Onnistuuko System laukkujen vahaus? Vai tuleeko huonoa jälkeä?
Pitäisi saada niihin helpommin puhdistettava pinta.
Tuottaako tuo kansien "röpöliäs" muovipinta ongelmia vahauksen tulokseen?
Moi
Käytä tuohon Autoglym:n Bumper care ainetta. Se on tarkoitettu maalaamattomien muoviosien hoitoon. Jälki on upeaa ja pinta kestää siistinä pitkään eikä lika tartu. Pöly on myös helppo pyyhkiä pois. Aineen levittäminen on paljon helpompaa kuin vahaaminen.
Tuo kama korjaa erityisesti auringonvalon vaikutuksesta liituuntuneen nylonin pinnan .BMW:ssähän on lähes kaikki mustat muoviosat Nylon tai lasikuidulla sekoitettua Nylon muovia. Eli ohjaustangon muovit, sivulaukkujen telineet, sylinterinsuojat, yms yms. Katteiden muovit ja sivulaukut taitaa olla ABS muovia.
Joissakin pitkään ulkona säilytetyissä BMW:ssä näkee lähes valkoiseksi haalistuneita muoviosia, erityisesti takahäkin muoveja ja sivulaukun kannattimia. Ne on nimenomaan tuota Nylon muovia ja pinta on auringossa "liituuntunut". Mutta niistä tulee kuin uudet tuolla Bumper Care aineella.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
ylempi kommentti antoi kuvan että kaveri tietäisi mistä puhuu![]()
Before Yamaha R6, Now Husse TE 450cc
Ite oon tarpeekseni katsellut vahan harmaannuttamia muoviosia. Sen enempää asiasta ymmärtämättä, olen käyttänyt laukkujen ja muiden mustien muoviosien hoitoon erilaisia muovinhoitoaineita, joita nyt myydään eri muodoissa (spray etc..).
<p>2002-2014</p>
Olen myös käyttänyt Korrekin muoviosien kiillotusainetta, toimii hyvin samaan tapaan kuin tuo Bumper. Tulee "uuden näköinen" kiiltävä pinta ja helpompi pestä. Minulla on myös hylkyssä jotain puskurien "kiillotusainetta", mutta sitä en vielä ole koittanut. Vahaa en itse laittaisi.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Silicon spray ja hankaat kiiltäväksi. Ei tartu kuin pöly ja sekin lähtee pyyhkimällä. Sillai mie hinkkaan kapan laukut kiiltäviksi (3 kpl mustaa muovia). Laukut on muutaman vuoden vanhat ja ottaa hieman ketjurasvaa itseensä jonka takia niitä pyyhitään siliconilla aika usein ja on halpaa ku saippua. Tosin jos jättää silicoimatta, niin vois samantien varata aikaa maalarille tai vetästä ite paukkupullosta mustan värin pintaan.
*kliks*
Kuva ei ole paras mahdollinen, mutta suuntaa antava.
Tässä vähän lähempi ja tuoreempi kuva. Hapsut ja turhat tarrat on otettu pois.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Juu en myy Autoglymiä. Mutta jonkinverran olen suunnitellut ruiskuvalettavia muoviosia ja sitämyötä joutunut tutustumaan noihin muoveihin.
Tuo Nylon on erittäin lujaa tavaraa ja siksi käytetty mm noissa sivulaukun kannattimissa ja muissa lujuutta vaativissa kohteissa. Mutta sen pinnanlaatua ei saa niin hyväksi kuin esim ABS muovin ja sen auringonkesto (uv kesto) on aika huono, eli sen pinta "liituuntuu" auringossa.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Jos Silicon spray:tä meinaat käyttää (itse käytän, helppoa) niin ei kannata suihkutella paikallaan oleviin laukkuihin, on meinaa helposti satula liukas.
Minä taas olen harrastanut mustaa värivahaa, ihan sama minkä merkkistä peruskamaa, jota saa muissakin väreissä kuin mustana. Viimeksi taisin ostaa Motonetistä.(Boxer @ Kesä. 09 2007,12:57) kirjoitti
Etenkin System-laukkujen telineet R1100S:ssä olivat harmaantuneet auringossa kun pintakin on sellainen matta. Näyttää just em. lasikuidulla vahvistetulta Nylonilta.
Pari kertaa kun käsittelee värivahalla niin on kuin uusi ja käsittely kestää pinnassa noin vuoden. Värivahaa vedin mustiin muovi- ja kumiosiin, kaikkiin paitsi renkaisiin ja polkimiin ja stongan kahvoihin. Eli mittariston pohjaan, tankin kylkisuojiin, vilkkujen runkoihin, laukkuihin, rekkarivalon koteloon yms.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Silikoni ihan ok mutta muistakaa pitää se aine kaukana sähkölaitteista.![]()
<p>R 1200 RT</p>
Boxerin vinkistä ostin Autoglym Bumperia. Pullo maksoi 13€ (Helsi BikeWorld). Tyyris, mutta piti päästä kokeilemaan.
Äsken hinkkasin toisen sivulaukun. Nyt on kädet täynnä staattista sähköä.
Käsittelyn jälkeen laukun pinta pinta kiiltää uuden värisenä. Hyvä niin.
Varsinaisia haalistumisongelmia ei ennenkään ollut, vaan enemmänkin käytössä tarttunutta likaa ja naarmuja. Pahimpana kyljessä oleva värikäs läiskä, joka jäi tallin ovesta - opin ettei yhden oven avaaminen riitä kun on sivulaukut paikallaan. Ei mikään naarmu, pelkkä väriläisä. Mutta ei Bumper sitä mitenkään häivyttänyt - eikä vähentänyt naarmujakaan. Ehkä joku lievästi hiova tahna auttaisi?
Bumper palauttaa pinnan alkuperäisen värin. Mutta ei se pinttyneitä tahroja tai pienimpiäkään naarmuja poista. Ja taas, pienet naarmut häviävät tasaisen uuden väriseen pintaan.
Käsittelyn jäljiltä pinta on lievästi öljyinen, joten se varmaan hylkii uutta likaa.
Hoitoaineena Armol All on yksi parhaista, saatavuus vaan hiukka kehnoa, mutta ainakin Bauhaus myy ja jotku autoliikkeet. Turtlelta tuli uusi nano tuote muovi osien hoitoon, olen nyt koekäyttänyt ja tuntuu ainakin auton osissa tosi hyvältä. Jos musta pinta on todella vaalea sitä voi auttaa kuumailmapuhaltimella, pikkuhiljaa varovasti lämmittämällä pinta tulee takaisin. Ja sitten se yksi vanhimmista ja halvivimmista, automaattiöljy. Tässa näin aluksi.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601