Eipä kannata tosiaan sateella paljoa paineita pudotella, juurikin siitä syystä ettei ne ainakaan minun ajossa paljoa lämpeä. Sadekumeilla totesin 2.4:n toimivaksi ja Powereilla 2.2:n liian alhaiseksi.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Joku kysyi tyyliin katukumeille ja ensimmäisiä kertoja radalle mennessä paineita tuossa?
Mulla on kusiasfazerissa misukan pilot powerit ja männä kesänä oli motoparkissa semmoinen n.20 - astetta lämmintä, jolloin kylmäpaineet pistettiin neuvosta siihen 1,9 - 2,0 - hujakoille. Lämpimänä olivat sitten tosiaan samalla mittarilla mitattuna siellä 2,4 - 2,5 - hujakoilla ja hyvin pitivät hitaan ryhmän menoissa.
Viime reissulla, elikkäs tuossa muutama viikko sitten, oli motoparkissa n. 15 - astetta lämmintä ja pistin kylmäpaineet siihen 2,2 - 2,3 - hujakoille ja lämpimänä en edes mitannut, mutta hyvin sujui ajo tällöinkin.
Ei tästä nyt varmaan kummempia apuja ollut kenellekkään, mutta jos siellä hitaassa ryhmässä pistää renkaiden reunoja vähän rakkulalle ja se kumi tuntuu ajon jälkeen lämpimälle, niin kaippa tuo kannattaa ottaa normaaleista katupaineista se muutama kymmenys pois, kun rataa lähtee kiertämään?![]()
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Vanha kysymys mutta vastaanpa jos vielä satut seuraamaan tätä ketjua: Mulla on Dunlopin kuviolliset matalapainerenkaat, en tiedä onko ne just sun tarkoittamat, ei niissä mun mielestä lue että GP racer, mutta semmosia käytetään superstock luokassa. Ostin ne yheltä kisakuskilta vähän ajettuina.(ottomoto @ Heinä. 29 2008,16:40) kirjoitti
Kadulla käytän edessä jotain 2.1 ja takana 2.2 mutta radalla oon tiputtanut takasen paineen jopa 1.2:een, vähän kokeilumielessä. Niin, eturenkaan painetta en tiputtanut. Matalapainerengas viittaa nimenomaan takarenkaaseen.
Ajoin Ahvenistolla muutaman kiekan ehkä semmosta keskiryhmän vauhtia 1.2:n paineilla, ei mitenkään kauheen kovaa ja kyllä takanen tuntu toimivan. Alussa tuntu semmosta pientä muljahtelua, ei mitenkään pahasti häiritsevää, mutta äkkiä se loppu kun rengas vähän lämpeni.
En mitannut paineita ajon jälkeen mutta reunoilta rengas kului kyllä nopeasti silleen kivan rypyläiseksi.
Jos haluut eroon rypylöistä(menetät samalla katu-uskottavuutesi) kokeile ajaa samaa vauhtia 2.2:n paineilla ja saat taas kumista sileän.
Matalilla paineilla pito paranee mutta rengas kuluu. Jos rengas kuluu liikaa, nosta hieman paineita, kokeilemalla se selviää.
Mun pyörä on huomattavasti tehottomampi kuin R1:nen, en osaa sanoa miten nää ohjeet toimii sun pyörän kanssa, mutta vanha kunnon perstuntuma on hyvä opettaja.
Sorry, sorry...vielä lisäys tähän edelliseen viestiini. Kai nää mun renkaat on just sun tarkoittamat kun niissä lukee että Dunlop sportmax GP? Enpä oo ennen kiinnittäny huomiota tohon GP:hen renkaan sivussa. Just kävin tsekkaamassa rengaspaineet ja huomasin sen vasta nyt.
Tämmösiä vanhoja höperöitä täällä vastailee näihin kysymyksiin, NIIN ETTÄ MUISTAKAAKIN LUKEA KAIKKI KRIITTISESTI LAPSUKAISET!
Terv. Ahti täti
Pilot power 2ct ja lämpimänä ne ovat olleet 2.2 ja pito on tautinen. Kylmänä muljuu, mutta lämpee radalla kuin radalla alle kierroksessa.
Lämmittely kierroksella voi vetää jo polvi maassa.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Kiitos vastauksesta. Tarkoitin nimenomaan Gp raceriä eli slicksiä. Olen käsittänyt, että Gp racer on myös ns. matalapaine rengas (viisaammat voi korjata jos olen väärässä) joten vastauksesta on apua.(numonsta @ Elo. 20 2008,11:07) kirjoitti
Oletko mittaillut takasen lämpö paineita? tarkoitus olisi kokeilla samalla rengaslämppäreitä.
En oo mittaillut. Käytän vain ns. perstuntumaa eli jos renkaiden lievä muljuaminen ei lopu ekan kierroksen jälkeen, tiedän että oon vetäny liian hiljaa tai sitten on ollu liian vähän kylmäpainetta. Pitääkin ens kesänä huvikseen ruveta tsekkailemaan lämminpaineita niin saa vähän eksaktimpaa tietoa aiheesta.(ottomoto @ Syys. 02 2008,16:46) kirjoitti
Lisäisin vielä sen verran edelliseen viestiini että olen päätynyt käyttämään ainakin Ahvenistolla 1.5:n kylmäpaineita. Rengas toimii hienosti, eikä kulu ihan niin kauheeta vauhtia kun jos laskee 1.2:een.
Mutta nää ei oo koskaan niin yksiselitteisiä juttuja. Ilman lämpötila, ajonopeudet, alustan säädöt etc. vaikuttaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Toivottavasti tästä nyt edes jotain hyötyä oli sulle.
Sitten haluaisin korostaa sitä että ylläoleva info koskee nimen omaan kyseistä matalapainerengastyyppiä. Jos/kun joku muu lukee tätä juttua niin varoitan että älä mee tekemään samaa jos alla on kantikkaat ja kovat touring renkaat. Ne ei varmasti lämpene samalla tavalla, varsinkaan kun niillä ei uskalla ajaa riittävän lujaa(mä en ainakaan uskaltaisi). Lisäksi: usein näkee ratapäivillä kavereita jotka on ekaa tai tokaa kertaa radalla ja heillä on katu tai jopa kovat touring renkaat alla. Ymmärtäkää että semmosilla renkailla ei voi kantata ihan samalla tavalla kuin pehmeämmillä. Mielestäni jos aikoo yhtään useammin käydä radalla niin ensimmäinen asia on hankkia asianmukaiset renkaat alle, kunnon ajovarusteiden lisäksi.
T. Ahti
En ole ikinä ajanut Dunlopilla, ja voin olla väärässäkin, mutta käsittääkseni GP Racer on pehmeärunkoinen Dunlopin "entry" slicksi, joka vaatii normaalit paineet. KR108 Ntec on se matalapainerengas. Tai D211GP Ntec kuviokumina(ottomoto @ Syys. 02 2008,16:46) kirjoitti
- JAM Racing Team -
Vanha juttu keväältä 31.3.2008 MotorCycleUsa | N-tec : "These tires are definitely a significant leap forward". Onko näin? Muilla valmistajilla vastaavaa? /z(johtaja @ Syys. 03 2008,16:13) kirjoitti
edit1: Joku pikku taulukko löyty Dunlopin paineista, Ntec 190/55/17 kylmäpaine 21psi = 1,447bar ja lämmin 23psi = 1.587, ilmeisesti matalapainerengas ei kuumene samalla tavalla kuin tavallinen?
Tietääkö kukaan mitä tarkottaa toisessa artikkelissa mainittu "trail braking"?(zeromark @ Syys. 03 2008,18:03) kirjoitti
Kyllä se matalapainerengas (NTEC) lampenee ihan niinkuin ne vanhatkin. Mulla 195/65-17 kylmäpaine 1,0-1,1 bar ja lämpimänä nousee n. 1,45 bariin. Niissä vanhemmissa malleissa pidin kylmäpaineena n. 1,7-1,8 bar.(zeromark @ Syys. 03 2008,18:03) kirjoitti
Kiitos kun kerroit, taulukon lukemat on sitten sinnepäin! Paitti että JOS siihen matalapaine kumiin pistää noinkin paljon painetta valmiiksi kuin melkein 1.45bar voisi olla todennäköistä että nousua ei enää tule kuin toi 0.14bar lämpimänä.. ota sitten tosta selvää mitä noi taulukon suositukset on. Pitäsköhän se samalla tavalla mutta kuluis vähemmän noilla suositelluilla paineilla? No, jospa noita sais tilattua ens kesälle kokeiltavaksi. /z(Jycce12R @ Syys. 04 2008,15:49) kirjoitti
Unohda suosiolla se taulukko. Mä olen ihmetellyt sitä samaa ja taitaa olla jonkun markkinamiehen kukkanen. Kun laitat 1,0-1,1 bar niin varmasti toimii. Staffan ajaa jopa kymmenyksen matalammilla paineilla. Jos laitat 1,4 bar niin lämmin paine on vähintään 1,8bar. Jos se rengas nimittäin ei lämpiäisi niin eihän se pitäisi eikä toimisi. Ja KUN se lämpiää, niin paine nousee hyvinkin sen 4-5 kymmenystä. Joku mainitsi että renkaan paine nousee n. 0,1 bar / 10 astetta lämpötilan noustessa.(zeromark @ Syys. 04 2008,15:47) kirjoitti
On muuten aivan älyttömän hyvä rengas tämä NTEC. Kannattaa kokeilla jos niitä vain jostain saa. Vakaa ja rauhallinen. Ero siihen vanhaan malliin on valtava. Se meinasi välillä "hiukan" ravistaa ja vatkata *.
Kelit kylmenee..päivälämpötilat kun alkaa oleen jo hyvän matkaa alle +15 niin katurengas tuskin pitää 2bar kylmäpaineilla niin kuin kesällä.Eli kysymys kuuluu kuinka paljon uskaltaa rennsporteista pudottaa alle 2bar?
Renssportit on _hiukan_ erilaiset kuin nuo aikaisemmin mainitut ja Metukka kaipaakin jotain 2.4 bar lämminpaineita. En siis suosittelisi tiputtamaan kovinkaan paljoa, taakse _ehkä_ joku 2.1 ja eteen 2.3 näin viileällä kelillä. Mutta kokeilemalla se selviää.(Soilworker @ Syys. 09 2008,21:46) kirjoitti
Mittarilla kun heti ajon jälkeen mittaat ja katsot missä paineet on niin sen mukaan osaat joko lisätä tai poistaa painetta kumeksista. Lämmintargettina kun pidät tuon 2.4 bar.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Joo en noita metukoita mihinkään matalapaine slikseihin verrannutkaan..no joo enivei noitten mezien kanssa en ole vielä radalla ehtinyt käymäänkään.Viimeinen kierros oli m3 ja niissä olen pitänyt mp-tuen suosittelemaa e2,1 & t2,0 kylmänä ja mielestäni toiminut vallan mainiosti.Tosin ilmat on viimekerrasta viilenneet ja kumit vaihtuneet kait pitävämpiin?? onko tämä n.2,4 sellainen lämminpaine, jolloin tuollainen katukumi toimii parhaiten vai mihin perustat suosituksesi? niin ja lämppärit on käytössä mikäli sillä tiedolla on mitään väliä..(parjan_fin @ Syys. 10 2008,08:17) kirjoitti
kiits![]()
Tuli sisäänajettua noi rennsportit hyvin piti e2,2 t2,1 kylmänä.Lämpimänä molemmat 2,5 ja ulkona 8-10 astetta lämmintä ja silti hiki virtasmutta mutta takis alkoi "kuoriutumaan" siis ei puhettakaan mistään nätistä appelsiinipinnasta, vaan se alkoi meneen ns. rullalle? siis oliko paineita liikaa vai liian vähän? olisiko kenties se lämminpaine 2,4 ehkäissyt tämän ilmiön.
Renssportti ei käsittääkseni ole ihan puhdas katurengas, tosin siitäkin taitaa olla joku "Street" seos olemassa?(Soilworker @ Syys. 10 2008,21:38) kirjoitti
2.4 bar lämpöisenä perustuu ihan siihen minkä olen itse tuollaisessa Renssportissa itse kokeillut toimivaksi.
Lämppäreissä mitatessa paineet saattaa heitellä paljonkin siihen kun tulet radalta pois, eli mittaa paineet kun tulet radalta pois. Toki osviittaa tuo lämppäreissä mitattu painekin jo antaa.
"Starvin' Marvin"
Paineet on siellä tontilla, mutta mikä seos on kyseessä? Ettei olis liian pehmeä seos näin kylmille keleille ja siksi repeilee?(Soilworker @ Syys. 11 2008,23:07) kirjoitti
"Starvin' Marvin"
Tyhmä kysymys mutta eikö kylmemmälle kelille juuri pitäisi olla pehmeämpi seos ja lämpimämmällä käypi kovempi. Eli esim. alle +15 K1 ja yli sitten vaikka K2 tai jotain sinne päin? Vai onko K1 melkein keliin kuin keliin ja K2 enemmänkin enudurance-tyypin rengas, näin ainakin metukan slicksien tarrassa annetaan ymmärtää? Vai onko sittenkin niin, että K2 hyvin kylmiin ja lämpimiin olosuhteisiin?kirjoitti
Itse en omilla vauhdeilla (alastaro 1.28, m-park 1.35) kyllä ole huomannut yhtään mitään eroa kahden em. seoksen välillä ainakaan Pirelleillä, mutta tämä kysymys ihan mielenkiinnosta vain...ja kiinnostaisi missä vaiheessa tuo ero alkaa tuntumaan, pitääkö mennä SM-vauhtia? Ensi vuosi menee Metzelereillä, saa nähdä onko niissä eroa...
Painehan nousee suhteessa alkupaineeseen ja verrannollisena lämpötilaan Kelvinasteina.(Jycce12R @ Syys. 05 2008,13:47) kirjoitti
Eli jos alkupaine on vaikkapa 1 bar ja lämpötila nousee 290k:stä 350k:iin (+20C...80C), nousee paine 1.21 bar:iin.
Vastaavasti jos lähtöpaine on 2 bar, on paine lämpimänä 2.41 bar.
Tämä siis hiukan yleistettynä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Useimmiten. Mutta Pirellin SC1 ei oikein kestä kylmää. Raja on joku luokkaa +15. En tiedä, mutta luulisin että Metzeler on sama.(LL1 @ Syys. 12 2008,08:48) kirjoitti
Olemme myös ihmetelleet SC1:n kylmän kelin repeytymistä. Pirellin edustajat ovat antaneet minun ymmärtää, että SC1 ei pidä pintalämpöä tarpeeksi korkeana ja alkaa ilmeisesti kylmäleikkautua. Pito on kuitenkin ok niin kauan kuin se kestää. SC2 kestää paremmin, ja pito ei laske kuitenkaan kauhean dramaattisesti. SC0 toimii myös kylmällä, mutta ei kestä kuin muutamia kymmeniä kierroksia.
- JAM Racing Team -
Seos on käsittääkseni juurikin tuo "street" eli 2 seoksinen.(parjan_fin @ Syys. 12 2008,08:32) kirjoitti
ja lämminpaineet mittasin setin jälkeen.
Ainakin eilen Motoparkissa sain K2:n "repeileen" ei pahasti mutta pinta suli ja runko ei lämmennyt. Olisko ollut kympin pinnassa asteet, ilma ja rata? Paineetkaan ei pysyneet, kun minkä sai matopurkin sähköllä lämpiämään haihtui suurinpiirtein portille mennessä ja lämmittelykierroksella imeytyi loputkin asfalttiin. En osannut säätää paineita kylmässä kohilleen niin että olisin huomionut kylmän kelin vaikutuksen, sitäkin on näköjään harjoiteltava! Pidon kanssa oli vähän sama fiilis kun olis koko setin ajanut lämmittelyä vaikka nopeutta pystyikin nostamaan isommaksi. Näin siis 1:40 lauantai-ajelijalla. /z(johtaja @ Syys. 12 2008,17:32) kirjoitti
Mä vedin ihan niillä samoilla paineilla kuin helteelläkin. Kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä, on parempi olla tekemättä mitään *(zeromark @ Syys. 14 2008,16:47) kirjoitti
.
Mä luulen kans että tein tossa virheen että koetin säätää jotain ja säätämiseksihän se meni.(Jycce12R @ Syys. 22 2008,16:07) kirjoitti
Etunen toimi samoilla paineilla kuin lämpimälläkin mutta mulle uuden Mezelerin takasen kanssa en vaan tiennyt mitä olis pitänyt tehdä. /z
Perinteisen "ensin jarrutus, sitten kallistus" -tavan sijaan mennään kaarteeseen jarrun kanssa ja kevennetään jarrua pois sitä mukaa kun kallistusta lisätään. "Trail off the brakes".(numonsta @ Syys. 04 2008,13:00) kirjoitti
1000
Ei suoranaisesti kuulu tähän, mutta kysyn kuitenkin.Mistä LUOTETTAVAT mittarit paineiden tarkasteluun ja mitä maksaa.Tämänhetkinen motonetin 7€ rimpulani sai uuden tuulilasin testissä lähes säälittävät pointsit tarkkuudesta.Yritä tässä nyt sitte säätää paineita tontille, jos mitsku näyttää päin![]()
Mitäs muita mittareita testissä oli?(Soilworker @ Marras. 23 2008,00:45) kirjoitti
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ei pysty muistaan kyl niitä varmaan 20 erilaista mallia oli ja hienosti oli selostettu mikä missäkin mallissa oli hyvää mikä huonoa mikä oli tarkka mikä mukava käyttää jne.Luonnollisesti sen lehden on, joku kaffekopilta jo kähveltäny..(jyk4 @ Marras. 23 2008,00:53) kirjoitti
![]()