Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 44:sta
  1. #1
    Miten on, kannattaako ottaa mukaan? Tarkoitus on käydä Saksassa, Tsekeissä, Sveitsissä, Itävallassa ja Italiassa? Kuuluuko tuolla mökkivarustukseen kattilat?

    Norjassa ei viime kesänä ilman trangiaa olisi tullut toimeen päivääkään.
  2. #2
    Mulla on aina mukana Trangia, saapahan nopeasti välipalat tien varressa.
    Kiva puuhata ruokaa matkalla.
    -Sergei-
    - Sergei-


    "Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
  3. #3
    Mitähän tarkoitat mökillä/mökkivarustuksella? Ei taida niitä mökkejäkään (vrt. täkäläiset campingit) kauheasti olla eikä leirintäalueillakaan ole yleensä keittopaikkoja, joten Trangialle löytyy käyttöä, jos niillä yöpyy.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  4. #4
    Kyllä trangian mukaan ottaminen kannattaa. Oltiin kuukausi euroopan tourneella, asuttiin mökeissä tai teltassa, ja keitettiin trangiapuurot melkein joka aamu. Kätevä vehje, kunhan sietää sen loppureissua kohti iljettäväksi käyvän sinolin löyhkän... *
    Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals ... except the weasel.
    - Homer Simpson
  5. #5
    Toimiiko trangia myös bensalla? Kun erillisiä bensakeittimiä on ainakin olemassa. Bensa on muutenkin parempi polttoaine retkikeittimessä kuin sinoli. Parempi lämpöarvo, saa maailman joka kolkasta, toimii kovallakin pakkasella ja siksi toiseksi yleensä motoristeilla on aina bensaa matkassa
  6. #6
    Lainaa (Räkä @ Heinä. 16 2007,11:58) kirjoitti
    Toimiiko trangia myös bensalla? Kun erillisiä bensakeittimiä on ainakin olemassa. Bensa on muutenkin parempi polttoaine retkikeittimessä kuin sinoli. Parempi lämpöarvo, saa maailman joka kolkasta, toimii kovallakin pakkasella ja siksi toiseksi yleensä motoristeilla on aina bensaa matkassa
    Muistaakseni ruotsalainen optimus valmistaa trangiaan sopivaa bensakeitintä. Maksaa suomalaisessa verkkokaupassa tosin sen 160€ jolla saa jo useammallakin aineella toimivia...

    Tekstistä lainattua
    "
    - Lyijytöntä moottoribensiiniä saa käyttää vain tilapäisesti, koska se sisältää lisäaineita, jotka ovat terveydelle haitallisia ja jättävät lisäksi karstaa polttoainejärjestelmään.
    - Lyijyllistä bensiiniä ei terveysvaarojen takia saa käyttää.
    "
    <p>TZR -91 -&gt; CBR 1100 XX -02 -&gt; ZZR 600 -91 -&gt; CBR 1100 XX -03</p>
  7. #7
    Lainaa (Räkä @ Heinä. 16 2007,11:58) kirjoitti
    Toimiiko trangia myös bensalla?
    Kannattaa ostaa erillinen keitin ja viilata Trangiaa sen verran, että keittimen saa mahtumaan siihen. Toisaalta kevyempi ja vähemmän tilaa vievä ratkaisu on käyttää pelkästään Trangian kattiloita ja rakentaa tuulisuoja ohuesta alumiinilevystä (tai ostaa sellainen valmiina) tai taitella se vaikka foliovuoista.

    Alla valmistajia:

    http://www.optimus.se/index.p....emid=27
    http://www.primus.se/
    http://www.msrcorp.com/stoves/
    http://www.coleman.com/coleman....D=24752

    Itse kiinnittäisin huomiota kahteen asiaan.

    a) Keitin tukkeutuu aika-ajoin. Siksi siinä on hyvä olla suuttimen avaava neula, joka liikkuu joko magneetin avulla tai ravistamalla. Muistaakseni tällaiset ratkaisut ovat ainakin MSR:n XGK:ssä ja Optimuksen Nova(+):ssa. Jos keitin pitää purkaa aina kun se tukkeutuu, niin se alkaa v*tuttaa.

    b) Tehon säätö. Tämä taitaa toimia parhaiten Optimuksen Nova +:ssa, joka on siitäkin mainio keitin, että se menee todella pieneen tilaan. XGK on muistaakseni julmetun tehokas, mutta sen tehonsäätö on surkea jos sitä edes on.

    c) Toiset keittimet tukkeutuvat helpommin kuin toiset. Kannattaa yrittää selvittää, mikä polttaa varmimmin tankissa olevaa tavaraa.

    Oma valintani olisi Optimus Nova +, mutta on syytä muistaa, että monipolttoainekeittimet kaikkine esilämmityksineen eivät ole yhtä helppoja käyttää kuin sprii- tai kaasukeittimet. Lisäksi niiden kanssa on syytä olla varovainen. Minä käyttäisin niitä matkailussa vain siinä tapauksessa, että spriin tai kaasun saanti on hankalaa. Talvivaellukset ovat sitten asia erikseen. Kaasuhan erilaisista vaihtoehdoista on ehdottomasti kätevin ja vaivattomin.

    http://www.reittipiste.fi/product....e69df0f

    P.s. Optimuksen tukkeutumisherkkyydestä en tiedä.



  8. #8

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Oma valintani on pikkukylien mukavat ja kohtuu hintaiset sapuska paikat. Keskieuroopassa lomalla ollessani en ole tainnut kertaakaan kokata minkään maailman ruokia... Ellei nyt lasketa siellä asuttua aikaa
    ---
  9. #9
    Myöskin siitä sinolin löyhkästä pääsee eroon kun ostaa jotain denaturoimatonta stuffii... Esimerkkinä Virosta 80% mäyräkoira ja ei nokeakkaan niin pahasti, pitää vaan olla "laadukasta" että varmasti on tarpeeksi prosentteja että palaa...
    Purkaan sen joutuu kumminkin...
  10. #10
    Yksi ääni trangian kaasupolttimelle.
    Plussia ja miinuksia:
    +ei tuu nokea
    +ei vaaraa 'sopan maustumisesta'
    +ei 'eihän toi pullo oo voinu vuotaa..' ilmiötä
    +yleensä tasainen, helposti säätyvä liekki (pakkasessa voi olla hankaluuksia..)
    +tarkempi 'kulutus' eli ei tartte polttaa 'sydäntä' tyhjäksi (ei kai kukaan oikeasti luota siihen korkin pitävyyteen?)
    -ei oo tietoa kaasupullojen saatavuudesta Suomen ulkopuolella(sellanen pieni kierreliitäntä)
    -kaasu rahtusen kalliimpaa kuin marinoli tms. (mutta vähäisellä käytöllä ei oo merkitystä)
    -maapallo ei pelastu?
  11. #11
    Lainaa (ViperG @ Heinä. 16 2007,15:15) kirjoitti
    -ei oo tietoa kaasupullojen saatavuudesta Suomen ulkopuolella(sellanen pieni kierreliitäntä)
    Kaasulle minäkin ääneni annan, jos vain pulloja löytää. Kannattanee ostaa jonkinlainen adapteri, jolla voi käyttää puhkaistavia pulloja (mm. Biltemassa halpoja). Tällöin löytänee helpommin polttoainetta ja halvempaan hintaan.

    http://www.varuste.net/tuoteti....omin3=0

    http://www.varuste.net/tuoteti....omin3=0
  12. #12
    Trangia on hyvä värkki, Marinol tai Sinol polttoaineena.

    Pullosta pois n. 10% aineesta ja vettä tilalle ja sekoitus.
    Ei nokea enään niin paljon.
    Marinol ei lemua niin pahasti.

    Annostele polttoaine kahteen eri pulloon - 1/2 litraisiin, jätä lämpötilan vaatima laajenemis vara.

    Muutamat näyttävät kirjoittavan ettei Trangian omaa poltinta - nesteelle - voi säätää. Ei pidä paikkaansa, minulla ainakin oli Trangian ostaessa 22 vuotta sitten polttimen korkin lisäksi varusteena erillinen lisäkappale liekin säätöä ja sammutusta varten. Toimii hyvin kun opettelee.

    Samoin joku kirjoitti, että joutuu polttamaan polttoaineen loppuun. Miten niin, lopun Marinolin tai Sinolin voi kaataa takaisin pulloon polttimen jäähdyttyä.

    Ehtii sillä välin jäähtyä hyvin kun olet nauttinut keitoksesi.

    Lisäksi verraton peli talvella ja kovassa tuulessa.

    Trangiaan on myös saatavissa lisävarusteena kaasupoltin - tosin sika hintainen - johon voi liittää esim. Primuksen kaasusäiliön.

    Joku joskus ostanut tuollaisen samanlaisen kaasupolttimen Tuurin kyläkaupasta paljon halvemmalla kuin alkuperäisen jostain retkeilykaupasta.

    Viime syksyn reissulla ja aikaisemminkin ollut molemmat polttoaineet mukana.

    2002 syksyllä San Remossa "spanjoolit " ihmetteli värkkiä, samoin " sakut " viime syksynä.



    Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
  13. #13
    Tässäkin varustelussa ratkaissee se miten aktiivisesti ja missä olosuhteissa meinaa keitellä. Itsekin mietin viime kesänä kaasupolttimen ostoa, mutta totesin että taidan saada sillä rahalla pian loppuelämän sinolit, joten päätin jatkaa tutulla ja turvallisella peruslinjalla. Kahvien ja pussipastan keittely tarvittaessa kesäolosuhteissa hoituu kuitenkin aika kivuttomasti. Kerta-annostelun sydämeen oppii aika pian ja kunnon pullolla vuotamisestakaan ei ole pelkoa.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  14. #14
    Kyllä kaasuja löytyy euroopastakin retkeilykaupoista. Enpä usko, että kukaan joka on kokeillut kunnon kaasupoltinta palaa enää sinoliin. Kaasun tehoalue ja säätö on ylivertainen sinoliin verrattuna, sinolilla keittimessä on käytännössä vain on ja off -asennot. Sinoli vie enemmän tilaakin.
  15. #15
    Lainaa (ViperG @ Heinä. 16 2007,15:15) kirjoitti
    Yksi ääni trangian kaasupolttimelle.
    Plussia ja miinuksia:
    +ei tuu nokea
    +ei vaaraa 'sopan maustumisesta'
    +ei 'eihän toi pullo oo voinu vuotaa..' ilmiötä
    +yleensä tasainen, helposti säätyvä liekki (pakkasessa voi olla hankaluuksia..)
    +tarkempi 'kulutus' eli ei tartte polttaa 'sydäntä' tyhjäksi (ei kai kukaan oikeasti luota siihen korkin pitävyyteen?)
    -ei oo tietoa kaasupullojen saatavuudesta Suomen ulkopuolella(sellanen pieni kierreliitäntä)
    -kaasu rahtusen kalliimpaa kuin marinoli tms. (mutta vähäisellä käytöllä ei oo merkitystä)
    -maapallo ei pelastu?
    Edelleen yksi +:ssa tuolle . Hankin trangian joskus *kakskytviis vuotta sitten kun ekat sellaiset ilmestyivät suomen markkinoille. Vaihdoin mukana olleen nestepolttimen kaasusellaiseen kymmen vuotta sitten ja kovasti olen ollut tyytyväinen. Vähänhän se teettää käsitöitä jotta kaasupolttimen saa vanhaan malliin sopimaan mutta on se sen väärtti. Nykyisissä kaasupolttimissa on lisäksi turvallisuutta lisäävä liekinvartija. Tuo verme maksaa Partioaitassa 59€. www.partioaitta.fi Isompi, oliko se nyt 450g:n kaasupollon löytäminen tuottaa joskus suomessakin töitä mutta hyvin varustetuista urheilu- ja retkimyymälöistä niitä kyllä nykyään löytyy.
  16. #16
    Lainaa (jokao @ Heinä. 16 2007,17:19) kirjoitti
    Tuo verme maksaa Partioaitassa 59€.
    Tuota hintaa ei kannata maksaa, koska sitä saa paljon edullisemminkin. Esimerkiksi HongKongissa (tavaratalossa) käydessään kannattaa vilaista hyllyt.

    Ja jos aloittaa keitinsatsin hankkimisen alusta saakka, niin muitakin vaihtoehtoja on. Primus Etapower lienee hyvä.

    http://www.primus.se/

    http://kauppa.lassinretkiaitta.fi/Publish....0-10001
  17. #17
    +1 kaasulle. On ollut jo useamman vuoden mulla retkikäytössä.

    Viileälle kelille vinkkinä (omalla vastuulla): kaasupullo lämpeää mukavasti kun nostaa sen kattilan kantena toimivan paistinpannun päälle
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  18. #18
    Lainaa (strider @ Heinä. 16 2007,22:13) kirjoitti
    +1 kaasulle.
    +1 myös kaasulle. Aivan ehdoton Trangiassa.

    Ainoa haitta kulutuksen arvioiminen, Sinol/Marinol-pullon hupenemisvauhdin pystyy arvioimaan helposti, kaasupulloa taas ei.
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  19. #19
    Lainaa (Koris @ Heinä. 17 2007,11:54) kirjoitti
    Ainoa haitta kulutuksen arvioiminen, Sinol/Marinol-pullon hupenemisvauhdin pystyy arvioimaan helposti, kaasupulloa taas ei.
    Kyllähän tuollaisen 100 g - 200 g pystyy jo hanska-arviona heittämään (riippuen pullon koosta silloin ollaan menty ½-väliin). Ja hölskyttelemällä helmeä loput.

    Itsellä on tapana kuljettaa (jos ei mennä grammanviilauskeikalle) käyttöpullon (400g) lisäksi pikkupullo (200g) varoina. Silloin ei kaasu lopu kesken kriittisen aamukahvin/puuron keittelyn.
    - '11 BMW R 1200 GS
    - IBA SS1600K
    ---
    ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
  20. #20
    Moottoripyörämatkailussa en kyllä menisi sijoittamaan noihin "polttaa ihan mitä vaan lentopetrolista lehmänlantaan" tyyppisiin polttimiin. (Tai ylipäätänsä kyllä missään muussakaan Euroopan alueella tapahtuvassa matkailussa...) Tietysti jos raha pakottaa taskuja, on hyvä aina hyvää

    Primuksen kaasupoltin on varsin kätevä lisävaruste Trangiaan. Kierrekorkillisia kaasupatruunoita saa varsin hyvin pitkin Eurooppaa. Lisäksi moottoripyörän kanssa ei ainakaan minulla ole niin gramman päälle, voi hyvin ottaa varapurkinkin mukaan sieltä, mistä kaasua saa. Mikäli päätyy Sinolia käyttämään, on kannattava hankinta hankkia spriipolttimen esilämmitin. (Se on sellainen polttimen alle kiinnitettävä hässäkkä, jossa on tyyny, johon laitetaan spriitä palamaan.) Esilämmitin tehostaa kummasti spriipoltinta ja tekee keittämisestä edes jotakuinkin kestettävää pakkassäällä, jolloin polttoaine ei yleensä oikein tahdo höyrystyä.
  21. #21
    Lainaa (mikkoni1 @ Heinä. 17 2007,14:07) kirjoitti
    Moottoripyörämatkailussa en kyllä menisi sijoittamaan noihin "polttaa ihan mitä vaan lentopetrolista lehmänlantaan" tyyppisiin polttimiin. (Tai ylipäätänsä kyllä missään muussakaan Euroopan alueella tapahtuvassa matkailussa...)
    Nuo monipolttoainevehkeet soveltunevat todellakin paremmin talvivaeltajille tai kaksipyöräisillä matkaaville, jotka tekevät useamman kymmenen tuhannen kilometrin reissuja.
  22. #22
    Lainaa (Räkä @ Heinä. 16 2007,11:58) kirjoitti
    Toimiiko trangia myös bensalla? Kun erillisiä bensakeittimiä on ainakin olemassa. Bensa on muutenkin parempi polttoaine retkikeittimessä kuin sinoli. Parempi lämpöarvo, saa maailman joka kolkasta, toimii kovallakin pakkasella ja siksi toiseksi yleensä motoristeilla on aina bensaa matkassa
    Ystävän neuvo.. Älä tee sitä
  23. #23
    +1 ääni kaasulle

    Partiossa, intissä ja prätkäreissuilla on tullut lotrattua ihan tarpeeksi sinolin yms nesteiden kanssa. Loppupelissä kaikki haisee sille.

    Muutama vuosi sitten hommattiin kaverin kanssa kaasukeitin, joka on kokoontaitettuna nyrkin kokoinen. Siihen kaasu kiinni ja keittämään.

    Viime reissuilla olen tosin majoittunut mökeissä/hotelleissa ja nauttinut ruoat ravintoloissa. Enää ei katsos jaksa tiskata saati purkaa&pakata telttaa. Jää samalla enempi aikaa ajamiselle *
  24. #24
    Kyllä mulla kulkee trangia mukana reissulla kuin reissulla.

    Vaatiihan se tilaa sen verran että jos olis joku "pienemmällä kuljetuskapasiteetilla" oleva kulkuneuvo niin eihän sitä sitten mukana raahattaisi.

    Mukava sillä on keitellä aamu-väli-iltapalaa, sumppia, teetä tai kaakaota ja joskus ihan pääruokaakin.

    Jos kohdalle sattuu hyvä kalastuspaikka, maisemat on kohdillaan tms, mutta ei nyt just näy sitä mäkkäriä tai kyldyyrikahvilaa, niin on se ihan luksusta syödä tai juoda jotain lämmintä sapuskaa siinä maisemia ihaillessa.

    Ai niin, mulla on kaasupoltin ja teräspintaiset kattilat, siistiä keitellä ja kohtuu helppo tiskata. Painosta ei oo matkalehmä vielä valittanu.

    -Hyvä ruoka, parempi mieli-

    Terv. Patakakkonen
    Moto Longa - Vita Brevis
  25. #25
    Minä en ota moista vehjettä mp-reissulle. Tilaa ei ole liikaa ja toiseksi; käytän majoituksiin gasthaus tyyppisiä paikkoja ja käyn etsimässä ko. kylän/kaupungin halpisruokapaikkoja. Eipä minulla ole telttaa tai muitakaan camping vehkeitä mukana. Telttareissulle en mopolla lähde.



    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  26. #26
    Lainaa (ttuttu @ Tammi. 11 2008,11:05) kirjoitti
    Minä en ota moista vehjettä mp-reissulle. Tilaa ei ole liikaa ja toiseksi; käytän majoituksiin gasthaus tyyppisiä paikkoja ja käyn etsimässä ko. kylän/kaupungin halpisruokapaikkoja. Eipä minulla ole telttaa tai muitakaan camping vehkeitä mukana. Telttareissulle en mopolla lähde.


    Keitin on hyvä juttu pohjoiseen mentäessä. *Mutta miksi keitellä tuolla, missä ruoka on useimmiten parempaa ja edullisempaa kuin kotimaassa.

    Minulle iso osa reissun nautintoa on istuskella jossain pikku ruokalassa ja nauttia "mamman" laittamaa ruokaa.
  27. #27
    Kaasu on hyvä.
    Mikä pointti on tuossa Sinolin heikon pakkaskestävyyden kertaamisessa? Harva varmaan mopoilee sellaisilla keleillä (lämpötiloissa), joissa tuosta pakkasen kestämättömyydestä on haittaa.
    Hilo
    //Suzuki GS1100G
  28. #28
    JOVVAIN....





    ...........Naaaaaaaa, seja sama, kuhan o jotain jotta met saamma aamul jäätyneet jarrulevyt sulaks ja palat liikkuumaa. Sama o ku sohju yöllä jäätyy lokasuoja alle nii se ei pyörä pyöri pia aamul.

    Kuumal veel net saa parraiten vapaiks ja taas pääsee jutaammaan ! Rangia on sap´mi-proof (sano testattu) verme !

    Sinol ja kaasut o myöte AINA ku Jyykeäs poikethan.

  29. #29
    Paljon Euroopassa reissaavana en suosittele sen kummemmin trangioita kuin telttaakaan. Halvat majapaikat ja sapuskat toimivat parhaiten, hotellin saa monasti samalla hinnalla kuin camping paikan.

    Itsekin olen aina pohjoismaissa teltta/trangia linjalla, mutta Keski- Eurooppaan en niita raahaa.

    w4p2
  30.  
  31. #30
    Lainaa (w4p2 @ Tammi. 12 2008,02:44) kirjoitti
    Paljon Euroopassa reissaavana en suosittele sen kummemmin trangioita kuin telttaakaan. Halvat majapaikat ja sapuskat toimivat parhaiten, hotellin saa monasti samalla hinnalla kuin camping paikan.

    Itsekin olen aina pohjoismaissa teltta/trangia linjalla, mutta Keski- Eurooppaan en niita raahaa.
    Muualla kun Saksassa en ole keski Euroopassa telttaillut, mutta ihmettelen jos sillä 7-10€:lla saa hotellin. Jos näin niin olempas ollut tyhmä kun raahannut telttaa ja trangiaa mukana

    Joo, epäilempä kuitenkin, että teltta ja trangia on kustannustehokkaan reissaajan ykkös vaihtoehdot, sitä paitsi telttailussa on ihan oma tunnelmansa joka itseäni erityisesti viehättää (kelivaraus). Tarkoitus on jälleen ensikesänä teltta ja trangia ottaa mukaan.
    DrJones
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen