Moi, Minulla R1100RS ja huomasin tuossa, että eturengas oli alkanut kulua vasemmalta puolen huomattavasti oikeaa tai keskustaa nopeammin.
Aiheesta on oletettavasti ollut aiemmin puhetta, mutta halusin kuulla onko muilla ollut vastaavia kokemuksia ?![]()
Tiet on kallistettu ojaan päin, siitä johtuu toi toispuoleinen kuluminen.![]()
GSX-R 600 K6
Tää aihe on vanhempi kuin Mooses. Koskee myös yhtä lailla kaikkia merkkejä. Järkevää, todistusta ei kuitenkaan ole ikinä mielestäni esitetty. Tuota toispuoleista kulumista kun ei ilmene kaikilla, tai kaikissa pyörissä.
<p>2002-2014</p>
Liikkeelle lähtö lähes aina (sivutuki) vasemmalta ja kaarros vasemmalle?
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Vahva mututuntuma sanoo että syynä on liian pienet rengaspaineet yhdistettynä tien kaltevuuteen. Viime keväänä tuli ajettua turhan pienillä paineilla 1000km kun en laiskana tarkistanut paineita niin renkaat kuluivat rutkasti, ja juurikin vasemmalta laidalta.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
vasemmalta kuluu juu enempi. eestä. nyt tarvis vaihtaa sekä etu ja takarenkas ennenku tulee vahinko.
partanen. net
aina ei elämä onnistu eka kerralla.
Mersedes ja Volvo tekniikka hallussa
Moottori pyörien katteiden maalaukset ja korjaukset ammatti taidolla.
Vasen kylki on täälläkin sliksinä vaikka toisella puolella on vielä jonkun verran tavaraa. Hämärää.. Oma teoria on, että vasemmalle tulee vaan kantattua enemmän![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
samaa katselin tänään etunen on kuluneempi vasemmalta.keskeltä ja oikeelta laillinen,vasen puoli sakolla noin 2cm keskilinjasta.
siunaa varjele
+1 tälle. Olen nyt ajanut pienillä ylipaineilla ja tuntuu että tasaisemmin kuluu. Miksi sitten vasemmalta puolelta: itse ainakin huomannut että uraisella tiellä tulee ajettua sen uran vasenta reunaa, joko keskiviivan tuntumassa tai sitten oikeanpuoleisen uran reunaa.(jyk4 @ Kesä. 28 2007,22:15) kirjoitti
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Näin ovat asiat.(hondamania @ Heinä. 02 2007,11:40) kirjoitti
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Ihtelläkin olen havainnut saman ilmiön, kumi kuluu vasemmalta enemmän. Rengaspaineet olen pitänyt oikeana, eikä se muutenkaan voisi vaikuttaa toispuolisuuteen.
Olen omalla kohdallani ainakin huomannut, että kanttaan vasemmalle syvempään. En tiedä mistä se johtuu: uskalluksesta, aivolohkojen epäsynkasta vai auringonpilkuista. Veikkaisin ensimmäistä. Ainakin kakarana mopoaikoina tuli vasurin puolelle heitettyä enemmän sladeja kun takajarrua käytettiin oikealla jalalla, vasen oli siis crossityyliin maassa. Olisko siitä jääny selkäytimeen enempi uskallusta kantata vasemmalle.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Itse en ole huomannut eturenkaan kulumisessa mitään erityistä. Mutta sen olen huomannut, kuten edellinen asiantuntija sanoi, että vasemmalle tulee kantattua paljon rankemmin. Eli jotenkin uskaltaa vasenkätisissä kaarteissa ajaa huomattavasti kovempaa, eli kallistaa pyörää syvempään. En sitten tiedä mistä johtuu?? Olisiko jotain tekemistä oikea-vasen kätisyydellä??
Ei se ainakaan moottorin pyörimissuunnasta johdu. Edellisessä vekottimessa havaitsin saman ja siinä moottori oli väärinpäin, eli poikittain.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Tuo bemujen toispuoleinen eturenkaan kuluminen on tiedetty perusominaisuus. Jotenkin se aikanaan selitettiin, että raskaan pyörän painopiste ei olisi ihan keskellä ja kulkisi aavistuksen kallellaan näkyen myöhemmin toispuoleisena kulutuksena renkaassa. Se onko se totta ja vaikuttaako tien kallistus siihen minkä verran ja onko se vain bemujen merkkaustapa kuluneista renkaista voi pohtia loputtomasti. Vähän enemmän kanttailua ja vähemmän köröttely sillä bokserilla, niin kuluu RS:n renkaatkin tasaisesti *.
Ei oo mikään Bemujen ominaisuus. Käsittääkseni tuota esiintyy kaikilla merkeilla muttei missään nimessä kaikissä pyörissä. Esimerkiksi itselläni ei yhdessäkään kuudesta Bemaristani tuota ole esiintynyt. Kuitenkin olen itsekin tuota nähnyt samanlaisissa ja myös erimerkkisissäkin pyörissä. Tälläkin foorumilla on tuosta käyty lukuisia keskusteluja aivan muunmerkkisten pyörien kohdalla.(Motoristi @ Heinä. 03 2007,16:19) kirjoitti
Ainoa jotenkin järkeenkäypä selitys on tuo mainitsemasi ajotapa.
<p>2002-2014</p>
Mulla on sama ilmiö ollut Suzukissa, Hondassa, Ducatissa ja Bemussa, joten kyllä se johtuu mun ajotavasta eikä pyörän merkistä.(Motoristi @ Heinä. 03 2007,16:19) kirjoitti
Mulla on eturengas kulunut myös enemmän vasemmalta. Olen aikasemmin ajellut baijerin tehtaan suosittelemilla paineilla, mutta tänä keväänä laitoin rengasvalmistajan suosittelemat paineet = muutama kymmenys enempi.
StuG III Ausf. G
Onhan ne kurvit keskimäärin tiukempia oikealle, kun ajaa sisäkurvissa. Pitäisi kysellä brittien keskustelupalstoilta kuluuko niillä renkaan oikea puoli nopeammin? Voisi selvitä tuon kallistelun ja tien kaltevuuden vaikutus.(Boxer @ Heinä. 03 2007,15:44) kirjoitti
En usko tien kaltevuuteen. Mutu sanoo, että moottorin veto (gardaanin kautta) vaikuttaa toispuoleisesti koko pyörään, jolloin etusella korjaten kuluttaa vasenta laitaa.
Näin on tehny mullakin.
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Kääntää joskus sen etusen toisinpäin jotta kuluu tasaisesti
Ainakin 10r kawassani saatoin tehä sitä monesti kesässä
Voe helevettiläinen...(hlpvu8 @ Heinä. 04 2007,21:23) kirjoitti
Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
Tämä on kylmää faktaa. Mp-rengasalan tosiammattilaiset katsovat pyörimissuunnan tapauksessa, jossa: irtopyörästä ei saa tiedon, symmetrisyyden, vanhan renkaan tai muun vastaavan perusteella selvää, rengasta vaihtaessa pyörimissuunnan siitä, että vasen puoli on kuluneempi. Ugh.(n1g0 @ Kesä. 28 2007,20:54) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Juuri tätä väitettä voisi tutkia brittien palstoilta. Sielläkin näytti bemarit olevan oikeanpuolisella kardaanilla varustettuja, joten vääntö on saamaan suuntaan - tien kallistukset eivät.(hlpvu8 @ Heinä. 04 2007,21:23) kirjoitti
Jos brittibemareilla ei ole ko. ongelmaa, vaikutukset (tien kallistus ja kardaani) kumoavat toisensa. Jos taas kuluminen on oikealla, kardaanin vaikutus on suurempi jne...
Eihän toi kardaanin olemassaolo tai sijainti (tai vetotapa yleensä, kunhan on taka-) voi vaikuttaa eturenkaan kulumiseen, miettikää nyt.(arikorho @ Heinä. 05 2007,11:30) kirjoitti
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
No woe helewettiläänen, kuten joku jo sano.
Mikä ihmeen kardaanin vääntöTai kampiakselin suunta?? Ihme kun ei kuun vetovoima.
Moottoripyörä on suljettu mekanismi mistä "ulkoilmaan" siirtyy vain yksi voima, ja se on takapyörän alla vaikuttava eteenpäin vievä voima. Moottorin kaikki voimat kumoutuu samansuuruisilla vastavoimilla jo moottorin/vaihteiston/perän kiinnityksissä ja moottoripyörän rungossa. Ei kuski tai mikään muukaan elin joudu vänkäämään mitään voimaa vastaan.
Ainut voima minkä bokseribemarin, tai jonkin muun pitkittäiskampiakselisen laitteen kuljettaja tuntee, on kampiakselin hitausmomentin aiheuttama voima (momentti) kampiakselia nopeasti kiihdyttäessä tai hidastettaessa, eli siis esimerkiksi paikallaan kaasutettaessa tai välikaasua annettaessa. Mutta tasaisilla kierroksilla ajettaessa mitään muita voimia ei vaikuta kuin maan vetovoima ja takapyörän alla oleva voima.
Tää on siis perus fysiikkaa/mekaniikkaa eikä mitään mutua.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
+1 näille teorioille. Vaikka varmaksi asiaa ei kukaan liene todistanut, uskallan olla juuri samaa mieltä omien kokemusteni perusteella. Rengaspaineet ovat numero yksi kun syytä haetaan. Olipa pyörän merkki ja malli mikä tahansa. Tien kaltevuus tulee mielestäni vasta kakkosena syylliseksi moiseen kulumiseen. Ajotapa, ajopaikka, yksin vai kakspäällä, rengastyyppi ja -malli jne. Yksittäisiä syitä lienee vaikka hurumykke ja siihen vielä lisäksi niiden mahdolliset yhdistelmät. Kokeilu ja kokemukset, sitä kautta homma alkaa vorkkimaan. Sanoisin... *(hondamania @ Heinä. 02 2007,11:40) kirjoitti
*
![]()
Onko siellä vasemmalla syrjällä vähemmän ilmaa kuin oikealla?(jokao @ Heinä. 05 2007,12:53) kirjoitti
Nimenomaan juuri näin.(Boxer @ Heinä. 05 2007,12:00) kirjoitti
Eivätkä rengaspaineet todellakaan aiheuta toispuoleista kulumista.![]()
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Itse huomasin tuon vasemman puolen nopeamman kulumisen viimeviikkoisella Norjan reissulla.
Vasen puoli oli jostain kohtia jo melkein kuvioton kun palasin takaisin vesisateisen Suomen halki ..
Jotenkin se muistui mieleen ainakin viimeistään märillä uuden asfaltin osuuksilla ja kaistojen rako saumauspaikkoja ylittäessä..
Paineet tarkistin reissuun lähtiessä ohjeen mukaisiksi.
No tulihan tuolle renkaalle runsas kymppitonni kilometrejä ikää
Mitä mieltä muuten olette mp:n sekarengastuksesta *ts. eri merkkinen etu ja taka rengas ..??
Tuli vaan mieleen katsellessani rengashinnastoja..
Antti
TDM900
Huomasin eturenkaan vaihdon yhteydessä, että vanhassa renkaassa ei paineet pysyneet kuin hetken ja siitä syystä tuli ajettua loppuajat aivan liian pehmeällä eturenkaalla. Vasen puoli kuluikin viimesillä kilsoilla pikavauhtia.
StuG III Ausf. G
No, voi tuhat tulimmaista
Mullakin on ollut r1100r . Söi eturengasta niinikään myös vasemmasta reunasta. Syynä lienee ns. boxerin hyrrävoimat, tien kaltevuus ja pyörän reilu etupainoisuus.
Ajan tänään toisella merkillä. Mutta kyllä siinäkin esiintyy em. oireita, eli rengas kuluu vasemmalta. Tosin kuluminen on " miedompaa"
Tulevaisuus edessä-tukka takana................