Joko saa huutaa turbobusa!
No mutta jooo, asiaan. Ehkäpähkä 650 GSX-F Suitsa?
Ainakin niitä saa kohtuu edukkaasti ja pitäisi olla aika varma peruspyörä.
Sillä kyllä ensalkuun pääsee mutkasta tietä näkymättömiin, tarvittaessa reippaastikin.![]()
TBD
--------------------
Honda CBR 1100 XX
Honda CBF 1000 F
Triumph Sprint ST 1050
Suzuki GSX-F 750
No mutta kiitoksia, ei yhtään hassumman näkönen kun katselin..Tosin tuo minkä löysin on 750cc, mutta se nyt on pikkuvikoja.. Eiköhä sitä opi handlaamaa...Harkinnassa oli myös 600cbr, mutta tuossa on kyllä paljon mukavemmat muodot mun silmäänPärräkortin ajoin 600cc hornetilla, se tuntu jotenki myös kivalta, mut jotai siinä myös oli mistä en pitäny..
![]()
600 supersport pyörät ovat täysin erilaiset, kun esim. nakut.
Supersport pyörissä tarkoitus on ratapyöräily. Kierrokset ovat korkeat ja vääntö tule vatsa yläpäässä. Supersport pyörissä on paljon enemmän tehoja kuin vastaava CC-kokoisella koneella Naku pyörällä, esim. CBR600rr: 118HP vs. CB650f: 85.8hp. Supersport ajoasento on aggressiivinen ja tarkoitus on maksimoida pyörän kallistuminen mutkassa. Kyykkyasento avusta pyörän aerodynaamisesti niin että pyörä leikasi paremmin vastatuulen läpi ja myös että pyörä painosi vastatuulen avulla enemmän alaspäin. Tästä syystä tämä asento on ihmiselle usein epämiellyttävä. Jos sinulla on tarkoitus aja pyörrä stadissa, cruisalla ja matkusta nii suosittelen Naku tyyppisen pyörän, koska niissä on yleensä enemmän vääntö alapäässä, niin on helpoimmin esim. ruuhkassa ja perus ajossa. Naku pyörissä on pystisempi asento, mikä on mukavampi kuin kyykky asento. Nakussa on myös leveämpi tanko, niin niitä on helpompi kontrolloida hitaassa vauhdissa, varsinkin ruuhkassa, Naku pyörissä on myös enemmän anteeksiantavaa jousitus, helpottaa huonoissa olosuhteissa
Pahoitelleen minun kielitaidosta, Suomi ei ole minun äitikieli![]()
4 lives so far
Sullahan tilanne on mitä erinomaisin.
Kortti taskussa, koko loppukausi aikaa käydä koeajamassa mahdollisimman montaa erilaista pyörää, ja jos ei tällöin löydy "SITÄ" niin sitten koko talvi aikaa lueskella foorumia ja keskusteluita eri mopoista.
Tärkein on miettiä mikä tässä harrastuksessa on se sun juttu. Pää edellä radalla vai rennosti mutkateillä aurinko selän takana kohti taivaanrantaa ? Maltti on valttia ja kokeilemalla se oikea kyllä löytyy. Ja jos ei heti löydy se oikea, niin et ole ensimmäinen motoristi, joka vaihtaa kulkupeliä toisenlaiseen.
Tervetuloa loistavan harrastuksen pariin.![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Kaikissa pyörissä on oma juttunsa, nyt pitäis löytää sellainen joka sopii sun omaan juttuun.
Toiset tykkää kun kaikki tuuli, sade, itikat ja aurinko tulee suoraan päälle, toiset haluaa fiilistellä sitä pleksin takaa, molemmissa on pointtinsa.
Oma valinta on naku, koska suurin osa ajoista on lyhyttä pyörittelyä kotinurkilla, töihin yms. Kerran kesässä on haaveena pidempi reissu. Jos olis mahdollista reissata enemmän ja pyöriä kotinurkilla vähemmän, ottaisin katetun pyörän. Jossitella voi loputtomiin ei muuta kuin kokeilemaan mikä tuntuu itelle parhaalta.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Tästä on keskusteltu muissakin yhteydessä, mutta asiassa on sen verran perusteltu pointti,
että se kannattaa aina pitää mielessä.
Jos tuollainen Suikka on mukana arvonnassa, onko jo omalla kohdallaan kepulaisen ministerin tapaan
"suorittanut harkinnan"...... että 650/1250.... ja millä argumenteilla?
Ollilla ei ollut moposta kyse legendaarisen tiedonnannon.... suorittaessaan, mutta mopon arpomisessakin
tarvitaan "tunteen" tärkeydestä huolimatta hieman suorittamista.
Harvoin on muissa merkeissä ja malleissa käytännön tasolla sama tilanne kuin tässä 650/1250 casessa.
1250:n painaa oikeasti luokka 5kg enemmän kuin kusiainen, koska pyörät ovat lähes yksyhteen
samaa malmikasaa,jolloin tuo "pienempi" on suhteettoman raskas.
Koneissa ei ole luonteiden/tehojen suhteissa liioin perinteisesti "tarjotun" ajatusmallin mukaan
niitä tekijöitä, jotka olisivat pienemmän eduksi.
Huipputehoissa ei ole ollenkaan niin suurta eroa kuin tilavuuden tuplaaminen antaisi odottaa.
Olennaisin asia aloittelijan ja kokeneemmankin kuskin suhteen on isomman koneen
mukanaan tuoma erinomaisen.... toistan ERINOMAISEN helppo ja rento ajettavuus normiajossa.
Jos noita Suikkia yhtään tosissaan harkitsee, tekee todella palveluksen itselleen koeajamalla
molemmat "samalla reissulla".
Ero on valtava.... ja aivan päin vastoin kuin moni alkuunsa ajattelee.
Tuon eron tekee merkittäväksi juuri käytännön arkiajoissa esiin tulevat plussat.
Siinä kohtaa kun lastataan reissukamppeet kyytiin, otetaan joku tarakalle jne.
erot vielä kasvavat isomman version eduksi.... sen pohjalla olevan helppoudenkin
arvon osalta.
650:n on ihan OK, ei siitä ole kyse, mutta yhtä merkittävää "nurinkurisuutta" ei tosiaan kohtaa
muissa tapauksissa..... juuri aloittelussa(kin) positiivisten ominaisuuksien suhteen.
Hinnatkaan eivät tuplaannu kuutioiden tapaan.... ei lähellekään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
600 Hornetti on yllättävän ison tuntuinen pyörä. Melko kankea ja raskaan oloinen (vaikka siis ei oikeasti sitä ole!). Moni enemmän supermototyyppinen tai kevyempi sporttisempi kääntyy kuin unelma Hornetiin verrattuna.
Ja taas toisaalta moni tykkää Hornestista juuri sen takia kun siinä on sitä "ison pyörän tuntua"!
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Oli kyllä tosi hyvä idea liittyä teidän keskusteluihin tänne, saanu niin paljon teiltä vinkkejä, kiitoksia kaikille!Ehkä tämä tästä rupee selkiintymään kun käy vähän koeajelemassa erilaisia pyöriä. Kunhan en sitte sillo päätä vahingossa niitä kaataa ja rikkoa
![]()
Monen vuoden kuumotuksen jälkeen annoin itselleni tänä vuonna periksi ja hommasin kesäkuussa ekan pyörän yli 20 vuoteen. Oma valinta oli nakupyörä Honda CB1300, perusteina mm. ajoasento, matalaviritteisen ison moottorin tuoma ajamisen helppous ja tietenkin ulkonäkö. Aluksi pyörä tuntui hirmuiselta möhköltä, mutta äkkiä siihen tottui. Nykyään koen massan enemmän hyödyksi, pyörä kulkee tukevasti pienistä kuopista ja tuulista välittämättä. Eihän tuo mikään ratapyörä ole, enemmän semmonen point-and-shoot.![]()
CB1300
Ja vaikka se monelle äkkiä tuntuukin että pyörä on sitä parempi, mitä enemmän on tehoa niin ei se onneksi ihan niin mene. Moottoripyörä on paljon muutakin ja fiilistä tulee monesta muustakin jutusta kuin pelkästä tehosta paperilla. Tietysti mun on helppo huudella tuon viritetyn Yammun sarvista, mutta nyt kesän sillä ajaneena (vajaa 15000 km) alan olla sitä mieltä että vähempikin piisaa. Sais sitä edelleen olla reilusti, mutta enemmän alhaalta tulevaa vääntöä tekis keskimääräisestä ajamisesta mukavaa. Tai onhan se nytkin, mutta tuota pitää ajaa paljon aktiivisemmin.
Vaikka en niin customeista olekaan innostunut niin on siinä isossa matalaviritteisessä moottorissa oma viehätyksensä. Aika lailla tulee selainen Iso Arska fiilis kun vääntää kaasua ja tuntee miten sellainen vaan lähtee vastustamattomasti vetämään kovan tärinän kanssa. Jotenkin sekin vetää suupielet virneeseen. En itselleni hankkis ainakaan vielä ainoaksi pyöräksi, mutta jos olis varaa pitää toista niin mikä ettei.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Minäkin ilmottaudun uutena tälle sivustolle. Ikää 40 vee ja ekan pyörän ostin tän vuoden tammikuussa. Kortin ajoin heti keväällä ja reilu 3000 nyt ajeltu. Pyörä on -08 HD Nightster.
Tervetuloo porukoihin te kaikki uudet suhaajat... mukavaan porukkaan olette uskaltautuneet
Itellä ollu toistasex pelkkii nakupyöriä mm. ajoasennon ja alottelijalle (joka itsekin vielä olen, 24 900km vast takana) sopivan hallittavuuden helppouden vuoksi. Myös toki ns. cityajelun takia. Edellisiin julkilausumiin tukeutuen pyörän moottorin koosta, kyllä se 3tkm.n jälkeen alkaa takaraivossa jo kangastelemaan.. oisko sittenki pitäny isompi olla.. varsinkin jos jonkun kyytiin ottaa sillon tällön tai reissurompetta aikoo kuljettaa lomilla (ja tietenkin lomilla ollaa sillä raaserilla matkalla) Eli rohkeesti kokeilemaan niitä isompiakin, ne on suht samanlaisia käsiteltäviä. Ja ajoharjotteluun rohkeesti mukaan, tämä porukka järkkää koko kesän treenimahkuja ympäri Suomee ja on hyvät opet.
![]()
GSR750
ex.Z800
ex.ER6n
Olen uunituore orggilainen!![]()
Tosiaan, foorumilla oon pyöriskellyt jo hetken, mutta jäsenyyden hommasin vasta nyt..
29-vuotias nuori nainen, jolla on kortti ollut nyt puolitoista kesää ja prätkä (ER-6n) samanverran. Kilsoja on tullut siitä huolimatta harmillisen vähän. Tulevana kesänä siis tavoitteena enemmän![]()
Kawasaki ER-6n (-07)
Tässä kanssa yksi uusi motoristi. Kortin sain viime kesäkuun lopussa ja ikää tuolloin 25v. Pyöriä olin katsellut valmiiksi ennen kortin saantia ja päädyin valitsemaan ensimmäiseksi pyöräksi Honda cbr 600 pc25, jonka kävin hakemassa kotiin 2pv päästä kortin saannista. Nuorempana tuli ajettua pihassa tossumopolla paljon 8-vuotiaasta alkaen. 15v hommasin mopokortin ja mopoilla tuli ajettua 19v asti, kunnes sain B-kortin. Välissä tosin oli yksi kevarikin (vm-06 nsr) jolla oli aivan mahatava cruisailla yksi kedä. Autolla ajaminen tyydytti menohalut, joten ei aikaisemmin ollut edes pyörä kuumetta. Viime kesänä työpaikalla kuitenkin kaksi työkaveria ilmoittautui A-kortti kursille, joten pitihän se itse perässä. Ennen ekaa ajotuntia jännitti pirusti, sillä en ollut koskenutkaan kaksipyöräisiin yli viiteen vuoteen (edes polkupyörään
). Pyörällä ensimmäisiä satoja metrejä ajaessa olin jo täynnä ajon tuomaa huumaa ja silloin totesin että kyllähän se pitää kortti saada mahdollisimman pian ja samoten pyörä. Peruuntuneiden aikojen ansiosta, sainkin ajoluvan taskuun alle kolmessa viikossa
. Ei muuta kuin kamppeita hankkimaan valmiiksi ja kova pyörien etsintä päälle.
Kesää odotan kun lapsi joulua ja kesälomalla olisikin tatkoitus lähteä käymään muutaman päivä/viikon reissu joko lappiin tai norjaan/ruotsiin.
Pyörän pistin seisontaan protestoidakseni mahdollista veroa. Veron johdosta tulen pyöräilemään entistä innokkaammin, kunhan kelit salliikesällä lähtee auto seisontaan ja pyörällä töihin.
Foorumilla olen tosiaan pyörinyt viime kesästä asti, mutta nyt sitten päätyin liittyä. Tatkoitus olisi myös ainakin harkita jäsenyyden ostoa.
Pahoittelut typoista ja pitkästä viestistä. Täällä ollaan vaan niin tohkeissaan koko pyöräily hommasta ja ajoon pääsy odotetaan innolla!
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
9v 11kk foorumilla pyörineenä otin ja liityin oikein jäseneksi
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan...
Nyt saa sitten morottaa![]()
<p>Suzuki GSX-R 750 - Honda 125 XR - Kymco 125 Agility City - Suzuki GSX650F - Yamaha FZ8-N - Honda CBR600F</p><p> </p><p>Ennen vanhaan moottoriurheilu oli vaarallista ja seksi turvallista.</p><p> </p>