Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
    Olen jo 50 täyttänyt ja hankkimassa ensimmäistä pyörää ensi kesäksi,
    mopolla joskus vuosiasitten on tullu ajeltua mutta nyt TAHTOO PYÖRÄN. Aikaa mulla on vaikka muille jakaa, siis olen oloneuvos.
    Olen ajatellut tuommosta 600 - 750 customia, sopis vissiin Vaarille silleen tyyliin, toki otan ehdotuksia vastaan ja kuuntelen neuvoja, mää myäs kysyn jos en tiedä. Riittäskö tää alkuun

Lainaa (ipeco @ Heinä. 30 2007,19:37) kirjoitti
    Olen jo 50 täyttänyt ja hankkimassa ensimmäistä pyörää ensi kesäksi,
    mopolla joskus vuosiasitten on tullu ajeltua mutta nyt TAHTOO PYÖRÄN. Aikaa mulla on vaikka muille jakaa, siis olen oloneuvos.
    Olen ajatellut tuommosta 600 - 750 customia, sopis vissiin Vaarille silleen tyyliin, toki otan ehdotuksia vastaan ja kuuntelen neuvoja, mää myäs kysyn jos en tiedä. Riittäskö tää alkuun

Ens alkuun kannattaa lukaista muut asiasta käydyt keskustelut, aika paljon tulee kyselyjä tyyliin "mikä pyörä mulle" ja vastaukset ovat tyyliin "kokeile niin tiedät". Siihenpä ne sitten pitkälti jääkin nuo ehdotukset.
    Sitten jos ihan spesifiä vertailua joidenkin merkkien/mallien välillä niin asia on toinen. Silloinkin loppupelissä tulet saamaan noin tusinan verran vastauksia "kokeile niin tiedät mikä itsellesi paras", ja ihan aiheesta.
    Honda CBF1000
    Lainaa (ipeco @ Heinä. 30 2007,19:37) kirjoitti
    Olen ajatellut tuommosta 600 - 750 customia, sopis vissiin Vaarille silleen tyyliin
    Onhan noita vaihtoehtoja. Ei muuta kun kokeilemaan mikä tuntuu sopivalta. Suzukilta löytyy ainakin hyvä vaihtoehto jos HD ei kiinnosta
    Käy koeponnistamassa erilaisia. Yleensä sinunkäiset saa kunnon palvelua jos ulkoinen habitus on suht kohdallaan.
    PS Älä osta liian pientä *
    <p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
    Ekaks täytyy sanoa, et mulla ei ole minkäänlaista kokemusta kustomeista, mutta Yamahan 650 Dragstaria tuntuu saavan suht edukkaasti ja se on käsittääkseni kardaanivetoinen, mikä on mielestäni tosi iso plussa, ettei tarvi putsailla ja rasvailla ketjuja ja takavannekin pysyy puhtaampana. Löytyyhän noita ton kokoluokan vehkeitä kyllä joka japsimerkiltä, jos ei Jammu innosta. Esim laatumerkki Suzukilta
    Tietysti voisi aluksi olla hyvä käydä ottamassa muutama ajotunti jos kokemusta ei tuon enempää ole. Ja tosiaan paras tapa löytää se oma pyörä on käydä ihan omalla perseellä, silmällä & korvalla arvostelemassa.
    There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
    never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
    Mites olisi ensiksi pari ajotuntia vuokrapyörällä opettajan kera?

Sen jälkeen olisi hieman parempi idea lajista osatakseen paremmin valita, mistä tyylistä itse pitää.

Tunnettujen valmistajien laatutuotteet ovat kaikki omalla tavallan hyviä, mutta mikä niistä on sinulle sopiva?

"Osta iso" ohjetta ei aikamiehen tarvitse kovin paljon noteerata, koska kaikki 500 cc ylöspäin ovat riittävän nopeita. Se on eri asia tuntuvatko ne kaikki siltä oikealta ja riittääkö niiden alusta kantamaan kuormansa kunnialla.

Haluatko ajaa kauemmaksikin? Yön yli reissuja, siis myös huomiset kamppeet mukana? Kaverin kanssa? Pitääkö päästä myös soratien varrella oleviin kohteisiin?

Custom tuntuu matalan painopisteensä ja leveän tangon vuoksi kevyeltä käsitellä paikallaan. Liikkuessaan se saattaa tuntua raskaammalta käsiteltävältä kuin mikään muu samankokoinen. Tavaraakin saa mukaan, vaikka valtavimmat muovilaukut näyttävätkin customin kyljessä hassuilta. Mutta tunnelma leppoisasta cruisailusta on kohdallaan ja *tässä* tapauksessa iso kone puolustaa paikkansa. Vaikka pienikin kone vie suurta malmikasaa riittävän ripeästi, se ei aina pysty tekemään sitä tyylilajiin kuuluvalla vaivattomuudella lähes tyhjäkäynnillä papattaen.

Etenkin ilman pleksiä customin ajoasento takaa sylin täydeltä kaikkea sitä, mitä Suomen kesä osaa tarjota, mikä pitää ajonopeudet kurissa tehokkaasti.

Muoviluodin ostaja ei yleensä neuvoja kysele, koska tietää mitä hakee. Ikäisemmekin (olen sinua pari vuotta nuorempi) jaksavat vieläkin kyykyttää aivan hyvin, eli ei se mahdoton ole. Oikeasti kevyt, sekä ajaa että parkkeerata. Mites selkä ja ranteet kestävät ja riittääkö pelkkä takalaukku? Mitä matkustaja sanoo?

Kuraskootteri olisi helpoin ajaa ja halpa kaataa, mutta ei ehkä kaikkein mukavin matkalla. Ja useimpien silmään ei ehkä kaikkein esteettisin vaihtoehto. Mutta sillä pääsee vaikka välillä tekisi mieli kulkea omia polkujaankin.

Istualtaan ajettava naku tai vaikka katettukin peruspyörä on customin ja muoviluodin välimaastossa. Ei yhtä suorituskykyinen ja kevyt kuin muoviluoti eikä luonteeltaan yhtä leppoisa kuin custom. Monet näistäkin ovat kevyitä ajaa ja matkustajastakaan ei kuulu yhtä suurta hellasäröä kuin muoviluodin takapenkiltä.

Keskikokoisia customeita on tarjolla niin monta sorttia, että syyspuolella ilman vaihtokonetta ostavalla on edellytykset saada kelpo kone järjelliseen hintaan. Sillähän se sitten saa selville vastaako laji mielikuvia.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
    Tuossa yläpuolella onkin neuvoja noin alkupaloiksi...
    Lisään tuohon yhden: Mikäli mahdollista, niin ota kokeneempi motoristi kaveriksi, kun lähdet pyörän etsintään.
    Lainaa (Takkutukka @ Heinä. 31 2007,17:43) kirjoitti
    Mikäli mahdollista, niin ota kokeneempi motoristi kaveriksi, kun lähdet pyörän etsintään.
    Miks ihmeessä? Kyllähän sitä aikuinen mies (miksei tietty nainenkin) tietää mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Ajoasentojen suhteen auttaa varmasti kauppias. Toki sitten kun lähtee mopoja oikeen ostomielessä katsomaan niin joku kokenut veijari voi olla paikallaan tutkimassa mopon kuntoa (jos siis käytetty) , mitään muuta käyttöä en kaverille keksi Toki... Ihan oma mielipiteeni on tämä!
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
    Kommentteja samanikäiseltä:

- ensimmäisellä pyörällä opetellaan ajamisen perusteet, joten äärimmäisyyksiä kannattanee välttää. Joku 750 peruspyörä, uusi tai uudehko lienee sopiva ("normaali" ajoasento, kunnon jarrut, helppo ajaa käytännössä),
    - tavoitteena turvallinen ajo ja kohtuullinen määrä nautintoja (alku on aina hankalaa,..),
    - vaikka ei ole lakisääteistä pakkoa, niin nykyisen käsittelykokeen tehtäviin kannattaisi tutustua (pujottelu, hidasajo, hätäjarrutus),
    - kunnon ajovarusteet (kypärä, coretex-puku, -saappaat, -hanskat,..) ovat oleellisia,

Itse aiheesta vielä: pyörämallit (customit, nakut, kyykyt, endurot,..) ovat hyvin erilaisia ajotuntumaltaan, mutta myös näiden kategorioiden sisällä erilaisuus on merkittävää ja ajajan ominaisuuksiin paremmin tai huonommin sopivia (esimerkiksi jalkojen ja käsien pituus suhteessa istuimen, jalkatappien ja ohjaustangon etäisyyksiin ja sijaintiin).

Se mikä tuntuu hyvin sopivalta ensimmäisillä ajokerroilla, voi tuntua ankealta 1000 km jälkeen. Kannattaa varautua siihen, että pyörä vaihtuu kerran tai useammin per kausi.

PS. Tämä kausi on vasta ½-välissä....
    vuodesta 1971 ....
  11.  
    Älä osta ekaksi isommaksi pyöräksi customia. Osta mieluummin ns. peruspyörä jolla ajaminen ja pyörän hallinta on parempi opetella oikean suuntaiseksi kuin customilla.

Harrasta hieman aikaa ns. peruspyörällä jolloin ehkä ajan myötä pääset paremmin koko harrastukseen sisään ja alkaa selviämään mikä on se tyylisuunta jota edustavat laitteet ovat sinulle ehkä parhaiten mieleen ja sopivat tarpeisiisi parhaiten.