Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 40:sta
  1. #1
    Matkalla mukana olleet:
    Anni aka Annuska
    Mika aka Webbis
    Piipu aka Piipu
    Matti aka MattiR
    Juho aka Jerry Cotton
    Janne aka LaMasquerades
    Timpura aka Timppa
    Eekku aka Eekku

    Perjantai 29.6.2007
    Lähdettiin kotoa Jyväskylästä huruttelemaan vähän kahdeksan jälkeen illalla. Aloitettiin reissu sukuloimalla Sysmässä pari yötä. Kotipihasta lähtiessä pyörän mittarissa oli lukemat 75 550km. Kimpsut ja kampsut oli pakattu valmiiksi jo edellisen iltana. Heitettiin avain naapuriin Ressulle, joka lupasi huolehtia kukista matkamme ajan. Varmaan saavat kukat parempaa hoitoa, kuin mihin ovat tähän mennessä tottuneet!

    Vihdoin päästiin sitten matkaan!! Kypäräpuhelimet oli viritettynä, joten matka sujui rattoisasti rupatellen. Matkalla tuli testattua myös varusteiden sateenpitävyys, sillä aivan yllättäen vettä alkoi tulla kuin esterin perseestä. Onneksi sade loppui yhtä yllättäen kuin oli alkanutkin. Myös laukkuviritelmät muovisuojineen toimivat erinomaisesti. Kuivina tuntuvat tavarat pysyvän!

    Matkalla pysähdyttiin Hartolan Jari-Pekassa, johon oli sovittu tärät Köpin kanssa. Köpi oli hurutellut mökiltään tuomaan meille toisen akun Fujitsu Simensin Pocet Looxiimme. Todella mukava oli kuunnella hetki Köpin juttuja hänen neljän päivän Norjan reissustaan. Oma matkakuume sen kuin vaan kasvoi!
    Puoli yhdentoista maissa saavuttiin Mikan äipän kotipihaan. Mittarissa oli lukema 75 679km. Ajoa ensimmäiselle päivälle tuli siis 129km.


    Sunnuntai 1.7.2007
    Eilen tehtiin viimeiset fiksailut pyörään ennen matkalle lähtöä. Laitettiin pyörään tankinsuojus sekä suoja bensakorkin ympärille. Tarkistettiin muutenkin, että pyörä oli oikein viimeisen päälle ajokunnossa.

    Norjassa olleelta kaveriltani sain matkaan muutaman lentävän lauseen, joilla Norjassa kuulemma pärjää:
    Unskyll 'ynshyll' = anteeksi
    Ha det 'haa de' = heippa
    Hva som skeeeer? = mitä täällä tapahtuu, jou jou (kätevää etenkin jos norjalaiset hampit on pyörän kimpussa.. )
    Luotan kuitenkin, että kouluruotsilla pärjää. Ja norjalaiset osaa hyvin englantia, joten noo propleemo.

    Joka tapauksessa, matkaan starttasimme Sysmästä noin kahden aikaan. Oltiin sovittu, että Juho ja Janne treffaavat jossain Tampereen hujakoilla ja me täräytetään Toijalan absille. Taisi olla helpommin sanottu kuin tehty, pojat nimittäin eivät löytäneet kyseiselle paikalle. Ajeltiin sitten niiden takia pieni lenkki. Tuli n. 50km ylimääräistä ajoa, mutta eipä haitannut kun oli ihan kiva ilmakin ajella. Vettä tuli välillä aika lujaa, mutta pääasiassa aurinko paistoi.

    Saatiin pojat vihdoin kiinni Auran absilla, johon olivat pysähtyneet kahvittelemaan. Siitä jatkettiin sitten yhdessä matkaa kohti Turkua. Mentiin syömään johonkin keskustan pitseriaan. Matkalla onnistuimme myös hävittämään navigaattorista tikun. Mutta ei haittaa, tekevälle sattuu. Jannea harmitti vietävästi kun pyörän takavalot eivät toimineet kunnolla. Epäili meidänkin pyörässä olevan jotain valovikaa. Mutta ei ollut, testattiin. Pitää kuitenkin olla varuillaan jos vaikka valot lakkaa yhtäkkiä toimimasta..

    Pitsan jälkeen mentiin tankin kautta satamaan odottelemaan loppuporukkaa. Piipun ja Matin aikomus oli kai tulla pitsalle myös, mutta he eivät juuri siihen paikkaan ilmeisesti löytäneet. Satamaan he kuitenkin löysivät. Kun Timpura ja Eekkukin saapuivat, päästiin lähtöselvitykseen. Se menikin sitten oikein sukkelasti ja laivaankin päästiin ihan ajallaan.

    Illalla turistiin laivalla tuopposen ääressä ja fiilisteltiin tulevaa reissua. Mukavalta poppoolta vaikutti heti alusta pitäen. Pehkuihin painuttiin joskus yhden maissa paikallista aikaa. Ehdittiin siis nukkua sopivat 5h..

    Illan lukemat olivat 75 961km, eli ajoa ensimmäisenä varsinaisena reissupäivänä Suomen puolella tuli 282km.
  2. #2
    Maanantai 2.7.2007
    Herättiin klo 6.00 ja tuntui siltä, että ei ollut juurikaan nukkunut. Ehkä laivan sänkyjä ei ole tarkoitettu kahdelle, mutta hyvin siinä silti sai yönsä vietettyä. Laivan aamiainen oli kyllä hyvä. Oli tarjolla puurot, leivät, kahvit ja mehut joten sai syödä mahansa täyteen.

    Saatiin 15e hyvitys siitä, kun yksi moottoripyörä jäi pois reissusta. Ostettiin sillä sitten lava kaljaa, eli kaikki saivat 3 tölkkiä Ihan mukavaa.

    Laivasta päästiin pois aikalailla ensimmäisten joukossa. Tarkoitus oli ajaa porukassa, mutta heti satamassa tankkaamisen jälkeen Piipu, Matti, Timppa ja Eekku jäivät jälkeen. Me (Mika ja minä sen kyydissä), Janne ja Juho ajeltiin sujuvasti ulos Tukholman aamuruuhkasta. Gepsi vei jotain ihmereittiä, mutta päästiin oikealle tielle. Juho johti meidät vahingossa kerran harhaan, mutta päästiin pian taas oikealle tielle takaisin. Viestiteltiin muiden kanssa ja sovittiin, että nähdään Ludvikassa.

    Rakko alkoi olla räjähtämispisteesä, joten pysähdyttiin yhdelle huoltoasemalle jonnekin Västeråsin jälkeen. Ja kuin ihmeen kaupalla huomattiin siinä seisoskellessa, että loppupoppoo oli huristelemassa samaa tietä ohitsemme. Saatuun siis porukka sattumalta jälleen kasaan!

    Mutkien ja maisemareittien (kiitos seikkailuista gepsille..) jälkeen löydettiin vihdoin Ludvikaan. Ja siltä löydettiin hyvä pitseria. Juholla kävi hieman huono tuuri, tilasi ekana ja sai ruuat viimeisenä. Itsekin tilasin pastaa, joten kiva oli odotella vielä ruokaansa kun muut olivat jo syöneet. Ruoka oli kaikilla kuitenkin todella hyvää, joten sitä kannatti odottaa. Mukavaa oli myös kun pääsi käyttämään onnetonta ruotsiaan. Hyvin sillä näytti kuitenkin pärjäävän ja tuntui ainakin siltä, että päästiin yhteisymmärrykseen myyjän kanssa.

    Ludvikasta tiemme erosivat hieman. Me, Janne, Piipu ja Matti mentiin 'isompaa' tietä, joka todellisuudessa oli verrattavissa Suomen maanteihin. Ihan mukavaa tietä oli ja maisemat sen kuin vain parani, mitä lähemmäs Norjan rajaa päästiin. Pidettiin paljon taukoja, sillä peppu puutui aika tehokkaasti. Käytiin jätskillä Järnassa (tai Järna-Dalen) ja kahvilla Sälenissa. Mielettömät maisemat Sälenissa ja sen jälkeen; isoja vuoria, huippua!! Huomasi vaan ihan selvästi kylteistä sun muusta, että talvi on sesonkiaikaa sillä seudulla. Tarjolla oli suksivuokraa jne. Kaiken lisäksi moni paikka oli suljettu näin kesän ajaksi. Loppiksia (eli kirppareita) sen sijaan oli ihan joka puolella Ruotsissa.

    Melkein heti rajan jälkeen päästiin Trysiliin. Palloiltiin hetki alhaalla kaupungissa, kunnes tajuttiin lähteä huruttelemaan vuorelle huippua ja majoitusta kohti. Ajettiin vahingossa rakennustyömaalle majoitusalueella. Tai Janne kyllä sanoi, että oli tarkoituksella halunnut näyttää meille paikkoja kun kerran edellä ajeli.. Avain oli jätetty meille johonkin postilaatikkoon. Se oli kyllä sellaisessa paikassa, että en olisi sitä itse sieltä tajunnut katsoa. Ei ollut aikaisempaa kokemusta vastaavasta, mutta onneksi ei reissussa ollakaan yksin vaan on muita apuna!

    Päästiin mökkiin, joka todettiin hienoksi. Sitten lähdettiin kauppaan. Ja jälleen, ihan sattumalta, saatiin porukka kasaa sillä loppukööri ajoi juuri samaan aikaan kaupan ohi. Loistavaa tuuria!

    Porukka oli aika väsynyttä, sillä aamulla oli lähdetty ajamaan joskus kahdeksan maissa ja mökkiin päästiin kauppareissulta joskus puoli kahdeksan aikaan illalla. Kyllä maistui ruoka ja olut. Saunan kautta mentiin sitten untenmaille. Sauna oli kyllä mielenkiintoinen kokemus. Kiukaassa oli vain muutama kivi ja katto sekä seinä oli mustunut kuumuudesta..

    Oli kyllä kaiken kaikkiaan mukava, tapahtumarikas ja suhteellisen raskas päivä. Ajoa kertyi 592km. Onneksi Ruotsissa autoilijat antoivat hyvin tietä, niin pääsi sulavasti ohi. Illan lukemat olivat 76 553km.

    Ai niin, Trysilissä oltiin yötä 837metrin korkeudessa. Maisemat majapaikastakin olivat siis aivan upeat!


    Tiistai 3.7.2007
    Joopa joo. Eilen ei tullut vettä niin tänään tuli sitten senkin edestä!

    Startattiin Trysilistä n. klo 10.30 ja siitä huruteltiin sitten ekalle stopille haltijakaupunkiin eli Elverumiin. Löydettiin kiva kahvila, eivätkä hinnatkaan eronneet juuri Suomen vastaavista paikoista. Siitä suunnattiin sitten Lillehammeriin.

    Lillehammer oli mukava kaupunki. Piipun kanssa katseltiin, että siellä olisi ollut hyvät alennusmyynnit vaatekaupoissa. Mikäli olisi ollut paljon aikaa ja tilaa laukuissa niin olisi ollut kiva jäädä vähän shoppaamaan.. Käytiin syömässä yhdessä kivassa ruokapaikassa, jonka Juho oli aikaisemmalla visiitillään testannut. Takapihalla meni kiva pikku puro, kaunista oli. Ruoka oli myös todella hyvää. Tilattiin kolmioleivät, joissa oli kanaa, pekonia, salaattia, kastiketta ja lisänä oli myös iso läjä ranskalaisia.

    Lillehammerin jälkeen alkoi sitten satamaan. Sadetta piisasikin sitten ihan koko päivän. Maisemat oli kuitenkin huiseja: oli mutkaa tiessä vaakaan ja pystyyn. Jylhät vuoristomaisemat olivat myös todella hienot. Lillehammerin jälkeen olevalla vuorella oli paljon lampaita tienvarsilla. Olivat mokomat onnistuneet sijoittumaan aina mutkiin. Ei tainnut näkyä yhtään lammasta suoralla tienpätkällä..

    Vuonojen välissä oli aika paljon sumua. Tai lienekö ollut matalalla olleita pilviä. Vuoret olivat myös sateen takia sumun peitossa, joten maisemien katselusta ei saanut ihan kaikkea irti. Dokkan seudulla oli muutama vesiputoskin. Ei vaan oikein jaksanut kovasti sykähdyttää kun vettä tuli muutenkin niin paljon. Mutta vaikka satoikin, niin maisemat olivat silti näkemisen arvoisia!

    Olo alkoi olla jo kohtuullisen kylmä ja märkä, joten päätettiin etsiä mökki. Sellainen löytyikin heti ensikysymällä Auerdalista. Ainoa vapaa mökki sattui olemaan kuuden hengen mökki ja se maksoikin vain 770 NOK (n.97e, laskettu tällä). Ihana oli päästä sisälle lämpimään ja saada litimärät kamat kuivamaan ja kuivaa ja lämmintä päälle. Hyvin riitti pikkumökissä tilaa ja saatiin kaikkien vaatteet hyvin kuivamaan. Uskomaton tuuri kyllä, että vapaana oli juuri yksi meille sopiva mökki. Ei olisi sateessa enää kovinkaan kauaa jaksanut ajella. Itselläni varusteet pitivät hyvin vettä, mutta osalla vesi tuli vaatteista aika hyvin läpi. Kylmä ilma ja viima ajon aikana olivat ehkä kaikkein epämiellyttävimmät tekijät.

    Päivän lukemat olivat 76 830 eli ajoa tuli 280 km. Siitä puolet kaatosateessa, eli ihan tarpeeksi. Nojan sade tuntui olevan paljon märempää ja isompaa kuin Suomen..

    Ai niin, bensaa meni yllättävän vähän. Mukava yllätys, että keskikulutus oli niinkin pieni! Tai ehkä siellä reissussa vaan tulee ajeltua sen verran hiljempaa ja vähemmillä kiihdytyksillä. Mukava juttu joka tapauksessa!
  3. #3
    Keskiviikko 4.7.2007
    Aamulla herättiin sateeseen. Ruokaa ei ollut, joten laitettiin kamat kasaan ja lähdettiin matkaan n. 9.30 Timppa ja Eekku halusivat lähteä omille teilleen, joten me muut suunnattiin Fagernesiin aamupalalle. *Mentiin Hotel Fagernesiin, joka oli todella positiivinen yllätys. Hotellin aamiainen oli juuri päättynyt, mutta ystävällinen mies (luultavasti hotellin johtaja) ja nainen kertoivat, että olemme tervetulleita syömään sitä, mitä vielä jäljellä on. Ei tainnut listalta moista löytyä, joten taikoivat meille hinnan 70 NOK / hlö (n.8,85e). Ei todellakaan paha kunnon hotelliaamiaisesta, sillä mies ja nainen kantoivat pöytään lisää syötävää sitä mukaa kun tyhjennettiin asioita. Mieheltä saimme myös asiantuntevaa opastusta reittimme suhteen. Päätimme hylätä alkuperäisen reittisuunnitelmamme eli Trondheimin ja suunnata Geirangeriin.

    Matka jatkui sateessa. N. 40km Fagernesista alkoi maisemaan ilmaantua lumisia vuorenhuippuja. Pian ilmestyi myös lunta ihan tien viereen ja tuuli korkeilla vuorilla oli todella kova. Matkaa tohototettiin kuitenkin eteenpäin hyvällä vauhdilla. Pysähdyimme vain tankille ja yhden kerran lämmittelemään ja juomaan kupin kuumaa. Stoppia pidettiin jossain Randsverkin campingpuodissa. Sotkettiin lattiat kuraisilla vaatteillamme ihan totaalisesti. Tee lämmitti mukavasti ihan kohmeessa olevaa kroppaa. Lämpimät ja vedenpitävät varusteet ovat kyllä ihan must Norjassa! Sadeasu voisi myös olla kova juttu. Itsellä sitä ei ollut, mutta varmasti tulee hankittua. Sateisessa vuoristossa seikkailimme navigaattorin mukaan parhaimmillaan 1,2km korkeudessa. Vuoristomaisemat olivat siis aika mielettömät sateesta huolimatta!

    Bismon jälkeen loppui vihdoin sade!! Oli ihan kummallista kun visiiristäkin näki läpi ilman, että siinä oli miljoonaa vesipisaraa. Bismon jälkeisillä seuduilla oli paljon hienoja koskia ja vesiputouksia. Hieman eteenpäin ajettuamme alkoi myös aurinko pilkistelemään! Voi sitä riemua!
    Lumihuippujen jälkeen alkoivat kunnon mutkapätkät ja laskeutuminen Geirangeriin. Ihan huisia serpenttiinitietä!!

    Palloiltiin vuodon pohjalla hetken aikaa etsien vapaata ja edullista hotellia tai mökkiä. Kovin tuntui täyttä olevan, olimme ilmeisesti siis myöhässä. Hinnat tuntuivat olevan myös suhteellisen korkeat. Koska edellinen yö oli niin halpa, raaskimme ottaa 2h hotellihuoneet hintaan 1140 NOK (n.144e). Hintaan kuului myös tietenkin hotelliaamiainen. Huone olikin sitten kyllä hintansa väärti. Saimme pyykättyä likapyykit kylpyammeessa ja kaikki saatiin kuivamaan myös kätevästi parvekkeelle ja vessaan.

    Suihkun jälkeen lähdettiin kapuamaan mutkatietä ylös, samaa reittiä kun olimme aikaisemmin tulleet alas. Menimme käymään Dalsnibbassa, joka sijaitsee 1500metrin korkeudessa. Ylös vuoren päälle vei sellainen oikein mukava hiekkatie.. Maisemat vuoren huipulta olivat upeat. Tuuli ja viima olivat tosin aika viileät. Kiva oli olla kesälomamatkalla moottoripyörällä kun ympärillä oli kinoksittain lunta.

    Alas huruteltuamme lähdimme syömään ravinteliin. Ruoka oli jälleen oikein hyvää. Hinnoissa tuntui tosin olevan jokin Geiranger-lisä. Olut maksoi 60 NOK eli n. 7,6e. Tuskin tulisi ostettua tuohon hintaa suomen ravintelissa ihan tavallista olutta..

    Käytiin vielä kävelemässä rannassa ja katseltiin vuonomaisemia. Sitten alkoikin olla jo valmis untenmaille.
    Illan lukemat 77 152 eli ajoa päivälle n. 322km.


    Torstai 5.7.2007
    Herättiin aamulla 6.30 ja pakattiin kimpsut ja kampsut kasaan. Seitsemältä oltiinkin sitten jo hotelliaamiaisella. Syötiin paljon ja hyvin, mutta suhteellisen rivakasti. Kirjauduimme ulos hotellista, viritimme tavarat pyöriin ja lähdimme jonottamaan klo 8.00 lähtevään lauttaan. Lautta Geirangerista Hellesyltiin maksoi pyörältä ja kuskilta 160 NOK (n.20e) ja kyytiläiseltä 100 NOK (n.12,65e). Lauttamatka kesti noin tunnin. Samaan lauttaan oli tullut myös pari bussillista japanilaisia turisteja. Japanilaiset olivat tohkeissaan pyöristämme kun lähdimme hotellilta. He olivat innoissaan kun löytyi Honda, Kawasaki, Suzuki ja Yamaha. Juhon KTM ei heitä kovinkaan sykähdyttänyt.. Lauttamatkalla näkyi aivan mielettömän upeita vesiputouksia. Kyllä niiden maisemien katselemisesta rauhassa maksoi ihan mielellään tuon summan.

    Hellesyltistä ajelimme Strandaan. Kyseisellä matkalla oli aika paljon tunneleita. Strandaan saavuttuamme huomattiin, että lautta oli juuri lähtenyt. Menimme sitten viereiseen konditoriaan aamukahville. Siellä oli töissä kaunis nuori tyttö, josta etenkin Matti ''hullaantui''.

    Strandasta lähdettiin lautalla klo 10.12 kohti Liabygdaa. Pyörältä ja kuskilta matka maksoi 37 NOK (n.4,7e) ja kyytiläiseltä 22 NOK (n.2,8e). Liabygdasta menimme Åndalnesiin lukuisten tunnelien läpi.

    Alkupätkällä maisemat olivat jokseenkin hieman karuja. Aika korkealla kävimme taas. Parasta tällä pätkällä oli kuitenkin Trollstigenin pätkä eli peikkotie. Ihan uskomatonta serpentiinitietä jälleen ylhäältä vuoristosta alas vuonon pohjalle. Ylhäällä oli aika viileää, mutta alhaalla puolestaan helle. Tämän pätkän yläosassa pysähdyttiin kuvaamaan maisemia ja aivan yllättäen Piipun pyörä veti kenolleen. Onneksi ei saatiin heti kiinni, ettei pyörä tippunut rotkon pohjalle! Peikkotien varrella oli useita erikokoisia vesiputouksia. Oli kyllä aivan mielettömän mahtava pätkä, sekä ajon että maisemien kannalta!

    Andalnesissa pysähdyttiin tankille ja siitä jatkettiin taas lautalla Sølsnesiin. Tämä lauttaväli maksoi kuskilta ja pyörältä 40 NOK (n.5e) ja kyytiläiseltä 23 NOK (n.2,9e). Sølsnesistä jatkoimme Moldeen, jossa pysähdyimme syömään. Ruokailun jälkeen ajoimme Sylten ja Tosnesin kautta Budiin.

    Oltiin soitettu ja varattu mökki jo etukäteen kolmannen lauttamatkan aikana. Ensimmäisestä mökkipaikastamme mukaan otettu Norway Camping lehti osoittautui tässä suhteessa todella hyödylliseksi! Varaamamme 950 NOK (n.120e) hintainen ''mökkimme'' osoittautuikin jonkin kodiksi tai kesämökiksi. Oli aika jännittävää päästä jonkun toisen taloon yöpymään. Talo oli aika vanha, joten aika paljon juttua ja naurua saimme vanhanaikaisesta katosta vedettävästä vesisäiliömallisesta vessanpöntöstä.

    Olimme ''mökillä'' suhteellisen aikaisin, joten lähdimme ajelemaan noin viiden aikoihin lähiseudulle. Ajelimme Vevangiin ja siitä Averøynaan, Kvernesiin ja kaupassa kävimme jossain Tevikin tienoilla. Matkalla näimme aivan toisenlaista Norjaa, rannikkoa, joka sekin oli kaunista. Eläimistöstä silmään pisti yksi pellon reunassa rauhallisesti oleskellut metsäkauris.
    Palasimme ajelulta mökkiin ja lähdimme iltakaljojemme kanssa rantakalliolle katselemaan ja tutkimaan laskuvettä. Löysimme kallioiden matalikoista paljon rapuja, kotiloita ja muita mielenkiintoisia mereneläviä.

    Meille heräsi reissun aikana epäilys siitä, että kaikki maisemat, vuorovesi-ilmiöt ja muut ovat vain silmänlumetta turisteille (vrt. Truman Show). Vuorovettäkään ei oikeasti ole, vaan se tehdään pumppaamalla.. Väsyneillä on halvat huvit. Juttujen taso ei ehkä ollut kovin korkealla, mutta kaikilla tuntui olevan hauskaa ja se on pääasia!

    Päivän lukemat olivat 77 482km eli ajoa päivän aikana 330km.
    Ai niin, mentiin myös tietullista läpi (en muista missä), josta ei tarvinnut maksaa mitään. Mukavaa kun välillä pääsee ilmaiseksikin jostain!



  4. #4
    Perjantai 6.7.2007
    Viikko reissussa ja mittari näyttää 77 951km eli matkaa tehty n. 2400km. Tänään oltiin tienpäällä n.11h ja kilometrejä tuli 469. Lähdettiin Budista klo 9 ja matkattiin reittiä Eide, Skei, Orkanger, Flakk, Fevåg, Fines, Malm ja pysähdyttiin Steinkjeriin. Maisemat olivat todella vaihtuvat. Alkupäässä oli jälleen paljon tunneleita. Betnan ja Skein välillä oli ihan huippua mutkatietä!! Pyörä meni Jannen mukaan todella kyljellään. Mikalla osui jalkakin pari kertaa mutkassa maahan. Kyydissä oli kyllä aika hurjaa! Ei onneksi pelottanut, sillä on aika kova luotto omaan kuskiin! Välillä kyllä hieman hirvitti, sillä takana istuu kuitenkin hieman korkeammalla eikä itsellä ole mitään kontrollia ohjaamiseen tai tatsia tiehen. Oli kyllä hurjaa ja huisin hauskaa!

    Budin jälkeen, Kristiansundin lähellä oli tietulli, joka maksoi pyörältä ja kuskilta 30 NOK (n.3,8e) ja kyytiläiseltä 24 NOK (n.3e). Kahdesta muusta tietullista pääsimme onneksi ilmaiseksi. Lauttamatkoja tuli tälle päivälle kaksi. Ensimmäinen oli välillä Flakk-Rövika ja se maksoi pyörältä ja kuskilta 44 NOK (n.5,55e) ja kyytiläiseltä 26 NOK (n.3.3e). Lautan saavuttua satamaan täräytti se sen verran, että Piipun pyörä kaatui. Onneksi ei käynyt pyörälle juuri mitään. Takajarru hieman vääntyi ja runkoon jäi muistoksi hieman vihreää maalia. Meinasi meidänkin VFR kaatua, mutta onneksi Mika sai jalalla tukea. Minäkin yritin ottaa vaistomaisesti jalalla vastaan, mutta eihän se ylttänyt edes lähellekään maata..

    Toinen lautta oli välillä Kanestraum-Halsa. Se maksoi 61 NOK / pyörä (n.7,7e). Kyytiläiseltä ei tällä välillä peritty erillistä maksua, jee. Oli muuten jonossa todella ystävällinen mies. Jonotimme ensin ihan kiltisti muiden joukossa kun mies nousi autostaan hieman meidän takaa kertomaan, että moottoripyörillä saa ohitella tällä lautalla jonon kärkeen. Todella ystävällistä! Tulisiko Suomessa joku näin sanomaan..?!

    Lautan jälkeen oli tarjolla jälleen kunnon mutkapätkää. Seikkailtiin pitkin rannikkoa majapaikkaa etsien. Ei tainnut seutu oikein matkailualuetta olla. Yksi kahden mökin paikka löytyi, mutta sekin oli jo täynnä. Ajeltiin eteenpäin ja päätettiin soittaa pariin Steinkjerin campingin respaan. Jälleen kerran oli siitä Camping-lehdestä suuri hyöty! Eka paikka oli jo täynnä, mutta heti toisesta lykästi.

    Ajettiin pitkää tietä merenrantaa ja vihdoin päästiin kaupan kautta majapaikkaan. Oltiin puhelimitse varattu kaksi 4 hengen vedetöntä mökkiä yhteishintaan 750 NOK (n.95e). Paikan päällä huomattiin kuitenkin, että tarjolla voisi olla myös kesähotelli. Kysäisin asiaa respasta ja saatiinkin vaihdettua mökit sellaiseen. Kyseessä oli kaksikerroksinen asunto, jossa oli sähkö, vesi ja kaikki tarvittavat kodinkoneet. Sänkyjäkin oli kuudelle ja lisäksi sohva. Hinta ei myöskään ollut paha, vain 50 NOK (n.6,3e) enemmän kuin vedetön vaihtoehto. Yhteensä asunnosta velotettiin meiltä 1070 NOK (n.135e).

    Ihana oli illalla ottaa muutama olut ja käydä syömässä camping alueen grillillä. Pølsea, eli tuttavallisemmin pölseä, siellä tietysti oli saatavilla. Sai sieltä myös kreikkalaista salaattia, nam!

    Käytiin muuten päivällä syömässä Orkangerissa. Pitseriassa, yllätys yllätys. Ruoka oli kyllä todella hyvää! Tarjoilija/omistaja oli hauska mies, jolle hänen suomalainen ystävänsä Keijo oli opettanut suomea. Hän sanoi rakastavansa meitä kaikkea, kiitos jne. Käytiin myös kahvilla ihanassa kahvipaikassa. Herkullista cappuccinoa, nam!

    Vuoristossa ajellessa keskikulutus oli hieman suurempi. Rannikolla ajellessa bensaa meni taas hieman vähemmän. Vähäinen kulutus kompensoi siis hintaa. 95:n maksoi halvimmillaan jonkin verran päälle 11 kruunua (lähempänä kahtatoista kumminkin) ja kalleimmillaan lähemmäs 13 kruunua eli suunnilleen n.1,5e-1,65e.


    Lauantai 7.7.2007
    Aamulla startattiin pohjoiseen kohti Mosjøenia eli ''Mösjöötä''. Matkaan lähdettiin n. klo 10.30 eli aika myöhään. Perillä oltiin kuitenkin jo 15.15. Tuli vähän onneksi tasattua sitä, että eilinen meni koko päivä matkaamiseen.

    Huruteltiin E6:sta pitkin ja pidettiin pari taukoa jaloittelua ja tankkaamista varten. Jälleen oli huisia mutkatietä. Pyörä kävi taasen aika kyljellään.. Matkaa päivälle tuli 288km, sillä päivän lukemat olivat 78 239km. Päivän aikana maisemat vaihtuivat jälleen aika paljon. Matkan varrella oli paljon upeita koskia, joista saisi muuten varmaan hyvin kalaa. Myös vuorenhuiput alkoivat olla jälleen lumen peitossa. Mentiin myös Pohjois-Norjan portista eli aika pohjoisessa oltiin.

    Saatiin mökki heti ensi yrittämällä. Hintakaan ei ollut paha, 850 NOK (n.107e). Sänkyjä ei ollut liikaa, mutta sopu sijaa antoi. Piipulle tehtiin prinsessapeti olohuoneen lattialle isosta kasasta peittoja. Hyvin kuulemma nukutti siinä.

    Illalla kävimme käppäilemässä kaupungissa, joka oli mökistä n. 1,5km:n päässä. Møsjoen vaikutti todella kivalta pikkukaupungilta. Kaupunki on kuulemma Pohjois-Norjan ensimmäinen eteläisin kaupunki. Löydettiin tosi iso puinen tuoli, johon kaikkien piti tietysti kavuta valokuvausta varten. Vähän kierreltyämme menimme Amore-nimiseen ravintolaan syömään. Pitsa maksoi n. 90-100 NOK (n.11,4e-12,6e) eli tuplat, parhaassa tapauksessa triplat, *mitä Jyväskylässä maksaa..!! Kahden henkilön ruuat maksoivat meiltä 304 NOK (n.38e). Kyllähän sitä ulkona syödessä saa rahaa palamaan.. Elämä on.

    Tarjoilija tuli kyselemään meiltä, mistä maasta olemme. Veikkasi, että ollaan Belgiasta tai Bulgariasta. Hänen mielestään suomalaisten kun pitäisi osata sujuvaa ruotsia.. Pösilö.

    Käveltiin vielä hetken aikaa ja mentiin sitten kauppaan. Harmiksemme huomasimme, että kaljanmyynti loppuu lauantaina klo 18, ja kaupassa olimme 18.35. Olisi kalja kyllä maistunut, etenkin kun Piipun sitä hehkutettiin ja suunnitelmissa oli ”vetää perseet” eli kaksi tai kolme. Oltiin kyllä loppupeleissä niin väsyneitä, että nukahdettiin joskus yhdeksän maissa.. Eli ihan hyvä, että ei sitten tullut ostettua yhtään olutta

    Visa ei muuten käynyt Coop Prix- puljussa. Aika kummallista. Onneksi oli siis NOKkeja mukana!
  5. #5
    Sunnuntai 8.7.2007
    Lähdettiin aamulla ajelemaan n. klo 9.10 E6:sta ylöspäin. Matkalla oli taas monen monta tunnelia. Osenin ja Korgenin välillä oli 8,6km pitkä tunneli. Aika pitkältä ja kylmältä kyllä tuntui!

    Mo i Ranasta suunnattiin länteen Kilboghamnia kohden. Maisemat olivat jälleen upeita! Paljon mutkaa ja vuonoja, aivan kirkkaan turkoosia vettä. Paljon näkyi myös lumisia vuorenhuippuja. Muutama vesiputouskin ohitettiin.

    Kilboghamnissa oltiin n.12.30. Seuraava lautta lähti 14.00, joten jouduimme odottelemaan jonkin aikaa. Pojat ostivat taas pölseä. Matti meni tilaamaan kaksi kahvia niin myyjämies rupesi tekemään sille ranskalaisia.. Kielimuuri.

    Lautta Kilboghamnista Jektvikaan kesti tunnin. Pyörältä ja kuskilta matka maksoi 73 NOK (n.9,2e) ja kyytiläiseltä 44 NOK (n.5,55e). Mukava oli katsella maisemia ihan rauhassa. Mentiin todella ison jäätikön, Svartisenin vierestä. Lautalla oli todella kuuma, hiki ihan virtasi. Pojat taas huomasivat kauniin naisen, ''Norjan Brasilialaisen'', joka oli kuitenkin pelottavan isänsä kanssa. Matti ja Juho tiirailivat tyttöä ''salaa'' ja ottivat taas kuvia. Kauniita kyllä ne norjattaret ovat.

    Ajettiin n. 15-20 min. ja matkaa tuli 28km. Piipukin tuli vauhdikkaasti perässä kun ei kuulemma katsellut ollenkaan maisemia. Lehmät kyllä huomasi, mutta ei jäänyt vilkuttelemaan.. Pyörältä ja kuskilta Ågskardet-Hälsa väli maksoi 37 NOK (n.4,7e) ja kyytiläiseltä 22 NOK (n.2,8e). Seuraava lautta lähti sopivasti 16.00, joten meillä oli hyvä ajoitus, sillä paikalla olimme 15.37. Lautalta soitettiin parille Bodøn leirintäalueelle, mutta ne olivat jo täynnä. Saatiin kuitenkin varattua yksi kuuden hengen mökki, hintakin oli vain 600 NOK (n.76e).

    Lautan jälkeen ajettiin rannikkoa pohjoiseen kohti Bodøta. Matkalla oli taasen monia tunneleita. Lyhyimmät olivat muutaman sata metriä ja pisin 7,6km. Maisemat olivat jälleen näkemisen arvoisia: koskia, teräviä vuorenhuippuja, pikkukyliä jne.

    Pysähdyttiin ennen Bodøta Saltstraumeniin, jossa on maailman suurin merivirta. Aikamoista hailakkaa virta kyllä meni! Nähtävillä oli sekä pienempiä, että isompia pyörteitä. Virta on kuulemma villeimmillään n. klo 19 aikoihin, joten ajoituksemme osui juuri nappiin.

    Päästiin majapaikkaamme joskus kahdeksan jälkeen illalla, eli tien päällä tuli oltua taasen n.11 tuntia. Oli porukka kyllä aika väsynyttä. Itselläkin alkoi jo pinnaa hieman kiristää, kun ei ollut kunnon ruokaa päivän aikana saanut. Matkalla ei kyllä edes näkynyt juuri minkäänlaisia ruokapaikkoja. Perillä mökissä selvisi syy sen edulliseen hintaan, siellä ei ollut juoksevaa vettä eikä vessaa. Suihku ja vessa onneksi löytyivät ihan lähellä erillisestä rakennuksesta. Jääkaappi ja kaasuliesi olisi ollut käytössä. Oli muuten ensimmäinen mökki, jossa ei ollut tv:tä. Ei kyllä yhtään haitannut, sillä ei sitä olisi edes ehtinyt katsoakaan. Hyvä, että oltiin niin myöhään perillä, niin ei yhtään häirinnyt vaikka olikin vähän ''nuhjuisempi'' paikka kuin mihin olimme tottuneet.

    Mentiin syömään ensimmäiseen ravintolaan, joka tuli vastaan. Pitseria, yllätys yllätys. Ja Janne söi taas pitsaa.. Løvsteik eli laavsteikki oli myös suosiossa, taas.

    Nyt oli muuten ensimmäinen päivä kun alkoi mopot hieman prakaamaan. Päivällä huomattiin tokan lautan jälkeen ihan sattumalta, että Piipun takarenkaassa oli ruuvi. Pariin otteeseen siihen käytiin laittamassa lisää ilmaa. Myös Jannen takarenkaassa oli joku naula, mutta se oli niin hyvin kiinni, ettei vuotoa esiintynyt. Jatkamme sen tarkkailua. Syömään mentäessä Matin pyörä alkoi vuotaa öljyä ja savuttamaan. Jotain ruuveja Juho kiristeli, niin öljyä ei valunut enää niin paljoa. Matin pyörä pääsi erikoistarkkailuumme.

    Päätettiin jättää lofootit johonkin toiseen reissuun ja suunnata seuraavana päivänä kohti Suomea. Ajateltiin, että säästetään rahaa ja lomapäiviä. Lofooteilla saa kuitenkin menemään monta päivää. Ja Etelä-Norjakin on valloittamatta. Pitänee siis palata vielä ainakin kerran!

    Illan lukemat olivat 78 693 eli kilometrejä päivälle tuli 454km. 3000km tuli täyteen tällä reissulla tänään. Napapiirikin ylitettiin päivän aikana lauttamatkalla.


    Maanantai 9.7.2007
    Aamu alkoi mielenkiintoisesti. Herättiin joskus vähän kuuden jälkeen kun Matti tuli suihkusta ja ilmoitti, että avaimet olivat jääneet illalla pyörään ja nyt se ei inahtanutkaan. Tarkoitus oli muutenkin herätä aikaisin, joten noustiin ylös saman tien. Matti, Janne ja Juho yrittivät työntää Matin pyörää käyntiin, mutta se ei tuottanut tulosta. Juho lähti ostamaan käynnistymiskaapeleita ja me muut pistimme kimpsut ja kampsut kasaan ja siivottiin mökki. Me ja Piipu lähdettiin paikkaamaan Piipun rengasta ja muut jäi fiksailemaan Matin pyörää.

    Mentiin rengasliikkeeseen, joka oli löydetty edellisenä iltana. Oltiin siellä joskus vähän seitsemän jälkeen. Liikkeessä oli nuori poika, joka hetken aprikoituaan alkoi korjata rengasta. Poika repi ruuvin pois ja pisti reikään Tubeless paikan. Lopuksi testattiin vielä vedellä, että ei tullut ilmaa pois. Uskomaton juttu, että kävi niin kätevästi se korjaus, aikaa meni n.8min. Maksoikin vain 75 NOK (n.9,5e). Laitettiin vielä paineet renkaaseen kohdilleen ja valmista oli.

    Samalla aikaa olivat muut saaneet Matin pyörän kuntoon. Kaapeleiden kanssa sählätessä oli ilmeisesti pääsulake mennyt. Varasulakekin oli Matilla onneksi mukana, niin vaihto kävi nopeasti.

    Treffattiin meille edellisestä illasta tutuksi tulleen ravintolan edessä kellon ollessa n. kahdeksan. Sanottiin Juholle heipat, sillä sen suunnitelmissa oli ajaa suoraan Jyväskylään, koska työt kutsui vaikka lomalla Juho olikin. Meillä muilla puolestaan oli tarkoitus ajaa niin pitkälle kun jaksetaan ja yöpyä sitten siellä, Ruotsin puolella todennäköisesti. Tankattiin Shellillä ja Janne tarkasti renkaan paineet, tallessa oli, elikkäs rengas ei onneksi vuotanut!

    Lähdettiin ajamaan kohti Fauskea. Matkaa sinne oli vähän reilut 50km. Pysähdyttiin sinne aamupalalle kivaan pikku kahvila-konditoriaan. Siellä oli seinällä liitutauluun piirretty ihan Matin näköinen mies! Hauska sattuma.

    Fauskesta jatkettiin matkaa kohti Ruotsia. Pysähdyttiin viimeiselle tankille ennen Ruotsia Junkerdaleniin. Kävimme myös parissa pienessä matkamuistomyymälässä tuhlaamassa viimeiset Norjan kruunumme. Meille jäi kaiken kaikkiaan 7 NOK (n.0,9e) 3900 NOKista (n.500e), joten ihan hyvin saatiin rahat tuhlattua..

    Junkerdalen oli kyllä hieno paikka. Tosi hienon näköinen laakso, jonka pohjalla meni koski. Noustiin tietä ylös ja maisemat olivat upeat! Junkerdalenista oli matkaa noin 15km Ruotsin rajalle. Maisemat olivat aika karuja. Paljon oli kivikkoa, risukkoa ja jokia. Vilkutettiin heipat Norjalle ja siirryttiin Ruotsin puolelle.
    Siitä alkoikin sitten ''alamäki''. Nopeus nousi 90:stä 110:n. Se olikin melkein ainut positiivinen asia sen lisäksi, että tie vei Suomeen. Ruotsin tiet olivat aivan kamalassa kunnossa verrattuna Norjan teihin. Tie oli täynnä pomppuja ja kuoppia. Ruotsalaisilla ei myöskään taida olla varaa keltaiseen maaliin kun maali vaihtui keltaisesta valkoiseen heti rajan jälkeen.. Maisemat olivat kyllä hienoja jonkin aikaa, mutta sitten vuoret madaltuivat ja hävisivät lopulta kokonaan.

    Noin 50km rajasta eteenpäin alkoivat kivat tietyöt à la Ruotsi. Vähälle matkaa oli revitty tie auki kahdeksasta kohtaa. Suurin osa pätkistä oli onneksi muutamia metrejä, mutta viimeinen oli noin 5km pitkä. Hienoa Ruotsi! Olivat vielä kastelleet tietä, joten sora ja rapa lensi oikein kunnolla. Sanoin Mikalle, että Piipu salettiin kiroo ajaessaan tuota pätkää. Sanoikin Piipu jälkeenpäin, että oli vaan huutanut sorakohtien ajan ''Onko pakko jos ei haluu, Onko pakko jos ei haluu..?!'' Meitä vastaan tuli asfalttikone, joten ilmeisesti asia oli sentään hoidossa..

    Ruotsin puolella oli todella pilvistä ja kylmää. Sää oli siis kurjempi kuin Norjan puolella. Piti pysähtyä pukemaan, sillä alkoi viluttaa aika paljon. Janne osasi valita taukopaikaksi monen sadan kilometrin keskeltä sen ainoan paikan jossa oli ihmisiä. Siinä sitten housut pois ja fleecekalsarit jalkaan kaiken kansan nähtävillä. *Pian alkoi myös hieman tihkuttaa ja hetken päästä satamaan kaatamalla. Tuli niin pirun kylmä, että oli pakko pysähtyä kahville johonkin pieneen tuppukylään (Ar..boeg tai jotain). Ihana oli hetki lämmitellä ennen kuin oli pakko taas jatkaa matkaa.

    Pysähdyttiin Arvidsjaugiin syömään. Kaivettiin sadevaatteet ja lämpimät vaatteet kasseista ja mentiin pitseriaan. Arvatkaa mitä Janne söi? ;) Syötiin muutkin pitsaa, paitsi Mika kebakkia. Puettiin lisää vaatetta päälle ja jatkettiin matkaa kohti Bodenia.

    Loppumatka olikin aikamoista. Matkalla näkyi myös ensimmäiset porot. Muutama isompi laumakin näytti olevan tienvieressä. Tie tuntui Norjan jälkeen aika tylsältä, sillä tie oli suoraa ja maisemat tasaisia. Onneksi sade ei ollut vielä yhtä voimakasta kuin Norjassa. Vaatteet eivät edes kastuneet, vaikka kovaa satoikin. Ei se sateessa ajaminen silti ollut kovin miellyttävää. Missään vaiheessa Norjassa ei sade tuntunut yhtä kylmältä, ei edes silloin kun oltiin sateessa 1,2km korkeudessa ja vieressä oli lunta!

    Saavuttiin Bodeniin joskus vähän kuuden jälkeen. Kyseltiin parista paikkaa mökkiä, mutta täyttä oli. Saatiin 2 mökkiä, joista hintaa tuli 208 SEK / hlö (n.23e) eli kaksi kahden hengen mökkiä yhteensä 1040 SEK (n.114e). Vessaa ei ollut, mutta keittomahdollisuudet ja vesihana löytyi. Muutenkin mökki oli oikein mukava.

    Käytiin kaupassa ostamassa iltapalaa sekä olutta ja siideriä. Ruotsissa myydään ihmelitkua ruokakapassa: Olut oli vahvimmillaan 3,5% ja siideri 2,25%.. Huh huh! Vissiin vähän erilainen juomakulttuuri siellä kun täällä..

    Mukava oli turista mökissä yhdessä vielä viimeinen ilta. Ihan mielettömän mukavaa on kyllä ollut! Ja tosi hyvä porukka! Ja pirun hyvä perusmeininki. Rok.

    Päivän lukemat 79 247 eli ajoa 554km.
  6. #6
    Tiistai 10.7.2007
    Tienpäälle startattiin sateiseen aamuun vähän jälkeen yhdeksän. Piipu ja Matti kävi tankilla ja siitä suunnattiin sitten kohti Haaparantaa. Noin puolen tunnin ajon jälkeen minulla rupesi juilimaan päätä. Kipu äityi elämäni kauheimmaksi migreeniksi. Ei auttanut edes useampi särkylääke. Muistikuvat tältä päivältä ovat siis hatarat ja paikoin jopa olemattomia.

    Vettä tuli kunnolla ja parhaaksi onneksi meiltä loppu bensa kaatosateeseen. Itse olin valveen rajamailla pääkipuni ja pahanoloni kanssa, enkä ollut uskoa tilannetta todeksi. Janne paineli lujaa vauhtia ja Piipukin meni hyvää vauhtia edellä. Saatiin onneksi pikku spurtti Matin rinnalle ja siitä sitten vinkattiin Matti tiensivuun. Onneksi sattui bensa loppumaan juuri bussikatoksen alle, ettei tarvinnut vesisateeseen jäädä odottelemaan. Sankarimme Matti toi kaivattua menovettä noin tunnin odottelun jälkeen. Piipun odotteli meitä Haaparannassa huoltsikalla. Matkaa Haaparantaan oli enää noin 10km. Olisi kai voinut ehkä hiukan aiemminkin tankata.. Janne oli painellut hurjaa vauhtia eteenpäin ja siihen ei saatu heti yhteyttä, joten mentiin hakemaan Piipu huoltikselta. Sain myös Matilta migreenilääkkeen.

    Lähdettiin ajamaan Kemiin aamupalalle. Janne pisti viestiä, että oli jo melkein Kemissä asti menossa. Maisemista rajan puolin ja toisin en osaa sanoa, sillä olin koko matkan silmät kiinni. Tuli myös nukuttua prätkän kyydissä. Yllättävän hyvin sitä kyydissä pysyi! Välillä tuli aina herättyä kun nytkähti hieman sivuun. Muut meni Kemissä heseen, minä kökötin ulkona katoksen alla koska se rasvan käry oli niin ällöttävä. (Olen ollut mäkkärissä melkein 6v. töissä, joten suht tuttu tuoksu mulle..) Koko ajan muutenkin yökötti. Yritettiin ottaa Janneen Kemissä kontaktia, ja viimein kun sen saimme, oli Janne jo Oulun kohdalla menossa ja sanoi jatkavansa matkaa sateessa suoraan Tampereelle kotiin, oli jo niin kaukana meistä. Kävin hörppimässä ennen lähtöä vähän Mikan fantaa. Pihalla se fanta päättikin sitten tulla korkojen kera ulos juuri kun oltiin kypärät päässä jo valmiita lähtöön. Tempasin kypärän ja kypäräpuhelimen rivakasti irti ja iskin Mikan kouraan ja laatoitin hesen pihaa. Ihanaa. Oulun Tullissa pysähdyttiin tankkaamaan ja kun ei Piipua ja Mattia näkynyt, pistettiin niille kiitosviesti matkasta. Heti sen jälkeen Piipu soittikin ja sanoi niiden olevan samaisessa paikassa kahvilla. Olin kuitenkin niin kipeä, etten pystynyt menemään sisään kiittämään matkaseurasta, joten jatkettiin siitä suoraan matkaa. Piipu ja Matti jatkoivat omille teilleen kohti Iisalmea.

    Siitä paineltiinkin sitten aikamoista haipakkaa Muurasjärvelle sukuloimaan. Piti pysähtyä matkan varrella aika ajoin puskaan yökkimään. Ei auttanut Matin migreenipilleri kun ei ilmeisesti ehtinyt vaikuttaa tarpeeksi kauaa, tai sitten otin sen liian myöhään. Täytyy kyllä sanoa, että siinä olossa oli moottoripyöräilystä nautinto kaukana. En suosittele kenellekään. Onneksi en itse ollut kuskin paikalla. Siinä tapauksessa olisi jäänyt pyörä heti parkkiin Ruotsin puolelle ja pakko olisi ollut mennä johonkin hotelliin nukkumaan ja parantelemaan oloa. Lähellä se oli kyllä nytkin.

    Tärisevin jaloin ja ruusulta tuoksuen (oksennusta ajotakin kauluksessa..) sanoin Mikan enolle käsipäivää kun ei oltu aiemmin nähty ja menin suoraan nukkumaan. Muuten en olisi matkaa varmasti jaksanut, mutta ajatus sängystä houkutteli niin kovasti, että sisulla pääsi perille. Nukuinkin sitten koko illan aamuun asti, n.16h.

    Illan lukemat olivat 79 754 eli ajettiin 507km.


    Torstai 12.7.2007
    Elävien kirjoissa jälleen! Eilen vielä sattui aamulla päähän, mutta iltaan mennessä kipu oli onneksi loppunut kokonaan. Vaikka tiistai olikin yksi elämäni kauheimmista päivistä, olen silti aivan hullaantunut moottoripyöräilyyn!

    Matka oli mielettömän loistava. Maisemat olivat upeita ja mielenkiintoisia ja seura parhaasta päästä! Hassua, miten samat jutut jaksoivat naurattaa päivästä toiseen. Kuvatessa piti aina sanoa pillu. Juttu juonsi juurensa siitä, kun menin jossain vaiheessa sanomaan, mitä isomummoni oli aikanaan opettanut. Suu kuulemma näyttää kuvassa hyvältä kun sanoo noin. Katsokaa vaikka kuvista tai kokeilkaa itse! Toinen juttu joka nauratti, oli se, että Janne söi aina pitsaa. Paitsi kerran tilasi erehdyksissään Lillehammerissa sen kolmioleivän.. Ruuasta puheen ollen, Juho onnistui saamaan ruuat aina viimeisenä. Ihan sama, tilasiko ensimmäisenä, viimeisenä vai siltä väliltä. Vikana tuli. Kummallinen tuo karman laki.

    Ei olisi voineet asiat mennä yhtään paremmin. Pientä jännitystä tarjosivat pienet sählingit pyörien kanssa, mutta ne käsittääkseni kuuluvat asiaan. Toivotaan, että Matinkin pyörä saadaan kuntoon eikä öljyä enää valu! Sateistakin selvisimme ja ansaitusta auringosta osasi sitten nauttia täysillä! Mutkat olivat huiseja ja paikalliset ihmiset mukavia. En myöskään sanoisi, että Norja on älyttömän kallis maa. Ulkona syöminen on aina kalliimpaa kuin itse tehty kotiruoka. Ei tarvinnut pihisitellä ja ruokaa sai kahdelle yleensä n.30e:lla.

    Suosittelen kyllä Norjaan reissaamista kaikille! Camping-lehti toimi suurena apuna ja suosittelen mökin tai hotellin varaamista hyvissä ajoin, mikäli aikoo ajaa iltaan asti. On paljon mukavampi ajella rauhassa kun tietää, että on illaksi katto pään päälle. Telttareissut ovat sitten asia erikseen.
    Itsellä alkoi reissun aikana veri vetää baanalle siihen malliin, että ensi kevääksi suunniteltu mp-koulun aloittaminen aikaistui ensiviikon tiistaihin!! Pyörääkin on jo ruettu mulle *katselemaan.. Varoitan mahdollisia kyytiläisiä siitä, että vastaavanlaisen reissun jälkeen ei välttämättä enää se takapenkillä istuminen riitä.. ;)

    Lukemat kotipihassa olivat 79 938km eli kilometrejä kotipihasta kotipihaan tuli 4 388. Ihan hienosti!

    Uusi reissu on jo suunnitteilla ensi kesälle! Silloin suuntana todennäköisesti Keski-Eurooppa.. * *
  7. #7
    Kuvia reissusta linkittelen tuonne tekstin joukkoon sitten kunhan ehdin.. *

    Osa reissun kuvista löytyy täältä.



  8. #8
    hienosti annuska jaksoit kirjata tapahtumia muistiin....ja kiva ku olit reititki kirjannu ylös, ni voin tarkentaa omaan karttaan...



  9. #9
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    ROCK .. hyvää tarinaa ...
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  10. #10
    Hieno reissu oli Teillä !

    Kiitos Annuskan raportista, hienosti kirjoitettu. MattiR:n ongelmien selvitykseen toisessa ketjussa ei erkkikään ottanut selvää, mutta nyt onneksi sekin selvisi, mistä MattiR:n ongelmat kiikasti. No, ehkä se oli vain lukutaidon tai ymmärryksen puutetta minulta.

    Viime vuonna olimme vaimon kanssa kahdestaan Euroopan reissulla ( 5.500 km ) ja nyt tänä vuonna juhannuksena pohjois-Norjan reissulla ( 3.200 km ), onneksi meille ei mitään suurempia ongelmia ilmaantunut. Onhan se tosissaan helpompaa, jos on kavereita mukana, mikäli ongelmia ilmenee.

    Ja onhan se tietysti myös kaksipiippuinen asia, kavereista on turvaa tarvittaessa, mutta itsekseen liikkuessa voit aina itse päättää vauhdin, tauot, suunnan, määränpään, majoituksen ja oikestaan kaiken, mikä on tarpeellista. Mutta Annuskan raportin perusteella Tekin ajoitte ajoittain omia vauhtejanne ja sitten kokoonnuitte ja tapasitte päivän päätteksi. Miten Teidän porukka oikeastaan pysyi kasassa ?

    Ensi vuonna olisi tarkoitus taas lähteä Eurooppaan ja olisihan se tosissaan mukava joskus tehdä Euroopan matka myös kimppa-ajelun merkeissä hyvässä seurassa. Mahtaisiko ensi vuonna löytyä halukkaita matka-seuralaisia ?
    Honda XL1000V
  11. #11
    Lainaa (a.m.i @ Heinä. 17 2007,01:25) kirjoitti
    Ja onhan se tietysti myös kaksipiippuinen asia, kavereista on turvaa tarvittaessa, mutta itsekseen liikkuessa voit aina itse päättää vauhdin, tauot, suunnan, määränpään, majoituksen ja oikestaan kaiken, mikä on tarpeellista. Mutta Annuskan raportin perusteella Tekin ajoitte ajoittain omia vauhtejanne ja sitten kokoonnuitte ja tapasitte päivän päätteksi. Miten Teidän porukka oikeastaan pysyi kasassa ?
    yhessä päätettiii määränpäät....joskus oli pari versioo mihin mennää...sää vaikutti aluks aika paljon..ku pari päivää oli sateessa ajanu ..ni halus jostai kumman syystä aurinkoon.. *

    mä oon "hidas ajamaan" tykkään katella maisemia ja vilkutella lampaille ja lehmille...yleensä kaik muut meni edellä ja matti ja minä tultiii perässä..tai minä vaa perässä.. * sit muu porukka ootteli risteyksissä tai huoltsikalla tai kahvion pihalla...eikä mua kuulemma aina tarvinnu niin kauan ootella *
    ja jos mulle erikseen sanottii et nyt kiire...ni jätin vilkuttelut ja maisemat väliin ja keskityin vaa mutkiin...

    pari ekaa päivää porukka oli kahessa osassa vahingossa ja tahalteen...yöpaikka oli kummiski tiedossa ja aina tsäkällä törmättii ekal kerral huoltsikalla ja tokalla kerralla mökin lähistöllä olevassa keskustassa...muut päivät *kyllä kuljettii porukalla...

    asenteestahan se on kiinni toi ryhmässä toimiminen ja oleminen.. * mäki välillä kiukuttelin ku en saanu ajoissa ruokaa....mut sit ku kupu täynnä ni kaik hyvin *

    edit:kirjotusvirheitä...



  12. #12
    Lainaa (a.m.i @ Heinä. 17 2007,01:25) kirjoitti

    Ja onhan se tietysti myös kaksipiippuinen asia, kavereista on turvaa tarvittaessa, mutta itsekseen liikkuessa voit aina itse päättää vauhdin, tauot, suunnan, määränpään, majoituksen ja oikestaan kaiken, mikä on tarpeellista. Mutta Annuskan raportin perusteella Tekin ajoitte ajoittain omia vauhtejanne ja sitten kokoonnuitte ja tapasitte päivän päätteksi. Miten Teidän porukka oikeastaan pysyi kasassa ?
    Ainakin minun mielestä (muut saa olla eri mieltä * ) meillä sujui tosi mutkattomasti kaikki. Edellisenä iltana aina yksissä tuumin suunniteltiin vähän seuraavan päivän reittiä. Tai miehet sen pääasiassa tekivät, kun niitä se enemmän tuntui kiinnostavan * Me Piipun kanssa osallistuttiin yleensä suunitteluun hyväksymällä se reitti. Yleensä sovittiin reitin lisäksi se, että mihin asti ajetaan. Näin oli helppoa varailla myös mökkiä etukäteen.

    Ajaessa päälinjana oli se, että edellä menee se kuka ajaa lujiten, eli yleensä Juho KTM:llään. Janne ja me mentiin sit siinä peesissä. Piipu ja Matti tuli yleensä hieman hiljempaa perässä. Oltiin sovittu että suoraan ajettaessa hurutellaan omaan tahtiin, mutta jos tulee risteys niin edellä ajavat jäävät siihen odottelemaan. Ja hyvin tuo toimi! Sama systeemi oikeastaan taukojen ja tankkausten suhteen. Aina jäätiin johonkin näkysälle, että loppupoppookin löysi ja osasi pysähtyä. Yleensä joku jäi vielä ihan tienviereen odottelemaan ja huitomaan merkkiä muille ajoissa. Kauaa ei kyllä tarvinnut yleensä muita odotella, suunnilleen n.10min. Hitaampien tulee vaan pitää puoliaan siitä, että saavat itsekin tarpeeksi pitkän tauon. Helposti voi varmaan käydä niin, että kun alkuporukka odottelee loppuja heille tulee taukoa riittämiin. Mutta kun loput tulevat paikalle, ovat alkuporukan ihmiset jo valmiita lähtemään ja loppupään porukalle ei jää kuin tosi lyhyt tauko, tai hunoimmassa tapauksessa ei taukoa ollenkaan, jos matka jatkuu samantien.

    Taukojen suhteen tuntui olevan ihan hyvä yhteisymmärrys. Tauon paikan tietää melkein siitä kun itsellä alkaa paikat puutumaan, tulee nälkä tai vessahätä, että muillakin on varmasti samanlaisia tuntemuksia eli tiensivuun vaan.. *

    Lainaa kirjoitti
    Ensi vuonna olisi tarkoitus taas lähteä Eurooppaan ja olisihan se tosissaan mukava joskus tehdä Euroopan matka myös kimppa-ajelun merkeissä hyvässä seurassa. Mahtaisiko ensi vuonna löytyä halukkaita matka-seuralaisia ?
    Mihinkäs päin Eurooppaa teillä on ensi vuonna tarkoitus matkata? Uskoisin, että näiltä palstoilta löytyy varmasti halukasta ja mukavaa matkaseuraa. Meillä on myös suunnitteilla matka jonnekin päin Eurooppaa. Suunnitelmat ovat tosin vielä täysin avoinna.. Tarkoitus olisi kuitenkin, että pääsisi jo itse sillä reissulla ajamaan!

    Edit: Piipu ehti ensin ku minä taas romaania kirjottelin.. Mut ei se haittaa. Tulee vaan kaikki tuplana.



  13. #13
    Aivan kuten kirjoititte, asennoitumisestahan se on kiinni, miten kimpassa matkustaminen yhdessä sujuu ja välillä joutuu varmasti tekemään kompromisseja.

    Viime vuonna matkasimme Ruotsin, Saksan, Itävallan, Sveitsin, Italian ja Monacon kautta Ranskaan. Pari päivää Cannesissa biitsillä huilattiin ja sitten ajettiin takaisin Chamonixin kautta.

    Ensi vuonna ajattelimme ajella Via Balticaa pitkin jonnekin päin etelään. Tarkoitus olisi olla reissussa ainakin pari-kolme viikkoa, jotta kerkeäisi vähän huilaillakin jossain etelän lämmössä. Viime vuonna lomaa oli varattu ihan liian vähän, koko ajan oli kiire eteenpäin. Mutta, onhan tässä vielä pitkä talvi edessä tehdä tarkempia matkasuunnitelmia ensi vuodeksi. *
    Honda XL1000V
  14. #14
    Kuten armeijassakin opetetaan, on pidettävä kiirettä, että pääsee odottelemaan. Ja voihan siinä odotellessa katsella vaikka paikallisia "kissaeläimiä" sekä lueskella karttaa ja visioida seuraavia reittejä.

    Ihmeen hyvin me letkassa pysyttiin. Edellisellä tauolla kannattaa kyllä aina sopia kaikkien kanssa mihin kylään seuraavaksi suunnistetaan. Ei tarvii sitten olla heti tavarat housussa jos edellä ajavan perävalot jossain katoaakin.

    edit:
    Ainii, olen kyllä alkanut katseleen kanssa tota Via Balticaa ja esim. Romaniaa vähän sillä silmällä. Tälläkin palstalla ollut ihan positiivisia tarinoita seikkailemisesta itäblokin puuhamaissa.

    Siellä on kai halvempaa kaljaakin, jota voi sit juoda kun ottaa ensin housut pois.

    edit2. idioottimainen lauserakenne "mää on kyllä..." t. äidinkielenopettaja



    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
  15. #15
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Jerry Cotton @ Heinä. 17 2007,19:44) kirjoitti
    Ainii, mää on kyllä alkanut katseleen kanssa tota Via Balticaa ja esim. Romaniaa vähän sillä silmällä.
    Niinpä .. saattaisivat olla nuo maat ihan kivoja ..

    Nyt tuli kurkittua sitä öljyvuotoa .. avasin kytkimen kannen
    (kun sitä suodinpurkkia ei saa muuten auki - tietenkään) ja
    avasin suodinpurkin ja kas .. sielähän oli soraa kannen välissä ..
    elikkä sieltähän se sitten vuosi, kuten arvelinkin. Vaan kun olin
    ostamassa tiivistettä niin eipä sellaista ollutkaan .. tulee maihin
    loppuviikolla .. joten takaisin tallille ja pikkiriikkisen lämmön
    kestävää silikonimassaa sekä vanha rinkula takaisin ja luukut kiinni ..
    paitsi, että ekalla kerralla unohtui kytkimen kansi auki ja kas ..
    kun kone käynnistettiin niin sen kytkimen tanko lensi kaaressa ja
    öljyä oli sitten kunnolla pitkin autotallin lattiaa. No kansi kiinni ja
    lisää öljyä ja nyt se toimii, mutta pitäisi ajaa koelenkki ja ennen
    kaikkea pitäisi hieman liuotella vanhoja palaneita öljyjä ja käydä
    vaikka painepesurilla kurluttelemassa ylimääräiset kakkelberit pois
    ja sitten jäädä hieman tarkkailumoodille, että vieläkö se vuotaa.
    Loppuviikosta tulee vasta niitä tiivisterenkaita, jos tulee - toivottavasti tulee.

    Samalla tuli kiristeltyä ryypyn hilavitkuttimia, jotka olivat sen
    verran löystyneet ettei ryyppykään toiminut, mutta nyt pörrää
    sekin.
    Alkaa ilmentyä kaikenlaista pientä .. takuu ummessa ja yli 60.000
    km takana, joten kait tää kaikki kuuluu asiaan - vissiin ... siinä
    oli vain 0,5km, kun aloitin ajamisen tällä pelillä v.2003 .... ROCK ..
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  16. #16
    Eikös meillä ollu melkosen hyvä kööri kasassa nyttenkin niin eikö pistetä samalla porukalla mietintämyssyä päähän ja lähetä prätkäturnee vol.2:lle kohti via balticaa ja keski-europea?!

    Ja tokihan mukaan vois tulla muitaki...
    Ex - Honda VFR 800 2009
    Ex - Bmw F650GS 2004
    EX - Kawasaki ZX-9R 2001
    EX - Suzuki Hayabusa 2004
    EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
  17. #17
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Lainaa (Webbis @ Heinä. 17 2007,21:57) kirjoitti
    Eikös meillä ollu melkosen hyvä kööri kasassa nyttenkin niin eikö pistetä samalla porukalla mietintämyssyä päähän ja lähetä prätkäturnee vol.2:lle kohti via balticaa ja keski-europea?!

    Ja tokihan mukaan vois tulla muitaki...
    ... sinne ...
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  18. #18
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    No niin sain vihdoin veppiin nipun
    <span style='color:blue'>KUVIA</span> . .. ... körö .. körö .. kö ... .. . p i t k i n ... n o r j a a . .
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  19. #19
    Ilo katsella noin hyvin aseteltuja kuvia.
  20. #20
    Lainaa (Webbis @ Heinä. 17 2007,21:57) kirjoitti
    Eikös meillä ollu melkosen hyvä kööri kasassa nyttenkin niin eikö pistetä samalla porukalla mietintämyssyä päähän ja lähetä prätkäturnee vol.2:lle kohti via balticaa ja keski-europea?!

    Ja tokihan mukaan vois tulla muitaki...
    Rok! Lisää hyvää perusmeininkiä... *

    [Edit: jos hyvin menee niin minunkin kuvat voivat ilmestyä vielä kesän (ehkä jopa tämän kuluvan!) aikana jonnekin.. Eli, aika vaiheessa vielä, kamera jossain ja koko asia unohtunut mappi-Ö:hön.. * ]



    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  21. #21
    Lainaa (MattiR @ Heinä. 18 2007,00:44) kirjoitti
    No niin sain vihdoin veppiin nipun
    <span style='color:blue'>KUVIA</span> * *. .. ... körö .. körö .. kö ... .. . p i t k i n ... n o r j a a . .
    Hienoja kuvia Matti!
  22. #22
    Lainaa (Webbis @ Heinä. 17 2007,21:57) kirjoitti
    Eikös meillä ollu melkosen hyvä kööri kasassa nyttenkin niin eikö pistetä samalla porukalla mietintämyssyä päähän ja lähetä prätkäturnee vol.2:lle kohti via balticaa ja keski-europea?!

    Ja tokihan mukaan vois tulla muitaki...
    olihan meillä törkeen hyvä kööri kasassa!! täytyy katella ens keväällä...ehottomasti johonki lähössä...unkari ja kroatia ainaski kiinnostais...talvella taas aikaa mietiskellä et mihin sitä lähtis...

    en tiiä raaskinko teettää mun kuvista vielä tavallisten kuvien lisäks cd:eetä...mut otan messii tavalliset kuvat jos tavataa talvella...ja negathan voin lähettää jos joku reisussa ollut haluaa...
  23. #23
    Tuollaisia matkakuvien pitää ollakin! Oli teillä vaan ihan huippureissu!
    ***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
  24. #24
    Lainaa (piipu @ Heinä. 19 2007,16:35) kirjoitti
    Lainaa (Webbis @ Heinä. 17 2007,21:57) kirjoitti
    Eikös meillä ollu melkosen hyvä kööri kasassa nyttenkin niin eikö pistetä samalla porukalla mietintämyssyä päähän ja lähetä prätkäturnee vol.2:lle kohti via balticaa ja keski-europea?!

    Ja tokihan mukaan vois tulla muitaki...
    olihan meillä törkeen hyvä kööri kasassa!! täytyy katella ens keväällä...ehottomasti johonki lähössä...unkari *ja kroatia ainaski kiinnostais...talvella taas aikaa mietiskellä et mihin sitä lähtis... *
    Joo joo, mennään vaan kaikki porukalla! * Mulla kauhee hinku saada se kortti ja ostaa pyörä ja päästä itsekin ajamaan reissua ens kesänä! Ekat teoriat oli tiistaina. Eka ajotunti tosin vasta 6.8 eli ihan liiiiian pitkän ajan päästä! Tää haluis mennä nyt heti opettelemaan!! *
  25. #25
    Lainaa (Annuska @ Heinä. 19 2007,18:01) kirjoitti
    Tää haluis mennä nyt heti opettelemaan!! *
    Ei muuta kuin Vifferin selkään vaan johonkin automarketin pihaan ja Webbis opastamaan..
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  26. #26
    Lainaa (LaMasquerade @ Heinä. 19 2007,18:13) kirjoitti
    Ei muuta kuin Vifferin selkään vaan johonkin automarketin pihaan ja Webbis opastamaan.. *
    Juu, mut ku se on niin iso ja painava etten uskalla mennä sillä sähläämään.. *
    Kyllä me jo yks ilta vähän tuossa parkkiksella katottiin et mitä tapahtuu mistäkii namiskuukkelista. Istuin kyydissä ja käynnistin sen pyörän ja sekin oli jo tarpeeksi jännää ekalle kerralle.. * Just tossa tosin puhuttiin Webbiksen kanssa, että jos ostais mulle pyörän nyt tässä lähitulevaisuudessa niin pääsisi sitten yhessä harjottelemaan jonnekii syrjäseudulle ihan niitä perusjuttuja! *
  27. #27
    (poistettu tili)
    Lainaa (piipu @ Heinä. 19 2007,16:35) kirjoitti
    olihan meillä törkeen hyvä kööri kasassa!! täytyy katella ens keväällä...ehottomasti johonki lähössä...unkari *ja kroatia ainaski kiinnostais...talvella taas aikaa mietiskellä et mihin sitä lähtis... *
    Unkarista en tiedä, mutta Kroatiassa, Rijekasta Splitiin on rantaa pitkin 400km, josta 200km aivan järjettömän hienoa mutkatietä. Ehkä jopa hauskempaa ajaa kuin Norjan tai Alppien mutkat, jotka nekin on loistavia. Suosittelen niille jotka haluu ajaa mutkia. Tuli kesäkuussa kokeiltua.
  28. #28
    mukava lukea reissutarina, ja hyvät kuvat ,
    Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin

    Triumph Rocket
    Suzuki B-King
    Suzuki Hayabusa
    Agusta
    Kawasaki ZZR
    Kawasaki 800
    Honda Goldwing 1800
    Kawasaki ZZR
    MV Agusta
  29. #29
    Oli mukava lukea hyvä reissukertomus tylsän työpäivän lomassa... Alkoi itselläkin haluttaa reissuun kun jää tänä kesänä pidempi reissu tekemättä... kuvat oli makeita
    '05 Kawasaki Z 750 => '08 Suzuki Hayabusa => '15 KTM 690 smc
  30.  
  31. #30
    Lainaa (MattiR @ Heinä. 18 2007,00:44) kirjoitti
    No niin sain vihdoin veppiin nipun
    <span style='color:blue'>KUVIA</span> . .. ... körö .. körö .. kö ... .. . p i t k i n ... n o r j a a . .
    siis.....siis...niinq perus rock meiningillä varustettuja kuvia....vaikka Matista ilmeisesti piti tullakkin "reviirin-merkkaaja" brittimotoristi matkalla...
    Et tu, Brute

    - Ducati Multistrada 1200 S Touring - 2012
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen