Niin, heitin ensin päivällä kommentin tuohon VFR-ketjuun mutta se taitaa mennä nyt aiheen vierestä.
Pikauusinta: koneesta kuului erittäin voimakas kolaus startatessa jonka jälkeen ei startti enää pyörinyt.
Avasin nyt kytkinkopan ja sen alta ei vikaa näyttäisi löytyvän; startin välipyörä ja startti pyörivät mukana kun kampiakselia pyörittää vastapäivään, samoin kytkin pyörii mukana. Kunnes liike lakkaa kuin seinään. Eli kone menee jumiin satunnaisin välein sekä oikein että väärin päin pyörittäessä.
Oma veikkaus on, että jokin kiertokanki meni kertalaakista poikki, ja laittaa nyt koneen jumiin. Onko raadilla muita ehdotuksia?
Ellei ole, pitää alkaa arkena tiedustelemaan korjaamojen tuntitaksaa ja arviota mitä tuollaisen kunnostaminen tulee maksamaan. Vaihtoehtona voisi olla romuttamolta hankittu vaihtomoottori, mutta liekkö niitä noin vain saatavilla.
CBF 1000 S
Veikataan että venttiili poikki tai kiilat irti...
Njoo, tuo vena onkin varmaan ihan kelpo veikkaus. Mutta mitä tarkoitat kiilalla? Venavälyksensäätöliuskaako?(Hemppa @ Touko. 19 2007,20:53) kirjoitti
Palikat jotka lukitsevat jousilautasen venttiiliin.
Tosin tuon *irtoamisen jälkeen venttiili AINAKIN on poikki..tai vähintäänkin huonona
Tankki pois, tulpat irti ja kurkkaat lampun kanssa samalla kun kaveri pyörittää konetta.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Voi olla mitä vaan. jos koneesta on kuulunut naputusta, niim kiertokangen laakeriliuskat voi olla kuluneet ja nyt päällekkäin.
Oma VF 10000 oli noin jumissa joskus.
Vaihdoinkin sitte koko koneen, kauheasti liikkuvia osia...![]()
Kolmospytyn mäntä makaa sylinterin pohjalla voimattomana, eli kiertokanki siitä on katkennu.
Vaan olipa urakka saada pyörä korjattavaksi, juuri mikään korjaamo ei huoli työtä tehtäväksi. On kai liikaa kovahintaisia valmiiksi hinnoiteltuja huoltoja ja vakuutusyhtiöiden maksamia kolarikorjauksia. Mutta löytyi sentään yksi joka viitsii, mutta sekin vasta kesäkuussa.
CBF 1000 S
http://purkuosat.net/
kirjoitti
Edit: en tiedä käykö -96 mallin kone heittämällä paikalleen..
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kiitti!
Tarkoitukseni oli etsiä vaihtokonetta, mutta into tyssäsi heti alkuunsa kun Spinnin'Wheels pyytää koneesta 14000 kruunua. Mutta tuohan maksaa vain puolet siitä!
Ja kyllä pitäisi olla sama kone vuosimalleissa 90 - 96. Minä löysin huoltomanuaalista äkkiseltään vain kaksi eroavaisuutta: vm. 94 alkaen 34 mm kaasarit, sitä ennen 36 mm ja sytytystulppien lämpöarvo on eri. Pitääkin selvittää vielä mitä pelkkä vaihtotyö ja tykötarpeiden asennus tulisi maksamaan.
Edit: jaa mutta eihän tuossa hinnassa ole ALVia mukana
CBF 1000 S
Paljon tuolla koneella oli ajettu ennekuin kilahti?
Life is too short to drink cheap beer.
Vaihtomoottori on ainoa järkevä enää tuossa vaiheessa, veivin narahtaminen startatessa meinaa että kiertokangenlaakerit pyörähtivät ja tekivät veivin lisäksi selvää kampiakselista. Hondiin saa yleensä pirun huonosti ylikoon veivinlaakereita eli kampura menisi uusiksi ellei sitten koneistamossa täytetä kaulaa joka ei sekään ole välttämättä halpaa ja lopputuloksesta ei yleensä anneta mitään takuuta.
Tuossa tapauksessa koneremontti tulee niin pirun kalliiksi että ei mikään ihme että mikään paja ei sitä mielellään ota työn alle, optimistinenkaan kustannusarvio ei jää alle tonnin nyrkkipajaltakaan.... vaikka tekisi koko rempan päin persettä eli vaihtaisi vain yhden veivin ilman tasapainotuksia yms.
Ei kilsoja minun mielestä mitenkään mahdottomasti ollu, 88200 km on mittarissa. Eivät olleet Brandtilla kuulleet vielä katkenneesta kiertokangesta.
Tuo 96-mallin kone ei käy vanhemman tilalle: erikokoiset kaasarit tarkoittavat ehkä kansien vaihtamista vanhasta ja lisäksi niissä on erilaiset sytytyksen ajoituskelat.
Kampiakselin ja muidenkin osien mahdolliset vauriot selviävät tietty vasta ku kone on auki. Mutta jos se muuten on ehjä, tulee uusi kiertokanki ja uudet laakerit töineen halvemmaksi kuin vaihtomoottorin laittaminen kun sekin veisi jo yhden työpäivän. Ja kun tuo kone muuten on kunnossa, ei syö eikä vuoda öljyä.
Ja kyllä minua ihmettyttää ettei työnteko kelpaa. Mitä väliä sillä on miten paljon remontti tulee maksamaan jos asiakas sen mukisematta maksaa?
CBF 1000 S
Eihän se paljon haittaa vaikka on erikokoiset kaasarit saahan niihin suuttimet vaihdettu jos seokset menee päin![]()
Kysäse nyt vielä >tuoltakin< kun kerran useita näyttää olevan purettuna.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mitäs se ALV:n puuttuminen meinaa yksityiselle. Ei mitään. Siis sen koneen hinta on tuo mutta jos ostat sen jollekkin yritykselle ei siinä ole vähennykseen kelpaava alvia.
Joo, aivan totta. Nuo purkuosat ovatkin marginaaliverolla eli niihin ei arvonlisäveroa lisätä.(Juuzoppi @ Touko. 23 2007,00:53) kirjoitti
Mutta tuo uudempi kone pitäisi laittaa kaasuttimineen jotta toiminta olisi taattu. MP maailmaan piti tuleman vanhan mallin kone lähipäivinä, eli kyllä noita vaikuttaisi olevan tarjolla.
CBF 1000 S
Noinkohan joku pulju on luvannut että koneen auki käyttäminen olisi halvempaa kuin vaihtokone? Ite kun teet itsellesi moottoria niin laakeriremppa vielä kannattaa mutta jos veivi on korkannut niin se on moro moottorille. Japsikoneet on aika tarkasti kasattuja, veivit on tasapainotettu huolellisesti keskenään ja yhden vaihtaminen ilman veivien uudelleen tasapainotusta on ongelmien kerjäämistä, tuskin mikään varteenotettava paja sellaista lähtee tekemään.(Aika @ Touko. 22 2007,18:50) kirjoitti
Tokihan tuollaisen rempan tekee paja kuin paja jos kerrot että raha ei ole ongelma, sen sijaan normaalissa tapauksessa kerrotaan ainoastaan että vaihtokone tulee paljon halvemmaksi ja jos välttämättä moottorin haluaa rempata rahalla kuntoon niin sitten aihiosta joka ei ole täystuhoa kohdannut, eli se veivi ei sieltä moottorista itsekseen katkea vaan siinä on varmasti muutakin vikaa.
Kuinka tarkasti tehtaan mies/kone on kiertokanget tasapainottanut? Siis paljon on keskenään painoeroa? Milloin eroa on liikaa?(naukkis @ Touko. 23 2007,15:24) kirjoitti
2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
Ei oo enää kunnossa, se on aika saletti homma nyt. Samaa mieltä yllä kommentoineiden kanssa että ei oo kyllä järkee alkaa elvyttään myllyä enää, jos et sitten itse talvi-iltojen ratoksi harrastuspohjalta tee ja opettele.(Aika @ Touko. 22 2007,18:50) kirjoitti
Uusi mylly vaan tulemaan niin pyörä on nopeasti takaisin ajossa. Jos koko koneen vaihdat niin ei pitäisi olla paha homma itsekin vinssata uusi vanhan tilalle omassa tallissa vanhasta mallia katsoen. Säädöt voi sitten käydä hakemassa jossain pajalla jos ei itse viitsi laittaa.
Suzukin GSX:ssä esimerkiksi veivit on gramman sisällä toisistaan niin ylä kuin alapäästään. Ei se veivien paino nyt noponuukaa ole mutta eri takosarjojen, vuosimallien yms. välillä voi helposti olla kymmeniä grammoja painoeroja joten helpoimmalla pääsee jos ei sekoita veivisarjoja, ja jos sekoittaa niin nyt ainakin tarkistaa että painot on edes sinnepäin samat.(sradder @ Touko. 23 2007,16:22) kirjoitti
Tuo minuakin kiinnostaa, että miten tarkasti Honda (tai alihankkija) valmistaa niitä veivejä, eli pitääkö kiertokanki mäntineen tasapainottaa jos siihen jotain vaihtaa. Kierroksiahan kone ottaa paljon joten momenttia tietty kehittyy, se on selvä.
Mutta kyllä minuakin on päivien kuluessa alkanut kiehtomaan enemmän vaihtokone kuin remontti. Mutta vain jos löytyy kohtuukilsoille ajettu kone, eli mielelläään vähemmän ku nyt hajonneella koneella.
Vaihtaisin kyllä koneen itte, MUTTA: moottori on takapäästä kiinni kahdella pultilla jotka on lukittu erikoisilla lukkomuttereilla, ja kiristysmomentti on vieläpä 55 Nm eli millään kepulikonstilla niitä ei irti oteta. Manuaalin mukaan siihen tarvitaan Hondan avain 07HMA-MR70200, mutta mistähän sen kätevimmin saisi? Ron Ayers kyllä myy, hintaa 75 $, mutta voiko sieltä tilata Suomeen? Täkäläisiltä korjaamoilta lienee turha kinuta lainaan tai vuokralle.
Ellei avainta kätevästi mistään saa, pitää itte purkaa moottorista kaikki tarvittava pois ja vaihdattaa kone korjaamolla. Samalla vois tietty sitten tarkistuttaa venttiilinvälykset ja synkkauttaa kaasuttimet.
CBF 1000 S
Tässä huono kuva tuosta mutterista. Kuvan vasemmassa ylälaidassa osa nro 18 ja kuvan keskellä osa nro 15.
Kanta on sellainen nelilovinen, lovet tasaisin 90 asteen välein. Eli aivain on kuin hylsy jossa neljä piikkiä.
CBF 1000 S
Saatko mutterista mitat niin joku paja mistä löytyy sorvi ja jyrsin tekee sulle tohon sopiva hylsy vartissa? Ite olen tehnyt noita montakin vuosien varrella. Onkohan mullakin vifferissä(vfr800) tommonen? Täytyy tutkia.
Ei näyttäys olevan uudemmissa enää tommonen mutteri? Ainakaan sellaista avainta ei ole erikoistyökalulistassa mainittu
Joo eiköhän siitä mitat saa.
Tarkoitatko, että paja tekis kokonaan tuon hylsyn, vai jyrsis kolot sopivan kokoiseen valmiiseen hylsyyn?
CBF 1000 S
No jos löydät sopivankokoisen hylsyn niin saahan siihen vaikka rälläkällä kolot tehty
Eiköhän se aukeaa tuurnalla ja vasarallakin mutta mutteri vähän kärsii siitä
Takuulla lähtee auki ilman erikoisavaintakin. Ei muuta kun hylsystä rälläkällä matskua pois ja vääntämään. Ainiin sillonhan se on jo erikoisavain(Aika @ Touko. 23 2007,20:48) kirjoitti
Ite otin xx.n takahaarukan akselin irti ja siinä on just samanlainen mutteri. Eikä ollu ees sitä hylsyä.... Ja sain sen vielä kiinnikin![]()
TRE 1130K
Tuommonen on se avain: linkki
CBF 1000 S
No siinähän oli mitat ja kaikki! Eiköhän joku sorvari äkkiä tekee sulle tommonen jos haluat. Mut kyllä sen mutterin saa auki muutenkin mutta vaikeampi saada momenttiin kasattaessa ilman tota avainta