Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 199:sta
    Lainaa (zeromark @ Heinä. 16 2008,11:25) kirjoitti
    No jopas on vääntökäyrä saatu kohilleen tässä keskustelussa.

Kampesin eilen illalla Contin RaceAttacin taakke ja tänään/tällä viikolla jos jaksan nii samanlainen männöö etteen.

Meinasin koettaa ajella noiden Pirellin suositusten mukaisilla painiella mutta luettuni thrediä kuunnellessa pelottelua matalapaineista niin mitä mää ny uskallan siihen pistää ilimmoo mopoparkissa, jotta vielä seuraavallakin kerralla pääsen 1:42:ssa sen ympäri? Toisinaan on mukana lämppärit toisinaa taas ei. Löytysköhän Contille ja Metukalle tuollainen vastaava taulukko minkä johtaja pisti Pirellistä (kookeletan itekin kunhan jaksan)?

/z
    Metukasta, jos kyse on Racetecistä, on kokemusta vähän pidemmältä (yli 3v) ajalta kuin Pirellin Supercorsista, joten uskallan jotain mutuilla ilman taulukkoa.

1. Katukuskille, joka ajaa Raceteceillä radalla hitaassa ryhmässä ilman lämppäreitä Motoparkissa vauhtia 1.55- enemmän, sellaiset 2,4-2,5 kylmänä taakse ja eteen.

2. Kuskille, joka ajaa samoilla renkailla keskiryhmässä (meidän tapahtumissa 1.42 ajat Motoparkissa ovat keskiryhmän aikoja, jossa muualla saattavat olla jo nopeankin ryhmän aikoja) ilman lämppäreitä tai lämppäreillä, suositellaan sellaisia 1,9-2,2 paineita kylmänä taakse ja 0,1-0,2 enemmän eteen.

Raceteceillä ajelin itse aikaisemmin, mutta niiden saatavuus oli alkukaudesta heikompi kuin Super Corsien, joten siirryin itse Super Corsiin tuosta syystä ja nyt ajelen niillä. Käytännössä en ole havainnut juurikaan eroja, mitä nyt paremmin paineissa. Racetecit ainakin minulla muljuavat jos paineita on saman verran kuin Super Corsissa, en tiedä miksi.

Metzelerin ja Pirellin renkaat tulevat samalta hihnalta (nyt saattaa olla jo nykytilanteen osalta mutua tuo) ja renkaiden pitäisi olla lähes samat. Jostain kumman syystä esim. slickseissä Racetec on kestänyt paremmin meidän kuskien alla kuin Diablo Superbike. Mistä se johtuu, en ole saanut siitä selkeää vastausta sen enempää tehtaalta kuin maahantuojaltakaan. Edessä Superbike toimii ihan yhtä hyvin kuin Racetec. Nuo väitteet perustuvat muutamiin kymmeniin asiakaspalautteisiin meidän kisakuskeilta ja omiin kokeiluihin, joissa olen jokaisella rengastyypillä ajellut, pääasiassa R6R:llä.

Ja mikä vielä mystisempää ja haastavampaa, niin joku rengastyyppi ja seos kestää hyvin jollain radalla kun jolloin toisella vastaavissa sääolosuhteissa ja säädöillä repeytyy murto-osassa ajasta.

Jos noihin olisi varma ja helppo vastaus, niin tuskin MotoGP-kisoistakaan tulisi kuskien suusta kommentteja, että säädöt olivat hakusessa ja rengasvalinta epäonnistunut. Siellä tosin ehkä epäonnistuminen tarkoittaa sekunnin kymmenyksen menetystä, meillä muilla jotain muuta.

Contin renkaista minulla ei ole mitään hajua.

Jukka
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 16 2008,15:00) kirjoitti
    .. jos kyse on Racetecistä ..

.. 1.42 ajat Motoparkissa ovat keskiryhmän aikoja .. suositellaan sellaisia 1,9-2,2 paineita kylmänä taakse ja 0,1-0,2 enemmän eteen.

Raceteceillä ... saatavuus oli alkukaudesta heikompi kuin Super Corsien ..
    tänks, tämä riittää hyvin mulle. Kunhan RaceTekkien vuoro tulee niin uskallan tällä puheella käyttää ne samoilla asetuksilla kuin noi Pirellitkin (kunhan en ylitä maagista 2.6bar kuumana), vaikka sitten muljuavat. Meinasin ensin heittää kolikolla kummat pistän alle Contit vai Metukat - uteliaisuus voitti ja pistin Contit (k1/k2 setti jäi odottelemaan seuraavaa rengasrulettia, toivottavasti eivät paistoleimat ehdi härshkiintymään) *.

Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 16 2008,15:00) kirjoitti
    Contin renkaista minulla ei ole mitään hajua.
    parjaani kertonee niistä kunhan ehtii. /z

Tämän vielä tänne kirjoitan, sitten lupaan olla hiljaa kyseisen topicin osalta.

Jos ja kun kerran valmistajat ilmoittavat suositus lämminpaineita sekä lämpötiloja niin eikös niitä kannattaisi kaikkien, vauhtiin katsomatta, silloin käyttää?

Syy miksi itse näin ajattelen on se että kun lämminpaineet pidetään sellaisina mitkä on hyväksi joko itse havaittu tai tehdas ilmoittanut ja ne toimii niin silloin saadaan eliminoitua pois esim. seuraavat tekijät:

- kelin lämpeämisen vaikutus rengaspaineisiin päivän aikana, edellyttää että niitä paineita sitten myös seurataan ja muutetaan kelin mukaan
    - oma vauhdin kasvun vaikutus paineisiin, eli kun oma vauhti kasvaa niin renkaalla on suurempi rasitus ja sitä kautta rengas tuottaa enemmän lämpöä ja painetta, tämäkin edellyttää että niitä paineita oikeasti seuraa päivän aikana tiuhaan

Enää jää vaan jäljelle kasa muita, mukaanlukien se ihanin eli alustan säätäminen, mutta noilla päästään jo pitkälle ja mahdollisesti säästyy jo siltä harmilta mikä saattaa tulla eteen kun radan lämpötila nouseekin päivän aikana 30 astetta ja ajetaan niillä aamulla "kohdalleen" laitetuilla paineilla. Ts. rengas käy aivan liian kuumana ja mitään varoittamatta siinä iltapäivällä sitten luistaakin alta ja ihmetys on kova kun rengas on kuitenkin kulunut nätisti...

Mutta, kuten niin moni muukin asia, myös tämä on niitä joissa ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta. Jokainen tehkööt kuten lystää.
    "Starvin' Marvin"

Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
    Hyvä pointti Parjan. Olen samaa mieltä. Uskon kuitenkin, että nyt Jukan viestissä on pointti. Vähemmän aktiivinen ratakuski tuskin jaksaa/muistaa/pystyy tarkistamaan rengaspaineita jatkuvasti, ja nyrkkisääntö kylmäpaineille on paikallaan.

Jos vauhdit ovat kaukana renkaalle tarkoitetusta, tehtaan kylmäpaineohjeistus on myös metsässä. Uskon kuitenkin, että monet hakevat ratakumilla juuri sitä tärkeää luottoa pidon olemassaoloon.

Toisaalta, jos vauhdit ovat lähempänä renkaan limiittiä, kannattaa varmasti tehdö juuri kuten sanoit.
    - JAM Racing Team -
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 16 2008,14:17) kirjoitti
    Hyvä pointti Parjan. Olen samaa mieltä. Uskon kuitenkin, että nyt Jukan viestissä on pointti. Vähemmän aktiivinen ratakuski tuskin jaksaa/muistaa/pystyy tarkistamaan rengaspaineita jatkuvasti, ja nyrkkisääntö kylmäpaineille on paikallaan.

Jos vauhdit ovat kaukana renkaalle tarkoitetusta, tehtaan kylmäpaineohjeistus on myös metsässä. Uskon kuitenkin, että monet hakevat ratakumilla juuri sitä tärkeää luottoa pidon olemassaoloon.

Toisaalta, jos vauhdit ovat lähempänä renkaan limiittiä, kannattaa varmasti tehdö juuri kuten sanoit.
    Muuten ihan hyvä ja kultainen ajatus, mutta kun nämä nykypäivän matalapainerenkaat on jo ihan hehtaariltakin ulkona jos noita nyrkkisääntöjä seuraa. Esimerkkinä, karuimpana sellaisena, Dunlop:n N-type, joka kaipaa kylmäpaineena 1.1 bar luokkaa ja lämpöisenä maks 1.6 bar. Nämä paineet kuullut toisen käden tietona kyseisillä kumeilla ajavalta "milli-villeltä".

Mutta kuten Jukkakin tuolla teki niin kun mainitsee renkaan ja sille sopivan hehtaariluokan paineen niin ollaan jo tontilla. Se on sitten harrastajan / kilpailijan omasta viitseliäisyydestä kiinni kuinka tarkasti toimii loppumetreillä.
    "Starvin' Marvin"

Lainaa (parjan_fin @ Heinä. 16 2008,15:22) kirjoitti
    .. kun lämminpaineet pidetään sellaisina mitkä on hyväksi joko itse havaittu tai tehdas ilmoittanut ja ne toimii niin silloin saadaan eliminoitua pois esim. seuraavat tekijät:

- kelin lämpeämisen vaikutus rengaspaineisiin päivän aikana, edellyttää että niitä paineita sitten myös seurataan ja muutetaan kelin mukaan
    - oma vauhdin kasvun vaikutus paineisiin, eli kun oma vauhti kasvaa niin renkaalla on suurempi rasitus ja sitä kautta rengas tuottaa enemmän lämpöä ja painetta, tämäkin edellyttää että niitä paineita oikeasti seuraa päivän aikana tiuhaan..
    kts. P. Hyvin alleviivattu.

Vähemmän aktiivisena olen tehnyt justiinsa noin Parjanin kuvaaman neuvon mukaan ja ainakin tälle rengas-sabötöörille toi on ollut helppoa ja toimivaa - säästän muutaman setin/satasen vuodessa. Suosittelen myös eteenpäin kenelle tahansa joka vaivautuu rengaspainemittaria käyttämään.

Mulle Parjan sait "myytyä" Contia sillä, että mainitsit jossain vaihtaaneesi niihin sanoin: "eikä ole kaduttanut". Nyt koetan vaan itse olla pilaamatta tuoretta settiä. Pistänen joku 0.3-0.4bar alle sen minkä olen Pirellissä pitänyt ja tarkemmin saan tietää kokeilemalla. *

myNetMoto hinnastosta on helppo sanoa mitä näistä suosittelisin itselleni jatkossa, vaikkei jokaista ole vielä kokeiltu (samaa suosittelisin kelle tahansa jos sattuis joku kysymään): ContiRaceAttacComp 220€ / Dunlop GP Race D209 225€ / MezelerRaceTec 275€ / DibloSupercorsa 330€ (+25€ toimituskulut per. kaksi settiä renkaita). Renkaiden hinnat laskeneet kauden edetessä, vaikka raaka-aineen hinnat nousee.
    /z

edit: tuntu tarpeelliselle lisätä Dunlop mukaan hintaverailuun

Tämmösiä mulle on neuvottu:

Pirelli diablo supecorsa (120/70 med + 180/55 soft)
    lämminpaine takanen 2.2-2.4, etunen 2.1-2.3

Dunlop Sportmax GP (120/70 med + 190/55 med)
    - Takarengas on nk. matalapainerengas
    lämminpaine takanen 1.6-2.0, etunen 2.1-2.3

Paineet tarkoitettu nopeuksille ahvenisto n. alta 1.37 ja motoparkki n. 1.42.

Kadulla 2.5 - 3.1

ps. *Viimeksi ahvenistolla Dunlopin takasessa nousi paine kylmä -> lämmin n. 0.55 bar. Ja sillä alkaa jo olla vaikutusta...

Eli renkaan mallista ja kuskin nopeudesta riippuen.

täältä näet mitä milloinkin harrastelen... www.youtube.com/jabe84
    Muistutettakoon nyt vielä, että termi kylmäpaine tarkoittaa tässä yhteydessä painetta joka on renkaassa kun se ei ole lämppärissä ollut, eikä juuri tullut radalta ja olosuhteet ovat normaalit. Normaali lienee +18... +22. Kantapään kautta, onneksi kantapää vain kävi asfaltissa eikä pyörä, olen oppinut sen, että kylmäpaine on hieman erilainen mitattuna silloin kun radan lätäköt ovat riitteen peitossa kuin silloin kun varikkoteltassa on +40 c lämmintä.

En myöskään suosittele missään nimessä menemään radalle ajamaan muuta kuin fiilistelymielessä jos lämpöä on vähemmän kuin +5c. Tämä nyt ei koske sitten mitään enskaa tai jäärataa, jos joku siihen tarttuu. Alastarossa taas meinasi tulla karu opetus kun oli lämppäreitä huudatettu 3h lämmöillä 84c ja sitten +2c -säässä täysillä radalle. Ihan hyvin piti kaksi ensimmäistä mutkaa, seuraavassa ja sitä seuraavissa sitten ei lainkaan. En tiedä kuinka kovaa pitäisi tuossa kelissä ajaa, että radan kylmyys ei renkaisiin siirtyisi vai pitäisikö sanoa renkaiden lämpö rataan ja ilmaan, mutta minun vauhdeilla oltiin väliinputoajia, liian vähän tai liian paljon, mutta pitoa ei ollut sitten yhtään. Takana SC1 ja edessä SC0, joten liian kovistakaan kumeista ei ollut kyse.

Nämä hommat ovat vähän kuin matematiikka. 10 - 11 = 0 ensimmäisellä luokalla, sitten kerrotaan, että se onkin jotain muuta. Alussa rengaspaineet ja tapa ajaa radalla opetetaan toisin, sitten kun vauhti kasvaa, pitää oppia vanhoista eroon. Ennakoivan ajon kurssilla opetetaan paineet pitämään kylmänä siinä 2,5 pinnassa, jarruttamaan neljällä sormella ja jarrutus lopettamaan ennen mutkaa, mutka ajamaan tasakaasulla ja suoralla sitten vasta pyörän pystyssä ollessa kaasua. Kisahommissa saattaa mennä nurin tai jäädä toisen jalkoihin noilla neuvoilla.

Hevonoja katkoi reitensä kun oli tieto paineista väärä, itselläni meinasi takarengas hajota kesken ajon kun en tajunnut profiilin 55 olevan ihan eri asia kuin profiilin 50 (R1:ssä +200 nopeuksissa 55-profiilin rengas otti kiinni swingin hitsaussaumaan ja melkein puhkoi renkaan).

Jotkut yrittävät saada heti kaiken ja mennään täysillä. Tuloksia saavutetaankin nopeammin, mikäli nyt ei pelko iske tai ranka murru. Toiset, kuten minä, valitsevat hitaamman kiiruhtamisen tien. Siksi mielenkiinto on säilynyt ja kehitystä tullut tipoittain vielä senkin jälkeen kun samaan aikaan aloittaneiden muistokin on jo kadonnut. Nimim. 15 perustajajäsenestä lienen ainoa enää aktiivisesti ajava.

Kuuntelemalla, kokeilemalla ja itseään kokeneemmilta kyselemällä, terveellä varauksella informaatiota keräten saattaa päästä aika nopeastikin hyviin tuloksiin. Hyvänä esimerkkinä olkoon Hyyrönmäki, joka aloitti tänä vuonna lajin ja nyt veteli Alastarolla 1.23 -aikoja ja Kemoralla tullee menemään 1.11 -pintaan. Kaverilla on oikea asenne. Tutkii, kyselee, tutustuu rataan ja soittaa neuvoja kysyäkseen kokeneemmalleen. Tuloksia syntyy. Toki selittävänä tekijänä on osittain myös kalusto, ei Kemoralla Rossikaan aja 1.11 alkuisia 20 vuotta vanhalla katupyörällä.

Maksamaton mainos: Kemoralla seuraavat kisat vajaan 2 vko päästä. Kuljettajatutkinnon voi suorittaa 25.7 perjantaina klo 16.30 alkaen Markolle (Reinikainen) ja minulle ja siitä sitten vain kisaan sunnuntaina. A-lähdön raja tullee olemaan siinä 1.17-1.18 paikkeilla ja B-lähdössä ajellaan sellaisia 1.17-1.25 aikoja kisassa, joten sinne vaan kisaa kokeilemaan, on sitten mitä muistella seuraavana talvena. Siinä viimeistään selviää miten renkaat toimivat vai ovatko toimimatta.

Jukka

P.S. Saatiinpahan nyt pienen vänkäämisen kylkiäisenä taas hieman tietoa itse kullekin.
    <OffTopic/>
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 16 2008,17:50) kirjoitti
    .. esimerkkinä olkoon Hyyrönmäki, joka aloitti tänä vuonna lajin ja nyt veteli Alastarolla 1.23 -aikoja ...
    Kaikki joutuu kai reenaamaan, mutta toiset on sen lisäksi luotu lahjakkaiksi niin, että siitä on myös hyötyä?

Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 16 2008,17:50) kirjoitti
    .. joten sinne vaan kisaa kokeilemaan, on sitten mitä muistella seuraavana talvena. Siinä viimeistään selviää miten renkaat toimivat vai ovatko toimimatta.
    Pitääpä tulla sitten, kun laptimerista ei ole enää vastusta ja lukemat edellyttää muuhunkin kuin jokkis B:ssä joukon jatkona roikkumiseen.
    Todennäköistä on kuitenkin ettei kovakaan harjoittelu meikäläistä enää auta. *

</OffTopic>

/z
    Lainaa (zeromark @ Heinä. 16 2008,16:45) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Heinä. 16 2008,15:22) kirjoitti
    .. kun lämminpaineet pidetään sellaisina mitkä on hyväksi joko itse havaittu tai tehdas ilmoittanut ja ne toimii niin silloin saadaan eliminoitua pois esim. seuraavat tekijät:

- oma vauhdin kasvun vaikutus paineisiin, eli kun oma vauhti kasvaa niin renkaalla on suurempi rasitus ja sitä kautta rengas tuottaa enemmän lämpöä ja painetta, tämäkin edellyttää että niitä paineita oikeasti seuraa päivän aikana tiuhaan..
    kts. P. Hyvin alleviivattu.

Vähemmän aktiivisena olen tehnyt justiinsa noin Parjanin kuvaaman neuvon mukaan ja ainakin tälle rengas-sabötöörille toi on ollut helppoa ja toimivaa - säästän muutaman setin/satasen vuodessa. Suosittelen myös eteenpäin kenelle tahansa joka vaivautuu rengaspainemittaria käyttämään.

Mulle Parjan sait "myytyä" Contia sillä, että mainitsit jossain vaihtaaneesi niihin sanoin: "eikä ole kaduttanut". Nyt koetan vaan itse olla pilaamatta tuoretta settiä. Pistänen joku 0.3-0.4bar alle sen minkä olen Pirellissä pitänyt ja tarkemmin saan tietää kokeilemalla. *

myNetMoto hinnastosta on helppo sanoa mitä näistä suosittelisin itselleni jatkossa, vaikkei jokaista ole vielä kokeiltu (samaa suosittelisin kelle tahansa jos sattuis joku kysymään): ContiRaceAttacComp 220€ / MezelerRaceTec 275€ / DibloSupercorsa 330€ (+25€ toimituskulut per. kaksi settiä renkaita). Renkaiden hinnat laskeneet kauden edetessä, vaikka raaka-aineen hinnat nousee.
    /z
    sori.. looppaan vastausta omaan viestiin kun tulis edittinä turhan pitkää stooria.

Sain nyt eilen etusenkin väännettyä alle ja voi hyvää päivää, että oli päässyt unohtumaan miten hyvä tuntuma voikaan olla uusilla renkailla asfalttiin ja pyörään.
    "Huonosti säädetty" muuttui kerralla: yleinen levottomuus, epävarmuus linjassa, takasen letkuaminen on poissa.
    Nooh ei pidä nuolasta vielä sillä kokeilin vai nyt K-III rampeissa joista eräs on mukava 240 asteinen oikea (siitä erikoinen paikka, että ehkä 100 astetta pääsee ajaan takas vasurina) - tuntuu toimivalta - "vielä ei kaduta"!

Paineiden kanssa (katutesti) tein kuten on suositeltu - "aivan miten lystään" ja pistin kylmänä E2.1/T2.3 (hitaalle, tonniseen kadulle 0.2 enemmän kuin joku ratakuski - kusiaisen pohjalta vois ehkä suositella) ja ehkä ne 0.1-0.2 nousua otti vähän lämmitessä. Ihan kuin näissä Conteissa olis enemmän sivuttaisjäykkyyttä kuin Pirellissä vai kuvitteleko vain? Vastaavasti pienemmällä paineella "pituus" jäykkyyttä vähemmän ja sitä kautta "tuntumaa" etusella enemmän? Mä mitään tiedä mutta tolta se ny "tuntu". Kun pääsee radalla koettaan niin eiköhän tällä omista aiemmista epäilyistäni huolimatta ole jotakin vaikutusta kierrosaikaankin - jospa kävis niin, että osoittautuu kuten johtajan määrittelyn mukaan kuuluu: "haskalla paikattu" se mikä rengastuksen huononemisella on ollut vaikutusta kierrosaikaan?

/z

edit: tänään ap. testailin 0.2bar alemmilla (hevosmiesten mukainen ratasuos.) paineilla Contia, etunen alko kylmänä lipeemään vaikka vähän lämpesikin. Radalle voi olla ihan passelit aloitella näillä paikkeilla mitä olen nyt kokeillut (E2.1-1.9/T2.3-2.1 [lämmin]), mutta sen tuntee sitten sortuuko etunen ja miten ne rupee pitään/oottaan lämpöö (näitä arvioita EI sitten pidä ottaa kovin tosissaan katellaan uudelleen, kun on jotain mistä kertoa oikeissa olosuhteissa tapahtuneista asioista).

ps. muutaman ristinmerkin tein (ettei mitenkään käynyt) kun luin isolterin jutun. Pistää miettimään että miten kaukaa niitä omia rajojaan sitten kannattaa lähteä kokeilemaan.

edit1:
    <u>Nyt yhden takasen Contia tuhonneena suosittelen uskomaan paremmin tietäviä jotka sanoo - Taakke 1.9 - Eteen 2.1. lämpimänä.
    Tiedä sitten oliko enemmän paineista vaiko Kemoran asfaltin vika, mutta jos tekee kuten minä niin takanen kuluu silmissä isommilla 2.2-2.3bar. lämmin paineilla ja pito on ohkasen oloinen vaikka sitä hyvin riittääkin.
    </u>

Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 16 2008,15:50) kirjoitti
    ....Nämä hommat ovat vähän kuin matematiikka. 10 - 11 = 0 ensimmäisellä luokalla, sitten kerrotaan, että se onkin jotain muuta. Alussa rengaspaineet ja tapa ajaa radalla opetetaan toisin, sitten kun vauhti kasvaa, pitää oppia vanhoista eroon. Ennakoivan ajon kurssilla opetetaan paineet pitämään kylmänä siinä 2,5 pinnassa, jarruttamaan neljällä sormella ja jarrutus lopettamaan ennen mutkaa, mutka ajamaan tasakaasulla ja suoralla sitten vasta pyörän pystyssä ollessa kaasua. Kisahommissa saattaa mennä nurin tai jäädä toisen jalkoihin noilla neuvoilla.

Hevonoja katkoi reitensä kun oli tieto paineista väärä, itselläni meinasi takarengas hajota kesken ajon kun en tajunnut profiilin 55 olevan ihan eri asia kuin profiilin 50 (R1:ssä +200 nopeuksissa 55-profiilin rengas otti kiinni swingin hitsaussaumaan ja melkein puhkoi renkaan). ...

Jukka
    Erittäin mielenkiintoinen keskustelu kaikenkaikkiaan, tätä on ollut mielenkiintoista ja opettavaista lukea.

Olen aloittelija näissä hommissa, menossa ensimmäinen ratakesä, takana 10 ratapäivää ja n 1200 rata-km ja yhdet lipat. Tässä yhteydessä nimenomaan lippoihin viitaten haluankin jakaa oman vähäisen kokemukseni renkaista, paineista ja rataharrastuksen aloittamisesta. Toivottavasti joku harrastusta aloittava tästä kokemuksesta hyötyy ja välttyisi samalta.

Kävin minäkin katumotoristille sopivan mainion ja maineikkaan EAK:n, jossa nimenomaan painotettiin että "älkää sitten uskoko niitä netin foorumeita ja ratamiesten juttuja rengaspaineista, pitäkää vaan katupaineet kumeissa". No näin tein: E2.5 / T2.9 (kylmänä), kumit Cebarin ensiasennusrenkaat Michelin Pilot Sport tms tourinkinakit.

Radallekin pääsin ja ajamaan aloin. Jossain vaiheessa vauhtikin kasvoi, ajoasento alkoi näyttää vähän rata-ajolta jne. Kaikki oli kivaa kunnes yhtäkkiä Alastaron Lemminkäisessä perä lähti alta, aivan kuin Jumalan iskusta.

Renkaan jälki asfaltissa ennen kaatumista oli kuin lyijykynäviiva eli kummi oli ollut kivikova; tähän kun vielä yhdistettiin ylijäykkä takajousi niin ei ollut ihme että lähti. Tuskinpa mopo pysyy maapallossa kiinni 2 mm kokoisella "contact patchilla" ja kovalla perällä...

Kiitos kaikille kokeneille ratamiehille, sain apua ja neuvoja. Paineita säädettiin alemmas ja takajousta löysennettiin. Ne ensiasennuskumitkin kului loppuun ja nyt on alla hiukan tiukemmat kumit (Diablo Rosso) - eihän nuokaan nyt mitkään kisakumit ole, mutta hyvin tuntuu piisaavan mulle tässä vaiheessa. Niin ja kylmäpaineina olen pitänyt radalla E2.1-2.2 ja T2.0-2.1

Ehkä tämäkin kirjoitus leimataan EAK-kouluttajien toimesta "ratamiesten höpinöiksi", mutta siitä huolimatta annan vilpittömästi ratahommia aloittelevalle seuraavat neuvot/kommentit:

- Jos harjoittelet radalla pelkästään katuajoa (eli max nopeus = "moottoritienopeus" ja max mutkanopeus on seututieluokkaa) ja polvet pysyy tankissa kiinni niin silloin katupaineet on ok.

- Jos ratailu alkaa kiinnostaa ja nopeudet kasvaa, niin laskekaa niitä paineita. Aluksi vaikka 2.9=>2.5; 2.5=2.2 jne. Kyllä sen huomaa jos tassu on liian pehmeä ja muljuaa, sitten vaan korjaa painetta ylöspäin. Mieluummin pehmeällä tassulla maassa kiinni kuin kivikovalla tangentin suuntaan.

Tässäpä tätä vähäistä kokemusta. Hyvää ratakesää kaikille!
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (isolter @ Heinä. 17 2008,17:29) kirjoitti
    Kävin minäkin katumotoristille sopivan mainion ja maineikkaan EAK:n, jossa nimenomaan painotettiin että "älkää sitten uskoko niitä netin foorumeita ja ratamiesten juttuja rengaspaineista, pitäkää vaan katupaineet kumeissa".

[...]

- Jos ratailu alkaa kiinnostaa ja nopeudet kasvaa, niin laskekaa niitä paineita. Aluksi vaikka 2.9=>2.5; 2.5=2.2 jne. Kyllä sen huomaa jos tassu on liian pehmeä ja muljuaa, sitten vaan korjaa painetta ylöspäin. Mieluummin pehmeällä tassulla maassa kiinni kuin kivikovalla tangentin suuntaan.
    Pointti tuossa onkin se, että jos alla on ns. katukumit, niin paineita ei aseteta ns. ratakumien mukaan. Kyllä ratamiesten juttuja kannattaa uskoa, kunhan ymmärtää mistä puhutaan.

Jos vauhti kasvaa niin paljon, että ns. katukumeilla päätyy turvalleen, olisi varmaankin järkevämpää harkita renkaiden vaihtamista paremmin pitäviin kuin paineiden laskemista alle suositusten. Sitä ennen kannattanee miettiä sitäkin, olisiko ajotyylissä jotain kehitettävää ennen kuin lähtee etsimään vastauksia teknisistä jutuista.
    1000
    Kävin minäkin katumotoristille sopivan mainion ja maineikkaan EAK:n, jossa nimenomaan painotettiin että "älkää sitten uskoko niitä netin foorumeita ja ratamiesten juttuja rengaspaineista, pitäkää vaan katupaineet kumeissa". No näin tein: E2.5 / T2.9 (kylmänä), kumit Cebarin ensiasennusrenkaat Michelin Pilot Sport tms tourinkinakit.

Radallekin pääsin ja ajamaan aloin. Jossain vaiheessa vauhtikin kasvoi, ajoasento alkoi näyttää vähän rata-ajolta jne. Kaikki oli kivaa kunnes yhtäkkiä Alastaron Lemminkäisessä perä lähti alta, aivan kuin Jumalan iskusta.

Renkaan jälki asfaltissa ennen kaatumista oli kuin lyijykynäviiva eli kummi oli ollut kivikova; tähän kun vielä yhdistettiin ylijäykkä takajousi niin ei ollut ihme että lähti. Tuskinpa mopo pysyy maapallossa kiinni 2 mm kokoisella "contact patchilla" ja kovalla perällä...
    Tuollainen on valitettavaa. Toissapäivänä vedin kesän viimeisen ennakoivan ajon kurssimme Ahvenistolla. Rengaspaineet käytiin läpi jokaisen osalta erikseen. Ne, joilla vauhti alkoi päivän myötä kasvamaan, saivat ohjeekseen vähän laskea paineita. Ne, jotka ajelivat katuvauhteja, saivat neuvokseen ajella n. 2,3-2,5 kylmäpaineilla. Yhtään kaatoa ei tälläkään kertaa tullut kurssilla, kurssin ulkopuolelta tullut sankari nyt sitten pannutti oikein huolella kauden päätteeksi, mutta se on eri asia se.

Kilvanajossa ainakin itselläni on parempi tyyli käyttää kahta sormea jarrulla ja kahdella pitää tangosta kiinni. Ei ole aivan yhtä tehokas, mutta tuntuma on parempi kun jarruttaa kesken mutkaa. Kurssilla ja katuliikenteessä neljä sormea on parempi. Jos jääräpäisesti vannoo vain toisen nimeen, niin voi tulla ongelmia.

Nykytilaa en tiedä, mutta kun 2005 suoritin ennakoivan ajon kouluttajakurssin, niin paikalla oli sanotaanko vähintäänkin onnetonta ainesta seassa. Pyörän käsittelytaidot olivat alle keskivertokuskin, alkeellisistakaan harjoitteista ei selvitty. En ole ollut itse tällaisten kouluttajien kursseilla, mutta uskaltaisin epäillä, että sieltä saattaa tulla juuri sellaisia kommenteja mitä mainittu. Toivottavasti Liikenneturvalla nykyisin hieman tiheämpi seula ja kaiken maailman säätäjät eivät pääsisi läpi. Tuollaisten tietämättömyyteen? pohjautuvien neuvojen jakaminen absoluuttisena totuutena voi johtaa vakaviin vammautumisiin. Onneksesi kaatuminen kävi Alastarolla, jossa Suomen radoista parhaat turva-alueet. Ahvenistolla vastaava olisi voinut johtaa vakavaan vammautumiseen, ehkä jopa kuolemaan.

Netti ei ole sen ihmeellisempi paikka tiedon etsimiseen kuin kirjat ja esson baarit. Pitää vain osata suhtautua kriittisesti jaettuun informaatioon. Mielipiteet ja mutut vailla perusteluja kannattaa ehkä jättää huomiotta.

Turvallisia kilometrejä. Itse yritän lähteä hakemaan vähän kuntoa polkupyörän avulla, jotta ei aivan kunto lopu kun Motoparkissa 15 kierrosta saadaan parin kuukauden päästä ajaa tosissaan. Kemoralla tuo 15 vielä menee, Motoparkissa kilometrejä tulee rapiat 10 enemmän.

Jukka
    Pointti tuossa onkin se, että jos alla on ns. katukumit, niin paineita ei aseteta ns. ratakumien mukaan. Kyllä ratamiesten juttuja kannattaa uskoa, kunhan ymmärtää mistä puhutaan.

Jos vauhti kasvaa niin paljon, että ns. katukumeilla päätyy turvalleen, olisi varmaankin järkevämpää harkita renkaiden vaihtamista paremmin pitäviin kuin paineiden laskemista alle suositusten. Sitä ennen kannattanee miettiä sitäkin, olisiko ajotyylissä jotain kehitettävää ennen kuin lähtee etsimään vastauksia teknisistä jutuista.[/QUOTE]
    Hyviä pointteja! Omaan kokemukseen nojautuen olen kuitenkin sitä mieltä että jos alla on katukumit ja nopeudet ovat katutasoa niin paineet voi olla silloin myös katunormeissa. Jos taas alla on katukumit ja nopeudet alkaa muistuttaa rata-ajoa niin lasken kyllä paineita. Ajoin nuo Pilot Sportit loppuun alennetuilla paineilla ja minusta rengas toimi ainakin siedettävästi tuolla tavalla; luisto ja muljuaminen ääritilanteissa oli johdonmukaista kun taas ylikorkeilla paineilla mopo lähti mitään varoittamatta käsistä. Uudet renkaat ovatkin sitten taas eri planeetalta...

Allekirjoitan täysin näkemyksenne, että ajotyylillä on suurin merkitys. Minulla on ollut ilo saada opetusta ja neuvoja konkareilta/kisakuskeilta/liivimiehiltä jne, ehkä myös omat "teoriaopinnot" ovat yön pimeinä tunteina tuottaneet tulosta. Monet aluksi pyörän vikana pitämäni negatiiviset ominaisuudet ovat osoittautuneet puutteellisista ajotaidoistani johtuviksi ja nykyään näitä ensimmäisiä vikoja ei edes huomaa kun oma ajotaito on kehittynyt siltä osin. (Nyt on tietysti taas uudet asiat opeteltavana, tämähän on loputon tie ja siksi niin mielenkiintoinen.)

Haluan vielä erikseen mainita, että EAK-kurssilla, johon osallistuin, oli muuten todella hyvät kouluttajat. Heidän pyörän käsittelytaitoaan ei voinut kuin ihailla ja koulutus oli muutenkin korkealaatuista ja tarkoituksenmukaista. Suosittelen EAK-kurssin käymistä jokaiselle!

Ainut negatiivinen palaute kohdaltani on tämä ratailuun liittyvä sangen ehdoton lausunto rengaspaineista. En kuitenkaan halua syyttää ketään; kannan täyden vastuun tekemistäni virheistä ja vahingoista, minähän siellä sarvissa olin. Ehkä kouluttajat voisivat jatkossa kuitenkin edes vilauttaa mahdollisuutta paineiden säädöstä rata-ajossa? Mutta näinhän se on että kokemus on munausten summa, jokainen tekee omat virheensä; opetettiinpa miten ja mitä hyvänsä.
    Onko Diablo Superbike sliksi ole matalapainekumi?
    Olin kyllä näkevinään Pirellin ohjeissa tuolle 2.6bar max kuten supercorsallekin.

Eilen onnistuin moisesta (sc2) kuorimaan avauskohtaa Ahvenistolla molemmilta puolilta 10r:llä. Lämppäripaine oli ensin 2,3bar ja havaittuani ongelman laskin 2,1 bariin. Ei mielestäni vaikuttanut tai ainakaan poistunut. Kävin hitaassakin silottamassa kumia. Lopulta jätin kuumapaineeksi vain 1,8-1,9bar ja edelleen oli omasta mielestäni ajettava, mutta silti kuorii. Siirryin tässä vaiheessa ajamaan vaimon pyörällä kun kumista vielä saisi kalun.

En repinyt avauksissa ja vauhditkin on meikäläisellä mitä on. Edelliset Diablo supercorsa SC2:set kului aikaisempina päivinä siististi.

Ongelma lienee alustassa? Vähensin vaimennuksia takaa aavistuksen, mutta taitaa olla alustan säätöjen opettelu edessä. Olen mennyt jotakuinkin tehdassäädöillä paitsi edessä vähemmän esijännitystä kovan tuntuisen keulan takia. Painumat näytti tänään mitattuna olevan siellä päin.. Ei oikein tarkasti vaimon kanssa mittaus onnistunut.

EDIT: koskin alustaan siis vasta sen jälkeen kun kumi alkoi tuhoutua.

zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
    Hellou rataketut ja muut!

Itselläni olisi uusien kumien osto edessä pikaisesti ja tarkoitus olisi saada kumi, joka toimisi kivasti radalla ja kadulla. No tuohan on tietysti mahdoton yhtälö, mutta tarkennetaan sen verran, että radalla tulee käytyä muutamia kertoja kesässä ja vauhti on semmoista reipasta. Ei nopeeseen ryhmään, mutta ei myöskään hitaaseen. Eli siellä jossain välimaastossa raahaan polvea. Pyörä on Suzuki GSX-R 750 K6.

Org -shopista iski silmään seuraava rengas.

"PIRELLI: 180/55 ZR 17 (73W) TL DIABLO ROSSO, UUTUUS !! VIRALLINEN SUPERSPORT MM KISARENGAS, SYNTTÄRITARJOUS !!"

Rengas taitaa olla kohtuullisen tuore tapaus, joten mahtaako kellään olla kokemuksia? Ja jos on, niin saapi kertoa näistä paineista myös.

Kiittäen etukäteen,

-J-
    ens viikonloppuna srra:n ajoleirille hommataan ensimmäiset racetec:it tai supercorsat ja se funtsiminen noiden paineiden kanssa alkaa nyt alla m3:set ja edelliskerralla rassasin joka session välissä paineita eikä siitä tullut mitään,sit laitoin katupaineet ja tuntu ihan ok!todennäköinen syypää löytyy kaverista joka pitää hantaakeista kiinni

hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
    Kauanko sulla kestää renkaat lämmetä siihen pisteeseen ettei ne mulju yhtään alla noiden paineen laskujen jälkeen? Ekaa kertaa itse laskin kokeeksi paineita (-0.4 takaa / -0.2 edestä) lauantaina Ahvenistolla ja 1-2 kierrosta menee sillä tavalla, että tuntee pientä kumin muljumista. Sitten se lämpenee ja muljuminen loppuu. Itselläni oli enemmän mielessä katsoa kuinka kumin kuluminen riippuu rengaspainesta kuin pito-ominaisuudet. Mutta ehkäpä se pitokin on parempi alemmilla paineilla ja lämpimillä renkalilla nyt, kun oma nopeus on kasvanut paljon kauden aikana.

Edit: Niin ja mulla renkaina Pirelli Corsa III

xxx
    Aiheuttaako liian kova paine renkaassa sen, että pito lakkaa aivan varoittamatta? Mulla on ollut meinaa tuollainen ongelma (takanen irtoaa rajuisti aivan varoittamatta) ja kuin ihmeen kaupalla on vielä pyörä ja kuski ehjänä (3 kerttaa ahvenistolla / 1 alastarossa). Alkaa vähän hillitä meno haluja kun ei tiedä milloin kippaa. Jotenkin pitäisi saada toimimaan renkaat niin, että voisi ajaa limiitille eli tuntisi milloin alkaa luistaa eikä noin että yhtäkkiä karkaa. Yleensähän pyörää pitäisi voida viedä niin, että alkaa tuntea tuon luiston.

Lämpimänä paineet on edessä n. 2.4 ja takana 2.4-2.5 (Metzeler M3). Kylmäpaineita en ole katsonut kun ajan katupaineilla radalle ja radan jälkeen täytän taas katupaineisiin. Vauhti ahvenistolla 1.38...1.40 ja alastarossa 1.34...1.38. Tekisi mieli lisätä vauhtia, mutta tuo arvaamaton karkailu ei oikein houkuta siihen, kun se on seuraavaksi varma kaato Tämän ketjun perusteella tuota lämmin painetta kannattaisi vielä varmaankin laskea vaikka nuo onkin katu renkaat eli runko ei ole suunniteltu kovin matalille paineille? Vai aiheuttaako joku esim. jousituksen säädöt tuollaista?
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
    Lisätäänpä tähän ketjuun hiukan omakohtaista tuoretta kokemusta renkaista.

Alkukesän ajelin vielä corsa 3:silla joiden profiili on katuajoon passelin pyöreä. Kemoran juhannussessioissa vauhti alkoi jo löytyä ja samalla myös kadota noiden kumien pito kovassa kantissa. Analyysina se että renkaan pyöreän profiilin myötä pitoalue pieneni sen verran että rengas alkoi lipsua ollessaan limitillä.

Vaihdoin alle BT002:set joissa erilainen, rata-ajoon sopivampi profiili. Homma alkoi heti pelittää ja pitoa riittää reilusti myös kun mennään kantillaan. Vaikutus näkyi myös kellossa, 4 sekuntia lähti kierrosajasta kemoralla Nyt mennään sellaista 1.21 aikaa johon en usko corsa3:n pystyvän, ainakaan minulla ei luottoa enää riittänyt.

Paineita noissa BT002:sissa olen pyrkinyt pitämään 2.10-2.20 paikkeilla (lämmipainetta radalta tultaessa) ja toistaiseksi on tuntunut hyvältä. Etusen kanssa on ollut hiukan miettimistä kun pariin otteeseen paineet ovat laskeneet jonnekin 1.6-1.7 pintaan kun olen mitannut aamun ekan setin jälkeen. Venttiilin en ole huomannut vuotavan.

En tiedä minne ne ilmat sieltä katoavat vai onko kyse vain siitä ettei rengas ole vielä riittävän lämmin. Lämmittelen ne kyllä reilusti lämppäreillä ennen kuin menen radalle. Kemorassa mittasin paineen ennen ajoa (lämppäripaine) ja se näytti reilua 2 baria. Kuitenkin ekan setin jälkeen mittari näytti 1.6-1.7. Ehkä mittasin huolimattomasti ekan kerran. Mutta homma toistui nyt lauantaina ahvenistolla, parin ekan iisin, hitaassa setissä "ratapoliisina" pyörimisen jälkeen.

Samalla olen myös huomannut etusen kuluvan huomattavasti takasta enemmän. Se voi kyllä johtua keulan säädöistä, mutta nekin tuntuvat nyt kohtuullisen hyvältä. Pyörä siis R6R.

Jos jollakulla vastaavia kokemuksia niin mielelläni kuulisin niistä.

//Andy
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Lainaa (AnDy @ Heinä. 21 2008,11:26) kirjoitti
    Paineita noissa BT002:sissa olen pyrkinyt pitämään 2.10-2.20 paikkeilla (lämmipainetta radalta tultaessa) ja toistaiseksi on tuntunut hyvältä. Etusen kanssa on ollut hiukan miettimistä kun pariin otteeseen paineet ovat laskeneet jonnekin 1.6-1.7 pintaan kun olen mitannut aamun ekan setin jälkeen. Venttiilin en ole huomannut vuotavan.

En tiedä minne ne ilmat sieltä katoavat vai onko kyse vain siitä ettei rengas ole vielä riittävän lämmin. Lämmittelen ne kyllä reilusti lämppäreillä ennen kuin menen radalle. Kemorassa mittasin paineen ennen ajoa (lämppäripaine) ja se näytti reilua 2 baria. Kuitenkin ekan setin jälkeen mittari näytti 1.6-1.7. Ehkä mittasin huolimattomasti ekan kerran. Mutta homma toistui nyt lauantaina ahvenistolla, parin ekan iisin, hitaassa setissä "ratapoliisina" pyörimisen jälkeen. *

Samalla olen myös huomannut etusen kuluvan huomattavasti takasta enemmän. Se voi kyllä johtua keulan säädöistä, mutta nekin tuntuvat nyt kohtuullisen hyvältä. Pyörä siis R6R.
    Väittäisin että sun vauhti mutkiin sisään mentäessä ja mutkissa ajettaessa ei ole vielä sitä tasoa että ylläpitäisi tuota painetta, ts. et rasita sitä rengasta tarpeeksi vielä. Lisää painetta vaan niin se rengas alkaa kulumaan myös tasaisemmin.
    "Starvin' Marvin"

Lainaa (parjan_fin @ Heinä. 21 2008,12:19) kirjoitti
    Väittäisin että sun vauhti mutkiin sisään mentäessä ja mutkissa ajettaessa ei ole vielä sitä tasoa että ylläpitäisi tuota painetta, ts. et rasita sitä rengasta tarpeeksi vielä. Lisää painetta vaan niin se rengas alkaa kulumaan myös tasaisemmin.
    Joo, pitääpä seurailla ja kokeilla. Kokemusta tuosta renkaasta on vasta 3-4 päivää. Nätisti renkaat on kyllä kuluneet, mutta lähinnä tuo etusen nopeampi kuluminen mietityttää. Suosittelisitko lämminpainetta lähemmäs 2.3-2.4?
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
    Lainaa (JarmoV @ Heinä. 20 2008,22:13) kirjoitti

Itselläni olisi uusien kumien osto edessä pikaisesti ja tarkoitus olisi saada kumi, joka toimisi kivasti radalla ja kadulla. No tuohan on tietysti mahdoton yhtälö, mutta tarkennetaan sen verran, että radalla tulee käytyä muutamia kertoja kesässä ja vauhti on semmoista reipasta. Ei nopeeseen ryhmään, mutta ei myöskään hitaaseen. Eli siellä jossain välimaastossa raahaan polvea. Pyörä on Suzuki GSX-R 750 K6.

"PIRELLI: 180/55 ZR 17 (73W) TL DIABLO ROSSO, UUTUUS !! VIRALLINEN SUPERSPORT MM KISARENGAS, SYNTTÄRITARJOUS !!"

Rengas taitaa olla kohtuullisen tuore tapaus, joten mahtaako kellään olla kokemuksia? Ja jos on, niin saapi kertoa näistä paineista myös.

Kiittäen etukäteen,

-J-
    Hei!

Hankin juuri tuollaiset kumit pyörään ja ainakin minun vauhdillani tuntuvat toimivan ihan hyvin toistaiseksi. Siirryin just ajelemaan keskiryhmässä, jossain siellä "alakolmanneksessa" ko porukassa menen. Kierrosajoista en tiedä kun ei (vielä?!) laptimeria ole hankittuna... Pitoa tuntuu riittävän tässä vaiheessa ihan riittävästi ja Rosso on sangen johdonmukainen rengas näin aloittelijan ajettavaksi.

Paineina olen pitänyt, kuten edellä mainitsinkin, T2,0-2,1 ja E2,1-2,1 kylmänä.
    Lainaa (AnDy @ Heinä. 21 2008,12:43) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Heinä. 21 2008,12:19) kirjoitti
    Joo, pitääpä seurailla ja kokeilla. Kokemusta tuosta renkaasta on vasta 3-4 päivää. Nätisti renkaat on kyllä kuluneet, mutta lähinnä tuo etusen nopeampi kuluminen mietityttää. Suosittelisitko lämminpainetta lähemmäs 2.3-2.4?
    Niin no... Mulla on lämpimänä välillä 2.4-2.5 ja oot nähny kuin päin p*settä mun renkaat kuluu.

EDIT: eikä varmasti ole liian jäykkä alusta.

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
    Lainaa (Miq @ Heinä. 21 2008,09:12) kirjoitti
    Aiheuttaako liian kova paine renkaassa sen, että pito lakkaa aivan varoittamatta? Mulla on ollut meinaa tuollainen ongelma (takanen irtoaa rajuisti aivan varoittamatta) ja kuin ihmeen kaupalla on vielä pyörä ja kuski ehjänä (3 kerttaa ahvenistolla / 1 alastarossa). Alkaa vähän hillitä meno haluja kun ei tiedä milloin kippaa. Jotenkin pitäisi saada toimimaan renkaat niin, että voisi ajaa limiitille eli tuntisi milloin alkaa luistaa eikä noin että yhtäkkiä karkaa. Yleensähän pyörää pitäisi voida viedä niin, että alkaa tuntea tuon luiston.

Lämpimänä paineet on edessä n. 2.4 ja takana 2.4-2.5 (Metzeler M3). Kylmäpaineita en ole katsonut kun ajan katupaineilla radalle ja radan jälkeen täytän taas katupaineisiin. Vauhti ahvenistolla 1.38...1.40 ja alastarossa 1.34...1.38. Tekisi mieli lisätä vauhtia, mutta tuo arvaamaton karkailu ei oikein houkuta siihen, kun se on seuraavaksi varma kaato Tämän ketjun perusteella tuota lämmin painetta kannattaisi vielä varmaankin laskea vaikka nuo onkin katu renkaat eli runko ei ole suunniteltu kovin matalille paineille? Vai aiheuttaako joku esim. jousituksen säädöt tuollaista?
    Moro!

En ole kovinkaan kokenut asiantuntija, mutta ainakin itselläni mm liian kova rengaspaine oli osatekijä kun perän lähti alta. Ks tarinaani aiemmin tässä ketjussa...

"Aikuisten oikeasti" kovaa ajavat voinevat valaista paremmin, miten ne paineet sitten vaikuttavatkaan...

Kiittäen etukäteen,

-J-
    Uskaltaisin väittää, jopa melkoisen vahvasti, että tuollaisilla kumeilla ei SuperSportin MM:ssä ajeta.

Diablo:n SuperCorsa alkaa olemaan jo lähempänä totuutta, seoskumina siis.
    "Starvin' Marvin"

Lainaa (parjan_fin @ Heinä. 21 2008,16:18) kirjoitti

Kiittäen etukäteen,

-J-
    Uskaltaisin väittää, jopa melkoisen vahvasti, että tuollaisilla kumeilla ei SuperSportin MM:ssä ajeta.

Diablo:n SuperCorsa alkaa olemaan jo lähempänä totuutta, seoskumina siis.
    Ei tosiaan ole tietoa, että ajellaanko tolla renkaalla oikeasti kilpaa, teksti on suoraan lainaus org -shopin sivuilta. No mutta hain joka tapauksessa renkaat tänään ja tuossahan se selviää onko niistä mihinkään. Jos niissä nyt yhtään pitoa piisaa, niin luulenpa että minulta loppuu kuitenkin kantti eka, ennenkuin rengas alkaa lipsua. Tällä uudella pyörällä en siis ole vielä radalla kerennyt käydä. Täytyypi vain toivoa, että ei mennyt ihan metsään valinta ja eiköhän tuo nyt kuitenkin ole parempi kumi, kuin joku normi tuurinkirengas *
    dragon supercorsa pro kylmäpaineet 2,1 etu ja 1,8 taka viikonlopun ajoleirillä todettu sopiviksi.
    hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
    Tulipahan käytyä tänään ensimmäistä kertaa radalla, Ahvenistolla.
    Alla sigun mukainen pyörä Metzeler Sportec M1-kumeilla.
    Vauhti on tasoa "suomen hitain kyykkypyöräkuski", mutta silti renkaiden
    pito oli lievä pettymys.

Laskin kylmäpaineet tasolle 2,4 edessä ja takana. Alkuun taluttelin pyörää pitkin rataa, enkä edes kiinnittänyt huomoita renkaisiin, oli muutakin ohjelmaa. Kun lopulta sain rata-ajon ideasta kiinni ja pääsin ajamaan muutaman "kovan" kierroksen, niin huomasin takasen lipsuvan tiukkojen kurvien avauksissa. Lisäksi huomasin, että suunnilleen 3 "kovan" kierroksen jälkeen pito heikkeni merkittävästi.

Herääkin kysymyksiä. Eikö ko. kumien luulisi pitävän kuin tauti tällaisella vässykkä-vauhdilla? Kaiken lisäksi 600 pyörällä ei noviisin avaukset oie kovin rajuja, joten siitä tuskin on kyse. Voisiko syy heikkoon pitotuntumaan olla rengaspaineissa? Mitä olen ketjua lukenut, niin hitaalle kuskille luokkaa 2,4 kylmäpaineet pitäisi olla ok. Suzukin suositushan on 2,5 eteen ja taakse.

Toki oletan että eniten vikaa on miehessä, ei laitteissa, mutta suoraan sanottuna hämmästyin miten paljon takanen luisteli. M1:stä vielä pidetään käsittääkseni hyvin pitävänä kumina. Tosin keli radalla oli tänään aika lämmin, mutta ei mikään kuuma, siinä +22 ja arska paistoi täpöllä. Renkaat sivut kuluivat nätisti appelsiinipinnalle, mutta nopeamman kaverin Misukka PilotRoad2-renkaissa ei tätä näkynyt.

No joo, masensi oma hitaus niin rankasti, että pitää etsiä vikaa laitteista...
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  30.  
    Lainaa (A.Hippo @ Heinä. 29 2008,00:35) kirjoitti
    Mitä olen ketjua lukenut, niin hitaalle kuskille luokkaa 2,4 kylmäpaineet pitäisi olla ok.
    Ketjua taaksepäin selaamatta olettaisin, että nuo paineet sopivat maantieajon tyyppiseen rataharjoitteluun. Itse olen ekoista kerroista lähtien (tuolloin GSX750F+BT020) noudattanut orjallisesti 1,9/2,1-sääntöä, eikä ongelmia ole ollut.
    Busa K8
Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen