Sivu: 3 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 199:sta
  1. #61
    Lainaa (TSR @ Heinä. 14 2008,11:06) kirjoitti
    Paljonko ootte pitänyt paineita Diablo Dragon Supercorsa Pro:ssa?
    Takana on SC2 ja edessä SC1.
    Kuppikuntia on varmasti monia, mutta siksi olisi kiva kuulla erinlaisia mielipiteitä aiheesta.
    Mitä vaikutuksia sillä on ajoon jos liikaa / liian vähän paineita?
    Olen lämmittellyt renkaat 80 asteisiksi ja olen pitänyt molemmissa päissä 2,4 bar:ia.
    Lämpimänä (rengaslämppäreillä vähintään kaksi tuntia lämmitystä tuulelta suojatussa teltassa 84 asteella) takana lämminpaineet 1,95 ja edessä 2,05. Mitattu kalibroidulla mittarilla. Kylmänä n. 22 asteen lämpötilassa arvot olivat n. 1,55-1,6.

    Renkaina Pirelli Diablo Supercorsat. Edessä 120/70-17 SC1 ja takana 190/55-17 SC2. Ajokkina vakiokuntoinen Yamaha YZF R6R. Paras kierrosaika Alastaron B-lähdössä lauantaina 1.29.4. Vastaavilla paineilla ja rengastuksella vieruskaveri veteli matalia 1.28 -aikoja. Korkeammalla paineella pito heikompi ja rengas tuhoutuu nopeammin.

    Tämä siis pätee vain ja ainoastaan tuohon rengasmalliin. Metzelerin Raceteceissä paineet lämpimänä selvästi korkeammat, luokkaa 2,3-2,5.

    Suosittelen oikeasti perehtymään noihin jos aikoo ajaa kohtuullisen kovaa vauhtia. Eräs kaveri kulkee nyt reisi paketissa, koska oli lähtenyt matalapainerenkailla ajamaan ja laittanut tietämättömänä samat paineet kuin aikaisemmin käyttämissään.

    Esim. Dragon Supercorsissa paineet siellä 2,3-2,5 paikkeilla lämpimänä.

    Katurenkailla paineet sitten siellä hitaan ryhmän ajossa kylmänä näppituntumalta aika liki 2,5 kumpaankin. Rengas ei juurikaan lämpene.

    Suosittelen myös pysymään saman valmistajan samoissa malleissa. Jatkuva vaihtelu saattaa aiheuttaa ajoittain yllätyksiä ja osa yllätyksistä sangen epämieluisia.

    Jukka Relander
  2. #62
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 14 2008,17:36) kirjoitti
    Lämpimänä (rengaslämppäreillä vähintään kaksi tuntia lämmitystä tuulelta suojatussa teltassa 84 asteella) takana lämminpaineet 1,95 ja edessä 2,05. Mitattu kalibroidulla mittarilla. Kylmänä n. 22 asteen lämpötilassa arvot olivat n. 1,55-1,6.
    Ohhoh. Matalilla paineilla ajelit. Oliko rata törkeän kuuma tai onko alustasi liian kova? Väittäisin, että jossain on ongelma. En lähtisi tuollaisia arvoja välttämättä suosittelemaan. Omien kokemusteni mukaan nuo vaativat sen 2.3 ajopaineina, etteivät muljua.
    - JAM Racing Team -
  3. #63
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 14 2008,18:44) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 14 2008,17:36) kirjoitti
    Lämpimänä (rengaslämppäreillä vähintään kaksi tuntia lämmitystä tuulelta suojatussa teltassa 84 asteella) takana lämminpaineet 1,95 ja edessä 2,05. Mitattu kalibroidulla mittarilla. Kylmänä n. 22 asteen lämpötilassa arvot olivat n. 1,55-1,6.
    Ohhoh. Matalilla paineilla ajelit. Oliko rata törkeän kuuma tai onko alustasi liian kova? Väittäisin, että jossain on ongelma. En lähtisi tuollaisia arvoja välttämättä suosittelemaan. Omien kokemusteni mukaan nuo vaativat sen 2.3 ajopaineina, etteivät muljua.
    Varmaan jotain vikaa alustassa ja kuskissa. Samaa vikaa sitten myös kahdella vastaavalla vehkeellä samoilla renkailla maailmalla vähän kovemmissa sarjoissa ajavilla kuskeilla kun heidän renkaistaan samalla mittarilla samat paineet mittailin ja heidän mekaanikkonsa kanssa asiaa puntaroitiin. Aiemmin oli lämminpaineet 2,3 takana ja 2,4 edessä ja renkaat menivät heti paskaksi.

    Tarkistahan nyt ensin A) mittarisi B) että on kyse täsmälleen samoista renkaista. Kyse siis vuoden 2008 paistoista. Vuoden 2007 malleista ei ole varmaa tietoa onko täsmälleen vastaavat.

    Noilla paineilla olen nyt ajanut tämän kauden ja renkaat ovat kuluneet erittäin siististi. Treenin, aika-ajojen ja kahden kisan jälkeen renkaissa oli pintaa jäljellä sivuilla yli 90 % ja keskellä lähes sata. Rengas ei myöskään hajoa alle Kemoralla kuten hajosi Dragon Supercorsa. Dragonia en saanut toimimaan millään paineilla, nuo toimivat kuin unelmat noilla paineilla. Syytä en osaa sanoa, lopputulos on vain selvillä. Metzelerin Racetec kuviollisena toimii 3-4 pykälää isommilla paineilla (190/55-17 K2 ja 120/70-17 K1).

    Jukka



  4. #64
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 14 2008,20:15) kirjoitti
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 14 2008,18:44) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 14 2008,17:36) kirjoitti
    Lämpimänä (rengaslämppäreillä vähintään kaksi tuntia lämmitystä tuulelta suojatussa teltassa 84 asteella) takana lämminpaineet 1,95 ja edessä 2,05. Mitattu kalibroidulla mittarilla. Kylmänä n. 22 asteen lämpötilassa arvot olivat n. 1,55-1,6.
    Ohhoh. Matalilla paineilla ajelit. Oliko rata törkeän kuuma tai onko alustasi liian kova? Väittäisin, että jossain on ongelma. En lähtisi tuollaisia arvoja välttämättä suosittelemaan. Omien kokemusteni mukaan nuo vaativat sen 2.3 ajopaineina, etteivät muljua.
    Varmaan jotain vikaa alustassa ja kuskissa. Samaa vikaa sitten myös kahdella vastaavalla vehkeellä samoilla renkailla maailmalla vähän kovemmissa sarjoissa ajavilla kuskeilla kun heidän renkaistaan samalla mittarilla samat paineet mittailin ja heidän mekaanikkonsa kanssa asiaa puntaroitiin. Aiemmin oli lämminpaineet 2,3 takana ja 2,4 edessä ja renkaat menivät heti paskaksi.

    Tarkistahan nyt ensin A) mittarisi B) että on kyse täsmälleen samoista renkaista. Kyse siis vuoden 2008 paistoista. Vuoden 2007 malleista ei ole varmaa tietoa onko täsmälleen vastaavat.

    Noilla paineilla olen nyt ajanut tämän kauden ja renkaat ovat kuluneet erittäin siististi. Treenin, aika-ajojen ja kahden kisan jälkeen renkaissa oli pintaa jäljellä sivuilla yli 90 % ja keskellä lähes sata. Rengas ei myöskään hajoa alle Kemoralla kuten hajosi Dragon Supercorsa. Dragonia en saanut toimimaan millään paineilla, nuo toimivat kuin unelmat noilla paineilla. Syytä en osaa sanoa, lopputulos on vain selvillä. Metzelerin Racetec kuviollisena toimii 3-4 pykälää isommilla paineilla (190/55-17 K2 ja 120/70-17 K1).

    Jukka
    Jaa-a... Itsellä raceteck k3 edessä ja Misukan power race takana. Viimeksi edessä 2.0 ja takana 2.0 lämppäreillä mitattuna (alastarolla). 1.28 alkuisia kierroksia tuli. Vakio välitykset vielä paikallaan.

    Kokeilin ihan piruuttani noin alhaisia paineita ja ikinä ennen ei ole renkaat niin nätisti kuluneet. Eturenkaasta ei edes arvaisi että sillä on radalla kurvailtu. Tiedä häntä sitten... Ennen käytin 2.1 ja 2.2 paineina.
    Beta 350 RR -11 enskahärveli

    R1 -08 ratahärveli *B1000 #78 (myyty 12.2.2012)

    GSXR 1000 K7 Black #162 (myyty 19.8.2009)

    R1 -06 + Akra Full + K&N + PCIII (R.I.P. 21.5.2007)

    K1200R -05 (myyty -06)

    CBR600F -90 (myyty -04)
  5. #65
    Lainaa (mic @ Heinä. 14 2008,20:29) kirjoitti
    Jaa-a... Itsellä raceteck k3 edessä ja Misukan power race takana. Viimeksi edessä 2.0 ja takana 2.0 lämppäreillä mitattuna (alastarolla). 1.28 alkuisia kierroksia tuli. Vakio välitykset vielä paikallaan.

    Kokeilin ihan piruuttani noin alhaisia paineita ja ikinä ennen ei ole renkaat niin nätisti kuluneet. Eturenkaasta ei edes arvaisi että sillä on radalla kurvailtu. Tiedä häntä sitten... Ennen käytin 2.1 ja 2.2 paineina.
    Kylläpä olet kovan eteen valinnut. K3:sta en tiedä kenenkään muun käyttävän edessä, jos ei lasketa mukaan jotain endurance-kisoja tai katukäyttöä. K3:sta harvempi käyttää edes takana. Muista kuin Metzelerin ja Pirellin kumeista ei ole kokemuksia, noista on myytyinä muutaman tuhannen kumin verran ja ajettuinakin lähempänä sataa.

    K3:sta kokeilin kerran ja jopa kusiaisella se piirteli huolella, eteen en laita edes K2:sta vaan K1:llä tai SC1:llä on tupattu ajelemaan. Kuluu samaa tahtia kuin takana oleva SC1, joten tulee vaihdettua aina kumpikin samalla kertaa.

    Jukka
  6. #66
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 14 2008,18:44) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 14 2008,17:36) kirjoitti
    Lämpimänä (rengaslämppäreillä vähintään kaksi tuntia lämmitystä tuulelta suojatussa teltassa 84 asteella) takana lämminpaineet 1,95 ja edessä 2,05. Mitattu kalibroidulla mittarilla. Kylmänä n. 22 asteen lämpötilassa arvot olivat n. 1,55-1,6.
    Ohhoh. Matalilla paineilla ajelit. Oliko rata törkeän kuuma tai onko alustasi liian kova? Väittäisin, että jossain on ongelma. En lähtisi tuollaisia arvoja välttämättä suosittelemaan. Omien kokemusteni mukaan nuo vaativat sen 2.3 ajopaineina, etteivät muljua.
    Kyllä noi uudet "matalapainekumit" toimii aika pienillä kylmäpaineilla, jopa pienillä lämminpaineilla.

    Continental, Pirellin Diablo SuperBike ja SuperCorsa (Pirellin 2007 paistotkin toimii, mun tiedon mukaan) sekä Dunlop:n N-type on ainakin tietääkseni noita matalapaine renkaita.

    Kannattaa oikeasti tutustua noihin lämminpaineisiin ja seurata niitä. Olen huomannut että jopa 1.4 bar kylmäpaineilla (190/55/17 takanen) saa välillä Suomen kesässä lähteä liikenteeseen, jotta tavoiteltava lämminpaine syntyisi.

    Itse ensimmäisen kerran kokeilin noita matalia paineita viime vuoden vikaan kisaan, kun aikaisemmin ei ollut tietoa. Olisin varmasti saanut rengaskuluista 1/3 -osan pois jos koko kauden olisin oikeita paineita osannut käyttää.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  7. #67
    Kyllä. Renkaat toimivat kunhan lämminpaine nousee sopivaksi, ja Diablossa ei ole ollut suuria muutoksia sen elinaikana (SC1 etuslicksi muuttunut käsittääkseni eniten). Kuitenkin: i) Alastaro ei lämmitä eturengasta hirveästi. ii) Rengas lämpiää huomattavasti enemmän kun vauhti kasvaa. iii) Pirellin Diablo Superbike rengaspaine kasvaa 1.22 ajoilla Alastarossa 0.1-0.2 bar 45min lämppärilämmöistä. '07 Diablo Supercorsa, joka on pieniä muutoksia lukuunottamatta käytännössä sama rengas, lämpeni samalla tavalla kuviosta huolimatta. *

    Uskoisin, että 1.28-1.30 ajoilla lämpeneminen on lämppärilämmöistä on malillisempaa, jos alusta toimii.

    Dunlop on huomattavasti jäykempirunkoinen, ja vaatii muistaakseni jopa 1 barin paineet.

    Edit: Voi myös olla, Jukka, että avaat turhan rajusti. Itselläni rengas on ollut aikoinaan kovilla alkukaudesta, kun mutkavauhti on ollut vielä hakusessa ja heikkoa mutkanopeutta on paikattu hanskalla.



    - JAM Racing Team -
  8. #68
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 15 2008,01:04) kirjoitti
    Kylläpä olet kovan eteen valinnut. K3:sta en tiedä kenenkään muun käyttävän edessä, jos ei lasketa mukaan jotain endurance-kisoja tai katukäyttöä.
    Se on lämpötilasta, radasta ja kuskin tottumuksesta kiinni. Eräs kaveri pitissämme lasketteli Lausitzilla Wehnän aikoja Superbike SC3:lla. Sanoi käyttävänsä samaa myös kisassa. Tietää paremmin, mitä eturenkaalla tapahtuu.
    - JAM Racing Team -
  9. #69
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 15 2008,10:41) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 15 2008,01:04) kirjoitti
    Kylläpä olet kovan eteen valinnut. K3:sta en tiedä kenenkään muun käyttävän edessä, jos ei lasketa mukaan jotain endurance-kisoja tai katukäyttöä.
    Se on lämpötilasta, radasta ja kuskin tottumuksesta kiinni. Eräs kaveri pitissämme lasketteli Lausitzilla Wehnän aikoja Superbike SC3:lla. Sanoi käyttävänsä samaa myös kisassa. Tietää paremmin, mitä eturenkaalla tapahtuu.
    No kyllä se on mulla nyt ainakin ihan hyvin pelannut toi K3 ja tosiaan noihin mun 1.28 alkaviin aikoihin tuntuu riittävän hyvin (tavoitteena 1.26- 1.27). Ei ainakaan kertaakaan ole antanut edes merkkiä siitä, että lähtisi alta. Itseasiassa paremman kierrosajan olen ajanut tolla etusella kuin pehmeämmällä misukalla...
    Beta 350 RR -11 enskahärveli

    R1 -08 ratahärveli *B1000 #78 (myyty 12.2.2012)

    GSXR 1000 K7 Black #162 (myyty 19.8.2009)

    R1 -06 + Akra Full + K&N + PCIII (R.I.P. 21.5.2007)

    K1200R -05 (myyty -06)

    CBR600F -90 (myyty -04)
  10. #70
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 15 2008,10:38) kirjoitti
    Kyllä. Renkaat toimivat kunhan lämminpaine nousee sopivaksi, ja Diablossa ei ole ollut suuria muutoksia sen elinaikana. Kuitenkin: i) Alastaro ei lämmitä eturengasta hirveästi. ii) Rengas lämpiää huomattavasti enemmän kun vauhti kasvaa. iii) Pirellin Diablo Superbike rengaspaine kasvaa 1.22 ajoilla Alastarossa 0.1-0.2 bar 45min lämppärilämmöistä. '07 Diablo Supercorsa, joka on pieniä muutoksia lukuunottamatta käytännössä sama rengas, lämpeni samalla tavalla kuviosta huolimatta. *

    Uskoisin, että 1.28-1.30 ajoilla lämpeneminen on lämppärilämmöistä on malillisempaa, jos alusta toimii.

    Dunlop on huomattavasti jäykempirunkoinen, ja vaatii muistaakseni jopa 1 barin paineet.
    Ihan vaan tarkennuksesi ajattelin sanoa että lämminpaineella en sitten tarkoita sitä painetta mikä on rengaslämppäreiden jälkeen renkaassa, paistettiin rengasta tunti tai kaks, vaan sitä mikä on paine _heti_ kun tulet radalta ajosta.

    Tämä siksi kun vauhti, ajotyyli sekä keli saattaa vaikuttaa noihin lämminpaineisiin vielä aika rajustikin. Sekä renkaan seos vaikuttaa siihen millaiseen lämmön rengas saa ajossa, joka taas vaikuttaa lämminpaineeseen sekä toimiiko kyseinen seos ollenkaan kyseisellä kelillä yms jne.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  11. #71
    Lainaa (parjan_fin @ Heinä. 15 2008,11:00) kirjoitti
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 15 2008,10:38) kirjoitti
    Kyllä. Renkaat toimivat kunhan lämminpaine nousee sopivaksi, ja Diablossa ei ole ollut suuria muutoksia sen elinaikana. Kuitenkin: i) Alastaro ei lämmitä eturengasta hirveästi. ii) Rengas lämpiää huomattavasti enemmän kun vauhti kasvaa. iii) Pirellin Diablo Superbike rengaspaine kasvaa 1.22 ajoilla Alastarossa 0.1-0.2 bar 45min lämppärilämmöistä. '07 Diablo Supercorsa, joka on pieniä muutoksia lukuunottamatta käytännössä sama rengas, lämpeni samalla tavalla kuviosta huolimatta. *

    Uskoisin, että 1.28-1.30 ajoilla lämpeneminen on lämppärilämmöistä on malillisempaa, jos alusta toimii.

    Dunlop on huomattavasti jäykempirunkoinen, ja vaatii muistaakseni jopa 1 barin paineet.
    Ihan vaan tarkennuksesi ajattelin sanoa että lämminpaineella en sitten tarkoita sitä painetta mikä on rengaslämppäreiden jälkeen renkaassa, paistettiin rengasta tunti tai kaks, vaan sitä mikä on paine _heti_ kun tulet radalta ajosta.

    Tämä siksi kun vauhti, ajotyyli sekä keli saattaa vaikuttaa noihin lämminpaineisiin vielä aika rajustikin. Sekä renkaan seos vaikuttaa siihen millaiseen lämmön rengas saa ajossa, joka taas vaikuttaa lämminpaineeseen sekä toimiiko kyseinen seos ollenkaan kyseisellä kelillä yms jne.
    Juuri sitä minä tarkoitinkin. Rengaspaine nousee lämppärilämmöistä ajossa. Alastarossa ihan ok kyydissä 0.1-0.2bar yli lämppärilämmön. Pointti oli, että joku on todennäköisesti hieman sivussa, jos rengaspaineet täytyy pudottaa noin alas. Kannattaa miettiä miksi rengaspaineet täytyy laskea niin alas, ja miten renkaan lämpenemistä voisi vähentää.

    Kuten aikaisempaan viestiin kirjoitin, niin ajotyylin muutoskin voi auttaa. Kuussatkusta ei ole juurikaan kokemusta, mutta kai silläkin takarenkaan saa avattua rullalle. Toinen yleinen syy on liian kova nopea sisäänmenovaimennus takaiskarissa. Kolmas on iskarin ylikuumeneminen. Neljäs on toki mainitsemasi väärä rengastus kyseiselle kelille, mutta olosuhteet kuulostavat varsin tyypillisiltä, ellei rata ole ollut huomattavan kuuma. Ilman lämpötilalla ei juurikaan ole informaatioarvoa.



    - JAM Racing Team -
  12. #72
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 15 2008,11:11) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Heinä. 15 2008,11:00) kirjoitti
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 15 2008,10:38) kirjoitti
    Kyllä. Renkaat toimivat kunhan lämminpaine nousee sopivaksi, ja Diablossa ei ole ollut suuria muutoksia sen elinaikana. Kuitenkin: i) Alastaro ei lämmitä eturengasta hirveästi. ii) Rengas lämpiää huomattavasti enemmän kun vauhti kasvaa. iii) Pirellin Diablo Superbike rengaspaine kasvaa 1.22 ajoilla Alastarossa 0.1-0.2 bar 45min lämppärilämmöistä. '07 Diablo Supercorsa, joka on pieniä muutoksia lukuunottamatta käytännössä sama rengas, lämpeni samalla tavalla kuviosta huolimatta. *

    Uskoisin, että 1.28-1.30 ajoilla lämpeneminen on lämppärilämmöistä on malillisempaa, jos alusta toimii.

    Dunlop on huomattavasti jäykempirunkoinen, ja vaatii muistaakseni jopa 1 barin paineet.
    Ihan vaan tarkennuksesi ajattelin sanoa että lämminpaineella en sitten tarkoita sitä painetta mikä on rengaslämppäreiden jälkeen renkaassa, paistettiin rengasta tunti tai kaks, vaan sitä mikä on paine _heti_ kun tulet radalta ajosta.

    Tämä siksi kun vauhti, ajotyyli sekä keli saattaa vaikuttaa noihin lämminpaineisiin vielä aika rajustikin. Sekä renkaan seos vaikuttaa siihen millaiseen lämmön rengas saa ajossa, joka taas vaikuttaa lämminpaineeseen sekä toimiiko kyseinen seos ollenkaan kyseisellä kelillä yms jne.
    Juuri sitä minä tarkoitinkin. Rengaspaine nousee lämppärilämmöistä ajossa. Alastarossa 0.1-0.2bar yli lämppärilämmön. Pointti oli, että joku on todennäköisesti hieman sivussa, jos rengaspaineet täytyy pudottaa noin alas. Kannattaa miettiä miksi rengaspaineet täytyy laskea niin alas, ja miten renkaan lämpenemistä voisi vähentää.
    En tiedä ymmärsinkö jotain väärin ja kierrän kehää, mutta kyllä noi Diabloille 1,9 taakse ja 2,1 eteen on ihan oikeat lämminpaineet ja kyllä heti ajon jälkeen mitattuna. Eli ei siellä välttämättä mitään väärin ole, ehkä väärä seos keliin nähden...

    Mutta omien kokemuksien mukaan noilla lämminpaineilla Diablot (SC) toimii varsin hyvin, kuluu nätisti ja ei revi kumia rikki. Ja noilla arvoilla jopa meikäläinenkin pääsi 28:n puolelle vikan Virtasalmen kisaviikonlopun aikana.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  13. #73
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 15 2008,11:11) kirjoitti
    Juuri sitä minä tarkoitinkin. Rengaspaine nousee lämppärilämmöistä ajossa. Alastarossa ihan ok kyydissä 0.1-0.2bar yli lämppärilämmön. Pointti oli, että joku on todennäköisesti hieman sivussa, jos rengaspaineet täytyy pudottaa noin alas. Kannattaa miettiä miksi rengaspaineet täytyy laskea niin alas, ja miten renkaan lämpenemistä voisi vähentää.

    Kuten aikaisempaan viestiin kirjoitin, niin ajotyylin muutoskin voi auttaa. Kuussatkusta ei ole juurikaan kokemusta, mutta kai silläkin takarenkaan saa avattua rullalle. Toinen yleinen syy on liian kova nopea sisäänmenovaimennus takaiskarissa. Kolmas on iskarin ylikuumeneminen. Neljäs on toki mainitsemasi väärä rengastus kyseiselle kelille, mutta olosuhteet kuulostavat varsin tyypillisiltä, ellei rata ole ollut huomattavan kuuma. Ilman lämpötilalla ei juurikaan ole informaatioarvoa.
    Koska en ole kyseistä rengasta valmistanut, en lähde sen syvällisempiä analysoimaan. Vastaavalla pyörällä, samoilla renkailla itseäni 5-10 kg köykäisemmät heput, jotka ajelivat Kemoralla 1.08-1.09 väliin olevia aikoja kertoivat noin, samoin mekaanikkonsa. Mittasin paineet ja laitoin omaani samat. Jos kokemusta on jokusen matkaa ja sukupolvea enemmän ja pisteitä maailmaltakin haettu, niin luotan enemmän kuin omiin mutuihin.

    Itselläni on rata-ajossa käytössä Yamahat R1 ja R6R ja ainakin minulla ne käyttäytyvät ja syövät rengasta aivan eri tavoin. Siihen en ota kantaa onko toisessa tai molemmissa kaikki pielessä säädöissä. Kusiaisen rengas kuluu noilla paineilla erittäin kauniisti, ei lipsu ja kestää tuplasti kauemmin kuin aiemmin. Oli siinä virhettä tai ei, niin rengaskulut ovat pienentyneet ja vauhtiakin saatu lisää, mikä nyt tietenkin näillä sekunneilla on vielä aika vähäistä. Toisaalta eipä sieltä tehtaalta varmaan vielä talliin tule kutsua Superbike -kuskille joka Alastarolla 1.22 -aikoja takoo, enempi sellaista Jokamiesluokan tasoa kun meillä ensikertaiset ajelevat 1.23 -aikoja tonnisilla (hymiö)

    Jatkan köröttelyä noilla paineilla kun olen ne omaan kalustoon, säätöihin ja vauhtiin hyviksi havainnut. Jos kutsuvat MotoGP:hen ajamaan, niin annan sielläkin asiaan oikeasti perehtyneiden tehdä ratkaisut. Sitä päivää odotellessa en kuitenkaan taida lopettaa hengittämistä...

    Jukka
  14. #74
    OT Sorry mut oli pakko tarttua noihin jokkis aikoihin.
    Jokkis alastaro -08


    PS. Itse en ole ajanut kuin suoraa tietä satulassa kuin tatti istuen
    PV 50
    KMX 125
    Z 750
    ZZR 1400
    ZX10RR
    S1000RR
  15. #75
    Ettei nyt menisi täysi off topiciksi, niin Pirellin '08 painesuositukset löytyvät esim.täältä

    Kylmäpaineet slicksille eteen 1.9-2.2 bar (16.5'', mutta ollut ainakin ennen sama 17''), taakse 1.7-2.1. Kuviokumille eteen 2.1, taakse 1.8-1.9. Kuumapaineet molemmille "ei yli 2.6". Eli toki se 1.9 on suosituksen mukainen, ja varmasti riittävästi alle. Käyttämäsi kylmäpaineet eivät ihan istu ohjeistukseen, mutta hyvä jos tuntuvat hyviltä. Itse olen pyrkinyt kuumapaineissa 2.3-2.4 haarukkaan. Lämppärisuositus 70-80C, itsellä 80C.

    En ole varma, mutta luulen, että Pirelli tietää aika hyvin renkaidensa optimaaliset toimintapaineet. Uskoisin että näistä kannattaa lähteä liikkeelle perusarvoina. Soveltaa toki saa ja kannattaa sitten, kun tietää mitä tekee.

    Yllättävää, että lämppärisuositus on myös sateisille. Itse olen lämmittänyt niitä vain muistaakseni 45 asteen termarilla/vähän aikaa peruslämppärillä.



    - JAM Racing Team -
  16. #76
    Lainaa (pena1 @ Heinä. 15 2008,12:16) kirjoitti
    OT * Sorry mut oli pakko tarttua noihin jokkis aikoihin.
    Jokkis alastaro -08


    PS. Itse en ole ajanut kuin suoraa tietä satulassa kuin tatti istuen
    Jos vielä käyt tutkimassa lauantain ajat niin....
    Elämä on välillä melko karseeta
  17. #77
    Lainaa (pena1 @ Heinä. 15 2008,12:16) kirjoitti
    OT * Sorry mut oli pakko tarttua noihin jokkis aikoihin.
    Jokkis alastaro -08


    PS. Itse en ole ajanut kuin suoraa tietä satulassa kuin tatti istuen
    Niin? Nyt meni pointtisi kyllä ohi. En ymmärrä mitä tarttumista tuossa oli?
  18. #78
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 15 2008,13:43) kirjoitti
    Lainaa (pena1 @ Heinä. 15 2008,12:16) kirjoitti
    OT Sorry mut oli pakko tarttua noihin jokkis aikoihin.
    Jokkis alastaro -08


    PS. Itse en ole ajanut kuin suoraa tietä satulassa kuin tatti istuen
    Niin? Nyt meni pointtisi kyllä ohi. En ymmärrä mitä tarttumista tuossa oli?
    Sitä vaan että ei niitä 1.23 vetäjiä ole ollut, eikä ole kovin montaa jokkiksessa. Sain vaan tekstistä sen kuvan että ihan normi hommaa noi 1.23 ja rapiat.



    PV 50
    KMX 125
    Z 750
    ZZR 1400
    ZX10RR
    S1000RR
  19. #79
    Lainaa (pena1 @ Heinä. 15 2008,23:40) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 15 2008,13:43) kirjoitti
    Lainaa (pena1 @ Heinä. 15 2008,12:16) kirjoitti
    OT * Sorry mut oli pakko tarttua noihin jokkis aikoihin.
    Jokkis alastaro -08


    PS. Itse en ole ajanut kuin suoraa tietä satulassa kuin tatti istuen
    Niin? Nyt meni pointtisi kyllä ohi. En ymmärrä mitä tarttumista tuossa oli?
    Sitä vaan että ei niitä 1.23 vetäjiä ole ollut, eikä ole kovin montaa jokkiksessa. Sain vaan tekstistä sen kuvan että ihan normi hommaa noi 1.23 ja rapiat.
    Öh, se Garsenkin mainitsema lauantain kisa. Siellä mentiin 23-alkuisia aikoja.
  20. #80
    Lauantain kisassa näemmä yksi kilpailija ajanut kaksi kierosta alle 1.24. Alitusta parhaimmillaan 11
    sadasosaa. Ehkä kasvavat osallistujamäärät nostavat tasoa tässäkin lajissa, mene ja tiedä. Milläköhän
    rengaspaineilla kyseinen kuski ajoi? Mika Kallio kuulemma ajoi kyytiläisen kanssa 1.17.999. Tyhjällä takakumilla.
  21. #81
    Taitaapa olla niin että jopa ammattilaisilla on hakemista niiden paineden kanssa. Niin moni asia kuitenkin vaikuttaa siihen mitä renkaan ja radan pinnan välissä tapahtuu ja miten rengas siihen reagoi joten en usko että on vain yksi tie onneen. Kuten Pirellin taulukko sanoo niin sitä 2.6 ei saa ylittää, mutta ei ota kantaa mikä on sitten juuri se oikea paine renkaassa. Jokainen ajaa niillä paineilla jotka sopivat suositus haarukkaan ja omaan ajotyyliin / alustan säätöihin.
  22. #82
    Lainaa (pena1 @ Heinä. 15 2008,23:40) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 15 2008,13:43) kirjoitti
    Lainaa (pena1 @ Heinä. 15 2008,12:16) kirjoitti
    OT * Sorry mut oli pakko tarttua noihin jokkis aikoihin.
    Jokkis alastaro -08


    PS. Itse en ole ajanut kuin suoraa tietä satulassa kuin tatti istuen
    Niin? Nyt meni pointtisi kyllä ohi. En ymmärrä mitä tarttumista tuossa oli?
    Sitä vaan että ei niitä 1.23 vetäjiä ole ollut, eikä ole kovin montaa jokkiksessa. Sain vaan tekstistä sen kuvan että ihan normi hommaa noi 1.23 ja rapiat.
    Eikö ollut? Koska tekstissä oli mukana kaikkien suosima pikku hymiö, se oli pieni murjaisu vain. Osa näköjään otti tuonkin tosissaan, mutta sehän tietysti täysin ymmärrettävää.

    Voin kertoa sinulle Pena yhden pikku vinkin. Kun ajan radalla, ajan aika varovaisesti. Tästä olkoon esimerkkinä vaikka se, että takana on 448 ratapäivää ja 17 kilpailulähtöä ja vajaa 10 vuotta. Kertaakaan en ole kaatunut, en kisassa, en kouluttajana, en harjoituksissa, en aika-ajossa.

    En myöskään kovin helposti tee virheitä ilmoittaessani kierrosaikoja, etenkään jos kyse on omista järjestämistämme kisoista. Annoin tuossa vielä vähän syöttiä ja Garsekin antoi suorastaan vastauksen, mutta silti jaksat ämpyillä. Seuraavan kerran kun lähdet opintielle, niin osta pena liisi teroitetut kynät.

    Jatkossa kun yrität olla näppärä ja näpäyttää, niin teepä taustatyösi vähän tarmokkaammin, muutoin seuraa vastanäpäytys tai ehkä sarja joka suunnalta.

    Jotta pysytään varsinaisessa aiheessa, niin minun tapauksessa (kuski 183, liian vanha, n. 80 kg), pyörä vakio R6R johon vaihdettu/lisätty vain kuitukatteet, tarrat, maalia, ohjausiskari ja jalkatappisarja ja ajat tuolla liki mummoluokassa, homma toimii erinomaisen hyvin mainitsemillani rengaspaineilla kyseisillä renkailla. Ajotyylini on erittäin varovainen ja siitä osoituksena pystyssä pysyminen vaikka olen ajanut eteen kaatuneen yli tai on tullut päälle ajetuksi.

    Tähän keskusteluun ei ole vielä tietääkseni osallistunut yhtään alan kiistatonta ammattilaista vaan meitä enemmän tai vähemmän kokemattomia harrastajia ja siksi perustelutkin lähdeviittauksineen aika amatöörimäisiä. Yhden alan kiistattoman ammattilaisen kanssa keskustelin jousituksista. En ymmärtänyt mitään, eikä hän ymmärtänyt kysymyksiäni. Tasoeromme niin taivaallisen suuri. Hänen meriittinsä MotoGP-luokasta ja sen osa-alueen vastaamisesta. Liikennevakuutusväittelyyn löytyy sentään niin koulutuksen ja kokemuksen puolesta substanssia, joten siihen palattakoon ja voin vängätä aiheesta vaikka väitöskirjatasoisten tietäjien kanssa. Tällä sektorilla mennään mutulla ja tuo mutuni on se, että Pirellin Diablo Supercorsa toimii minun pyörässä minun vauhdeilla Suomen radoilla meidän kisoissa erinomaisen hyvin lämminpaineilla (lämppäri) 1,55-1,65. Ajon jälkeen paineet 1,70-1,80 (vastaavalla mittarilla mitattuna). Onko näin sitten käytettäessä 16,5" vanteita Britannian radoilla Superbikella, en tiedä. En aja siellä, en aja kilpaa Superbikella eikä vannekoko ole 16,5".

    Muutama sata ratapäivää niin tonnisella kuin kusiaisella ajettuani uskallan mutupohjalta heittää, että rengas elää, kuluu ja kuolee eri tavalla kusiaisen kuin tonnisen alla. Kilpaa en ole vielä ajanut Superbikella, saa nähdä jos vaikka 2010 tai myöhemmin ajan. Otan sitten kantaa siihen.

    Jukka
  23. #83
    Lainaa (JV78 @ Heinä. 16 2008,05:23) kirjoitti
    Lauantain kisassa näemmä yksi kilpailija ajanut kaksi kierosta alle 1.24. Alitusta parhaimmillaan 11
    sadasosaa. Ehkä kasvavat osallistujamäärät nostavat tasoa tässäkin lajissa, mene ja tiedä. Milläköhän
    rengaspaineilla kyseinen kuski ajoi? Mika Kallio kuulemma ajoi kyytiläisen kanssa 1.17.999. Tyhjällä takakumilla.
    Ajoiko Kallio samalla radalla, samaa reittiä? Jos, niin sehän on ollut hieno ja upea suoritus kun tyhjällä renkaalla matkustajan kanssa täräyttää rataennätyksen liki kahden sekunnin turvin uusille lukemille. Oliko vielä side silmillä?

    Minulla oli muuten helvetin hauskaa viikonloppuna. Hauskaa oli lauantain kahdessa kisassa, kisan jälkeen varikolla ja illalla mökillä ja mökin ympäristössä. Sunnuntainakin oli kohtuullisen hauskaa.

    Nyt ajattelin kalastella viikon ja sitten taas mennä ajamaan kilpaa. Ihan omassa keksimässäni luokassa ajelen, koska saan ajella siellä rauhassa ja löytyy yhtä onnettomia kilpakumppaneiksi. Ehkä juuri siksi meillä on suurin luokka Suomessa, laskettiin siihen sitten pelkästään suomalaiset tai suomalaiset, venäläiset, virolaiset ja mitä nyt muita sattuu tulemaan, mukaan.

    Meillä tuntuu olevan myös eniten kivaa, hip hei

    Ehkä ensi kaudeksi perustan Islannin Ponien tuki ry:n ja alan järjestämään vähän heppaleirejä. Hieman kiinnostavampia kisakuskeja siellä kuin täällä RR-puolella ja nyt en viittaa juuri Marcoon ja muihin epäheteroihin. Moi, moi. Lähden testaamaan mitkä renkaat toimivat Trekin maastopyörässä parhaiten. Paineet pumpulla pumpatut ja edessä yhtä leveä kuin takana. Takavanteelta mitattu jokunen aasivoima ja koneessa vääntöä riittää vaikka internettiin asti.

    Jukka
  24. #84
    Ahaa. Taas off topic linjalle. Jos katsot sen linkin tarkemmin, niin siellä oli painesuositukset myös Supersportille. Taulukkoon ei ainakaan ennen ole ollut maakohtaista variaatiota. Eiköhän se jo tullut selväksi, miten itse päädyit säätöihin. Vetosit auktoriteettiin, vetosin toiseen, joka mielestäni antaa hyvän lähtökohdan aloitteville kuljettajille. Sanoinhan, että soveltaa voi, ja pitää kunhan tietää mitä tekee.

    Apua kannattaa käyttää, mutta siitä pitää myös oppia itse. Arvostan kokemustasi radalla ajamisesta, ja kokemuksen tulee myös kerryttää omaa tietotaitoa. Kopioimalla muita ei välttämättä pääse eteenpäin. Pitää ymmärtää, miksi joku toimii ja miksi ei. Sinulle ja Sinun vauhdillesi sopivat säädöt eivät välttämättä ole samat kuin esim Haaralalle tai Lauslehdolle, eli et voi ajattelematta kopioida heidän säätöjään ja olettaa, että kierrosaikasi paranisi. Sama pätee, joskin eri tavalla myös heidän välilleen.

    Tosiaalta, osaavilta kuskeilta ohjeita kysymällä (ei kopioimalla) saat varmasti pyörääsi paremmaksi myös omaan ajoosi. Esim. Pauli Pekkanen oli tiimissämme korvaamaton apu pyörän säädössä jo ennen hänen siirtymistään World Superstockiin. Hän on edelleen apunamme ja uskaltaisin väittää, että hänen uskomaton tietotaitonsa kasvatti myös tiimimme osaamista.

    On hienoa, että ohjeet muilta auttoivat myös Sinua parantamaan luottoa pyörään ja pitoon. Luotto pyörään ja pitoon on erittäin tärkeää kierrosaikojen parantamiseksi ja pitkään tärkeämpää kuin pidon optimointi.
    - JAM Racing Team -
  25. #85
    Lainaa (johtaja @ Heinä. 16 2008,10:27) kirjoitti
    Ahaa. Taas off topic linjalle. Jos katsot sen linkin tarkemmin, niin siellä oli painesuositukset myös Supersportille. Taulukkoon ei ainakaan ennen ole ollut maakohtaista variaatiota. Eiköhän se jo tullut selväksi, miten itse päädyit säätöihin. Vetosit auktoriteettiin, vetosin toiseen, joka mielestäni antaa hyvän lähtökohdan aloitteville kuljettajille. Sanoinhan, että soveltaa voi, ja pitää kunhan tietää mitä tekee.

    Apua kannattaa käyttää, mutta siitä pitää myös oppia itse. Arvostan kokemustasi radalla ajamisesta, ja kokemuksen tulee myös kerryttää omaa tietotaitoa. Kopioimalla muita ei välttämättä pääse eteenpäin. Pitää ymmärtää, miksi joku toimii ja miksi ei. Sinulle ja Sinun vauhdillesi sopivat säädöt eivät välttämättä ole samat kuin esim Haaralalle tai Lauslehdolle, eli et voi ajattelematta kopioida heidän säätöjään ja olettaa, että kierrosaikasi paranisi. Sama pätee, joskin eri tavalla myös heidän välilleen.

    Tosiaalta, osaavilta kuskeilta ohjeita kysymällä (ei kopioimalla) saat varmasti pyörääsi paremmaksi myös omaan ajoosi. Esim. Pauli Pekkanen oli tiimissämme korvaamaton apu pyörän säädössä jo ennen hänen siirtymistään World Superstockiin. Hän on edelleen apunamme ja uskaltaisin väittää, että hänen uskomaton tietotaitonsa kasvatti myös tiimimme osaamista.

    On hienoa, että ohjeet muilta auttoivat myös Sinua parantamaan luottoa pyörään ja pitoon. Luotto pyörään ja pitoon on erittäin tärkeää kierrosaikojen parantamiseksi ja pitkään tärkeämpää kuin pidon optimointi.
    Haaralan kanssa en muista koskaan edes jutelleeni, ellei sitten haasteltu ympäripäissämme Vanajalinnassa viime syksynä. Lauslehdon kanssa juttelimme (poika) viimeksi kolmisen vuotta sitten hotelli Vantaassa ja silloinkin ihan jostain muusta kuin mopoista (oli muuten tyttökin mukana) ja isänsä kanssa viimeksi kun kävin ostamassa silloisen avokkini kanssa hänelle ZXR:n. Kerran taidettiin kaljapäissämme jutella jossain senkin jälkeen, mutta siitäkään ole muistikuvia, tuskin kummallakaan.

    Pekkasen kanssa juttelin Kemoralla keväällä, mutta vain arvoituksen muodossa. Kysyin, että mitä yhteistä on Paulilla ja vieressä seisovalla tytöllä. No, kukaan ei arvannut. Vastaus oli, että kumpikin on käynyt viisastelemassa kuviini eräässä teinienkin suosimassa kuvagalleriassa, josta toki myös heidänkin kuvansa löytyvät. Mutta nyt alkaa mennä jo lähelle. Sieltä suunnalta kävin vakoilemassa vähän tietoa. Ja jos luulet, että suoraan sovellan kaikkea mitä joku minulle kertoo, menee jo vähän aliarvioimiseksi. Parhaita neuvoja olen saanut mm. Salon Miikalta. Miikalla on aika hyvin balanssissa ajotaito ja pedagogiikka. Monella valitettavasti vain jompi kumpi ja sellaisten kanssa tarinointi ei juurikaan tuo lisäarvoa.

    Ja ei, en ole myöskään tarjoamassa omia rengasvalintoja ja rengaspaineita jollekin keskiryhmän tai hitaan kuskille. Annan haarukan jossa mennään ja neuvon tutustumaan aihepiiriin.

    Itse olen ja tulen pysymään tällä sektorilla puhtaasti amatöörinä. Jos ammattilaisuus kiinnostaisi tai olisi kiinnostanut olisin hankinnut joltain sopivalta sektorilta teoreettisen koulutuksen ja siihen soveltanut sitten käytännössä oppimaani. Pelkkä kokemus jos olisi autuaaksi tekevä, niin kirurgien paikalla HYKSissä olisi Tuotteen lihanleikkaajat. Syvällinen tietämys siitä miten ja miksi rengas käyttäytyy eri olosuhteissa, erilaisen kuskin alla, mikä on kumi, mitä on asfaltti, mitä on kitka jne. puuttunee meiltä kaikilta tähän keskusteluun osallistuneilta. Siksi tämä keskustelu on yhtä hedelmätön kuin keskustelun jota käydään vaikka bomber-foorumilla liikennepuolen sanktioista, seuraaminen. Kokemusta siellä suunnalla varmaan sanktioista löytyy, keskustelu juridisista ongelmakohdista kuitenkin saattaa olla tasolla, jossa maailmat eivät kohtaa. Jos tieto puuttuu, on syiden ja seurausten analysointi puhdasta mutua ja ajanvietettä. Itse pyrin syventämään osaamistani niillä osa-alueilla joiden avulla voin ostaa itselleni joskus vaikka sellaisen MotoGP-pyörän harrastepyöräkseni ja sitten taas näillä osa-alueille pitäydyn amatöörinä. Ikä, kokemus, lahjat, taidot ja taloudellinen tilanne, jokainen jo yksistään on omiaan pitämään huolen siitä, että tämä on ja tulee olemaan puhtaasti omaa pikku huvia.

    Niin kauan kun tämä on hauskaa, sitä jatketaan. Jos jatkajaa ei löydy ja/tai muidenkin kiinnostus hiipuu, otetaan lapiot käteen, kaivetaan iso monttu ja pistetään homma sinne. Voidaan sitten tulla 30 vuoden päästä besserwisseröimään radan reunaan ja kertoilemaan tarinoita kuinka silloin joskus meillä oli suurin ja oltiin rohkeimpia. Sitä ennen pitää vielä saada ainakin se yksi hieno lippa aikaiseksi. Ilman sellaista kunnon rampautumistarinaa homma on vähän puolinainen.

    Jukka
  26. #86
    No jopas on vääntökäyrä saatu kohilleen tässä keskustelussa.

    Kampesin eilen illalla Contin RaceAttacin taakke ja tänään/tällä viikolla jos jaksan nii samanlainen männöö etteen.

    Meinasin koettaa ajella noiden Pirellin suositusten mukaisilla painiella mutta luettuni thrediä kuunnellessa pelottelua matalapaineista niin mitä mää ny uskallan siihen pistää ilimmoo mopoparkissa, jotta vielä seuraavallakin kerralla pääsen 1:42:ssa sen ympäri? Toisinaan on mukana lämppärit toisinaa taas ei. Löytysköhän Contille ja Metukalle tuollainen vastaava taulukko minkä johtaja pisti Pirellistä (kookeletan itekin kunhan jaksan)?

    /z
  27. #87
    Lainaa (zeromark @ Heinä. 16 2008,11:25) kirjoitti
    No jopas on vääntökäyrä saatu kohilleen tässä keskustelussa.

    Kampesin eilen illalla Contin RaceAttacin taakke ja tänään/tällä viikolla jos jaksan nii samanlainen männöö etteen.

    Meinasin koettaa ajella noiden Pirellin suositusten mukaisilla painiella mutta luettuni thrediä kuunnellessa pelottelua matalapaineista niin mitä mää ny uskallan siihen pistää ilimmoo mopoparkissa, jotta vielä seuraavallakin kerralla pääsen 1:42:ssa sen ympäri? Toisinaan on mukana lämppärit toisinaa taas ei. Löytysköhän Contille ja Metukalle tuollainen vastaava taulukko minkä johtaja pisti Pirellistä (kookeletan itekin kunhan jaksan)?

    /z
    Onko ne Contin RaceAttack:t vai RaceAttack Comp:t?

    http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/

    Itselläni on vaan haju noista Compeista.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  28. #88
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Heinä. 16 2008,10:57) kirjoitti
    Itse olen ja tulen pysymään tällä sektorilla puhtaasti amatöörinä.

    Syvällinen tietämys siitä miten ja miksi rengas käyttäytyy eri olosuhteissa, erilaisen kuskin alla, mikä on kumi, mitä on asfaltti, mitä on kitka jne. puuttunee meiltä kaikilta tähän keskusteluun osallistuneilta.
    Väittäisin että osa keskustelusta, poislukien aivan turhat lätinät historiastasi, tulevaisuudestasi ja kiinnostuksestasi hevosiin, antoi jotakin ainakin aloitteleville rata-ajosta kiinnostuneille. On eri asia kehittää renkaita ja käyttää niitä. Esim. Parjanilla on erittäin asiantuntevia kommentteja. Suosittelisin, että modet siistivät tätä ketjua, mukaanlukien tämän viestin.
    - JAM Racing Team -
  29. #89
    Lainaa (parjan_fin @ Heinä. 16 2008,13:37) kirjoitti
    Onko ne Contin RaceAttack:t vai RaceAttack Comp:t?
    http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/
    Itselläni on vaan haju noista Compeista.
    RaceCompia ovat, takana endurance ja eteen medium - kuvittelen, että mulla kovempi kumi menis pidempään hyvänä aivan mainiosti.
    Ainoot suositukset mitkä löydän Contin sivuilta "vain" nämä ns. valmistajien antamat: RaceAttacin Fitment Guide for 1000RR 2.5/2.9 - siis kadulle?

    /z

    ps. älkää ny hyvät ihmise mainiota threadiä ruvetko raivaamaan, viihdearvo katoo.

    edit: taidan lähteä liikkeelle tällä säännöllä: "vähän vähemmän, kuin normaalisti" ja katella miten kumille käy ("normaali" mulla on ollut lämpimänä E2.35/T2.55, jos joku ei sitä tästä ketjusta aiempaa muistanut)?



  30.  
  31. #90
    Hei toinen kysymys mikä ei osu ihan suoraan topikkiin tuli mieleen. Paljonko tekijäkuskilla vaikuttaa kierrosaikaan reilu heitto rengaspaineessa tai loppuun ajettu rengastus?
    Mulla nuo edelliset ei tunnu vaikuttavan mitenkään eli ihan on pään sisäisesti paineesta ja pidosta kyse minkälaista vauhtia pystyy menemään kierroksia. /z
Sivu: 3 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen