Hankin viime viikolla -02 mallisen K 1200 RS:n. Siinä on monenlaisia hienouksia, ja ainakin lämpökahvat on mulle ihan turhat. Oletan, että kahvalämppäreiden takia kahvat ovat kovin paksut, eivätkä oikein mun mieleen.
Onko jollain tarvetta saada lämpökahvat. Multa sais semmoset vaihtaa tavallisiin, kunhan hoitaa vaihdon. Mun kahvoissa on alkuperäisenä se lämppäreiden katkaisin kaasukahvassa ja vasemmassa kahvassa on alkuperäisenä vakionopeussäädin. Vastaavat ja ohuemmat ilman lämppäreitä kiinnostaa.
Ja toinen asia: kaasukahvan jäykkyys. Onko tuommoisessa Bemarissa normaalisti kaasukahva huomattavasti jäykempi, kuin esim. japanilaisissa pyörissä. Vai hohtuneeko tuo jäykkyys tuosta vakionopeussäätimestä? Voiko asialle tehdä mitään?
Huru-ukko
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Välttämättä ne lämpökahvat ei paksunna kahvaa mitenkään. Ja nyt kesällä ne kyllä tuntuu ihan turhilta, mutta alle kymmenen asteen keleissä ja varsinkin sateella ne on loistavat; vielä toukokuussa Liedon motoristikirkosta takaisin ajellessa ajokaverit tuskaili palelevien sormien kanssa ja itse nautiskelin lämppäreistä.
Suosittelen, että jos nyt syksyn kylmien kelien jälkeen ne edelleen tuntuu turhilta, niin askartele kahvojen kanssa talven pimeinä iltoina.
Pappatuna tallissa.
ex-GSX-F '99, ex-GSX1300R '03, Tunturi Start '70, Dyna Street Bob '08
Kaasukahvan jäykkyys voi johtua siitä että, se hankaa kahvapainoon. Siirrä kahvaa hieman irti siitä painosta, niin pitäisi löystyä.
Myönnettäköön että pyöräni ei ole bemari ja lämmittimet ovat tee-se-itse jälkiasennetut alkuperäisten kumien alle, mutta paksuutta ne eivät kyllä lisänneet käytännössä yhtään.
Jäykkyyteen en osaa arvata muuta kuin tuon mainitun painon, tietysti voi ne lämmittimien piuhatkit tarkistaa etteivät ole päätyneet johonkin mihin ne eivät kuuluisi.
Mitä taas lämmittimien tarpeellisuuteen tulee, kyllä se kiva on ajaa kylmemmilläkin keleillä kevyemmillä hanskoilla ilman että näpit jäätyvät -- ja tosi kylmillä säillä ilman että näpit jäätyvät paksuista hanskoista huolimatta. Itse en luopuisi enää noista.
Noin minäkin ajattelin lämpökahvojen tarpeellisuudesta, ennen kuin hankin pyörän missä ne oli valmiina.
Harvoin niitä meikäläisen ajossa tarvitsee, mutta kun nyt viimeksi Italiasta tultiin kotosuomeen ja ekat 100km oli +10 ja kunnon vesisade, niin kyllä ne hyvältä tuntui.
Meikäläisen Bemarissa kahvanlämmitin kyllä aiheuttaa "vakionopeudensäädin"-ilmiön, eli kahva käy jäykäksi kun pistää lämppärit päälle. 1-asennolla vähemmän ja kakkosella sitten täytyy jo käyttää kahvan kiertoon kunnolla voimaa.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Mun käsittääkseni bemarilla on ollut ohuet ja paksut kahvantupit joista ilmeisesti ohuet oli optio. Kahvanlämppäreitä on saanut käsittääkseni kumpienkin tuppien kanssa. En vain ole koskaan nähnyt noissa niitä ohuempia tuppeja, ainoastaan varaosakirjassa kuvana ja optionumerona.
Aluksi japsipyörän jälkeen itsellä tuntui myös nuo paksut kahvat vähän omituiselta, mutta niihin tottui aika nopeesti. Enkä kahvanlämppäreitä itse kyllä poistaisi, nyt kun siihen on tottunut, voi tosiaan ajella kevyemmilläkin hanskoilla ja vesisateessa ihan ehdottomat.
Tuo kahvan jäykkyys varmaankin johtuu joko siitä että tuppi hankaa painoon, tai että tupin ja tangon väliin on mennyt jotain shittiä joka jumittaa.
Jos välttämättä haluat ohuet tupit, voisi paras vaihtoehto olla ostaa alkuperäiset ohuet tupit ja vaihtaa ne. Ei tarvii luopua lämppäreistä ja pyörä pysyy "originaalina". Nuo tarviketupithan on joskus aika hirveitä paskoja.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Enpä tiedä tosta -02:sta mutta ainakin faijan pyörässä mikä on -98 K1200RS niin lämpövastus tulee tupin mukaan kun ostaa uuden. Toisesta oli mennyt vastus rikki ja kun hän osti uuden niin tuli vastus+kumi pakettina eikä sitä juuri saa erikseen ilman et se menee rikki. Ja tosiaan et varmaankaan haluat luopua niistä lämppäreistä sen jälkeen kun olet tottunut niihin.
Olen vuodesta -96 ajellut moottoripyörällä, eikä vielä koskaan ole näpit jäätyneet. Kelejä on kyllä pitänyt kaikenlaista. Talvella en aja.
Huru
- kateus on ihailun vilpittömin muoto -
Kyllä siihen saattaa ohuempiakin kahvoja löytyä ihan merkkiliikkeen omasta valikoimasta. Muistelen nähneeni viimeisimpien K12RS pyörien kahvoissa erilaisia kahvoja. Lämpökahvoista en kyllä luopuisi. K12RS:n kaasu on hieman jäykkä ja se on ominaisuus, jonka kaikki tietävät. Vaiereita on vaihdeltu ja viimeisimpiin pyöriin vaierin reititystä ym. vähän säädeltiin eri reittejä kulkemaan ja voi olla että se auttoi. Omaani ei tehty mitään. Kysy merkkihuollosta. Siellä ominaisuus kyllä tiedetään. Tosin niihin "paksuihin" kahvoihin ja kaasun jäykkyyteen minä totuin melko nopeasti. Myönnän kyllä, että nykyisen GT:n kaasun keveys miellytti heti. Kahvat on tässäkin samat "paksut". Tuskin kahvat lähtee ehjänä irti tai ainakin riski on suuri rikkoa ne irroituksessa.
Älä nyt hyvä mies toimivia lämpökahvoja pura! Moni arvostaa (ainakin minä) kunnon kahvoja, jotka eivät huku kämmenen ryppyihin. Yksi syy Bemarirakkauteeni on aina ollut juuri se, että tanko/kahvat eivät ole pyykkinarun vahvuisia. Ei puudu kädet, ei kivistä kämmeniä. Pitkänkään ajon jälkeen.
K1200RS/LT:n kaasu on ikävän jäykkä. Vuosimallista riippuen jopa perkeleellisen (mistäkö tiedän?). Erilaisia tilannetta korjaavia sarjoja / uudelleenreititysohjeita löytyy netistä / Bemarihuolloista.
<p>2002-2014</p>
Samaa mieltä, ei lämpökahvoja kannata muunlaiseksi vaihtaa!(C-A-D @ Kesä. 25 2007,22:36) kirjoitti
Parhaita ja tarpeellisimpia lisävarusteita, mitä pyörään ikinä on keksitty. Mulla tulee käytettyä lämppäreitä todella usein, sillä tykkään ajella ohuehkoilla hanskoilla. Ja vaikka syksyllä-keväällä inhottavat kalvotumput oliskin käsissä, niin kyllä lämppärille on silti käyttöä.
Koskaan en ole pitänyt kahvoja mitenkään paksuina ja minkäänlaista totuttelemista niihin ei ole ollut. Tuo kaasun jäykkyyskin on mulle ihan outo juttu, en ole kaasukahvaa mitenkään jäykäksi kokenut.. Ehkä se sitte on tässä mun vuosimallissa kevyempi, tiedä häntä..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kyllä tuo bemarin penkinlämmityskin on todella toimiva varuste. Kylmä ja sade ei haittaa ollenkaan niin paljoa.(J@ck @ Kesä. 26 2007,16:13) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
En kyllä vaihtaisi edes rahasta noita Bempun kahvalämppäreitä pois.
Viimeksi eilen n. 500km vesisateessa.
Tosin Ähvässä on kyllä ihan "normaalin" paksuiset kahvat lämmityksestä huolimatta...
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
Alle +20 ei lähde kahvanlämppärit pois päältä! Ohuimmilla nahkahanskoilla tuo 2-asento polttaa käsiä, mutta gore-hanskoilla jopa ihan ihanaa. Nodkappin +5 lämpotiloissa olisin luultavasti kuollut istuaalleni kylmyyteen Bempsun selkään. Ei ikinä enää pyörää ilman noita! (Tai ABS:eja)
On jo sekin. Osta sinä mopo, jossa ei ole "turhia" varusteita, pois otettavaksi.(Huru-ukko @ Heinä. 16 2007,22:17) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>