Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
    Alppireissulta tullessa jäätiin yöksi ruottiin ja ku iltahämärä oli nii otettiin kaupungista yöpaikka. En viittiny jättää pyörää parkkiin kadunreunaan joten vein vieressä olevaan parkkihalliin joka lukittiin yöksi. Parkkimaksu suoritettiin automaatista(120kr) ja lipuke olisi pitänyt jättää pyörään näkyville. Ajattelin että ei se siinä pysy tai joku saattaa sen napata joten pistin taskuun ja jos sakot tulee niin todistan maksun suoritetuksi jälkeenpäin, virhe virhe virhe! Parkkipirkko oli yöllä tietysti jättäny sakon joka oli 350kr.
    Kotiin päästyämme laitoin sähköpostia sakosta ja vastaus tuli jotta maksaa pitää eikä lipukkeen näyttö jälkeenpäin vaikuta asiaan mitenkään. Onko kellään kokemuksia moisesta? Suomessa ainakin onnistuu jälkeenpäin sakon mitätöinti. Tässä nyt on postia lähetelty puolin ja toisin ruottiin päin. Sakon määrähän ei tosiaan ole mikään ongelma vaan ite pullikoin vastaan periaatteesta ku parkin kuitenkin maksoin. Ja jos olisin lipukkeen pyörään jättänyt ja se olisi kadonnut niin nyt ei olisi mitään todistetta että sen maksoin ku se lipuke oli vielä semmosta mallia että ei voinu repiä kantaosaa mukaan. Niillähän ois sama tekasta kyltti hallin eteen että mopolla ajavat älkää maksako parkkimaksua ku sakko tulee silti! *

Huh huh, jopa tuli valitettua *
    Suzuki GSX1300R -05
    * * * * * * * * *
    Kawasaki ZZR 1100 -93
    Turussa parkkipirkko kävi vittuilemassa mulle kun istuin pyörän päällä ruudussa puhuen puhelimeen. Pitää kuulemma maksaa aina kun on ruudussa. Jos pysähtyisin tien reunaan vilkku päällä nin homma olis ok. Sama akka selitti myös että Turussa ei kelpaa lipukkeen näyttäminen jälkikäteen. Kaupungin pysäköinninvalvoja ei hyväksy niitä. Onko kellään kokemuksia? Mihinköhän pykälään tämä perustuu?
    Pirkko sanoi että lappu pitää jättää näkyviin niin että hän löytää sen. Kysyin että jos hän voisi osoittaa pyörästäni paikan mistä hän löytää lipun ja muut eivät sitä siitä nussi. Ei näyttänyt!
    Oikeuteen vaan ihan periaatteesta kukaan tervejärkinen tuomari ei tuota tuomitse sinun tappioksesi. Tai no ruotsalaisista en mene takuuseen .

Kyl turussa ainakin onnistuu mitätöinti. Sano pirkot mitä tykkää ja ei tarvi ihmetellä, jos joku vihaa pirkkoja kun kehtaa pyörän päällä istujaa tulla käskyttää. Vaikka kuinka tekis työtään niin ei tyhmä tarvi olla vaikka sääntökirjassa lukis mitä!
    Kukkakepeille
    Pakkotoisto.com
    Lainaa (suurii @ Kesä. 24 2007,01:02) kirjoitti
    Oikeuteen vaan ihan periaatteesta kukaan tervejärkinen tuomari ei tuota tuomitse sinun tappioksesi.
    Mulle ei vaan vastaan ole tullut vielä yhtään tervejärkisä tuomaria ja muutenkin tuntuu että lainoppineet ovat aika outoa porukkaa ainakin duunariin verrattuna.
    Tukholmassa suurin osa pysäköinnin valvonnasta on yksityistä. Luultavasti sama käytäntö on muissakin suuremmissa kaupungeissa. Liikennettä vaarantavat pysäköinnit hoitaa poliisi ja silloin seuraa sakko, ei virhemaksu. Omasta kokemuksesta tiedän, että alle 10m päähän suojatiestä pysäköinti maksoi sakkona vuonna 2002 n. 1000 SEK. Samalla summalla sai ajaa ylinopeutta 17km/h vuonna 2001.

Sakot voidaan periä näppärästi Suomesta. Yksityisten kanssa velkaperinnät ovat varmaan tulossa mahdollisiksi- en tosin tiedä joten en edes arvaa.

Jos olit parkkihallissa ja ohjeet olivat esillä niin silloin kannattaa seurata niitä. Noilla yksityisillä on jousto tasan nolla. Tarkista muuten piruuttasi oletko saanut virhemaksun pysäköintimaksun laiminlyömisen vai maksulipun puuttumisen takia?

Kannattaa muuten muistaa että Suomen ja Ruotsin välillä on huomattavasti enemmän eroja kulttuurissa, lainsäädännössä ja viranomaistoiminnassa, kun satunnainen laivamatkailija saattaisi arvata.

Ruotsalaiset ovat perusrehellisiä, joten jos lipukkeesi olisi varastettu niin se olisi luultavasti uskottu. Ruotsissa pystyy myös käyttämään luottokorttia meilkein kaikissa automaateissa, myös useissa kadunvarsimittareissa. Niitä kannattaa käyttää aina, maksun todentaminen on niissä helpompaa.
    urpooo:n avatar
    Liittyi Mar 2007
    Joku saa*anan kylmä maa pohjoosessa
    Lainaa (suurii @ Kesä. 24 2007,01:02) kirjoitti
    Oikeuteen vaan ihan periaatteesta kukaan tervejärkinen tuomari ei tuota tuomitse sinun tappioksesi. Tai no ruotsalaisista en mene takuuseen * .
    No siis eihän ruotsalainen ja tervejärkinen, mahdu samaan lauseeseen

Kyllä Tampereella ainakin on aina (3 kertaa) onnistunu, se että todistan maksun sillä lipulla myöhemmin.
    Mun mielestä lain mukaan moottoripyörällä ja avo-autolla se onnistuu. En sitte ruotsista tiedä.
    turku ja ruotsi= sama asia
    600rr
    Lainaa (factoryrider @ Kesä. 24 2007,20:59) kirjoitti
    Sit pitäisi onnistua ainakin sakon mitätöinti jälkeenpäin
    Kukkakepeille
    Pakkotoisto.com
    Lainaa (simo99 @ Kesä. 24 2007,08:50) kirjoitti
    Ruotsalaiset ovat perusrehellisiä, joten jos lipukkeesi olisi varastettu niin se olisi luultavasti uskottu. Ruotsissa pystyy myös käyttämään luottokorttia meilkein kaikissa automaateissa, myös useissa kadunvarsimittareissa. Niitä kannattaa käyttää aina, maksun todentaminen on niissä helpompaa.
    Joo, mää maksoinkin ton luottokortilla joten mulla on siitä todiste myös tiliotteella. Meinaakko että jos oisin sanonu että lipuke on varastettu nii ei ois tullu sakkoja, mut ku sanoin että oon maksanu ja voin näyttää lipun nii sakot tuli ?.
    No en tiiä, lähetellään ny joku aika näitä puolustus sähköposteja ruottiin. Seuraavaan laitan kuvan maksulipukkeesta liitteenä. Tosin jos alkaa tuo sakon hinta nouseen taivaisiin jos en maksa nii kait se pittää nöyrtyä
    Mutta ensin pittää kyllä pistää hanttiin!

korjailtu typoja

Suzuki GSX1300R -05
    * * * * * * * * *
    Kawasaki ZZR 1100 -93
    Sain kotilolla Tukholmassa sakot pari vuotta sitten. Siellä onkin 10 metriä suojatietä ennen oltava pysäköimättä. Oli oikein laserilla mitattu 7m matkaa sitten pirkkojen toimesta.

Olin kuitenkin Suomen sääntöjä noudattanut joten jätin maksamatta, eivät ole vieläkään karhunneet.. *
    Kawasaki Z750S/2005
    Lainaa (Mopotti @ Kesä. 24 2007,22:54) kirjoitti
    Lainaa (simo99 @ Kesä. 24 2007,08:50) kirjoitti
    Joo, mää maksoinkin ton luottokortilla joten mulla on siitä todiste myös tiliotteella. Meinaakko että jos oisin sanonu että lipuke on varastettu nii ei ois tullu sakkoja, mut ku sanoin että oon maksanu ja voin näyttää lipun nii sakot tuli ?.
    No en tiiä, lähetellään ny joku aika näitä puolustus sähköposteja ruottiin. Seuraavaan laitan kuvan maksulipukkeesta liitteenä. Tosin jos alkaa tuo sakon hinta nouseen taivaisiin jos en maksa nii kait se pittää nöyrtyä
    Mutta ensin pittää kyllä pistää hanttiin!

korjailtu typoja
    Alkaa kiinnostaan tuo juttu niin paljon notta kerrohan miten juttu tulevaisuudessa edistyy. Ihan noin ennakkotapausmielessä. *
    Meinaakko että jos oisin sanonu että lipuke on varastettu nii ei ois tullu sakkoja, mut ku sanoin että oon maksanu ja voin näyttää lipun nii sakot tuli ?.
    Pahimmillaan juuri näin. Tarkista vielä se maksuperuste- se saattaa hyvin olla tuo lipukkeen puuttuminen. Jos se maksuperuste on maksamatta jättäminen niin pyydä korttiyhtiöltä / pankilta tarkka kellonaikatieto sekä päivämäärä. Kiistä maksu ja anna asian olla.

Pistätkö tähän vielä tiedot siitä pysäköintiyhtiöstä?
    Lainaa (timlaaks @ Kesä. 24 2007,00:07) kirjoitti
    Turussa parkkipirkko kävi vittuilemassa mulle kun istuin pyörän päällä ruudussa puhuen puhelimeen. Pitää kuulemma maksaa aina kun on ruudussa. Jos pysähtyisin tien reunaan vilkku päällä nin homma olis ok. Sama akka selitti myös että Turussa ei kelpaa lipukkeen näyttäminen jälkikäteen. Kaupungin pysäköinninvalvoja ei hyväksy niitä. Onko kellään kokemuksia? Mihinköhän pykälään tämä perustuu?
    Pirkko sanoi että lappu pitää jättää näkyviin niin että hän löytää sen. Kysyin että jos hän voisi osoittaa pyörästäni paikan mistä hän löytää lipun ja muut eivät sitä siitä nussi. Ei näyttänyt!
    Hehh..kävin itte muuten läpi samanlaisen tilanteen tuossa pari viikkoa sitten. Tosin olin kaupungilla asioimassa ja pyörä oli parkkiruudussa. Maksoin parkkimaksun (20 senttiä sinne tänne) ennen kuin jätin pyörän ruutuun ja pistin tietty lipukkeen taskuun koska asiointi liikkeessä, jonka eteenpyörän jätin vei noin 5 minuuttia.. Siinä sitten kun olin tulossa liikkeestä ulos niin täti oli tomerana kirjottamassa sakkoa kun huomautin ensin ihan asiallisesti, että pyörä on minun ja että tässä on pysäköintilippu. Sitten alkoi se hirvee kälätys ja moralisointi, että lipuke pitää aina jättää näkyvään paikkaan ja että sakottaminen tässä tilanteessa on ihan oikein huolimatta siitä, että minä esitän pysäköitilippua joka on edelleen voimassa.. Hiukan ehkä puolueellinen näkemys mutta pidän itteäni aika pitkäpinnasena tyyppinä mutta sillä hetkellä meni pari "näyttöä tutkaosastolla pimeeksi" ja totesin kanssa aika selkeeseen äänensävyyn tätille, että on hyvä ja näyttää mihin kohtaan pyörää se lipuke pitää jättää niin ettei joku sitä siitä käännä tai ei esim tuulenpuuska sitä vie.. Ensimmäinen ja viimeinen ehdotus oli mittarien väliin.. en voinu muuta kun alkaa nauramaan päin naamaa ja todeta, että ole hyvä ja kirjota se sakko mutta samalla saat kirjottaa mulle kirjalliset perusteet minkä takia sakkon oon saanut koska siltä seisomalta meen kaupungin pysäköinnin valvojan juttusille.. lopuksi pyysin tätiä näyttämään henkkarit/pysäköintivalvojan luvan, että voin todeta kaupungin kansliassa kenen kanssa oon asioinut..lopuksi ja myönnettään ihan vittuillakseni otin vielä muijasta kuvan kamerapuhelimella todistusaineistoksi..
    Lopputulos: Loppu aika nopeesti se moralisointi + ei sakkoja.
    Mä luulin, et ne on PYSÄKÖINNINvalvojia, eikä pysähtymisenvalvojia?
    Siinä kun on vissi ero tuos pysähtymisessä ja pysäköinnissä...niin ainakin aikanaan autokoulussa opetettiin?
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
    Lainaa (simo99 @ Kesä. 25 2007,06:53) kirjoitti
    Meinaakko että jos oisin sanonu että lipuke on varastettu nii ei ois tullu sakkoja, mut ku sanoin että oon maksanu ja voin näyttää lipun nii sakot tuli ?.
    Pahimmillaan juuri näin. Tarkista vielä se maksuperuste- se saattaa hyvin olla tuo lipukkeen puuttuminen. Jos se maksuperuste on maksamatta jättäminen niin pyydä korttiyhtiöltä / pankilta tarkka kellonaikatieto sekä päivämäärä. Kiistä maksu ja anna asian olla.

Pistätkö tähän vielä tiedot siitä pysäköintiyhtiöstä?
    Mulla ei tuo ruotti taitu vähääkään, mutta taitaa olla se sakon syy tässä: Giltig biljett saknas/ej synlig.
    Yhtiön nimi on Carpark AB
    Suzuki GSX1300R -05
    * * * * * * * * *
    Kawasaki ZZR 1100 -93
    Tuon mukaan siis peruste on että kelvollinen lipuke puuttuu/ei ole näkyvissä.
    Norjan reissulla Oslossa oli aamusella ilmestynyt parkkihallissa sakkolappu mopoon. Sakottajana siis se firma kun operoi hotellinkin pysäköintiä. En aio maksaa, koska hotellin respassa sanottiin, että tuonne halliin saa ajaa...nyt odottelen, josko perästä jotain joskus kuuluu, tai sitten ei...
    Lainaa (ArcticEli @ Kesä. 25 2007,11:38) kirjoitti
    Siinä kun on vissi ero tuos pysähtymisessä ja pysäköinnissä...niin ainakin aikanaan autokoulussa opetettiin?
    Pysäyttämin muuttuu pysäköinniksi heti, kun kuski ei tee mitään (ottaa/jättää matkustajia) tai lastaus/purku keskeytyy.
    Kyllä ajoneuvo voi olla pysäytettynä tunti tolkulla esim. muuton yhteydessä, kunhan vain lastaus on tauotonta.

Yllä mainittu tilanne on mielestäni jo selkeä pysäköinti.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
    Lainaa (Xtreem @ Kesä. 25 2007,13:04) kirjoitti
    Lainaa (ArcticEli @ Kesä. 25 2007,11:38) kirjoitti
    Pysäyttämin muuttuu pysäköinniksi heti, kun kuski ei tee mitään (ottaa/jättää matkustajia) tai lastaus/purku keskeytyy.
    Kyllä ajoneuvo voi olla pysäytettynä tunti tolkulla esim. muuton yhteydessä, kunhan vain lastaus on tauotonta.

Yllä mainittu tilanne on mielestäni jo selkeä pysäköinti.
    Turussa tää osataan. Torin reunalla odotin emäntää saapuvaksi (~pari minuuttia). Tuli poliisisetä motkottamaan, ettei ko paikkaan saa pysäköidä.

Useammalta mopoilijalta oon tänäkesänä kuullu, ettei oo saanu pysäköintisakkoa kumottua, vaikka on lippu olukki. Hienoa toimintaa kyllä.
    Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
    kotisivuräpellys
    Lainaa (altom- @ Kesä. 25 2007,08:04) kirjoitti
    Hehh..kävin itte muuten läpi samanlaisen tilanteen tuossa pari viikkoa sitten. Tosin olin kaupungilla asioimassa ja pyörä oli parkkiruudussa. Maksoin parkkimaksun (20 senttiä sinne tänne) ennen kuin jätin pyörän ruutuun ja pistin tietty lipukkeen taskuun koska asiointi liikkeessä, jonka eteenpyörän jätin vei noin 5 minuuttia.. Siinä sitten kun olin tulossa liikkeestä ulos niin täti oli tomerana kirjottamassa sakkoa kun huomautin ensin ihan asiallisesti, että pyörä on minun ja että tässä on pysäköintilippu. Sitten alkoi se hirvee kälätys ja moralisointi, että lipuke pitää aina jättää näkyvään paikkaan ja että sakottaminen tässä tilanteessa on ihan oikein huolimatta siitä, että minä esitän pysäköitilippua joka on edelleen voimassa.. Hiukan ehkä puolueellinen näkemys mutta pidän itteäni aika pitkäpinnasena tyyppinä mutta sillä hetkellä meni pari "näyttöä tutkaosastolla pimeeksi" ja totesin kanssa aika selkeeseen äänensävyyn tätille, että on hyvä ja näyttää mihin kohtaan pyörää se lipuke pitää jättää niin ettei joku sitä siitä käännä tai ei esim tuulenpuuska sitä vie.. Ensimmäinen ja viimeinen ehdotus oli mittarien väliin.. en voinu muuta kun alkaa nauramaan päin naamaa ja todeta, että ole hyvä ja kirjota se sakko mutta samalla saat kirjottaa mulle kirjalliset perusteet minkä takia sakkon oon saanut koska siltä seisomalta meen kaupungin pysäköinnin valvojan juttusille.. lopuksi pyysin tätiä näyttämään henkkarit/pysäköintivalvojan luvan, että voin todeta kaupungin kansliassa kenen kanssa oon asioinut..lopuksi ja myönnettään ihan vittuillakseni otin vielä muijasta kuvan kamerapuhelimella todistusaineistoksi..
    Lopputulos: Loppu aika nopeesti se moralisointi + ei sakkoja.
    Lohjalla kyllä Parkkipirkko oli samaa mieltä kanssani, ettei pysäköintilipuketta (ellei ole kaksiosainen) tule jättää pyörään, vaan pitää vain näyttää kuitti jos tulee pysäköntivirhemaksu.

PS. Tulin juuri paikalle maksulappu taskussa, kun Parkkipirkko kirjoitteli virhemaksua.
    Lainaa (Köpi @ Kesä. 25 2007,12:44) kirjoitti
    Norjan reissulla Oslossa oli aamusella ilmestynyt parkkihallissa sakkolappu mopoon. Sakottajana siis se firma kun operoi hotellinkin pysäköintiä. En aio maksaa, koska hotellin respassa sanottiin, että tuonne halliin saa ajaa...nyt odottelen, josko perästä jotain joskus kuuluu, tai sitten ei...
    Tromsasta on varrottu elokuun alusta muistutusta, mutta onneksi ei vielä ole tullut. Katsotaan kuinka käy.
    Tänään nasautin taas postia menemään ruottiin ja kerroin jälleen että en aio maksaa sakkoa ku lipukkeen kerta ostin. Pistin liitteeksi kuvan maksulipukkeesta . Samalla annoin ohjeita kyltin tekoon parkkihallin ulkopuolelle jossa lukisi että jos olet liikkeellä moottoripyörällä nii älä maksa parkkia koska saat sakon kuitenkin!
    Saapa taas nähä minkälaista palautetta tuloo....
    Suzuki GSX1300R -05
    * * * * * * * * *
    Kawasaki ZZR 1100 -93
    Lainaa (Mopotti @ Kesä. 23 2007,22:44) kirjoitti
    Alppireissulta tullessa jäätiin yöksi ruottiin ja ku iltahämärä oli nii otettiin kaupungista yöpaikka. En viittiny jättää pyörää parkkiin kadunreunaan joten vein vieressä olevaan parkkihalliin joka lukittiin yöksi. Parkkimaksu suoritettiin automaatista(120kr) ja lipuke olisi pitänyt jättää pyörään näkyville. Ajattelin että ei se siinä pysy tai joku saattaa sen napata joten pistin taskuun ja jos sakot tulee niin todistan maksun suoritetuksi jälkeenpäin, virhe virhe virhe! Parkkipirkko oli yöllä tietysti jättäny sakon joka oli 350kr.
    Kotiin päästyämme laitoin sähköpostia sakosta ja vastaus tuli jotta maksaa pitää eikä lipukkeen näyttö jälkeenpäin vaikuta asiaan mitenkään. Onko kellään kokemuksia moisesta? Suomessa ainakin onnistuu jälkeenpäin sakon mitätöinti. Tässä nyt on postia lähetelty puolin ja toisin ruottiin päin. Sakon määrähän ei tosiaan ole mikään ongelma vaan ite pullikoin vastaan periaatteesta ku parkin kuitenkin maksoin. Ja jos olisin lipukkeen pyörään jättänyt ja se olisi kadonnut niin nyt ei olisi mitään todistetta että sen maksoin ku se lipuke oli vielä semmosta mallia että ei voinu repiä kantaosaa mukaan. Niillähän ois sama tekasta kyltti hallin eteen että mopolla ajavat älkää maksako parkkimaksua ku sakko tulee silti! *

Huh huh, jopa tuli valitettua *
    Faksaat se lapun sinne ja sitten taitat siitä lentskarin ja heität alas parvekkeelta. Sitten huudat perään että ruotsalaiset on börjekansaa,ja unohdat koko jutun
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
    Lainaa (factoryrider @ Kesä. 24 2007,20:59) kirjoitti
    hundra points!! sama turugs sata pojoo!!
    -on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-

26.  
    Olisko tämä hyvä ajatus: Mopon voi jättää minne vain,vaikka jalkakäytävälle,pitää taskussa ruuvaria tai jakaria,jättää lapun päälle että mopo rikki,(vaihtoehtoisesti voi jättää moottorin alle pari halpahallista ostettua euron ruuvaria+oljyisen rätin)ja kun tulee takasin,ottaa ruuvarin tai jakarin taskusta,sohii meisselillä moottoria ja kiroilee minuutin,painaa starttia ja näyttelee yllättynyttä,tehostaa vielä lauseilla: mikähän siinä mahto olla tai voi per..le nyt se taas toimii ja tekee käsillä näin