Vaimon kanssa oltiin mopotinretkellä muutama päivä ja omassa pärrässä rapeen vesikuuron jälkeen nopeusmittari kävi elottomaksi. Myös matka- ja trippimittari pysähtyivät. Mitään oireita ei ennen sitä. Onko muilla vastaavia/tietoo mistä vika löytyy?? Niin, mopo on vuosimallia -92![]()
Onkohan tossa vuosimallissa jo sähköinen mittari?? Jos on niin muoviosa joka pyörittää nopeusanturia eturattaan luona sökö, oli ainakin yhden tutun pyörässä semmonen vika. Jos vaijerilla niin tarkista onko vaijeri ehjä?? Tai sitten on mittariin päässyt vettä mutta voipi olla että oli vaan sattuma että kuoli juuri sateen aikana??
Lueskelin aiempia turinoita aiheesta täältä "voorumista", niin -94 ilmeisesti muuttuu sähköiseksi. Ja ymmärsin niistä viestiketjuista että molemmissa malleissa olis se kuluva muoviosa joku "kulmavaihdehässäkkä" tai jotain. Mut meneekö toi sit ihan yhtäkkiä varoittelematta?? Itekin mietin että sattumaako sateen aikaan vai voiko kosteus tehdä jossain jotain mittarille?![]()
Kyllä se voi mennä ilman mitään varoitusta ja ilmeisesti tekeekin juuri näin.Omasta -90 mallista meni aikanaan pimeeks myös ihan yht äkkiä! Mulla on sellanen mielikuva, että on vielä tossa mallissa sen verran manuaalinen vehje, ettei kosteus voi vaikuttaa, ainakaan noin...!?!
Vaihtaminen ei sitten olekaan ihan tosta vaan -juttu vaan vaatii aikas lailla purkamista. Omani vaijerin vein sit lopulta aikani itse asiaa katteltuani liikkeeseen vaihdettavaksi. Johdon pää kyllä näkyy, muttei sitten mistään pääse käsiks kyseiseen vempeleeseen!
Mutta ainakin muoviosa mikä on kulmavaihteen ja eturattaan luona on aika simppeli vaihtaa eikö niin? Ja sehän yleensä menee ensimmäisenä rikki. Elikkä kulmavaihde irti vaan niin näkee jos on kulunut. Jos muistan oikein niin onnistuin silloin kaverin pyörässä saada sitä toimimaan vanhalla muoviosalla kun sen sai pikkasen siirretty toiseen asentoon akselilla vai oliko niin et sitä piti kääntää toisinpäin?? Piru kun en muista nyt.![]()
Kun vielä -92 VFR:n omistin niin jouduin muutamaan otteeseen muklaamaan sitä eturattaalla olevaan muovikalikkaa... Muista enään saiko sen pois irroittamalla pelkän kulmavaihteen vai pitikös ottaa myös rattaan edessä oleva kotelokin pois, mutta mikään suuritöinen juttu se ei ole...
Omassani oli siinä muovissa oleva kolo, johon kulmavaihteen pää tulee, nuljahtanut pyöreäksi ja sen myötä katosi nopeusinfo. Kolvilla muotoilin kolon uusiksi ja lisäsin vahvikkeeksi kovaksi kovettuvaa massaa... Hyvin pelasi useamman 10tkm:n verran ja toimii kuulemma vielä omistajavaihdoksen jälkeenkin *![]()
Samaa vikaa pukkasi mullekin jokin aika sitten. Hipaisin pyörän pikaisesti puhtaaksi sienellä ja sangolla vettä päälle. Seuraavan tunnin nopeusmittari oli ihan pimeä mutta lämmin päivä teki tehtävänsä ja matka jatkui ongelmitta. Ainoa kerta tuo on kun tuollainen on sattunut vaikka pesty on ja useasti kuten asiaan kuuluu. Tietäis vaan mitä osaa varoa niin ei pääsis sattumaan uudemman kerran.
Mitenköhän pesu voi vaikuttaa tohon kun mittari on mekaaniinen noissa vanhemmissa?? Olisi hauska tietää jos löydät syyn mittarin pimenemiseen?
VFR:n tyyppi"vika" eli ominaisuus...
Siellä eturattaan ja nopeusmittarin kulmavaihteen välissä on sellainen muoviholkki, mikä kuluu pyöreäksi joko rattaan kiinnitysmutterin puolelta, tai useammin sieltä nopeusmittarin kulmavaihteen tapin puolelta.
Vaihdettava osa noin 10 000 - 20 000 kilometrin välein. Maksaa muutaman euron. Löytyy luultavasti hyllystä Honda-jälleenmyyjältä tai tilaamalla.
Itse tilasin viimeksi saman tien kaksi niitä. Toistaiseksi mittari toimii, ja sitten kun lakkaa niin vaihtotyö kestää about 3 minuuttia, jos osat on käsissä ja työkaluja ei tarvitse etsiä tallin perukoilta. (Ei vaadi katteiden purkaista.)
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Ei muutes pidä paikkaansa toi. Miulla on kakkospyöränä -90 VFR ja oon ajanu sillä 45.000km ja pyörässä on kaikkiaan 100.000 km mittarissa . Ei kertaakaan vielä nopeusmittarivikaa siinä yksilössä.(Säätömies @ Heinä. 02 2007,15:37) kirjoitti
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Jep! Nyt on reissusta hiekkasärkiltä palattu. Ja sillä ihan oikeella KOTILOLLA...siis karavaanarihommia! Kaikkeen sitä "motoristi" joutuu...voitteko kuvitellaPikkusen on kaipuu hontan selekään
Kiitoksia asiantuntevista vastauksista, huomenna täytyy tuo surullisen kuuluisa "muoviosa" etsiä käsiin.
No niin...tänään aamulla selvisi mittarin pimenemisen syy...vaijeri irti katki poikki ihan alapäästä. Se muoviholkkikin(oli muuten ripeä irroittaa) oli kulunut mutta toimi vielä ok. Mopo kävi kahta päivää ennen vian ilmaantumista rattaiden vaihdossa niin tuli vaan mieleen että oisko ne sen eturattaan kopan irrottanu vaijeri paikallaan jolloin se ois saanu siipeensä tai muuten murjoneet sen(?) Tiedäpä tuotaSadekuuro ei siis asiaan millään tavoin vaikuttanut ja on todellakin täysin mekaaninen tuo mittari eli vesi ei sitä toimimattomaksi tekene millään.
Joo, ehkä toi oli karrikoitu... minulla on 105 tuhatta ajettu, ja kaksi kertaa olen vaihtanut. Eli jotain 25 000 välein.(Nevalan Tiikeri @ Heinä. 04 2007,13:13) kirjoitti
Viimeksi kun oli rattaanvaihdon vuoksi kulmavaihde irti, niin holkki ei ollut kyllä ollenkaan kulunut. Liekö sitten laatuvaihtelua muovissa.
Toivottavasti kestää. Vaijereissa ei ole vika, sillä niitä on rasvailtu (minun toimestani, edellisestä omistajasta en tiedä) aika ajoin.
EDIT: Tarkennuksena vielä, että ostin pyörän kun sillä oli ajettu vajaa 60 tuhatta...
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Jep, nyt on vaijeri vaihdettu. Vaidoin lisäksi myös sen kuluneen muoviholkin, aiheutti näköjään mittarineulan "väpättämisen". Löytyi "hyvin varustetusta Honda-liikkeestä" hyllystä hintaan 12 ekua. Vaikkei toi nyt sinällään paljon ole niin eto muovipalasta kuitenkin...noo, pääasia että pelittää![]()