon jälkeen uusitaan käsittely. Itse toistin sen Bonnevilleeni 4 kertaa, kokonaismatkan 20km aikana. Ketjut näyttivät olevan aika puhtaat (paitsi ulkosyrjä, jonka puhtauden tarpeesta en ole edes vakuuttunut). *Tosin tuo moottoriöljy sitten huuhtoutui n. 300km matkalla britiralliin (sadetta jonkin verran matkalla) niin tarkkaan pois, että ketjuissa näytti olevan lauantaina jo vähän ruostetta. Eli varsinaista ketjuöljyä pitäisi muistaa laittaa varmaan jo 100km jälkeen.
    - Sotkuista puuhaahan tuo tietysti oli. Takarenkaan ulkosyrjä ja vanne vaativat puhdistysta tuon 20km reissun jälkeen. samoin ketjua lähellä olevat osat.
    karir
    Itse olen levittänyt pienellä pensselillä moottoriöljyä ketjuihin ja antanut vaikuttaa n. yhden tunnin. Sen jälkeen puhtaalla rätillä pois lika sekä ylimääräinen öljy. Likaista puuhaa, mutta ainakin mulla on lähtenyt "kurat" pois ketjuista. Puhdistuksen jälkeen kun menee ajelemaan niin sotkee takavanteen yms. Olen muuten käyttänyt Bel-Rayn ketjurasvaa ja on toiminut hyvin.
    Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
    Lainaa (ST1050 @ Heinä. 24 2007,13:17) kirjoitti
    Itse olen levittänyt pienellä pensselillä moottoriöljyä ketjuihin ja antanut vaikuttaa n. yhden tunnin. Sen jälkeen puhtaalla rätillä pois lika sekä ylimääräinen öljy. Likaista puuhaa, mutta ainakin mulla on lähtenyt "kurat" pois ketjuista. Puhdistuksen jälkeen kun menee ajelemaan niin sotkee takavanteen yms. Olen muuten käyttänyt Bel-Rayn ketjurasvaa ja on toiminut hyvin.
    Joo olen kuullut kehuja kyseisestä Bel-Rayn aineesta. Kuka mahtaa tököttiä myydä turun seudulla?
    America
    Itse en varsinaisesti ketjua pese koskaan. Olen katsonut sen turhaksi hommaksi. jos ei käytä vahaa, vaan esim sitä motorex 622 strongia, niin voitelee vain usein, esim 300km välein. ennen ketjuun ruiskutusta voi pyyhkiä ketjua rätillä, jolloin suurin lika irtoaa rättiin, sitten ruiskuta motorexia sisäpuolelle, ruiskutuksen jälkeen sivulenkeissä oleva lika lähtee helposti rätillä pyyhkäisemällä, eli pyyhkäise ylimääräinen ketjurasva pois sivulenkkien 'sivuista' rätillä. tämä vähentää vanteeseen lentävän lian määrää.

riittävän usein voitelu irrottaa likaa sen verran, että puhdistus on melko turhaa.

triplessä huomionarvoista on se, että ketjua ei todellakaan saa kiristää liikaa, sen löysän pitää olla 35-40mm, joka tuntuu isolta, esim hondiin verrattuna, mutta se kiristyy yllättävän paljon, kun pyörän päälle istuu ja jousitus painuu. Perinteinen 25mm 'honda' löysä ja ketju soi jos sitä käyttää triumphissa. yleensä tarpeeton kiristäminen aiheuttaa vain kierteen, jossa ketjua kiristetään, se löystyy kireydestä johtuen, kiristetään uudestaan, taas löystyy.

toinen vuosien varrella huomannut juttu on se, että ketjun kireys todella muuttuu rasvauksesta. kuiva ketju voi vaikuttaa löysältä, mutta älä kiristä sitä ennenkuin olet rasvannut sen ja ajanut sillä vähän.

jos ketju on oikealla löysyydellä ja voideltu riittävästi, niin se ei veny juuri ollenkaan ja kiristys pitäisi olla lähes tarpeetonta renkaanvaihtovälillä.

ajoin TL suzukilla orggisketjulla 32tuhatta km:ä. tässä vaiheessakaan ei rattaissa ollut merkittävää kulumaa ja vaihdoin ketjun vain siksi, että rupesi olemaan jumittavia lenkkuja mielestäni liikaa ja halusin vaihtaa välitykset.

JT

we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Kun mulla oli vielä Essi (Suzuki GSX 750 ES -84), niin rasvasin ketjut 80W-90 auton perä-öljyllä.
    Ajoin sinä sateisena kesänä reilu 5000 km ja ketjuja ei tarvinnut kiristää tänä aikana.
    Kaikkinensa ketjuilla oli ajettu tuohon mennessä 20 000 km, eikä vaihtotarvetta vielä ollu.
    Hyvin toi "tavallisen" öljyn käyttäminen pesee ketjut.

Niin kerrotaan nyt vielä, että öljyäminen tapahtui keskiseisontatuelle nostettuna, 1:nen silmässä, pyörä käynnissä ja maalipensselillä levitettynä noihin ketjuihin.
    Samallahan ne tuli putsattua.

<p>Vanha patu..</p>
    Olen putsaillut ketjuja Bel-Rayn puhdistusaineella, nimeä en nyt muista. Toimii tosi hyvin, sumuta ketjut ja pyyhi esim. rätillä liat yms. pois. Sen jälkeen saman valmistajan ketjuörasvat spray-muodossa ja hyvin pysyy rasvat ketjuissa. Tuolla puhdistusaineella saa myös vanteet todella siisteiksi.
    Tikru 2010
    Puhtaus saavutettiin transalpissa johon lainassa ollessa oli suhautettu jotain shellin mustaa liimaöljyä, tuuhealla teräsharjalla ja wurthin jarrujen puhdistussprayllä. ensin kokeilin useiden suosittelemaa moottoriöljy hammasharja yhdistelmää, lähinnä työllistävä vaikutus. diesel + jämerämpi harja vähän parempi mutta kökkö ei irronnut niinkuin piti.

Muutamat suhautukset jarruspräytä niin jo alkoi terva tippumaan tallin lattialle. Harjausta tuuhealla bilteman varsiharjalla niin ketarit sai aivan kirkkaaksi. lopuksi reipas öljyäminen motorexin 622 niin lopputuloksena oli että vaihteetkin meni päälle kuin ajatus. Vanteesta pien saa mokomalla puhdistusaineella irti todella helposti. melkoista myrkkyä.

Sitä en osaa sanoa että tykkääkö vitjat moisesta käsittelystä. ainakin niistä tuli erittäin puhtaat ja mopottimen voimansiirron käytös parani melkoisesti. ketjuilla on ajettu 13 tkm
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
    Kannatetaan naftaa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
    no toi lamppuöljy on ehdottomasti paras ja sopivan rasvanen ei kuivata o/x renkaita
    castrolin chain cleaneria mulla on tuolla varastossa ja sil lähtee aika hyvin mutta tuntuu tuhlaukselta maksaa 12euroa tuosta pullosta. Moottori/vaihteistoöljyllä lähtee aivan tarpeeksi hyvin puhtaaksi kun vähän tekee hommia. Edellisellä öljyllä(elf) onnas se, että sumutti ja pyyhki ketjun sen jälkeen liinalla puhtaaksi niin ei ketju ollu yhtään likanen, mutta nykynen castrol on tujumpaa tavaraa niin sille ei sama onnaa. Tosin toi elf vastas melkein vaihteistoöljyä kun roisku aivan hullunlailla eikä jähmettyny vaikka antas yön yli olla, castrolin kanssa lisäks ketju hiljasempi(kyse siis spray.sta ei waxista )
    Lamppuöljy + maalauspensseli on tehokas yhdistelmä, epäilen että voittaa monet kalliit pesuaineet.

Hidas ollakseen nopea.

Suzuki GSX-R 1000 K6
    Itse tullut myös lamppyöljyllä ja naftalla putsattua ketjuja. Paskaista hommaahan se on toki.

Vanhaa hoitoainepulloa (suihkunokallista) olen onnistuneesti käyttänyt tavaran ruiskuttamiseen ketjuille. Kannattaa toki laittaa sanomalehtiä tms. alle ennenkuin homman aloittaa.

Jarrujen puhdistusspray on kyllä tehokas rasvanpoistaja, mutten tiedä onko jopa niin tehokas että vie rasvat o-renkaista mukanaan mikä tietysti ei ole hyvä juttu...
    Triumph Sprint RS -01
    Huomasin viikonloppuna, että ketjut oli sivustaan hiukan ruosteessa.

Johtunee viikko sitten perjantaina kaatosateessa 160 km kotia ajamisesta. On tullu keskityttyä ajamiseen huollon kustannuksella. Ei muuta ku ketjuhuoltoa kehiin.

America
    Lainaa (CJ @ Heinä. 16 2007,17:51) kirjoitti
    Kettenmaxilla...
    Toimiiko hyvin.
    Kahteen asiaan maailmassa ei voi luottaa, eli mennään vaan yhdelle ja minä vaan kokeilen vähän sormella.

Sinun puheet on kuin Iitan pieru, puolet paskaa.
    Polttoöljyä purkkiin ja purkki ketjujen alle. Pensseli käteen ja ei muuta kuin putsaamaan ketjujen välejä. Puhdasta tulee ja ei maksa paljoa. Sopii o-rengasketjuille, toisin kuin bensiini.
    Kalliit tökötit olen suosiolla jättänyt väliin.
    ZX-6R 2005 --> GSX-R 1000 K8
    Itsellä vielä Sveitsin öljyä, mutta lasten fillareihin laitoin moottorisahan teräketjuöljyä. Onko kellään kokemuksia ko öljyistä. Taitaisi toimia isommissakin pyörissä Ketjuvahasta ainakin on tarkoitus luopua, mokoma sotkija, tana kle, ei kun kele.
    Lainaa (amaunu @ Heinä. 25 2007,12:33) kirjoitti
    Puhtaus saavutettiin transalpissa johon lainassa ollessa oli suhautettu jotain shellin mustaa liimaöljyä, tuuhealla teräsharjalla ja wurthin jarrujen puhdistussprayllä. ensin kokeilin useiden suosittelemaa moottoriöljy hammasharja yhdistelmää, lähinnä työllistävä vaikutus. diesel + jämerämpi harja vähän parempi mutta kökkö ei irronnut niinkuin piti.

Muutamat suhautukset jarruspräytä niin jo alkoi terva tippumaan tallin lattialle. Harjausta tuuhealla bilteman varsiharjalla niin ketarit sai aivan kirkkaaksi. lopuksi reipas öljyäminen motorexin 622 niin lopputuloksena oli että vaihteetkin meni päälle kuin ajatus. Vanteesta pien saa mokomalla puhdistusaineella irti todella helposti. melkoista myrkkyä.

Sitä en osaa sanoa että tykkääkö vitjat moisesta käsittelystä. ainakin niistä tuli erittäin puhtaat ja mopottimen voimansiirron käytös parani melkoisesti. ketjuilla on ajettu 13 tkm
    teräsharjalla.......... oletko katsonut että sulla on vielä O tai X renkaat tallella,ne kun ei varmaan tykkää hammasharjaa karkeammasta.
    Lainaa (SPEED3 @ Heinä. 16 2007,18:20) kirjoitti

Tämmönen renkaan alle ja jollain liuottimella + pieniharja + rätti.

"Rullat" aika näppärä myös vanteiden pesussa
    Tommonen viritys täytyyki illal väkertää Tänks vor informaattio Ei vie varastostakaan niin pal tilaa kuin pukka..
    Kawasaki ZXR750 -95 R.I.P
    En ole koskaan puhdistanut moottoripyörieni ketjuja mitenkään (poislukien pari crossi vehjettä) ja en kyseisessä touhussa näe mitään hyötyä... Kertokaapa, miksi niitä pitäisi jynssätä? Ellei kyseessä sitten ole näyttelylaite.

Tarvittaessa ketjuvahat yms. saa poistettua käyttämällä jonkin aikaa moottoriöljyä. Sitten on kyllä mopokin sen näköinen, mutta sehän lähtee pesussa.

Älkää sitten puhuko mitään että "se pidentää ketjurataspaketin kestoikää". Se on paskapuhetta.
    Lainaa (Realbiker @ Elo. 10 2007,15:52) kirjoitti
    En ole koskaan puhdistanut moottoripyörieni ketjuja mitenkään (poislukien pari crossi vehjettä) ja en kyseisessä touhussa näe mitään hyötyä... Kertokaapa, miksi niitä pitäisi jynssätä? Ellei kyseessä sitten ole näyttelylaite.

Tarvittaessa ketjuvahat yms. saa poistettua käyttämällä jonkin aikaa moottoriöljyä. Sitten on kyllä mopokin sen näköinen, mutta sehän lähtee pesussa.

Älkää sitten puhuko mitään että "se pidentää ketjurataspaketin kestoikää". Se on paskapuhetta.
    kyllä nyt menee meikäläisellä "kiehumisen" puolelle
    en viitsi edes tätä viestiä kommentoida,jos joku haluaa taaplata
    tuolla lailla siitä vaan,meikäläinen koettaa säästää tässä muutenkin
    kalliin puoleisessa harrastuksessa,joihin kuuluu myös nuo ketjut/rattaat,miksi ylensä rasvaat nuo crossi vehkeen ketjutkaan
    kuivan ei hiekka ja pöly tartu kiinni,vetele vaan kuivilla,kyllä siitä
    hyvä tulee,onko muuten noissa crossi vehkeissä O-rengas ketjuja.

ja tuo viimeinen kommenttisi oli kyllä aika huippu,joten taaplataan
    me jokainen omalla tyylillä,vaikkakin se on suurimmaksi osaksi niin,että
    kaikki me otamme vinkkejä ja neuvoja vastaan,tavalla tai toisella,
    välillä vähän liikaakin,sillä jokaisella tämä on henkilökohtainen harrastu ?? vai onko

Lainaa (jaket @ Heinä. 25 2007,07:38) kirjoitti
    kiristys pitäisi olla lähes tarpeetonta renkaanvaihtovälillä.
    Niinpä niin. Yleensä noin, mutta kumma kun tuo Shadow 125 syö noita ketjuja. Pitäisi olla laadukkaat O-renkailla varustetut D.I.D ketjut mutta venyy kuin kuminauha. Onko se tuo hurja 10.5Nm vääntö joka sitä ketjua repii vai mikä on? Korkeintaan 600km ajaa kiristämättä, vaikka rasvailen joskus jopa 200km välein. Kummasti alkaa kardaania tehdä mieli.

EDIT: Ohoh, tämä olikin Triumph alueella, sorry, saastutin alueenne nyt Hondalla...

youtube.com/user/mototuomas
  30.  
    Lainaa (Rasenger @ Elo. 10 2007,20:55) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Heinä. 25 2007,07:38) kirjoitti
    kiristys pitäisi olla lähes tarpeetonta renkaanvaihtovälillä.
    Niinpä niin. Yleensä noin, mutta kumma kun tuo Shadow 125 syö noita ketjuja. Pitäisi olla laadukkaat O-renkailla varustetut D.I.D ketjut mutta venyy kuin kuminauha. Onko se tuo hurja 10.5Nm vääntö joka sitä ketjua repii vai mikä on? * Korkeintaan 600km ajaa kiristämättä, vaikka rasvailen joskus jopa 200km välein. Kummasti alkaa kardaania tehdä mieli. *

EDIT: Ohoh, tämä olikin Triumph alueella, sorry, saastutin alueenne nyt Hondalla... *
    Älä ressaa...

Joo, kumma homma tuo ketjujen venyminen tai venymättömyys. Mä olen tarkistanut ketjujen kireyden yhteensä kolme kertaa ja kiristänyt kerran viime ja tällä kaudella, joten...

Ja ettei mene ihan OT:ksi, en ole jaksanut kuin pyyhkäistä ketjut kertaalleen. Pestäkin vissiin pitäisi?!?!?
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen