Onko kyseisissä malleissa minkälaisia teknisiä eroja? Esim. puuttuuko joku tehoa lisäävä "exxup" (kirjoitin hyvin todennäköisesti väärin) mahdollisesti uudemmasta mallista (FZ-1) ja onko näissä varuste/jousituseroja?
FZ1 on täysin uusi malli. Eroaa joka tavalla vanhemmasta mallista paitsi renkaiden lukumäärässä. Eli runko, alusta, jarrut, moottori, katteet, mittaristo, ulkonäkö..
Exup löytyy, mutta käyttötarkoitus on nykyään eri mihin se on alunperin suunniteltu. Nyt se on äänien vaimentamisen takia vain yksi tukos lisää putkistossa. Pitäisi saada helpohkosti pakotettua auki ja sliparin vaihdolla sen saa pois.
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Mitä on juttuja kuullu, niin fz1:sen alavääntö on paljon huonompi kuin vanhassa fzs:ssä. Eikä nuo tehopenkkilukematkaan kovin lupaavilta vaikuta fz-1:sen kannalta.
Uuden FZ-1:n välitykset on käsittääkseni vähän liian pitkät, tulee lussu vaikutelma. Ainakin ite koeajossa se tuntui vähän "nuhaisemmalta" FZS:ään verrattuna.
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Kiitoksia vastauksista. Eli vaikuttaa siltä, että moottori voisi olla parempi vanhassa mallissa käyttööni ja uudessahan on usein lastentauteja. Noita vanhanmallisia saisi aika kohtuulliseen hintaan. Onko kukaan ajanut molempia malleja, onko ajamisessa muuten mitään eroa?
Onhan niissä eroja. Uuden alusta on parempiPyörä on jonkun verran kevyempi (tuntuu myös pienemmältä) ja ruiskukone on jonkun verran vaivattomampi ja taloudellisempi. Oma kaasari-FZS vie ajotyylistä riippuen jopa >10 litraa/100km (radalla), mutta matkaajossa siinä ~5l paikkeilla.
Suosittelen käymään koeistumassa molemmat, mielellään myös ajamassa. Oman koeajon tulos oli, että ei tullu omistushaluja uuteen.
FZS:ää saa käytettynä jo alle 10000e, FZ-1 maksaa uutena sen 14-15te?
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Mielikuvia FZ1:stä
a) ruisku jökkii / ei toimi hyvin monissa pyörissä
b) ruisku on säädetty päästöjä silmällä pitäen (=laiska), tämän saa tosin korjattua powercommanderilla.
c) ulkonäkö (mun mielestä liian muovinen (ainakin naku), ja penkki aika karmaseva pisemmällä matkalla (vanerinpala johon heitetty kangas päälle)
d) (vielä) korkee hinta
e) petolinnunper*een ruma änäri...
Eli mun mielestä vanha on tässä kohtaa parempi, mutta nää on näitä makuasioita (jotkut ajaa kawasakeilla![]()
)
kilosuklaa
FZS1000
Kannattaako suoraan verrata omaa laitettua FZS:sää kaasuun vastaavuudessa ja kulkupuolessa vakioon, moderniin FZ1-seen, joka on säädetty tiukkojen päästönormien mukaan? Pakoputkisto on täynnä roinaa mm. 2 kattia ja "exup" pelkästään äänien takia. Ja putken päästä kun katsoo sisälle, ei kovin pitkälle näe. Ilmanottoreikä suodatinboxissa on kertakäyttömukin suun kokoinen. Tehot rajoitettu 3 ekalla vaihteella. Lisäksi pyörä on välitetty siten, että huiput ovat teoriassa 280kmh.
Omistajien kokemuksien mukaan pyörä herää vasta henkiin sliparin vaihdolla ja toisen katin poistolla. Vielä kun laittaa uuden alkukäyrästön, ruiskunsäätöboxin, suurentaa ilmansuodattimen kotelon reikää, 16p eturattaan sekä avaa ylemmät kaasuläpät, niin...![]()
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94