Tulokset 1:stä 2:een 2:sta
  1. #1
    Eli onko paljon eroa tekniikassa, koskien lähinnä konetta. Voipiko GPZ1100 / ZZR1100 koneet vaihtaa päittäin?
  2.  
  3. #2
    Tarkoittanet sitä uudempaa vesijäähdytteistä eli GPZ-1100 (E)-mallia, eikä vanhaa kunnon ilmajäähdytteistä GPz-1100 (A)-mallia. Silti, ei voi vaihtaa, koska GPZ (E)-koneessakin on erilainen kansi, ns. "vaakaimumalli", sillä siinä runkoputket kulkevat perinteseen tapaan koneen yli ja kaasuttimet on vaakasuorassa, kun taas ZZR-koneessa on pystyt imukanavat ja runkopalkit ohittavat koneen/kannen sivuitse.

    No, jos hylkäät ZZR:n ram air'in ja airboxin, niin kaipa nuo vaakakaasarit saisi jotenkin sinne tankin alle sopimaan, mutta myös nokka-akselit on erilaiset, koska GPZ-mallissa painotetaan alavääntöä, ei huipputehoa. Pääasiassa niistä, sekä tietysti pienemmistä kaasuttimista (36 mm vs. 40 mm) johtuen tehoa GPZ-koneessa vain 125 hp, kun ZZR normiteho on 147 hp (kampiakselilta).

    Jos ruvetaan käyttämään GPZ-konetta esim. kampuravikaisen ZZR-koneen paikkamiseen (jossa siis yläkerta olisi jäänyt ehjäksi ja sen voisi vaihtaa GPZ:n kannen tilalle), niin koneen sisäosista kelpaa ainakin kampiakseli ja veivit. Samoin sylinteriputket, männät ja tapit on ihan samat, mutta sylinterilohkossa on jotain erilaista (eri varaosanumero).

    Myös kampikammio on vähän erilainen (siksi eri varaosanumero), koska muistan jostain lukeneeni, että ZZR-koneessa lohkon kallistuskulma on 5 astetta enemmän eteen lisäten hieman painoa etupyörälle. Vaikka tuo 5 asetta on vähän, voinee tulla ongelmia kaasarien sovittamisessa airboxiin, jos käyttää GPZ:n kampikammiota eli lohko on pystymmässä.

    Kytkin & vaihteisto ilmeisemmin ihan samat, ainakin keskenään vaihtokelpoiset. Myös öljypumppu ja oletettavasti putkistot jne. on samoja.

    Eli ei taida tulla tuosta oiken apua konevikaisen ZZR:n paikaamiseen ilman suurta vaivannäköä *

    Vanhan ZX-10 eli ZX10T(B)-mallin kone voisi sentään istua joten kuten, ja siitä poraamalla saa lähes samat tilavuudet, mutta siinä taas kannen venat on pienemmät ja mm. kammentapin laakerit pienemmät eli alakerta on heikompaa tekoa kuin ZZR/GPZ.

    Kätevä tietolähde eri koneiden erojen ja samankaltaisuuksien selvittämiseen on sähköinen varaosaluettelo, joka löytyy www.buykawasaki.com sivustosta.
    GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
    "Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"