Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Minkäslaisia kokemuksia ihmisillä on noista mp-tuki ry:n järjestämistä ratakursseista?

    Minkälaisille ihmisille ne on varsinaisesti tarkoitettu? Tai siis miksi juuri sinä olet sinne mennyt?

    Minkälaisilla nopeuksilla siellä vedellään?
  2. #2
    Ratakursseilla en ole käynyt enkä ole sellaista ikinä huomannut. Ennakoivan ajon kursseja MP-Tuki ry kyllä järjestää ja ajoharjoittelupäiviä. Oletan, että tarkoitat tuota juuri tuota ajoharjoittelua.

    Ajoharjoitelussa on kolme eritasoista ryhmää (hidas, keski ja nopea). Jokaiselle löytyy varmaan tasoaan vastaava porukka. Ajovuorot on jaettu 20min jaksoihin eli tunnissa on 1 ajovuoro / ryhmä. Ratavalvojia ajaa myös joka ryhmässä opastamassa ja valvomassa kuljettajia. Apua ja neuvoja saa varmasti jos vain osaa pyytää

    Ennen ajoja on myös ajajakokous jossa käydään läpi tärkeät aisiat. Moottoripyöriä siellä on ihan laidasta laitaan eli katuenduroista customien kautta kilvettömiin ratapyöriin.



    Suosittelen!
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  3. #3
    Jos kyse on nyt juurikin noista radalla tapahtuvista ajoharjoitteluista niin:

    Itsellä ensikerta radalla oli juurikin MP-tuen päivillä. Kerran tai kaksi olen sen jälkeenkin käynyt ko konklaavin järkkäämillä harjottelupäivillä. Ne(kin) ovat mun mielestä olleet hienosti järjestettyä tapahtumia.

    Ensikertalaisena silloin oli ilo huomata, kuinka hyvin ensikertalaiset otettiin huomioon jo ajajakokouksessa (ei voi kylläkään verrata muihin kun ei oo tullu vielä sitä toista ekaa kertaa). Otettiin noviisit kokouksen jälkeen vielä sivuun ja kerrottiin juurtajaksaen tärkeistä asioista ja tyhmiin kysymyksiinkin jaksettiin vastata. Muutamat kokeneemmat tulivat muutaman ekan setin jälkeen kyselemään tuntemuksia ja antamaan vinkkejä. Ajolinjojen näyttäjiä sai pyytämällä ja pyytämättä. Ei mitään huonoa sanottavaa.
    Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
    kotisivuräpellys
  4. #4
    Juu sori, ajoharjoittelu radalla = ratakurssi. Näin toimii insinöörin putkiaivot

    Mut pitänee mennä tsekkaamaan. Siis ajoharjoittelupäivä. Eivät tunnu kovin hintaviakaan olevan.
  5. #5
    Ehdottomasti suositeltava homma.
    Kaikki saa ajaa just semmoista vauhtia kuin itselle sopii ja siellä oppii pyörän käyttäytymisestä ja hallinnasta enemmän kuin monessa kuukaudessa liikenteessä.

    Pekka
    Pekka
  6. #6
    Kävin tuollaisen MP-tuen EAK-kurssin jossa oli myös puoli päivää rata-ajoa, oli ihan OK.

    Hyvää oli noviisien huomiointi ratakäytäntöihin perehdytyksessä, ja EAK-harjoitteiden opastaminen (tarpeeksi kouluttajia ja osasivat kommunikoida hyvin).

    Huonoa oli EAK-kurssin vapaaehtoinen teoriaosuus, johon erehdyin osallistumaan. Jostain muualta (Liikenneturva tms?) saadut kalvot vedettiin mumisten ja EAK-jutuille naureskellen läpi, käytännössä täysin turha kolmetuntinen.

    Mutta siis käytännön harjoitteet ja rataharjoittelu olivat ehdottomasti kurssin hinnan väärti.
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
  7. #7
    Lainaa (hesekie1 @ Heinä. 03 2007,20:01) kirjoitti
    Huonoa oli EAK-kurssin vapaaehtoinen teoriaosuus, johon erehdyin osallistumaan. Jostain muualta (Liikenneturva tms?) saadut kalvot vedettiin mumisten ja EAK-jutuille naureskellen läpi, käytännössä täysin turha kolmetuntinen.
    Mielenkiintoista.
    Mitähän vakuutusyhtiöt tuumaisivat, jos heille kertoisi millä asenteella tuo liikenneturvallisuuspuoli hoidetaan. Se lienee kuitenkin jonkinlainen edellytys sille, että saadaan EAK leima ja kasko voimaan edes hitaassa ryhmässä.

    Tuossa piipahdin MP-tuen kinkereissä Affenistolla. Vielä kun joku kertoisi mikä suunnaton totuus kätkeytyy siihen, että varikon ja kaffilan tai kusiputkan väliä täytyy suhata mopolla sortseissa ja ilman kypärää? Siinä sufeella istuessa ainakin kolme tämmöistä tapausta näin. Radalla on kyllä selkäsuojat ja vannotaan nahkojen nimeen ja hymyillään tixtexeille. Onko Affenistolla varikon puolen asfaltti sen verran pehmeämpää, että sillä puolella kaatuminen ei satu, mutta radalla sattuu?

    Saisiko järjestäjä kusipään maineen, jos se puuttuisi vetomiesten "oikeuksiin"? Vähenisikö osallistujamäärä? Ei luulisi olevan vaikea ilmoittaa, jotta rata- ja varikkoalueella mopoja ajetaan vain kypärä päässä. Eihän se varikko ole edes suljettu alue, kun kuka tahansa sinne voi ajaa. Jotenkin tässä hommassa paistaa pieni asenteiden ristiriita.

    I. *
  8. #8
    Kerran ollu affenistolla viime vuonna ja homma toimi kyllä tosi hyvin.

    Ja tälle edelliselle kirjottajalle... Omasta mielestä ilman kypärää ajaminen on tyhmää, sen verran olen samaa mieltä. Mutta varikkoalue taitaa kyllä olla suljettu alue, nämä "vetomiehet" eivät varmasti vetäneet sitä 50m matkaa ilman kypäriä, ja ihan hyvä että järjestäjät keskittyvät juurikin siellä radalla tapahtuviin asioihin. Kyllä varmasti noin lyhyen matkan voisi varmaan kävelläkkin mutta kyllä nyt taas tehdään kärpäsestä elefanttia.
  9. #9
    Lainaa (Ikuturso @ Heinä. 06 2007,01:02) kirjoitti
    Vielä kun joku kertoisi mikä suunnaton totuus kätkeytyy siihen, että varikon ja kaffilan tai kusiputkan väliä täytyy suhata mopolla sortseissa ja ilman kypärää? Siinä sufeella istuessa ainakin kolme tämmöistä tapausta näin. Radalla on kyllä selkäsuojat ja vannotaan nahkojen nimeen ja hymyillään tixtexeille. Onko Affenistolla varikon puolen asfaltti sen verran pehmeämpää, että sillä puolella kaatuminen ei satu, mutta radalla sattuu?
    Tuskin se asfaltti sen pehmeempää on, mut jos 50 metriä ajaa kävelyvauhtia, niin eipä siinä nyt niin kovin suurta riskiä ole.
    Toiset eivät vaan jaksa nahoissaan paistua tuota ajojaksojen väliä.
  10. #10
    Lainaa (vahvajussi @ Heinä. 06 2007,10:14) kirjoitti
    Lainaa (Ikuturso @ Heinä. 06 2007,01:02) kirjoitti
    Vielä kun joku kertoisi mikä suunnaton totuus kätkeytyy siihen, että varikon ja kaffilan tai kusiputkan väliä täytyy suhata mopolla sortseissa ja ilman kypärää? Siinä sufeella istuessa ainakin kolme tämmöistä tapausta näin. Radalla on kyllä selkäsuojat ja vannotaan nahkojen nimeen ja hymyillään tixtexeille. Onko Affenistolla varikon puolen asfaltti sen verran pehmeämpää, että sillä puolella kaatuminen ei satu, mutta radalla sattuu?
    Tuskin se asfaltti sen pehmeempää on, mut jos 50 metriä ajaa kävelyvauhtia, niin eipä siinä nyt niin kovin suurta riskiä ole.
    Toiset eivät vaan jaksa nahoissaan paistua tuota ajojaksojen väliä.
    Tarvitseeko 50m ajaa ollenkaan?
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  11. #11
    Ei tarvitse, itse en ajaisi, mutta kai kaikilla on oikeus siihen jos niin haluaa? Taas kyllä niin väkisin valittamisen aihetta etitään että..
  12. #12
    Lainaa (dYNY @ Heinä. 06 2007,10:30) kirjoitti
    Lainaa (vahvajussi @ Heinä. 06 2007,10:14) kirjoitti
    Lainaa (Ikuturso @ Heinä. 06 2007,01:02) kirjoitti
    Vielä kun joku kertoisi mikä suunnaton totuus kätkeytyy siihen, että varikon ja kaffilan tai kusiputkan väliä täytyy suhata mopolla sortseissa ja ilman kypärää? Siinä sufeella istuessa ainakin kolme tämmöistä tapausta näin. Radalla on kyllä selkäsuojat ja vannotaan nahkojen nimeen ja hymyillään tixtexeille. Onko Affenistolla varikon puolen asfaltti sen verran pehmeämpää, että sillä puolella kaatuminen ei satu, mutta radalla sattuu?
    Tuskin se asfaltti sen pehmeempää on, mut jos 50 metriä ajaa kävelyvauhtia, niin eipä siinä nyt niin kovin suurta riskiä ole.
    Toiset eivät vaan jaksa nahoissaan paistua tuota ajojaksojen väliä.
    Tarvitseeko 50m ajaa ollenkaan?
    Vastaan tähän kun harrastan sitä itsekin.

    Syy nro 1:
    - Olen monesti lippumiehen hommissa ko. tapahtumissa, joten ohjelmaa riittää enemmän kuin maksavilla asiakkailla. Siitä johtuen on monta kertaa kiirus kun jossain välissä pitää ehtiä syödä tai juoda jotain. On helpompaa hypätä mopon selkään ja karauttaa rautaratsulla perille.

    Syy nro 2:
    - Ajaessa tulee monesti hiki. Kamppeiden kuivattamiseen ei aina ole kauheasti aikaa, eikä ainakaan minua kiinnosta hikoilla mustissa tyköistuvissa nahkoissa kymmentä tuntia. Mukavampaa vähän tuulettaa silloin kun pystyy.

    Vähän ontuvaa verrata rata-ajoa kahville siirtymistaipaleeseen. Itse en ainakaan aja sitä väliä tuppi nurin ja polvi maassa.
  13. #13
    Kyllä suosittelen minäkin. Viime kesänä, kun olin ensikertalaisena mukana niin hyvää opastusta sain sekä radalla, että varikolla. Ja ajolinjoihin saa helposti opastusta. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.
    On ehkä siisteintä mitä voi housut jalassa tehdä. *
    "The Slow And Pathetic"
  14. #14
    Lainaa (wantti @ Heinä. 06 2007,11:50) kirjoitti
    Lainaa (dYNY @ Heinä. 06 2007,10:30) kirjoitti
    Lainaa (vahvajussi @ Heinä. 06 2007,10:14) kirjoitti
    Lainaa (Ikuturso @ Heinä. 06 2007,01:02) kirjoitti
    Vielä kun joku kertoisi mikä suunnaton totuus kätkeytyy siihen, että varikon ja kaffilan tai kusiputkan väliä täytyy suhata mopolla sortseissa ja ilman kypärää? Siinä sufeella istuessa ainakin kolme tämmöistä tapausta näin. Radalla on kyllä selkäsuojat ja vannotaan nahkojen nimeen ja hymyillään tixtexeille. Onko Affenistolla varikon puolen asfaltti sen verran pehmeämpää, että sillä puolella kaatuminen ei satu, mutta radalla sattuu?
    Tuskin se asfaltti sen pehmeempää on, mut jos 50 metriä ajaa kävelyvauhtia, niin eipä siinä nyt niin kovin suurta riskiä ole.
    Toiset eivät vaan jaksa nahoissaan paistua tuota ajojaksojen väliä.
    Tarvitseeko 50m ajaa ollenkaan?
    Vastaan tähän kun harrastan sitä itsekin.

    Syy nro 1:
    - Olen monesti lippumiehen hommissa ko. tapahtumissa, joten ohjelmaa riittää enemmän kuin maksavilla asiakkailla. Siitä johtuen on monta kertaa kiirus kun jossain välissä pitää ehtiä syödä tai juoda jotain. On helpompaa hypätä mopon selkään ja karauttaa rautaratsulla perille.

    Syy nro 2:
    - Ajaessa tulee monesti hiki. Kamppeiden kuivattamiseen ei aina ole kauheasti aikaa, eikä ainakaan minua kiinnosta hikoilla mustissa tyköistuvissa nahkoissa kymmentä tuntia. Mukavampaa vähän tuulettaa silloin kun pystyy.

    Vähän ontuvaa verrata rata-ajoa kahville siirtymistaipaleeseen. Itse en ainakaan aja sitä väliä tuppi nurin ja polvi maassa.
    Sama homma täällä... sekä lipulla, että liivit päällä oppaana radalla, mutta silti ei ole tullut kertaakaan mieleen ajaa puoli alasti kahvilaan tai kuselle saati ilman kypärää.

    Ainakaan järjestäjän puolesta ei sellaista mallia tulisi muille jakaa. Periaate kysymys joka johtaa juurensa tuonne kilpapuolen sääntökirjaan. Ja vaikka alankin jo olla ajourani ehtoopuolella niin jalat sentään toimii vielä tuon 50m verran.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  15. #15
    Lainaa (dYNY @ Heinä. 06 2007,12:00) kirjoitti
    Lainaa (wantti @ Heinä. 06 2007,11:50) kirjoitti
    Lainaa (dYNY @ Heinä. 06 2007,10:30) kirjoitti
    Lainaa (vahvajussi @ Heinä. 06 2007,10:14) kirjoitti
    Lainaa (Ikuturso @ Heinä. 06 2007,01:02) kirjoitti
    Vielä kun joku kertoisi mikä suunnaton totuus kätkeytyy siihen, että varikon ja kaffilan tai kusiputkan väliä täytyy suhata mopolla sortseissa ja ilman kypärää? Siinä sufeella istuessa ainakin kolme tämmöistä tapausta näin. Radalla on kyllä selkäsuojat ja vannotaan nahkojen nimeen ja hymyillään tixtexeille. Onko Affenistolla varikon puolen asfaltti sen verran pehmeämpää, että sillä puolella kaatuminen ei satu, mutta radalla sattuu?
    Tuskin se asfaltti sen pehmeempää on, mut jos 50 metriä ajaa kävelyvauhtia, niin eipä siinä nyt niin kovin suurta riskiä ole.
    Toiset eivät vaan jaksa nahoissaan paistua tuota ajojaksojen väliä.
    Tarvitseeko 50m ajaa ollenkaan?
    Vastaan tähän kun harrastan sitä itsekin.

    Syy nro 1:
    - Olen monesti lippumiehen hommissa ko. tapahtumissa, joten ohjelmaa riittää enemmän kuin maksavilla asiakkailla. Siitä johtuen on monta kertaa kiirus kun jossain välissä pitää ehtiä syödä tai juoda jotain. On helpompaa hypätä mopon selkään ja karauttaa rautaratsulla perille.

    Syy nro 2:
    - Ajaessa tulee monesti hiki. Kamppeiden kuivattamiseen ei aina ole kauheasti aikaa, eikä ainakaan minua kiinnosta hikoilla mustissa tyköistuvissa nahkoissa kymmentä tuntia. Mukavampaa vähän tuulettaa silloin kun pystyy.

    Vähän ontuvaa verrata rata-ajoa kahville siirtymistaipaleeseen. Itse en ainakaan aja sitä väliä tuppi nurin ja polvi maassa.
    Sama homma täällä... sekä lipulla, että liivit päällä oppaana radalla, mutta silti ei ole tullut kertaakaan mieleen ajaa puoli alasti kahvilaan tai kuselle saati ilman kypärää.

    Ainakaan järjestäjän puolesta ei sellaista mallia tulisi muille jakaa. Periaate kysymys joka johtaa juurensa tuonne kilpapuolen sääntökirjaan. Ja vaikka alankin jo olla ajourani ehtoopuolella niin jalat sentään toimii vielä tuon 50m verran. *
    Ehkä olen vain laiska...

    Mutta suurin syy tuohon ajeluun on yleensä kiire. Nakkisoppaa on ikävä vetää minuutissa naamaan, ja sitten hölkätä takaisin.

    Varikkomopo olisi aika näppärä, mutta mahtuu huonosti reppuun.
  16.  
  17. #16
    En jaksa lainata kaikkia. Pistänpä pari kommenttia vielä:

    Varikko ei ole suljettu alue. Ei edes rata ole juridisesti suljettua aluetta. Sinne voi kuka tahansa marjamummo kävellä koska vaan. Näinollen varikolla tai radalla ei edes lain mukaan saisi ajaa ilman kypärää.

    Kiirettä saa aina syyttää. Pissa tulee housuun jos kävelen tai alan kiinnittää kypärää. Kellottakaapa joskus, montako sekuntia menee kun kiskaisee potan päähän ja remmin kiinni. Nämä kiireveikot varmaan käy snagarillakin autolla turvavyö auki, kun ei ehdi kiinnittää ja kun se on ikävää kun on kainalot hiessä.

    Ja siitä hikisyydestä. Helteisellä ratapäivällä on kyllä pahiten munat vaahdossa. Jos hiki on ikävää ja varikkoalue mielestänne suljettua aluetta, niin miksei jengi aja samantein munasillaan?

    Sitten kun vetomiehet näyttää mallia, ei hitaan ryhmän noviisitkaan kohta edes kehtaa laittaa kypärää, kun kummelin sanoin "ne nauraa sulle"...

    I. *