3 kautta tuli aktiivisesti kierrettyä rataa 2008 vuotisella Yamaha R6R:llä. Mittojen puolesta olen siellä 192cm ja ~110kg ja hyvin sillä ajoi. Nykyinen kikseri tosin huomattavasti väljempi, mutta onhan se tonnari.
Kaikki sporttisemmat pyöräthän on enemmän tai vähemmän ahtaita tän kokoiselle, jos ei halua jollaki busalla ajaa.
Kaikista järkevin olisi 2006 ja siitä eteenpäin olevat Yamaha R6R:ä, tuo moottoriratojen corolla.
Kilvellinen jos haluaa siitä joskus eroonkin.
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Tätä itsekin ajattelin heti ekana. Sulla kuitenki on ollu ihan kelpo menijä alla jo ni se ei tuu mitenkää yllätyksenä. Ei mikään muu rataleluksi tuon jälkeen oikein järkevältä tunnu kuin tonnari.... koska veikkaan että vaikka ostasit Peetun mestaruus 600:n ni parin päivän jälkeen alkaa vituttaa se tehonpuute, vaikka se kierrosajallisesti onki lähes samoissa osaavissa käsissä. Tonnari on haastavampi ajaa, mutta jos alla on jo tonnarikokemusta ni ennemmin se.
Ja osta nettimotosta halvalla joku valmis vanha ratakilpuri, ni pääset heti kärkeen oikealle tontille. Ei niillä vanhemmilla kalustoilla mestaruuksista pääse ajamaan, mutta hyvin korkealle niillä osaava jannu pääsee... ja mikä tärkeintä, hauskaa niillä saa pidettyä, ja sehän tässä on se pääasia![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Muistas nyt Joonas, että sulla oli aika paljon kokemusta radan kiertämisestä ennen kuin hyppäsit tonnarin puikkoihin. Kun on jonkinlainen perusta kunnossa niin tonnarin voimaa pystyy hyödyntämään, mutta vähemmällä kokemuksella tonnari tarjoilee virheistä huomattavasti näyttävämpiä. Totta kyllä on se, että kusiaisen vaihtovirhe rokottaa kierrosaikaa eri malliin tonnariin nähden, mutta tonnari vaatii ihan eri tavalla malttia ajamiseen.
Ite ajelin kaks kautta tonnarilla ennen kusiaiseen siirtymistä ja voin sanoo, että kusiaisella oppi ajamisesta ihan pirusti, kun ei voinu paikata voimalla. Sitten kun ajamisen perusta oli edes vähän siellä päin tontilla, siirtyminen tonnariin antoi mahdollisuuden hyödyntää opittua.
Superbike #7
Kumpi tässä nyt on muna ja kumpi kana. Vähän kun opettais .......
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.
Eli tällä hetkellä paluu tonniseen gixeriin tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta. Pienemmälläkin koneella oleva varmasti tosin riittäisi itselle ainakin alkuun. Tavoite on parantaa osaamista perusjutuissa jonka jälkeen kehittää hommaa eteenpäin. Pääasia nauttia ajamisesta ja pitää hauskaa. Katsotaan minkälaisia mopoja tulee myyntiin ensi kesänä..
Onko ratapyörässä pienemmät vakuutuskustannukset kuin kilvellisessä pyörässä? Tästä löysin vähän ristiriitaista tietoa.
Viimeksi muokannut: exshark; 27.12.2020 klo 02:07.
Kusiainen on kiva, miä tykkään pirusti, ei oikein voi huijata itseään paikkaamalla teholla ja sillä saa hyvin hiottua tekniikkaa kohdalleen maltillisilla rengaskuluilla. Tehoakin on ihan mukavasti, meneehän ne tonnarit Kymiringin pääsuoralla menojaan, mutta muuten tällaiselle äkkinäiselle vetoja on ihan tarpeeksi.
Tässä muutama oma ajatus:
Jos raha yhtään nousee rajoittavaksi tekijäksi, niin hommaa laite, minkä kanssa pärjää teknisesti kohtuudella ja osia saa halvalla (= eli on vara lipsahtaa vähän hiekan puolelle).
Koolla nyt ei niin ole väliä, mutta 600:n voi olla alkuun helpompi. Saatan itsekin innostua ostamaan sellaisen, vaikka ratapäiviä on takana jo vähän enemmän. Kilvellisen pyörän vakuutus on jonkin verran halvempi per kausi.
Melkein millä tahansa nyky sportilla pääsee jo tosi pitkälle harrastuksen kanssa. Nykyaika alkoi jostain 2000-luvun alusta. Valmiille ratapalikoille kannattaa antaa jotain arvoa... niihin saa yleensä uppoamaan rahaa jälkikäteen hommattuna.
---
Jos päätyy kuussataseen Yamahaan, niin R6R RJ11 2006 -> tai uudempi. Ei vanhemmassakaan (RJ05/09) sinänsä vikaa ole, kyllä silläkin nopeaan ryhmään ajaa, mutta ratapalikoiden metsästys vaatii vähän harrastuneisuutta, kun uudempaan löytyy kaikkea senkun tilaa kukkaron mukaan.
Varmasti itselle riittäisi tuo kusiainen ainakin alkuun. Olisihan siinä hiukan edullisemmat käyttökustannukset myös.
Täytyy käydä katselemassa pyöriä, sittenhän sen näkee minkälaisen ajoasennon noilla saa. Tonninen gixeri sitten on ainakin se varma vaihtoehto johon ei pety![]()
Moi, minulla olis K8 1000 kaupan. Valmis peli radalle (ex. Rantamaa), melko kattavasti vaihto-osia mukaan. Omalla vähäisellä ajokokemuksella voin sanoa että jämäkän oloinen pyörä radalla kurvailuun.
Oma pituus samoilla huudeilla, 100+kg. Helenius laitteli alustan iskuun ja on toiminut hyvin.
Juha P
Kylläpäs nousi korkea moottoripyöräkuume
Kyllä se tonnikas gixeri lähtee hankintaan. Käytetty ratapeli tai mahdollisesti jopa ihan uusi. Uudessa olisi ainakin huoltokustannukset paremmin tiedossa ja olisi sijoitus vähän pidemmällä tähtäimellä.
Muista vain sitten että jos ostat ihan uuden ja alat siitä tekemään ratapyörää ni se ei ole halpaa.
Toki jos ostat suoraan ilman kilpiä ni säästät ison kasan rahaa veroissa joilla sitte voi tuunata.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Jos uuteen päädyn niin ostan sen ilman kilpiä.
Rakenteluun uppoaa tietysti melko paljon rahaa, mutta ihan kaikkea ei tarvitsisi tehdä kerralla. Vaikka kokemusta näistä vehkeistä löytyy melko paljon niin ratakokemusta kuitenkin on vielä vähän. Joten olisi ihan mahdollista lähteä kehittämään pyörää ratapeliksi askel kerrallaan samalla kun oma kokemus kasvaa.
Uus pyörä...
Tarttee alleen slicksit. Siitä seuraavaks katteet ja katin ohituksen/ putkiston/ änkkärin (riippuen miten katillinen putkisto kuumenee). Sitten jalkatapit sekä kliparit.
Valmis.
Myöhemmin voi hifistellä alustoilla, teräspunosletkuilla jne.
Summa summarum. Jos ei tule kilpiin, niin rengasta alle ja ajoa. Oohan siinä vähän särkyvää mukana, mut siinäpä sit kaadoissa kevenee
???
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Laittaisin kyllä taakse kunnollisen rataiskarin ennen slicksien laittamista jos ei pyörässä sellainen ole vakiona. Olen kuullut yhden tarinan radalla kuolleesta kuskista jolta lähti lapuista pyörä kun takapumppu ei jaksanut rasitusta ku oli vakio alustaan lyönyt vain slicksit alle. Ellen väärin muista niin pyörä oli 2004 Suzuki GSX-R1000
- teräspunos jarruletkut ja mahdollisesti pääsylinteri
- iskarit
- slicksit
Tossa järjestyksessä itse rakentaisin. Noilla pääsee jo todella pitkälle.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Juupa juu. Saarella onnistuu +120 mph kierros uudella vakiomopolla, seisovalla lähdöllä alla Metzeler M7RR. Peilit kiinni. Siellä iskari tekee töitäkin.
Normi harrastelijalle riittää kun tuosta yhtälöstä vaihtaa tärkeimmän, eli renkaat
Totta, että kilpaiskari on parempi, muttei tommonen uusi OEM huono ole. Jos budjettia pitää miettiä, niin vaihtaa sen sitten kun alkaa alkuperäisestä tulla kilsat täyteen. Eri jouset voivat tulla kyseeseen kylläkin, mutta on satasen kauppa/ pääty.
Edit: OEM jarrupalat voivat olla kehnot, mutta se selviää kokeilemalla. Uudet kumiletkut nekin menee hetken ihan hyvin.
Ite sitä mieltä, että renkaat, sitten joko
A) katteet (ja jos tarttee putkihommia)
B) ergo, eli kliparit ja jalkatapit
Tämän jälkeen voi miettia punoksia, iskareita, ja kaatumissuojia. Jälkimmäisiä jo ehkä ennen.
Paras on kaikki kerralla![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Oon nyt ajellut kuus vuotta tolla 2007 vuosimallin R6:lla missä on vakiotakaiskari. En ole vielä kuollut, enkä ole vielä keksinyt miksi pitäisi ostaa parempi.
Ajettiinhan aikanaan STD-luokkaa suomen cuppina, missä säännöt kielsi vakioiskareiden muuttamisen. Nekin tais kaikki selvitä hengissä.
Edit: asiaakin, uuden pyörän kun laittaa kilvettömäksi ja vetäisee parista sadasta nokkaperää, niin pitää olla pinkka kunnossa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Mitäs se kilpi tuossa skenaariossa auttaisi? Eihän sitä radalla ajettua nokkaperää kaskosta kuitenkaan saa kinattua?Edit: asiaakin, uuden pyörän kun laittaa kilvettömäksi ja vetäisee parista sadasta nokkaperää, niin pitää olla pinkka kunnossa.
Jopas on kaikenmoisia huhuja tänne keskusteluun eksyny, mutta tässä mun muutama sentti uuden laitteen varusteluun. (Semmonen kutina, että oon saattanu kirjottaa pidemminkin aiheesta joskus johonkin, jos joku nettisalapoliisi sattus löytämään.)
Osittain päivitysten tärkeysjärjestys riippuu myös omasta vauhdista, joten jaotellaan vähän sen mukaan.
Hidas / keskihidas ryhmä.
Pyörä kaupasta mukaan ja rataa kiertämään, ei tarvitse muita muutoksia.
Jos rahaa/innostusta piisaa:
Avaa klipareita omiin mittoihin sopivasti.
Keskiryhmä:
Pakolliset:
1) Vilkase, että ensiasennuskumit on about sporttiset, jos ei vaihda ne johonkin Pilot Powereihin - Supercorsiin
2) Avaa klipareita omiin mittoihin sopivaksi / vaihda ne itselle sopivaksi.
3) Glykolin tilalle vaikkapa water wetterit.
Jos rahaa/innostusta piisaa:
2) Tankkigripit (~50€)
3) Jouset omalle painolle (0-250€)
4) Vakiokatteiden korvaaminen lasikuituisilla (tämä ihan jälleenmyyntiarvoa ajatellen) (300-1500€)
5) Koneenposkensuojat + jäykät jalkatapit (tai jalkatappisarja) ja kaavion kääntö + äänenvaimentajan suoja + hainevä. (300-800€)
6) Katin poisto putkistosta (+ slipari) (0-1500€)
7) Pikakaasu jos vakio on liian pitkä (0-200€)
Nopea ryhmä:
Pakolliset:
1) Katso, että alla olevat renkaat on jotain supercorsa SP - sliksi -tasoa.
2) Jarrupalat sporttisempiin, jos on jarrutehon kans ongelmia.
3) Ne kliparit.
Jos rahaa/innostusta piisaa: (ks. lista keskiryhmästä ja jatka alta)
8) Jarrupääsylkkä jos vakio on kökkö. (150-350€)
9) Tiedonkeruu (100-2500€)
10) Alustan shimmaus (yleensä lähinnä takapamppu, keulat noissa riittää aika pitkälle. (x00€)
11) Täysputkisto (1000-3000€)
12) Kitti-ecu / muuten puukotettava ecu (100 - x000€)
13) Täysi alustan päivitys. (2000-4000€)
Noi uudet tonnarit vaikuttas olevan kaupan hyllyltä aika pirun valmiita laitteita ja itse päivittelisin jotakuinkin tuossa järjestyksessä, jos tavoitteellinen ajaminen olisi suunnitelmissa ja pinkka riittäs uuden hankintaan. Tohon listaan sit johonkin kohtaan pitää laittaa toinen setti vanteita ja vähän kaato-osaa, pakettiauto tahi peräkärry jne. jne. Vanhempaan peliin sitten tarttis edellä olevien lisäksi laittaa shifteri, mutta se taitaa olla noissa uusissa vakiona jo kaikissa.
Superbike #7
Ja blipperi, flipperi ja ties mitä, mitä ei tiedä tarvitsevankaan
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.