Moi! oliko kellä vikkiä ym ongelmaan? Kun nopeutta on suurinpiirtein alle 60km/h, niin pyörä "hakee" oikealle ja vasemmalle niin, että saa alvariinsa korjailla. Virkavalta luulee kohta , että kaljoissa ajelen. Suuremmissa nopeuksissa elikkäs yli 80km/h---> moottoritienopeudet ei vastaavaa ongelmaa esiinny.
Oma l u u l o n i on etupyörän laakeri. Siinä on hieman klappia, mutta kavereiden mukaan siinä kai pitää hieman välystä ollakkin??? Onko näin ?
Jokatapauksessa vaiva on harmittavainen. Kaikista ohjeista suurkiitos näin etukäteen.
Tomi
Tsekkaa emäputken laakerin kireys ja swingin laakereiden kunto. Etupää ilmaan ja käännä ohjaustankoa oikealle ja vasemmalle. Pitäisi liikkua tasaisesti hieman tahmeasti. Tuntuuko klappia eteenpäin vedettäessä?
Swingin laakerit voit tsekata liikuttamalla swingiä oikealle ja vasemmalle. Jos irrotat renkaan tuntee klapin herkemmin. Laakerit joutuvat kovemmalle ketjun puolelta.![]()
Isosilmäisen EFE:n kuski
Usko vaan itseäsi äläkä noin asiantuntevia kavereita..(TomiV @ Elo. 03 2007,22:57) kirjoitti
Vaihda vaan ne laakeriT, halpa ja suht helppo remppa. Ehkä ei ole ainoa syy mopon vaelteluun mutta varmasti vaikuttaa. Laakereissa ei saa olla muuta välystä kuin että pyörivät kohtuuherkästi, jos on 'klappia' niin ovat ihan finaalissa.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Vois olla vaikka eturengaskin.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Huonoksi kulunut emäputkenlaakeri tekee ajamisesta kulmikasta.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Jees, johan se täällä on kerrottukin, mutta kerrotaan nyt vielä. Etupyörän laakerin väljyys ei ajaessa tunnu oikeastaan mitenkään. Ei siellä tosin saa välystä ollakaan, joten vaihda sekin. Itse ajelin yhden kesän eturenkaan akseli löystettynä siten, että etupyörä pääsi liikkumaan sivusuunnassa viitisen milliä. Ajaessa tuon huomasi ainoastaan silloin tällöin liikenneympyrässä kun pyörä kääntyi nopeasti puolelta toiselle. Ja silloinkin tuntui vaan sarvissa pieni kolahdus, ei mitään muuta.
Ongelmasi johtuu melkoisella varmuudella (95%) tuosta "emäputken" laakeroinnista. Eli toisinsanoen ohjauslaakeri kanittaa ja tekee ohjauksesta niin raskaan, että pyörä ei hitaassa vauhdissa palauta ohjausta itsekseen keskelle. Tuntuu juuri tuolta kuin kuvailit. Toinen vaihtoehto olisi liian kireällä oleva ohjausiskari, mutta tässä tapauksessa ei liene siitä kyse.
kapee etukummi on aika tarkka kulumisestaan jos on hampaalla kiemurtaa. Ainakin mulla gsx:ä.
Kiitoksia vastauksista!
Vaihdoin sen laakerin eteen. Auttoi hieman, mutta ongelma ei täysin poistunut. Lisäsin hieman rengaspaineita, se auttoi ihme kyllä sen verran, että ajelen näillä korjauksilla nyt kauden loppuun. Talvella pistän pyörää osittain palasiksi (renkaat/ketjut/rattat yms). tarkistan samalla tuon mainitun emäputken laakerin ja svingilaakerin.
Tomi