Njoo, no Motoparkia ei ole tullut veivattua ihan niin paljon.(zeromark @ Syys. 24 2009,14:09) kirjoitti
Mutta mulla näyttää racechrono ja danas että paras on 1:33.8XX, lienee maaliviiva eri kohdassa tjsp..? Mutta väliäkös tuolla.
"Paskaks vaan jos se paskaks menee"
CBR600RR '07 -raaseri
Oisko semmonen 5-10 sek noista omista nopeampia hyviä 'kirittäjiä' *(scuuba @ Syys. 24 2009,14:40) kirjoitti
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Varmaan kadun tätä lopun ikääni(pete457 @ Syys. 24 2009,15:39) kirjoitti
Minulta löytyisi Ahvenisto ja Motopark tuohon haarukkaan. Alastarosta on vain yksi setti, tosi huono. Ensi kertaa Alastarossa ja se näkyy ajoissa.
Laitanko tulemaan ? Sähköpostilla ?
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Aivan, suuntima on näinkin ihan riittävä ei se niin sekunnilleen..(tumeetti @ Syys. 24 2009,17:14) kirjoitti
Katson lähinnä tuota käppyrää.. niin häviän, joka jarruissa reippaasti, takasuoralla matkassa melkein 100m aikasemmin jarrulla! Ajolinjassakin on eroja mutta ei, mutta ei yhtä paljon kuin mun omien kierrosten hajonta! .. sitä voi katella vielä tarkemmin .. Avauksissa näkys pysyvän jotenkin sentään messissä joiden olen kuvitellut olevan erityisen heikkoja? /z
Avaukset on mulla melko varovaisia, eikä tuo kusiainen niistä kyllä poistukaan sitä ripeintä tahtia sitten kun sen kapulan vääntää tappiin. Täytyy ens kesänä petrata. Jarrupaikat olenkin onnistunut hiomaan aika hyvin kohdilleen, vaikka varmaan tulee vielä jarrutettua vauhtia pois. Pääsääntöisesti neuvon kaikkia aikaansa hiovia jättämään jarrua sekä myöhemmälle että vähemmälle.(zeromark @ Syys. 24 2009,16:11) kirjoitti
Laitatko omiakin johonkin jakoon niin pääsen vertaamaan kans? Ja muutkin, jakoon vaan! Jos ei ole mitään paikkaa mihin tökätä jakoon, niin mulle voi pistää maililla niin keräilen ne kaikki tonne samalle saitille.
-T
CBR600RR '07 -raaseri
Tommosenako ne halutaan, eli yksittäinen kierros exportattuna danas .dat muodossa...?(pete457 @ Syys. 24 2009,15:39) kirjoitti
http://www.ip.fi/~scuuba/racechrono_laps/
Yritin (ainakin ajatustasolla) poimii sellasii kierroksii jotka ois mun omia kierroksia, eikä semmosii joissa olen himmaillut jonkun ohitettavan takana.
Vertaileppa eka tota mun 1.42.3 kierrosta sun 1.42 kierrokseen ja kerro milt näyttää?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Olipas toi danaksen softa "hyvä". Toimi kerran, sit ei enää pysty hiirellä esim klikkaamaan sessiovalintaa/latausnappii.
Mut toi performanceboxin softa toimii loistavasti, ja sil saa kikkailutuu kaikkee fantsuu. Jee. :]
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kippas mullakin kerran, sen jälkeen toiminut hyvin. Mutta joo, ei kovin monipuolinen ainakaan näin ensikokeiluilla.(scuuba @ Syys. 24 2009,20:33) kirjoitti
CBR600RR '07 -raaseri
Kiitos (myös IlDucelle), yritän katsoa/ymmärtää. Palaan....(scuuba @ Syys. 24 2009,19:20) kirjoitti
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Tume, joo laitan ton mun setin sulle meilillä jakeluun, pistän vaikka .bin muodossa ja exportit .dat, .vbox. Laita yv:nä osoite niin meilaan jossain välissä kunhan töiltäni ehdin näitä katella. (e: zippasin tuon oman setin yhteen pakettiiin minka voi pistää sitten sellaisenaan jakoon, jahka saadaan se Tumelle asti )(tumeetti @ Syys. 24 2009,21:15) kirjoitti
Mulla on avaukset olleet omasta mielestä jopa "tosi" varovaisia, putoon yleensä kaikkialla muualla paitsi kahvilanmutkasta takasuoralle lähdössä jopa hitaampia aikoja ajaville kusiaisille! Takasuoralle olen koettanut opetella tulemaan niin, että *pääsee aika aikaisin ulostuloon niin että ennen pysäkkiä ja pysäkillä ehtii hyvin kuitata. Se onkin ainoa kohta missä olen ripeämpi sun dataan verrattuna ja tonnisella on ilo runtata.
Tuon aikojen erotus voi muuten johtua ihan siitä että keskeytin kierroaikojen laskennan lataus vaiheessa ja 1:34 aika oli ekasta setistä, mutta täytyy rauhassa katella. ***
Widows Danaksen käyttöliittymä päivittyy välillä tosi huonosti tai ei päivitä näyttöä ollenkaan, kun käyttää jotain muuta koko ruudun softaa edessä niin se piirtää näytön uudelleen..
/z
edit1: *** jeps tämä oli just näin, kierros 1-21 oli lataamatta, sen aika on 1:33.863, kuten Tume sanoit parhaan olevan.
Nyt kun ihmiset rupee vertailemaan omia käyriään Tumen ajamiin, niin pitää muistuttaa, että useimmilta ihmisiltä toi mutkaan sisäänmeno ei onnistu ihan tuohon malliin.(zeromark @ Syys. 25 2009,09:39) kirjoitti
Itsehän edustan ajamisen opettelussa pikkusen toista koulukuntaa. Tume on satsannu paljo jarrutuksiin ja mutkiin sisäänmenoon, joka kieltämättä on hyvin oleellista, jos meinaa ajaa kovaa. Minä olen sitä mieltä, että on helpompaa jarruttaa ajoissa ja ajaa mutkaan sisään varmasti ja hyvällä linjalla, jolloin ehtii keskittyä enemmän mutkaan ja avaukseen.
Jarruttamalla tosi myöhään ja tosi hyvin, voi perstuntumalta säästää kymmenyksen per mutka. Jos jarrutus kuitenkin menee pieleen, voi myös hävitä muutaman kymmenyksen.
Sitten taas jos häviää varovaisen jarrutuksen vuoksi "tahallaan" kymmenyksen, sen saa yleensä ulostulossa kuitattua takaisin. Ja sitten kun otetaan huomioon vielä se, että hyvä avaus vaikuttaa koko seuraavan suoran ajan, koska suoralle lähtönopeus on kovempi. Hyvän jarrutuksen vaikutus ulottuu parhaimmillaankin vain puoleenväliin seuraavaa mutkaa.
Mutta koulukuntia on useita, mä vaan pidän helpompana sitä, että ajellaan mutkiin sisään rauhallisesti ja varmasti ja otetaan sitä aikaa pois sitten mutkissa, avauksissa ja sitäkautta suorilla.
Jossain vaiheessa toki pitää alkaa sitten jarruttamaankin kovaa.
Kyllä minullekkin on jäänyt sellainen kutina, että jos haluaa nopeuttaan kasvattaa tuolla radalla, niin juurikin tuohon sisäänmeno vauhtiin on panostettava eniten. Siinä ne isoimmat erot näyttävät tulevan silloin kun puhutaan ns. normiharrastelijoista ja oikeasti nopeista.(MadMan @ Syys. 25 2009,10:01) kirjoitti
Avaaminen ja kiihdyttäminen mutkista on kuitenkin se helppo osuus. Paljon haastavampaa ihan ajamisenkin kannalta on saada runtattua riittävän lujaa sisään. Siitä se kellokin tuntuu tykkäävän.
Ainakin omaan ajamiseen radalla on vaikuttanut ihan positiivisesti kun on alusta asti väkisellä vaan jättänyt jarrutusta vähemmälle. Ennemmin löysännyt vaikka kaasulta hieman aiemmin ja valuttanut hieman, joka kyllä ajatuksena ei ole kovin "race", mutta kuitenkin... Ainakin omassa körötellyssä kello piti kun jarrutti vaan vähemmän ja jätti suorilla sen viimeisen kiristyksen pois.
Nuo "kunnon jarrutukset" ovat luonnolisesti tarpeeseen, mutta silloin pitää olla vauhtiakin kunnolla ja hommassa jo vaadittavaa tarkkuutta kaikessa muussakin ajossa. Tällainen normi harrastelija ottaa helposti aivan liikaa vauhtia pois noilla kovilla jarrutuksilla.
Supermoto
Yksi asia kannattaa ainakin tiedostaa:(jaulis @ Syys. 25 2009,10:34) kirjoitti
Ulostuloissa ja sisäänmenoissa kaatumiset ovat luonteeltaan aika erilaisia. Ulostuloissa tyypillisesti "korkeita" ja sisäänmenoissa "matalia". Rajoja haettaessa ennemmin tai myöhemmin osuu kohdalle.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Hyvä pointti ja erinomaista että kerroit sen, kts.(MadMan @ Syys. 25 2009,12:01) kirjoitti
Olikin jo mielessä kun katselin noita tumen käppyröitä, että en rupee runttaan jarrutuksia noin pitkälle vaikka kehitettävää jarrupuolella silti on! En millään edes pystyisi siihen, mutta jotain on nipistettävissä.
Omassa ajossa ainakin funtsimalla ja kehittämällä jotain osa-aluetta tuntuu toinen kärsivän jo pelkästään siksi että "unohtaa" panostamisen kun on muuta mielessä.
Esim. en ole kovin huolissani nykyisistä omista mutkanopeuksista jotka on huonompia kuin tumella, koska ero ei ole suuri ja olen pystynyt välillä niitä pelkästään hieroessani pitämään parempaa kyytiä jo itsekin.
Mulla on vähän se että en usko ennen kuin näen mitä tapahtuu ja siihen ei tunnu riittävän se että radalla näkee jonkun menoa, on nähtävä konkreettisesti kaaviona missä tekee asioita eri tavalla..
Mietin myös sitä että jospa saadaan joltain muultakin esim. Motoparkista 1:33-1:35 dataa niin voi katella onko muuta keinoa olemassa pudottaa se viitisen sekkaa pois mikä olis tavoitteena.
Koulukuntamielessä mä näyttäsin olevan vielä siirtymävaiheessa "ajoharjoittelu" > "radalla ajamisen harjoittelusta" > "rata-ajoon" ja siitä ehkä joskus jos taito (e: "ei kyvyt, kuitenkaan parane") riittää "kilvan ajamiseen".
Ihan pelkästään riittävästi hupia on katsella näitä käppyröitä vaikka ei sitten osais mitään käytäntöön siirtääkään.
/z
Niinhän se on. *(TeroT @ Syys. 25 2009,10:46) kirjoitti
Itse pelkään ainakin enemmän tuota highsideriä kovasta vauhdista... Siltikin tuo kiihdyttäminen ulos on mielestäni se helpompi osuus, varmaan koska sitä harrastetaan jossain määrin tuolla radan ulkopuolellakin.
Supermoto
Se uloskiihdyttäminen eli avaaminen muuttuu oleellisesti haastavammiksi mitä aiemmin avaa.(jaulis @ Syys. 25 2009,11:21) kirjoitti
Eräs vanha kisakuski neuvoi kaarrenopeudennostoon "helpon" ohjeen:
Pyri tulemaan kurvista ulos mahdollisimman tiukalla linjalla. Aina kun ulostulossa ja radan ulkolaitaa käyttämättä voit siirtää jarrumerkkiä eteenpäin.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Siis mitä enemmän avaa... *(TeroT @ Syys. 25 2009,11:30) kirjoitti
Eikö sitä kaasua avata kuitenkin samantien kun löysää jarrua ja kääntää pyörää kallelleen. Kun pyörä on kallellaan niin kaasulla ohjaa ulkolaitaan tasaisesti kiihdyttäen... Tuossa vaiheessa tuo kaasun avaaminen on aika rajallista, ihan pidon ja radan leveyden loppumisen takia, joten jotain on tehtävä jo ennen mutkaa jos lujempaa mielii. (varsinkin jos tuntee ne legendaariset takarenkaan pidon rajat...)
Supermoto
Tyylejä on varmaan monenlaisia mutta kyllähän pyörä on jo aika kalleellaan ja syvällä mutkassa silloin kun jarru löysätään kokonaan.(jaulis @ Syys. 25 2009,12:11) kirjoitti
Mulla oli viime viikolla Motoparkissa datankeruu kiinni pyörässä mutta en ole vielä ehtinyt purkaa dataa. Mitä olen vastaavaa dataa aiemmin katsellut niin siitä näkee kyllä hyvin kuinka paljon kaasu ollut auki missäkin kohdassa rataa ja missä kohdilla menee jarrulle. Turha selitellä ajavansa bussipysäkin yhtään hölläämättä...![]()
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Ai, mä olen kuvitellut et ne on sitä "turvamarginaalia", vaikka olen kuullut tän ennenkin! *(TeroT @ Syys. 25 2009,13:30) kirjoitti
Ja sitä on vielä paljon, aina monta metriä. /z
Oli kaverilta lainassa WBO2 laajakaistalamda jossa pystyy keräämään muistiin myös muita signaaleja. Tuollaisella on helppo taltioida esim seos, kaasun asento, moottorin kierrokset ja jarru.(zeromark @ Syys. 25 2009,13:18) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Eli tän putkan tuotteita: WBO2?(TeroT @ Syys. 25 2009,15:28) kirjoitti
Täytyypä katella, varsinkin jos eivät järjettömiä maksa, kun on enemmän säätäjän kuin kuskin vikaa../z
Juuri tuollainen. Samasta syystä mullakin oli kiinni. En tosin ole kovin hyvä kummassakaan, vaikka innolla neuvon molemmissa!(zeromark @ Syys. 25 2009,13:42) kirjoitti
![]()
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Mikä noista? http://wbo2.com/home/products.htm(TeroT @ Syys. 25 2009,13:47) kirjoitti
Se oli joku vanha malli mikä ei myynnissä enää. Ei kait mallilla ole väliä kunhan vaan sisäänmenoja riittävä määrä.(scuuba @ Syys. 25 2009,14:01) kirjoitti
Eikä tuo WBO2 ole ainoa vaihtoehto. Noitahan on monia muitakin...
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Onnistuu se kun treenaa. On hyvä olla myös reikää päässä sen verran, että ei kammoksu jarrussa kaatumista.(MadMan @ Syys. 25 2009,10:01) kirjoitti
Tässä olen eri mieltä. Mutkanopeudet ovat yhtä kovat, tulen sitten jarrulle hitaasti tai lujaa. Mutkan aikana ehtii keskittyä itse mutkaan ja avaukseenkin - ei se kova jarru sitä mutkaa tai avausta millään tavalla pilaa, ellei jarruta leveäksi tai sohlaa jotenkin muuten sisäänmenossa. Lisäksi jarrussa on paljon helpompi kuroa välimatkaa umpeen tai kasvattaa sitä - avauksessa nopeuserot ovat niin pieniä, että suoraa saa olla pidempikin siivu ohitusta silmälläpitäen. Näin ainakin 600cc vs. 600cc.(MadMan @ Syys. 25 2009,10:01) kirjoitti
Heh. Mulle nää Danasin kiekurat jne. taas on ihan extraa, joita on kiva pläräillä hetken ja joista ei hirmuna uusia juttuja aukea. Hahmotan erot ajotyyleissä paremmin radalla, kun kaveri edellä alkaa joko karata tai tulla perä edellä vastaan.(zeromark @ Syys. 25 2009,10:58) kirjoitti
CBR600RR '07 -raaseri
Extraapa hyvinkin kun ei ajamaan pääse, koetan tsempata vielä yhteen matopurk settiin tälle syksylle jos tulevana suunnuntaina on keliä!(tumeetti @ Syys. 25 2009,17:12) kirjoitti
Noinhan se käytännössä menee, mutta viimeselläkin keikalla jäin kahvilan mutkassakin vaan ihmettelemään et mitä ihmettä tapahtuu, kun joku tulee heittämällä ihan eri linjaa ohi. ts. näen kyllä, kun saavutan jotakuta tai joku pakenee joka on suurin piirtein yhtä nopea tms., mutten kerta kaikkiaan enää käsitä miten se tapahtuu tai epäilen sitä että teen jotain täysin eri tavalla, kun joku alkaa olla jonku 5 sekkaakin nopeampi.
Näyttäs, että en oikeastaan tee asioita kauheasti "väärin". Ajo on vaan "pehmosta", pitäs olla terävämpi, joiltain osin... (eikä ihan vähäiseltä .. )
Nyt sun datasta näen mikä se linja vois muu kahvilanmutkassa olla. Hevosenkenkä ja siitä paluusuoran vasuriin on eri linja. Lisäksi gategorisesti se missä eroa tulee on jarrut, mutkien väliset kaasulla käynnit, maalisuoran huiput ja siitä kahvilan mutkaan oikeaan yhdessä kahvilan mutkan kanssa.. ns. terä puuttuu.. missä en jää on takasuoralle tulo, se on mulla tehoylivoiman takia parempi ja ihmeekseni paluusuoralle tulo ylämäkeen ja suora yhdessä shikaanin kanssa menee ihan siedettävästi sun ajoon verrattuna.
Pistä email. osoite yv. tms. niin meilaan ton mun datan sulle.. ja jos viittit niin pistä toi sun motoparkin setti jakoon vbox muodossa. Danas ei oikein pelaa ainakaan mulla täs wintoosas jos muilla on samoja ongelmia niin niitä voi katella myös PerformanceToolsissa. Tein myös muutaman kuvan noista käppyröistä, niin nekin vois laitella jakoon jos jotakuta kiinnostaa?
/z
Löytyskö A- ja B-kuski tasoista dataa joltain?
A-kuski alle 1:27 jopa 1:25 tjs.? ( 1:30+ kelpaa hyvin myös )
B-kuski 1:30 alle 1:32 tjs.? (saa tietty olla A-kuskin tjs. ajamanakin vastaavia aikoja tms.) ( 1:32++ kelpaa myös hyvin )
SB, SB-B, kuussatasten kisadata vois olla mielenkiintoista?
/z
edit1: Pistin jaon pystyyn tuolle sessiodatalle mitä mulla on Motoparkista; *zeromark racechrono sessions at google sites
12.9.2009 setin paras on luokkaa 1:39.3 ja 27.9.2009 1:38.1 tjs., tuntuu olevan mulle melko kova homma noinkin keskinkertaisesta ajasta ottaa sekuntti pois.. *
Hjeplaa, töräytin tommosen ilmoille:
http://www.sharemylaptime.tk/
Tökerö ilmestys, mutta olkaa te koekaniineja ja raportoikaa ongelmista jne. Korjaan ehkä joskus - jos jaksan.
edit: Nauroin just itekin noille tervetuloteksteille ja muille. Ihan kuin isompikin sivusto!
CBR600RR '07 -raaseri