Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
  1. #1
    Mietiskelin miten vaikuttaa sylinterin halkaisijan kasvattaminen kaasuttimien säätöihin (neulojen korkeus, suuttimien koot, seosruuvit). Oletukseni on, että isompi sylinteri tarvitsee enemmän polttoainetta ja suuttimia pitäisi isontaa ja neuloja nostaa. Toisaalta suurempi halkaisijainen mäntä vetää enemmän ilmaa ja samalla myös bensaa, vai? Kasvaako alipaine niin paljon, että kaasuttimien luistit nousevat enemmän ja bensaa tulee enemmän neuloja nostamatta? Vaikkakin luistien ollessa täysin ylhäällä bensan saanti on kiinni lähes täysin pääsuuttimista. Pitäisikö pääsuuttimet olla tuon takia suuremmat?

    Tiedosta, etenkin kokemusperisestä, olen kiitollinen.
    Hande G.
  2. #2
    Pelkkä sylinterin poraus ei niin paljoa vaikuta että joutuis mitään muuttamaan, sitten jos rupeat oikeasti virittämään: suurentaan venttiilejä, muuttamaan nokkia ja avartamaan kanavia joudut myös koskemaan kaasarin säätöihin.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  3. #3
    1299cc -> 1397cc ei oikeastaan ylös vaatinut paljoakaan lisää bensaa, ruiskukartan arvot muuttui yli 8000rpm +15% -> 18%.

    Alakertaan, alle 3000rpm ja 2-10% kaasunavauksille, piti soppaa laittaa reilusti lisää ja muutenkin kartalla on numerot suurempia mitä ennen. Eli tarkoittaisiko tuo sitten kaasaripelissä isompia tyhjäkäyntisuuttimia ja neuloja ylemmäs?
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  4. #4
    Ei porauksen takia ole tarvetta muuttaa suuttimia/seosta. Olet ihan oikeassa siinä että jos tilavuus kasvaa niin sama ilma/polttoaine seos toimii yhtä hyvin myös hieman suuremmassa sylinterissä.
    Jos taas iskutilavuus kasvaa merkittävästi on hyvä hengittävyyden parantamiseksi ajatella isompaa kaasutinta ja putkistoo, ja kansitöitä.
    Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
  5.  
  6. #5
    Ei vaikuta juuri mitään. Mulla päin vastoin kulutus pieneni ja tehoja tuli lisää. Tein kyllä samalla vena rempan.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.