Ei se trangia haise yhtään millekkään sinolille jos antaa sen lopun sinolin palaa pois keittimestä. Jos sammuttaa tulet siitä ja pakkaa reppuun niin varmasti valuu ja haisee.
Juurikin näin. Lisäksi aina poltin muovipussissa kattiloiden sisällä. Taitaa olla mulla vielä tuplapussissa. Jos nestettä jää reilusti yli, sen voi kaataa takaisin pulloon ja polttaa loput "hajut pois". Tippaakaan ei saa polttimoon jättää nestettä kun sen pakkaa kasaan.(Burnis @ Maalis. 13 2008,22:26) kirjoitti
DrJones
Hostellit maksavat noin 10-15e ennen/yö ennen heinäkuun loppua jolloin hinnat hieman nousevat.(DrJones @ Maalis. 13 2008,22:22) kirjoitti
Usein siihen sisältyy jonkinmoinen aamupala.
Yksin matkustavalle ainakin huomattavasti mukavampi vaihtoehto, kuin telttailu. Ei tarvitse raahata mitään ylimääräistä mukana ja tutustuu helposti muihin matkustavaisiin.
Joskus noissa on jopa "yksityis"huoneita pariskunnille tai pienille ryhmille.
Tätä olen käyttänyt.
http://www.finnish.hostelworld.com/index.php
Tällä en tarkoita, etteikö telttailu olisi kivaa, mutta huomautan että on olemassa toinenkin kustannustehokas vaihtoehto majoitukseen Euroopassa.
Solifer Tm->Cbr1000f->Cbr900rr->DUCATI 1098
Kierros on päättynyt. Mopokin oli aikoinaan punainen.
kyllä mie ainakin olen kuskannut tuota trangiaa aina mukana. on todella kiva jos sattuu jotain matkalla keittä kovennetutteet.
ajatus kulkee sen jälkeen paljon vauhdikkaammasti.
eikä se haise sen enempää kuin herrasmiesaamulla.![]()
(vinkki: esilämmitimeksi käy ihan tavallinen tuikkukynttilä.)
Itse ajattelin trangian ja halpisteltan alkusyksyn iranin reissulle ottaa mukaan..
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Jos on vähäisintäkään kulinaristin vikaa ja lompakossa 15€/pvä ylimääräistä, niin kannattaa jättää trangia kotio Keski-Euroopan reissulla. (Iranin pöperövalikoimista en tiedä). Saksalaistyyppisen TUHDIN illallisen syöt ~15€:lla, eikä seuraavana päivänäkään vatsa kurni – useimmiten määrät on toista kuin Suomessa. Siihen vielä pari kyytipoikaa 2€/stobe.. Mäkkärit ja käkkärit kannattaa jättää suosiolla väliin.
Maku, tottumus, raha ja tapa asioitahan nuo retkiruokailut sekä majoittumiset. Mutta, itse pidän trankialla keitetyn tuoreen aamukahvin tuoksusta kesäaamuna teltan edessä. Talveksi muisteltavaa![]()
Kulinaristi on aina kulinaristi! Ja mikään ei voita aamukahvin makua ulkosalla nukutun yön jälkeenIranin ja Turkin sapuskat on varmasti parasta mitä on, mutta (mielestäni) moottoripyörämatkailuun (-seikkailuun!) kuuluu myös luonnossa nukkuminen.
Jos matkakuumetta haluaa potea, kannattaa selata tämä advriderin ketju (turkin matkailua).
Ketju:
ADVriderin ketju
Täällä olisi hyvä herätä:
![]()
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
Ei se Trangia poissulje sitä, etteikö syötäisi muualla, se vain toimii vaihtoehtona.(japiz @ Huhti. 15 2008,16:14) kirjoitti
Kyllä, aamu ja iltakahvi retkellä, vaikka hotellin parvekkeella Trangialla keitettynä on poikaa.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Ketjun aloittajan puoliskona kommenttia tähän *
Viime kesänä trangia + muut ruokailuvermeet oli mukana, tämän kesän (Saksa-Tsekki-Itävalta-Italia-jne) reissulle ne ei enää lähde.
Melkein naurattaa nyt lukiessa tuota ensimmäistä viestiä, voisi kysyä "ai mitkä kattilat ja missä mökeissä?" *
Yhtään yötä vajaan kolmen viikon reissulla ei tullut yövyttyä paikassa joka olisi täyttänyt mökin kriteerit, itseasiassa en muista nähtiinkö edes yhtään leirintämökkiä... Yöt meni hotelleissa ja "hotelleissa", sekä Itävallan ja Etelä-Saksan alueella mukavissa "zimmer frei" alppitaloissa.
Muutaman kerran tehtiin trangialla "lisää vain vesi" -ruokaa alppitalojen parvekkeella iltaisin, mutta vaikeampaa tuntui olevan löytää auki olevaa kauppaa/huoltoasemaa josta sai ruokatarvikkeita, kuin että olisi käynyt jossain syömässä valmista. Oltiin liikkeellä aina liian myöhään, pienten kylien kaupat menivät kiinni käsittämättömän aikaisin.
Norjassa trangia oli aivan must, mutta Keski-Euroopan reissuille ei sitä enää oteta. Ehkä jos asuisi teltassa, niin sitten, mutta kun ei tuo telttamajoitus kiinnosta.
Ja koska laukkujen tila on rajallinen, niin käytetään se trangian kokoinen kolo mieluummin vaikka matkamuistoihin *
Minun kokemukseni mukaan Primuksen kaasukeitin on kaikkein kätevin retkikeitin. Siinäkin on tuulisuoja ja se kuluttaa kaasua vähemmän kuin Trangia. Esim. Etapowerissa on lisäksi kattila ja paistinpannu mukana.
Ainakin Pohjoismaissa Primukseen sopivia kaasupulloja on myös hyvin saatavilla kaupoissa. Trangiaan sopivien kaasupullojen kanssa on joskus ollut ongelmia Suomessakin. Spriikeitintä en itse uskalla käyttää, sillä muuan tuttu onnistui kerran polttamaan sillä itsensä aika pahasti...
trangia on loistopeli. kun pakkaa sinolin pienempiin limsapulloihin, niin kulkee kivuttomammin mukana. itse olen aina ihmetellyt miltä se sinoli mahtaa maistua kun kaikki siitä puhuu, vaikka omat trangiakokemukset rajoittuu 10 v. ajalta lähinnä patapussien laksatiiviseen vaikutukseen. viime aikoina päiväreissuilla kulkee mukana kertakäyttögrilli millä tekee isommatkin sapuskat kerran.
keskieuroopassa menisin ehkä mieluummin bed&breakfast-meiningillä. teltat ja keittimet voi jättää kotimaan reissuille.
Jep, ymmärrän itsekin tuon pointin, mutta mä käytän sitä lähinnä käänteisesti. Kauhulla muistelen niitä telttailureissuja joilla kamat oli koko ajan märkinä, suihkuun ei pääse, vaatteet haisee sinolille ja hielle sekä helvetinmoinen vuori mukana majottumistarvikkeita.(japiz @ Huhti. 15 2008,16:14) kirjoitti
Käytännössä tulee saman hintaiseksi asua ihan kelvollisissa paikoissa jos matkustaa kahdestaan jonkun kanssa. Viime vuonna asuttiin Tolberon kanssa eräässä pikku gasthaussissa 40e yö ja saatiin sillä käyttöömme näpsäkkä huoneisto jossa oli kunnon keittiö. Itseasiassa paikka on Lochbachweg:lla Aschau im Chiemgaussa ja voin suositella kaikille. Omistajat olivat todella symppisporukkaa ja alakerran baarimikkokin veti soppaa samaan tahiin meidän kanssamme.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..