Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    Onkohan kenellekään kokemusta shoein avattavasti kypärästä versus esimerkiksi C2:een tai vastaaviin?

Itsellä on aina ollut lievä ennakkoluulo avattavia kohtaan, mutta ajattelin kuitenkin antaa yhdelle mahdollisuuden. C2:ssa kiehtoo lähinnä se ilmeisen näppärä aurinkovisiiri, mutta kuivasovittelun perusteella on se vaan pirun raskas kapine. Shoeita en ole vielä näpelöitäväksi saanut. Kypärää(kään) en koeajamatta osta, mutta onkohan seikkoja, joita pitäisi tietää ja jotka eivät välttämättä koeajossa tule ilmi?
    Mulla on Shoei Multitech -kypärä ja olen siihen hyvin tyytyväinen.

Shoei vs. Schubetin kypärä, kokoa XXL, on selvästi eroa koolla. Schubert painaa otsasta oikein kovasti ja sen takia hylkäsin sen vaihtoehdon. Shoei Multitech on siinä samassa, kuin Schubertinkin valinta, sen pitää sopia hyvin päähän.

Ainoana miinuksena Multitech saa siinä, että siinä on vähän leukatilaa. Sen saman olen kuullut myös muilta käyttäjiltä. Esim. kypäräpuhelinjärjestelmän asentaminen Multitech:n sisään vaati jonkun verran enemän töitä, kuin vaimoni HJC:n valmistama samanlainen aukeava potta.

Mun mielstä ne molemat on niin hyviä pottia, jotta valinta perustuu pelkästään sen varaan, miten ne istuu päähän.

terv,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Shoein Multitec käytössä täälläkin.
    Vertailupohjaa ainoastaan Shoein aikaisempaan avattavaan malliin eli Syncrotec II:seen.

Itse pidän kyllä tästä uudesta Multitecistä... Huomattavasti hiljaisempi kypärä.

Nakupyörällä ajaessa huomaa, että Shoein tekemät tuulitunnelikokeet suunnitteluvaiheessa eivät ole menneet hukkaan. Ilmanvastus tuntuu olevan selkeästi pienempi... ei tarvitse muutella pään asentoa moottoritienopeuksissa ja sen taas huomaa niskaosastolla.

Multitecin mukana tuleva "whisper kit" hiljentää kypärää entisestään. Lisäksi kypärän mukana tulee sävytetty visiiri kirkkaan lisäksi.

Ainakin itse suosittelen.
    "On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä."
    (Vanha viidakon sanonta)
    Minulla on C2 viime vuodelta ja keväällä hankin Multitechin.

Vertailua:

- koot ja muodot ovat aivan erilaiset, kokeile tarkkaan,
    - Multitecissa on (liian) vähän leukatilaa, kypärämikrofonin taiteilu siihen varattuun tilaan helpottaa vähän,
    - C2 aurinkovisiiri toimii ihan hyvin, kunhan se käytössä vähän hioutuu
    - C2:sen hihna on hyvin hankala kiristää sopivaksi, ja se löystyy melkoisen nopeasti, Multitecin tupla-D kiinnitys hihnassa on se 'ainoa oikea' menetelmä
    - Multitecin visiiri, joka on ylhäältä tumma ja alhaalta kirkas toimii varsin hyvin aurinkoisella säällä,
    - C2 on ehkä hiljasempi, Multitechiin tulee mukana ns whisper kit, mutta kuumalla ilmalla sen kanssa tukehtuu (ainakin minusta siltä tuntui, otin pois)
    -C2:n pehmusteet tuntuvat menettävän ryhtiään aika 'nopeasti' (olen ajanut sillä n. 25 000 km), syntyi turhan väljä tunnelma (varsinkin kun hihnaa ei viitsinyt aina kiristää)
    -C2:n toispuoleinen avausmekanismi ei oikein vaakuta, (kulumista/kiristystarpeita?) etulohko ei aina mene aivan sujuvasti kohdalleen,
    - Multitechissä oivalliset paikat kuulokkeille (ainakin Autocom),
    - suurin syy Multitecin hankintaan oli kuitenkin vaimon kypärän pakollinen vaihto (tosi käytetty Arai pääsi eläkkeelle): halusi Multechin, ja sen jälkeen minäkin....

Vahvojen silmälasien käyttäjänä avattava on minulle erinomainen ratkaisu. C2 ja Multitec ovat ilmeisesti ko. lajin parhaimmistoa.

Mutta oma pää ja sen muoto ratkaisevat kypärän.

vuodesta 1971 ....
    Lainaa (zetor1400 @ Kesä. 23 2007,17:52) kirjoitti
    Minulla on C2 viime vuodelta ja keväällä hankin Multitechin.

Vertailua:

- koot ja muodot ovat aivan erilaiset, kokeile tarkkaan,
    - Multitecissa on (liian) vähän leukatilaa, kypärämikrofonin taiteilu siihen varattuun tilaan helpottaa vähän,
    - C2 aurinkovisiiri toimii ihan hyvin, kunhan se käytössä vähän hioutuu
    - C2:sen hihna on hyvin hankala kiristää sopivaksi, ja se löystyy melkoisen nopeasti, Multitecin tupla-D kiinnitys hihnassa on se 'ainoa oikea' menetelmä
    - Multitecin visiiri, joka on ylhäältä tumma ja alhaalta kirkas toimii varsin hyvin aurinkoisella säällä,
    - C2 on ehkä hiljasempi, Multitechiin tulee mukana ns whisper kit, mutta kuumalla ilmalla sen kanssa tukehtuu (ainakin minusta siltä tuntui, otin pois)
    -C2:n pehmusteet tuntuvat menettävän ryhtiään aika 'nopeasti' (olen ajanut sillä n. 25 000 km), syntyi turhan väljä tunnelma (varsinkin kun hihnaa ei viitsinyt aina kiristää)
    -C2:n toispuoleinen avausmekanismi ei oikein vaakuta, (kulumista/kiristystarpeita?) etulohko ei aina mene aivan sujuvasti kohdalleen,
    - Multitechissä oivalliset paikat kuulokkeille (ainakin Autocom),
    - suurin syy Multitecin hankintaan oli kuitenkin vaimon kypärän pakollinen vaihto (tosi käytetty Arai pääsi eläkkeelle): halusi Multechin, ja sen jälkeen minäkin....

Vahvojen silmälasien käyttäjänä avattava on minulle erinomainen ratkaisu. C2 ja Multitec ovat ilmeisesti ko. lajin parhaimmistoa.

Mutta oma pää ja sen muoto ratkaisevat kypärän.

Mystistä... minulla Raid II (M) ottaa lähes kiinni huuliin, mutta Multitecissa (M) jää tilaa melkein tupakalle. Eli vaikuttaisi näilä pään muodoilla olevan jopa enemmän tilaa leuan kohdalla...

-hh-

PS. Saapi nähdä syrjäyttääkö Shoei Suupertin avattavien kattiloiden ykkösmerkkinä, aika lupaavan laatuisa valmiste eikä aivan mahdoton hintakaan.
    Se se on, kun omaa jylhät muodot, leukaperää pakottaa ja otsaa jyskyttää... Meikäläisellä on ns. suomalainen isopää , joten Shoei oli se oikea valinta.

Shoei Multitech:n leukasuojuksen sisälle on ihan helppoa tehdä mikrofonille paikka. Siinä "leukapalassa", joka irtoaa kolmella ruuvilla, mikrofonin sai kätevästi sen palan ja avautuvan leukaosan väliin. Joutui vain hivenen kaivamaan styrox-pehmikettä, jotta sai tarvittavan tilan aikaan ja pienen reiän, jotta puhe kuuluu.

Asensin itselleni Autocomin Active Rider -kitin mikrofonin, josta lyhensin sen "avokypärä"-mikrofonin varsipalan sopivaan mittaan, niin että se JST-liitin tuli sen "leukapalan" reunaan. Ja koska niitä JST-liittimiä käytetään radio-ohjattavissa lennokeissa (allekirjoittanut on aktiivi harrastaja), kävelin suoraan Suomen Ilmailu liiton (SIL-Shop) -myymälään hakemaan sopivan jatkojohdon Active Riderin kypäräjohtosarjan ja mikrofonin välille. Sieltä saikin juuri oikean pituisen välijohdon (taipuisa silikonijohdin) avattavan leukaosan ja kypärän välille. Ai, miksi jatkojohto... Se sen takia, että kypärä avautuu leukaosan ja kypärän välillä monta senttiä ja sille osalle täytyy järjestää löysää johdinta ja jonka voi tarvittaessa vaihtaa uuteen, niin ettei kolvia tarvitse koskea.

Laittelen huomenna kuvia omasta setistäni, jahka pääsen työpaikalle...

terv,
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Tänään pääsin hypistelemään ko. kypärää. Sopivaa kokoa ei vaan löytynyt. Tai ehkä löytyi, mutta vain tyttöjen värisenä. Omituinen juttu, mutta vaikka kuinka mittanauhan kanssa kaalia kiertäisi, niin siinä 58 sentin paremmalla puolella lukemat liikkuvat, mutta se oikealta tuntuva koko oli S! Sen sijaan Shoein umpikypärästä (olisikohan ollut xspirit) ei S-kokoista ollut mitään toivoa saada päähän. M-kokoinen tuntui toki mukavalta, mutta jopa liiankin mukavalta. Onkos kenelläkään käynyt samalla tavalla?

Alkoi jo epäilyttämään koko laite, mutta kai se uskottava on. Nyt sitten odotellaan, että maahantuoja saisi poikien väristä ässää hyllylle, rkele.

Näpelöintiasteella kypärä tuntui todella hyvältä!
    Shoei ostin juuri itsekin, tosin x-spiritin. Mulla pään ympärysmitta on 60 senttiä ja risat. Silti ostin m-kokoisen. Kävi juuri kuin sinullakin; L-kokoinen oli jo selvästi liian iso. Toi m on on nyt uutena ehkä hieman liiankin tiukka, mutta mielummin niin kuin että uutena iso.

Saivatpas ne vielä tänne härmäänkin sopivan kokoista ruukkua! Tuli sitten jätettyä se koko kaupan hyllylle, joka tuntui mukavalta, mutta aavistuksen väljältä ja otettua kokoa pienempi. Aika näyttää räjähtääkö pää vai pitääkö sisästyroksia naputella milli sisään (näinkin kuulemma on tapana harrastaa).

100 km:n pikapyrähdyksen perusteella kypärä täyttää toiveet helposti! Aikaisempiin kypäriini verrattuna multitec näyttää olevan aivan ylivoimainen aerodynamiikassa, ei tärise eikä härise. Eihän tuo mikään hiljainen ole, mutta ei se ainakaan AGV:n umpikypärälle häpeä. Samapa tuo silti, koska korvatulppia huutaa kuitenkin. Auttaisikohan asiaa, jos täyttäisi nämä ilmeisesti kuulokkeille tarkoitetut koloset vaikkapa vaahtomuovilla? Ei pahaa sanottavaa ainakaan vielä.

Yksi seikka mikä pisti vähän rasittamaan oli tämä whisper kitin kaulus. Tämän yksilön pitäisi sopia kokoihin S-L, mutta ainakaan itse en sitä ässään saanut tungettua. Näyttää olevan ainakin pari senttiä liian pitkä. Pitäisikö s-kokoisessa todellakin olla saman kokoinen kuori kuin l-kokoisessa?

Edit: menihän se kauluri paikalleen kun vähän potki

10.  
    Mulla on nyt pari kuukautta ollut Multitech(S)
    Kauheesti ei ole aikaisempaa kokemusta kypäristä, niin vaikea verrata mihkään.

Tykkään kyllä, sopii hyvin päähän, tosin kun vähän huulia laittaa törölleen ni osuu leukaosaan * ..muttei häiriöksi asti.
    Mielestäni ei ole mitenkään hiljainen, vaan eipä sekään häiritse, tulpat on kuitenkin käytössä.

Whisper kitin kauluksen kanssa meinas tosiaan käämi palaa, mutta sain sen loppujen lopuksi survottua paikoilleen..kyllä siinä sen verran muovi muutti muotoaan, että jos sen nyt ottais pois ja yrittäis asentaa uudestaan, niin..taisiis en edes yrittäis ;)
    Whisper kitissä on se huono puoli, että kosteella tai tarpeeksi kuumalla kelillä kun pysähtyy, niin ilman pinlockkia vaimikäsenytoli, visiiri menee huuruun kun ei enää ilma kierrä.
    BMW F 800 ST -08