Vaihdatin thundercattiin jarrupalat eteen tuossa reilut 1000 km sitten. Jo melkein heti jarrupalat alkoivat ulisemaan ja ajattelin että kyllä se siitä loppuu, vaan ei ole vielä loppunut. Onkohan jarrupalat nyt oikein asennettu vai missä lienee vika? Jarrut siis vinkuvat jarrutettaessa myös kuivalla kelillä. Käy ikävästi korvaan tuo ääni ja ärsyttää kaupungissa ajella, kun aina vinkuu kun vähän etujarrua hipaisee. Kertokaahan mielipiteitä, missä vika?
Kawasaki ER5 => Yamaha YZF600R Thundercat
Omien kokemuksien mukaan kielii palojen huonosta laadusta. Samaa vikinää mulla Busassa. Se että onko tuosta vikinistä mahdollista päästä eroon ilman uusien palojen vaihtoa, voipi viisaammat vastata.
Edit: Tämä vikinähän ilmenee vain "keveillä" jarrutuksilla. Kun reippaammin puristaa, niin heittää vikisemästä.
Tuo on totta. Eli vinkuminen ilmenee todellakin vain keveissä jarrutuksissa.
Kawasaki ER5 => Yamaha YZF600R Thundercat
Muutamaa juttua kannattaa kokeilla:
-Jos jarrupalojen palan sivun nurkkkaa joka on esnimmäinen kohta johon levy osuu pyöriessään ei ole kevennetty, eli hiottu viisteelle, se kannattaa kokeilla, koska se voi auttaa hieman vinkumiseen. Toisessa paloissa viiste vakiona ja toisissa ei.
-Jarrulevy voi olla niin lasittunnut=kiiltävä, jotta se vinkuu vaikka millä paloilla. Lääkeeksi hiomapaperilla 45ast kulmassa kulumisuriin nähden levylen lasittuneisuden poisto.
-Jos on jo jonkin verran ajetut palat, niin palojen järjestyksen vaihtaminen auttaa myös.
+100m/s club finland / 376,61km/h
Tai sitten ei auta mikään. Yhdet palat vinkui, vaikka viilailin nurkat, vaihdoin järjestystä ja hioin santapaperilla pinnat moneen kertaan. Uudet sitten pelitti ihan semmoisenaan. Tosin tyyppikin vaihtui sinttereistä platiniumiin (tai jotain sellaista). Taitaa olla pehmeämpää ainetta ja hintakin oli halvempi, mutta toimii mulla.
Dixi et animam levavi
Täytyypäs nyt tarkistaa nuo jarrupalojen reunojen viisteet ja jarrulevyn lasittuneisuus. Huollossa kyllä sanoivat jarrulevyn olevan ok, mutta parempi vielä itse katsoa. Jos ei muu auta, niin käyn kysymässä huollon mielipidettä ja palojen merkkiä, mitkä asentivat. Kiitoksia kovasti hyvistä vinkeistä!
Kawasaki ER5 => Yamaha YZF600R Thundercat
Mites tämä nyt toteutetaan käytännössä? Ajattelenkohan vaan liian vaikeasti vai mitä kun en saa mitenkään järkevän tuntuista hahmotelmaa päähän tässä töiden lomassa.(Titaani @ Heinä. 06 2007,09:37) kirjoitti
![]()
Helpompi on hioda jos on pyörä irrallaan moposta. Ei muuta kuin hiomapaperi kouraan ja hinkkailemaan. Metallin hiomiseentarkoitettu paperi kestää tietenkin paremmin ja karkeus voisi olla jotain 240.(Turder @ Heinä. 06 2007,11:07) kirjoitti
+100m/s club finland / 376,61km/h
Eikös autoissa ainakin käytetä jonkinlaista pehmustetta jarrupalan ja männän välissä (toisissa jotkut metalliset, toisissa jotain ihme lyijymaton tuntuista) ==> kuin muistelisin että sillä oli jotain tekemistä tämän vinkumisen kanssa myös ?
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Nii iteki muistelisin, että se vinkuna itse asiassa on erittäin hienoa värinää jarrupalan ja jarrumännän välissä. Sen takia paloissa on semmosia vaimennuslevyjä, mutta tarvikepaloista ne monesti puuttuu. Esmes kaverin pärrässä oli vakioissa semmoset peltiläpyskät paloissa, mutta uusissa tarvikepaloissa ei vastaavia näkynyt...(hondamania @ Heinä. 06 2007,23:12) kirjoitti
Mun pyörässä oli sama ongelma vinkumisen suhteen, pienissä nopeuksissa ärsyttävää vikinää jo vähänkin kun hipasi jarrukahvaa..(Turder @ Heinä. 06 2007,11:07) kirjoitti
Kyselin huollosta mistä johtuu ja sanoivat viittaavan jarrupalojen lasittumiseen. Neuvoivat irottamaan jarrupalat ja hiomaan santapaperilla muutamalla vedolla pinnan karheaksi..
Käytännössä irrotin jarrupalan ja sen näki ihan selvästi kuinka jarrupalan pinta kiilsi. Puupalan ympärille pieni pala normaalia santapaperia ja 10-15 vetoa sillä jarrupalan pinnalla. Sen näkee ihan silmin kun pinnan kiilto häviää ja pinta palaa karhean näköiseksi. Sitten vaan pala paikalleen ja toinen irti jne..
Kun kaikki palat hiottu ja paikallaan, niin etujarrulla joitakin kahvan vetoja, että jarrunesteet palaa paikalleen. Ja sitten ajoa ja ei vingu!
omassa pyörässä etujarru vinku ärsyttävästi uudesta lähtien, aattelin että kyllä se vinkuminen loppuu kun hieman alkaa rajummin jarruttelemaan. noo eipä se auttanut. putsasin hiekkapaperilla pariinkiin otteeseen vaan eipä sekään auttanut kuin parin ekan jarrutuksen aikana. ei voinut muuta mennä kuin hommaamaan uudet palat eteen ja sen jälkeen ei oo enään turhia ääniä etujarrun suhteen kuulunut. eli tais olla alkuperäiset palat jollain tavalla täyttä sekundaa, vaikka pysähtymisen suhteen ei ollut mitään ongelmia.
Mulla hävis vinkunat kun pyyhäsin juurikin sinne jarrupalan takapinnalle, siisi palan ja männän väliin ohuen kerroksen kuparitahnaa.(NgkR @ Heinä. 07 2007,16:37) kirjoitti
ZX-12R--SOLD--
R1