Mun olemattoman kokemuksen perusteella sulla oli liikaa painetta renkaissa. Mittaa ihmeessä lämpimänä ajon jälkeen. Alussa tuo saattoi olla ok, mutta sitten on alkanut pinta sulamaan liikaa. Ahvenisto on myös rankka ainakin katukumeille, koska aina kuumana päivänä alkaa rengasluistelemaan joka avauksesta. Mut se on vielä ok, kun sen osaa ottaa huomioon...(A.Hippo @ Heinä. 29 2008,00:35) kirjoitti
Enivei, kyllähän se takanen vähän kuuluukin luistaa kun avaa kunhan vaan luistaa hallitustiMyös 600:lla. Huomaat kun ajat jonkun takana...
- Almost legal but 110% fun! -
Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
Mitäs paineita tarjotaan Dunlop Gp racerille?
Ja pyörähän on R1 jos kiinnostaa.
Pyydä joku ajamaan sun takana ja katsomaan sun ajoasentoo, ajolinjoja ja avauskohtaa, niin voipi syy löytyä hyvin nopeesti.(A.Hippo @ Heinä. 29 2008,00:35) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Käytin E1.9/T2.1 paineita lämpiminä. Ehkä olis voinut nostaa 0.1-0.2 kummastakin mutten halunnut tehdä sitä vaikka mutkiin sisään menoissa kuski epäröi ja haki vähän ajolinjaa koska:(zeromark @ Heinä. 17 2008,13:13) kirjoitti
Ainakin medium-endurance kovuuden lämpiäminen kestää mulla pidempään (4kierr.) kuin Diablo SuperCorsa sc1/sc2 (2kierr.). Kovemman seoksen takia Conti RaceAttacComp tuntui ainakin ajamalla lämmitettynnä antavan ohuemmin pitoa - silti aivan riittävästi ja käyttäytyi hyvin johdonmukaisesti eikä näyttänyt kuluvan juuri nimeksikään.
Tätäkin tuli jälleen mietittyä. Kävin ajelemassa rataa ilman lämppäreitä vaikka sellaiset omistakin! SRRA-ajoleiri sattui viikonloppuun jossa en viitsinyt pistää mopoa ja roippeita kärryyn vaan ajelin touring-modessa radalle. Se oli kostautua sunnuntai ip. erään setin lämppärikierrosta ajellessa, kun kuljettaja oli erkaatua bussipysäkin jälkimäisessä oikeassa yläkautta ajokistaa.(zeromark @ Heinä. 17 2008,13:13) kirjoitti
/z
Samaisella SRRA leirillä todettu kylmäpaineina 2,0 edessä ja 2,0 takana tuottavan 2,2-2,3 kuumapainetta molempiin päihin ja hyvin tasaisen ja siistin kulumisen.
Renkaina Dunlop Qualifier RR edessä, perus Qualifier takana ja mopo wanha 'ace.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Kuinkas tuo kuumuus vaikuttaa rengaspaineisiin? Eilen oltiin Brnossa ajamaassa ja ilmanlampotila oli 30 ja radan 59 astetta? Millaisilla kylmapaineilla tuollaisella kelilla pitaisi lahtea. Ongelmana oli se etta sai ajaa vain yhden setin, joten lamminpaineita ei paassyt mittailemaan.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Käytä kaasujen yleistä tilanyhtälöä: pV/T=vakio ja siitä pyöräytät p1T2/T1=p2 eli jos haluut että paine on 2,0 +20 lämmössä, niin "vastaava" paine on 2,068 +30 lämmössä.(TeroT @ Heinä. 29 2008,22:01) kirjoitti
(lämpötila kelvineinä)
2,0*(273+30)/(273+20)=2,068
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juuri tuollaista vastausta kaipasinkin!(scuuba @ Heinä. 30 2008,00:09) kirjoitti
t: Master of Science
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Siinä on pikkaisen hypetystä pistetty. Voihan sitä tietysti mainostaa dieseliäkin virallisena kisapolttoaineena, mutta harvempi sitäkään taitaa kilpapyöriin pistää. Himpan voi tulla tasoitusta jos Rossoilla lähtee työntämään MM-sarjaan.(parjan_fin @ Heinä. 21 2008,16:18) kirjoitti
Kuten Jani tuossa jo mainitsi, niin enempi kannattaa kyllä harkita keskiryhmän kahinoihin Super Corsaa. Esimerkkinä olkoot tuollaisilla matkarenkailla ajanut kaveri viime viikonlopulta Kemoralta. Kävi kyselemässä onko sellaiset 1.24 alkuiset ajat hyviä aikoja ja sanoin, että ihan hyviä ovat, mutta renkaat kannattaa kyllä vaihtaa jo vähän pitävimpiin. Taisi mennä kaksi settiä ja käytiin karusellista CBR hakemassa pois kun oli lähtenyt takarengas alta.
Taitava kuski ajaa varmasti mäkädämeilläkin alle 1.20 aikoja Kemoralla ja alle 1.35 aikoja Motoparkissa, mutta meille taviksille se alkaa olemaan jo omalla terveydellä ja kalustolla leikkimistä.
Rossot sinne hitaan ryhmän possujonoajeluihin ja pitävämmät kumit sitten keskiryhmään. Sormet eivät riitä tältäkään kesältä laskemaan kuinka monta kuskia ja pyörää olen hakenut radan varresta kun on liian kovilla renkailla lähdetty ajamaan.
Jukka
Muuten oikea kaava, mutta lähtöarvot ovat hieman väärät. Rengaspaine on nimittäin 3 bar (= 2 bar ylipainetta + 1 bar ilmakehää).(scuuba @ Heinä. 30 2008,00:09) kirjoitti
Paineen ja lämpötilan muutokset tulevat itse asiassa yksinkertaiseksi ja muutokset voi laskea jopä päässä. Kun paine on luokkaa 3 bar ja lämpötila luokkaa 300 K, jokainen 10 °C:een (elin Kelvinin) nousu lisää renkaan painetta 0,1 bar. Takaperin voit myös laskea paineen noususta sen, paljonko rengas on ajossa lämmennyt.
Tarkempaa arvoa on turha käyttää, sillä mittareiden tarkkuudet tai renkaan käyttäytyminen eivät anna aihetta hiusten halkomiseen.
Terveisin, Minä
Kerrankin uskaltaa kommentoida, kun tietää mistä on kysymys(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 30 2008,00:24) kirjoitti
Ko tilanteessa ei vielä perä lähtenyt alta, vaan edessä oli hitaampi kuski jota väistin ulkokautta, ajauduin hiekalle ja kaaduin. Vrt tilanne kesäyössä kun mutkan takana on traktori... Teoriassa olisi ollut mahdollisuus runnoa ehkä sisäkautta ohi, mutta koska jalkatappi oli jo lähes maassa, kallistuksen lisääminen olisi todennäköisesti vienyt perän alta tapin ottaessa maahan, ja olisin ajautunut toisen kaverin päälle. Valitsin siten turvallisemman tien ajaa ulkoa, vaikka tiesin että leveäksi menee.
Mitä tulee renkaiden (Diablo Rosso) pito-ominaisuuksiin, Jukan kommentti pitää paikkansa. Näillä Kemoran 1:24-1:26 -ajoilla ja perus "toyota corolla" -alustalla olevalla Cebarilla tuntuu jo hallittuja luiston merkkejä. Aiempi kommenttini tässä ketjussa renkaiden johdonmukaisuudesta pitää kyllä paikkansa, rengas ilmoittaa rauhallisen selkeästi luiston alkamisesta.
Tässä yhteydessä haluan edelleen kiittää kaikkia "liivimiehiä" ja muita konkareita saamistani neuvoista ja ohjeista. Hauskaa olla mukana tällaisessa porukassa!
PS: Mikähän nyt Alastarossa olisi sellainen aika, jota ei kannata alittaa ts millä ajoilla Rosso loppuu ja Supercorsaa tarvitaan? Onko tietoa/kokemusta?
Lukasepas tuo "JOVI":n kirjoitus, se pitänee tarpeeksi tarkasti paikkansa ja vielä kun muistaa että se lämpötila on nimenomaan renkaasta, ei radasta tai vallitsevasta lämpötilasta ympärillämme.(TeroT @ Heinä. 30 2008,00:11) kirjoitti
![]()
Olikos sulla lämppäreitä käytössä? Vai ihan vaan kylmiltään radalle ja yksi setti?
Tuohon kylmäpaineeseen vaikuttaa aika paljon käytetty rengas, radan pinta, oma vauhti jne., kuten jo täällä aikaisemminkin mainittu. Lämminpaineita on hankala mainitsemassasi tilanteessa mittailla ja kokeilla.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Syy tuollaisessa tapauksessa tuskin löytyy ajolinjoista tai avauksista.(scuuba @ Heinä. 29 2008,17:19) kirjoitti
Syy löytyy mitä todennäköisimmin paineista ja renkaista sekä mahdollisesti myös alustasta.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Ok. Sitten saamani toisen käden informaatio kaatumisen syystä on osoittautunut ainakin osittain vääräksi. Mutta nuo renkaat eivät sovi harrastuksen alkuvaiheilla olevan kuljettajan renkaiksi enää kun vauhdit alkavat olemaan tuolla sektorilla. Kemoran rata on radoista pitävin. Alastarolla mieluiten sitten jo vähän varhemmin. Eli kun alkaa alle 1.40 menemään, niin renkaat vaihtoon.(isolter @ Heinä. 30 2008,07:43) kirjoitti
Juuri liki samassa paikassa minuun törmännyt kuski juuri soitteli ja vähemmällä oli selvinnyt kuin mitä epäiltiin. Häneltä meni neljä kylkiluuta, itse puolet vähemmällä. Ajokuntoisia siis kaikki ollaan ja hommat jatkuu...
Jukka
Eräs kokeneempi kaveri tuossa veikkaili, että takaiskari voi olla parhaat päivänsä nähnyt. Kun iskari noin kolmessa kierroksessa kuumenee, niin sekin voi aiheuttaa levottumuutta perään.kirjoitti
Täytyy tutkiskella seuraavalla kerralla tarkemmin lämminpaineita. Toki 98% hitaudesta johtui ukosta, mutta ihmettelin kyllä suuresti sitä, että pito heikkeni johdonmukaisesti n. 3 "kovan" kierroksen jälkeen.
Suzuki GSX-R 1000 K5
(ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
(ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
Syy saattaa hyvinkin löytyä ajolinjoista; Jani vaan ajaa niin hyvin, ettei enää muista miten aloittelijat saattaa ajaa kurvin metritolkulla eri kohdista eri kierroksilla.(A.Hippo @ Heinä. 30 2008,12:43) kirjoitti
Tarkkailepa radan profiilia, kohtaa jossa kaarteen sisäkallistus muuttuu vähitellen suoraksi kun kurvi aukeaa. Jos tulet kaarteen väärällä ajolinjalla, vielä huomattavassa kallistuksessa tähän kohtaan niin mopo luistaa varmasti kun kaarteen sivukaltevuuden "tukikomponentti" vähitellen loppuu. Paremmalla ajolinjalla mopo olisi ehkä jo pystymmässä ja "urku auki" ilman luistoa. Itsellä on käynyt näin monta kertaa, ajolinjalla on ollut suuri merkitys kaarreajon onnistumiseen ja myös pitoon.
Se mihin perustin kommenttini oli noihin rengaspaineisiin, pyörän ikään ja malliin sekä käytettyyn renkaaseen. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä syy löytyy noista, ei niinkään ajolinjoista.(isolter @ Heinä. 30 2008,14:05) kirjoitti
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Kiitos korjauksesta.(JOVI @ Heinä. 30 2008,06:41) kirjoitti
Eli siis: (2,0+1)*(273+30)/(273+20)-1=2,1
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ei ollut lamppareita vaan matkapakaasit ois pyoran paalta ja yksi 30 min setti oli lupa ajaa. Siksipa hieman arvellutti millaisilla paineilla pitaisi lahtea (itse lahdin 2.1 edessa ja 1.9 takana. En paassyt mittaamaan lamminpaineita koska punalipulta otettiin meidat varikolle jossa odoteltiin muutama minuutti ennenkuin paastiin omien kamojen luo) jottei kay niin etta 6-7 ajetun kierroksen jalkeen kumi kaykin yht'akkia liukkaaksi paineen nousun takia. No talla kertaa pelastus oli se etta 20 minuutin ajon jalkeen edessa kolaroi kaksi pyoraa josta punalippu ja se oli siina.(parjan_fin @ Heinä. 30 2008,08:28) kirjoitti
Takalaiset ei nayttanyt paljon renkaita lammittelvan vaan heti lahdettiin taysilla enka kylla nahnyt kenenkaan laskevan paineitaaan. Ehka siita johtuen joka setissa tuli kaatoja.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Perän karkailu taisi korjaantua hyvin pienellä: 0.1 vähemmän lämmin painetta taakse ja puolikierrosta pumppia auki takaa. Tuolla settingillä ei perä karkaillut pikaisen alastaro piipahduksen eikä pitemän ahvenisto setin aikana. Ahvenistolla sai taas luoton pyörään ja kierrosaikakin parani 1.35:een. Enempää ahvenistolle ei tarvitsekaan vauhtia kun sektori ajat kattoo niin niistä on rahkeet ~1.28 kun vaan opettelis ajamaan tasaisesti koko kierroksen -> harjoitusta harjoitusta ja vielä monta kertaa harjoitusta...(Miq @ Heinä. 21 2008,09:12) kirjoitti
- Almost legal but 110% fun! -
Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
Ellei renkaisiin saa jostain teollisen kuivaa ilmaa kannattaa mahdollisen veden ja vesihöyryn laajeneminen huomioida mallinnuksessa...(scuuba @ Heinä. 30 2008,15:39) kirjoitti
Kompuroiden säiliöissähän makaa vettä pohjalla perin usein ja harvalla on vedenerotinta linjassa jolla renkaita täyttelee.
Mailmallahan on kokeiltu kuivatun ilman lisäksi tunkea erilaisia kaasuseoksia renkaisiin.
No kuitenkin käytännössä on kertaluokkia helpompaa mittailla kuumapaineita ja säätää ne kohdalleen kuin oikeasti laskea oikea lähtöpaine edelleen huomioiden että lämmöntuonti renkaaseen vaihtelee jousituksen säätöjen, ajotavan ja ihan nopeuden mukaan.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
loopataanpa taas vaihteeksi omia kommentteja..:(zeromark @ Heinä. 29 2008,20:16) kirjoitti
Pistin nyt Kemoralla Conti Race Attac Comppeihin E2.1T2.2 (lämmin) ja pieni epätarkkuus (kuskin epäröinti) hävisi - nätisti alko ilmoittelemaan (rullaavissa mutkissa, kun kovemmissa vauhdeissa ei uskalla edes hakea sitä rajaa) missä pidon raja menee. Ehkä pikkasen "hot tear" (mitä sitten onkaan suomeksi) kuviota kumin pinnassa näkyvissä mandariini/appelsiini kuvion lisäksi. Paineen nousut 0.4bar, Pirellin 0.5 sijasta, hissun kissun kilo RR:llä varovasti kurvaillessa. /z
Jep.(zeromark @ Elo. 04 2008,13:06) kirjoitti
Ennen kuin käy mitään äkkinäistä sen takasen karkaamisen kanssa niin pudota ne paineet lämpöisenä sinne 1.9 luokkaan, niin loppuu se ylimääräinen lipsuminen. Edessä sulla on nyt oikeat paineet.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
En tainnut hirveän paljon väärin veikata?(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 30 2008,10:56) kirjoitti
Eli ihan näin julkisestikin tiedoksi, että älkää kokeilko rajojanne enempi matkakäyttöön tarkoitetuilla renkailla. Jos nyt sanon, että Motoparkissa raja on 1.45, en välttämättä halua nähdä Rosso-kuskia silmällään 1:45.001 laptimerissa (hymiö).
Jukka
Itsellänikin on juurikin kyseiset renkaat alla ja riittää ihan hyvin tommoseen normaali kurvailuun kadulla/radalla kunhan ei kelloa vastaan aja. Muistaakseni rengas oli tarkoitettu 20% radalle ja 80% kadulle. Rengas on kehitetty versio diaplosta, renkaan kehityksestä on käytetty supersporteista saatua tietoa. Oliha tosta renkaasta juttu alkukesän bike lehdessäkin, mutten itse ole sitä kyllä lukenut. Biken sivuilta ja youtubestakin löytyy infoa kyseisestä renkaasta. Paineet olen radalle laskenut sinne n 2 bar molemmista päistä.(JarmoV @ Heinä. 20 2008,22:13) kirjoitti
Kadulla aika jännän oloset renkaat. Hitaan oloiset, mutta kun kanttaa on tosi vakaan tuntuiset. Ekaa kertaa ajelin mutkapätkät "viileellä kelillä" ja silloin alkoi toi takapää oleen jo levottoman oloinen.
R6R räärääpyörä
Heh, jos toi Rosso-kuskilla tarkoitetaan meikäläistä, niin parin viikon päästä Motoparkissa sitten kai kolisee *(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 04 2008,21:28) kirjoitti
No ei vaisinkaan...yritän kyllä pysyä pystyssä ja seurata renkaan käytöstä. Toi Sutsuki on mulla ihan uus ja ekaa kertaa sillä radalle, joten iisisti vedetään.
Ootko Jukka mukana Motoparkissa 16-17.8?
kts. Jani muistutuksesta! -> saattoi tämäkin tulevaisuudessa säästää yhden vakuutusarviointikeikan Turvan miehiltä!(parjan_fin @ Elo. 04 2008,22:53) kirjoitti
... pitäs tehdä tismalleen kuten suositeltiinkin - kävi nyt nimittäin niin, että mieli (yksinkertaisenkin asian voi näköjään sotkea) teki tepposet kun suositukset on ollut takasessa johdonmukaisesti aina enemmän kuin edessä niin väkisin haki ne Contiinkin samaan suuntaan! Jotenkin mun vähäisellä kokemuksella järki vaan väkisin sanoi, että pitää lisätä mutta tehdäänkin päinvastoin (kuten on täysin loogista). Noista 0.4bar nousuista olis voinut ehkä jotain päätellä kun ne kerran vähän kiinnitti omaakin huomiota?
Ehkä juuri tuon takia takanen kulahti nopeammin kuin odotin, ei siinä mitään hämminkiä muuten ole ollut. Ehkä se nyt näky vähän siten, että takaraivo ei antanut tulla ulos mutkista kovin äkäseen eikä hirvinnyt nopeisiin painaa ihan älyttömiä (kuten ei yleensä itsesuojeluvaiston takia muutenkaan pysty tekemään).
Avausten pikkanen pidättäminen johti siihen, että oikealle poskelle syntyi kanttiin 20mm leveä "olkapää" ts. Kantti kesti kulutusta hyvin, mutta siitä mistä rupesin avaan asfaltti sitten söikin kumia reilusti, joka johti entisestään pitoalueen pienemiseen ja pidon (tunnun) ohenemiseen?
Katellaan jos viittin kotimatkalla vielä poiketa Vetelin kautta käydä kulunutta kumia ihan vaan testaamassa pari settiä, mutta muuten edessä on renkaan vaihto. (kylläpä tuon kokeilemattakin käsitti että se on loppu). Täytyy hommata Contin takasia lisää, että pääsee uudelleen (tai no kyllä sen ny kokeilemattakin tietää miten sen saanen jo toimimaan). Pirellin Diablo SuperCorsan etustakin on sen verran, että sitäkin pääsee pelkällä takasella ihmettelemään - mutta ei viitsi, eiköhän Conti ole ok, kun saan seuraavan setin ajettua paineet kohdillaan molemmissa päissä?
Seuraavaksi on menossa alle Mezelerin RaceTekit k1/k2 joille olis arvottava paineita, ettei senkin takanen mene suoraan riekaleiksi muutamalla setillä, kun jatkan harjoituksia taas joskus!Enköhän mä sen jälkeen tiedä pitääkö vielä Dunlooppiakin (joku kehui kestävimmäksi) kokeilla vai joko riittää, taitaa riittää (menee jo muutenkin näiden kanssa arpoessa ihan vatukkoon).
/z
edit1:
Sain punnerrettua Mezelerin takasen paikalleen (k2), edessä edelleen melkein uuden veroinen Conti RaceAttacComp med. (ihan pikkasen on vinkeä tunne, kun takana on RaceTec ja edessä RaceAttacComp - Mezeler on sekesäti "pehemooosemman" tuntuinen eikä vain kuminsa puolesta vaan myös runko vaikka kumpikin on samaa luokkaa olevaa kovuutta [tunne voi olla kyllä ihan kuvitteluakin].)
Mitähän olette mieltä sekarengastuksesta, selkeämpää olis kun jaksais pistää eteenkin Metukan?
edit2:
Tähän mennessä omakohtaisesti todettu:
Pirelli Corsa II/III kuoriutuu ja hajoo pinnasta herkästi, kun paineet on liian kovat.
Suosituksia mulla ei ole antaa, kaippa joku fiksumpi tietää, mutta ainakin ajamalla jos ne aikoo saada toimimaan niin paineet pitäs uskaltaa niistäkin laskea hitaassakin tarpeeksi alas siten että myös runko tuottaa lämpöä.
Pirelli Diablo SuperCorsa sc1/sc2. E2.35/T2.55 lämpimänä.
Toimii mulla ihan ok. mutta nyt on ruvennut tuon Conti episodin jälkeen askarruttamaan että noi on kyllä liikaa vaikka nousut onkin 0.5bar.
Conti Raca Attac Comp med./endurance E2.1/T1.9 lämpimänä.
Kun T2.2 (eli liikaa) on nousu 0.4bar, 0.3bar pienemmällä paineella on nousukin todenäköisesti vähän enemmän ja rengasta on enemmän asfaltissa.
Mezeler RaceTec, pitäs toimia kuten Pirelli, mutta kun sekin vähän nyt mietityttää.
Vasta vähitelleen alkaa jotenkin tajuamaan miten rengas ylipäätään toimii saatika sitten joskus ymmärtäis minkälaisia ominaisuuksia kussakin olis tarjolla. Kai se on vaan jatkossa tyydyttävä johonkin ja koetettava opetella sen metkut.
No paineet voi olla milloin mitäkin, mutta vaikuttahan myös pyöränpaino ja kuskin paino. Kertokaas mulle hyvät paineet. Renkaat Pilot Poverit etunen120/70-17 takanen 190/50-17 Pyörän paino tankattuna 220kg ja kuskin paino varusteineen 135kg Radalle kylmäpaineet ja lämminpaineet?
Tosta kannattaa varmaan laittaa kysymystä tonne Paavon suuntaan ( http://www.mp-foorumi.com/Show_profi...username=Stigu ). Paavolla kun lienee parhaiten kokemusta tuollaisista isojen poikien setupeista....
>> Pilot Poverit etunen120/70-17 takanen 190/50-17 Pyörän paino tankattuna 220kg ja kuskin paino varusteineen 135kg
Nostetaas taas vanhaa. Eli otetaan sade mukaan karkeloihin. Ensin hieman taustaa arvonnalleni:
Käväisin tänään Ahvenistoa kiertämässä, paikalle päästyäni pudottelin Corsa III:sta paineet hyväksi havaitulle tasolle (2.1 molempiin päihin, 2.3/2.5 suositus kadulle ja Millen manuskakin tuollaiseen jopa kehottelee). Kahden kierroksen jälkeen alkoikin satamaan, ja pienen kummastelun jälkeen taas radalle. Eipä ollut kyllä luottoa takarenkaaseen, edessä pitoa tuntui olevan mutta kerran avatessa sain jo kelpo sladitkin aikaan ilman isompaa puristusta. Myönnettäköön että takanen on melko kulunut, keskellä on litteämpi alue, mutta liukasta piti koko ajan.
Olisinko oikeassa veikkauksessani, että katurenkaiden paineita on turha pudotella kauheasti, jos on märkää, sillä ne eivät niin hirvittävästi lämpiä? Täytyy myöntää että vauhtikin oli melko taluttelua. Vai ihan normaalisti paineita alas?
Tiedot olisivat olennaisia loppuviikon Kemoran reissua ajatellen, saattaapi olla että siellä saadaan vettä. Huomenna saa onneksi uuden Pilot Powerin alle taakse niin ei tarvi vanhalla vääntää väkisin.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88