sattuipa käymään sellainen juttu, että noin klo 9.00 puhallettiin POLIISIN alkometriin joka oli vuokrattu kyseiseen tilaisuuteen poliisilaitokselta jossa oli annettu opastus laitteen käyttöön, ja laite kaliproitu. No alkometri näytti ekalla puhalluksella 0,2-0,3 ja toisella puhalluksella aika lailla samoin. Olo ei kuulemma ollut humaltunut eikä mitenkään krapulainen. Noin klo 12.00 lähettiin tilaisuudesta ajamalla pois. Ajoreitti oli hyvin rauhallinen eikä ollut taajamassa. Parin kilometrin päässä oli puhallusratsia. Siinä sitte sama kaveri puhalti tarkkuusmetriin 0.22 eli 0,5 ja eikun kortti pois samantien, vaikka setä-siniselle kerrottiin että aamulla oltiin käyty puhallus testissä joka oli POLIISIN alkometri, ei ollu asialla mitään vaikutusta muuten kun että tällästä voi sattua...........mikään ei enään ole varmaa................ niin ja samasta tilaisuudesta lähti myös muita jotka menettivät ajokortin kun oli aamulla puhalus testin tehny ja lähti ajamaan.
.....ei se lihava siinä edessä, vaan se ruma sielä takana....
Ton takia nollatoleranssi on parempi. Jos otat, et aja! Rattijuopumus ei ole vitsi eikä poliisit sitä kiusanteon vuoksi valvo. Eli jos kerran raja täyttyi, niin voi voi... Oma häpeä.![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
mistäs päin lähditte ajelee?
600rr
juu....kortti lähtee suoraan...pitää muistaa, että käyttävät myös ns. takaisinlaskentaa eli veressäsi oli ajamaan lähtiessä vielä enemmän promilleja eli holia....sen verran vaan, että nuo mittarit valehtelevat välillä tosi paljon....sanoi tuttu lääkäri...muutaman verikokeen ottaneena....shit happens
-oman onnen puuttuessa naapurin epäonnikin riittää-
[ kaveri puhalti tarkkuusmetriin 0.22 eli 0,5 ja eikun kortti pois samantien]
No toivottavasti saat kortin pian takaisin.
Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
Yleisen käsityksen mukaan yksi keskikalja nostaa lukeman 0,2 ja se haihtuu verestä noin 1h aikana, mutta etpä tainnu ymmärtää että varmuudeksi odotimme 3h että varmasti olisi ajokunnossa eli nolla promillea...............(Athene @ Heinä. 09 2007,21:59) kirjoitti
.....ei se lihava siinä edessä, vaan se ruma sielä takana....
Mut jos on parinkilometrin ajon jälkeen puhallutus, niin ei siinä paljo "takaisin laskentoja" tarvita. Ja tarkkuusalkometri käsittääkseni antaa vielä melko paljon anteeksi, jokaisen oikeusturvan takia, että aika oudolta kuullostaa.(Bikefiction @ Heinä. 09 2007,22:04) kirjoitti
power without control
Kyllä se keskari ottaa "yleisen käytännön mukaan" 2h. haihtuakseen. Mutta kyllä 3h pitäisi riittää 0,2 promillen nollaamiseen hyvin.(holifild @ Heinä. 09 2007,22:09) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Kävin todennäköisesti puhaltamassa samaan alkometriin (analogiseen, joka muutenkin arvioluettava) la-aamuna ja silloin minua muistutettiin että lukema on ohjeellinen ja kertoo vain suuntaa-antavasti hengitysilman alkoholipitoisuuden. Ja näinhän se tosiasiassa onkin. Kannattaa muistaa että rallien toimistoissa ja porteilla tehdyt puhallustestit ovat tosiaan SUUNTAA-ANTAVIA ja kaiken vastuun nollapuhalluksenkin jälkeen kantaa aina kuski itse. Ikävää että käynyt noin enkä halua missään tapauksessa ilkkua tai osoitella ketään millään mutta näin se juttu vaan menee. *(holifild @ Heinä. 09 2007,21:52) kirjoitti
![]()
nollatoleranssi ja jos otat et aja on vähän niinja näin. Esim jos seuraavana päivänä on iltapäivällä 0.1, niin onko se sitten nollatoleranssi, jos otat et aja pariin päivään?
sama jos on esim vetänyt jonkun festariputken neljä päivää putkeen ja lopettaa cold turkey, niin kuski on paljon heikommassa ajokunnossa vaikka puhaltaa nollan, kuin jos ottaa yhden kaksi tasoittaakseen laskua.
nollatoleranssi on myös huono, koska sivistysvaltioissa pitää pystyä nyt viinilasi tai pari ottaa ruokailun yhteydessä ja yhä ajaa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Täysin samaa mieltä(Athene @ Heinä. 09 2007,21:59) kirjoitti
Viisaampi olis älynnyt olla lähtemättä, kun kerran "viisari värähti"
Lahjattomat treenaa
(Athene @ Heinä. 09 2007,21:59) kirjoitti
Mitäs tuo 0,22 eli 0,5 tarkoittaa? Meikäläisen matikalla 0,22 < 0,5 ?![]()
Huono tie, parempi mieli
Jospa vaikka tästä selviäis..(R@gdoll @ Heinä. 09 2007,22:37) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Kiitos, laiska ei heti ensimmäisellä haulla löytänyt.(Holtsu @ Heinä. 09 2007,22:43) kirjoitti
Samantyypiset ajatukset.(jaket @ Heinä. 09 2007,22:35) kirjoitti
Eli selvennykseksi en todellakaan puolla rattijuoppoutta, mutta tuollainen nollatoleranssi toisi enemmän haittaa lainkuuliaiselle kansalaiselle kuin vähentäisi rattijuoppoutta. En usko, että sillä saataisiin vähennettyä "todellisia" rattijuoppoja liikenteestä sen enempää.
Jos laitettaisiin nollatoleranssi, niin en uskaltaisi ajaa edes seuraavana iltana, jos olisin ottanut edellisenä iltanana esim. kolme saunakaljaa...
Huono tie, parempi mieli
Oikaskaa jos olen väärässä mutta eikös nämä tarkkuusalkometrit juuri mittaa hengitysilman alkopitoisuutta niin että siitä on laskettavissa veren alkopitoisuus. Vanhemmat analogiset ja vielä digitaalisetkin näyttävät suoraan veressä olevan noin alkoholimäärän. *(Holtsu @ Heinä. 09 2007,22:43) kirjoitti
*
![]()
+1(R@gdoll @ Heinä. 09 2007,22:55) kirjoitti
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Alkoholirajoja voi laskea itsekin ns. tieteellisesti:
Keho polttaa 1g/10kg/1h , eli jos painat 85kg, polttaa kehosi (no maksa vai mikä se jääkiekko siellä ihmisen sisällä killuu..) tällöin 8,5g alkoholia tunnissa.
Juoman alkoholipitoisuuden grammoissa voi laskea seuraavanlaisesti:
Tilavuus litroissa x juoman alkoholiprosentti x 790 (litra 100% alkoholia painaa vain 790g, sen takia booli kannattaa sekoittaa huolellisesti *)
Esimerkiksi pullo keppanaa: 0,33 x 0,045 x 790 =~11,7g
Tällöin esimerkkihenkilöllämme palaa pullo esimerkin kaltaista keppanaa: 11,7g / 8,5g = ~1,4h
Promillet veressä saa laskettua seuraavanlaisesti:
Otettu alkoholimäärä grammoissa / kerroin x paino (kerroin miehille 0,75 ja naisille 0,66, ku miehillä on enempi kusta päässä)
eli
11,7g / 0,75 x 85kg = *~0,18promillea
(toim. huom. oikeudet väärinmuistamiseen pidätetään, opin tän lukion 2. luokalla terveystiedon tunnilla, joten muistini saattaa jo pätkiä. Tarkistakaa kuuklettamalla jos haluatte olla oikeammassa, en väitä vastaan. Näillä oon aina menny, ja jos on ollu paha olo ni sit en oo menny *)
ps. jos ajan - en ota, ja jos en aja - otan. Ni prkl.
Good to the bone
...
Kaava on hyvä mutta sen käytössä on vain ainakin kaksi ongelmaa... Kuka muistaa tarkalleen aamulla, montako kaljaa tai minkä mittaisia ryyppyjä mitäkin ainetta tulikaan otettua illan ja yön aikana. Ja milloin lopetettiin jne. Siksi itse luotan silloin kun tarve on, mittariin. Ensin odotan puhtaat nollat ja sen jälkeen pari tuntia vielä huilia ennen mopon selkään nousua. Ja hampaidenpesulla kannattaa ehdottomasti käydä ennen liikkeellelähtöä. Nimimerkillä kokemusta puhallusratsiasta heti ralliportin jälkeen nollatuloksella.(Ressu @ Heinä. 09 2007,23:03) kirjoitti
Muutenkin noihin tapahtumien mittareihin ei kannata luottaa. Kun muutama sata jamppaa käy puhaltamassa vajaan promillen, ei taida mittari enää näyttää ihan oikeita lukemia.
Oma pikku alkometri on ihan kannattava sijoitus. Parilla kympillä voi säästyä isoilta harmeilta.
Hitaus on malttia!
ANY10.
Muistaakseni yhdellä poliisilla lähti kanssa kortti vastaavasti, oli muistaakseni tulossa laivalta ja oli testannut ajokuntonsa poliisilta ostamallaan alkometrilla. Se oli näyttänyt sallittuja lukemia mutta satamassa olleessa ratsiassa narahtikin rattijuoppoudesta.(holifild @ Heinä. 09 2007,21:52) kirjoitti
Kuulostaa aika kurjalta tapaukselta. Aamut on sikäli pahoja, että sitä omaa ajokuntoaan on monasti tosi paha arvioida... Mutta oli kuitenkin juhlittu edellisenä iltana kunnolla, kun puolilta päivin oli vielä puoli promillea?
![]()
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Eihän siitä ole edes pitkä aika kun ruottalainen tuli suomeen lautalla. Kun kuuli puhallusratsiasta, käveli ulos ratsiaan ja puhalti sallitut.(oukkis @ Heinä. 10 2007,11:15) kirjoitti
Tämän jälkeen ajoi lautasta ulos ja puhalti samassa ratsiassa yli sallitun. Oikeudessa todettiin, että ruottalaisella oli täysi syy olettaa, että hän oli ajokunnossa -> ei tuomittu rattiksesta.
Ei heitetty hatusta, vaan oli ihan STT:n uutisoima![]()
Mie käytän yleensä tuota laskemiseen, ei tarvitse itse niin hirveästi räknäillä kunhan vaan opettelee laskemaan ne annokset. Ei se ole niin hirveän hankalaa, ja jos ei ole ihan varma niin arvoi yläkanttiin juodun määrän. Ja vaikka alkoholi olisikin tuollakin matematiikalla poistunut, kannattanee vielä odotella jokunen tunti. Kokkareissa ja aina missä siihen vaan mahdollisuus löytyy käyn puhaltamassa jos on tullut otettua, ajamaan ei lähdetä ennen nollia eikä heti niiden jälkeenkään.(jokao @ Heinä. 09 2007,23:16) kirjoitti
MV Agusta Brutale 910R -08
Ex: Suzuki SV 1000S -06
Laskemalla tyhjät korit nurmikolla?(jokao @ Heinä. 09 2007,23:16) kirjoitti
(speedmaster @ Heinä. 10 2007,12:04) kirjoitti
Kai se on niin, että jos ei muista, mitä tuli edellisenä iltana juotua, niin sitä kannattaa muistella päivä ja mennä rattiin/tankoon vasta seuraavana päivänä. Nuo laskukaavat on varmaan ok niihin tilanteisiin, kun (yhden käden?) sormet riittää laskuihin.
Tai, ainakin ite otin tuon asenteen hiljattain.![]()
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
No ei nyt välttämättä. 7 aikaan illalla on käyty puhaltamassa 0.2 poliisilaitoksella ja takana oli kohtuu normibaari-ilta. Eli tietysti alkomahoolia kului, mutta 4 aikoihin kotiin omin jaloin, muisti tallessa yms. 2-3 tuntia aiemmin ois ollu kortti löyhässä tien päällä. Tässä oli juuri se tilanne, että kovin tarkkaa kirjaa ei juomisista tullut pidettyä.(oukkis @ Heinä. 10 2007,11:15) kirjoitti
Nykyisellään pyrin pysytteleen pelkässä oluessa ja laskemaan hylsyt tarkkaan jos on tiedossa autolla/mopolla ajoa seuraavana päivänä. Ja vielä mielellään niin, että laskee alkoholin palamisen alkaneeksi vasta siitä kun on lopettanut törpöttelyn.
Tuolla periaatteella miekin olen noita laskureita soveltanut.(oukkis @ Heinä. 10 2007,13:08) kirjoitti
MV Agusta Brutale 910R -08
Ex: Suzuki SV 1000S -06
Tuli vaan mieleen, että ei taida maksaa viittäkymppiäkään joku Mediwave tms. alkometri Prismassa ja tarkkuus riittää juurikin siihen, että jos laite älähtää, parempi jättää ajelut myöhempään. Halpa vakuutus mielestäni.
Itse hankin pari vuotta sitten juuri tuollaisen (taisi maksaa jopa reilut 70€ tuolloin) ja kyllä täytyy sanoa, että on oman ajokunnon arviointi saanut uuden ilmeen, kun on puhkunut lähelle promillea, vaikka olo on tuntunut ihan selvältä?!?!?
Tarkkojahan nuokaan ei ole, mutta tuo mittari näyttää alle 0,2 promillessa LO, joten ainakaan sitä ennen ei tartuta rattiin tai stongaan. Yli 1,2 promillea näyttää vain HI, joten enkkoja tuolla on turha yrittää *![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Eipä niihin poliisinkaan alkometreihin hirveämmin ole luottamista. Talvella moottorikelkkapoliisi ja rajavartia pysäytti minut ja pari kaveria.
Toinen kavereistani puhalsi ensin, mittarissa meni lukemat jo kolmatta promillea kun rajavartia pysäytti mittarin ja tuumasi et on taidettu jotain ottaa, johon kaveri et kahvit aamulla ja edellisen kerran alkoholia pariviikkoa sitten.
Seuraavaksi puhalsi toinen kaverini jolle mittari näytti 0,3 senjälkeen puhalsi poliisi jolle mittari näytti 0,2 ja sitten taas ensimmäisenä puhaltanut kaverini tälläkertaa 0,3.
Minua ne ei sitten viitsinyt edes puhalluttaa, mitähän lie olisi näyttänyt kun oli edellisestä törpöttelystä pari vuorokautta.
Toinen esimerkki on yhdeltä puolitutulta joka puhalsi 12 oluen jälkeen pyöreän nollan, viimeisen oluen oli ottanut kuulemman n.5min ennen puhallus ratsiaa.
-Suzuki SV1000S & TL1000R D.R. projekti.
-Yamaha FZR1000@1040 (ex)
http://www.facebook.com/SuperSpeedMotorsport
Tuon mukaan on tullut mentyä... Sen pari tuntia kun laskee keppanalle, niin on ainakin varmasti nollat!(soshi @ Heinä. 10 2007,13:50) kirjoitti
Väkevien kanssa tahtoo mennä aina laskut sekaisin ja muutenkin aamulla sellainen olo, että mopo veis miestä eikä toisinpäin.
Noista alkometreistä... Tekniikan Maailmassa oli joku aika sitten vertailu, yhteistä kaikille (jopa halvimmille), että osaavat näyttää NOLLAN oikein, muuten paljon virheitä.
Omasta kokemuksesta voin sit sanoo, että halvemmat mittarit sanoo työsopimuksen irti jos niihin puhaltaa just viinan oton jälkeen!
Ja sit vielä alkuperäiseen viestiin, PASKA TUURI! Noin ois voinu käydä hyvin monelle muullekin, kuten ilmeisesti kävikin! *
Mutta kaikessa pitää nähdä positiiviset puolet, eli eipähän tartte lähtee kenellekään kuskiks ja voi ottaa rauhassa *![]()
Mc Kulkumulkut
Eipä ole luottamista noihin puhallustestereihin juttujen lukemisen perusteella.. Pitäskö tästä nyt vetää sellanen johtopäätös että jos viisari ratsiassa heilahtaa niin kieltäytyy puhaltelemasta tarkkuusalkometriin ja lähtee verikokeisiin. Vai puhallutetaanko sitä nykyään suoraan sillä tarkkuusalkometrillä?
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!