Kyllä sitä pyörää voi ajaa lahjakortillakin ihan menestyksekkäästi. Pointtina tässä koko hommassa kuitenkin oli, että onnettomuuksien määrä suhteutettuna pyörien määrään olis todennäkösesti aika paljon suurempi, jos kaikki ajelis vieläkin lahjakorteilla. Tai en ainakaan keksi mitään syytä miksi onnettomuuksia sattuis vähemmän, jos ihmisten ei olis pakko ajaa A-korttia erikseen.(SamiN @ Heinä. 05 2007,23:09) kirjoitti
Luulen, että A-kortin ajaminen vähentää nimenomaan niitä ensimmäisien kuukauksien aikana sattuvia havereita. Siitä eteenpäin todennäkösesti ero pienenee, kun lahjakorttilainenkin oppii ne asiat pikkuhiljaa kantapään kautta.
premier
emeritus
kyllä me käytiin mutkateillä ajamassa prätkäkoulussa harjoiteltiinpa samalla +60kmh äkkijarrutuksia ja väistöjä, en sitten tiedä miten muissa kaupungeissa ne ajotunnit kulutetaan?
Yamaha xv1100 -89
Totta, ja ne ekat kippaamiset voi tehdä sillä koulun pyörällä.(premier @ Heinä. 05 2007,23:34) kirjoitti
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Onneksi minä(rautalangasta väännetty pekka), olen säästynyt toistaiseksi ilman vahinkoja
seuraavat kakskyt vuotta ehkä ei suju yhtä hyvin.
Ei kyllä se niin on ettei kortti tee kuskia .Eikä päivä radalla tee kenestäkään yhtään parempaa kuskia liikenteessä.
Mutta kaikki pärjää, kun koittaa ajatella että se on yhteispeliä, eikä mitään nopeus tai isoinkone kisaa.
Tämä(kin) juttu alkaa luisua otsikosta huolestuttavasti syrjään, tai sanoisko lepikkoon,..
<p>gubbe</p>
Luulenpa että onnettomuuksien kasvun suurin syy on "löysä raha".
Aika outo väite, vai mitä?
Perustelu:
Näinä hyvinä aikoina monella on mahdollisuus hankkia moottoripyörä, vaikka asiaan ei olisi shoppailua kummempaa kiinnostusta. Hän (ei liity Siikajoen tapaukseen tai mihinkään muuhunkaan onnettomuutteen mitenkään) hankkii pyörän, mutta ei vaivaudu perehtymään sen ajamiseen tai hallintaan millään tavalla. Hän vain ajelee ja käyttelee sen tehoja ja ominaisuuksia näyttämis tarkoituksessa. Ja sitten.. kops... toivottavasti ei
Väitän myös että moottoripyöristä oikeasti kiinnostunut ja "viimeisillä rahoillaan" sellaisen hankkinut ei joudu onnettomuuksiin yhtä helposti, kuin joku "mätärikas".
Ressu kulta, kyllä me tiedetään, kun meidän lapset on kertonnu.(Ressu @ Heinä. 05 2007,22:29) kirjoitti
Ota rauhallisesti ja yritä päästä tuosta illuusiostasi eroon: et ole oppinut siellä autokoulussa kuin pelkkiä ajon alkeita. Jos kuvittelet jotain muuta, olet liikenteelle vaaraksi ja vahva ehdokas noihin tilastoihin.
Life's pretty straight without motorcycling
Eiköhän iso(in) osa siitä turvallisuudesta lähde omien korvien välistä. Tiedosta (tai tiedostamattomuudeta) omasta kuolevaisudesta ja halusta oppia uusia asioita.
Mikään oppi (koulusta tai radalta tai kantapään kautta) ei mene varmaan hukkaan.
Ite oon ajanu 29 vuotta "lahjakortilla" ja ilman rataharjoittelua. Toistaiseksi EMPYssä.
<p>2002-2014</p>
Kai se ainut syy miksi A-kortti voisi suurentaa onnettomuusriskiä on sama kuin rata-ajopäivissä: liian iso pää parin tunnin pörräämisen jälkeen. Eli kovat luulot omista heikkolahjaisista kyvyistä.(premier @ Heinä. 05 2007,22:34) kirjoitti
Life's pretty straight without motorcycling
+1 tälle. 32 vuotta lahjakortilla, 400.000 km takana ja edelleen EMPY:n jäsen. Ehkä hyvällä tuurilla![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
pelkkää säkää.(hondamania @ Heinä. 06 2007,00:09) kirjoitti
ei mutta oikeesti,...aatelkaas aikoja sillon kun me saatiin ilman eri pyöräkorttia ajaa heti 18v. mitä tahansa pyörää?
pääsikö silloin millään kolmeesataa?
nykyään piikit kulkis ilman näitä korttisääntöjä varmaan 250 kmh. että kyllä se on parempi antaa kortti lopeille ihan hissukseen.![]()
<p>gubbe</p>
Saattaahan tuo toki vaihdella kouluittain, mutta oma tuntuma on, että A-korttikoulusta tulee aika nöyrää poikaa ulos. Sen verran pelotellaan teoriatunneilla ja luulot otetaan pois inssissä.(Agentti @ Heinä. 06 2007,00:07) kirjoitti
En sitten tiedä onko niillä a-korttia erikseen ajamattomilla sen nöyrempi asenne?
premier
emeritus
Mikä v..tun lahjakortti...pikku-e:n olen lahjaks saanu,minkä sil voi jos asetukset muuttuu...ennen sai 16v ajaa isoo pyörää...![]()
Oi tätä urhojen kalevalaa...
ostettu on aina tehokkaampi ku lahjoitettu(raato66 @ Heinä. 06 2007,00:48) kirjoitti
![]()
<p>gubbe</p>
Pitäsköhä mennä viel mopokorttiki suorittamaan..(peepee @ Heinä. 06 2007,00:52) kirjoitti
![]()
Oi tätä urhojen kalevalaa...
Onkohan mitään tilastoa siitä, onko "lahjakorttilaiset" ajanu tänä vuonna ja yleensäkin enemmän kolareita kuin nämä "kortin ostaneet" ? Suhteutettuna tietty...
The Real Thing ?
itq vinq, vali vali.(mopedman @ Heinä. 05 2007,01:13) kirjoitti
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
ja kun tilastoja aletaan tekemään, perustetaan myös työryhmä tutkimaan, tarvitaanko selontekoa siitä onko lahjakortttilaiset-ostaneet/kukkahattuja-vetomiehiä?(Unhola @ Heinä. 06 2007,01:14) kirjoitti
Tai esim kuka sen ostokortin maksoi,...oliko se kortin haltija itse? vai iskä?
(eihän mistään huomaa, että savuttomuus on jatkunut 7 päivää?)![]()
<p>gubbe</p>
isihän sen maksaa aina sehän nyt on selevää *(peepee @ Heinä. 06 2007,01:24) kirjoitti
![]()
The Real Thing ?
Juuri näin, tämän takia ei ikinä kannata soittaa paskalakkeja paikalle varsinkaan jossain oja-mukkauksessa jossa ei käy pahasti.(Mezza @ Heinä. 05 2007,11:11) kirjoitti
Ainoa paikka missä vältät lapun on se että toinen osapuoli on syyllinen. Tai jos iso tuuri käy ja polizei on hyvällä tuulella.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Jos nyt on lahjakortilla esim. 10 vuotta ajellut, on varmasti saanut riittävästi kokemusta enkä minä ainakaan ala neuvomaan kuinka sitä prätkää oikein ajetaan.(SamiN @ Heinä. 05 2007,23:09) kirjoitti
Autokoulusta ja ajetusta A-kortista sanoisin, että kun alkaa sitten autokoulun jälkeen opettelemaan ajamista, on helpompi ja nopeampi kehittymään kun heti tekee asiat oikealla tavalla.
Jos jollain jää rahaa esim. Golfin pelaamiseen prätkäilyn jälkeen, ymmärtää kuinka tärkeää on harjoiteella oikein ja muokata tyyli oikeaksi, jotta kehitys olisi oikea ja jatkuva. Väärällä tekniikalla pääsee silläkin hyvään alkuun, mutta jossain vaiheessa kehitys katkeaa kun on menty alusta asti päin persettä.
Toivottavasti joku sai ajatuksestani kiinni.
Niin milläköhän kortilla minä nyt sitten ajelen?
Aikoinaan tuli semmonen ktk-kortti ajettua. Tietääkö nuoriso mikä se on? Sitten sitten joku 15 vuotta taukoa ja nyt ajetaan seitsemättä kesää isoa pyörää "lahja" A: (llako?)
Kierrettiin niitä keiloja silloin 80-luvullakin eikä musta Rossia tullut. Hyvin kuitenkin on pärjätty eikä mälläilty.
Kyll nyt sitten varmaan täytyy ihan varmuuden vuoksi mennä ostamaan se oikea osto-A![]()
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Asenteet ne pitää motoristin ehjänä!!!
Ei oo mitään merkitystä onko A-kortti ajettu vai tullut ennemmin ajettujen korttien mukana. Vuosien saatossa tuli hankittua ABECE-kortti, kaikenmoisilla ja eri tehoisilla/kokoisilla vehkeillä on tullut ajettua. Kuitenkin aina on homman onnistuminen ollut asennoitumisesta kiinni siihen kyseisen vehkeen ajoon, kuinka on onnistuttu ja vehkeet pysynyt ehjänä. On se millainen vehje tahansa, on teidostettava riskit ja mentävä niiden mukaan mitkä on omat eväät. Toki vahinkoja sattuu eri syistä, mutta tilannenopeus on se suurin ongelma kun joku menee pieleen!!!
Parempipuolisko ajoi A-kortin parivuotta sitten ja korkein ajettu nopeus oli n.80km/h isolla suoralla tiellä. Liikenteessä ajettiin vaan kaupungissa, mutta mutkatiellä ei ollenkaan. Mielestäni tämä A-kortti toimii vasta sitten kunnolla kun siihen saadaan pakollinen EAK-kurssia vastaava suoritus esim. moottoriradalla jossa tulee mutkaharjoittelua ja kunnolla jarrutustreenejä. Toki nyt on tulossa A-kortin ajokokeeseen tutkamittauksella oleva jarrutus, että voidaan todeta riittävä nopeus ja jarruttamisen / väistämisen taito.
+100m/s club finland / 376,61km/h
[QUOTE= (Jeppe Jääkarhu @ Heinä. 06 2007,08:58)][quote=SamiN,Heinä. 05 2007,23:09]Juurikin näin. Ei kait (toivottavasti!) kukaan kuvittele olevansa asiantuntija muutaman teoria + ajotunnin jälkeen. Kuitenkin noiden muutamien tuntien aikana oppii perusteet monista asioista joiden opetteluun/hiffaamiseen omatoimisesti menisi huomattavasti kauemmin.premier,Heinä. 05 2007,21:59 kirjoitti
Muutamia mitä tulee äkkiseltään mieleen tuoreena kortin omistajana:
Vastaohjaus, minne missäkin tilanteessa katse pitäis kohdistaa, miten pyörän selässä ollaan voimakkaissa jarrutuksissa, hidasajoon liittyvät jutut.
Eihän nuo rossia kenestäkään tee, mutta väittäisin, että kovin moni ei 6 tunnin omatoimisen ajelun jälkeen pääse samalle perustasolle.
Paikallislehdessä luki tänään, että moottoripyöräilijä oli joutunut väistämään mutkaisella tiellä vastaantullutta autoa pientareelle ja sitten oli vetänyt pöpelikköön. Elikkäs nyt kaikki vaan treenaamaan tuota pientareella ajoa!![]()
Beibi hei, se on my way, the highway