Tuli mieleen, että mitäs kaikkia niitä eri pyörästä johtuvia pukeutumistyylejä oikeen on.
Tässä muutama esimerkki:
Harrikkakuskeilla tuntuu olevan oma tyylinsä pukeutua samoin kustomikuskeilla. Pyörissä nahkaiset laukut ja kuskilla samaan tyyliin sopivat nahkakuteet. Aika usein harrikkakuskeilla on se musta-oranssi HD takki päällä.
Kyykkykuskit on taasen ryhmä, joilla päällä on tiukka nahkapuku selkäkyttyröineen ja polvipaloineen.
Supermoto porukalla on kanssa hiukan erilainen pukeutuminen. Tuntuu olevan jonkinasteinen sekoitus motocross ja katupyörä varustetta.
Toki tähän jatkoksi on ne jotka pukeutuvat kuten haluavat ja tilanteen mukaan.
Mitäs muita pyörään liittyviä tyylejä oikeen on?
Mites wingi-porukka, onkos heillä jokin yhteinen pukeusumistyyli?
Kyse ei siis ole siitä mikä on oikea tyyli vaan siitä millaiseen tyyliin tietyn tyylinen pyörä yrittää ohjata käyttäjänsä.
Ohessa tarina joka löytyi erään kerhon wappusanomista vuonna miekka ja kilpi.
Aikojen alussa, eli noin kaksikymmentä vuotta sitten ei suuremmin ollut eroja motoristeissa. Kaikki olivat samaa paarialuokkaa, eikä tyylieroja ollut syntynyt. Kaikki olivat yhtä tyylikkäitä tai tyylittömiä. Vaan kuinkas on nyt. On sen kuuttatoista alalajia motoristeja ja vielä piikkikuskit lisäksi. Seuraavassa esitellään hivenen näitä lajeja, tunnistakoon jokainen itse itsensa.
Kyykkypyöräilijä, katujen nopein eläin, ajaa yleensä viimeistä mallia olevalla CBRGPZGSXFZRR: llä . Pukeutuu papukaijan kirjavasti, käyttää aina kokokypärää (mieluiten jonkun kisakuskin mukaan nimettyä replikaa), usein polvissa teflontyynyt ja jalassa Prexportsaappaat. Jutut on opittu viimeisessä Bikessa olleista kisakuskien haastatteluista. Eksyy harvoin kauas kaupungeista.
Enduro-ukko ajaa (varsinkin nykyisin) ISOLLA nelitahtiendurolla joka on pirun raskas käsitellä mutta joka jytisee miehekkäästi. Pukeutuu mitä ihmeellisimpiin corduragoretexhiporanylonasuihin, crossikypärään ja 24 kg painaviin crossisaappaisiin. On myönnettävä, että varsinkin suomalaiset enduroukot osaavat myös ajaa päinvastoin kuin monet keskieurooppalaiset virkaveljensä , joille soratie on kauhistus, metsästä nyt puhumattakaan. Enduro-ukolla on myös usein kuraiset kamppeet, ja jutuissa liikutaan sellaisessa suossa josta muut eivät menisi ylitse edes helikopterilla.
Biker taas ajaa Harrikalla tai vanhalla brittipyorällä, ja wannabebikerille kelpaa japsikopterikin. Pukeutuminen on kaikilla sama, mustat nahkat, ja vain rohkeimmat käyttävät tummanruskeita nahkoja. Päässä keikkuu mattamusta jettikypärä, joka muistuttaa mummon vanhaa kiisselikulhoa, ja jaloista löytyv yleensä aidot Tony Mora bootsit tai Pekka Lahden tekemät spesiaalit. Jutut kopterista tai Easyriderista. Yksi asia ihmetyttää: mitä rumempi Biker, sitä nätimpi typy kyydissä. .Mutta maailma on täynnä ihmeellisiä asioita, ja ehkäpä tässä on syy kopterikannan räjähdysmäiseen kasvuun viime vuosina.
Matkamotoristi on otus, joka liikkuu pitkin ja poikin maailmaa joko BMW:llä tai Hondan matkasohvalla. Kuuluu usein Touring Inflandiaan, ja puheet alkavat usein sanoilla: "Muistatko vuoden xx FIM rallin, siellä oli tosi hyvä meininki, ainakin 60 suomalaista, ei tarvinnut paljon jutella ulkomaanpellejen kanssa." Pukeutuu joko nahkapukuun tai sitten uusimpaan Rukan goretexiin ja, jalassa ovat 24 kg painavat crossisaappaat, jotka ovat turvalliset ja pirun epämukavat 300 C lämpötilassa. Päästä löytyy 105% :n varmuudella BMW systeemikypärä, joka on näppärä silloin kun haluaa näyttää naurettavalta. (Arvatkaapa muuten, onko tämän kirjoittaja ostanut uuden kypärän...)
Itäpyöräilijät ovat ryhmä, joka nauttii kaksitahtiöljyn lemusta ja Jawanpärpätyksestä yli kaiken. Ajaa yleensä MZ tai Jawa merkkisellä öljyruiskulla sinisen savun saattelemana. Pukeutuu vanhaan öljyiseen barbour-pukuun,joka on ollut viimeksi kaupan hyllyssä 15 vuotta sitten ja pesukoneessa (missä ihmeen pesukoneessa kysyn vaan) 15 vuotta sitten ja jonka 2T-öljy on kyllästänyt vesi- ja ilmatiiviiksi. Päässä voi olla jetti tai kokokypärä, tärkeintä on se että kypärä on vanha, ainakin yhtä vanhakuin barbourit. Jalasta loytyvat isoisän perintö jatsarit tai kumiteräsaappaat Juttujen aiheista ei ota selvää , jos e ole valantehnyt itäpyörä tutkija tai alan harrastaja. Jotkut itäpyörailijät perustavat moottoripyoräliikkeen vanhoilla päivillään ja yrittävät houkutella muitakin viattomia motoristeja ajamaan itäpyörillä.
Mitä taas piikkikuskeihin tulee, niin ainakin allekirjoittanut kauhistuu suuresti nähdessään aloittelevan piikkikuskin ajavan salihousut jalassa, Manahein Mighty Fucks takki päällä, mattamusta kypärä päässä (hihna tietysti auki), jalassa talvilenkkarit nauhat auki ja koko koreuden kruunaa pyörän tangosta roikkuva putkikassi. Opettakaa hyvät ihmiset miten lastenne pitää pukeutua moottoripyörällä ajaessaan.
Taivas saa odottaa
Toi tarina on tosi hyvä katsaus eri ryhmittymien pukeutumiseen!
Musta Rukan gore-puku, mieluummin väljä kuin tiukka. Custom-saappaat ja tukevat hanskat. Avattava kypärä. Takamatkustajalla sama varustus naisten leikkauksella.(wolvie @ Heinä. 03 2007,20:49) kirjoitti
Tuommoisia yhdistelmiä olen bongannut useamman.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Mä olen varmaan tosi tylsä custom-kuski, mut laitan nahkaa, kun se sopii kelille ja goret sateeseen ja kylmään - ja syksyllä ankarasti villasta alle!![]()
Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
Yamaha Virago 535 1988
Moto Guzzi 750 Nevada 2008
HD Sportster Custom 2004
Vnahin pyörä-38 ja uusin 07:nen ja ajoasuna viimekesänä päivitetty Core.Asfaltti on yhtä raakaa perseelläänmentynä![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Sit löytyy nää tosi kovat jätkät, jotka on ostaneet oikeat ameriikan chopperit ja HALOO päässä joku kromi pytty joka on sallittu lähinnä perunan nostoon.. oikein rupee hapottamaan sellainen taulapää.. pikkulipat ja sellainen päälakea "suojaava" munan kuoren palanen ei paljon lohduta kun puoli päätä jää tiehen.. ja ainoa isojen poikien selitys on varmaan opittu jossain kovien jätkien koulussa.. vi...u mä en hilseestä kärsi...
pakko oli avautua kun sain kunnian taas tavata tuollaisen puupään![]()
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Materiaaliksi mulle käy niin tix-tex ku nahkakin, pääasia että värit natsaa mopon väreihin...
Hetero oon kuitenkin, kunhan vain mainitsin, ettei joku tuu ja sano jotta homojen hommaa...
Outolintu piikkikyykkymatkailija....
Goret ja nahat löytyy, niitä käytetään sään mukaan ja reissun pituuden mukaan. Joskus kauppareissulla ihan arkiasussa.
Suzuki Bandit 650
Mulla on iso twini hd, mutta kaikilla mun ajelukavereilla on kyykyt. Mustaa nahkatakkia lukuunottamatta, mussa ei ole ulkonäöllisesti tippakaan bikeria.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Nahkachapsit ilman kalsareita.(wolvie @ Heinä. 03 2007,20:49) kirjoitti
![]()
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
(Seeber @ Heinä. 04 2007,10:52) kirjoitti
Eikö siellä sentään tangat ole?
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
zomberit ja muut huligaanit:
Mahdollisimman tummaa, lähestulkoon jokaisella nahkatakki ja jotkit maastokuvioita jäljittelevät housut sekä erityistunnusmerkkinä huppu joka pilkottaa nahkatakin alta.
ainahan ne vähän osuu
Tuosta unohtui karvakypärä tai vähintään luppakorvat.
Sekä lyhytvartiset ajokengät jotta nilkka taipuu takajarrulle hytin ollessa pystyssä.
Disclaimer: Mä en osaa keulii.
Mää oon vissiin kanssa aika tylsänharmaa, tai oikeemmin musta, kustomkuski. Asuna ollu mp-asun tixtex ja musta siis, nahkaa ei löydy kuin kevyemmistä ajohanskoista. En ostanu ees nahkasta sissybarlaukkua vaan ortliebin rack packin, ja keltasen vieläIhan sama mulle onko ns tyylin mukaista vai not, kunhan on pelittävät varusteet
![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
en noudata etikettejä ja pukeudun niihin kamppeisiin mitä kaapista löytyy. pääasia et on ittelle mukavat kamppeet niskassa.
Tyyli ennen tarkoitusta.
pukeudun aina ja vain uusimman tyylin mukaan en koskaan mieti tuntuuko se hyvältä kunhan se vain näyttää hyvältä suojaavuus ja muut jonninjoutavat asiat unohdan heti kun näen uusimman guzziberryn saapashansikkaat ja pinkit kypäräsaappaat..
huoh
KooTeeÄm
Richan camo pöksyt,higwayn nahkatakki(sellainen jokapaikantakki,esim baari),nahkaiset kengät joissa irvistävä naama päkiän kohdalla ja kulunut look, ja sitten se kokokypärä mallia rossieli en ole omaksunut mitään yhtenäistä vaan pidän mikä tuntuu mukavalta päällä,ja tietysti näyttää hyvältä.
Itse-asiassa makein yhdistelmä olisi farkut ja lucky-strike tyyppinen rotsi,mahdollisimman rento mutta näyttävä.
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Jumalauta!! Siksi ne kytät mua seurasivat!! Voi perkele mul on väärät housut? luuleeko ne mua bomberiksi tai huligaaniksi?(far @ Heinä. 04 2007,13:28) kirjoitti
Heiiii..Mutta tavallaanhan tää tuntuu makeelta..olla epäiltynä rähinäpyöräilystä...![]()
![]()
vidu,mulla on tyyliä
![]()
![]()
![]()
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Tiiä onko tää nyt vakava aihe, mut farkut, maiharit (varrella tai ilman) ja iconin nahkatakki. Tänään oli niin kuuma et ajoin hihat ylhäällä huppari päällä... Pelotti![]()
Mites tämmönen nakupyöräkuski, taisin turhaan ostella vermeitä...![]()
And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him.
(Lommo @ Heinä. 06 2007,11:24) kirjoitti
Ettei ihan mene siveettömäksi.
<p>-- Backman</p>
samannäköiset oli mulla munasuojina kun 80-luvulla harrastin pitempään karatea. vitsi: vangilla oli karatessa musta vyö.(MrB @ Heinä. 06 2007,11:40) kirjoitti
nykyisin hapsut, joihin alan jo kyllästyä, liiveissä, nahkatakki,nahkahousut, kylmillä gore tai sadepuvun housut jatai takki, kelistä riippuen, helteellä polvisuojat, colitzzzhousut, liivit ja usein selkäpanssari. kypärä mattamusta ja avattava malli, kätevä nuuskatessa, kahvitellessa, koiria kusetellessa, juodess alimua ja syödessä makkaraa. myös kaupass asioidessa kun on kiire muka, niin ei tarvi riisua kypärää aina välttämättä, voi mennä potta auki, tosin jotkut näyttävä tpelkäävän hieman.
aika moni on kuitenkin kysynyt, notta ajatko harrikalla? kun näkevät tuntematta ennemmin.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Mä en IKINÄ mopoile niin, ettei farkkujen päällä olis vähintään nahkachapsit. Ajatus pikku rypäsemisestä farkut jalassa ei huvita... *(Deathman @ Heinä. 04 2007,09:05) kirjoitti
![]()
Royal Enfield Bullet Electra BS 500 2005
Yamaha Virago 535 1988
Moto Guzzi 750 Nevada 2008
HD Sportster Custom 2004
Hei tässä luokittelussa on nyt se harmillinen rajoittuneisuus, että se pätee vain ns. "normaaleihin" ajokeleihin (+15 - +25 C).
Heti kun menee kuumemmaksi ilmestyy kaduille t-paita / shortsi / sandaalisankarit joilla on alla kaikenlaisia pyöriä piikistä customien ja kyykkyjen kautta wingiin. Potta on päässä enää sen takia kun laki määrää, muuten sekin varmaan joutaisi pois (kun on niin kuuma, ja eihän kuumalla kelillä mitään voi sattua...).
Mikäs nimi tälle porukalle...?
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Nehän ei ollu motoristeja vaan välinpitämättömiä huligaaneja?(pozo izquierdo @ Heinä. 07 2007,00:09) kirjoitti
ainahan ne vähän osuu
Niin ja wingikuskeilla pitää olla viikset mallia "kalapuikko" tai "himonussija". Siitä nyrkin kokosesta mikrofonista suun edessä puhumattakaan![]()
Ite tuntuu huolehtivan vähän liikaakin ajovarusteiden suojaavuudesta välillä kun kattelee näitä vanhempia iän mukana järkeä saaneita motoristeja
"Saako" nakupyörällä ajaa kokonahassa?
1300cc Suzuki