Olisi tarkoitus, jahka tuo ajokausi päättyy, alkaa tekemään remontteja tuohon pyörään, mutta nyt itsellä tullut vähän päätöksenteollisia ongelmia.
Pyörä tuoli hankittua kevät-talvella ja kun kysyin mitä myyjäliike oli pyörälle tehnyt niin vastaus oli valohoidon kaltainen.
Edellinen omistaja oli teettänyt huollot Seinäjoella 15 000 km asti, jonka jälkeen alkanut huoltamaan itse pyörää.
Eli huoltokirjan viimeisin huoltomerkintä on 15000km kohdalla ja mittarissa nyt 46000km. (tainnut edellinen omistaja myydä taktisesti ja minä hölmönä sitten pyörästä innostuin tietämättömyyttäni)
koska pyörä minulle uusi ja tarkoitus olisi tehdä niin paljon itse kuin pystyn/opin, niin olisiko teillä ajatusta mitä tälle pitäisi/kuuluisi tehdä.
Huolto-ohjelman mukaanhan kaikki pitäisi uusia, mitä vain uusia voi. Autoissa itsetekemällä tuota voi vähän soveltaa, mutta entäs moottoripyörissä?
Etustefa vuotaa jo nyt, joten ne menevät vaihtoon automaattisesti. Kannattaako vaihtaa samalla muuta kuin ölpät ja stefat, nyt kun sen etupään puran?
Kaikki letkut pitäisi uusia, mutta onko olemassa jotain nyrkkisääntöä mistä tällainen ummikko tietää, että kannattaako
jarru/kytkinletkut vaihtaa. vuotoja ja murtumia ei "näy" niissä.
Tästä johdannaisena tulikin mieleen, onko mopoille olemassa autotohtoria, joka voisi sellaisen yleisen listan laatia?
Olen antanut hieman kokeneemman motoristin heittää lenkkiä pyörällä, mutta ei hänen vastauksensa oiken tyydyttäneet. Ei ollut tarpeeksi kokenut rasvanäppi minun makuun.
Jostain luin, että tähänkin thunderbird 900 sport -03 malliin voisi vaihtaa putsarin, mutta manuaali antaa ymmärtää että kyseessä olisi jokin suljettu "boksi" joka pitäisi vaihtaa kokonaan.
Muutama kohta jotka jo olen päättänyt tehdä:
- Jarrupalat niin eteen kuin taakse, kulumasta huolimatta.
- kytkimen avaus ja mittailu. tuloksesta riippuen vaihtoon kitkat
- tulpat kunnosta huolimatta
- kaikki nesteet ja järjestelmien pesu.
- laakereiden rasvausta. Sen ohjauslaakerinkin kun kerta auki on.
Laakereissa ei tunnu klappia ja renkaat pyörii "kivasti"
- Takapää olisi tarkoitus purkaa osiin ja putsata kunnolla/rasvat.
- mittailla nuo välykset, mutta esim kaasareiden synkkaus taitaa ainakin minun tekemänä jäädä. mittari tuntuu turhalta menoerältä tässävaiheessa.
- Olen tuijottanut rattaita ja ketjuja. näyttää kivoilta ja en tiedä missä kunnossa ovat (kokemus tässäkin) Loogista olisi vaihtaa kaiketi kunnosta huolimatta.
Intoa piukassa jo nyt, ja osia katsellut netistä valmiiksi. Siinä huomasin sitten että teen niin tai näin, niin kalliiksi tullee itsetekemälläkin, joten toivosin että otatte sen huomioon. Ei mitään kisamäntä/dyno asennuksia siis
Moottoripuoli on heikoin lenkkini rasvanäppinä. autoja ropannut olen, joten tuntuma on, mutta on tuo kuitenkin eri maailma.
+ takaraivossa ajatus siitä, että auto antaa vähän anteeksi, mutta mopossa huono työ voi viedä sairaalaan nopeasti.
Huoh, ei jaksa enää kirjoittaa...
Kaikki ajatukset tervetulleita.
Triumph T-bird 900 Sport -03
Ton listan lisäksi ottaisin viel jarrusatulat kokonaan auki ja putsaisin/ tsekkaisin tiivisteet.
Onks sulla huoltomanuaalia/ löytyykö netistä?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Omiin pyöriin olen tehnyt ns.tärkeät huollot ajallaan öjyn vaihto+suodatin/ kytkin sekä jarrunesteen vaihto,tulpat sekä vent.tarkistus.Jarruletkujen ym jarrupalojen kuntoa olen tarkkailut ja vaihtanut kun on ollut tarvetta siihen.Ketjut/rattaat olen vaihtanut kun ne on loppuun ajettu...![]()
<br />
Kannattaa hommata huoltomanuaali pyörääsi. Siinä kerrotaan paljon tarkistuskohtia ja paljon hyödyllistä asiaa, esim. pulttejen kiristysmomentit ja vastaavaa asiaa, jolla voi saada pahimmillaan tuhoakin aikaiseksi. Lisäksi näissä opuksissa on paljon työtä helpottavia vinkkejä ja sen sijaan, että pähkäilee jotain asiaa tuntitolkulla, ohjeiden kanssa sen saisi tehtyä vartissa.
Renkaitten laakerit lienee kunnossa, jos klapia ei ole ja mitään epämääräisiä rahonoita ei kuulu pyöritellessä. Jos pyörien laakerit rupee olemaan lopuillaan, niin kantatessa kuuluu jurinaa, joka enemmänkin kuuluu "rungon kautta" kuin varsinaisena "ulkoisena äänenä". Hankala selittää, mutta helppo tunnistaa, jos kohdalle sattuu.
Venttiilin välykset kannattaa tarkistaa niinkuin joku jo mainitsikin.
Suodattimet, nesteet, tulpat ja vuotavat tiivisteet joo. Laakereiden ja linkkujen putsaus ja rasvauskin ihan aiheellinen tehtävä 2-3 vuoden välein. Kaikki muu vain siinä tapauksessa, että se on rikki, selvästi kulunut tai se on jo muun tutkimisen/huollon takia sopivasti esillä, eikä lisäkorjaus maksa paljoa.
En ymmärrä, miksi joku kulutusosa, vaikkapa jarrupala, pitäisi vaihtaa jos siiinä on vielä selvästi käyttöikää/pintaa? Kyllä ne ylimääräiset eurot ropisee taskuista muutenkin tässä harrastuksessa, ettei niitä käsittääkseni tarvi ihan voimalla paiskoa pitkin osakauppiaiden myymälöitä.
Jos et aio pyörälläsi harrastaa suuremmassakin määrässä ratapyöräilyä, eikä niissä jarruletkuissa näy pikku taivuttelulla mitään vikaa, ei niitä letkujakaan nähdäkseni kannata vaihtaa.
Jos jollakin teknisellä osalla on joku selkeä ikä, ajotunti tai km-raja, tai jos edellisestä vaihdosta ei voi olla varma ja haluaa varmistaa teknisen toimivuuden myös jatkossa, niin sellaiset pitäisi nähdäkseni uusia ajallaan.
Ketjuista ja rattaista pitäisi löytyä huoltomanuaalista/netistä hyviä kuvia, jotka kuvaavat kuluneet ketjut ja rattaat.
Alle 50tkm ajettu kone ei kyllä ainakaan parane huvikseen vaan avaamalla ja katselemalla. Sitten kun sillä on ajettu vaikka toinen mokoma lisää, voisi jo jotenkin moisen perustella.
Eiköhän tuolla sinunkin pyörälläsi aja vielä pitkään, kunhan sitä huolletaan edes jollainlailla.
(Huom. seuraavan voi halutessaan lukea ja ymmärtää vi**uiluna)
Vaihtoehtoinen näkemys asiaan tietenkin on se, että tämä laji on NIIN vaarallinen, ettei mitään keinoa jolla sen turvallisuutta voisi edes teoreettisesti parantaa, kannata jättää käyttämättä. Ehdottomasti on pakko ostaa kallein kypärä, jonka kaupasta löydät, alle 500€ ajopuvulla ei tee yhtään mitään, jokainen nippeli, nuppi ja öljylitra on ostettava maahantuojan hyväksymästä marmoritiski-liikkeestä. Sitten voikin hyvillä mielin hurjastella ja pöljäillä liikenteessä, kun pyörä ja varusteet on kunnossa.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Ketjua lainatakseni, itte ajattelin purkaa etupäästä sen ainoan jarrusatulan "90 tonnin huoltona", niin ei kai sille muuta tehdä kun irroitellaan osat ja puhdistetaan kaikki ja vaihdetaan jarrusylintereihin uudet tiivisteet ja kasaan kera uusien jarrunesteiden? Eiks se ole aika simppeli noin kokonaisuutena. Varaosana näyttää olevan myös noi jarrusylinterin männät, mutta ei kai niitä kannata vaihtaa kun kerran ei ole ilman jarrupaloja jarruteltu...?
Rattaat (ja sitämyöten ketjut) on aikapitkälti loppu viimiestään sillon kun ne alkaa olla teräviä hampaiden kärjestä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Manuaalia löytyy niin trumpan oma kuin haynesin vastaava.(scuuba @ Loka. 25 2011,11:43) kirjoitti
Osittain ongelma tullut juurikin noiden niteiden raamatullisesta lukemisesta.
Tässä on tullut jo monta hyvää pointtia, jotka vahvistavat jo aiempaa käsitystäni -> Miksi korjata/vaihtaa, jos vikaa ei ole.
Kaipasinkin juuri jonkin sortin tukea ajatukselle, sillä jostain kuitenkin nuo määreet huoltoihin on laskettu (teoreettiset kesto/käyttä-iät).
Eihän siinä oikeasti olekkaan mitään järkeä vaihtaa esim. jarrupaloja, jos niisä on vielä pintaa, vaikkakin manuska niin sanoisi.
Enemmänkin kyseessä ehkä oma mielenrauha tms. jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Eli kyllä näissä vastauksissa on juurikin se sanoma mitä tavallaan itsekkin pohtinut = kun on tarkoitus huoltaa pyörää mahd. paljon itse, tilanteiden seuranta ja sen mukaan reagointi on oleellisempaa, kuin tuo manuaalien puritaaninen seuraaminen.
Ei ole aikomusta lähteä ratoja tukkimaan kuin ehkä perus harjoittelun kautta.kirjoitti
Osittain pohdinta pyöräni huoltohistoriasta sai lisäpontta kun alkukesästä valitin ystävälle että on se kumma että kun ajan esim. sillan saumarakkoon, etupää lyö kämmeniin ja takapää lullaa. Hänen avustuksellaan laitoimme säädöt tehdasasetuksiin.
Toki tuo on myös riippuvainen edellisen omistajan mieltymyksestä, mutta tuntui kummalisen eriparisilta.
Keväällä olisi tarkoitus laittaa uudet asetukset, oman painon mukaan. Ihan opiskelumielessäkin.
Tuo on aikalailla siis se summa summarum.kirjoitti
Eikö mun LACOSTEen huoltohaalari teekkään minusta parempaa mekaanikkoa?kirjoitti
![]()
Näinhän se menisi. Jos tiivisteet on kunnossa ja vuotoa ei ole ollut, ei niissä männissä varmasti mitään vikaa olekkaan...(shyhander @ Loka. 25 2011,12:45) kirjoitti
Ketjuista ja rattaista sen verran, että kun niitä mittailin ja venyttelin, ei raja-arvoja rikottu. Rattaissa, tai siis takarattaassa, on havaittavissa toispuoleisuutta piikeissä, mutta ei niin liioiteltua kuin manuaalin kuvassa.
toisesta ketjusta (hahahaa kun onkin hauska sanaleikki) luin että kuulemma kuulee äänestäkin kun ketjut alkaa olla loppu. Mutta kas kun en tiedä miltä loppumaisillaan oleva ketju kuulostaa.
Teoria ja käytäntö on siis sama kuin autossa. Sanoisin että nämä laakerit, rasvan lisäksi, kaipaa vain ajoa.kirjoitti
Tässähän lyhenee oma ostoslista kohinalla (pre-pyöränpurku versio siis) ja joululahjatoiveet voi kohdentaa uusiksi. Tai siis jos joku sukulainen haluaa ostaa mulle kivan väriset letkut pyörään, niin antaa tulla vaan. Mutta se menee hifistelyn, ei huollon, puolelle.
Jarrusylinterin männät voi iän myötä rueta jumittamaan. Oireena tästä on se, että jarrulevyt on kuumat, vaikka on ajellut pitkään jarruttamatta rankemmin tai kovasti. Ajaa tovin suoraa tietä ja pysähtyy rauhallisesti sekä kokeilee pysähdyttyään (varovasti!) onko jarrylevyt kuumat. Jos ovat selvästi kuumat tahi suorastaan polttavan kuumat, niin voi olla kyse tästä.(shyhander @ Loka. 25 2011,12:45) kirjoitti
Jos männille on oma rasvanippa, niin sinne voi tuutata rasvaprässillä vaseliinia, riippuu paljon pyörästä, onko tämä mahdollista. Tätä rasvanippaa ei pidä sekoittaa ilmausrööriin, joka monesti näyttä rasvanipalta, mutta huoltomanuaalista löytyy tiedot tästäkin asiasta.
Ei kyllä pitäis olla ongelma vielä noilla kilometrimäärillä.
Kohdista yks siivu tohon:(TTT @ Loka. 25 2011,13:48) kirjoitti
http://www.carbtune.com/
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
(scuuba @ Loka. 25 2011,14:35) kirjoitti
Arvaappa vain kuinka kauan katselin tätä ilmoitusta päätäni raapien... No tietenkin niin kauan että myytiin nokan edestä.kirjoitti
LINKKI
Harmi ettet asu turuus *(TTT @ Loka. 25 2011,15:04) kirjoitti
niin voisin lainatavuokrata tota ctunee mikä mulla on.
Joo ja on laskettu myös dollareita siinä samassa. Bisnestä se moottoripyörän huoltokin on.(TTT @ Loka. 25 2011,13:11) kirjoitti
Shadowin manuaalin huoltotaulukko ohjeistaa vaihtamaan jarrunesteet ja jäähdytinnesteet joka toinen vuosi. Onko moottoripyörissä käytetyt litkut oikeasti niin huonoja tai kovalla rasituksella (custom-pyörä!) että nuo täytyy tosiaan vaihtaa noin usein. Vai onko tuossa haettu sitä että pyörää ajetaan joka päivä, 365 x 2, vaihtelevissa olosuhteissa? En ymmärrä, valaiskaa viisaammat.
Bandit 1200s -06, ex-Shadow 750 -04
Olisikohan sama ilmiö takana miksi jarruneste pitäisi aina olla avaamattomasta pullosta?(Franz @ Loka. 25 2011,17:48) kirjoitti
Eli imee kosteutta ilmasta omia aikojaan, siis nämä DOT 3,4 ja 5.1 nesteet...
Aika halpa hinta toimivista jarruista jos parinkin vuoden välein vaihtaa nesteet ja muutenkin huoltaa jarrut...
Eikä ne jäähdytinnesteenkään ominaisuudet ajossa parane, ei jäädy vanhanakaan, mutta korroosiolta suojaavat aineet menettävät tehonsa.
vanha sanonta..jos se toimii älä pura sitä pätee melko moneen asiaan.
tuon kysymyksesi siitä pitääkö jarruletkut vaihtaa vaikka niissä ei näy murtumia...
mitä jos tyytyisit ihan perus huoltoon mallia öljy suodatin ja jos oikein innostaa niin nesteetkin.
ja kun kerta putkien stefat vuotaa niin ruuvaa ne irti ja vie liikkeeseen huoltoon. pitkä talvi aikaa ja säästyy murheilta.
tuosta kytkimestä sen verta...
mikä pistää ihmisen purkamaan tot.näk.toimivan kytkimen?
kaikella ystävyydellä
ps..kun kehittyy ja tulee silmää oppii vaihtamaan niitä osia tarpeen mukaan mitä pitääkin vaihtaa eikä ajankuluksi esim. sika kalliita iridiumtulppia. nuo huoltoohjelmat ovat kummiskin sellasia yleispäteviä.suuntaan ja toiseenkin.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Nuo letkut menee sarjaan "kun ei voi tietää", missä paljon muutakin asiaa.(Tuppervaari @ Loka. 25 2011,19:15) kirjoitti
Ennen vastauksianne, oletus oli että niissä voi tulla/olla muitakin syitä kuin vain kosmeettinen murtuma, mistä seurauksena tuo vaihtovälin määritelmä.
Perusolettamus kuitenkin tuo miksi korjata jos ei ole rikki tai muuta syytä.
Irtotelareiden stefojen vaihto on alk 90€/kpl treen alueella.
Kymäläinen lupasi halvemmalla, mutta ei se ilmaista ole hänelläkään. kuitenkin halu on itse tehdä ja oppia. Pitkä talvi aikaa murehtia tallilla niiden kanssa.
Kytkimen purkaminen on samaa sarjaa. Oppia oppia. Ei vaikuta, huom vaikuta, pahalta rastilta, ja jos ilmenee että esim kitkat ovat ohkaiset, niin miksi en vaihtaisi niitä nyt, enkä sitten kesken kauden parhaimpien kelien joudu hommaa suorittamaan, jos vikaa ilmenee. Sillon varsinkin on ruuhkaa ammattisektorilla.
Ajan kanssa tässä mennäänkin, ja sen takia tuo 40000 huolto hikoiluttikin. Mutta nyt täällä on tullut selväksi, ettei ole tarvetta kyseistä huolto-ohjelmaa toteuttaa pilkulleen, voin pysyä alkuperäisessä ajatuksessa.
En näe pyörän purkamista tai tutkimista minään mörkönä, turhaa tahi ei, vaan ennemminkin investointina tulevaan, jos ilmaisu sallitaan.
Ja juu ei. Kaikki kommentit suuntaan tai toiseen on tervetulleita. Kuitenkin olen näitä foorumeita jo jonkin aikaa kahlannut ja oppinut suodattamaan monta asiaa monesta asiasta.
No sen verran komppaan että jos purkamaan innostuu niin se homma kannattaa tehdä humalassa. Paras hetki aloittaa onnistunut remontti on se kun kotiutuu aamuyöllä baarista kotia.(Tuppervaari @ Loka. 25 2011,19:15) kirjoitti
Silloin ei ole semmosia alkavan remonttimiehen ennakkopaineita niin pahasti, eikä huoltomanuskoille ole niin akuuttia tarvetta ilmassa. Tiedä tuota vaikka olis matkaan tarttunut grid girl, sinne varikolle?
Viikolla voi sitten harrastaa semmosta osien etsintäleikkiä ja tutkia nettikatalogeja että mistähän sais ne puuttuvat ja särkyneet osat.![]()
Murjaanien kuningas!
tämä...Ei vaikuta, huom vaikuta, pahalta rastilta,(TTT @ Loka. 25 2011,20:49) kirjoitti
on kyllä legendaarinen lausahdus. munkaan mielestä omien hampaitten paikkaaminen ei vaikuta pahalta rastilta siihenkin saa apua..aikaisemmin joku lupas dremelinkin lainaan![]()
mut kuiteski..vaikka teoriassa tiedän kuinka se tapahtuu..jätän sensilti jonkun muun huoleksi.
eni vei ruuvaamaan vain, mutta ihan oikesti..ei oo multa pois mutta siihen tarkoitukseen kandeis hommata joku muu mopo kuin se millä aikoo ajella tulevana suvena.
se on lukematon määrä katkenneita pultteja,piloille menneitä kierteitä,kadonneita osia ja muutakin turhaa/tarpeetonta työtä mitä itse olen opiskellut elämäni varrella kantapään kautta.
jos nyt saisin valita ni en alkais uudelleen.
voihan olla et olen vain keskimääräistä tyhmenpi, koska tekemällä kuitenkin oppii..yksin tekemällä ainakin sen mitä ei ois kannattanut tehdä ja alkaa summamutikassa ropaan.
eli jos on pakko itse niin homma ihmeessä sinne talliin joku kaverikx joka on ainakin nähnyt ennen miten mikäkin homma tapahtuu niin säästyt monelta murheelta ja opit siinä samalla itsekkin.
edelleenkin...![]()
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Jos työkalut vähänkin pysyy kädessä ja olet edes jotain vastaavaa joskus tehnyt, niin hyvän korjausmanuskan kanssa pärjää melkoisen pitkälle. Onnistuneesti mullakin sujui Kawan kampiakselin vaihto, vaikken kyseistä hommaa ollut ikinä ennen tehnyt. Isäukko tosin auttoi hommassa, hänkin oli kyseisen homman tehnyt viimeksi joskus 70-luvun alussa![]()
<p> GSX-F 750 -98 </p>
Ohessa kommentit, jos itse huoltelisin talven aikana pieteetillä.Puhdistaa osat ja tarkistaa/vaihtaa liukuholkit(TTT @ Loka. 25 2011,11:06) kirjoitti
En vaihtaisi, jos ei näy taivuttelemalla murtumia eikä ole ajatuksissa vaihtaa teräspunosletkujakirjoitti
En vaihtaisi, jos pintaa on kunnolla jäljellä.kirjoitti
Jarrunesteet ehdottomasti vaihtoon ja samalla mäntien herkistely/puhdistus.
jos ei enää muuta hommaa keksi ja mäyräkoira odottaa tallissa...kirjoitti
En laittaisi pesuaineita koneeseen, uudet nesteet vaihtaisin ja jäähdytysnesteen lantraisin akkuvedellä.kirjoitti
Takalinkun ja ohjauslaakereiden puhdistus ja rasvauskirjoitti
Ehdottomasti tarkistaisin huolellisesti ja todennäköisesti vaihtaisin kaikki pyörän laakeritkirjoitti
Venttiilin välykset tarkistaisin, kaasarit irrottaisin, puhdistaisin ja lopuksi synkkaisin. Eiköhän sellaisen jostakin saa lainaan. Minä tein joskus itse letkuista, laudasta, öljystä ja parista mikkisuuttimesta.kirjoitti
Turhaan hyväkuntoisia vaihtaa. Kyselee mielipiteitä kunnosta kokeneemmilta. Onko esim. jäykkiä niveliä, onko sisähelat väljät, heiluuko paljon sivuttain jne...kirjoitti
Huono tie, parempi mieli
Kaveri on jo plakkarissa, samainen jonka kanssa nuo vaimennukset resetoimme, ja hän juurikin on luvannut tulla tuon välys- operaatio part 1. kanssani suorittamaan. Muuten hyvä sälli, mutta ei osaa sanoa mopoista mitään selkokielellä ja asuu turhan kaukana kädestäpitäjäksi.
Ja eihän sitä nyt summamutikassa... Monta olutta olen, autotallissa mopoa tuijottaen, juonut tätä suunnitellessa ja pohtiessa.
Mutta ei hätiä mitiä, menään rauhalliseen tahtiin ja katsotaan perusasioiden jälkeen niitä advanced juttuja. Mopo kuitenkin tulee olemaan tuossa vieressä koko talven ja en varmasti pysty pitämään näppejä erossa. Kyseessä kuitenkin niin ajankuluharraste, kuin kulkupeli.
Kaivoin mielenkiinnosta esiin viestin, jonka sain Kymäläiseltä noista stefoista. Mikäli ymmärsin hänen viestin oikein, tuo noin 200 olisi alta alle hinta, ei irroitettujen. Irroitettujen ei varmaankaan pahan hintainen, mutta rahareikä kuitenkin + hän kysyi onko minulla osat vai joutuuko hän hommaamaan. Tuo toisen liikkeen alk 90 irto ei sisällä osia yms.
Voi ny vittu, jos sulla on tehdasmanuaali ja haynes niin kyllä siellä kerrotaan mitä kannattaa tehdä ja tarkistaa. Jarrulevyjen paksuudesta lähtien ja nokkaketjun mittaukset ja kaikki siltä ja väliltä, mitä sä nyt haluat tällä keskustelulla lisää tuoda?(TTT @ Loka. 25 2011,13:11) kirjoitti
Toi stefojen vaihto on loppujen lopuks hyvin helppo homma.(TTT @ Loka. 25 2011,20:49) kirjoitti
Ekaa kertaa ku tekee mitä tahansa hommaa, niin kannattaa digillä räpsii kuvat joka työvaiheesta. Varsinkin jos meinaa osat jättää levällee pitemmäksi aikaa. Tosin manuaalistakin selviää, ett missä järjestyksessä palikat pistetään takas.
Hieman turhan paljon kyllä minun mielestäni hehkutetaan huoltomanuaalin jumalaista voimaa. Kyllähän sieltä paljon ohjeita löytyy, mutta moni tärkeä tai vaikea tehtävä on saattanut jäädä täysin huomiotta tai se hoituu täydellisessä korjaamoympäristössä helposti. Esimerkkinä otan nyt vaikka tuon GW:n etuputkien huolto. Moista perushuoltoa olen tehnyt useampaankin eri vehkeeseen, mutta tuossapa onkin 'hieman' enemmän tuota esijännitystä jousissa kasattaessa. Kun ei miehen paino riitä kunnolla painamaan jousta tarpeeksi kasaan, että tulppa edes yltäisi kierteille, niin miten sen saa kasaan? Manuaali ohitti asian tyyliin 'kasataan käänteisessä järjestyksessä'. Kaikkea tuli yritettyä, mutta liikkuvia osia ja voimia oli liikaa. Lopuksi virittelin putken autotallin kippioven saranan ja hallitunkin väliin. Akka piteli putkea sivusuunnassa paikoillaan ja itse tunkkasin ja kiersin tulpan paikoilleen.
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Tohdinko enää sanoa että näin olen ymmärtänyt *(scuuba @ Loka. 26 2011,10:33) kirjoitti
Pokkaria ja kännyn kameraa käyttänyt jo varmistamaan takaisinpäin menoa. Autopuolella huomannut sen oikein toimivaksi ratkaisuksi, vaikka tekisi "jotain helppoa".
Varsinkin tuo trumpan oma manuska on selkeä noiden vaiheiden suhteen ja löytyy tosiaan vielä hyviä räjäytyskuvia.
Onkos muuten kellään tietoa noista stefoista?
Hieman lähteestä riippuen, annetaan stefan mittoihin useampaa tulosta. Sisä-/ulkohalkaisija on vakio, mutta paksuuteen tulee vaihtoehtoja useampi.
Ja esim world of triumph ei anna kokoja ollenkaan.
Se on kyllä aivan totta että manuaaleja on monen tasoisia.(Sjuggen @ Loka. 26 2011,11:47) kirjoitti
Mutta joka tapauksessa "huono" manuaalikin on aina(?) parempi kuin ei mitn manuaalia.
Toisaalta, netissä on se hyvä puoli, että sieltä voi aina kysyä, ja hyvin usein vastauksista ainakin yksi on sellainen, josta oikeasti on hyötyä.
Toki sekaan mahtuu sitä yleistä "vitun urpo, etkö osaa? / Älä tee!! / Vie ammattilaiselle!!1" diipa daapaa, kuten tässäkin triidissä on jo nähty.
Ainakin 2005-06 Kawasaki ZX-6R huoltomanuskasta voisin sanoa, että se on täydellisen kattava ja erittäin selkeä. Sen avulla on ihan aivan kaikki hommat onnistunu, mitkä ylipäätään on tarkotettu huoltohommiks.
Ehkäpä noissa manuaaleissa on suuri ero myöskin sen takia että pienellä merkillä tai vähän myydyllä mallilla ei voida panostaa siihen tuotetukeen. Kun sitten taasen isoilla merkeillä on jo valmiit tuotteistusprosessit manuaaleillekin, jolloin niiden taso on aivan eri luokkaa.
Tosin esim bemun s1000rr:n huoltomanuska on sieltä paskimmasta päästä, joten poikkeuksiakin löytyy.
oonkohan mää ainoo ihminen jolle asiat ei oikeessa elämässä suju manuaalien tapaan...
kasataan käänteisessä järjestyksessä
sanokaas nyt ihan rehellisesti manuaalioppineet ruuvarit....
ihanko kaikki on onnistuneet noin vain helposti yksistään?
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
No duada jos esim mä selaan eka manuaalit läpi, etin lisätietoo netistä, ja kyselen vielä nettifoorumilla; niin ei kai se oikein mene tohon "yksin tekemisen" kategoriaan, koska käytän hyväksi monen eri ihmisen tietoa?(Tuppervaari @ Loka. 26 2011,16:54) kirjoitti
Ts en mä rupee räpeltämään mitään haastavampaa hommaa ennen kun mulla on edes joku etukäteiskäsitys siitä miten homma pitäis tehä ja miltä lopputuloksen pitäis näyttää.
Pitää kyllä ositain paikkansa. Mutta toisaalta näkisin manuaalit ja läpyskät juurikin ohjeina. Katsoin tuosta Haynesia ja trumpan omaa manua kohdasta etuhaarukoiden huolto ja kyllä siellä mainitaan ihan laatikossa tuosta suuresta jännityskestä jousessa. trumpan manussa suositellaan vielä tietenkin trumpan omaa työkalua nönnönöötä työn avuksi.(Sjuggen @ Loka. 26 2011,11:47) kirjoitti
Muutekin, näissä minun kirjoissa, näyttää olevan huomautukset ja vinkit paikoillaan.
Kyllä silti lähden luottavaisemmin tekemään hommia kun on nuo kirjat. En lähtisi hommiin ollenkaan ilman niitä. Ja todellakin esim täältä saa, pääsääntöisesti, hyvää apua jos sitä kaipaa.
Varmasti joku GW huoltoa aloittava arvostaa tuotakin tietoa, jos sen täällä hänelle kertoo.